آموزش اپلیکیشن صرافی OKex (اککس) + لینک دانلود اپ

صرافی‌های بی‌شماری از نوع ایرانی و خارجی وجود دارند که خدمات خود را به کاربران ارائه می‌دهند. پیش از این کسانی که قصد فعالیت در یک صرافی خارجی را داشتند، صرافی بین‌المللی بایننس را انتخاب می‌کردند، اما پس از اعمال محدودیت‌ها توسط این صرافی بسیاری از کاربران ایرانی جذب دیگر صرافی‌ها شدند. حجم معاملات، میزان کارمزد، خدمات ارائه‌شده توسط صرافی و… از مواردی هستند که در انتخاب صرافی برای معاملات ارزهای دیجیتال اهمیت دارند.
اگر شما هم قصد فعالیت در بازار آتی (Futures) را داشته باشید، صرافی Okex یکی از بهترین انتخاب‌ها برای شما خواهد بود. البته باید به این نکته اشاره کرد که این صرافی به‌تازگی نام خود را از OKex به Okx تغییر داده است، آیکون این صرافی نیز توسط مدیران صرافی تغییر کرده است. در این مقاله قصد داریم آموزش اپلیکیشن صرافی Okx را به‌صورت گام به گام برای شما شرح دهیم.
فهرست این مقاله
آموزش ثبت ‌نام در اپلیکیشن صرافی اککس (Okx)

بازار ارزهای دیجیتال نسبتاً جدید است و بسیاری از افراد آشنایی چندانی با آن ندارند. همین موضوع سبب شده است سودجویان از سراسر جهان از افراد ساده که اطلاعات کمی دارند، سودجویی کنند؛ به همین دلیل توصیه می‌شود اپلیکیشن صرافی اوکی اکسچنج را تنها از منابع معتبر دانلود کنید. همچنین باید به این نکته اشاره شود که استفاده از صرافی‌ها از آخرین مراحل کار یک معامله‌گر است و بهتر است در صورتی که شما هم قصد فعالیت در این بازار را دارید پیش از هر چیز در یک کلاس آموزش رمز ارز شرکت کنید تا بتوانید از دانش استادان این حوزه استفاده کرده و در زمان و سرمایه خود صرفه‌جویی کرده باشید.
دانلود اپلیکیشن صرافی اککس
در ادامه مراحل ثبت‌نام و ایجاد حساب کاربری در صرافی Okx را برای شما شرح خواهیم داد، اما پیش از هر چیز شما به نسخه‌های معتبر این اپلیکیشن نیاز دارید که در زیر لینک دانلود نسخه‌های اندروید و IOS اپلیکیشن صرافی اوکی اکسچنج را مشاهده خواهید کرد. پس پیش از هر چیز نسخه متناسب با گوشی موبایل خود را دانلود کنید تا مراحل ثبت‌نام را به‌صورت قدم به قدم پیش برویم.
اپلیکیشن اندروید صرافی اککس:

اپلیکیشن IOS صرافی اککس:

پس از دانلود برنامه و بازکردن آن با چنین تصویری مواجه خواهید شد. اگر بخواهید یک حساب کاربری ایجاد کنید، باید روی گزینه Get Started و در صورتی که پیش از این حساب کاربری و قصد ورود به آن را داشته باشید، باید روی گزینه Sign In کلیک کنید.

پس از آنکه روی گزینه Get Started کلیک کردید، در این مرحله باید Create an Account را انتخاب کنید تا مراحل ایجاد حساب برای شما آغاز شود. در صورتی که حساب کاربری داشته باشید، با انتخاب گزینه Sign in صفحه‌ای برای شما باز می‌شود که باید با یکی از روش‌های ایمیل، شماره موبایل یا به کمک حساب گوگل یا تلگرام خود وارد حساب کاربری خود در صرافی اوکی اکسچنج شوید.
اما برای ایجاد حساب کاربری به شماره موبایل یا آدرس ایمیل نیاز خواهید داشت، به‌دلیل وجود تحریم‌های موجود، در صورتی که ساکن ایران هستید از روش ایمیل استفاده کنید. در هنگام استفاده از این اپلیکیشن حتماً از یک ابزار تغییردهنده IP همچون VPN و یا VPS استفاده کنید. البته بهتر است همیشه برای فعالیت‌های مربوط به بازار ارزهای دیجیتال از فیلترشکن با IP ثابت استفاده کنید.

در این مرحله با واردکردن ایمیل خود در کادر اول و (در صورت داشتن) کد ریفرال، در کادر دوم و سپس کلیک روی گزینه Sign Up به مرحله بعد هدایت خواهید شد. کد ریفرال یا دعوت عبارتی متشکل از چند کاراکتر است که با واردکردن آن در کادر مربوط و طی مراحل ثبت‌نام، می‌توانید از تخفیف کارمزد صرافی برخوردار باشید.
شما می‌توانید با واردکردن کد ۱۰۰۸۴۴۵۰ از تخفیف صرافی برخوردار باشید؛ البته گاهی ممکن است به‌جای کد ریفرال، لینکی را داشته باشید که در این صورت با کلیک روی لینک و رفتن به صفحه ثبت‌نام در صرافی، بخش کد ریفرال برای شما به‌صورت خودکار پر شده است.

در این مرحله با درگ‌کردن اهرم، قطعه پازل در جای درست خود قرار می‌گیرد و به این ترتیب شما به مرحله بعد ثبت‌نام در اپلیکیشن صرافی Okx منتقل خواهید شد. درواقع تنها هدف این مرحله این است که ثابت کند شما انسان هستید و نه یک ربات.

در این مرحله یک کد ۶ رقمی به ایمیلی که وارد کرده بودید ارسال می‌شود که باید آن را در کادر مربوط وارد کنید و سپس روی Continue به معنای ادامه، کلیک کنید.

در آخرین قدم از ساخت یک حساب کاربری در اپلیکیشن صرافی Okx باید یک رمز عبور برای خود انتخاب کنید. رمز عبور شما باید به تعداد ۶ تا ۳۲ کاراکتر متشکل از حروف انگلیسی، عدد و علائم باشد. با واردکردن رمز عبور و کلیک روی گزینه Continue تقریباً کار ایجاد حساب کاربری به انتها رسیده است.

در این صفحه کافی است با وصل‌کردن نقاط به هم شکلی را برای خود ترسیم کنید و البته آن را به خاطر بسپارید. این مرحله که در آینده و در بخش Setting نیز قابل تنظیم خواهد بود، برای محافظت بیشتر از دارایی‌های شما در نظر گرفته شده است.

با تمام‌شدن مراحل ثبت‌نام با چنین صفحه‌ای روبه‌رو خواهید شد. همان‌طور که می‌بینید از صفحه اول می‌توانید به بخش‌های مختلف مانند Home، Trade، Assets و… دسترسی داشته باشید.

فعال‌سازی کد دو مرحله‌ای در اپلیکیشن صرافی Okx
یکی از کارهایی که پس از ایجاد حساب کاربری باید انجام دهید، فعال‌سازی کد دومرحله‌ای است. با این کار دارایی‌های شما امنیت بیشتری خواهند داشت؛ پس حتماً کد دو مرحله‌ای (Google Authenticator) را فعال کنید. برای فعال‌کردن این کد درحالی‌که در صفحه اصلی (Home) هستید، روی آیکون آدمک که پروفایل شما را نشان می‌دهد کلیک کنید.

از میان گزینه‌هایی که لیست شده‌اند، باید روی Security کلیک کنید تا بتوانید تنظیمات حساب کاربری را برای بالابردن امنیت حساب خود لحاظ کنید.

پس از کلیک روی گزینه Security در مرحله پیش، حالا گزینه‌های مختلفی برای این بخش وجود دارد که برای فعال‌سازی کد دومرحله‌ای در بخش Security Setting باید روی گزینه Google Authenticator که در تصویر هم مشخص شده است، کلیک کنید.

Google Authenticator یک اپلیکیشن جانبی است که کدهای متغیر را برای اپلیکیشن‌های متفاوت ایجاد می‌کند تا به این ترتیب امنیت را بالا ببرد. در این مرحله پس از کلیک روی گزینه Next به مرحله بعد هدایت خواهید شد.

با رسیدن به این مرحله، اگر پیش از این اپلیکیشن Google Authenticator را روی گوشی موبایل خود نداشته باشید، با کلیک بر گزینه Download می‌توانید این اپلیکیشن کاربردی را دانلود کنید. پس از دانلود و نصب برنامه، آدرسی را که در بخش دوم مشخص شده است، کپی کنید و با بازکردن برنامه Google Authenticator و طی مراحل اضافه‌کردن اپلیکیشن صرافی Okx به آن، آدرس را وارد کنید. در ادامه اضافه‌کردن اپلیکیشن صرافی اوککس (Okx) به برنامه Google Authenticator را توضیح خواهیم داد.
در بخش سوم نیز با کلیک روی گزینه Send Code یک ایمیل حاوی کد فعال‌سازی برای شما ارسال خواهد شد که باید در کادر اول وارد کنید. همچنین با رفتن به برنامه Google Authenticator باید کد مربوط به حساب صرافی Okx را در کادر دوم وارد کرده و درنهایت روی گزینه Confirm کلیک کنید.

اضافه‌کردن اپلیکیشن صرافی Okx به برنامه Google Authenticator
پس از دانلود و نصب برنامه Google Authenticator باید روی علامت + کلیک کنید تا امکان اضافه‌کردن برنامه جدید به اپلیکیشن را داشته باشید.

با کلیک روی گزینه + در مرحله پیش حالا باید گزینه Enter a setup key را انتخاب کنید تا بتوانید آدرسی را که در اپلیکیشن صرافی اوککس کپی کرده بودید وارد کنید.

در این مرحله کافی است یک نام را برای حساب صرافی خود در اپلیکیشن Google Authenticator در کادر اول انتخاب کنید و در کادر دوم هم آدرسی را که از صرافی کپی کرده بودید، وارد کرده و درنهایت روی گزینه ADD کلیک کنید. به همین سادگی حساب صرافی شما به اپلیکیشن Google Authenticator اضافه شد.

رفتن به بخش pro در اپلیکیشن صرافی Okx
زمانی که شما اپلیکیشن صرافی Okx را در گوشی موبایل خود نصب می‌کنید، پس از ایجاد حساب کاربری با تصویری مانند شکل زیر مواجه خواهید شد که تنها اجازه انجام فعالیت‌های اصلی همچون خرید و فروش و واریز و برداشت را به شما می‌دهد. برای دسترسی به امکانات بیشتر در صرافی اوککس همچون استیکینگ باید نسخه اپلیکیشن خود را از Lite به Pro تغییر دهید. برای این کار زمانی که در صفحه اصلی هستید، روی آیکون پروفایل خود در بالا و سمت چپ تصویر کلیک کنید.

حالا از میان گزینه‌های موجود باید روی Pro (trade with advanced panel) کلیک کنید. به این ترتیب پنل معاملاتی شما از نوع ساده به پیشرفته تغییر می‌کند و با این کار شما امکان انجام فعالیت‌های بیشتری را در صرافی خواهید داشت.

همان‌طور که می‌بینید پنل معاملاتی بعد از تغییر از حالت ساده به حالت پیشرفته به این شکل در خواهد آمد که امکانات زیادی را برای شما فراهم کرده است. البته اگر بخواهید حساب خود را باز هم به حالت ساده بازگردانید، باید همین مسیر را طی کنید، اما این بار حساب Pro خود را به Lite تغییر دهید.

آموزش واریز و برداشت ارز در اپلیکیشن صرافی Okx
هدف از ثبت‌نام در یک صرافی، انجام معاملات خرید، فروش و دیگر امور مالی همچون استیکینگ است. برای انجام چنین اموری شما نیاز دارید که با فرایند واریز (Deposit)، برداشت (Withdraw) و انتقال دارایی (Transfer) در صرافی آشنا باشید. برای رسیدن به این بخش با کلیک روی گزینه Assets در نوار پایینی با صفحه‌ای همچون تصویر زیر مواجه خواهید شد که اولین قدم برای انجام اموری است که به آن‌ها اشاره شد.

واریز یک رمز ارز به اپلیکیشن صرافی Okx
پس از کلیک روی Assets از نوار پایین صفحه باید گزینه Deposit به معنای واریز را انتخاب کنید تا بتوانید سرمایه خود را از دیگر صرافی‌ها و یا کیف پول به حساب کاربری خود در اپلیکیشن صرافی Okx واریز کنید.

در این مرحله در صورتی که رمز ارزی که قصد واریز آن را دارید در میان ارزهای دیجیتال پرطرفدار باشد که در تصویر وجود دارند، باید روی یکی از آن‌ها کلیک کنید، اما اگر رمز ارزی که می‌خواهید به حساب صرافی واریز کنید در این میان دیده نمی‌شود، می‌توانید آن را در نوار جست‌وجو (Search) وارد کنید تا به آن دسترسی داشته باشید.

در این مرحله باید شبکه انتقال خود را انتخاب کنید. TRC-20 یک انتخاب معقول برای انتخاب شبکه در واریز و برداشت‌هایی است که انجام می‌دهید. پس از این مرحله آدرسی برای شما ایجاد می‌شود که باید آن را در کیف پول مبدأ وارد کنید تا انتقال دارایی انجام شود.

پس از انتخاب شبکه انتقال با کپی‌کردن آدرس یا اسکن بارکد می‌توانید سرمایه را از دیگر منابع دریافت کنید. تنها کافی است آدرس را کپی کرده و در جایگاه مربوط در پلتفرم ارسال‌کننده (کیف پول یا صرافی دیگر) قرار دهید.

برداشت رمز ارز از اپلیکیشن صرافی Okx
پس از انجام معاملات در صرافی بهتر است دارایی خود را از صرافی به کیف پول شخصی‌تان انتقال دهید؛ چراکه نگه‌داری از دارایی در کیف پول صرافی امنیت لازم را ندارد و علاوه بر آن ممکن است هر اتفاقی برای صرافی بیفتد. با انتقال دارایی خود به کیف پولتان درواقع سرمایه خود را از احتمال آسیب حفظ کرده‌اید.
برای برداشت دارایی از اپلیکیشن صرافی Okx باید ابتدا روی گزینه Assets به معنای دارایی در نوار پایین صفحه کلیک کرده و سپس از میان گزینه‌های موجود Withdraw به معنای برداشت را انتخاب کنید.

در این مرحله باید رمز ارزی که قصد انتقال آن را دارید و همچنین شبکه انتقال را انتخاب کنید. در بخش بعدی نیز باید آدرس کیف پول مقصد را وارد کنید تا به این ترتیب دارایی‌ای که برداشت می‌کنید به آن کیف پول ارسال شود. اگر پیش از این آدرسی را برای برداشت وارد کرده باشید، می‌توانید با کلیک روی Saved آدرس موردنظر خود را که در حساب شما ذخیره شده است، وارد کنید.
همچنین لازم است در کادر مربوط به Amount میزان رمز ارزی را که قرار است به آدرس واردشده در کادر قبلی وارد کردید، لحاظ کنید. اگر روی کلمه All کلیک کنید، کل دارایی شما از رمز ارز انتخابی به آدرسی که وارد کردید ارسال خواهد شد. پس از واردکردن مقادیر موردنظر با کلیک روی گزینه Confirm برداشت دارایی رمز ارز شما در اپلیکیشن صرافی Okx به پایان می‌رسد.

انتقال سرمایه بین انواع حساب در اپلیکیشن صرافی Okx
دو نوع حساب Funding Account و Trading Account در صرافی اوککس وجود دارد. زمانی که شما سرمایه‌ای را به صرافی واریز می‌کنید، این سرمایه به بخش Funding Account یا حساب مالی شما واریز می‌شود، اما در صورتی که شما قصد انجام معاملات مختلف را داشته باشید، نمی‌توانید با سرمایه‌ای که در بخش Funding Account خود دارید معاملات را انجام دهید، بلکه لازم است تمام یا مقداری از سرمایه خود را از بخش Funding به بخش Trading Account که همان حساب معاملاتی شماست، منتقل کنید تا به این ترتیب بتوانید معاملاتی را انجام دهید.
برای دسترسی به این بخش نیز همانند Deposit و Withdraw باید ابتدا روی گزینه Assets که در نوار پایین صفحه است کلیک کرده و سپس از گزینه‌های موجود، Transfer را انتخاب کنید.

در این مرحله ابتدا رمز ارزی که قصد انتقال آن در میان حساب‌های مالی و معاملاتی را دارید انتخاب کنید. در کادر بعد باید حساب مبدأ و مقصد را مشخص کنید، بخش From حساب مبدأ و بخش To حساب مقصد را مشخص می‌کند. درنهایت با مشخص‌کردن میزان رمز ارزی که قصد انتقال آن را دارید در کادر Amount و درنهایت کلیک روی گزینه Confirm کار انتقال رمز ارز شما به انتها می‌رسد.

تبدیل ارزهای دیجیتال در اپلیکیشن صرافی Okx
در این بخش می‌توانید ارزهای دیجیتال را به هم تبدیل کنید. برای این کار با کلیک روی گزینه Assets و سپس انتخاب Convert به مرحله بعد هدایت خواهیم شد.

با انتخاب تب Crypto می‌توانید ارزهای دیجیتال مختلف را به هم تبدیل کنید؛ برای مثال در تصویر زیر امکان تبدیل بیت کوین به اتریوم فراهم شده است. به این ترتیب شما نیازی به انجام معامله در صرافی نخواهید داشت. همچنین در صورتی که روی تب Stablecoin کلیک کنید، امکان تبدیل استیبل کوین‌ها به ارزهای دیگر همچون BTC را خواهید داشت. درنهایت با کلیک روی Convert to X کار تبدیل ارزهای دیجیتال در اپلیکیشن صرافی Okx به پایان می‌رسد.

خرید و فروش ارز (ترید) در اپلیکیشن صرافی Okx
مهم‌ترین فعالیتی که در صرافی‌ها انجام می‌شود خرید و فروش ارزهای دیجیتال است. در ابتدا برای فعال کردن بخش معاملات در اپلیکیشن صرافی Okx باید از نوار پایین بر روی گزینه Trade کلیک کنید. با این کار یک بخش معاملاتی برای شما باز خواهد شد که البته فعال نیست. برای آنکه بتوانید از این بخش استفاده کنید باید روی گزینه Upgrade for trading کلیک کنید.

پس از کلیک روی گزینه Upgrade for trading در مرحله پیش باید حالت حساب خود برای انجام معامله را انتخاب کنید. برای انجام معاملات نقدی (Spot) می‌توانید از حالت ساده (Simple) استفاده کنید. با فعال‌کردن بخش Simple و کلیک روی گزینه Select به مرحله بعد هدایت خواهید شد، اما در صورتی که قصد انجام معاملات با امکانات بالاتر همچون معاملات آتی (Futures) را داشته باشید، باید دیگر حالت‌های موجود را انتخاب کنید.

در این بخش، انواع معاملاتی که در این حالت حساب کاربری‌تان می‌توانید انجام دهید برای شما آورده شده است؛ برای مثال اگر شما Single Currency را فعال کرده باشید، می‌توانید معاملاتی از نوع آتی را نیز انجام دهید که البته این معاملات ریسک بالایی دارند. با فعال‌کردن تیک پذیرش قوانین و مطالعه آنچه در این بخش عنوان شده است، حالا وقت آن رسیده است که روی گزینه Confirm کلیک کنید.

خرید و فروش ارز در بخش نقدی (Spot)
یکی از ساده‌ترین روش‌های خرید و فروش رمز ارز که همه صرافی‌ها ارائه می‌دهند، معامله رمز ارز به روش نقدی (Spot) است. در این روش شما سفارش خرید و یا فروش خود را ثبت می‌کنید و زمانی که سفارش ثبت و انجام شود، معامله انجام می‌شود و به اتمام می‌رسد.
توصیه می‌شود کسانی که به‌تازگی وارد بازار ارزهای دیجیتال شده‌اند، تنها از این روش استفاده کنند. برای انجام معاملات نقدی (Spot) ابتدا روی تب Trade از نوار پایین صفحه کلیک کنید و سپس روی نام جفت ‌ارز موجود در بالای صفحه کلیک کنید تا بتوانید روش‌های مختلف انواع معاملات در اپلیکیشن صرافی Okx و همچنین جفت ارزهای موجود را مشاهده کنید.

همان‌طور که پیش از این گفته شد، با کلیک روی جفت ‌ارز موجود در بالا و سمت چپ تصویر به مرحله‌ای می‌رسید که می‌توانید در آن نوع معامله و همچنین جفت ارزهای مختلف را مشاهده کنید. اگر جفت ‌ارز موردنظر شما در لیست نباشد، می‌توانید آن را در نوار جست‌وجو وارد کنید.
گاهی ممکن است با رسیدن به این مرحله تنها جفت ‌ارزها برای شما به نمایش درآید. در این صورت برای فعال‌کردن بخش انواع معاملات باید روی علامت دو پیکان که در بالا و سمت راست تصویر مشخص کردیم کلیک کنید تا به این ترتیب بتوانید انواع معاملات را نیز مشاهده کنید.

پس از کلیک روی جفت ‌ارز موردنظر به صفحه معاملاتی آن منتقل می‌شوید. در ادامه انواع روش‌های ثبت سفارش را برای شما توضیح خواهیم داد. پیش از پرداختن به انواع روش‌های ثبت سفارش باید یادآوری کنیم که وقتی شما سرمایه‌ای را به حساب صرافی خود واریز می‌کنید، این سرمایه به بخش Funding Account در صرافی واریز می‌شود؛ درحالی‌که شما برای انجام معامله باید این سرمایه را از بخش Funding Account به بخش Trading Account منتقل کنید. برای این کار با کلیک روی علامت دو پیکان دوسویه آبی‌رنگ می‌توانید انتقال دارایی را انجام دهید

پس از کلیک روی علامت مشخص‌شده در مرحله پیش ابتدا رمز ارز موردنظرتان برای انتقال رمز ارز را انتخاب کنید و در بخش بعدی، حساب مبدأ و مقصد را مشخص کنید؛ یعنی تعیین کنید که قصد دارید رمز ارزی که انتخاب کرده‌اید از کدام حساب (From) به کدام حساب (To) منتقل شود.
همان‌طور که گفته شد، برای انجام معاملات باید Funding Account را به‌عنوان حساب مبدأ و Trading Account را به‌عنوان حساب مقصد انتخاب کنید. سپس با واردکردن میزان رمز ارزی که قصد انتقال آن را دارید، در بخش Amount و درنهایت کلیک روی گزینه Confirm کار انتقال دارایی برای انجام معاملات به انتها می‌رسد.

انواع سفارش‌های نقدی (Spot) در اپلیکیشن صرافی Okx
شما می‌توانید یکی از انواع روش‌های ثبت سفارش Limit Order ،Advanced Limit Order ،Market Order ،Stop Order ،Trailing Stop ،Trigger Order را در معاملات نقدی خود انتخاب کنید. در ادامه چگونگی ثبت این سفارش‌ها را در اپلیکیشن صرافی Okx شرح خواهیم داد.

در روش ثبت سفارش باید دو کادر را با مقادیر موردنظر خودمان پر کنیم. کادر اول که Price است، باید با قیمتی پر شود که ما قصد داریم رمز ارز موردنظرمان در آن قیمت بخریم یا بفروشیم. کادر Amount نیز حجم معامله یا میزان رمز ارزی است که قرار است معامله کنیم (بخریم و یا بفروشیم). درنهایت با پرکردن این دو کادر با کلیک روی Buy X و یا Sell X معامله ثبت خواهد شد. X می‌تواند با توجه به جفت ‌ارز انتخابی شما متغیر باشد.

در روش ثبت سفارش Advanced Limit Oreder که درواقع نوع پیشرفته Limit Order است، با امکانات بیشتری مواجه خواهید بود. امکان ثبت سفارش Advanced Limit Order به سه روش مختلف امکان‌پذیر است که در ادامه هر سه روش را توضیح خواهیم داد. پس از آنکه یکی از سه روش مختلف موجود را انتخاب کردید (در این تصویر Post Only) باید مانند روش Limit Order قیمت موردنظرتان برای خرید رمز ارز را در کادر Price و حجم معامله خود را در کادر Amount وارد کرده و درنهایت روی گزینه Buy X یا Sell X کلیک کنید.

همان‌طور که گفته شد شما می‌توانید به سه روش، سفارش‌های Advanced Limit Order را ثبت کنید.

در این روش سفارشی که ثبت می‌کنید، حتماً باید در لیست سفارش‌های در صرافی رفته و پس از پیداشدن سفارش متناظر با آن معامله انجام خواهد شد (در حالت ثبت سفارش Limit Order در صورتی که خریدار یا فروشنده‌ای در زمان ثبت سفارش شما، سفارشی متناظر با قیمت موردنظر شما را وارد کرده باشد، بدون اینکه سفارش در لیست سفارش‌های صرافی قرار گیرد، معامله انجام خواهد شد).

زمانی که حجم سفارش شما بالا باشد، ممکن است معامله‌گر یا معامله‌گران متناظر با همان قیمت نتوانند کل حجم وارد شده شما در سفارش را پوشش دهند. در چنین حالاتی صرافی معامله شما را در چند قیمت مختلف انجام می‌دهد. با انتخاب روش Fill or Kill شما به صرافی دستور می‌دهید در صورتی که کل معامله بتواند در همان قیمت واردشده از سمت شما انجام شود، معامله را انجام دهد و در غیر این صورت سفارش را لغو کند؛ برای مثال اگر شما سفارش خرید ۱۰۰ واحد بیت کوین را در قیمت ۳۵ هزار دلار ثبت کرده باشید و فروشنده یا فروشندگان کافی در آن لحظه با این قیمت وجود نداشته باشند، صرافی حق ندارد سفارش شما را با قیمت‌های دیگر انجام دهد و باید سفارش شما را لغو کند.

این روش نیز معمولاً به معاملات با حجم بالا مربوط است. در این روش اگر شما سفارش خود را با قیمت خاصی ثبت کرده باشید و صرافی بتواند تنها بخشی از آن سفارش را معامله کند، باید بخشی از معامله را با قیمت درخواستی شما انجام دهد و باقی معامله را لغو کند؛ برای نمونه اگر شما قصد خرید ۲۰ واحد اتریوم در قیمت ۳۰۰۰ دلار را داشته باشید و در آن زمان تنها فروشندگان ۱۰ واحد اتریوم با قیمت ۳۰۰۰ دلار وجود داشته باشند، صرافی ۱۰ واحد اتریوم برای شما خریداری کرده و باقی سفارش شما را باطل می‌کند.

در روش ثبت سفارش Market Order تنها کافی است به صرافی بگویید که با چه میزان از دارایی شما رمز ارز خریداری کند. در این روش قیمت توسط معامله‌گر وارد نخواهد شد و صرافی با بهترین قیمت در لحظه ثبت سفارش، معامله را انجام خواهد داد. در این روش به‌دلیل اینکه نیاز به انتظار برای رسیدن به قیمت خاصی نیستیم، معامله سریع‌تر انجام خواهد شد؛ البته این سرعت انجام معامله هزینه دارد؛ چراکه کارمزد معاملات که به روش Market Order ثبت سفارش شده‌اند، کمی بالاتر از دیگر حالات است.
در این روش شما به‌عنوان معامله‌گر باید میزان سرمایه‌ای که قصد خرید رمز ارز با آن را دارید، وارد کنید. البته استفاده از اهرم در پایین کادر Amount نیز ممکن است به این ترتیب شما با درگ‌کردن اهرم می‌توانید به صرافی بگویید که با چند درصد سرمایه شما در صرافی، رمز ارز موردنظرتان را خریداری کند.

در روش ثبت سفارش Stop Order با دو قیمت سر و کار داریم، درواقع در این روش یک شرط برای صرافی قرار می‌دهیم؛ به این ترتیب زمانی که قیمت به X رسید، رمز ارز را در قیمت Y خریداری می‌کنیم. کادر Trigger Price درواقع همان X و کادر Order Price به Y اشاره می‌کند؛ پس به زبان ساده زمانی که قیمت به Trigger Price رسید سفارش فعال و در قیمت وارد شده در Order Price ثبت خواهد شد.
اما مقدار دیگری نیز باید در سفارش ما ثبت شود و آن حجم معامله است که باید در کادر Amount وارد شود. باز هم می‌توانید به‌جای واردکردن رقم، از اهرم در پایین کادر استفاده کنید و به صرافی بگویید با چند درصد از سرمایه شما رمز ارز موردنظرتان را خریداری کنند. درنهایت پس از واردکردن مقادیر موردنظر در کادرهای مربوط باید روی گزینه Buy X کلیک کنید. با توجه به جفت ‌ارز انتخابی X متغیر خواهد بود.

نکته‌ای که در روش ثبت سفارش Stop Order وجود دارد، این است که امکان ثبت سفارش Stop Order به دو روش ممکن است. آنچه پیش از این توضیح داده شد، روش Conditional یا شرطی بود. روش بعدی OCO است که تفاوت چندانی با روش قبل ندارد. در روش OCO شما می‌توانید حد سود و حد ضرر را نیز در سفارش‌های خود وارد کنید. حد سود به این صورت عمل می‌کند که وقتی قیمت رمز ارز موردنظر به قیمت واردشده در این کادر برسد، صرافی معامله شما را ببندد.
حد ضرر نیز به حالتی اشاره می‌کند که در آن شما به صرافی دستور می‌دهید، در صورتی که قیمت رمز ارز به این قیمت رسید، معامله شما را ببندد؛ چراکه قیمت رمز ارز برخلاف پیش‌بینی شما در حرکت است و شما نمی‌خواهید بیش از این ضرر کنید. قیمت تعیین‌شده برای حد سود را در کادر TP Trigger و حد ضرر را در کادر SL Trigger وارد کنید.

در این روش ثبت سفارش، شما با روند در حرکت خواهید بود. در کادر اول، روش ثبت سفارش یعنی trailing Stop را انتخاب کنید. در کادر دوم می‌توانید درصد یا عددی را وارد می‌کنید که حداکثر ریسک قابل پذیرش از سمت شما را تعیین می‌کند. در صورتی که در این بخش Var. را انتخاب کنید، باید رقم مبلغی را به‌صورت عددی در کادر Trail variance وارد کنید؛ درحالی‌که اگر Ratio را انتخاب کنید، باید این مقدار را با درصد بیان کنید. در کادر Total نیز حجم معامله و یا همان مبلغی را که قرار است در این معامله درگیر کنید، وارد می‌کنید.
گزینه Active price نیز در این بخش وجود دارد که شما می‌توانید درصورت تمایل آن را فعال کرده و قیمت موردنظرتان را در کادر مربوط به آن وارد کنید. توجه داشته باشید که اگر Active price را فعال نکنید، صرافی اوککس پس از ثبت سفارش به‌صورت خودکار این بخش را فعال می‌کند.
اما شیوه کار Trailing Stop به این صورت است که وقتی قیمت رمز ارز به میزان درصد یا مقدار واردشده در بخش Var/Ratio یا بیشتر از آن نوسان داشت، معامله را ببندد؛ برای مثال اگر قیمت ۴۲ هزار دلار را در بخش Active price و میزان ۱۰ درصد (Ratio) یا هزار دلار (Var.) را در بخش Trial Variance وارد کنید، زمانی که قیمت بیت کوین ۱۰ درصد کاهش یابد یا به میزان ۱۰۰۰ دلار کم شود، صرافی معامله‌ای با حجم واردشده در بخش Total را برای شما می‌بندد. همچنین اگر این شرایط تحقق نیابد، معامله شما با روند پیش خواهد رفت. بدیهی است این حالت برای سفارش خرید نیز کاربرد دارد.

در روش ثبت سفارش Trigger Order نیز یک قیمت را به‌صورت یک شرط در نظر می‌گیرید و به صرافی می‌گویید اگر قیمت رمز ارز به Trigger price رسید، بیت کوین یا هر رمز ارز دیگر را در قیمت Order price با حجم واردشده در کادر Amount خریداری کند؛ برای مثال اگر قیمت بیت کوین به ۳۹ هزار دلار رسید، یک واحد بیت کوین را در قیمت ۳۹.۲۰۰ خریداری کند. درنهایت با کلیک روی Buy BTC سفارش شما ثبت خواهد شد.

معاملات آتی (Futures) در اپلیکیشن صرافی Okx
معاملات عادی به دلیل امکان استفاده از اهرم تنها برای معامله‌گران حرفه‌ای که دانش و تجربه کافی کار در بازار ارزهای دیجیتال را دارند مناسب است. با این حال اگر شما یک معامله‌گر باتجربه هستید، استفاده از این بخش می‌تواند سود شما را چندین برابر کند و درواقع همین موضوع است که بسیاری از افراد را به سمت معاملات آتی جذب کرده است.
فراموش نکنید معاملات آتی به همان میزان که ممکن است سود شما را چند برابر کنند، احتمال آن نیز وجود دارد که چندین برابر متضرر شوید. در ادامه نحوه انجام معاملات آتی (Futures) را در اپلیکیشن صرافی Okx شرح خواهیم داد. برای رفتن به بخش آتی در اپلیکیشن صرافی Okx ابتدا تب Trade در نوار پایین صفحه را انتخاب کنید و سپس در بخش Trade روی جفت ‌ارز مشخص‌شده در بالا و سمت چپ تصویر کلیک کنید.

در این مرحله می‌توانید انواع روش‌های معاملاتی در اپلیکیشن صرافی Okx را مشاهده کنید که باید در این بخش، Futures را انتخاب کنید. همچنین لیستی از قراردادهای موجود برای انجام معاملات آتی به چشم می‌خورد که می‌توانید قرارداد موردنظر خود را انتخاب کرده و روی آن کلیک کنید.

همان‌طور که گفته شد، استفاده از اهرم در معاملات طرفداران زیادی دارد. در ادامه نحوه اعمال اهرم در معاملات آتی (Futures) را برای شما بیان خواهیم کرد. با کلیک روی ۳X که در تصویر مشخص شده است می‌توانید تنظیمات اهرم را انجام دهید.

همان‌طور که در مرحله پیش گفته شد، با کلیک روی ۳X می‌توانید اهرم خود را تنظیم کنید. امکان استفاده از اهرم تا ضریب ۱۲۵ در صرافی اوککس وجود دارد، اما گذر کوتاهی بر مفهوم اهرم یا لوریج در معاملات آتی داشته باشیم. درواقع شما با انتخاب اهرم با چند برابر سرمایه اولیه خود می‌توانید معامله کنید.
برای مثال اگر شما ۲۰۰ دلار داشته باشید و از ضریب ۵ استفاده کنید، می‌توانید معاملاتی به ارزش ۱۰۰۰ دلار (۲۰۰*۵) داشته باشید، اما این همه ماجرا نیست. زمانی که شما معامله خود را با ۲ درصد سود در حالت عادی ببندید، با استفاده از اهرم ۵ همان معامله سود ۱۰ درصدی برای شما خواهد داشت، اما برعکس این قضیه هم صادق است؛ یعنی اگر شما در معامله عادی خود تنها ۲ درصد ضرر کنید، اگر همان معامله را با اهرم ۵ انجام دهید، ضرر شما به ۱۰ درصد خواهد رسید.
حالا زمانی را در نظر بگیرید که معامله‌گری نه‌چندان حرفه‌ای معاملات آتی را با اهرم ۱۲۵ انجام دهد، تنها قمار است و نه یک معامله با تحلیل. پس از انتخاب ضریب اهرم که با علائم + و – در اطراف رقم اهرم نیز امکان‌پذیر است باید روی گزینه Confirm کلیک کنید تا ضریب اهرمی که انتخاب کردید برای معامله شما اعمال شود.

گزینه دیگری که در بخش معاملات آتی (Futures) وجود دارد، انتخاب روش Cross و یا Isolated است که در ادامه شرح خواهیم داد. برای تنظیم این بخش نیز روی گزینه Isolated که در تصویر هم مشخص کردیم، کلیک کنید.

زمانی که شما معامله‌ای را باز می‌کنید، درواقع بخشی از سرمایه خود در بخش Trading Account خود را درگیر معامله کرده‌اید. با انتخاب Cross در این بخش درواقع به صرافی اجازه می‌دهید در صورتی که معامله برخلاف پیش‌بینی شما حرکت کرد و معامله شما نزدیک به لیکوئیدشدن باشد، از باقی سرمایه شما در Trading Account برداشت کند. این روش زمانی که روند نوسان کرده باشد و به سمتی که شما پیش‌بینی کرده بودید برگردد، کاربرد دارد، اما اگر روند به‌طورکلی تغییر کرده باشد، کل سرمایه شما از بین خواهد رفت.

Isolated دیگر روش موجود در این بخش است که با انتخاب آن تنها سرمایه‌ای که به همان معامله اختصاص داده بودید در خط قرار می‌گیرد و درواقع ریسک این نوع معاملات بسیار کمتر است. بعد از اینکه تصمیم گرفتید سفارش خود را به کدام روش ثبت کنید، آن را انتخاب کرده و سپس روی گزینه Confirm کلیک کنید.

یکی دیگر از مواردی که پیش از ثبت سفارش باید تنظیم کنید، نوع سفارش است. این بخش دقیقاً مشابه بخش نقدی است که پیش از این به‌طور کامل توضیح داده شد. شما در این بخش می‌توانید یکی از انواع سفارش‌های Limit Order، Advanced Limit Order، Market Order، Stop Order، Trailing Stop، Trigger Order را انتخاب کنید. با توجه به ویژگی‌های هر سفارش، بهترین را برای معامله خود انتخاب کنید و سپس روی گزینه Buy (Long) یا Sell (Short) کلیک کنید تا سفارش شما ثبت و معامله انجام شود.

معاملات Perpetual در اپلیکیشن صرافی Okx
معاملات آتی (Futures) در دو حالت سنتی و Perpetual وجود دارند. تنها تفاوتی که بین این دو نوع معامله وجود دارد تاریخ انقضای معاملات فیوچرز است که در معاملات Perpetual وجود ندارند به عبارت دیگر معاملات Perpetual همان معاملاتی آتی (Futures) هستند که تاریخ انقضا ندارند. زمانی که در کنار نام جفت ارز انتخابی عبارت Perp دیده شود به این معنا است که معامله انجام شده بر روی این جفت ارز از نوع Perpetual خواهد بود.
برای پیداکردن این بخش مانند تمام بخش‌های دیگر ابتدا روی گزینه Trade در نوار پایین صفحه کلیک می‌کنیم و سپس با کلیک‌کردن روی جفت ‌ارز موجود در بالا و سمت چپ تصویر به صفحه‌ای هدایت خواهیم شد که انواع معاملات و جفت ‌ارزهای موجود در آن وجود دارند، اما زمانی که جفت ‌ارز را در بخش Perpetual انتخاب کنید، با چنین صفحه‌ای مواجه خواهید شد که کاملاً شبیه صفحه معاملات آتی (Futures) است که پیش از این توضیح دادیم. در اینجا تنها اشاره‌ای مختصر به بخش‌های موجود در این صفحه خواهیم کرد.

در این بخش می‌توانید جفت ‌ارز موردنظر خودتان را انتخاب کنید.
دو نوع روش Isolated و Cross در زمان ثبت سفارش وجود دارند که از این قسمت می‌توانید آن را تنظیم کنید.
انتخاب ضریب اهرم یا لوریج در معاملات آتی یکی از جذابیت‌های این نوع معامله به حساب می‌آید که در معاملات Perpetual نیز وجود دارد و امکان تنظیم آن از این بخش وجود دارد.
انواع روش‌های ثبت سفارش نیز از این بخش انتخاب می‌شوند.
اگر در بخش Trading Spot سرمایه کافی برای انجام معامله نداشته باشید، می‌توانید از این بخش سرمایه خود را از بخش Funding Account به حساب معاملاتی خود یا همان Trading Spot منتقل کنید.
درنهایت پس از تنظیم تمام موارد که به آن‌ها اشاره کردیم، می‌توانید روی یکی از گزینه‌های Buy (Long) برای معاملات خرید یا Sell (Long) برای معاملات فروش کلیک کنید.

معاملات مارجین در اپلیکیشن صرافی okx
معاملات مارجین به معنای قرض‌گرفتن پول از صرافی و استفاده از آن پول برای انجام معامله است. به بیان ساده شما برای انجام معامله از صرافی مبلغی را دریافت می‌کنید و به این ترتیب می‌توانید با سرمایه بیشتری معاملات خود را انجام دهید. معاملات مارجین ریسک بالایی دارد و معامله‌گر برای انجام آن نیاز به دانش و مهارت کافی دارد.
برای رسیدن به معاملات مارجین در اپلیکیشن صرافی okx باید تب Trade در پایین صفحه را انتخاب کنید و سپس در بخش Trade روی نام جفت ‌ارزی که در بالای صفحه قرار دارد، کلیک کنید.

پس از ورود به صفحه جدید، روی گزینه Margin کلیک کنید. در صفحه مربوط به مارجین یک لیست از جفت ‌ارزهای موجود برای شما نمایش داده شده است که می‌توانید جفت ارزها را براساس USDT Stablecoin و ارزهای رایج دیگر تنظیم کنید و روی جفت ‌ارز موردنظر خود کلیک کرده تا به صفحه جدیدی راهنمایی شوید.

پس از کلیک روی جفت ‌ارز موردنظر، وارد صفحه‌ای مانند تصویر زیر می‌شوید که تمام بخش‌های آن در مباحث گذشته به شکل کامل بیان شده است. در ادامه به شکل مختصر به معرفی گزینه‌های مختلف می‌پردازیم.

از این طریق می‌توانید انواع مختلف معامله و همچنین جفت ارزهای مختلف برای انجام معامله مارجین را مشاهده کنید.
شما می‌توانید معاملات خود را در دو نوع Isolated و یا Cross ثبت کنید که هر دو نوع را پیش از این شرح داده‌ایم.
ضریب اهرمی که در معاملات استفاده می‌کنید از این بخش قابل تنظیم است.
انواع روش‌های ثبت سفارش را نیز می‌توانید از این بخش انتخاب کرده و کادرهای مربوطه را پر کنید.
در صورتی که نیاز به انتقال دارایی داشته باشید نیز می‌توانید انتقال را از این قسمت انجام دهید.
درنهایت پس از تنظیم تمام موارد با کلیک روی گزینه Buy X و یا Sell X سفارش شما ثبت شده و معامله انجام می‌شود.

توجه داشته باشید که میزان مبلغ قرض‌شده و میزان سرمایه شما در پایین بخش سفارش مشخص شده است.

معاملات Option
نوع دیگری از معاملات که می‌توانید در صرافی Okx انجام دهید، معاملات اختیار (Option) هستند. در این‌گونه معاملات شما به‌عنوان کاربر صرافی حق خرید یا فروش رمز ارز را در تاریخی تعیین‌شده خواهید داشت. تفاوت معاملات آپشن و فیوچرز در این است که در معاملات آپشن شما می‌توانید در تاریخ تعیین‌شده در قرارداد، رمز ارز مربوط را بخرید یا اگر منصرف شده‌اید، خرید آن را لغو کنید؛ درحالی‌که در معاملات آتی چنین اختیاری ندارید و درصورت ثبت سفارش آتی (Futures) حتماً باید معامله را انجام دهید. همچنین اگر در معاملات اختیار (Option) قصد باطل‌کردن سفارش خرید یا فروش خود را داشته باشید، تنها کافی است مبلغی را برای لغو قرارداد پرداخت کنید.
برای انجام معاملات اختیار (Option) ابتدا با کلیک روی تب Trade در پایین صفحه، باید روی جفت ‌ارز مشخص‌شده در بالا و سمت چپ تصویر کلیک کنید.

در این مرحله باید Option را از میان گزینه‌های موجود انتخاب کنید. در معاملات اختیار (Option) با دو عبارت Call و Put مواجه خواهید شد.

اگر براساس تحلیل شما قیمت جفت ارزی صعودی باشد، می‌توانید با انتخاب قراردادهای Call سفارش خود را ثبت کنید؛ برای نمونه اگر در حال حاضر بیت کوین در قیمت ۴۰ هزار دلار معامله شود و شما یک اختیار خرید بیت کوین (Call option) برای ۲ هفته آینده را به قیمت ۵۰ هزار دلار خریداری کنید، می‌توانید در تاریخ دو هفته آینده بیت کوین را در قیمت ۵۰ هزار دلار بخرید. در این شرط اگر بیت کوین در آن زمان به قیمت ۷۰ هزار دلار هم رسیده باشد، شما می‌توانید آن را به قیمت ۵۰ هزار دلار خریداری کنید و ۲۰ هزار دلار سود دریافت کنید. البته مبلغی نیز باید برای «اختیار خرید» در نظر بگیرید که صرافی با توجه به حجم معامله و بازه سررسید قرارداد مشخص می‌کند؛ درنتیجه سود خالص شما ۲۰ هزار دلار نخواهد بود، بلکه قیمت خرید حق اختیار و کارمزد را باید برای انجام این معامله هزینه کنید. اگر روند طبق پیش‌بینی شما حرکت نکرد، می‌توانید تنها مبلغ ودیعه را پرداخت کرده و معامله‌ای انجام ندهید.

قراردادهای Put Option معمولاً در بازارهای نزولی کاربرد دارند؛ یعنی اگر پیش‌بینی کردید که قیمت یک رمز ارز کاهش خواهد داشت، می‌توانید با انتخاب یک قرارداد Put سفارش خود را ثبت کنید. شرایطی را در نظر بگیرید که قیمت بیت کوین ۵۰ هزار دلار است و شما پیش‌بینی کرده‌اید که تا یک ماه آینده قیمت به ۳۰ هزار دلار خواهد رسید. در این شرایط شما می‌توانید قراردادی را منعقد کنید که طی آن بیت کوین را در تاریخ یک ماه آینده در قیمت ۴۰ هزار دلار به فروش برسانید.
در این شرایط اگر واقعاً قیمت بیت کوین ۳۰ هزار دلار که شما پیش‌بینی کرده بودید هم برسد باز هم بیت کوین شما در قیمت ۴۰ هزار دلار به فروش خواهد رسید و شما به این ترتیب ۱۰ هزار دلار سود دریافت خواهید کرد. البته باز هم هزینه‌ای را برای خرید حق فروش (Put option) و کارمزد در نظر بگیرید.
در انجام معاملات اختیار (Option) باید حتماً به تاریخ قرارداد توجه کنید. تاریخ قراردادهای مختلف اختیار نیز در این نوع معاملات مهم است که با انتخاب Option از میان دیگر معاملات می‌توانید تاریخ سررسید موردنظر خود را نیز انتخاب کنید تا تنها قراردادهایی با همان تاریخ سررسید را در لیست ببینید؛ برای مثال ۲۰۲۲۰۴۱۴ به قراردادهایی اشاره دارد که تاریخ سررسید آن‌ها در روز ۱۴ برج ۴ سال ۲۰۲۲ است.

با کلیک روی قرارداد موردنظر، در بالای صفحه با چنین عبارتی مواجه خواهید شد BTCUSD-20220413-36500-C که در آن عبارت به ترتیب نام جفت ارز، تاریخ سررسید قرارداد، نرخ تعیین‌شده اختیار (Option) و حرف انگلیسی C نوع معامله (Call/Put) را نشان می‌دهد. پس از انتخاب قرارداد برای ثبت آن با چنین صفحه‌ای روبه‌رو خواهید شد که همه‌چیز در آن مانند دیگر انواع معاملات است که پیش از این با آن‌ها آشنا شده بودید.

در این بخش شما قادر هستید جفت ‌ارزی را که برای معامله انتخاب کرده‌اید، مشاهده کنید. علاوه بر آن با کلیک روی جفت ‌ارز به صفحه‌ای هدایت خواهید شد که می‌توانید در آن نوع معامله و همچنین جفت ارز را تغییر دهید.
در معاملات Option شما می‌توانید معامله خود را به دو روش Cross و Isolated انجام دهید. اگر معامله را به روش Cross انجام دهید، تمام دارایی در حساب Option شما در معرض خطر است، اما در روش Isolated تنها مقداری از دارایی شما که برای معامله تعیین کرده‌اید در خطر است.
در این بخش می‌توانید روش ثبت سفارش را تعیین کنید. Limit Order و Advanced Limit Order دو روش ثبت سفارش در بخش معاملات Option هستند.
برای ثبت سفارش لازم است در کادر مربوط به Price قیمت مور نظر و در بخش Amount حجم معامله را وارد کنید. اگر دقت کرده باشید، در مقابل Price گزینه‌ای با نام BBO وجود دارد. با فعال‌کردن این گزینه به صرافی فرمان می‌دهید، بهترین قیمت را برای شما وارد کند.

Buy at best offer price / sell at best bid price که به اختصار BBO گفته می‌شود به این معناست که صرافی با بهترین قیمت پیشنهادی، خرید را انجام دهد و با بهترین قیمت پیشنهادی به فروش برساند.

پس از آنکه اطلاعات و تنظیمات موردنیاز را ثبت کردید، کافی است روی گزینه Buy یا Sell کلیک کنید که سفارش شما ثبت شود.

بازار (Market) در اپلیکیشن صرافی Okx
در بخش بازار (Market) لیستی از جفت ‌ارزهای مختلف در دسته‌بندی‌های متفاوت (به‌عنوان مثال Spot) را مشاهده می‌کنید. برای رسیدن به بخش مارکت کافی است روی تب Market در پایین صفحه کلیک کنید.

با کلیک روی هریک از ارزها می‌توانید اطلاعاتی مانند قیمت و نمودار آن رمز ارز را مشاهده کنید. پیشنهاد می‌شود برای بررسی روند حرکت و قیمت ارز موردنظر از سایت‌های معتبر همچون Coin Market Cap و Trading View استفاده کنید. علاوه بر آن این امکان برای شما وجود دارد که رمز ارز موردنظر خود را از بخش بازار نیز خریداری کنید.

استیکینگ در اپلیکیشن صرافی Okx
یکی از روش‌های کسب درآمد در بازار ارزهای دیجیتال استیک‌کردن دارایی‌هایمان است. این روش شباهت بسیار زیادی به سپرده‌گذاری در بانک دارد. درواقع با استیک‌کردن سود شما از همان ابتدا مشخص است و فارغ از اینکه قیمت رمز ارزی که استیک کرده‌اید بالا برود یا نه، شما سود خود را دریافت خواهید کرد.
امکان استیک‌کردن ارزهای دیجیتال در برخی صرافی‌ها و کیف پول‌ها وجود دارد که صرافی Okx یکی از همین صرافی‌ها است. برای این کار زمانی که در صفحه اصلی اپلیکیشن (Home) هستید، روی گزینه Earn که در تصویر هم مشخص کرده‌ایم، کلیک کنید.

حال از گزینه‌های موجود Staking را انتخاب کنید. با این کار به مرحله بعد هدایت خواهید شد. به‌کمک روش استیکینگ شما می‌توانید یک سود مطمئن و بدون ریسک را داشته باشید.

کاری که در این مرحله انجام می‌دهید، این است که ابتدا رمز ارزی که قصد استیک کردن آن را دارید انتخاب کرده و سپس با توجه به میزان سود در بازه‌های مختلف، بازه زمانی موردنظر خود را انتخاب می‌کنید. همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، سود دریافتی در بازه‌های زمانی مختلف متفاوت است.
Flexible نیز در میان بازه‌ها وجود دارد و به این معناست که با استیک‌کردن ارزهای دیجیتال خود به این حالت (Flexible) شما می‌توانید هر زمان که تصمیم گرفتید، ارزهای دیجیتال خود را از حالت استیک خارج کنید. پس از انتخاب بازه زمانی موردنظر باید روی گزینه Subscribe در برابر بازه‌های زمانی کلیک کنید.

در این مرحله بازه زمانی که برای استیکینگ انتخاب کرده بودید و میزان سود آن برای شما به نمایش درمی‌آید. حال کافی است که در کادر موجود، مقدار رمز ارزی که قصد استیک کردن آن رادارید وارد کنید و درنهایت روی گزینه Subscribe کلیک کنید. توجه داشته باشید که امکان برداشت دارایی از بخش استیکینگ وجود دارد، اما اگر این کار را پیش از اتمام بازه موردنظر انجام دهید، هیچ سودی به شما تعلق نخواهد گرفت.

حساب آزمایشی (Demo)
فعالیت در هر بازار مالی ریسک دارد و بازار ارزهای دیجیتال ریسک بالاتری از دیگر بازارهای مالی دارند. زمانی که قصد فعالیت در بخش معاملات پیشرفته همچون معاملات آتی و مارجین را داشته باشید، این ریسک بالاتر هم خواهد رفت؛ به همین دلیل توصیه می‌شود حتماً پیش از فعالیت در این بخش‌ها دانش و تجربه کافی کسب کنید.
یکی از امکاناتی که توسط صرافی Okx برای کاربران فراهم شده است، طراحی یک بخش برای انجام معاملات آزمایشی است. به این ترتیب شما می‌توانید مدتی در بخش آزمایشی اپلیکیشن صرافی Okx فعالیت کنید و زمانی که مهارت کافی برای انجام معاملات را کسب کردید به انجام معامله در بخش حقیقی اپلیکیشن صرافی Okx بپردازید.
برای رفتن به حالت آزمایشی باید زمانی که در صفحه اصلی صرافی هستید، روی گزینه More که در تصویر هم مشخص شده است کلیک کنید.

در این مرحله از با اسکرول‌کردن به بخش پایین‌تر صفحه، در میان گزینه‌های موجود Demo Trading را انتخاب کنید و با خیالی آسوده به معامله در آن بخش بپردازید.

البته راه دیگری برای رسیدن به بخش حساب آزمایشی در اپلیکیشن صرافی Okx وجود دارد. برای این کار باز هم زمانی که در صفحه اصلی هستید، باید روی آیکون پروفایل در بالا و سمت چپ تصویر و سپس روی اهرم گزینه Demo Trading کلیک کنید. به این ترتیب از حساب حقیقی خود در صرافی به بخش آزمایشی منتقل خواهید شد.

MetaX کیف پول
شما با نصب اپلیکیشن صرافی Okx می‌توانید کیف پول خود را به آن متصل کرده یا اینکه از کیف پول خود صرافی استفاده کنید. زمانی که در صفحه اصلی صرافی هستید، به‌طور پیش‌فرض بخش صرافی (Exchange) برای شما نمایش داده خواهد شد. در صورتی که بخواهید به بخش کیف پول بروید باید MetaX از بالای صفحه را انتخاب کنید. با این کار دو گزینه پیش روی شما قرار خواهد گرفت. اگر بخواهید از کیف پول شخصی خودتان استفاده کنید، باید گزینه Import Wallet و در صورتی که بخواهید از کیف پول صرافی استفاده کنید، باید Create a Wallet را انتخاب کنید.

در این مرحله باید یک رمز عبور برای کیف پولی که قصد ایجاد آن را دارید انتخاب کنید و در کادر دوم همان رمز عبور را تکرار کنید و درنهایت روی گزینه Continue کلیک کنید.

پس از انتخاب رمز عبور و کلیک روی گزینه Continue در مرحله پیش، وارد صفحه اصلی کیف پول خواهید شد که در همان‌جا از خواسته می‌شود از کیف پول خود نسخه پشتیبان (Back up) بگیرید. با این کار ۱۲ عبارت برای شما به نمایش درمی‌آید که باید آن‌ها را یادداشت و نگه‌داری کنید. پس از آن باید روی گزینه I’ve backed up کلیک کنید.

پس از این کار صفحه جدیدی برای شما باز می‌شود که از شما می‌خواهد کلمه درست مربوط به عددی را که برای شما نشان داده است، انتخاب کنید (برای نمونه در میان ۱۲ کلمه‌ای که صرافی به ما داده است کلمه سوم shove است) با این کار صرافی مطمئن خواهد شد که شما عبارات را یادداشت کرده‌اید. درنهایت با کلیک روی گزینه Continue به صفحه اصلی کیف پول منتقل خواهد شد.

صفحه اصلی کیف پول نیز بخش‌های مختلفی دارد. با کلیک روی Send و Recieve در بالای صفحه می‌توانید ارزهای دیجیتال را از آدرس‌ها مختلف مختلف دریافت کنید یا به آدرس‌های مختلف ارسال سرمایه انجام دهید. همچنین بخش‌های دیگری همچون بازار NFT و پروژه‌های غیرمتمرکز در این کیف پول تعبیه شده است.

یکی دیگر از امکاناتی که در این کیف پول وجود دارد، امکان Swap کردن است؛ به این ترتیب شما برای تبدیل دو رمز ارز به یکدیگر لازم نیست به صرافی مراجعه کنید و می‌توانید این کار را در کیف پول انجام دهید.

سخن پایانی
زمانی که شما یک معامله‌گر حرفه‌ای باشید و نه‌تنها یک سرمایه‌گذار که معاملات بسیار کمی را انجام می‌دهد، به صرافی نیاز پیدا خواهید کرد که بتواند امکانات بیشتری را به کاربران خود در هنگام ثبت سفارش و انجام معاملات ارائه دهد. صرافی Okx نیز یکی از بهترین صرافی‌ها به‌خصوص برای انجام معاملات Futures به حساب می‌آید.
درنتیجه به‌دلیل آنکه صرافی بایننس فعالیت در پلتفرم خود را محدود به برخی از ملیت‌ها کرده است، صرافی Okx می‌تواند جایگزین مناسبی برای آن باشد. در این مقاله ما سعی کردیم اپلیکیشن صرافی Okx را به‌صورت کامل برای استفاده کاربران توضیح دهیم.
پرسش‌های متداول

آیا ایرانیان می‌توانند از صرافی Okx استفاده کنند؟

بله، البته در صورتی که ساکن ایران هستید، در مراحل ثبت‌نام روش ایمیل را انتخاب کنید. همچنین توجه به این نکته ضروری است که نباید احراز هویت کنید.

آیا امکان استیک‌کردن در اپلیکیشن صرافی Okx وجود دارد؟

بله، شما می‌توانید از بخش Earn در صفحه اصلی به بخش استیکینگ در اپلیکیشن صرافی Okx دسترسی داشته باشید.

آیا اپلیکیشن صرافی Okx برای گوشی‌های IOS هم ارائه شده است؟

بله، صرافی Okx نسخه موبایل اپلیکیشن خود را برای گوشی‌های اندروید و IOS ارائه کرده است.

کد ریفرال چیست؟

کر ریفرال عبارتی متشکل از چند کاراکتر است که با واردکردن آن در بخش مربوط در زمان ثبت‌نام در صرافی می‌توانید از تخفیف کارمزد برخوردار شوید.

چند روش معامله در صرافی Okx وجود دارد؟

Limit Order، Advanced Limit Order، Market Order، Stop Order، Trailing Stop، Trigger Order انواع روش‌های موجود در صرافی Okx برای ثبت سفارش است.

معاملات آتی (Futures) چه تفاوتی با معاملات Perpetual دارند؟

تنها یک تفاوت در بین معاملات آتی و Perpetual وجود دارد و آن این است که معاملات آتی تاریخ سررسید دارند؛ درحالی‌که معاملات Perpetual بدون تاریخ انقضا هستند.

توجه: با وجود اینکه دو صرافی کوینکس و کوکوین هر دو فعلا بدون نیاز به تغییر IP فعالیت می‌کنند اما بهتر است برای امنیت بیشتر از IP ثابت خارج از ایران استفاده کنید.
برای ورود به صرافی کوینکس حتما باید با IP خارج از ایران وارد شوید.

به این مقاله امتیاز دهید تا با کمک شما کیفیت آن را بسنجیم

ترتیبی که برای خواندن مقالات” صرافی okex “به شما پیشنهاد می‌کنیم:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *