صندوق آپشن دیفای (Option Defi) چیست؟

صندوق آپشن دیفای که با نماد (DOv) شناخته می شود، در واقع اصطلاح و مفهوم جدیدی در دنیای رمز ارز هستند. این پدیده که از سال ۲۰۲۱ کارش را آغاز کرده، با رشد بی سابقه ای در این بازار مواجه است. این رشد فزاینده نشان دهنده ی انجام معاملات گسترده در این بخش، توسط بازیگران بزرگ این بازار است.
در واقع با ورود این نماد تغییر و تحولات شگرفی در بازار ارزهای دیجیتال بوجود آمد. این تغییرات باعث توجه بیشتر سرمایه گذاران به این قسمت از بازار شد. بطوری که از خرده سرمایه گذاران دیفای تا بزرگترین و موثرترین سرمایگذاران به این نماد توجه نشان دادند.
من با توجه به شرایط جدیدی که در بازار ارزهای دیجیتال ایجاد شد، تصمیم گرفتم این مطلب را بنویسم. در این مقاله قصد دارم، در مورد صندوق آپشن دیفای اطلاعاتی کاربردی را ارائه کنم. اگر شما جزوه افرادی هستید که در بازار رمز ارز فعالیت دارید، با من همراه شوید.
فهرست این مقاله
صندوق آپشن دیفای چیست؟
من می خواهم به زبان بسیار ساده آنچه که در صندوق آپشن دیفای یا همان امور مالی غیرمتمرکز اتفاق می افتد را بیان کنم. شما به عنوان یک سرمایه گذار می توانید دارایی های خود را در صندوق هایی قرار دهید، که این دارایی ها در معاملات مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. نکته ی مهم در مورد این معاملات اینست که این معاملات با روش ها و شکل های مختلفی انجام می شوند. قبل از ایجاد صندوق آپشن دیفای، فقط سرمایه گذاران معتبر امکان استفاده از این شکل معاملات را داشتند. البته نکته ی مهم در اینجا اینکه این سرمایه گذاران از این شیوه فقط در دو مورد از معاملات خود می توانستند، بهره ببرند. اولین مورد در معاملات خارج از بورس یا (OTC) و مورد دوم انجام معاملات توسط خود آنها در صرافی هایی مثل Deribit بود.
یکی از نکات مهمی که در صندوق آپشن دیفای بسیار مورد توجه قرار گرفت، اختصاص سود سهامداری و حاکمیت به این دارایی ها است. در این حالت شما با سپرده گذاری در این صندوق از سه منبع متفاوت سود بسیار زیاد و پایداری را دریافت می کنید. یکی از طریق معاملات آپشن و دیگری از پاداش توکن و در نهایت از طریق سود سپرده گذاری، شما بهره مند می شوید.
البته در افزایش این سود، بازارسازها بسیار موثرند. در واقع در این حالت رقابتی میان بازارساز ها بوجود می آید. بنابراین بازارساز ها برای کسب این آپشن ها امتیاز و هزینه های بیشتری را پرداخت می کنند، که این باعث افزایش سود مبنا می شود.
دلایل اهمیت صندوق آپشن دیفای چیست؟
در مورد نقش و اهمیت این صندوق ها من به سه مورد اصلی آن اشاره می کنم. این سه شاخصه شامل ایجاد سود طبیعی، ایجاد نقدینگی برای بازار آپشن و معاملات ابزارهای غیر خطی هستند.
ایجاد سود
شما می دانید که در دیفای سود اصلی توسط پاداش های توکنی ایجاد می شود. در حالی که این روش سود دهی دارای مشکلاتی هست، یکی از این مشکلات قیمت و میزان توزیع توکن است. در واقع با تغییر قیمت و تغییر میزان توزیع توکن، مقدار سود تغییر می کند. بنابراین با کاهش قیمت و میزان توزیع توکن، ممکن است حتی سود از بین برود.
این در حالیست که سود مبنا در Dov یا صندوق آپشن دیفای به این پاداش ها وابسته نیست. در حقیقت سودی که در این صندوق ها ایجاد می شود، بر اساس میزان دارایی است. جالب است بدانید این سود را در نهایت بعنوان حق امتیاز آپشن، وارد دیفای می کند. به این ترتیب مشکلی به نام کاهش سود بوجود نمی آید.
صندوق های آپشن دیفای بسیار کارآمد عمل می کنند و سود این صندوق ها ۱۰ تا ۲۰ برابر شکل سنتی امور مالی است.
ایجاد نقدینگی برای بازار آپشن
بازار آپشن کریپتو تحت تسلط BTC (بیت کوین) و ETH (اتریوم) است، چرا که این دو تنها در صرافی Deribit هستند. دفترهای سفارش Deribit به عنوان محل اصلی نقدینگی برای BTC و ETH عمل می کنند و این در بازارهای OTC نیز منعکس می شود.
من در مورد نقدینگی ایجاد شده در مورد اتریوم یک توضیح مختصری بدهم تا شما در این مورد اطلاعاتی بدست بیاورید. در ابتدای سال ۲۰۲۰ آپشن اتریوم با کمبود نقدینگی مواجه بود و به همین دلیل در صرافی دریبیت کمتر مورد معامله قرار می گرفت. در این شرایط شرکتی به نام QCP با وارد کردن نقدینگی به بازار اتریوم باعث رونق آپشن شد.
عملکرد این شرکت باعث شد بسیاری از بازارسازها وارد این عرصه شوند. جالب است بدانید در حال حاضر آپشن های اتریوم مثل بیت کوین توسعه پیدا کردند. من یک نکته ی مهمی را اینجا عنوان کنم، این شرکت در تلاش است سایر رمز ارزها را نیز به این مرحله برساند. البته برای این کار نیاز به نقدینگی بسیاری دارد تا بتواند سرمایگذاران و بازارساز ها را دوباره به این عرصه وارد کند.
ارائه ابزارهای غیر خطی در صندوق آپشن دیفای
دیفای توانسته ابزار های خطی مانند معاملات اسپات، وام دهی و وام گیری و.. را به خوبی مدیریت کند. اما در مورد ابزارهای غیر خطی مانند آپشن ها ، بعنوان مثال در لیکویید شدن های غیر خطی دچار مشکل می شود. صندوق های آپشن دیفای با مدلی دوگانه توانسته این مسئله را بر طرف می کند.
در این مدل سرمایه گذاری، مدیریت وثیقه، کشف قیمت، پرداخت و تسویه به شکل یک زنجیره ای درونی انجام می گیرد. در همین حال مدیریت ریسک غیرخطی به شکل برون زنجیره ای عمل می کند. نکته ی مهم در اینجا اینست که صندوق های آپشن دیفای بسیاری از مشکلات از جمله فروش و دریافت سود را بر طرف با این روش حل کردند.
در این روش سود از قبل و پیشاپیش دریافت می شود. علاوه بر این وثیقه ی سرمایه گذاران دیفای با بازارساز هایی که سود مبنای بیشتری می دهند، تطبیق داده می شود. بنابراین تمام قرارداد های آپشن که از طریق Dov یا صندوق آپشن دیفای وثیقه ی کامل دارند. بنابراین نیاز به لیکویید شدن، ندارند.
این کارکرد و عملکرد Dov در نوع خود یک پدیده و نوآوری در عصر حاضر محسوب می شود. در واقع انجام معاملات در اندازه و مقیاس زیاد و به صورت شفاف و پایدار همراه با قرارداد های هوشمند تغییرات بسیاری ایجاد کرد. این تغییرات بازارهای مالی را به شدت تحت تاثیر قرار خواهد داد.
آینده صندوق های DOV چگونه خواهد بود؟
با توجه به اینکه صندوق های DOV سبک مدل ساده ای دارند؛ اما استراتژی معاملات در این صندوق تا این لحظه وضعیت خسته کننده ای دارند. با اینکه در موضوع صندوق های dov محدودیتی نیست، استراتژی های این صندوق پیچیدگی هایی را نیز به همراه دارد. آپشن هایی که موجب افزایش سود مبنا شوند، میتوانند از پیچیدگی های صندوق های dov به‌شمار آیند.
در آینده از صندوق های dov میتوانید انتظار انجام معامله به صورت توکنیزه شده از طریق rfq یا دفاتر سفارش داشته باشید. این میتواند باورنکردنی باشد که در زمان قفل شدن ارزش کل بازار صندوق های DOV امکان معامله به صورت یک صرافی کامل را ارائه کنند.
نکته اصلی این است که صندوق های آپشن دیفای قطعا تغییرات مهمی را ایجاد خواهند کرد. چگونگی انجام معاملات در صندوق ها که میتواند معامله آپشن ها یا محصولات باشد در کنار شرایط نگهداری از دارایی ها تغییر خواهند کرد.
با توجه به اینکه به سرمایه گذاران پاداش داده میشود تا نقدینگی را در صندوق ها افزایش دهند میتوانید بدون پرداخت انواع کارمز و یا با حداقل کارمز در صندوق های DOV معاملات را به انجام رسانید.
  سخن پایانی
در گار نیوز با صندوق های آپشن دیفای به صورت ساده آشنا شدیم. صندوق هایی که برای کسب سود بیشتر تعداد زیادی از سرمایه گذاران ساخته شده‌اند. مزیت استفاده از صندوق های آپشن دیفای انجام معاملات خودکار و کسب سود طبیعی بیشتر می‌باشد که در این مقاله کاملا نحوه انجام آن شرح داده شد.

توجه: با وجود اینکه دو صرافی کوینکس و کوکوین هر دو فعلا بدون نیاز به تغییر IP فعالیت می‌کنند اما بهتر است برای امنیت بیشتر از IP ثابت خارج از ایران استفاده کنید.
برای ورود به صرافی کوینکس حتما باید با IP خارج از ایران وارد شوید.

به این مقاله امتیاز دهید تا با کمک شما کیفیت آن را بسنجیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *