مستر کارت چیست و چگونه کار می کند؟

از سلسه مقالات معرفی شبکه‌های پرداخت بین‌المللی، با معرفی مستر کارت به عنوان یکی از اَبرشبکه‌های پرداخت همراه شما هستیم.
اگر با افرادی که به هر دلیل (کار یا سفر) مراودات خارجی فراوانی دارند هم‌کلام شده و در مورد نحوه نقل و انتقال وجه سؤال کنیم، معمولاً اغلب آن‌ها به ویزا یا مستر کارت اشاره می‌کنند! بنابراین مسترکارت یکی از بزرگترین فعالان حوزه شبکه‌های پرداخت جهانی محسوب شده و با توجه به تعداد بالای پذیرندگان و ATM های این شبکه در اقصی نقاط جهان، تراکنشات مالی چشم‌گیری در بستر این شبکه صورت می‌پذیرد.
سرفصل‌های این مقاله
تاریخچه ایجاد مستر کارت
مستر کارت یک شرکت خدمات مالی چندملیتی آمریکایی می‌باشد، که دفتر مرکزی آن در نیویورک واقع شده و به عنوان یک شبکه پرداخت بین‌المللی بعد از ویزا به عنوان دومین شبکه بزرگ در صنعت پرداخت جهان شناخته می‌شود. تاریخچه پیدایش مستر کارت به اوایل دهه ۱۹۶۰ میلادی باز می‌گردد؛ زمانی که چند بانک آمریکایی اقدام به صدور کارت‌های اعتباری نمودند. پس از تشکیل یک انجمن میان بانک‌های مذکور و اضافه شدن یک بانک دیگر به این اتحادیه، شبکه شکل گرفته «مستر شارژ» نام گرفت.
مسترشارژ در سال ۱۹۷۹ به «MasterCard» تغییر نام داده و تا سال ۲۰۱۶ با این برند فعالیت می‌کرد، اما در سال ۲۰۱۶ با ایجاد یک تغییر نگارشی کوچک برند خود را به «mastercard» تغییر داد. شایان ذکر است که با عرضه عمومی سهام کمپانی «Mastercard Worldwide» در سال ۲۰۰۶ این مجموعه به یک شرکت سهامی عام تبدیل شد، در حالی که پیش از آن متعلق به بیش از ۲۵۰۰۰ مؤسسه مالی صادرکننده کارت‌های آن بود.
مستر کارت چگونه کار می‌کند؟
این شبکه پرداخت با تعداد وسیعی از مؤسسات مالی در سرتاسر جهان برای توزیع کارت‌های اعتباری خود همکاری می‌کند. مستر کارت از شبکه اختصاصی پرداخت جهانی خود به عنوان هسته مرکزی شبکه در راستای تسهیل نقل و انتقال وجوه استفاده نموده و معمولاً در این فرآیند دارنده مسترکارت (پرداخت کننده)، طرف تجاری ثانویه (دریافت کننده) و مؤسسات مالی مربوط به آن‌ها را درگیر می‌کند.
به طور کلی پرداخت می‌تواند از طریق کارت‌های اعتباری، نقدی و پیش‌پرداخت انجام شود. مسترکارت خودش یک تجارت مبتنی بر ارائه خدمات مالی است که از در درجه اول از کارمزد تراکنش‌های انجام شده درون این شبکه کسب درآمد می‌کند. مستر کارت‌ها توسط بانک‌های عضو با لوگوی این شبکه صادر شده و به کاربران تحویل داده می‌شوند. کارت‌های «Open-loop» که در همه جا پذیرفته می‌شوند، غالباً دارای نشان مسترکارت هستند تا برای تشخیص صلاحین این کارت‌ها استفاده شوند. به طور کلی کارت‌های تمام شبکه‌های پرداخت شماره مالک مربوطه به کارت را دارند و برای تشخیص نوع شبکه پرداخت، از شماره شناسایی شبکه پرداخت (IIN) استفاده می‌شود.
حجم مبادلات مالی در مسترکارت چقدر است؟
بر اساس آمار اعلام شده توسط خود شرکت مستر کارت، در سال ۲۰۱۹ بالغ بر ۶.۵ تریلیون دلار نقل و انتقال پول در این شبکه پرداخت صورت گرفته است. همانطور که اشاره نمودیم، این شرکت با مؤسسات مالی مختلفی همکاری می‌کند و مهم‌ترین بخش همکاری آن‌ها مربوط به صدور کارت‌های اعتباری «Open-loop» توسط این نهادهای ارائه خدمات مالی و شرکای تجاری آن‌ها است. در واقع این مؤسسات در نقش صادر کننده کارت‌ها فعالیت نموده و شرایط این کارت‌ها برای متقاضیان آن‌ها را تعیین می‌کنند.
مؤسسات مالی همکار شبکه مستر کارت به منظور جذب کاربران بیشتر همواره سعی می‌کنند تا خدمات بهتر و بیشتری را ارائه دهند؛ که از جمله آن‌ها می‌توان به کارمزد سالانه صفر درصد، پاداش در قالب امتیاز برای دریافت کارت از یک صادر کننده خاص و بازپرداخت نقدی اشاره نمود.
انواع سطوح اعتباری در شبکه مستر کارت
حساب‌های کاربری شبکه مستر از لحاظ اعتبار و مزایا به سه دسته تقسیم می‌شوند، که این دسته‌بندی شامل «STANDARD»، «WORLD» و «WORLD ELITE» است. البته نباید این موضوع را با انواع کارت‌های پرداخت صادر شده در این شبکه (نقدی، اعتباری و پیش‌پرداخت) اشتباه بگیرید!

STANDARD: تعویض اضطراری کارت، محافظت شده در برابر سرقت و مصونیت مالک در برابر کلاهبرداری‌های احتمالی از مهم‌ترین مزایای این کارت‌ها محسوب می‌شوند. پیش از جولای سال ۲۰۱۹ حتی مزایایی نظیر گارانتی و قیمت محافظت شده نیز جزء مزایای این کارت‌ها به شمار می‌رفت، اما از این تاریخ به بعد این دو مزیت برداشته شد.
WORLD: مزایای سطح STANDARD، بیمه تلفن همراه، دسترسی به قابلیت برنامه‌ریزی سفر و بهره‌مندی از خدمات Mastercard Travel & Lifestyle Services و امکان استفاده از تخفیف‌های خرده‌فروشان منتخب جزء مزایای این سطح اعتباری می‌باشند.
WORLD ELITE: به طور کلی در این سطح اعتباری دارندگان کارت از خدمات و تخفیفات مختلف در سطح جهانی برخوردار خواهند شد.

در مورد مسترکارت توجه داشته باشید که در حال حاضر این کارت‌ها به صورت فیزیکی و مجازی صادر می‌شوند. فرآیند صدور مسترکارت فیزیکی (قابل شارژ و با نام) نسبتاً زمانبر است، اما صدور مسترکارت مجازی (غیرقابل شارژ) معمولاً در طول یک روز کاری انجام می‌پذیرد.
کارمزد استفاده از خدمات مستر کارت
کارت‌های فعال در شبکه مستر بر اساس نوع کارت و توافق‌نامه‌های موجود، کاربردهای مختلفی دارند؛ اما صرف نظر از این مسائل شبکه مسترکارت برای استفاده از هر کارت کارمزد دریافت می‌کند که بسته به نوع کاربرد ممکن است میزان کارمزد متفاوت باشد. به طور کلی کارمزد تراکنش‌های مالی انجام شده در شبکه مستر به طور میانگین در بازه ۱.۵ تا ۲.۶ درصد حجم تراکنش است.
حال شاید برای شما این سؤال پیش بیاید که در چه مواقع و برای چه اموری می‌توانم از مستر کارت استفاده کنم؟
در پاسخ باید گفت که معمولاً افرادی که به واسطه کار، تحصیل، خرید و یا سفر با خارج از کشور ارتباط داشته باشند، به استفاده از این شبکه‌های پرداخت روی می‌آورند. به طور مثال شما می‌توانید برای پرداخت هزینه شرکت در آزمون‌های بین‌المللی، خریدهای اینترنتی، رزرو بلیط تور و هواپیما یا هتل، اجاره اتومبیل، واریز یا دریافت پول جهت انجام پروژه‌های کاری از مسترکارت استفاده کنید.
چگونه در ایران مسترکارت بگیریم؟
ایرانیان هم می‌توانند از طریق شرکت‌ها یا پلتفرم‌های همکار با مؤسسات مالی طرف قرارداد شبکه مستر کارت مستقر در کشورهای اطراف از خدمات این شبکه پرداخت استفاده نموده و بسته به شرایط و نوع کاربرد مسترکارت مورد نیاز خود را دریافت کنند؛ اما به طور کلی با توجه به تحریم‌های بین‌المللی سیستم بانکی افراد ساکن ایران نمی‌توانند به صورت مستقیم از خدمات این شبکه پرداخت بهره‌مند شوند.

توجه: با وجود اینکه دو صرافی کوینکس و کوکوین هر دو فعلا بدون نیاز به تغییر IP فعالیت می‌کنند اما بهتر است برای امنیت بیشتر از IP ثابت خارج از ایران استفاده کنید.

به این مقاله امتیاز دهید تا با کمک شما کیفیت آن را بسنجیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *