آشنایی با توکن های PFP در ارزهای دیجیتال

اصطلاح «PFP NFTs»، یکی از  جدیدترین مفاهیم در دنیای ارزهای دیجیتال است که به استفاده از NFTها به‌عنوان تصاویر پروفایل در شبکه‌های اجتماعی مانند توییتر اشاره دارد. در این مطلب قصد داریم به بررسی این مفهوم و نکات جالب درخصوص آن بپردازیم. همراه ما باشید.
فهرست این مقاله
معرفی توکن‌های PFP؛ داستان PFP NFTs از کجا آغاز شد؟
ایده‌ی NFTها که به‌عنوان نمادهای دیجیتالی شناخته می‌شوند، از پروژه‌ای به نام CryptoPunks که توسط مت هال (Matt Hall) و جان واتکینسون (John Watkinson) در سال ۲۰۱۷ ایجاد شده، الهام گرفته است. شرکت آن‌ها، Larva Labs، هزاران تصویر هنری را به‌طور تصادفی از افراد دارای استایل (Punks) ایجاد کرد و توکن‌های رمزنگاری منحصربه‌فرد را برای نشان دادن مالکیت آن‌ها به بازار عرضه کرد. در آن زمان، Punkها شخصیت‌های سرگرم‌کننده‌ای بودند که مالکان می‌توانستند با آن‌ها ارتباط برقرار کنند.
عرضه و طرح Punks همیشه ثابت است؛ برخی از طرح‌ها تکراری هستند، برخی دیگر بارها در سراسر مجموعه ظاهر می‌شوند. در میان انواع Punks، با ارزش‌ترین و کمیاب‌ترین‌ها واقعاً منحصربه‌فرد هستند.
هال و واتکینسون توکن‌های اتریوم را به‌عنوان نسخه‌های اولیه‌ی NFT ایجاد کردند. NFTها در ابتدا، فقط توکن‌های استاندارد ERC-20 با چند ویژگی بودند. به‌عنوان مثال، توسعه‌دهندگان این توکن‌های رمزنگاری شده، امکان معامله با بخشی (قسمتی) از توکن‌ها را غیرممکن کرده بودند. 
از آن زمان، CryptoPunks و پروژه‌های مشابه به هموار کردن راه برای یک توکن استاندارد NFT به نام ERC-721 کمک کرده‌اند و مناسب برای کارهایی هستند که NFTها را از سایر توکن‌های رمزنگاری متفاوت می‌کند. موفقیت CryptoPunks موجب الهام گرفتن پروژه‌های دیگری از این پروژه شد. هال و واتکینسون نیز بعد از مشاهده‌ی مقبولیت این توکن‌ها در میان طرفداران ارزهای دیجیتال، به ساخت Meebits ادامه دادند. Meebits شخصیت‌های سه بعدی بودند که به‌طور متفاوتی منحصربه‌فرد و مانند کریپتوپانک‌ها قابل مبادله بودند. طبق CoinGecko، قیمت کف CryptoPunks در آوریل ۲۰۲۲ حدود ۶۲ ETH یا بیش از ۱۸۰.۰۰۰ دلار بود. درواقع ۱۸۰ هزار دلار، کم‌ترین قیمتی بود که برای خرید یک NFT ارزان باید پرداخت می‌شد. 
PFP NFT مورد تأیید توییتر است

ارتباط بین NFTهای تصویر دیجیتال و تصاویر پروفایل شبکه‌های اجتماعی، زمانی محکم شد که توییتر (TWTR) پیشنهادی مبنی بر بررسی اینکه آیا کاربران مالک NFTهای تصاویر پروفایل خود هستند یا خیر را مطرح کرد. در حال حاضر و از ژانویه‌ی ۲۰۲۲، می‌توانید تصویر پروفایل خود در توییتر را روی CryptoPunk یا NFT دیگر خود تنظیم کنید و یک شش ضلعی ویژه برای نشان دادن اصالت آن دریافت کنید. لازم به ذکر است که افراد دیگر هم می‌توانند از NFT شما کپی کرده و استفاده کنند اما علامت مالکیت اختصاصی را دریافت نخواهند کرد. 
ظهور  NFT میمون‌های کسل

موفق‌ترین NFTهای PFP تاکنون در آوریل ۲۰۲۱ وارد بازار شده‌اند. این مجموعه که Bored Ape Yacht Club (BAYC) نام داشت، توسط آزمایشگاه یوگا ایجاد شد. در این مجموعه ده هزار NFT وجود دارد که هر تصویر دیجیتالی، دارای ویژگی‌های منحصربه‌فرد و عناصر کمیاب است. آن‌ها تصاویر میمون‌های انسان‌نما هستند که به‌نظر می رسد شخصیت‌های سرگرم‌کننده‌ای دارند. یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد این مجموعه، پاداش دریافت کردن مالکان از طریق سایر NFTها به صورت رایگان بود که گاهی اوقات انجام می‌شد.
یکی از بزرگ‌ترین امتیازاتی که صاحبان BAYC کسب می‌کنند، کسب حقوق تجاری بر روی تصاویرشان است. کسب حقوق تجاری به این معنا است که آن‌ها می‌توانند هر کاری بخواهند با تصاویرشان انجام دهند؛ ازجمله، تولید محتوا و کسب درآمد کردن از آن طریق. این در حالی است که بسیاری از شرکت‌های شبکه‌های اجتماعی، از تخصیص حقوق تجاری محتوا به کاربران خود سر باز زده‌اند اما Yuga با برداشتن تمام این محدودیت‌ها به منظور ایجاد برند خود، تغییرات بزرگی در روند تولید محتوا و کسب درآمد از آن ایجاد کرده است.
طبق گفته‌ی CoinGecko، در زمان نگارش مقاله، تقریباً یک سال پس از راه‌اندازی پروژه، ارزان‌ترین NFT BAYC با حداقل ۱۳۹ اتر (ETH) به فروش می‌رسید؛ یعنی بیش از ۴۰۰.۰۰۰ دلار. 
انجمن سلبریتی‌ها شامل امینم، جیمی فالون و مدونا، یکی از اصلی‌ترین دلایل افزایش قیمت NFTها در بازار هستند. آن‌ها افرادی هستند که دارای NFTهای BAYC هستند و همین موضوع  NFTها را برای دیگر افراد نیز جالب کرده است. در مارس ۲۰۲۲، Yuga Labs مالکیت معنوی CryptoPunks و Meebits را خریداری کرد و اعلام کرد که حقوق تجاری را به صاحبان توکن‌ها منتقل می‌کند. 
سحن پایانی
در حال حاضر، صدها پروژه‌ی PFP NFT ازجمله، پروژه‌های زنانه مانند World of Women، PFPهای مبتنی بر ابزار مانند Moonbirds و بسیاری دیگر وجود دارد که اگر دنبال پیدا کردن عکس پروفایل مناسب هستید، می‌توانید از بین آن‌ها انتخاب کنید.

توجه: با وجود اینکه دو صرافی کوینکس و کوکوین هر دو فعلا بدون نیاز به تغییر IP فعالیت می‌کنند اما بهتر است برای امنیت بیشتر از IP ثابت خارج از ایران استفاده کنید.
برای ورود به صرافی کوینکس حتما باید با IP خارج از ایران وارد شوید.

ترتیبی که برای خواندن مقالات” انواع توکن ها “به شما پیشنهاد می‌کنیم:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *