ترکیه در حوزه گاز خودکفا می‌شود؟ – گار نیوز

به گزارش گار نیوز، با وجود بحران انرژی در اتحادیه اروپا و بسیاری از کشورها، رئیس جمهور ترکیه از کشف جدید ذخیره گاز طبیعی در دریای سیاه خبر داد.
رئیس جمهور ترکیه اعلام کرد: ارزش گاز طبیعی که در دریای سیاه کشف کرده‌ایم، با بهای امروز در بازارهای بین‌المللی، بالغ بر یک تریلیون دلار است.رئیس جمهور ترکیه ضمن اعلام کشف ۵۸ میلیارد متر مکعب گاز گفت که ارزش گاز طبیعی کشف شده در دریای سیاه با بهای امروز در بازارهای بین المللی، بالغ بر یک تریلیون دلار است.
رجب طیب اردوغان دوشنبه شب در سخنانی اعلام کرد: کشتی حفاری فاتح ترکیه، در حفاری چای جوما-۱، ذخایر گاز طبیعی با حجم ۵۸ میلیارد متر مکعب را در عمق ۳ هزار و ۲۳ متری زیر دریا کشف کرد.

وی افزود: ذخایر گاز طبیعی ما در دریای سیاه با اکتشاف جدید در چای جوما-۱، در حدود ۱۷۰ میلیارد متر مکعب افزایش یافته و در مجموع به ۷۱۰ میلیارد متر مکعب رسیده است.
اردوغان در ادامه افزود: ما مصمم به تبدیل ترکیه به عنوان مرکز انرژی حوزه های خزر، مدیترانه و خاورمیانه هستیم.
وی تأکید کرد: هدف نهایی ما به پایان رساندن و اتمام وابستگی کشورمان به نفت و گاز طبیعی خارجی در اسرع وقت و اعلام خودکفایی ترکیه در زمینه تامین انرژی است.

اردوغان گفت: اکتشاف جدید ما دریچه ای را برای اکتشافات مشابه در دیگر میدان های گازی مجاور منطقه باز خواهد کرد. حفاری های جدید را فورا آغاز خواهیم کرد.
ترکیه مرکز بین المللی صادرات گاز
چندی پیش نشست اقتصادی گروه «جی 20» در اندونزی برگزار شد. اعضای این گروه کشورهای قدرتمندی هستند که حدود ۸۵ درصد اقتصاد دنیا را دست دارند. ترکیه، همسایه‌ ایران نیز از اعضای اصلی این گروه به حساب می‌آید.
محورهای اصلی گفتگو در این نشست پیرامون بحران انرژی، جنگ اوکراین و امنیت غذایی بود. با توجه به طرح موضوع بحران انرژی و حضور ترکیه که رویای تبدیل شدن به هاب منطقه را دارد، چه ارتباط معناداری می‌توان بین این دو متغییر یافت؟
برای پاسخ به این پرسش بهتر است نیم‌نگاهی به گذشته داشته باشیم. مهرماه سال جاری ولادیمر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، درباره پیگیری ارسال گاز از طریق دریای سیاه و تبدیل ترکیه به هاب گازی اروپا اظهاراتی داشت. رجب‌طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، نیز اعلام کرد: ترکیه به یک مرکز بین‌المللی صادرات گاز تبدیل می‌شود.
از سوی دیگر استقرار ترکیه در منطقه‌ استراتژیک اهمیت نقش ترانزیتی این کشور را پر رنگ می‌کند. چراکه به مراکز تقاضای انرژی در اروپا ختم می‌شود.

منبع:ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *