شرکت های معروف و سرمایه گذار در متاورس

شرکت های سرمایه گذار در متاورس در حال زیاد شدن هستند و هریک به نوعی برای ایجاد دنیای مجازی در حال فعالیت هستند. دنیای متاورس روز به روز در حال پیشرفت و توسعه است. پروژه‌های کوچک رمزنگاری، سازندگان و بازی‌ها در کنار غول‌های بزرگ مانند گوگل، مایکروسافت، فیس‌ بوک یا همان متا و… در حال ساخت محتوا و پلتفرم‌های متاورس هستند؛ برای مثال رویکرد در پیش گرفته شده توسط گوگل به این صورت است که بر واقعیت افزوده برای اتصال دنیای دیجیتال و واقعی تأکید دارد.
متا که قبلاً با نام فیس بوک شناخته می‌شد نیز یکی از برترین شرکت های فعال در حوزه متاورس است که حرکت‌های خود را برخلاف جهت سیاست‌های پیشین خود و به سمت متاورس در پیش گرفته است. از آشکارترین این تغییرات می‌توان به تغییر نام آن اشاره کرد. کمپانی فیس بوک (متا) هم‌اکنون سخت‌افزارهای اصلی و لازم واقعیت مجازی را در کنار سایر پروژه‌هایش در اختیار دارد.
مایکروسافت نیز به‌عنوان یکی دیگر از برترین شرکت های فعال در حوزه متاورس بر ایجاد دفاتر مجازی و محیط‌های کاری در حوزه متاورس تمرکز کرده است. بی‌شک در آینده شرکت‌ها فضاهای مجازی دائمی را برای کارمندان خود ایجاد می‌کنند تا در سطح عمیق‌تری نسبت به تماس‌های ویدئویی استاندارد همکاری کنند. بایننس با وجود اینکه به‌طور مستقیم در روند توسعه متاورس فعالیتی نمی‌کند، زیرساخت ارزهای دیجیتال ضروری را فراهم می‌کند؛ برای مثال بازار NFT بایننس، خریداران و فروشندگان دارایی‌های متاورس دیجیتال را گرد هم می‌آورد. همچنین بازارهای نقدینگی موردنیاز را برای توکن‌های متاورس به‌منظور معامله‌کردن ارائه می‌دهد.
چرا شرکت‌ها به ساخت متاورس علاقه‌مند هستند؟
بسیاری از شرکت‌هایی که در این مقاله به آن‌ها اشاره کرده‌ایم، در حال حاضر نیز جایگاه‌های ویژه‌ای در پلتفرم‌های پیشگام متاورس دارند؛ به‌عنوان مثال، تنسنت (Tencet) مالک وی چت، متا مالک فیس بوک، اینستاگرام و واتساپ و اپیک گیمز ناشر فورتنایت (Fortnite) هستند. به نظر می‌رسد روند کاری این پلتفرم‌ها با متاورس گره خورده است؛ بنابراین منطقی است شرکت‌ها خودشان راه‌حل‌های توسعه این بستر را پیش ببرند.
تا به امروز نیز این پروژه‌ها موفقیت‌های بزرگی را از نظر نوآوری و کسب درآمد در دنیای متاورس به دست آورده اند؛ مثلاً پروژه‌هایی مانند اکسی اینفینیتی، دیسنترالند و Roblox از پروژه‌های تأثیرگذار بر نسل جدیدی از توسعه‌دهندگان و شرکت‌های بزرگ جهانی هستند.
شرکت های معروف در متاورس
در حال حاضر استارتاپ‌ها و شرکت‌های تکنولوژی همگی در حال رقابت برای توسعه دادن به آخرین و به‌روزترین روندهای تکنولوژی هستند. در ادامه به معرفی برترین شرکت های فعال در حوزه متاورس و آنچه از آن‌ها انتظار داریم، می‌پردازیم.
1- گوگل

در مصاحبه‌ای با بلومبرگ (Bloomberg‌)، ساندار پیچای (Sundar Pichai‌) مدیرعامل گوگل دیدگاه خود را درباره متاورس به‌عنوان یک «محاسبات در حال تکامل به روشی فراگیر با واقعیت افزوده» توضیح داد. گوگل در حال حاضر تجربه زیادی درمورد واقعیت افزوده با محصول گوگل گلس خود دارد. همچنین در نوامبر 2021، بخش‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده خود را با تیم جدیدی از آزمایشگاه‌های Google که شامل ابزار کنفرانس ویدئویی هولوگرافیک Project Starline است، سازمان‌دهی کرد.
در حال حاضر گوگل بیشتر بر اتصال ما از طریق آواتارهای تقویت‌شده با ترکیب دنیای دیجیتال و فیزیکی متمرکز است. با وجود اینکه تاکنون هیچ طرح خاصی از گوگل به‌عنوان یک پیشنهاد متاورس مشاهده نشده است، شواهد نشان می‌دهد این کمپانی در حال تبدیل‌شدن به یکی از برترین شرکت های فعال در حوزه متاورس است.
2- فیسبوک (متا)

فیسبوک به‌طور کاملاً آشکار یکی از بارزترین شرکت‌ها در حوزه توسعه متاورس در مقیاس بزرگ بوده است. این شرکت حتی نام خود را به Meta تغییر و جدیت خود را در این موضوع نشان داد. فیس‌ بوک، اینستاگرام، Oculus VR و واتساپ همگی تحت پوشش این نام تجاری هستند. بدیهی است متا در حال حاضر مالکیت بسیاری از عناصر کلیدی متاورس را در اختیار دارد. در ادامه برخی از تحولات فیس‌ بوک (متا) را که یکی از برترین شرکت های سرمایه گذار متاورس بوده، در مقیاس کوچک‌تر می‌خوانیم:

پیام‌رسانی به‌صورتVR: این امر برای کمک به اتصال کاربران در طیف گسترده بسیار مهم و کاربردی است.
پروژه Cambria: یک هدست واقعیت مجازی سازگار با دنیای Oculus Quest VR.
Horizon Marketplace: مکانی که خریداران، فروشندگان و سازندگان می‌توانند کالاهای دیجیتالی را مبادله کنند.

مدیرعامل فیس بوک، مارک زاکربرگ پیش‌تر به اهمیت توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT)، ارزهای دیجیتال و بلاک چین در متاورس اشاره کرده است. با توجه به اینکه پروژه Libra آن نیز در حال انجام است، احتمالاً شاهد تلفیق آن در آینده با متا نیز خواهیم بود.
3- مایکروسافت

اولین دستاورد شرکت مایکروسافت به‌عنوان یکی از برترین شرکت های فعال در حوزه متاورس، نرم‌افزار Mesh است که به تیم‌های نرم‌افزاری تعلق دارد و به گفته این شرکت در سال 2022 منتشر می‌شود.
ایده نرم‌افزار Mash از روند دورکاری یا همان کار از خانه در زمان همه‌گیری کرونا شکل گرفت و در کنار اشتیاق زیاد به دنیای متاورس عملی‌کردن آن قوی‌تر شد. این نرم‌افزار روی دستگاه‌های استاندارد و هدست‌های واقعیت مجازی برای ایجاد یک تجربه دفتر مجازی دائمی در دسترس خواهد بود.
خصوصیت کلیدی نرم‌افزار Mesh for Teams، ساخت یک آواتار مجازی است که به‌عنوان هویت دیجیتال شما عمل می‌کند. سپس می‌توانید از این آواتار برای کاوش در مناطق و فضاهای مجازی در دنیای دیجیتال استفاده کنید که یکی از جنبه‌های مهم دنیای متاورس است.
4- بایننس

بایننس به‌دلیل اهمیت کریپتو و بلاک چین، نقش اساسی در متاورس دارد. متاورس اجازه می‌دهد سیستم‌ها و فرایندهای مالی جدیدی ایجاد شود و بایننس به ارائه زیرساخت‌های لازم کمک می‌کند؛ برای مثال بازار NFT بایننس مکانی را برای خریداران و فروشندگان ایجاد می‌کند تا دارایی‌های مجازی را از چندین بلاک چین معامله کنند. این روند به بهبود عملکرد متقابل بین اکوسیستم‌های متاورس مختلف کمک می‌کند. همچنین صرافی
Binance طیف گسترده‌ای از جفت توکن‌های متاورس را ارائه می‌دهد. ایجاد بازارهای لیکوئیدی برای متاورس به حمایت از رشد صنعت کمک می‌کند.
5- اپیک گیمز

بی‌شک Epic Games یکی از پیشرفته‌ترین پلتفرم‌های متاورس امروزی، یعنی فورتنایت را دارد که ابتدا تنها به‌عنوان یک بازی شروع شده و سپس به یک پلتفرم اجتماعی گسترده و دنیای مجازی با بیش از 350 میلیون بازیکن تبدیل شد. رویدادهای مجازی شامل انواع افراد مشهور، برندها و مشارکت برای مراسم جوایز و کنسرت‌هاست.
Epic به‌عنوان یکی از برترین شرکت های فعال در حوزه متاورس دو هدف اصلی درمورد متاورس دارد. اول اینکه می‌خواهد Fortnite را به پلتفرمی گسترش دهد که بتواند ماهانه بیش از 60 میلیون کاربر فعلی خود را جذب و پشتیبانی کند. همچنین می‌خواهد «محتوای سه‌بعدی، واقعیت افزوده و واقعیت مجازی» را در دسترس‌تر کند و اکوسیستم سازنده را رشد دهد که برای یک متاورس باز و به هم پیوسته حیاتی هستند. این قابلیت به همه افراد این امکان را می‌دهد تا محتوای سه‌بعدی حرفه‌ای ایجاد کرده و به بهبود کیفیت تجربه متاورس کمک کنند.
6- تنسنت

Tencent به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین فروشندگان بازی‌های ویدئویی در سطح جهان فعالیت می‌کند و همچنین مالک شبکه‌های اجتماعی چینی و پلتفرم‌های پیام‌رسانی WeChat و Tencent QQ است. هر دوی این زمینه‌ها برای توسعه دنیای متاورس ضروری هستند؛ برای مثال Tencent QQ در حال حاضر قابلیت‌های بازی، تجارت الکترونیک، موسیقی، فیلم و چت صوتی را در پورتال وب خود ارائه می‌دهد. وی چت یک برنامه پرداخت موبایلی که قابلیت اتصال به پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی خودش را دارد، ارائه می‌دهد.
مدیران تنسنت در طول یک تماس مبتنی بر کسب درآمد، به اهمیت زیرساخت بازی خود در توسعه متاورس تأکید کردند. در حال حاضر Tencent برنامه‌های کاربردی و پروژه‌های زیادی برای استفاده دارد. این شرکت قصد دارد در زمینه بازی‌سازی در حوزه متاورس پیشگام شود و از تجربه خود در این صنعت استفاده کند.
با این حال Tencent به‌طور عمومی تأکید کمتری بر اهمیت سخت‌افزار واقعیت مجازی یا همان VR نسبت به سایر شرکت‌ها داشته است. درعوض به‌دنبال راه‌حل‌های نرم‌افزاری برای افزایش مشارکت بازیکن در متاورس است. این روند به میزان سهام آن‌ها در Epic Games، تولیدکنندگان Fortnite، Riot Games و ناشر League of Legends بستگی دارد. با توجه به این دلایل، Tencent احتمالاً از بازی‌های ویدئویی به‌عنوان جایگاه خود در متاورس استفاده خواهد کرد.
جمع‌بندی
رقابت تنگاتنگ برای توسعه متاورس در حوزه‌های گوناگون از هم اکنون آغاز شده است، اما برخلاف سایر فناوری‌ها، فضای زیادی در متاورس برای نوآوری بدون اشباع‌شدن میزان فعالیت افراد وجود دارد. پس از موفقیتی که در کریپتو و متاورس مشاهده شد، غول‌هایی مانند گوگل و متا (فیس بوک) در حال حاضر به‌دنبال گنجاندن آن در برنامه‌های خود هستند، اما اینجا جایی است که ممکن است شاهد رقابت مستقیم بین برترین شرکت های سرمایه گذار و معروف متاورس با بودجه زیاد و تیم‌های کریپتو کوچک باشیم. صرف‌نظر از اینکه چه کسی «برنده» می‌شود، این احتمال وجود دارد که نوآوری و توسعه در این حوزه با سرعت زیادی اتفاق افتد.
سوالات متداولچرا شرکت‌ها به ساخت متاورس علاقه‌مند هستند؟در حال حاضر استارتاپ‌ها و شرکت‌های تکنولوژی همگی در حال رقابت برای توسعه به آخرین و به‌روزترین روندهای تکنولوژی هستند.استراتژی‌های پروژه اپیک گیمز کدام‌اند؟اپیک گیمز دو استراتژی اصلی مرتبط با این حوزه دارد. استراتژی اول این است که روند این شرکت سبب بهبود تجربه کاربری پایه و فناوری موردنیاز برای پشتیبانی از بازیکنان بیشتری شود. استراتژی دوم Epic Games، کمک به سازندگان در راستای ساخت دارایی‌های سه‌بعدی برای متاورس است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *