آموزش کامل انواع روش های استخراج اتریوم

با افزایش محبوبیت و سودآوری صنعت ارزهای دیجیتال بسیاری از افراد در سراسر جهان سرمایه راکد خود را وارد بازار کرده و به معامله انواع ارزهای رمزنگاری شده روی آورده‌اند. در این میان افرادی هستند که به جای خرید و فروش رمزارز با خرید تجهیزات و امکانات لازم به تولید یا به اصلاح استخراج رمزارزهای قابل استخراج مشغول هستند. در یک بیان ساده و کوتاه ماینینگ (استخراج) به فرایندی گفته می‌شود که در آن با حل معادلات ریاضی هر یک از بلوک‌های بلاک چین؛ رمزارز جدید ایجاد می‌شود. اگر به استخراج اتریوم علاقمند هستید تا انتهای این مطلب همراه ما باشید:
سرفصل‌های این مقاله
استخراج اتریوم چیست؟
شبکه اتریوم بلاک چین اختصاصی خود را داشته و تمام معاملات انجام شده در آن باید توسط ماینرها تایید شوند. به همین دلیل پس از ارسال اتریوم به آدرس مقصد، مدتی طول می‌کشد تا اتریوم ارسال شده به دست فرد گیرنده برسد. چرا که لازم است ابتدا تراکنش انجام شده تایید شده و سپس در بلاکچین ثبت شود. این پروسه تایید به Proof of work معروف بوده و توسط ماینرها شبکه انجام می‌شود.
برای اطمینان از صحت تراکنش‌های انجام شده لازم است ماینرها معاملات پیچیده ریاضی را حل کنند؛ به محض اینکه در پروسه استخراج یکی از ماینرهای شبکه جواب معامله را بدست بیاورد؛ این موضوع توسط یک پیغام کامپیوتری به دیگر ماینرها نیز اطلاع‌رسانی می‌شود. در این مرحله سایر ماینرها صحت عدد بدست آمده را بررسی کرده و در صورت موافقت ۵۱ درصد از ماینرها بلوک بررسی شده به زنجیره بلاک چین‌های قبلی اضافه می‌شود. در آخر نیز به ماینری که موفق به حل مسئله شده باشد توسط رمزارز بومی شبکه یعنی اتریوم پاداش داده می‌شود.
۳ روش استخراج اتریوم
خب پس از آنکه معنی استخراج را متوجه شدیم سوالی که مطرح می‌شود این است که چطور می‌توان اتریوم استخراج کرد؟ به طور کلی سه روش برای استخراج اتریوم وجود دارد، این سه مورد عبارتند از:

استخر استخراج اتریوم (Pool Mining)
استخراج انفرادی اتریوم
استفاده از سرویس ابری استخراج اتریوم (Cloud Mining Service)

۱. استخر استخراج اتریوم / Ethereum Mining Pool
استخر استخراج اتریوم ساده‌ترین و سریع‌ترین راه برای شروع استخراج اتریوم است که توسط بسیاری از کارشناسان توصیه می‌شود. در این روش شما توان تجهیزات ماینینگ خود را با سایر اعضا به اشتراک گذاشته و پس از بدست آمدن جواب معادلات بلوک؛ به تمامی اعضا پاداش اعصا می‌شود.
تعداد دفعات حل معادلات به بزرگی استخر استخراج بستگی دارد، در نتیجه تمام استخرهای استخراج یکسان نیستند. قبل از عضویت در یک ماینینگ پول به چه نکاتی باید توجه کرد؟
نکات مهم در هنگام انتخاب استخر استخراج مناسب

سایز استخر: از آنجایی که با افزایش تعداد اعضا احتمال حل معادله بلاک بیشتر می‌شود، در نهایت احتمال دریافت پاداش نیز افزایش می‌یابد. از طرفی هر چه تعداد اعضا بیشتر باشد پاداش بدست آمده با افراد بیشتری تقسیم خواهد شد. به طور کلی عضویت در ماینینگ پول‌های بزرگتر گزینه ایمن‌تری بشمار می‌آیند؛ ممکن است در این استخرها به ازای هر بلاک پاداش کمتری دریافت کنید اما حداقل دفعات حل معادلات بلوک افزایش و فاصله زمانی میان هر مرتبه پاداش گرفتن کاهش خواهد یافت.
حداقل میزان پرداخت: حداقل میزان پرداخت به حداقل میزان اتری گفته می‌شود که قبل از ارسال به کیف پول باید آن را استخراج کرده باشید. برای مثال اگر حداقل میزان پرداخت Pool انتخاب شده برابر با ۱ETH باشد، قبل از دریافت ارز رمزنگاری شده باید مدت طولانی در همان استخر بمانید. بنابراین استخرهایی که سطح حداقل پرداختشان بالاست گزینه مناسبی نیستند و باید به دنبال استخری با سطح حداقل پرداخت پایین باشید. چرا که اصولا افراد می‌خواهند مرتبا پاداش حاصل از استخراج را دریافت کرده و زمان خود را برای مدت زیاد صرف عضویت در یک ماینینگ پول نکنند.گ
هزینه‌های استخر: عضویت در هر استخر استخراج شامل هزینه می‌شود به این معنا که برای ادامه عضویت در استخر باید هزینه‌ای را بپردازید. نیازی به نگرانی نیست این مبلغ به طور خودکار پرداخت می‌شود. پرداخت‌ها از پاداش‌های دریافتی کسر می‌شوند؛ در واقع هزینه‌ها به صورت درصدی از اتریومی که استخراج کرده‌اید، محاسبه می‌شود. معمولا مبلغ پرداختی از ۱ تا ۳ درصد متغییر است. توجه داشته باشید که استخرهایی که هزینه صفر درصدی پیشنهاد می‌کنند قابل اعتماد نبوده و بهتر است به دنبال استخرهایی با حدود ۱ درصد هزینه باشید.

راه‌اندازی یک استخر استخراج یک کار تمام وقت بوده و اساسا هزنیه‌های زیادی را به همراه دارد. معمولا استخرهایی با کارمزد صفر درصد، توسط کمک‌های مالی پشتیبانی می‌شوند. اصولا این استخرها پایداری و ثبات کمتری نسبت استخرهای دیگر دارند.
۲. استخراج انفرادی اتریوم
در نگاه اول استخراج انفرادی اتریوم یک گزینه عالی به نظر می‌رسد، چرا که در این روش دیگر نیازی به پرداخت کارمزد و تقسیم پاداش نیست. اما این یک تفکر اشتباه است!
زمانی که به تنهایی شروع به استخراج اتریوم می‌کنید با افراد بسیاری رقابت می‌کنید؛ این موضوع باعث کاهش شانس شما در حل معادله و دریافت پاداش می‌شود. از آنجایی که در این پروسه با افراد و سازمان‌هایی که منایع بسیار زیادی در اختیار دارند رقابت می‌کنید. باید خیلی خوش شانس باشید تا بتوانید پاداش کسب کنید.
استخر استخراج انفرادی زمانی می‌توان سودده باشد که از منابع زیاد و پرقدرتی در بهره‌مند باشید؛ منظور از منابع پرقدرت منابعی با بیش از ۱۰۰ کارت گرافیکی است! در اختیار داشتن منابعی با قدرت محاسباتی بالا معایبی دارد که باید آنها را در نظر داشته باشید.
مشکلات راه‌ اندازی و نصب تجهیزات استخراج اتریوم

مشکلات گرمایش: گرم شدن بیش از حد تجهیزات سبب خراب شدن و آسیب‌دیدگی آنها می‌شود. معمولا معمولا زمانی که تجهیزات استخراج خراب می‌شوند ارزش تعمیر نداشته و لازم است با دستگاه‌های جدید جایگزین شوند. این موضوع نیز هزینه‌های بسیاری را به همراه خواهد داشت
سیستم تهویه: برای اینکه همه تجهیزات به خوبی کار کنند، باید سیستم تهویه‌ای بسیار پرقدرت و سریع در اختیار داشته باشید. همانطور که در بالا هم اشاره شد گرمایش دستگاه‌ها یک مشکل اساسی است. بنابراین راه‌اندازی یک سیستم تهویه مناسب بسیار اهمیت دارد.
صدای زیاد: تمام فن‌هایی که در حال خنک‌سازی دستگاه‌ها هستند سر و صدای بسیار زیادی ایجاد می‌کنند. صداهای ایجاد شده بسیار بالا و آزاردهنده هستند؛ بنابراین به یک مکان مجزا نیاز دارید.
هزینه برق: کارکردن همزمان تجهیزات متعدد و پرقدرت سبب مصرف برق بسیار زیاد شده و این موضوع نیز هزینه‌های زیادی به همراه خواهد داشت.
فضای مناسب: فراهم کردن فضای مناسبی که بتوان حداقل ۱۰۰ دستگاه استخراج اتریوم در آن قرار داد به یک فضا با متراژ مناسب نیاز دارد. تهیه کردن این مکان برای همه افراد امکان‌پذیر نیست.

۳. استخراج ابری اتریوم / Cloud Mining
زمانی که این روش را برای استخراج اتریوم انتخاب می‌کنید؛ در واقع مبلغی را به شخص دیگر پرداخت می‌کنید تا بجای شما فرایند استخراج را انجام دهد. به این صورت که شما مدت زمان استخراج را اجاره کرده و در ازای آن تمام پاداش بدست آمده از استخراج در اختیار شما قرار می‌گیرد. انجام این روش کمی غیرمنطقی به نظر می‌رسد.

چرا باید افرادی از تجهیزات خود استفاده کنند تا بجای استخراج شخصی برای فرد دیگری استخراج انجام دهند؟
چرا باید به فرد دیگری هزینه استخراج دهید، در حالی که می‌توانید از این پول برای خرید تجهیزات استخراج شخصی استفاده کنید؟
چرا پول خود را بجای خرید مستقیم اتریوم صرف پرداخت به فردی کنید که قرار است برای شما استخراج انجام دهد؟

هر سه سوال مطرح شده در بالا، سوالات معتبری هستند که باید قبل از انتخاب این روش به آنها پاسخ دهید. پیش از هر چیزی بهتر است مزایا و معایب استخراج ابری اتریوم را در نظر بگیرید:
مزایا استخراج ابری اتریوم

مسئولیت خراب شدن تجهیزات با شما نیست.
هزینه‌های مربوط به محل نگهداری تجهیزات و برق بر عهده شما نخواهد بود.
دیگر لازم نیست از تجهیزات پر سر و صدا نگهداری کنید.

معایب استخراج ابری اتریوم

تمام هزینه‌ها جلوتر از شما دریافت شده و در صورت کاهش قیمت اتریوم پولی به شما بازپرداخت نمی‌شود.
اختیار تعویض تجهیزات نرم افزاری و سخت افزاری شرکت ابری با شما نخواهد بود.

آموزش استخراج اتریوم
برای اینکه کامپیوتر شخصی شما به یک دستگاه استخراج اتریوم تبدیل شود لازم است توسط ابزارهایی کامپیوتر خود را به یک دستگاه ماینینگ کارآمد تبدیل کنید. مواردی که برای موفقیت در این حوزه باید در نظر بگیرید عبارتند از:

یک کیف پول اتریوم: برای نگهداری تمام اتریوم‌هایی که استخراج می‌کنید.
سخت افزار استخراج: نصب درایورهای کارت گرافیک، چندین کارت گرافیکی (GPU)، حداقل RAM 3 گیگابایتی
یک نرم افزار استخراج: Claymore miner به عنوان یکی از موثرترین و کارآمدترین ماینرهای سال‌های اخیر شناخته می‌شود. همچنین می‌توانید از سایر نرم افزارهای استخراج اتریوم مانند موارد زیر استفاده کنید:

Ccgmining.com
hashflare.io
minergate.com
nicehash.com

سیستم عامل سازگار: ویندوز ۷ یا ۱۰؛ ۶۴ بیتی
در اختیار داشتن آدرس استخر استخراج (در صورتی که بخواهید در یک Mining Pool فعالیت کنید)

ساخت یک کیف پول رمزنگاری شده اتریوم
قبل از شروع استخراج اتریوم لازم است یک کیف پول رمزنگاری شده ایجاد کنید. همانطور که احتمالا می‌دانید دو نوع کیف پول‌ رمزنگاری شده وجود دارند، کیف پول آفلاین یا همان سخت‌ افزاری و کیف پول آنلاین یا همان نرم‌افزاری، برای این منظور و به طور کلی نگهداری بلند مدت رمز ارز استفاده از کیف پول سخت افزاری را پیشنهاد می‌کنیم.
در نهایت پس از تهیه یک کیف پول رمزنگاری شده مناسب؛ اتریوم‌هایی که از طریق ماینینگ بدست می‌آورید را به کیف پول رمزنگاری شده واریز خواهید کرد.

کیف پول نرم افزاری: Binance، Trust Wallet، Exodus، MyEtherWallet
کیف پول سخت افزاری: Ledger Nano S، Ledger Nano X، Metamask، Trezor Model T

نصب درایورهای کارت گرافیکی
پس از آنکه کیف پول اتریوم مناسب را انتخاب و راه‌اندازی کردید نوبت به بروزرسانی نرم افزار کامپیوتر می‌رسد. اگر سخت افزارهای بکار گرفته شده شما از آخرین بروزرسانی استفاده کنند؛ فرایند استخراج سودآورتر خواهد شد. بنابراین از همان ابتدا درایورهای خود را آپدیت کنید. کارت‌های گرافیک AMD یا Nvidia بهترین گزینه‌ها بوده و پیشنهاد می‌کنیم با یک جستجو ساده در گوگل درایورهای آنها را به آخرین ورژن بروزرسانی کنید.
نصب نرم افزار ماینینگ اتریوم
در این قسمت راه‌اندازی یکی از برترین نرم افزارهای ماینینگ اتریوم یعنی Claymore miner را بررسی می‌کنیم:
۱)ابتدا به لینک https://bitcointalk.org/index.php?topic=1433925.0 بروید.

۲) سپس با کلیک بر روی یکی از لینک‌های هایلایت شده در عکس بالا آخرین نسخه Claymore dual miner را دانلود کنید. ما در این آموزش از لینک دوم استفاده می‌کنیم.

۳) در این مرحله مانند تصویر بالا آخرین نسخه ویندوز را انتخاب کنید. مانند تصویر بالا روی گزینه دانلود دکمه Zip کلیک کنید. سپس منتظر بمانید تا دانلود به پایان برسد. پس از پایان دانلود برای دسترسی آسان به فایل، فایل را بر روی دسکتاپ کامپیوتر ذخیره کنید.

۴) سپس فایل Claymore v11.0 را در پوشه موجود در دسکتاپ Extract کنید
۵) پوشه اکسترکت شده را باز کنید. با بازکردن پوشه اصولا با صفحه‌ای مانند تصویر پایین مواجه می‌شوید.

۶) بر روی گزینه Start کلیک راست کنید.
۷) سپس از میان گزینه‌های موجود، مانند تصویر پایین بر روی گزینه Edit کلیک کنید.

۸) فایل Start.ir را ویرایش کرده و مراحل زیر را دنبال کنید:
Setx GPU_FORCE_64BIT_PTR 0
Setx GPU_MAX_HEAP_SIZE 100
Setx GPU_USE_SYNC_0BJECTS 1
Setx GPU_MAX_ALL0C_PERCENT 100
Setx GPU_SINGLE_ALL0C_PERCENT 100
EthDcrMiner64.exe -epool -ewal -epsw x

بجای قسمت <Mining_Pool_Address> آدرس استخر استخراج خود را تایپ کنید.
بجای <Your_Ethereum_Wallet_Address> آدرس کیف پول خود را تایپ کنید.

به محض تکمیل کردن مراحل بالا، باید صفحه‌ای مانند تصویر زیر را مشاهده کنید.

۹) به گزینه Save as رفته و Start.text را ذخیره کنید

۱۰) سپس نام فایل را به Start.bat تغییر دهید.

۱۱) در این مرحله مانند تصویر بالا در قسمت Save as type گزینه All Files را انتخاب کنید.
۱۲) گزینه Save را انتخاب کرده و در صورتی که در خصوص جایگزینی فایل از شما سوالی شد بر روی گزینه Yes کلیک کنید.

۱۳) برای شروع استخراج اتریوم، بر روی Start.bat کلیک چپ کنید.

۱۴) در آخر نیز در صورتی که تمام مراحل را به درستی طی کرده باشید با صفحه‌ای مانند تصویر پایین مواجه می‌شوید.

۱۵) با گذراندن این مراحل کامپیوتر شما آماده استخراج اتریوم است. صفحه بالا را باز نگه‌دارید.
چطور می‌ توان میزان اتریوم استخراج شده را مشاهده کرد؟
اصولا هر استخر دارای رابط کاربری متفاوت است اما اساس کار تمامی آنها یکسان و ثابت است. به آدرس وب سایت Pool انتخابی خود رفته و آدرس عمومی کیف پول رمزنگاری شده خود را تایپ کنید. برای مثال استخر ۲Miners را در نظر بگیرید:

آدرس عمومی کیف پول خود را در قسمت جستجو تایپ کنید. با این کار می‌توانید تمام تلاش‌های انجام شده برای استخراج اتریوم را مشاهده کنید.
در صورت استفاده از استخر ۲Miners؛ هنگامی که میزان اتریوم استخراج شده شما به ۰.۰۱ETH برسد، اتریوم استخراج شده به آدرس کیف پول شما که از قبل در فایل bat (در بالا توضیح داده شده)، ارسال می‌شود.

نتیجه‌ گیری
زمانی که به یک ماینر اتریوم تبدیل می‌شوید نه تنها پاداش دریافت می‌کنید بلکه به سیستم غیرمتمرکز شبکه نیز کمک می‌کنید. در واقع باید رمزارز اتریوم را به عنوان یک دارایی ارزشمند برای سرمایه‌گذاری یا معامله در نظر بگیرید. چرا که تکنولوژی بلاک چین و شبکه Ethereum از قبل ارزش خود را ثابت کرده‌اند.
در صورتی که به استخراج اتریوم یا هر رمزارز دیگری تمایل دارید بهتر است پیش از هر چیزی تحقیقات خود را کامل کرده و دوره آموزش رمز ارز را گذرانده باشید.

توجه: برای انجام معامله در بایننس حتما با آی پی خارج از ایران (کشورهایی مثل ترکیه، فنلاند، سنگاپور و روسیه) وارد شوید!

به این مقاله امتیاز دهید تا با کمک شما کیفیت آن را بسنجیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *