رمز ارز گراف چیست؟ با نمودار و قیمت لحظه ای آن

سرفصل‌های این مقاله
قیمت لحظه ای رمز ارز گراف

coinmarketcap-currency-widget” data-currencyid=”6719″ data-base=”USD” data-secondary=”” data-ticker=”true” data-rank=”true” data-marketcap=”true” data-volume=”true” data-statsticker=”true” data-stats=”USD”>
 
نمودار گراف

رمز ارز گراف (Graph Token) که به ‌اختصار آن را GRT می‌نامند. گراف درحقیقت یک پروتکل شاخص‌گذار، غیرمتمرکز و منبع باز برای داده‌های بلاک‌چین است. از این پلتفرم می‌توان برای جستجوی هرگونه اطلاعات مربوط به اتریوم استفاده کرد. در این بستر توسعه‌دهندگان قادر خواهند بود تا API‌های مختلفی با نام زیرگراف (subgraphs) بسازند؛ به این ترتیب اپلیکیشن‌ها می‌توانند از طریق GraphQL به جست‌وجو بپردازند. Graph درحقیقت به فهرست‌بندی اطلاعاتی می‌پردازد که کاربران قادر هستند از طریق API GraphQL به آن دسترسی پیدا کنند.
تیم پشتیبان Graph از متخصصانEthereum ،OpenZeppelin ،Decentraland ،Orchid ،MuleSoft تشکیل شده است. بنیان‌گذاران اولیه این پروتکل و رمزارز اختصاصی آن، تال (Yaniv Tal)، رامیرز (Brandon Ramirez) و جانیس پلمن (Jannis Pohlmann) هستند. تال و رامیرز در رشته مهندسی برق از USC فارغ‌التحصیل شدند و ۵ الی ۸ سال با هم همکاری کردند. تال، سرپرست پروژه، رامیرز سرپرست تحقیقات و جانیس سرپرست بخش تکنولوژی مربوط به این توکن و پلتفرم آن است.
ماموریت پلتفرم Tal و تیم او ایجاد اپلیکیشن‌هایی است که نیازی به سرور ندارند و Web3 (اینترنت غیر متمرکز) را در دسترس همگان قرار می‌دهند. در حال حاضر صدها برنامه غیر متمرکز (dapp) از Graph استفاده می‌کنند برخی از این برنامه‌ها عبارتند از:

Aragon
Balancer
Synthetix
Aave
Gnosis
Numerai
Livepeer
Uniswap
Mintbase
DAOstack
Gods Unchained
Decentraland

 تاریخچه ارز گراف
راه‌اندازی رمز ارز گراف به سال ۲۰۱۸ میلادی برمی‌گردد. بنیان‌گذاران این پروتکل، قبل‌ها به توسعه ابزارهای تسهیل‌کننده تاسیس و پیشرفت استارت‌آپ‌ها می‌پرداختند و زمان زیادی را صرف بهینه‌سازیAPI ‌ها کرده بودند. آن‌ها در آخرین اقدامات خود، یک فریم‌ورک بر روی پایگاه‌ داده‌ای تغییرناپذیر باعنوان Datomic ایجاد کردند. به‌ این ترتیب، توانستند گراف را برای ایجادAPI های تغییرناپذیر و دسترسی به داده‌ها با استفاده از زبانGraphQL تاسیس کنند.
 ویژگی‌های ارز گراف
ارز رمز‌نگاری‌شده گراف ویژگی‌های بسیاری دارد که باعث شده‌اند از سال ۲۰۲۰ به بعد، سرمایه‌گذاران و توسعه‌دهندگان بلاک‌چین روز‌به‌روز به استفاده از آن مشتاق‌تر شوند. برخی از این ویژگی‌ها عبارتند از:

پروتکلی جهانی (Global): subgraph‌ها در کنار هم قرار می‌گیرند و گرافی از داده‌های جهانی را شکل می‌دهند. همین مسئله باعث می‌شود تا افراد از هر جای جهان بتوانند به کوئری یا همان پرس‌وجو درباره بلاک‌چین‌ها بپردازند.
تعامل‌پذیری (Interoperability): گراف، قابلیت تعامل‌پذیری میان اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز را ارائه می‌دهد. از این‌رو، توسعه‌دهندگان می‌توانند بدون هیچ محدودیتی به اشتراک‌گذاری داده‌ها میان شبکه‌های بلاک‌چین بپردازند.
ایجاد هویتی خاص: گراف، این امکان را فراهم می‌آورد تا کاربران هویت، داده‌ها و اعتبار خود را تحت کنترل داشته باشند.
امنیت: امنیت یکی از مسائلی است که کاربران اینترنت را با نگرانی‌هایی مواجه ساخته است؛ اما گراف امنیت، حفاظت از اطلاعات خصوصی توسعه‌دهندگان را تضمین می‌کند. برهمین اساس موفق‌شده تا در مسیر پیشرفت قرار گیرد.
نقش کاربران در اداره جامعه: کاربران و اعضای اصلی این پلتفرم، در اداره شبکه نقش دارند. آن‌ها نقش‌های متفاوتی را ایفا می‌کنند و شبکه را سرپا نگه می‌دارند.
بدون نیاز به سرور: با کمک Graph، توسعه‌دهندگان نیازی به سرمایه‌گذاری بر روی ساختن سرورهای اختصاصی ندارند.

 مزایا و معایب ارز گراف
در ادامه مبحث بررسی رمز ارز گراف به مزایا و معایب این توکن خواهیم پرداخت.
مزایا
مزیت‌های گراف عبارتند از:

تمرکززدایی: غیر متمرکزسازی یکی از مسائل مهم در حوزه ارزهای رمزنگاری‌شده است. گراف یکی از پروژه‌هایی محسوب می‌شود که از چنین برنامه‌هایی حمایت می‌کند.
توسعه برنامه‌هایی با سطح بالاتر: در گراف مرحله‌ای به‌وجود آمده که این امکان را به توسعه‌دهندگان می‌دهد تا بتواند برنامه‌هایی با سطح بالاتر ایجاد کنند. به این ترتیب، Graph شیوه تعامل انسان‌ها در سطح وب را متحول خواهد کرد. این مسئله بسیار مهم است؛ زیرا با استفاده از گراف، هرکسی در هرجایی می‌توانند به داده‌های مربوط به بلاکچین‌ها دست پیدا کند.
ارائه قابلیت همکاری: گراف به کاربران این اجازه را می‌دهد تا به راحتی از یک اپ به اپلیکیشن دیگر بروند.
امنیت بالا: graph امنیت بالایی دارد. این امر باعث جلب اعتماد کاربران خواهد شد.
حاکمیت غیر متمرکز: پروتکل حکمرانی Graph به کاربران اجازه می‌دهد تا در فرآیند تصمیم‌گیری‌ها نقش موثری داشته باشند.

معایب
مهم‌ترین مشکل توکن‌های GRT، عرضه محدود آن‌ها درنظر گرفته می‌شود. از دیگر معایبی که می‌توانیم برای این رمز ارز مطرح کنیم، عدم مشارکت توسعه‌دهندگان در تعیین صدور توکن‌ها است.
 رمز ارز گراف چگونه کار می‌کند؟
Graph یک فناوری لجر توزیع‌شده است که جریان داده‌ها را از بلاک‌چینی به بلاک‌چین دیگر تسهیل می‌کند. همچنین، گراف به dApp‌ها این امکان را می‌دهد تا از داده‌های دیگر شبکه‌های غیر متمرکز نیز استفاده کنند و اطلاعات را از طریق قراردادهای هوشمند به اتریوم ارسال نمایند. این پروتکل بستری را فراهم می‌کند تا بسیاری از پروژه‌ها و بلاک‌چین‌ها بتوانند با کمک آن، به داده‌های فرایندهای عملیاتی دسترسی پیدا کنند. این مسئله با انتشار API‌هایی باعنوان زیرگراف ممکن شده است. زیرگراف‌ها را می‌توان در یک گراف بزرگ‌تر که حاوی داده‌های جهانی است، سازماندهی کرد. اطلاعات جمع آوری‌شده در اپلیکیشن‌های کاربردی به اشتراک گذاشته می‌شوند. به این ترتیب، داده‌ها می‌توانند توسط هرکسی مورد پرس‌وجو قرار گیرند. گراف برای فعالیت هرچه بهتر خود از اعضایی کمک می‌گیرد که عبارتند از:

فهرست‌کنندگان (Indexers): وظیفه اصلی فهرست‌کنندگان استیک توکن‌های GRT است و فهرست‌بندی و پاسخ‌دهی به درخواست‌ها را نیز انجام می‌دهند.
وکالت‌دهندگان (Delegators): وکالت‌دهندگان در امنیت شبکه نقش موثری ایفا می‌کنند.
نگهدارندگان (Curators): نگهدارندگان تعیین می‌کنند که چه API‌هایی باید فهرست‌بندی و سازماندهی شوند.

کاربردهای رمز ارز گراف
GRT یک توکن ERC-20 در بلاک‌چین اتریوم است که برای تخصیص منابع در شبکه از آن استفاده می‌شود. توسعه‌دهندگان و سرمایه‌گذاران می‌توانند براساس میزان فعالیت خود و سهمی که از GRT دارند، از شبکه درآمد کسب کنند. فهرست‌کنندگان به‌ازای فهرست‌بندی‌ها و پذیرش درخواست‌ها، پاداش دریافت می‌کنند. وکالت‌دهندگان در ازای ارائه خدمات، بخشی از سهم ‌Indexers را به‌شکل توکن‌های گراف کسب خواهند کرد. نگهدارندگان نیز در قبال تعداد API‌هایی که به فهرست‌کنندگان اعلام می‌کنند، توکن اختصاصی دریافت می‌کنند.
 کیف پول رمز ارز گراف
ولت‌های مختلفی هستند که از توکن‌های GRT پشتیبانی می‌کنند. برخی از این کیف پول‌ها عبارتند از:

کیف پول Ledger or Trezor: این ولت یکی از کیف پول‌های سخت‌افزاری است که امنیت بالایی را ارائه می‌دهد و از تکنیک‌های پیچیده رمزگذاری استفاده می‌کند.
ولت Trust: Trust یک کیف پول رسمی است که توسط Binance پشتیبانی می‌شود. همچنین، یکی از محبوب‌ترین ولت‌ها در میان معامله‌گران و سرمایه‌گذاران نیز هست و ولتی عالی برای Graph به حساب می‌آید.
ولت MyEther: یکی از معتبرترین ولت‌ها که آزمایش‌های زیادی بر روی آن انجام شده Myether است که از تمام توکن‌های ERC20 از جمله The Graph نیز پشتیبانی می‌کند.
کیف پول Atomic: ولت Atomic مناسب IOS، اندروید و برخی سیستم‌عامل‌های دیگر است که امکان ذخیره GRT را فراهم می‌کند.

 صرافی های پشتیبانی‌کننده از گراف
شما می‌توانید رمز ارز گراف را از صرافی‌های زیر تهیه کنید و به معامله و سرمایه‌گذاری بر روی این رمزارز بپردازید.

Binance
Coinbase
PrimeXBT
Digifinex

 هزینه و حجم معاملات رمز ارز گراف
حجم معاملات ۲۴ ساعته و حجم تریدینگ این GRT، مبلغی در حدود ۱۲۵,۵۰۵,۱۸۱ یورو بوده و ارزش بازار آن ۳،۸۰۰،۷۸۸،۱۲۹ تلقی می‌شود. تمام این آمارها نشان می‌دهند که وضعیت فعلی این رمز ارز در میان سایر رقبای خود، قابل‌قبول است.
 عوامل تاثیرگذار بر قیمت گراف
عوامل خاص و متعددی ارزش The Graph و قیمت GRT را تعیین می‌کنند؛ اما باید بدانید، چیزی که به Graph ارزش می‌بخشد معماری منحصر ب ه‌فرد بلاک‌چین آن است. عواملی که ارزش بازار گراف را تعیین می‌کنند عبارتند از:

عرضه کل
عرضه در گردش
نقشه راه پروژه
ویژگی‌های فنی
استفاده از جریان اصلی
مقررات
به‌روزرسانی‌ها

امروزه ارزش Graph روبه رشد بوده و به سمت هدف نهایی خود، یعنی دستیابی به تمرکز زدایی کامل از dApps (برنامه های غیر متمرکز) و ارائه Web3 (اینترنت غیر متمرکز) در حال حرکت است.
 آینده رمز ارز گراف
در این بخش به تحلیل وضعیت GRT در آینده خواهیم پرداخت تا بتوانید با آگاهی بیشتری در رابطه با سرمایه‌گذاری بر روی این رمزارز تصمیم بگیرید.
تجزیه و تحلیل قیمت گراف ۲۰۲۱
در حال حاضر، GRT در جایگاه چهل ‌و هشتم در لیست CoinMarketCap قرار دارد. پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهند که در آینده این توکن از نظر قیمت، روندی صعودی را تجربه خواهد کرد. شاخص قدرت نسبی (RSI) این ارز، بالای ۴۴.۴۸ است. به این معنی که میزان خرید GRT بسیار بالا بوده و بیش از حد طبیعی تلقی می‌شود. با این حال معامله‌گران باید با احتیاط عمل کنند تا از ضررهای احتمالی جلوگیری شود.
تجزیه و تحلیل قیمت گراف ۲۰۲۲
اگر این روند صعودی قیمت رمز ارز گراف ادامه پیدا کند، تا پایان سال ۲۰۲۲ قیمتی معادل ۱.۵ دلار خواهد داشت. علاوه ‌بر این، پیش‌بینی می‌شود که در نیمه اول این سال رشد ناگهانی قیمت این ارز، ارزش آن را به ۲ دلار برساند. سپس این صعود کند خواهد شد؛ اما هیچ افت قیمت شدیدی به‌وجود نمی‌آید.
تجزیه و تحلیل قیمت گراف ۲۰۲۳
افزایش تعداد توسعه‌دهندگانی که از بستر Graph کمک می‌گیرند و سرمایه‌گذارانی که جذب این رمزارز می‌شوند، سبب شده تا پیش‌بینی‌ها افزایش قیمت این رمزارز تا ۳.۵ دلار را در پایان سال ۲۰۲۳ گزارش کنند.
تجزیه و تحلیل قیمت گراف ۲۰۲۴
آخرین به‌روزرسانی‌هایی که در شبکه گراف ایجاد شده، توجه توسعه‌دهندگان زیادی را به خود جلب کرده است. همین مسئله باعث شده تا تحلیل‌گران، قیمت GRT را در انتهای سال ۲۰۲۴ مبلغی بالغ ‌بر ۵ دلار پیش‌بینی کنند؛ زیرا آن‌ها انتظار دارند، میزان مشارکت در این پروژه دائما افزایش پیدا کند.
تجزیه و تحلیل قیمت گراف ۲۰۲۵
در چهار سال آینده، قیمت GRT می‌تواند تا ۸.۵ دلار افزایش یابد. دستیابی به این قیمت برای توکن‌های GRT امری دور از ذهن نیست. زیرا تمامی شواهد نشان می‌دهند این رمزارز در مسیر توسعه قرار دارد.
 نتیجه‌گیری
همان‌طور که با مطالعه این مطلب دریافتید، گراف یکی از پروژه‌های ارزهای رمزنگاری‌شده است که به توسعه‌دهندگان کمک می‌کند تا به بلاک‌چین دسترسی بیشتری پیدا کنند. این پروژه و رمز ارز گراف که توسعه محور هستند، به کاربر کمک می‌کنند تا با کنار هم قرار دادن نقاط قوت بلاک‌چین‌های مختلف روی پروژه خود کار کند. امیدواریم توانسته باشیم با ارائه این مطلب به اکثر سوالات شما در رابطه با GRT به‌خوبی پاسخ دهیم.
 سوالات متداول
در ادامه سعی داریم تا به سوالات متداول در رابطه با گراف پاسخ دهیم.
گراف چیست؟
Graph (گراف) یک پروتکل فهرست‌بندی و ارائه‌دهنده API‌های جهانی است که به سازماندهی داده‌های بلاک‌چین و ارائه دسترسی آسان با کمک GraphQL می‌پردازد. گراف این امکان را ایجاد می‌کند تا اپلیکیشن‌ها بتوانند بدون نیاز به سرور و بر روی زیرساخت‌های عمومی فعالیت کنند.
گراف به حل چه مشکلی کمک می‌ کند؟
گراف دسترسی به‌ هرگونه داده اتریوم را از طریق کوئری‌های ساده فراهم می‌آورد.
بنیان‌ گذاران گراف چه کسانی هستند؟
رمز ارز گراف توسط تال (Yaniv Tal) و رامیز (Brandon Ramirez) بنیان‌گذاری شد.
اجزای کلیدی شبکه گراف کدامند؟
اصلی‌ترین اجزای گراف به‌ترتیب عبارتند از فهرست‌کنندگان (Indexers)، وکالت‌دهندگان (Delegators) و نگهدارندگان (Curators).
بهترین صرافی‌ ها برای خرید توکن GRT کدامند؟
صرافی‌های Binance، Coinbase، PrimeXBT و Digifinex بهترین صرافی‌هایی هستند که می‌توانید ارز گراف را از آن‌ها خریداری کنید.

به این مقاله امتیاز دهید تا با کمک شما کیفیت آن را بسنجیم

توجه: با وجود اینکه دو صرافی کوینکس و کوکوین هر دو فعلا بدون نیاز به تغییر IP فعالیت می‌کنند اما بهتر است برای امنیت بیشتر از IP ثابت خارج از ایران استفاده کنید.

ترتیبی که برای خواندن مقالات” انواع توکن ها “به شما پیشنهاد می‌کنیم:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *