مشهورترین نقل‌ قول‌ ها در دنیای ارزهای دیجیتال

فهرست این مقاله
مشهور ترین نقل‌ قول‌ ها از زبان افراد معروف بازار ارزهای دیجیتال
افراد مشهور دیدگاه‌های متضادی درباره ارزها دارند و اظهاراتی مثبت، منفی و گاهی مسخره درباره ارزهای دیجیتالی مطرح می‌کنند؛ با این حال مرور مشهورترین نقل‌ قول‌ های آن‌ها خالی از لطف نیست. اعتباری که نظر افراد معروف به ارزها می‌دهد، در موفقیتشان بسیار مؤثر است و نمی‌توان از ارزش کلام گذشت.
در بسیاری از مواقع، توصیه شخصی که او را قبول دارید، نظر شما را درباره خرید یک محصول تغییر می‌دهد؛ برای مثال اظهارنظر افراد مشهور درباره دوج ‌کوین در سال ۲۰۲۱ به رشد چشم‌گیر آن منجر شد. سرمایه‌گذاران بنا به گفته‌های ایلان ماسک درباره این ارز به‌دنبال سرمایه‌گذاری روی آن رفتند. از آنجا که تاریخ و تجربه نشان می‌دهد، اظهارات افراد معروف روی بازار ارزهای دیجیتالی مؤثر است، مرور نقل‌قول‌هایی از آن‌ها مطلوب و مفید خواهد بود.
۱- مشهورترین نقل‌ قول‌ های وارن بافت (Warren Buffet)

وارن بافت معروف از مخالفان سرسخت ارزهای دیجیتالی مانند بیت کوین است. او می‌گوید:

بیت کوین چیزی شبیه مرگ موش است.
من هیچ بیت کوینی ندارم، هیچ ارزی ندارم و نخواهم داشت.
اگر چیزی را درک نکنید، جذابیتش از زمانی که آن را کاملاً می‌فهمید، برایتان بیشتر می‌شود. با نگاه‌کردن به چیزی و بیهوده جادویی‌خواندن آن، هرگونه تصوری درباره آن مقوله به ذهنتان خطور خواهد کرد.
به‌اندازه کافی با چیزهایی که درباره‌شان اطلاعات دارم، به چالش برمی‌خورم. چه لزومی دارد خود را در دردسر مقوله‌هایی بیندازم که حتی چیزی هم درباره‌ آن‌ها نمی‌دانم.
ارزهای دیجیتالی قابلیت بازتولید ندارند، هیچ چک و صورت‌حسابی در اختیارتان قرار نمی‌دهند و کاری از دست‌ آن‌ها برنمی‌آید. مردم از ارزهای دیجیتالی استقبال می‌کنند؛ زیرا مدام فکر می‌کنند ارزش آن‌ها روزی بالا می‌رود و پول بیشتری برایشان می‌آورد، اما این فکر اشتباه است.

وارن بافت بیت کوین و هم‌تایانش را مصداقی از تئوری احمق‌ها می‌داند؛ زیرا با خرید آن‌ها، صاحب دارایی‌ای می‌شوید که تنها درصورت گران‌تر فروختنش به دیگری برایتان سودآور خواهد بود و هیچ بهره‌وری خاصی در ارزهای دیجیتالی وجود ندارد.
۲- مشهورترین نقل‌ قول‌ های چارلی مانگر (Charlie Munger)

شریک وارن بافت یعنی چارلی مانگر حتی بیشتر از بافت هم از ارزها متنفر است و می‌گوید:

آرزو داشتم ارزهای دیجیتالی هیچ‌گاه اختراع نمی‌شدند.
البته که از موفقیت بیت کوین متنفرم. من هیچ‌گاه از ارزی پشتیبانی نمی‌کنم که مناسب اخاذی و آدم‌ربایی است. من طرفدار کسب میلیاردها دلار درآمد از سوی کسی نیستم که محصولی مالی و جدید را از باد هوا اختراع کرده است.
ارزهای دیجیتالی نوعی جایگزین مصنوعی برای طلا هستند. از آنجا که من هیچ‌گاه طلا نمی‌خرم، هیچ‌وقت هم بیت کوین نخواهم خرید. بیت کوین من را یاد چیزی می‌اندازد که اسکار وایلد درباره شکار روباه گفت: «چنین شکاری مانند آن است که نگفتنی‌ها و محالات اقدام به دنبال‌کردن نخوردنی‌ها و محالات کنند».
بی‌شک در دنیای ارزهای دیجیتالی سرمایه‌گذاری نکرده‌ام. از این ممانعت و پرهیز بسیار به خود می‌بالم. سرمایه‌گذاری روی این ارزها مانند دچارشدن به بیماری‌های مقاربتی است.

۳- مشهورترین نقل‌ قول‌ های جانت یلن (Janet Yellen)

جانت یلن، وزیر خزانه‌داری هم مانند وارن بافت و چارلی مانگر مخالف ارزهای دیجیتال است، اما نه به اندازه آن‌ها. او می‌گوید:

فقط باید صریح بگویم که من طرفدار ارزهای دیجیتالی نیستم. اجازه بدهید دلیلش را هم بگویم. می‌دانم که صدها ارز مختلف وجود دارد و شاید چیزی در راه باشد که جذاب‌تر هم باشد، اما پیش از هر چیز فکر می‌کنم تراکنش‌های بسیار اندکی با بیت کوین پیش می‌روند. همان تعداد هم مواردی غیرقانونی و نامشروع هستند.

البته باید پذیرفت سهم بیت کوین در معاملات غیرمشروع بسیار کمتر از ارزهای واقعی است، اما این حقایق مانع مخالفت افرادی مانند جانت یلن با ارزهای دیجیتالی نمی‌شوند. او نظرات دیگری هم دارد:

بیت کوین ذخیره و پس‌اندازی با ارزش پایدار و قانونی نیست. کار با این رمز ارزی حالت سفته‌بازی دارد.

باید پذیرفت بیت کوین نوسان دارد، اما نوسانات آن در تاریخ ده‌ساله‌اش تا حد زیادی حل شده و توانسته از دارایی‌های دیگر بهتر عمل کند. برای چنین دارایی عملکرد بیت کوین مطلوب بوده است.

بیت کوین شیوه‌ای بسیار نامناسب برای پیشبرد تراکنش‌هاست. حجم انرژی که در فرایند تراکنش صرف می‌شود هم بسیار زیاد است.

مکانیسم اجماع اثبات کاری که بیت کوین استفاده می‌کند، انرژی چندانی مصرف نمی‌کند؛ البته بیت کوین و ارزهای دیجیتالی انرژی زیادی مصرف می‌کنند، اما قرار هم نبوده چنین باشد. ساتوشی نمی‌خواسته ارزی برای بدل‌شدن به منبع ذخیره جهانی بسازد.

بلاک‌چین فناوری جدید و مهمی است که می‌تواند بر روش‌های تراکنش در سیستم‌های مالی مؤثر باشد. این فناوری می‌تواند به پرداخت‌های سریع‌تر،‌ امن‌تر و ارزان‌تر منجر شود و به نظر بنده این اهداف بسیار مهم‌ هستند.

بدیهی است جانت یلن از طرفداران ارزهای دیجیتالی نیست، اما با ارزهایی که ریشه‌های قانونی دارند و ارزهای دیجیتالی بانک مرکزی مشکلی ندارد.
۴- مشهورترین نقل‌ قول‌ های گری وی (Gary Vee)

گری واینرچوک کارآفرینی است که مانند افراد دیگر این فهرست رویکردی منفی به ارزهای دیجیتالی ندارد. او طرفدار این بازار هم نیست، اما در توییتر از nft ها استقبال زیادی می‌کند. او می‌گوید:

فکر می‌کنم nft به‌درستی درک نشده است. مردم همیشه اشتباهاتی داشته‌اند؛ برای مثال فکر می‌کردند آثار اندی وارهول و جکسون پولاک ارزشی ندارند. کارت‌های ورزشی و کفش‌های ورزشی هم ارزش ندارند.

این دیدگاه نشان می‌دهد گری وی به‌شدت طرفدار nft هاست.

هر روز بیشتر و بیشتر در فضایی دیجیتالی زندگی می‌کنیم. Nft ها هم دارایی‌هایی هستند که دارنده‌ خود را معرفی می‌کنند. بشر همیشه به‌دنبال برقراری ارتباط به شکل و شیوه‌های مختلف بوده و nft هم یکی از مصادیق همین نیاز ارتباطات است. خرید چیزهای مختلف هم برای برقراری ارتباط است.

البته گری وی بر این باور است که همه nft ها موفق نخواهند شد. کلاه‌برداران و پروژه‌های بی‌کیفیت در حوزه nft هم زیاد هستند.

من معتقدم ۹۸ تا ۹۹ درصد از پروژه‌های nft برای سرمایه‌گذاری با شکست مواجه می‌شوند؛ با این حال این‌ها برای من چیزی شبیه سهام اینترنت در سال‌های ۱۹۹۹ و ۲۰۰۰ است، اما سایت آمازون هم در آن زمان بود و همچنان به مسیرش ادامه می‌دهد. بلاک‌چین و nft هم باقی خواهند ماند و همان‌طور که زندگی ما را اینترنت تغییر داد، این‌ها هم چنین خواهند کرد.
بیت کوین حد و مرزی دارد، اما پروژه‌های nft این‌طور نیستند.

شاید برایتان جالب باشد بدانید در بازار داغ اظهارنظرهای درباره ارزها، خبری از حرف‌های جف بزوس یعنی صاحب ثروتمند آمازون نیست. کسی نمی‌داند که آیا او در حوزه ارزهای دیجیتالی فعالیتی دارد یا نه.
۵- مشهورترین نقل‌ قول‌ های ری دالیو (Ray Dalio)

ری دالیو از سرمایه‌گذاران معروف دنیاست که در ابتدا از طرفداران بیت کوین و ارزها نبود، اما عقایدش درباره بازار ارزهای دیجیتالی به‌کلی تغییر کرده است. او می‌گوید:

بیت کوین در طول ۱۰ سال اخیر خودش را اثبات کرده است. هک نشده و پایه‌هایی عملیاتی هم دارد. بیت کوین طرفداران بسیاری هم برای خود دست‌وپا کرده است و می‌تواند جایگزینی جدید برای دارایی‌های سنتی و پول نقد دیجیتالی باشد. این‌ها نقاط مثبت بیت کوین‌ هستند.

به ‌نظر می‌رسد ری دالیو پذیرفته است بیت کوین به‌زودی نقش مهم‌تری در امور مالی دنیا بر عهده خواهد گرفت.

من به ارزهای دیجیتال به چشم جایگزینی برای پول در محیطی نگاه می‌کنم که ارزش پول حقیقی در آن کاهش شدیدی داشته است. به عقیده من پول نقد زباله‌ای بیش نیست. پول نقدی که بسیاری از سرمایه‌گذاران روی آن حسابی ویژه می‌کنند، بدترین سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود.
به عقیده من توجه‌کردن به جایگزین‌های پول نقد و دارایی‌های مالی دیگر لازم است. بیت کوین یک امکان است. من هم سرمایه بیت کوینی دارم. اختراع آن از برنامه‌ای ساده و رسیدن به جایگاه کنونی‌اش در گذر زمان موفقیت آن را ثابت کرده است.
کشوری مانند السالوادور از بیت کوین استقبال کرده و هند و چین از مخالفانش هستند. ایالت متحده آمریکا هم به‌دنبال قانونمندکردن آن است و فکر می‌کند امکان کنترلش وجود دارد.
بیت ‌کوین‌ها ظرفیت موفقیت و رساندن شما به سود در پایان روز را دارند. این‌ها موفق می‌شوند؛ چون ظرفیت کافی برای موفقیت را دارند.

۶- مشهورترین نقل‌ قول‌ های مارک کوبن (Mark Cuban)

مارک کوبن از کارآفرینان ثروتمند و از طرفداران ارزهای دیجیتال به شمار می‌رود. او می‌گوید:

ارزها من را یاد سال ۱۹۹۵ میلادی می‌اندازند. البته این موضوع به تمام توکن‌ها و معاملات ارزهای دیجیتالی مربوط نیست. حال ‌و هوای این روزها من را یاد رشد سایت‌ها و دنیای دات‌کام در آن زمان می‌اندازد. چیزی که درباره ارزهای دیجیتال برای من جذابیت دارد، پلتفرم‌های شبکه‌سازی آن‌هاست و ظرفیت‌ آن‌ها برای ایجاد ارتباطات از راه قراردادهای هوشمند.
شاهد سرمایه‌گذاری میلیون‌ها نفر روی ارزهای دیجیتالی هستیم؛ زیرا بسیار ارزان‌تر و ساده‌تر از سرمایه‌گذاری روی بازار سهام است. فکر می‌کنم هنوز به ارزش واقعی این ارزها پی نبرده‌ایم.
بیت کوین مانند طلا ارزش سرمایه‌گذاری دارد. کسانی که به بیت کوین اعتقاد دارند، فکر می‌کنند این ارز به ارز مهم و اصلی دنیا بدل می‌شود. آن‌ها باور دارند زمانی که ارزهای حقیقی کنار می‌روند، بیت کوین به شکل شوالیه‌ای سفید وارد می‌شود؛ من چنین چیزی نمی‌بینیم.
درک‌نکردن بلاک‌چین می‌تواند ضربه بزرگی به شما بزند و از واردنشدن به حوزه آن پشیمانتان کند.
ما در میانه جنگی بین بلاک چین‌ها به سر می‌بریم. تمام آن‌ها دوام نخواهند آورد. اپلیکیشن‌ها و ابزارهای مربوط به آن‌ها نیروی محرکه‌ای برای رشدشان است و مسیری مانند رشد اینترنت را تجربه خواهند کرد.

 
۷- مشهورترین نقل‌ قول‌ های چاماث پالی‌هاپیتیا (Chamath Palihapitiya)

این سرمایه‌گذار استارت آپی هم از طرفداران بیت کوین و ارزهای دیجیتالی است و می‌گوید:

فکر می‌کنم ارزش بیت کوین در ۳ تا ۴ سال آینده به ۱۰۰ هزار دلار برسد. در ۲۰ سال آینده هم ارزشی میلیون دلاری پیدا می‌کند.
در حال ساختن پورتفولیویی ارزشمند از انواع nft، توکن‌ها و هنرهای دیجیتالی هستم. شاید به نظر بعضی‌ها مسخره بیاید، اما به باور من این سرمایه‌ها در خط مقدم دنیای سرمایه‌گذاری آینده قرار می‌گیرند.
ارزها حضوری تعیین‌کننده در دنیای پرداخت و امور مالی خواهند داشت.
بحث درباره اعتمادبه‌نفس است؛ هیچ ابزاری به‌میان نیست . ارزها ابزاری فوق‌العاده در مقابل رژیم‌های خودکامه و زیرساخت‌های بانکی هستند که به تغییرات جهانی نیاز دارند. بانک مرکزی از عهده چاپ بی‌نهایت ارز نامحدود برنمی‌آید. به سازوکارهای تازه نیاز است.
ارزها سرمایه‌داری را نابود می‌کنند. اگر به سرمایه‌داری فکر کنید، متوجه می‌شوید بحث تنها بازگشت سرمایه نیست، بلکه حرف از میلیاردها دلار مطرح است؛ پس سرمایه‌گذاران مدام پول بیشتری خرج می‌کنند تا به شمار دلارهایشان اضافه شود. چنین چیزی از نظر من بسیار مخرب است و ثروت را مخدوش می‌کند. صادقانه عرض کنم که مهم نیست و دنیا باید چنین روندی یعنی مسیر تخریب سرمایه‌داری از طریق بیت کوین را طی کند.

۸- مشهورترین نقل‌ قول‌ های رائول پال ( Raoul Pal)

پال از سرمایه‌گذاران باسابقه و طرفداران ارزهای دیجیتال است و در این‌ باره می‌گوید:

بیت کوین در حال بلعیدن دنیاست؛ مانند سیاه‌چاله‌ای که هر چیز در دور و اطرافش را می‌بلعد و درون خود می‌کشد. این‌ها در عرض ۱۸ ماه اتفاق می‌افتند. همان‌طور که می‌بینید، طلا هم در مقابل بیت کوین زانو زده است. سرمایه‌گذاران بازار طلا هم به سمت بیت کوین خواهند آمد.
بیت کوین دارایی فوق‌العاده‌ای است و با عرضه کم و محدود تقاضای بالایی دارد. بیت کوین بسیار عجیب و خارق‌العاده است و از آینده می‌آید و دارایی بکری در سال‌های پیش رو خواهد بود.
من نگاهی به کل بازار مشتقات می‌اندازم و می‌بینم بیت کوین به‌اندازه یک کوادریلیون دلار است؛ درحالی‌که ظرفیت بدل‌شدن به یک دارایی ۲۵۰ تریلیارد دلاری دارد و می‌تواند به رشدی ۱۰۰ برابری برسد؛ یعنی امکان و ظرفیت این را دارد تا به تنها دارایی جهان بدل شود که در ظرف مدت کوتاهی به رشدی بی‌نهایت می‌رسد.

۹- مشهورترین نقل‌ قول‌ های ایلان ماسک (Elon Musk)

ساختار بیت کوین بسیار مبتکرانه است. ارزهای کاغذی از بین خواهند رفت و بی‌شک ارزها بهترین راه برای جابه‌جایی و تبادلات مالی خواهند بود.
من فکر می‌کنم بیت کوین در آستانه پذیرش از سوی افرادی است که حتی سنتی‌ترین نگاه‌ها به امور مالی را دارند.
قانون‌گذاری ارزها ممکن نیست. دولت‌ها شاید بتوانند سرعتش را کم کنند، اما قانون‌گذاری آن خرابش می‌کند.
گاهی اوقات، عجیب‌ترین و هجوآمیزترین گزینه‌ها خروجی و نتیجه کار هستند. فکر می‌کنم خیلی جذاب و سرگرم‌کننده است که دوج ‌کوین به ارز رایج کره زمین بدل شود.
ماهواره اسپیس ایکس با دوج ‌وان راهی فضا می‌شود. دوج نخستین ارزی است که راهی کره ماه می‌شود.

۱۰- مشهورترین نقل‌ قول‌ های مایکل سیلور (Michael Saylor)

کارآفرین معروف می‌گوید:

بهترین سرمایه‌ گذاری‌ های من مواردی بودند که در شبکه‌های ارتباطی استفاده می‌شدند. شبکه‌هایی که همه به سرمایه در آن نیاز داشتند و کسی اهل توقف نبود. درک این روند برای همه آسان نیست. بیت کوین هم شبکه‌ای پولی رقم می‌زند.
بیت کوین طلای دیجیتالی است که به‌کمک پیشرفت سریع فناوری سخت، سریع و هوشمندانه رشد می‌کند.
بیت کوین راه‌حل است و باقی بحث‌ها سروصدایی بیش نیستند.
فرمول من برای موفقیت زود بیدارشدن، کارکردن تا دیروقت و خرید بیت کوین است.
اگر خواهان خرید دارایی بلندمدت هستید و به‌ویژه خواهان خرید ملک هستید، بدانید که می‌توانید بیت کوین بخرید؛ البته اگر قرار باشد آن را برای مدتی طولانی نگه ندارید، بهتر است همان ۱۰ دقیقه نخست پس از خرید برای فروشش اقدام کنید.
انتخاب اصطلاح ارز بسیار اشتباه است؛ زیرا ارزهای دیجیتالی قانونی نیستند، بلکه دارایی‌های معنوی‌اند که نباید مثل همیشه از سوی مردم مترادف با پول دانسته شوند. متعلقات و دارایی‌های ارزی اصطلاح بسیار بهتری است.

۱۱- مشهورترین نقل‌ قول‌ های جک دورسی (Jack Dorsey)

وی که مدیرعامل توییتر است، می‌گوید:

تغییرات بیت کوین همه‌چیز را عوض می‌کند. فکر می‌کنم هیچ‌چیز در زندگی‌ام مهم‌تر از کارکردن روی این موضوع نیست.
اگر کارم معطوف به توییتر نبود، تنها روی بیت کوین کار می‌کردم.
بیت کوین کُند و پرهزینه است، اما با رشد این دارایی در دست‌های مردم، مشکلاتش رفع خواهند شد. فناوری‌های تازه‌ای هستند که بلاک چین‌ها را مؤثرتر و دردسترس‌تر می‌کنند.
جهان درنهایت تنها یک ارز خواهد داشت. دنیای اینترنت هم همین‌طور. من شخصاً معتقدم این ارز بیت کوین خواهد بود و در ده سال آینده و شاید نزدیک‌تر دنیا را تسخیر می‌کند.
چیزی که بیش از همه برایم الهام‌بخش است، اجتماعی است که رشد بیت کوین را پیش می‌برد. همه‌چیز یادآور روزهای نخست ظهور اینترنت است. همه‌چیز عجیب و در حال رشد است و من را به یاد روزهای نوپایی اینترنت می‌اندازد.

سخن پایانی
همان‌طور که می‌بینید، سرمایه‌گذاران و افراد مشهور مسن‌تر در پذیرش بیت کوین و ارزهای دیجیتال مقاومت می‌کنند؛ درحالی‌که جوان‌ترها از آن استقبال کرده و به آن امیدوار هستند.

توجه: با وجود اینکه دو صرافی کوینکس و کوکوین هر دو فعلا بدون نیاز به تغییر IP فعالیت می‌کنند اما بهتر است برای امنیت بیشتر از IP ثابت خارج از ایران استفاده کنید.
برای ورود به صرافی کوینکس حتما باید با IP خارج از ایران وارد شوید.

به این مقاله امتیاز دهید تا با کمک شما کیفیت آن را بسنجیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *