اگر کلاس آموزش مجازی بی کیفیت باشد چه می‌شود؟

 سید احمد معتمدی رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر در گفت‌وگو با خبرنگار گروه تعلیم و تربیت خبرگزاری فارس درباره تغییر و تحول در آموزش دانشجویان بر بستر فضای مجازی اظهار کرد: مشکلاتی که اکنون به واسطه وجود ویروس کرونا و تحریم‌ها ایجاد شده، نقش اساتید و دانشجویان را پررنگ می کند تا این قشر بتوانند در راستای رفع نیازهای کشور بیشتر کوشش کنند. همه باید این رسالت را قائل باشیم که کمک به نیازهای کشور و نقش در چرخه اقتصادی اکنون به عنوان حرکت های انقلابی دانشگاه ها به شمار می رود. دانشگاه صنعتی امیرکبیر از زمان شیوع ویروس کرونا تمامی آموزش های خود را بر بستر مجازی دنبال کرده و همچنان انجام می دهد اما تفاوت ما با سایر دانشگاه ها در این است که قبل از وجود بیماری کرونا دانشگاه صنعتی امیرکبیر دارای زیر ساخت و سامانه های آموزش مجازی بود و این نوع آموزش برای بسیاری از دانشجویان استفاده می شد. وی افزود: نرم افزار آموزش مجازی به گونه ای طراحی شده است که گزارش تشکیل کلاس ها را به صورت خودکار تهیه می کند که این گزارش مبنای استفاده دانشکده ها و اداره امور هیأت علمی دانشگاه است. علاوه بر این، دفتر آموزش دانشکده ها نیز می توانند به صورت برخط، کم و کیف برگزاری کلاس‌ها را کنترل کند. چنانچه موردی گزارش شود، اداره امور هیأت علمی نیز به طور خاص این موضوع را بررسی و رسیدگی می کند. از طرفی باید بگویم کلاس های دانشجویان مقطع تحصیلات تکمیلی که دروس عملی دارند به صورت حضوری در دانشگاه برگزار نمی شود همچنین کلاس های نیمه حضوری نیز در زمانی که وضعیت شیوع کرونا مطلوب بود برگزار می شد اما اکنون تشکیل نمی شود. رئیس دانشگاه امیرکبیر تصریح کرد: برای نظارت و بررسی کیفیت آموزش مجازی، مسؤولان دانشکده های این دانشگاه در کلاس های مختلف آموزشی حضور می یابند و در صورت مشاهده مشکلی بلافاصله تذکرات لازم را انجام می دهند؛ در واقع هرگونه انتقادی از نحوه برگزاری کلاس یا مشکلات فنی به طور مستمر پیگیری می شود البته دانشگاه دارای ۳ مرکز پشتیبانی برای رفع مشکلات دانشجویان در روند آموزش مجازی است همچنین ارزیابی دانشجویان نیز به خاطر شیوع بیماری کرونا دیگر محدود به پایان ترم نبوده و در طول ترم تحصیلی انجام می شود. وی یادآور شد: برای دانشجویان تازه وارد نیز کلاس های آموزشی گذاشته تا نحوه استفاده از سامانه های آموزشی دانشگاه را یاد بگیرند در ضمن همه کلاس های مجازی دانشگاه توسط سامانه های آموزشی ضبط شده و دانشجویان می توانند آن را بازبینی کنند. از طرفی در صورتی که بیش از حد مجاز کلاس آموزشی کیفیت لازم را نداشته باشد یا برگزار نشود برای استاد دانشگاه سابقه خوبی در پرونده اش درج نمی شود و در روند ارتقای رتبه او تاثیر زیادی دارد این در حالی است که اساتید ما بدون آمادگی لازم وارد کلاس درس نمی شوند زیرا دانشجویان استاد را به چالش می کشانند چراکه آنها از رتبه های برتر کنکور بوده و قشر نخبه جامعه محسوب می شوند. معتمدی ادامه داد: با شیوع ویروس کرونا دانشگاه صنعتی امیر کبیر از تجربه ای که در آموزش مجازی داشت، استفاده کرده و بلافاصله شیوه آموزش را برای همه دانشجویان بر بستر مجازی تغییر داد البته باید بگویم در آموزش مجازی کیفیت به سطح آموزش حضوری نمی رسد اما تلاش می کنیم با ارزیابی، کنترل و نظارت بر کلاس ها کیفیت لازم را حفظ کنیم همچنین هر یک از اساتید برای جلوگیری از تخلف و تقلب در امتحانات، شیوه های مختلفی را در نظر می گیرند به طور مثال سؤالات هر یک از دانشجویان در یک کلاس با تنوع همراه است از طرفی باید بگویم خوابگاه های دانشجویی را برای حضور دانشجویان تحصیلات تکمیلی با محدودیت زمانی همراه کردیم و تعداد دانشجویان را در یک واحد مسکونی کاهش دادیم البته بسیاری از جلسات دفاعیه پایان نامه و رساله های دکتری به صورت مجازی برگزار می شود. رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر اضافه کرد: این دانشگاه با ۱۴ هزار دانشجو که تعداد ۷ هزار نفر در مقطع کارشناسی و ۶ هزار و ۴۰۰ نفر دیگر در تحصیلات تکمیلی قرار دارند همواره دانشگاهی پویا و پیشگام بوده و این دانشگاه دربین ۵ دانشگاه صنعتی برتر کشور در ارزیابی های بین المللی جزو رتبه های اول و دوم قرار دارد این در حالی است که اتحادیه اروپا ارزیابی جدیدی را برای دانشگاه ها آغاز کرده که در این ارزیابی نیز دانشگاه صنعتی امیرکبیر در بین دانشگاه های برتر صنعتی کشور رتبه اول را به خود اختصاص داده است. وی با بیان اینکه در راستای اقتصاد مقاومتی و بر اساس دانش داخلی، جهش تولید در کشور آغاز شده است، ادامه داد: آنچه که ما فکر می کنیم باید برای رسیدن به دانشگاه نسل سوم یا دانشگاه کارآفرین ساختارها درست شود به این معنی که استادی که کارآفرین نباشد و فاقد مهارت آموزش تدریس در بستر مجازی باشد، دانشجوی او هم کارآفرین نخواهد بود و کیفیت آموزش او مطلوب نیست در بسیاری از کشورها اگر استادی خواهان دریافت دانشجو در مقطع دکتری است باید در مرحله اول یک قرار داد صنعتی را منعقد کند و سرمایه ای را برای حقوق دانشجو و دستمزد خودش مهیا کند تا به او اجازه ظرفیت گرفتن دانشجو دهند در کشور ما هم باید برای رسیدن به پیشرفت علم و فناوری ساختارها تغییر کند به طور مثال یکی از علت های رشد و رسیدن به دستاوردهای علم فضا و ساخت ماهواره، اعتماد کردن و استفاده از دانشجویان و اساتید علمی بوده است. معتمدی افزود: دانشگاه پلی تکنیک جزو سردمداران در مبارزات انقلابی بود و در تمامی حرکت ها حضور داشت اما بعد از انقلاب شاهد جنگ و پس از آن، سازندگی بودیم که دانشگاه‌ها نقش مهمی در این دوران داشتند و اکنون نیز رسالت دانشگاه ها تمام نشده است چراکه  قرار گرفتن در بین دانشگاه های نسل سوم، سهم بیشتر در چرخه اقتصادی و رفع مشکلات کشور به عنوان یک حرکت انقلابی است که اکنون دانشگاه ها باید آن را دنبال کنند. انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *