معرفی بهترین ارزهای دیجیتال حوزه آنالیتیکس (Analytics)

فهرست این مقاله
بهترین ارزهای دیجیتال آنالیتیکس (Analytics) کدام ارزها هستند؟
اطلاعات شبکه‌ی بلاک چین در نود‌ها و زنجیره‌های آن ذخیره می‌شود و توسط ابزار‌هایی قابل بازیابی، آنالیز و شاخص‌گذاری است. این ابزار‌ها که در بستر بلاک چین ساخته می‌شوند، داده‌های موجود را برای کاربران و توسعه‌دهندگان برنامه‌های غیرمتمرکز جمع‌آوری و ارائه می‌کنند. به توکن‌های بومی این شبکه‌ها، ارزهای دیجیتال آنالیتیکس گفته می‌شود که نقش مهمی در یکپارچه‌سازی اکوسیستم موردنظر ایفا می‌کند. تعدادی از این توکن‌ها به برنامه‌های تحلیل بازار ارز‌های دیجیتال، بهبود عملکرد کیف‌پول‌ها و… مربوط می‌شوند. در ادامه، پنج‌مورد از بهترین رمز ارز‌های آنالیتیکس را معرفی خواهیم کرد.
۱- رمز ارز گراف (Graph)

رمز ارز گراف (GRT) یک توکن ERC-20 روی شبکه‌ی اتریوم است که در ۱۷ دسامبر ۲۰۲۰ راه‌اندازی شد. درواقع، GRT$ توکن نرم‌افزار منبع باز The Graph است و زیرساخت‌های غیرمتمرکزی دارد. مأموریت این برنامه، جمع‌آوری، پردازش و ذخیره‌ی اطلاعات شبکه‌های بلاک چین (مانند اتریوم) به‌منظور تسهیل بازیابی داده‌های شبکه است. درحقیقت، توسعه‌دهندگان برنامه‌های غیرمتمرکز (dapp) و قرارداد‌های هوشمند می‌توانند اطلاعات موردنیاز خود را از طریق این نرم‌افزار به‌صورت فوری به دست آورند. گراف، پیش از ذخیره‌ی داده‌ها، آن‌ها را در شاخص‌های مختلفی به نام زیرگراف آنالیز و جمع‌آوری می‌کند. به‌عبارتی، اطلاعات را در گروه‌بندی‌های مشخصی ایندکس می‌کند. در این راستا،  dapp‌ها درخواست خود را از طریق GraphQL به پروتکل خود ارسال و پاسخ فوری دریافت می‌کنند.
کاربران گراف که خدماتی به شبکه ارائه می‌دهند، تحت عنوان شاخص‌گذار (Indexer) و کیوریتور (Curator) شناخته می‌شوند و برای دستیابی به داده‌ها به کاربران نهایی و برنامه‌ها کمک می‌کنند. شاخص‌گذاران که به ایندکس‌کردن داده‌ها مشغول هستند، توکن‌های GRT را در شبکه به اشتراک می‌گذارند و با نگهداری آن، عملکرد شبکه را بهبود می‌دهند. این کاربران در ازای انجام مسئولیت خود پاداش دریافت می‌کنند و درنتیجه، به نگهداری توکن‌های بیش‌تری تشویق می‌شوند. کیوریتور‌ها یا نماینده‌ها نیز واسطه‌ای بین شاخص‌گذاران و توسعه‌دهندگان هستند که اعلام می‌کنند کاربران شاخص‌گذار، کدام زیرگراف‌ها را ایندکس و توسعه‌دهندگان از کدام  API‌ها استفاده کنند. این کاربران نیز برای انجام مسئولیت خود از توکن‌های گراف استفاده می‌کنند و توسعه‌دهندگان برنامه‌های دیفای نیز در ازای دریافت اطلاعات، هزینه می‌پردازند. گراف در اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز محبوب اتریوم مانند Aave، Chainlink، Curve، Synthetix  و Uniswap استفاده می‌شود.
بهترین صرافی‌ ها برای خرید رمز ارز گراف
برای معامله‌ی این رمزارز می‌توانید از صرافی‌های زیر استفاده کنید:

Binsnce؛
Digifinex؛
Coinbase؛
PrimXBT.

۲- رمز ارز کووالنت  (Covalent)

کووالنت (CQT) توکن بومی شبکه‌ی کووالانسی و کوتاه شده‌ی Covalent Query Token ‎ ‌است که اولین بار در اکتبر ۲۰۲۰ وارد بازار‌های مالی شد. کوالانسی نیز مانند گراف، یک ابزار آنالیزگر و شاخص‌گذار است که در بلاک چین کار می‌کند و روی شبکه‌ی اتریوم فعال است. این نرم‌افزار، داده‌ها را از شبکه‌هایی مانند اتریوم، پولیگون و آوالانچ جمع‌آوری و فهرست‌بندی می‌کند تا به سهولت در اختیار شرکت‌کنندگان قرار بگیرد. این اطلاعات که از نود‌ها و زنجیره‌های شبکه جمع‌آوری می‌شوند، می‌توانند شامل نحوه‌ی عملکرد سرمایه‌گذاران در رابطه با دارایی دیجیتال موردنظر باشند. بنابراین، کووالنت کار توسعه‌دهندگان را آسان‌تر می‌کند تا از طریقAPI، دیدی کامل‌تر، به‌موقع و دقیق‌تر را از اکوسیستم بلاک چین به دست آورند.
کاربران با جست‌وجوی داده‌ها از طریق توکن CQT می‌توانند در ازای مشارکت خود و به اشتراک‌گذاشتن توکن‌های کووالنت، پاداش دریافت کنند. این مشارکت‌ها شامل اعتبارسنجی، فهرست‌بندی، ذخیره و بازیابی اطلاعات شبکه است. توسعه‌دهندگان با جست‌وجو از طریق  Covalent می‌توانند برای ساخت پروژه‌ی خود، داده‌های تخصصی موردنیاز را به‌سرعت به دست آورند. توکنCQT، به‌عنوان توکن حاکمیتی شبکه‌ای غیرمتمرکز و درواقع، یک دارایی سهام به شمار می‌رود. همچنین، دارندگان این توکن برای تغییر پارامتر‌های سیستم می‌توانند رأی بدهند و نقش مدیریتی ایفا کنند. عرضه‌ی کل این ارز یک‌میلیارد توکن کوالانسی است.
بهترین صرافی‌ ها برای معامله‌ی کووالنت

Huobi Global؛ 
Hotbit؛ 
Binance DEX؛ 
Kraken؛ 
Coinbase. 

۲- رمز ارز  پارسیک (PARSIQ)

رمز ارز PARSIQ در سال ۲۰۲۰ با علامت اختصاری PRQ راه‌اندازی شد و یک دارایی دیجیتال با زیرساخت غیرمتمرکز و از ارزهای دیجیتال آنالیتیکس است. این توکن روی شبکه‌ی اتریوم و بیت کوین مستقر شده و به‌عنوان هسته‌ی اصلی اکوسیستم PARSIQ عمل می‌کند. کاربران این اکوسیستم با داشتن توکن PRQ می‌توانند به تمامی خدمات و ابزار‌های آن دسترسی داشته باشند. سهامداران این رمزارز نیز قادر هستند دارایی PRQ خود را با یک توکن Power مبادله کنند. این توکن می‌تواند برای اشتراک در برنامه‌های مختلف و دسترسی به سرور‌های PARSIQ استفاده شود. درحقیقت، PARSIQ یک پلتفرم نسل بعدی برای نظارت بر زمان واقعی رویداد‌ها در بلاک چین‌های مختلف است که از ابزار تحلیلی کمک می‌گیرد.
صرافی‌ های پشتیبانی‌ کننده‌ی PARSIQ
از انواع این ارز که هم‌اکنون در چند صرافی بین‌المللی معامله می‌شود، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

Crypto.com؛
KuCoin؛
Coinbase Pro؛
Hobie Global؛
OkX؛
Poloniex؛
Exmo؛
hoo؛
Mexc.

۳- رمز ارز DEXT

رمز ارز DEXT توکن بومی DEXTools است که بلاک چین از آن پشتیبانی می‌کند. این ابزار به‌عنوان یک دستیار برای معامله‌گران شناخته می‌شود و به بهبود تجارت کاربران کمک می‌کند. افراد با کمک این سیستم قادر هستند استراتژی‌های معاملاتی بهتری را پیش‌بینی کنند و توسعه بدهند. توکن DEXT به کاربران این امکان را می‌دهد که از طریق هولدکردن یا اشتراک ماهانه‌ی آن، به ویژگی‌های سطح بالای برنامه، گروه تجاری برتر و سرویس‌هایی مانند DEXT Force Ventures دسترسی داشته باشند. کاربران UNISWAP می‌توانند از این ابزار در پیش‌بینی و تحلیل‌های مالی خود بهره ببرند و برای این کار باید توکن‌های DEXT را روی کیف پول ERC20 خود مانند متامسک ذخیره کنند.
عرضه‌ی کل این رمز ارز برابر با ۱۷۰میلیون توکن است که از این تعداد، صدمیلیون DEXT در گردش وجود دارد. برای اشتراک در این برنامه و استفاده از ابزار تحلیلی آن، می‌توانید رمزارز DEXT را از صرافی‌های کریپتو به مقدار موردنیاز تهیه کنید.
صرافی‌ های ارائه‌ دهنده‌ی رمز ارز DEXT
برای معامله و سرمایه‌گذاری DEXT می‌توانید به یکی از صرافی‌های زیر مراجعه کنید:

Coinbase Pro؛
Uniswap(V2)؛
Bkex؛
Pancakeswap(V2)؛
Bilaxy.

۴- رمز ارز پوش (Push)

رمز ارز Push مربوط به سرویس Push Ethereum Notification Service یا EPNS است که در شبکه اتریوم و به صورت DeFi (سیستم مالی غیر متمرکز) فعالیت می‌کند. این پلتفرم در واقع یک پروتکل اعلان است که می‌تواند آدرس کیف پول کاربران را قادر به دریافت اعلان‌ها کند. به عبارتی هر DApp یا قرارداد هوشمندی با استفاده از این پروتکل می‌تواند اعلان‌ها را برای کاربران (آدرس‌های کیف پول) از طریق موبایل، تبلت، وب وغیره ارسال کند. برای استفاده از خدمات این ابزار، از توکن‌های بومی آن یعنی Push استفاده می‌شود که در سال ۲۰۲۱ برای اولین بار وارد لیست کوین مارکت کپ شد و در زمان نگارش این مقاله، جزو ۵ رمز ارز آنالیتیکس برتر این لیست به شمار می‌رود. عرضه کل این دارایی ۱۰۰ میلیون توکن Push و عرضه درگردش آن حدود بیش از ۱۴ میلیون است.
صرافی‌ هایی برای خرید رمز ارز Push
این رمز ارز در صرافی‌های برتری مانند Uniswap (V3)، BingX  و WazirX معامله می‌شود. علاوه بر آن، صرافی‌های زیر جزو ارائه‌دهندگان این رمز ارز هستند:

LAToken؛
HuobiPro؛
huobikorea؛
Kucoin؛
CoinEx؛
Gateio.

کیف پول مناسب برای ذخیره‌ی ارزهای دیجیتال آنالیتیکس
کیف‌پول‌هایی که از ERC20 پشتیبانی می‌کنند، برای نگهداری رمز ارز‌هایی ازجمله Ledger، Trust Wallet، Metamask، Atomic  و MyEther مناسب هستند.
نتیجه‌ گیری
ارزهای دیجیتال آنالیتیکس، رمز ارز‌هایی هستند که با نرم‌افزار‌ها و اکوسیستم‌های مرتبط با تجزیه و تحلیل داده‌های بلاک چین سروکار دارند. هر نرم‌افزار تحلیلی که روی شبکه‌ی بلاک چین ساخته می‌شود، به‌منظور ایمن‌سازی شبکه و تسهیل تجارت، توکن مربوط به خود را راه‌اندازی می‌کند. این توکن‌ها که دارایی‌های دیجیتال در سیستم مالی غیرمتمرکز هستند، در صرافی‌های کریپتو معامله می‌شوند. رمزارز‌های گراف، کووالنت، PARSIQ، Dext  و push از بهترین توکن‌های آنالیتیکس هستند و روی شبکه‌ی اتریوم ساخته شده‌اند. این رمزارز‌ها را می‌توان در کیف‌پول‌هایی مانند متامسک و لجر ذخیره کرد.
در این مقاله، سعی کردیم بهترین ارزهای دیجیتال آنالیتیکس را معرفی کنیم و شما را با صرافی‌های خارجی پشتیبانی‌کننده‌ی آن‌ها آشنا کنیم.
پرسش‌ های متداول
۱- ارزهای دیجیتال آنالیتیکس (Analytics) چه ارز‌هایی هستند؟
رمزارز‌های آنالیتیکس، توکن‌هایی هستند که در شبکه‌ی اکوسیستم‌های غیرمتمرکز مرتبط با تحلیل و آنالیز داده‌های بلاک چین استفاده می‌شوند. اگر توسعه‌دهنده‌ی برنامه‌ی غیرمتمرکز مستقر در بلاک چین برای توسعه‌ی شبکه‌ی خود به اطلاعاتی از بلاک چین نیاز داشته باشد، ابزار‌هایی وجود دارند که اطلاعات را شاخص‌گذاری کرده و در اختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌دهند. برای این کار، توکن‌های آنالیتیکس مانند رمز ارز گراف در شبکه‌ی گراف مورد استفاده قرار می‌گیرند.
۲- بهترین ارزهای دیجیتال آنالیتیکس چه نام دارند؟
سایت کوین مارکت کپ (جولای ۲۰۲۲) دارای پانزده توکن مرتبط با تحلیل و آنالیز اطلاعات است که پنج ارز برتر آن عبارتند از: Graph، Covalent، PARSIQ، DEXT و Push.
۳- بهترین کیف‌پول‌ ها برای ذخیره‌ی توکن‌ های آنالیتیکس کدام‌ها هستند؟
ارز‌های دیجیتالی که به آن‌ها اشاره شد، در لیست توکن‌هایی قرار می‌گیرند که با استاندارد ERC20 ساخته شده‌اند و کیف‌پول‌هایی مانند متامسک، لجر، تراست والت و اتمیک از آن‌ها پشتیبانی می‌کنند.

توجه: با وجود اینکه دو صرافی کوینکس و کوکوین هر دو فعلا بدون نیاز به تغییر IP فعالیت می‌کنند اما بهتر است برای امنیت بیشتر از IP ثابت خارج از ایران استفاده کنید.
برای ورود به صرافی کوینکس حتما باید با IP خارج از ایران وارد شوید.

به این مقاله امتیاز دهید تا با کمک شما کیفیت آن را بسنجیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *