سرمایه گذاری بلند مدت

در بازارهای مالی هیچ جایگزینی وجود ندارد که بتوانید به‌کمک آن ثروت خود را به‌سرعت افزاش دهید. در بیشتر مواقع، کسب سود فرایندی طولانی است که شما باید صبر و توجه زیادی در آن داشته باشید. اگر می‌خواهید سرمایه خودتان را در جایی سرمایه‌گذاری کنید، دو راه پیش روی شما قرار دارد:‌سرمایه گذاری بلند مدت و سرمایه گذاری کوتاه مدت که هر دوی آن‌ها معایب و مزایای خاص خود را دارند. کارشناسان مالی پیشنهاد می‌کنند پیش از هرگونه سرمایه‌گذاری، تحقیقات مناسبی انجام دهید؛ زیرا ممکن است یک روش سرمایه‌گذاری برای یک شخص نتیجه مثبتی داشته باشد، اما درست همان روش برای افراد دیگر مناسب نباشد؛ بنابراین باید اهداف کلی سرمایه‌گذاری خود را مشخص کرده و با توجه به آن، راه مناسب خود را پیدا کنید.
آگاه بودن از مفاهیم پایه در سرمایه‌گذاری به افراد کمک می‌کند تا بتوانند پول خود را به بهترین روش سرمایه‌گذاری کرده و به سود مالی دست پیدا کنند. برای درک تفاوت بین سرمایه گذاری بلند مدت و کوتاه‌مدت باید ابتدا ویژگی‌های هریک را بدانید. سپس انتخاب کنید که پول خود را با کدام روش سرمایه‌گذاری کنید. در این مقاله همراه ما باشید تا با بهترین روش‌های سرمایه گذاری بلند مدت آشنا شوید.
فهرست این مقاله
سرمایه گذاری کوتاه مدت چیست؟
سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت شامل دارایی‌هایی است که شما کمتر از یک سال نگه می‌دارید. البته هیچ چارچوب زمانی تعریف‌شده جهانی وجود ندارد و با توجه به نوع سرمایه‌گذاری ممکن است مدت‌زمان پنج سال نیز کوتاه محسوب شود. بیشتر معامله‌کنندگان سرمایه گذاری کوتاه مدت را برای حداکثر چند ماه انجام می‌دهند و هدف آن‌ها سودبردن از نوسانات مالی در مدت‌زمان کم است. هر دارایی صرف‌نظر از شکل ظاهری آن می‌تواند یک سرمایه گذاری کوتاه مدت باشد، اما بیشتر آن‌ها ویژگی‌های مشترکی دارند.سرمایه گذاری کوتاه مدت برخلاف سرمایه گذاری بلند مدت، شامل دارایی‌هایی است که ثبات کمتری دارند.
آن‌ها به سرمایه‌گذاران اجازه می‌دهند در مدت‌زمان کوتاهی به‌دلیل تغییر قیمت‌ها، سود ببرند؛ مانند تغییرات قیمت دلار در یک بازه زمانی که با داشتن اطلاعات مناسب می‌تواند سود بسیاری را برای شما داشته باشد. علاوه بر این،سرمایه گذاری کوتاه مدت نقدشوندگی بالایی دارد و به سرمایه‌گذاران اجازه می‌دهد تا بتوانند دارایی‌های خود را به‌سرعت بفروشند. شاید بتوان گفت مهم‌ترین ویژگی سرمایه گذاری کوتاه مدت این است که قابلیت نقدشوندگی بالایی دارد؛ به همین دلیل این دارایی‌ها به‌نوعی معادل وجه نقد تلقی می‌شوند. سرمایه‌گذاری‌های کوتاه‌مدت متداول، شامل سهام، خرید ارز و رمز ارز هستند.
این دسته از دارایی‌ها می‌توانند بسیار سریع‌تر از دارایی‌های غیرنقدی مانند زمین یا وسایل نقلیه فروخته شوند و ارزش خود را نیز در حین فروش از دست ندهند.
سرمایه‌گذاری بلندمدت چیست؟
سرمایه‌گذاری بلندمدت دارایی‌هایی است که شما آن‌ها را برای مدت بیشتر از یک سال نگه می‌دارید. بیشتر افراد در این نوع سرمایه‌گذاری، دارایی خود را برای چندین سال حفظ می‌کنند؛ زیرا بازدهی اصلی بعد از مدت‌زمان مشخصی ظاهر می‌شود.
ماهیت ذاتی سرمایه گذاری بلند مدت به شما این امکان را می‌دهد تا بتوانید در بازارهای تهاجمی سرمایه‌گذاری کنید. هر دارایی می‌تواند یک سرمایه گذاری بلند مدت باشد؛ با این حال بیشتر سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت به‌آهستگی، اما به‌شکلی کاملاً قابل پیش‌بینی ارزش پیدا می‌کنند. سرمایه‌گذاران نیز معمولاً دارایی‌های غیرنقدی را سرمایه گذاری بلند مدت محسوب می‌کنند.
رایج‌ترین نوع سرمایه گذاری بلند مدت، در حوزه املاک و مستغلات صورت می‌گیرد. بسیاری از افراد خانه‌هایی را به‌منظور سرمایه‌گذاری خریداری می‌کنند. این خانه‌ها بعد از گذشت چندین سال به دارایی‌های سودآور این افراد تبدیل می‌شود. فرایند خرید و فروش خانه به‌دلیل مشکلاتی که دارد، آن را به یک سرمایه گذاری بلند مدت تبدیل می‌کند؛ زیرا می‌دانیم ویژگی شاخص سرمایه گذاری کوتاه مدت قابلیت نقدشوندگی آن است. این مدل سرمایه‌گذاری برای بیشتر حساب‌های بازنشستگی و کمک هزینه‌های تحصیلی رایج است.
سرمایه‌گذاری بلندمدت را می‌توان برای ده‌ها سال نگه داشت تا زمانی که نوبت به فروش آن برسد. چنین سرمایه‌گذاری‌هایی با درجه بالایی از ریسک همراه هستند؛ با این حال به‌طور بالقوه می‌توانند سود بسیاری را نیز کسب کنند؛ برای مثال در سال ۲۰۰۲ شرکت eBay سهام پی پال (PayPal) را خریداری کرد. این سرمایه‌گذاری به پیشرفت هر دو شرکت کمک کرد و درنهایت پی پال در سال ۲۰۱۵ توانست به شرکتی مستقل تبدیل شود. در عین حال eBay نیز میلیون‌ها دلار سود به دست آورد.
سرمایه گذاری بلند مدت تقریباً همیشه به‌صورت غیرنقدی وجود دارد؛ بنابراین دارایی‌های غیرنقدی نمی‌توانند به‌سرعت از بین بروند و ممکن است بعد از فروش ارزش خود را از دست بدهند. با این حال قیمت بیشتر دارایی‌های بلندمدت با توجه به وضعیت بازار می‌تواند دچار نوسان شود.
روش های سرمایه گذاری بلند مدت

یکی از بهترین راه‌ها برای تضمین آینده مالی شما سرمایه گذاری بلند مدت است. بسیاری از افراد تصور می‌کنند سرمایه‌گذاری راهی آسان برای کسب سود در مدت‌زمانی کوتاه است، اما در واقعیت این سرمایه گذاری بلند مدت است که می‌تواند برای شما سودآوری قابل‌توجهی داشته باشد.
امروزه سرمایه‌گذاران راه‌های زیادی برای سرمایه‌گذاری پول‌های خود دارند و در عین حال می‌توانند سطح ریسک را نیز برآورد کنند. شما می‌توانید راه‌هایی مانند گواهی سپرده سرمایه‌گذاری را انتخاب کنید که میزان ریسک بسیار پایینی دارد یا به سراغ راه‌های پر ریسک‌تر مانند صندوق سرمایه‌گذاری مشترک بروید.
بهترین راه این است که از همه روش‌ها استفاده کنید و سبد سرمایه‌گذاری خود را متنوع نگه دارید. در ادامه، با روش‌های مختلف سرمایه گذاری بلند مدت آشنا می‌شود و با توجه به شرایط خود می‌توانید بهترین را انتخاب کنید.

سهام در حال رشد (Growth Stock)

در دنیای سرمایه گذاری بلند مدت، سهام در حال رشد بازدهی فراوانی دارد. سهام رشدی بیشتر در شرکت‌هایی وجود دارد که پایه و اساس آن‌ها فناوری است. عموماً سود حاصل از سهام رشدی دوباره به همان کسب‌وکار واریز می‌شود؛ بنابراین به‌ندرت پیش می‌آید که سود را جداگانه به حساب شما واریز کنند؛ مگر زمانی که بیزینس به رشد مناسبی رسیده باشد.
این سهام در حال رشد می‌تواند به‌نوعی ریسک‌پذیر هم باشد؛ زیرا اغلب سرمایه‌گذاران در مقایسه با درآمد شرکت، هزینه زیادی را برای این دست سهام می‌پردازند؛ بنابراین در زمان رکود اقتصادی، این سهام می‌توانند به‌سرعت ارزش خود را از دست بدهند. با این حال در طول زمان ثابت شده که سهام در حال شد یکی از بهترین عملکردها را داشته است.
اگر قصد دارید به‌صورت فردی سهام در حال رشد بخرید، به‌دقت شرکت مورد نظر را تجزیه و تحلیل کنید. البته این کار ممکن است زمان زیادی از شما بگیرد، اما ارزش دارد. سهام در حال رشد جزء بخش‌های پر ریسک بازار نیست؛ زیرا سرمایه‌گذاران مایل‌اند برای آن هزینه زیادی بپردازند؛ بنابراین زمانی که بازار با بحران مواجه می‌شود، این نوع سهام می‌تواند سقوط کند.
گفتنی است شرکت‌های بزرگ بین‌المللی مانند آمازون جزء کمپانی‌هایی هستند که رشد بالایی دارند؛ بنابراین اگر بتوانید شرکت مناسبی را پیدا کنید، سود حاصل از آن برای شما بسیار زیاد خواهد بود.

صندوق های سهام Stock Funds

اگر نمی‌توانید زمان و تلاش خود را برای تجزیه و تحلیل یک سهام اختصاص دهید، صندوق سرمایه‌گذاری مشترک یا EFT می‌تواند گزینه‌ای عالی برای شما باشد. اگر یک صندوق با تنوع گسترده خریداری کنید، درسرمایه گذاری بلند مدت تعداد زیادی سهام با رشد بالا را به دست می‌آورید که از قضا ریسک کمتری نیز دارد.
اگر صندوقی را خریداری می‌کنید که تنوع سهام گسترده‌ای ندارد و برای مثال مبتنی بر یک صنعت است، توجه داشته باشید که دارایی‌های شما در اثر تغییرات بازار ممکن است آسیب بیشتری ببیند؛ برای نمونه صنعت خودرو از تغییرات قیمت نفت مؤثر است؛ بنابراین اگر قیمت نفت افزایش پیدا کند، قیمت سهام خودروی شما کاهش می‌یابد.

صندوق اوراق قرضه

وجوه اوراق قرضه براساس مدت‌زمان اوراق قرضه، شرکت صادر‌کننده آن و عوامل دیگر طبقه‌بندی می‌شود؛ بنابراین اگر به‌دنبال یک صندوق اوراق قرضه هستید، گزینه‌های مختلفی پیش روی شما قرار دارد. هنگامی که یک شرکت دولتی اوراق قرضه‌ای را صادر می‌کند، تضمین می‌دهد که سالیانه مقدار معینی از سود را به صاحب اوراق بپردازد.
در پایان مدت، شرکت ارائه‌دهنده مبلغ اصلی اوراق قرضه را پرداخت و اوراق را بازخرید می‌کند. اوراق قرضه می‌تواند یکی از انواعسرمایه گذاری بلند مدت مطمئن باشد. از آنجا که یک صندوق ممکن است صدها اوراق قرضه مختلف داشته باشد، دارایی‌های شما متنوع است و تأثیر کاهش سود چند اوراق چشمگیر نیست. توجه داشته باشید که اوراق قرضه در مقایسه با سهام، به‌نوعی سرمایه‌گذاری امن‌تری محسوب می‌شوند.

املاک و مستغلات

املاک و مستغلات نمونه بارزی از سرمایه گذاری بلند مدت هستند. برای شروع این سرمایه‌گذاری به پول زیادی نیاز نیست و باید پورسانت‌های بسیاری را بپردازید. با این حال براساس مطالعه‌ای در این زمینه، املاک و مستغلات سرمایه‌گذاری مورد علاقه آمریکایی‌ها در سال ۲۰۲۱ بوده است. دلیل محبوبیت این مدل سرمایه‌گذاری این است که می‌توانید بخش زیادی از پول خرید خانه را یک‌جا از بانک بگیرید و در طول زمان قسط آن را پرداخت کنید. این امر به‌ویژه از آنجا که نرخ‌های بهره پایین هستند، بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد.
املاک و مستغلات یک مدل سرمایه‌گذاری غیرفعال در نظر گرفته می‌شود؛ یعنی نیاز نیست تا روزانه در جهت آن فعالیت‌هایی انجام دهید، اما اگر ملک خود را اجاره دهید، مجبورید کمی مدیریت فعال داشته باشید. نکته مهمی که نباید از ذکر آن غافل شد، این است که هر زمان برای خرید خانه مبلغ قابل‌توجهی را از بانک وام می‌گیرید، روی سرمایه‌گذاری خود فشار وارد می‌کنید؛ یعنی ریسک‌پذیری آن را افزایش می‌دهید؛ با این حال اگر املاک و مستغلات را یک‌جا با پول نقد خریداری کنید، یک سرمایه گذاری بلند مدت انجام داده‌اید و دارایی‌های شما افزایش پیدا می‌کند.
اگر برای ملک خود مستأجری نداشته باشید نیز مجبورید وام مسکن و سایر هزینه‌های نگهداری ملک را از جیب خود بپردازید؛ درحالی‌که این نوع سرمایه‌گذاری ریسک‌های خود و سود بالایی نیز دارد. اگر خانه خوبی را انتخاب کرده باشید و در طول زمان نیز آن را به‌خوبی مدیریت کنید، بعد از چند سال دارایی‌های شما چند برابر خواهند شد.

سهام با سرمایه کم

علاقه سرمایه‌گذاران به سهامی با سرمایه کم که بیشتر به شرکت‌های کوچک تعلق دارد، عمدتاً به این دلیل است که این سهام پتانسیل رشد سریع یا سرمایه‌گذاری در بازارهای نوظهور را دارند. درواقع غول خرده‌فروشی در جهان یعنی شرکت آمازون به‌عنوان سهامی با سرمایه کم شروع به کار کرد و امروزه یکی از ثروتمندترین بیزینس‌ها به شمار می‌رود.
مانند سهام رو به رشد، سهام با سرمایه کم نیز ریسک فراوانی دارد؛ زیرا به‌طورکلی منابع مالی در شرکت‌های کوچک کمتر است و دسترسی کمتری نیز به بازارهای سرمایه دارند. در عین حال این شرکت‌ها به‌خوبی اداره می‌شوند و اگر بتوانند به رشد خود ادامه داده و بزرگ شوند، می‌توانند فرصت بسیار خوبی برای سرمایه‌گذاران باشند. در اینجا نیز سرمایه‌گذاران هزینه فراوانی برای سهام می‌پردازند؛ به‌ویژه اگر آن شرکت پتانسیل رشد و تبدیل‌شدن به یک کسب‌وکار پیش رو را داشته باشد. این قیمت بالا به این معناست که اگرچه ممکن است پیشرفت زیادی کند، خطر سقوط در بازار نیز محتمل است. شرکت‌هایی که سرمایه کمی دارند، می‌توانند دچار نوسان زیادی شوند و این نوسانات نیز سال به سال چشمگیرتر شوند.
علاوه بر قیمت سهام، این کسب‌وکارها به‌طورکلی منابع مالی کمتری دارند؛ بنابراین در مقایسه با شرکت‌های متوسط و بزرگ در معرض ریسک بیشتری قرار دارند. امکان یافتن یک سهام موفق با سرمایه کم بسیار زیاد است و اگر بتوانید با خرید سهام مناسبی مانند آمازون یک سرمایه گذاری بلند مدت موفق انجام دهید، قبل از اینکه حتی کسی متوجه آن شود، به‌راحتی سالیانه ۲۰ درصد یا بیشتر سودآوری خواهید داشت.

پلتفرم های دیجیتال روبو ادوایزر (Robo Advisor)

اگر نمی‌خواهید خودتان سرمایه‌گذاری زیادی انجام دهید و ترجیح می‌دهید همه‌چیز را به یک متخصص باتجربه بسپارید، Robo Advisor گزینه مناسبی برای شماست. روبو ادوایزرها پلتفرم‌های دیجیتالی هستند که خدمات مالی را بر محور الگوریتم‌ها ارائه می‌دهند که در آن‌ها هیچ‌گونه دخالت انسانی صورت نمی‌گیرد.
با استفاده از Robo Advisor به‌سادگی می‌توانید پول خود را به یک حساب واریز کنید و براساس اهداف مالی، افق زمانی و فاکتور ریسک، سرمایه گذاری بلند مدت خود را انجام دهید. هنگام شروع کار باید چند پرسشنامه پر کنید تا روبو ادوایزر از سرویس مورد نیاز شما و کل فرایند اطلاع پیدا کند.
با استفاده از Robo Advisor‌ می‌توانید حساب‌ها را طوری تنظیم کنید که به همان اندازه که نیاز دارید تهاجمی یا محافظه‌کارانه باشند. در بهترین حالت، یک روبو ادوایزر می‌تواند یک سبد سرمایه‌گذاری متنوعی را برای شما بسازد که بتواند نیازهای بلندمدت شما را برآورده کند. ریسک‌های این روش سرمایه گذاری بلند مدت به چیزهایی که شما مالک آن‌ها هستید بستگی دارد. اگر به این دلیل که توانایی تحمل ریسک بالایی دارید، تعداد زیادی سهام خریداری کنید، می‌توانید انتظار نوسانات بیشتری را در مقایسه با خرید اوراق قرضه یا نگهداری پول نقد در یک حساب پس‌انداز داشته باشید.

IRA CD

اگر ریسک‌گریز هستید و می‌خواهید درآمدی تضمین‌شده بدون هیچ‌گونه ضرری داشته باشید، IRA CD‌ می‌تواند گزینه خوبی باشد. IRA CD یک حساب بازنشستگی فردی و دارای گواهی سپرده است. بانک‌ها، اتحادیه‌های اعتباری و شرکت‌های کارگزاری این گواهی‌های سپرده را ارائه می‌دهند. ریسک موجود در IRA CD ممکن است در حد انتظار نباشد؛ زیرا شما تقریباً هیچ خطری برای پرداخت و اصل پول خود ندارید. این روش تقریباً یکسرمایه گذاری بلند مدت امن به شمار می‌آید. ریسک واقعی در IRA CD این است که شما به اندازه کافی درآمد دارید تا بتوانید بر تورم غلبه کنید. اگر این نوع گواهی سپرده را دارید، در سریع‌ترین زمان ممکن یک استراتژی عالی پیدا کنید تا آمادگی لازم را برای خطراتی که در بلندمدت ممکن متوجه شما می‌شود، داشته باشد.
قوانین لازم برای سرمایه گذاری بلند مدت

سرمایه‌گذاری بلندمدت روشی است که به‌وسیله آن می‌توانید آینده خود را تضمین کنید، اما لازم است قوانینی را در این باره بدانید.

توجه به ریسک‌های سرمایه‌گذاری یکی از اولین قوانینی است که باید به آن اشراف پیدا کنید.
در سرمایه‌گذاری برای به دست آوردن بازده بیشتر، باید ریسک بیشتری را نیز بپذیرید؛ بنابراین سرمایه‌گذاری‌های بسیار مطمئن مانند IRA CD معمولاً بازده پایین‌تری دارند.
با این حال برای شروع باید بدانید پول شما قرار است با چه ریسک‌هایی مواجه شود. انتخاب استراتژی مناسب برای پایبندی دومین قانون درسرمایه گذاری بلند مدت است. آیا می‌توانید برای به دست آوردن بازدهی بیشتر، سطح ریسک بالاتری را تحمل کنید؟‌ این نکته‌ای کلیدی است که باید به آن دقت کرد؛ زیرا برخی سرمایه‌گذاری‌ها ریسک بیشتری دارند و لازم است شما ظرفیت تحمل این میزان استرس و فشار را داشته باشید.
باید حتماً اطمینان حاصل کنید که استراتژی سرمایه‌گذاری خود را درک کرده‌اید؛ زیرا این مسئله شانس بیشتری برای پایبندی در طول زمان به شما می‌دهد.آشنایی با افق زمانی نیز از موارد مهم دیگر است.
یکی از راه‌هایی که می‌توانید ریسک خود را کاهش دهید، این است که سرمایه‌گذاری‌های خود را برای مدت‌زمان طولانی‌تری نگه دارید؛ بنابراین با شناخت افق زمانی خود می‌توانید نوعسرمایه گذاری بلند مدت مناسب خود را پیدا کنید.
برخی از انواع سرمایه‌گذاری‌ها همان‌طور که قبلاً گفته شد، در گذر زمان سودآور هستند؛ پس باید این قابلیت را داشته باشید تا اجازه دهید پول شما چندین سال بخوابد و هیچ برداشتی از آن نکنید.
به‌عنوان مورد آخر هم باید اطمینان حاصل کنید تا سبد سرمایه‌گذاری شما متنوع باشد؛ زیرا در هر بازه زمانی برخی سرمایه‌گذاری‌ها دچار ضرر می‌شوند؛ بنابراین بسیار مهم است که بتوانید این تنوع را حفظ کنید. ممکن است هیجان‌انگیز به نظر برسد که تمام پول خود را در یک یا دو سهام خاص قرار دهید، اما یک سبد متنوع ریسک کمتری خواهد داشت و در درازمدت نیز بازدهی قابل‌قبولی را به دست می‌آورد.

سرمایه گذاری بلند مدت یا کوتاه مدت، کدام بهتر است؟
به‌هیچ‌عنوان نمی‌توان گفت کدام‌یک از انواع سرمایه‌گذاری بهتر یا بدتر است؛ زیرا هرکدام معایب و مزایای خاص خود را دارند.سرمایه گذاری کوتاه مدت به شما این امکان را می‌دهد تا در بازه زمانی کوتاه و با ریسک مالی کمتر به اهداف مالی خود برسید. در مقابل سرمایه گذاری بلند مدت ریسک و بازدهی بیشتری دارد. اگر می‌خواهید سرمایه خود را حفظ کنید و از بازدهی متوسط آن راضی هستید،سرمایه گذاری کوتاه مدت می‌تواند گزینه مناسبی باشد. با این حال اگر هدف شما افزایش سرمایه به میزان قابل‌توجهی باشد،سرمایه گذاری بلند مدت مناسب‌ترین گزینه است.
سخن پایانی
در این مقاله سعی کردیم ضمن اشاره به تفاوت‌های سرمایه گذاری کوتاه مدت و بلند مدت، روش‌های سرمایه گذاری بلند مدت را نیز بگوییم. انتخاب بهترین روش سرمایه‌گذاری به عوامل بسیاری از جمله بودجه شما، اهداف مالی و میزان ریسک‌پذیری بستگی دارد. شما با شناخت کافی از روش‌های مختلف می‌توانید بهترین روش سرمایه‌گذاری خود را انتخاب کنید تا بتوانید سود مناسبی از آن به دست بیاورید. با توجه به مواردی که گفته شد، شما تا به حال تجربه کدام‌یک از انواع سرمایه‌گذاری را داشتید؟ نظرات خود را در بخش کامنت با ما در میان بگذارید.

توجه: با وجود اینکه دو صرافی کوینکس و کوکوین هر دو فعلا بدون نیاز به تغییر IP فعالیت می‌کنند اما بهتر است برای امنیت بیشتر از IP ثابت خارج از ایران استفاده کنید.
برای ورود به صرافی کوینکس حتما باید با IP خارج از ایران وارد شوید.

به این مقاله امتیاز دهید تا با کمک شما کیفیت آن را بسنجیم

ترتیبی که برای خواندن مقالات” سرمایه گذاری “به شما پیشنهاد می‌کنیم:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *