رمز ارز دای چیست؟ معرفی کامل به همراه قیمت لحظه ای آن

سرفصل‌های این مقاله
قیمت لحظه ای رمز ارز دای

معرفی رمز ارز دای
DAI یک الگوریتم پایدار و غیرمتمرکز است که توسط شرکت MakerDAO و بر اساس یک پروتکل منبع باز و مبتنی بر اتریوم ایجادشده است. هدف اصلی از طراحی رمز ارز دای حفظ نسبت دقیق و یک‌به‌یک با دلار آمریکا است. DAI ارزش خود را از طریق پشتوانه دلار آمریکایی که توسط یک شرکت نگهداری می‌شود، حفظ نمی‌کند، بلکه ارزش دای با استفاده از وام وثیقه‌ای در اتر، ارز رمزنگاری‌شده اتریوم، حفظ می‌شود.
وام وثیقه‌ای، با فراهم کردن راهی سبب می‌شود تا وام‌دهنده وام را با استفاده از دارایی‌های خود و به‌صورت مطمئن حفظ کند. این نوع وام‌ها بهره کمتری نسبت به وام‌های بدوم وثیقه دارند. چراکه به وام‌دهندگان این امکان داده‌شده است تا در صورت عدم توانایی وام‌گیرنده برای بازپرداخت وام، دارایی را توقیف کرده و بفروشند. در ادامه با تاریخچه رمز ارز DAI و چگونگی کارکرد آن آشنا می‌شویم:
تاریخچه رمز ارز دای
بنیاد Maker در سال ۲۰۱۴ توسط Run Christensen تأسیس شد. این بنیاد، پروتکل Maker را به‌عنوان یک پروژه منبع باز و باهدف بهره‌برداری از یک سیستم اعتباری ایجاد کرد. این سیستم اعتباری به کاربران امکان می‌دهد تا وام‌هایی را با استفاده از وثیقه‌های رمزنگاری‌شده دریافت کنند.
DAI به‌طور رسمی در سال ۲۰۱۷ پروتکل Maker را به‌عنوان ابزاری به‌منظور تأمین دارایی وام برای اشخاص حقیقی و مشاغل راه‌اندازی کرد؛ و درنهایت بنیاد Maker کنترل نرم‌افزار را به یک سازمان خودمختار و غیرمتمرکز به نام MakerDAO واگذار کرد.
نحوه کارکرد رمز ارز دای
دای یک دارایی رمزنگاری‌شده است که توسط سایر ارزهای دیجیتال به‌عنوان وثیقه دریافت می‌شود. درواقع دای یک استیبل‌ کوین مرتبط با دلار آمریکا است، به این معنا که ارزش آن همیشه ثابت و تقریباً برابر یک دلار است.
رمز ارز دای توکن ERC-20 است و در هر دو صرافی‌های متمرکز و غیرمتمرکز (DEX) قابل خریداری است. همچنین دای مبتنی بر شبکه اتریوم بوده و توسط اتر پشتیبانی می‌شود.
به این معنا که کاملاً غیرمتمرکز است و ثبات قیمت آن از طریق سیستم قرارداد هوشمند حفظ‌شده و به شخص ثالث، دولت و بانکی بستگی ندارد.
ثبات قیمت رمز ارز دای چگونه تأمین می‌شود؟
ممکن است از خود بپرسید که چطور ارزش رمز ارز دای ثابت است درصورتی‌ که توسط یک رمز ارز بسیار بی‌ثبات پشتیبانی می‌شود؟
ثبات قیمت دای از طریق سیستم وام شبکه اتریوم مدیریت می‌شود. درواقع با وثیقه گذاری ارزهای دیجیتال در یک قرارداد هوشمند (صندوق سپرده‌گذاری) ارزش آن ثابت باقی می‌ماند. توجه داشته باشید ارزش وثیقه‌ای که واریز می‌کنید باید از ارزش DAI که برای شما صادرشده بیشتر باشد. اگر ارزش وثیقه واگذارشده به پایین‌تر از ارزش DAI صادرشده سقوط کند وثیقه شما لیکوئید (منحل) خواهد شد.
رمز ارز دای از یکپارچه‌ترین دارایی‌های دیجیتالی در اکوسیستم بلاک چین بوده و پس از وام گرفتن در برنامه‌های غیرمتمرکز مالی و سایر مکان‌های مبتنی بر بلاک چین قابل‌ استفاده است.
مزایای رمز ارز دای

میزان موجودی: بسیاری از افراد در سراسر جهان واجد شرایط لازم برای افتتاح حساب بانکی نیستند؛ اما خوشبختانه کاربران می‌توانند با در اختیار داشتن حداقل میزان موجودی، از DAI استفاده کنند.
ارزش پایدار: دای می‌تواند یک ارز پایدار جایگزین و وسیله ورود منابع مالی برای شهروندان ساکن در کشورهایی با بی‌ثباتی شدید اقتصادی باشد.
غیرمتمرکز بودن: از آنجایی‌که رمز ارز دای یک سیستم شفاف و غیرمتمرکز است، به کاربران این اطمینان را می‌دهد بدون محدودیت، دسترسی کاملی به دارایی خود داشته باشند. درحالی‌که دولت‌ برخی از کشورها مانند زیمبابوه و میانمار با وضع قوانینی برای برداشت حساب بانکی فیات، سقف برداشت روزانه و ماهانه تعیین می‌کنند.
تولید درآمد: از طریق سیستم DSR دای، کاربران از قدرت نفوذ توکن دای استفاده می‌کنند تا از طریق سود حاصل، درآمد کسب کنند. ازآنجایی‌که دای بر روی بلاکچین اتریوم ساخته‌شده از سازوکار اجماع خود شبکه بهره‌ برده و مکانیسم ذخیره‌سازی خاص خود را ندارد.
با این‌حال سیستم MakerDAO دارندگان توکن‌های DAI را قادر می‌سازد تا با واریز رمز ارز دای در یک قرارداد هوشمند MakerDAO سود کسب کنند. سیستم قرارداد هوشمند امنیت سرمایه‌گذاری کاربران را تضمین کرده و بدون داشتن هزینه‌ای در هر زمان قابل‌برداشت است.
سریع و ارزان: در بسیاری از شرایط، هزینه انتقالات وجوه در سطح بین‌المللی بسیار بالا و مدت‌زمان لازم برای نهایی شدن آن‌ها به‌طور ناامیدکننده‌ای طولانی است. در حالی هزینه انتقال دای کاملاً به‌صرفه و زمان پردازش آن بسیار سریع بوده و معاملات در سطح جهانی از کیف پول یک کاربر به‌ کاربر دیگر به‌طور شفاف و کارآمد انجام می‌شوند.
فعالیت ۲۴ ساعته و در تمام‌روزهای هفته: مؤسسات مالی سنتی فقط در ساعات کاری فعالیت می‌کنند؛ بنابراین ممکن است معاملات از طریق این مؤسسات برای چندین روز در صف انتظار و به‌صورت معلق باقی‌مانده و پس از بازگشایی مؤسسات مالی و بانک‌ها پردازش نهایی شده و انتقال انجام شود. درحالی‌که از طریق DAI و بلاکچین اتریوم، معاملات در هر زمان از روز و حتی در روزهای تعطیل در عرض چند دقیقه نهایی می‌شوند.
امنیت بالا: سیستم MakerDAO با انجام ممیزی‌ها و تحقیقات گسترده به افزایش امنیت این پلتفرم کمک بسیاری کرده است.
توسعه‌دهندگان به‌طور رسمی و از طریق تجزیه‌وتحلیل ریاضی، تمام قراردادهای هوشمند و سازوکار پروتکل‌هایی که ساختار داخلی این سیستم را تشکیل می‌دهند، تائید می‌کنند.
چرا از DAI استفاده کنیم؟
تعداد زیادی از کاربران بازار ارزهای دیجیتال علاقه‌مند به خرید رمز ارز DAI هستند، چراکه DAI علاوه بر ارائه فوایدی مانند بازدهی و شفافیت بالا ارز رمزنگاری‌شده؛ در برابر نوسانات قیمت نیز بسیار پایدار است.
DAI مانند هر رمز ارز دیگر، بدون مرز، قابل‌برنامه‌ریزی و انتقال ساده بوده و علاوه بر آن‌ها از مزایای اضافی مانند ارائه قیمت ثابت نیز برخوردار است.
کاربران می‌توانند به‌سرعت دای را به‌حساب خود منتقل کرده و یا با رمز ارزهای دیگر مبادله کنند.
همچنین به دلیل ثبات قیمت دای، این استیبل‌کوین یکی از ایده‌آل‌ترین ارزهای دیجیتال برای خرج کردن است. Coinbase Card به کاربران این امکان را می‌دهد تا رمز ارز دای را در Visa card به ارز فیات تبدیل کرده و آن را خرج کنند.
دلیل ارزشمند بودن رمز ارز دای

استیبل‌کوین‌هایی مانند DAI می‌توانند ابزاری قدرتمندی برای جلوگیری از نوسانات بعضاً شدید بسیاری از ارزهای رمزنگاری‌شده‌ای باشند که قیمت آن‌ها توسط بازار آزاد تعیین می‌شود.
برای مثال، یک معامله‌گر می‌تواند با انتقال ارزش دارایی خود به استیبل‌کوین دای، ریسک قرار گرفتن در معرض افت ناگهانی ارزش بیت کوین یا سایر آلت کوین‌ها را کاهش دهد.
همچنین نحوه دسترسی به وام‌ها توسط رمز ارز دای به‌گونه‌ای است که مزایای بیشتری را نسبت به سایر گزینه‌های موجود، برای کاربران ایجاد می‌کند.
برای مثال در سیستم‌های مالی سنتی روندی وجود دارد که از طریق آن ابتدا اعتبار متقاضی ارزیابی‌شده و سپس وام واگذار می‌شود، درحالی‌که کاربران DAI می‌توانند به‌راحتی اتر بگذارند و DAI دریافت کنند.
آینده رمز ارز دای
شرکت MakerDAO سخت در تلاش است تا رمز ارز دای را به‌عنوان اولین ارز بی‌طرف جهان معرفی کند. MakerDAO اولین قدم را از طریق ایجاد لوگوی اختصاصی مانند نماد دلار ($) برداشته است.
برای رسیدن به این هدف لازم است دای توسط میلیون‌ها نفر در سراسر جهان به تصویب رسیده و مورد استفاده قرار گیرد. این امر مهم نه‌تنها به نام تجاری بلکه به آموزش و بازاریابی نیز احتیاج دارد.
اگرچه رسیدن به این امر کار ساده‌ای نیست، اما هنوز هیچ استیبل‌کوین دیگری برای تحقق این هدف به موفقیت بهتری نرسیده است.
نتیجه‌ گیری:
رمز ارز دای از سال ۲۰۱۷ و بر اساس یک پروتکل منبع باز در شبکه اتریوم توسط شرکت MakerDAO راه‌اندازی شده است. ارزش دای مانند هر استیبل‌کوین دیگری ثابت بوده و تقریباً برابر با ۱ دلار ایالت متحده آمریکا است.
ثبات قیمت رمز ارز دای از طریق قراردادهای هوشمند تأمین‌شده و توسط سایر ارزهای دیجیتال به‌عنوان وثیقه پذیرفته می‌شود. از مزایای این رمز ارز می‌توان به مواردی همچون غیرمتمرکز بودن، ثبات، انتقال سریع و ارزان و… اشاره کرد.

برای ثبت نام در صرافی کوینکس (CoinEx) با ۳۰% تخفیف کارمزد معاملات کلیک کنید!
برای ثبت نام در صرافی بایننس (Binance) با تخفیف کارمزد معاملات کلیک کنید!
توجه: برای انجام معامله در بایننس حتما با آی پی خارج از ایران وارد شوید

رمز ارز دای چیست؟ معرفی کامل به همراه قیمت لحظه ای آن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *