رمز ارز تتا فیول (TFUEL) چیست؟به همراه نمودار و قیمت لحظه ای آن

فهرست این مقاله
قیمت لحظه ای رمز ارز تتا فیول (TFUEL)

نمودار لحظه ای رمز ارز تتا فیول (TFUEL)

درحالی‌که بسیاری از توسعه‌دهندگان بر ایجاد تحول در خدمات مالی با تأمین مالی غیرمتمرکز تمرکز می‌کنند، Theta Labs, Inc متوجه یک مشکل منحصربه‌فرد شد که تار و پود زندگی روزمره ما را تحت تأثیر قرار می‌دهد و آن چیزی نیست جز توزیع محتوای ویدئویی.
Theta Labs که توسط تیمی از مهندسان باتجربه در صنعت بازی و خلاقیت تأسیس شده و توسط هیئت مشاوره‌ای متشکل از کارشناسان رسانه، از جمله بنیان‌گذاران YouTube و Twitch هدایت می‌شود، به نقاط عطفی برای توسعه کامل پروژه خود شبکه Theta دست یافته است.
TFUEL رمز ارزی است که شبکه تتا را قدرت می‌دهد، اما تتا فیول چیست و چگونه کار می‌کند؟ قبل از اینکه به رمز ارز بپردازیم، مهم است بدانیم شبکه تتا چیست و چه مشکلاتی را در تلاش برای حل آن‌ها هستند.
شبکه رمز ارز تتا فیول چیست؟
به‌طور خلاصه، شبکه تتا شبکه‌ای مبتنی بر بلاک چین از توزیع‌کنندگان محتوای ویدئویی همتا به همتاست. همچنین یک پلتفرم پخش ویدئو نیست، بلکه مانند یک نسخه اصلاح‌شده از شبکه سنتی تحویل محتوا (CDN) عمل می‌کند. در این شبکه، کاربران تشویق می‌شوند پهنای باند استفاده‌نشده یا اضافی خود را برای انتقال محتوای ویدئویی یا جریان به کاربر دیگری در نزدیکی جغرافیایی به اشتراک بگذارند. این را می‌توان در حالی انجام داد که کاربر در حال پخش محتوای مذکور است. این شبکه برای رقابت با پلتفرم‌های پخش آنلاین ویدئو مانند یوتیوب، نتفلیکس، آمازون پرایم یا توییچ ساخته نشده، بلکه برای کمک به کاهش هزینه‌ها و کاهش یا حتی حذف واسطه‌های صنعت طراحی شده است.
استیون چن یکی از بنیان‌گذاران یوتیوب درباره تتا فیول می‌گوید:
«من هیجان‌زده هستم که بخشی از تکامل بعدی فضای استریم هستم و به تتا کمک می‌کنم تا یک شبکه همتا به همتا غیرمتمرکز ایجاد کند که می‌تواند با هزینه‌های کمتر، تحویل ویدئو را بهبود بخشد».
بنابراین برای سازندگان محتوا، ناشران محتوا، بینندگان و تبلیغ‌کنندگان این امکان وجود دارد که از یک شبکه توزیع محتوای غیرمتمرکز بهره ببرند. با شبکه Theta می‌توان جریان‌های ویدئویی باکیفیت را با کسری از هزینه معمولی توزیع کرد.
رمز ارز TFUEL چیست؟

تتا فیول رمز ارز اصلی شبکه تتاست. بیشتر مردم فکر می‌کنند این ارز تقویت‌کننده شبکه است، اما درواقع کاربرد آن چیزی فراتر از تبادل TFUEL و تقویت شبکه است. یکی از گروه‌های عضوی که شبکه تتا را تشکیل می‌دهند، کاربرانی هستند که داده‌ها را در سراسر شبکه به نام Edge Node ارسال می‌کنند.  Edge Nodeانگیزه دارد تا مقداری پهنای باند و قدرت محاسباتی را برای به اشتراک‌گذاری داده‌ها در شبکه صرف کند. پاداش این کار TFUEL است؛ توکن رمز ارز بومی که دارای ارزش، قابل مبادله و قابل تعویض است.
Edge Node انگیزه دارند تا مقداری پهنای باند و قدرت محاسباتی را برای به اشتراک‌گذاری داده‌ها در شبکه صرف کنند. پاداش این کار TFUEL است، توکن رمز ارز بومی که دارای ارزش، قابل مبادله و قابل تعویض است.
این ارز هیچ محدودیتی برای عرضه ندارد و نرخ تورم سالانه آن ۵ درصد است. این مقدار ممکن است زیاد به نظر برسد، اما TFUEL یکی از ارزهای رمزنگاری‌شده محسوب می‌شود که برای نگهداری یا سهام طراحی نشده است. برای اهداف اخیر، توکن بومی دیگر این شبکه Theta Token نیز معرفی شده است.
اعضای تیم رمز ارز TFUEL
 
پروژه این رمز ارز، در سال ۲۰۱۷ توسط میچ لئو (Mitch Liu) و جیی لانگ (Jieyi Long) استارت خورد. میچ لئو که در حال حاضر مدیر اجرایی شبکه تتاست، فارغ‌التحصیل رشته علوم کامپیوتر از دانشگاه استنفورد است. او همچنین در هم بنیان‌گذاری پلتفرم‌های استریم ویدئوی SLIVER.tv، Gameview Studios و Tapjoy نیز مشارکت داشته است.
جی لانگ که در حال حاضر مدیر ارشد فناوری پلتفرم تتاست نیز یکی دیگر از هم بنیان‌گذاران پلتفرم SLIVER.tv محسوب می‌شود و دکترای مهندسی کامپیوتر از دانشگاه نورث وسترن را دارد. SLIVER.tv نیز یک سرویس پخش ویدئوی بازی مانند توییچ است.
ریبائو وی (Ribao Wei) توسعه‌دهنده بلاک ‌چین، کینوی گونگ (Qinwei Gong) طراح پلتفرم، جینگ شو (Jing Xu) و ژنیانگ تانگ (zhenyang Tang) توسعه‌دهندگان بلاک ‌چین هستند. همچنین وس لویت (Wes Levitt) سرپرست استراتژی و جری کوال (Jerry Kowal) مدیر محتوا نیز سایر اعضای تیم تتا به شمار می‌آیند.
شبکه رمز ارز تتا فیول (TFUEL) برای حل چه مشکلاتی تلاش می‌کند؟
شبکه رمز ارز TFUEL هنوز برای بیشتر مردم ناشناخته است و سیستم فعلی ارائه محتوای آن کارایی لازم را ندارد. مدل فعلی شبکه تتا در حال حاضر به‌صورت زیر است و این شبکه درصدد آن است که این قابلیت‌ها را ارتقا ببخشد.
۱. سازندگان محتوا از منابع خود برای ایجاد ویدئو یا محتوای دیگر استفاده کرده و سپس آثار خود را در پلتفرم‌های استریم آپلود می‌کنند.
۲. شرکت‌های پلتفرم جریانی که محتوا را ذخیره می‌کنند، پهنای باند سرور محدودی دارند و نمی‌توانند تمام درخواست‌های محتوای میلیون‌ها کاربر در سراسر جهان را برآورده کنند.
۳. سرورهای شخص ثالث، معروف به Points of Presence  (POP)پهنای باند و دسترسی بیشتری را برای انتقال جریان‌ها از سرورهای متعلق به شرکت به بقیه شبکه‌های خود فراهم می‌کنند.
۴. کاربران می‌توانند داده‌ها را از POP دریافت کنند، اما کسانی که از نظر جغرافیایی دورتر هستند یا حق بیمه اتصالات با پهنای باند بالاتر را به ارائه‌دهندگان خدمات اینترنت پرداخت نکرده‌اند، جریان‌هایی با کیفیت پایین‌تر دریافت خواهند کرد.
۵. به‌منظور سوددهی شرکت‌های پلتفرم استریم در ازای برداشت‌ها از تبلیغ‌کنندگان هزینه دریافت می‌کنند.
۶. برای کنترل هزینه‌های تبلیغات، پلتفرم استریم باید بین تعداد تبلیغات ارائه‌شده و رضایت کاربر تعادل برقرار کند؛ مگر اینکه کاربران برای خدمات پخش بدون آگهی حق بیمه پرداخت کنند.
۷. سازندگان محتوا که از محتوای خود درآمدزایی کرده‌اند، تنها پس از پرداخت هزینه‌های مربوط به توزیع محتوا از طریق POP می‌توانند از درآمد تبلیغات بهره ببرند.
رمز ارز تتا فیول چگونه مشکل لست مایل دلیوری (Last Mile Delivery) را حل می‌کند؟

در وایت پیپر تتا، توسعه‌دهندگان نیاز به ساده‌سازی فرایند تحویل محتوا را تشخیص داده‌اند؛ به‌طوری‌که هم بینندگان و هم پلتفرم‌های استریم کمتر به مراکز داده متمرکزی که تنها می‌توانند POP را در تعداد محدودی از مکان‌ها بسازند، تکیه کنند.
«لست مایل دلیوری» درواقع معمولاً در انواع سیستم‌های لجستیکی یافت می‌شود، جایی که تحویل هر کالایی زمانی که کاربران از نقاط تحویل مرکزی دور هستند، کارآمدتر می‌شود، یا زمانی که تقاضای بزرگ و غیرمنتظره برای تحویل می‌تواند محدوده پهنای باند سیستم تحویل را تحت فشار قرار دهد.
در یک مدل جمع‌سپاری تدارکات، کسب‌وکارها می‌توانند تحویل خود را به دست کارگرانی که می‌توانند به‌طور مستقل محصولات را بدون نیاز به پیروی از مسیرهای استانداردی که بسیاری از رانندگان شرکت‌های لجستیک باید از آن استفاده کنند، صورت دهند.
شرکت‌هایی مانند Uber Eats و Amazon Flex Program ثابت کرده‌اند این مدل در مقایسه با روش‌های تحویل متمرکز کارآمدتر است و به‌طور بالقوه می‌تواند مشکل تحویل آخرین مایل را برطرف کند. تتا این مشکل را برای تحویل داده‌ها حل می‌کند. کاربرانی که در نزدیکی POP هستند، می‌توانند طبق معمول جریان پخش کنند، اما در عین حال می‌توانند بخش‌هایی از داده‌های ویدئویی را که از POP دریافت کرده‌اند، در شبکه Theta آپلود کنند.
کاربران مختلف با توجه به آنچه در حال حاضر در شبکه موجود است، احتمالاً بخش‌های مختلفی از داده‌های ویدئویی را آپلود می‌کنند. سایر کاربران شبکه می‌توانند بخش‌های مختلف داده را ضبط کنند و آن‌ها را به هم بچسبانند (کامپیوتر این کار را برای آن‌ها انجام می‌دهد و کاربران تنها باید دکمه Play را کلیک کنند).
اگر خود را در معرض نوعی از فناوری اشتراک‌گذاری فایل نظیر به نظیر غیرمتمرکز مانند BitTorrent قرار داده‌اید، این نوع پروتکل اشتراک‌گذاری داده ممکن است برای شما آشنا به نظر برسد.
چگونه رمز ارز TFUEL به اقتصاد شبکه تتا کمک می‌کند؟
کاربرانی که این رمز ارز را خریداری کرده‌اند، می‌توانند به شکل‌های گوناگون از آن استفاده کنند؛ از شرکت در بازی‌ها گرفته تا کمک مالی به پخش‌کننده‌های مورد علاقه، خرید و فروش ارزهای فیات و… نودهای حاشیه را تماشاگران یا همان مخاطبان پلتفرم مبتنی بر شبکه تتا فیول تشکیل داده‌اند. 
رمز ارز TFUEL درواقع پاداش آن‌ها در ازای در اختیار قراردادن پهنای باند و قدرت پردازشی سیستم‌های آن‌ها (موبایل، کامپیوتر یا تلویزیون‌های هوشمند) در اختیار شبکه تتاست. هر نود حاشیه به‌تنهایی مدت‌زمان پخش یک ویدئو را استریم نمی‌کند، بلکه یک ویدئو توسط مجموعه‌ای از نودها و مخاطب ویدئویی استریم می‌شود که توسط مجموعه مختلفی از نودهای پخش‌شده را تماشا می‌کند.
همچنین می‌توان آن‌ها را از صرافی‌ها خریداری کرد یا با میزبانی رویدادهای مختلف، بازی‌ها یا فروشگاه‌های باز برای فروش توکن‌های غیر قابل تعویض (NFT) به دارندگان TFUEL به دست آورد. همچنین تبلیغ‌کنندگان بازیگران مهمی در اقتصاد توکن تتا هستند. پلتفرم‌های استریم فضای تبلیغاتی را در ازای TFUEL به تبلیغ‌کنندگان می‌فروشند؛ البته بینندگان می‌توانند مقداری TFUEL به پلتفرم‌های استریم بپردازند تا با تبلیغات کمتر یا بدون تبلیغات، تجربه بهتری از مشاهده داشته باشند.
خرید و فروش رمز ارز TFUEL
خرید و فروش این رمز ارز مانند سایر ارزهای دیجیتال از طریق صرافی‌ها صورت می‌گیرد. به این منظور باید افراد در یکی از صرافی‌های پشتیبان‌ این رمز ارز ثبت‌نام و احراز هویت کرده تا بتوانند به خرید و فروش یا سرمایه‌گذاری تتا فیول بپردازند.
کاربران ایرانی نیز به‌دلیل تحریم‌ها لازم است ابتدا یکی از استیبل کوین‌ها مانند تتر را خریداری کرده و سپس آن را در صرافی‌ها به تتا فیول تبدیل کنند. جفت ارزهای قابل مبادله این رمز ارز عبارت‌اند از: USDT, BTC و ETH.
صرافی‌ های پشتیبانی‌ کننده از رمز ارز TFUEL
صرافی‌های متعددی از این رمز ارز پشتیبانی می‌کنند که در زیر به برخی از مهم‌ترین‌ها و معتبرترین‌های آن‌ها اشاره می‌کنیم.
۱- صرافی بایننس (Binance)
۲- صرافی Gate.Io
۳- صرافی CoinDCX
۴- صرافی بیت مارت (BitMart)
۵- صرافی Bithumb
کیف پول‌ های TFUEL
کاربران می‌توانند برای ذخیره تتا فیول هم از کیف پول‌های سخت افزاری و هم نرم افزاری استفاده کنند، اما لازم است قبل از انتخاب کیف پول بدانید به چه منظوری از آن استفاده می‌کنید. کیف پول‌های سخت افزاری امنیت بالاتری دارند، اما به‌دلیل قیمت بالا، برای نگهداری مقادیر زیادی رمز ارز مناسب هستند.
تراست یکی از کیف پول‌های نرم افزاری است که از رمز ارز TFUEL پشتیبانی می‌کند. این کیف پول از هر دو سیستم عامل اندروید و IOS پشتیبانی می‌کند. می‌توانید به‌راحتی آن را از گوگل پلی برای اندروید یا از اپ استور برای IOS دانلود و کرده و ارز خود را ذخیره‌سازی کنید.
قابلیت استخراج رمز ارز TFUEL
سرمایه‌گذاری و کسب درآمد در دنیای ارزهای دیجیتال به دو روش خرید ارز و استخراج صورت می‌گیرد، اما از آنجا که ارز تتا فیول یکی از توکن‌های شبکه تتا بوده و ساختار شبکه تتا براساس الگوریتم POS است، می‌توان گفت این ارز قابلیت استخراج ندارد.
سخن پایانی
در این مقاله به‌طورکلی به بررسی و معرفی رمز ارز TFUEL پرداختیم که یکی از دو توکن شبکه تتاست. این شبکه درواقع یکی از بلاک ‌چین‌هایی است که به‌منظور ایجاد انگیزه برای اشتراک‌گذاری پهنای باند در جهت پخش ویدئو استفاده می‌شود. 
به‌دلیل اینکه شبکه تتا از الگوریتم POS استفاده می‌کند، امکان استخراج این رمز ارز وجود ندارد. درباره آینده این رمز ارز می‌توان گفت در دسته بلاک‌ چین‌های آینده‌دار قرار دارد و با برطرف‌شدن مشکلات این شبکه می‌توان آینده خوبی را برای این ارز پیش‌بینی کرد.
پرسش‌ های متداول
۱- بنیان‌گذاران شبکه تتا چه کسانی هستند؟
پروژه رمز ارز TFUEL در سال ۲۰۱۷ توسط میچ لئو (Mitch Liu) و جیی لانگ (Jieyi Long) استارت خورد.
۲- آیا رمز ارز TFUEL قابلیت استخراج دارد؟
از آنجا که این ارز یکی از توکن‌های شبکه تتا بوده و ساختار شبکه تتا براساس الگوریتم POS است، می‌توان گفت این ارز قابلیت استخراج ندارد.
۳- صرافی‌ های پشتیبان تتا فیول کدام‌اند؟

Binance
Gate.Io
CoinDCX
BitMart
Bithumb

توجه: با وجود اینکه دو صرافی کوینکس و کوکوین هر دو فعلا بدون نیاز به تغییر IP فعالیت می‌کنند اما بهتر است برای امنیت بیشتر از IP ثابت خارج از ایران استفاده کنید.
برای ورود به صرافی کوینکس حتما باید با IP خارج از ایران وارد شوید.

به این مقاله امتیاز دهید تا با کمک شما کیفیت آن را بسنجیم

ترتیبی که برای خواندن مقالات” رمز ارز “به شما پیشنهاد می‌کنیم:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *