مخالف بزرگ پوتین در روسیه ۳۲ میلیون دلار بیت کوین کمک مالی دریافت کرده است

الکسی ناوالنی (Alexei Navalny)، منتقد سرسخت سیاسی و اقتصادی رئیس‌جمهور فعلی روسیه، فقط در سال جاری ۳۰۰,۰۰۰ دلار بیت کوین دریافت کرده است. به گفتهٔ تحلیل‌گران، این مسئله نقش بیت کوین را در به چالش کشیدن قدرت‌های مرکزی برجسته می‌کند.
به نقل از دیکریپت، الکسی ناوالنی، رهبر جنبش مخالفان دولت فعلی روسیه، از سال ۲۰۱۶ تاکنون ۶۵۸ بیت کوین به‌عنوان کمک مالی برای راه‌اندازی کمپینی علیه ولادیمیر پوتین دریافت کرده است. با توجه به قیمت کنونی بیت کوین، این میزان را می‌توان برابر با ۳۲ میلیون دلار دانست.
علاوه بر این، ناوالنی فقط طی سال جاری، ۶.۲۴۲ بیت کوین دریافت کرده است که اکنون ارزشی معادل با ۳۰۴,۰۰۰ دلار دارد. طبق اظهارنظر تحلیل‌گران سیاسی، كمك‌های مالی در قالب بیت کوین برای مخالفان در روسیه حیاتی و ضروری است.
با این حال، کمپین ناوالنی بخش زیادی از این میزان بیت کوین را به کیف پول‌های دیگر ارسال کرده است، به این معنی که این واحدهای بیت کوین مدت‌ها پیش از رسیدن به اوج قیمت خود خرج شده‌اند. ارزش موجودی فعلی کیف پول این کمپین حدود ۳۰۰ دلار است.
الکس گلدشتاین (Alex Gladstein)، مدیر ارشد استراتژی در بنیاد حقوق بشر، طی مصاحبه‌ای اظهار داشت:
دولت‌ها کنترل کامل بر سیستم بانکی دارند، اما بیت کوین را کنترل نمی‌کند.
در اوت ۲۰۲۰ (مرداد ۹۹)، ناوالنی، رهبر مخالفان روسیه، در سیبری مسموم شد. ناوالنی پوتین را مقصر این سوءقصد می‌داند، در حالی‌ که کرملین هرگونه دخالت در این مسئله را انکار می‌کند.
در ۱۷ ژانویه (۲۸ دی) و پس از سپری‌کردن ۵ ماه دوران نقاهت در بیمارستانی در آلمان، ناوالنی به روسیه بازگشت، اما دولت این کشور او را دستگیر کرد. این اقدام دولت روسیه، موجی از اعتراضات را در این کشور به راه انداخت که خواستار آزادی ناوالنی شدند.
بر اساس اعلام وب‌سایت رمز ارز پروتوس (Protos) و گزارش رویترز، از زمان دستگیری ناوالنی، مقادیر کمک مالی به کیف پول‌های بیت کوین این جنبش شاهد افزایش قابل‌ملاحظه‌ای بوده است. یکی از حامیان این جنبش، یک روز پس از بازگشت ناوالنی یک بیت کوین کامل به این کمپین اهدا کرد.
طبق محاسبه رویترز، از ۱ ژانویه تا ۱۱ فوریه (۱۲ دی تا ۲۳ بهمن)، طرفداران در مجموع ۶.۲۴۲ بیت کوین به کیف پول ناوالنی ارسال کردند که در حال حاضر، ۲۹۴,۰۰۰ دلار ارزش دارد. بر اساس گزارش‌های خبری، از ۱۱ فوریه تاکنون، حامیان این جنبش ۰.۰۱۶۸۵۵۲۸ بیت کوین دیگر نیز به این کیف پول ارسال کرده‌اند که ارزشی معادل با ۸۲۶ دلار دارد. روز ۲۵ بهمن نیز کیف پول کمپین ناوالنی ۱.۵۰۶ بیت کوین، معادل با ۷۳,۷۷۵ دلار، به آدرس دیگری واریز کرده است.
افزایش اهدای بیت کوین همچنین می‌تواند یکی از پیامدهای آزادسازی تراکنش‌های رمز ارز در روسیه نیز باشد. از ۱ ژانویه (۱۲ دی) تاکنون، معاملات رمز ارز در این کشور آزاد اعلام شده است، اما افراد نمی‌توانند از این دارایی‌ها برای پرداخت‌های روزمره استفاده کنند.
با وجود آزاد اعلام‌کردن معاملات این دارایی‌ها، دولت روسیه به‌طور کلی سیاست سختگیرانه‌ای در خصوص ارزهای دیجیتال پیش گرفته است که شامل مجازات زندان برای دارندگان ارزهای دیجیتال و همچنین ممنوعیت فعالیت وب‌سایت‌های مرتبط با ارزهای دیجیتال، همچون صرافی رمز ارز بایننس می‌شود.
فیلیپ رامبوسک (Filip Rambousek)، تحلیل‌گر سیاسی لندنی که متخصص مسائل مربوط به اروپای شرقی است، در مصاحبه‌ای اعلام کرد:
این امر نشان می‌دهد که ارزهای دیجیتال برای وضعیت موجود حاکمیت در این کشور تهدیدی جدی محسوب می‌شوند، مسئله‌ای که اکنون به‌شدت پررنگ‌ شده است.
پیوتر ساوئر (Pjotr Sauer)، خبرنگار نشریه مسکوتایمز (Moscow Times) نیز روز ۱۲ فوریه (۲۴ بهمن) در حساب توییتری خود نوشت:
داده‌های عمومی بلاک چین نشان می‌دهد که آدرس بیت کوین مربوط به ناوالنی، تا پایان ژانویه (اواسط بهمن ۹۹)، ۳.۵ بیت کوین دریافت کرده است. همچنین طبق این داده‌ها، به تیم کمپین ناوالنی در ماه ژانویه بیش از تمام سال ۲۰۲۰ بیت کوین اهدا شده است.
ساوئر در ادامه توییت‌های خود به گفت‌وگویی که در این خصوص با لئونید ولکوف (Leonid Volkov)، متخصص فناوری اطلاعات و مدیر کمپین انتخاباتی الکسی ناوالنی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۸ داشته است، اشاره کرد:
لئونید ولکوف هم به من گفت که ارزهای دیجیتالی همچون بیت کوین در برابر تلاش‌های مقامات برای جلوگیری از جمع‌آوری کمک مالی برای کمپین ناوالنی، نقشی «بازدارنده» دارند. از آنجا که مقامات متوجه شده‌اند که نمی‌توانند جلوی جمع‌آوری کمک‌های مالی از طریق بیت کوین را بگیرند، نسبت به مسدودکردن سایر کانال‌های ارتباطی و تأمین مالی ما نیز حساسیت کمتری نشان می‌دهند.
تصویر توییت‌های پیوتر ساوئر

الکس گلدشتاین نیز توضیح داد:
آنها نمی‌توانند جلوی بیت کوین را بگیرند یا آن را سانسور کنند. آنها نمی‌توانند فعالیت‌های شبکه بیت کوین را به هویت واقعی افراد پیوند دهند و شاید مهم‌تر از همه، نمی‌توانند از ارزش آن بکاهند.
هفته گذشته، دیمیتری بوترین (Dmitry Buterin)، پدر ویتالیک بوترین، هم‌بنیان‌گذار اتریوم، در مصاحبه‌ای اعلام کرد که از جامعه اتریوم خواسته است تا به جنبش ناوالنی رمز ارز اهدا کنند.  
رامبوسک اظهار داشت:
پوتین در سال ۲۰۱۷ با ویتالیک بوترین ملاقات کرد و آن زمان، این احساس وجود داشت که روسیه می‌تواند در زمینه ارزهای دیجیتال شاهد پیشرفت چشمگیری باشد. اما، هیچ‌یک از این اتفاقات رخ نداده است و احتمال وقوع آنها نیز وجود ندارد.
رامبوسک توضیح داد که برخلاف برخی از دولت‌ها مانند ونزوئلا که از ارزهای دیجیتال به‌عنوان راهی برای فرار از تحریم‌های بین‌المللی استفاده می‌کنند، دولت روسیه با دارایی‌های دیجیتال به‌عنوان یک تهدید رفتار می‌کند. او ادامه داد:
روسیه سابقه طویلی در زمینه جنگ‌های سایبری مانند استفاده از هک‌ها یا ربات‌های سیاسی دارد، اما کرملین نتوانسته است از این ابزار برای پیگیری اهداف خود استفاده کند. از نظر مقامات قانونی ارشد روسیه که آموزش‌دیده‌های دهه ۹۰ میلادی هستند، ارزهای دیجیتال تهدید محسوب می‌شوند و نه فرصت.
به عبارت دیگر، فعالان سیاسی می‌توانند با استفاده از بیت کوین یک قدم جلوتر از دولت‌ها باشند.
گلدشتاین که مدیریت صندوق ذخیرهٔ بنیاد حقوق بشر برای توسعه کُد متن‌باز بیت کوین را هم بر عهده دارد، اظهار داشت:
فعالان حقوق بشر باید در یادگیری در مورد استفاده از بیت کوین از دولت‌ها پیشی بگیرند. ما انتظار داریم آنها در این مسیر پیشرو باشند و به فعالیت‌های خود ادامه دهند.
با این همه، اگر ناوالنی روزی رئیس‌جمهور روسیه شود، جالب است ببینیم که آیا دولت او از ارزهای دیجیتالی که روزگاری به او کمک کرده بودند، استقبال خواهد کرد یا خیر.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *