آیا ورشکستگی صرافی کوکوین حقیقت دارد؟

ورشکستگی صرافی کوکوین یکی از نگرانی‌هایی است که اخیرا ذهن بسیاری از سرمایه گذاران در ارزهای دیججیتال و کاربران این صرافی را به خود مشغول کرده است. صرافی کوکوین در صنعت ارزهای دیجیتال نام شناخته‌شده‌ای است؛ زیرا این پلتفرم معاملاتی با ارائه امکانات متعدد و پشتیبانی از انواع کوین‌های رمزنگاری‌شده موفق شده است توجه کاربران بسیاری را به خود جلب کند.
صرافی بزرگ Kucoin در آگوست 2017 راه‌اندازی شده است و مقر آن در Seychelles قرار دارد. کاربران کوکوین می‌توانند به‌کمک این پلتفرم معاملاتی به خرید، فروش و معامله بیش از 400 نوع کوین مختلف بپردازند. همچنین علاوه بر روش‌های معاملاتی معمول و رایج کاربران از امکاناتی مانند معاملات مارجین، فیوچرز و P2P نیز استفاده کنند. اکنون که تا حدودی با کوکوین آشنا شدیم، در ادامه به ابعاد خبر ورشکستگی صرافی کوکوین می‌پردازیم.
به‌تازگی در فضای سوشال مدیا زمزمه‌هایی مبنی بر احتمال ورشکستگی این صرافی مطرح شده است؛ با این‌ حال این سخنان را گروهی از کاربران نادیده می‌گیرند، اما از سوی دیگر نیز به‌دلیل نوسانات شدید بازار کریپتو و وضعیت نزولی آن در ماه‌های گذشته، سایر فعالان بازار توییت‌های مطرح‌شده توسط کاربری با نام مستعار otteroooo را جدی گرفته و منتظر پاسخی از جانب مسئولان صرافی کوکوین بوده‌اند.
درواقع می‌توان گفت به‌دنبال فروپاشی اکوسیستم Terra’s LUNA، پایه‌ها و ستون صنعت کریپتو دچار تزلزل شده است. پس از این فروپاشی، چندین پلتفرم وام‌دهنده غیرمتمرکز، امکان برداشت دارایی را برای کاربران خود غیرفعال کرده‌اند. همچنین براساس اعلام یکی از منابع داخلی و مهم ارزهای دیجیتال، احتمال سقوط پلتفرم‌های دیگر بسیار زیاد است.
در این شرایط حتی یک جمله «این پلتفرم به مشکل خورده است» نیز می‌تواند برای کاربران اضطراب و دلهره ایجاد کند. درنهایت از آنجا که تشخیص راست از دروغ و شایعه دشوار است، بهتر است اخبار در سایت‌های رسمی پلتفرم‌ها و تیم توسعه‌دهنده آن‌ها پیگیری شود.

درباره خبر ورشکستگی صرافی کوکوین چه می‌دانیم؟
همان‌طور که پیش از این نیز گفته شد، این خبر در ابتدا از طریق کاربری در پلتفرم توییتر منتشر شد. پس از مدتی با دست به دست شدن بیشتر این خبر و گمانه‌زنی‌ها درباره صحت آن، مسئولان صرافی کوکوین مجبور به پاسخ شدند. در ادامه به جزئیات این پروسه اشاره می‌کنیم.
در اواخر ماه ژوئن، حساب کاربری Otteroooo طی توییت «همین الان از کوکوین برداشت کنید» از کاربران صرافی کوکوین خواست تا دارایی خود را از این پلتفرم خارج کنند. همان‌طور که مشاهده می‌شود، هویت این حساب کاربری مشخص نیست و کاربر از یک نام مستعار استفاده کرده و این درخواست را از کاربران کوکوین داشته است.
بنابراین کاربران کوکوین نمی‌توانستند بدون تحقیق و بررسی بیشتر و تنها براساس یک توییت تصمیم‌گیری کنند. از سوی دیگر فعالیت حساب کاربری Otteroooo تنها حدود یک ماه قبل از این توییت آغاز شده و محتویات پست‌های آن نیز درباره مشکلات مرتبط با سایر پلتفرم‌های رمزنگاری بوده است.
ردشدن شایعات ورشکستگی کوکوین توسط مدیر عامل این پلتفرم
پس از توییت Otteroooo و افزایش نگرانی کاربران کوکوین، Johnny Lyu مدیر عامل کوکوین برای پاسخ به این شایعات مربوط به ورشکستگی صرافی کوکوین و آرام‌کردن اذهان کاربران، از طریق حساب کاربری توییتری خود و پست «هیچ برنامه‌ای برای توقف برداشت (withdrawal) وجود ندارد، همه‌چیز در KuCoin به‌خوبی کار می‌کند» به کاربران اطمینان داد اخبار پخش‌شده صحت ندارد. وی با به اشتراک‌گذاری جزئیات اقدامات در ماه‌های اخیر از کاربران خواست تا خودشان درباره صحت شایعات قضاوت کنند. در ادامه این اقدامات بیان شده‌اند:

کمک مالی 150 میلیون دلاری همراه با بهای 10 میلیارد دلاری در ماه می جمع‌آوری شده است (with a $10 billion valuation in May).

کوکوین یکی از معدود پلتفرم‌هایی است که همچنان نیروی کار جدید استخدام می‌کند؛ در صورتی که در ماه‌های اخیر، برخی از صرافی‌ها در حال تعدیل نیرو و اخراج کارکنان خود هستند.
صرافی کوکوین با وجود نزولی‌بودن بازار در یک سال گذشته، امکانات جدیدی را معرفی کرده است.

درنهایت Lyu برای اطمینان خاطر بیشتر کاربران اعلام کرد، H1 سال 2022 و اطلاعات مربوط به اقدامات کوکوین را با جزئیات بیشتری برای عموم مردم منتشر خواهد کرد. همچنین گفت این حق برای کوکوین محفوظ است تا علیه کسانی که برای ایجاد ترس و شک (FUD) در میان کاربران شایعه‌پراکنی می‌کنند، اقدام قانونی انجام دهد.

آیا می‌توان به سخنان مدیر عامل کوکوین اعتماد کرد؟
مشکل پلتفرم کوکوین از آنجا نشئت می‌گیرد که مدیر عامل Celsius درست چند روز قبل از آنکه گزینه برداشت (withdrawal) پلتفرم غیرفعال شود، به کاربران اعلام کرد امنیت دارایی آن‌ها محفوظ است؛ از این‌رو کاربران نمی‌توانند حرف راست را از شایعه و دروغ به‌راحتی تشخیص دهند و تصمیم‌گیری کنند. همچنین از آنجا که قوانین و مقررات مربوط به کنترل نحوه رفتار پلتفرم‌ها محدود است، نمی‌توان درباره صحت اطلاعات منتشرشده مطمئن بود.
به این ترتیب با اطمینان بیشتری می‌توان گفت اعتبار مدیر عامل صرافی کوکوین از یک حساب توییتری مجهول‌الهویه بیشتر است. از سوی دیگر، براساس اعلام کاربران در شبکه‌های اجتماعی پس از انتشار این شایعات، همچنان کاربران می‌توانند بدون بروز مشکل، وجوه خود را از حساب کوکوین برداشت کنند.
درنهایت حساب کاربری Otteroooo بدون انتشار جزئیات بیشتر اطلاعات بیشتری برای تأیید ادعای خود به کاربران ارائه نکرد؛ درنتیجه می‌توان گفت ورشکستگی صرافی کوکوین شایعه بی‌اساسی بوده است؛ با این ‌حال بهتر است مانند تمام مواقع دیگر در بازار کریپتو جوانب احتیاط را رعایت کنید و حجم اصلی دارایی خود را در کیف پول صرافی نگهداری نکنید.
سخن پایانی
پس از انتشار یک توییت، ترس از ورشکستگی صرافی کوکوین و غیرفعال شدن گزینه برداشت دارایی، به‌سرعت در میان کاربران شدت گرفت. پس از آن مدیر عامل کوکوین با ارائه توضیحات به کاربران درباره امنیت دارایی‌هایشان اطمینان داد. از آنجا که همچنان امکان برداشت دارایی در صرافی کوکوین وجود دارد، می‌توان گفت شایعات مطرح‌شده پایه و اساسی ندارد؛ با این ‌حال بهتر است برای افزایش امنیت دارایی‌های خود همواره از یک کیف پول نرم افزاری یا سخت افزاری شخص ثالث استفاده کنید.
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *