معرفی بهترین ارزهای دیجیتال حوزه وب 3 (web 3.0)

شاهد حرکت فناوری اینترنت به‌سمت بلاک‌چین در چند سال اخیر هستیم. این موضوع برای سرمایه‌گذارانی که به قدرت رمزارزهای غیرمتمرکز علاقه دارند، خیلی جالب و البته وسوسه‌برانگیز است. همراه با رشد مفاهیم مختلف در صنعت ارزهای دیجیتال، شاهد سرمایه‌گذاری بیش‌تر در پروتکل‌های دیفای و البته کسب سودهای کلان بوده‌ایم. هم‌زمان با این روند، شاهد توسعه‌ی مفهومی به نام وب ۳ هستیم. مفهومی که به‌دنبال ایجاد انقلابی در اینترنت است؛ انقلابی مشابه با انقلاب دیفای که در صنعت مالی و سرمایه‌گذاری ایجاد کرده است. از این روز، سرمایه‌گذاران به‌دنبال بسیاری از پروژه‌های رمز ارز وب ۳ هستند تا یک قدم جلوتر از انقلاب باقی بمانند. به همین دلیل، قصد داریم در این مطلب به معرفی بهترین ارزهای دیجیتال وب ۳ بپردازیم. همراه ما باشید. 
فهرست این مقاله
وب ۳.۰ چیست؟
اینترنت Web1 توسط Sir Tim Berners-Lee در سال ۱۹۸۹ راه‌اندازی شد. در این ورژن از اینترنت، تعداد کمی از تولید‌کنندگان محتوا قادر به اضافه‌کردن محتوا به‌روشی غیرمتمرکز در فضای وب بودند و اکثریت مردم تنها قادر به استفاده از این محتواها بودند. بنابراین، نسخه‌ی وب ۱ تنها نسخه‌ی خواندنی بود و نه نوشتنی. سپس، Web2 وارد بازار شد و باعث تعامل بیش‌تر کاربران گشت و آن‌ها را قادر به تولید محتوا، استفاده و همکاری بیش‌تر کرد. نسخه‌ی وب ۳ فضای وب را به پایگاه داده تبدیل می‌کند و به کاربران امکان می‌دهد تا از لحاظ تئوری، قدرت را از غول‌های فناوری تا حدی گرفته و وضعیت را کمی منصفانه‌تر کنند. 
بهترین ارزهای دیجیتال وب ۳ (web 3.0)
۱- رمز ارز هلیوم (HNT)

هلیوم یکی از محبوب‌ترین پروژه‌های ارزهای دیجیتال وب ۳ است که مسئولیت دسترسی همگان را به اینترنت بر عهده دارد. رمز ارز هلیوم سرویس وبی را ارائه می‌دهد که برای رقابت با غول‌های ISP مانند Verizon و AT&T طراحی شده است. در پروژه‌ی رمز ارز هلیوم، از بلاک‌چین به همراه هات اسپات‌های فیزیکی استفاده می‌شود که به کاربران امکان دسترسی به اینترنت بی‌سیم را در سراسر جهان می‌دهد. برای بهره‌مندی از مزایای این پروژه، کاربران می‌توانند سخت افزار هات اسپات را خریداری کنند و در ساختمان خود قرار دهند. اخیراً هلیوم با به‌روز‌رسانی ISPها به معرفی تعدادی از خدمات نوآورانه پایان نداده است. این شبکه گروهی از هات اسپات‌های سازگار با ۵G را برای ارائه‌ی بالاترین سرعت اتصال ممکن مستقر کرده است. توکن اصلی شبکه در تاریخ نگارش این مقاله، با قیمت ۳۸.۴ دلار با حجم معاملات ۳۳.۴ میلیون دلار و ارزش بازار ۳.۹ میلیارد دلار معامله می‌شود.
۲- رمز ارز فلاکس (FLUX)

هلیوم با ارائه‌ی محصول خود دسترسی اولیه به اینترنت را فراهم می‌کند و پروژه‌ی رمز ارزی Flux، پایه و اساس ساخت این نسخه‌ی جدید وب را در اختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌دهد. درواقع، Flux را می‌توان به‌عنوان یک جعبه‌ابزار برای توسعه‌ی وب ۳ در نظر گرفت. کاربران با استفاده از River می‌توانند برنامه‌های Web3 و پروژه‌های غیرمتمرکز را توسعه دهند و سپس آن‌ها را در شبکه‌ها مستقر کنند. این امر توسط FluxOS، سیستم عامل غیرمتمرکز برای کاربران Flux ممکن شده است.
Flux کاربران و کسب‌وکارها را دعوت می‌کند تا از FluxOS و قابلیت‌های رایانش ابری شبکه برای ارائه‌ی برنامه‌های غیرمتمرکز استفاده کنند. این شبکه تعدادی از کاربردهایش را به‌ویژه سرویس‌های میزبان اوراکل که داده‌ها را از سراسر وب بلاک‌چین جمع‌آوری می‌کنند، مشخص کرده است. چون Flux از مکانیزم اجماع اثبات کار استفاده می‌کند، به‌عنوان یکی از بهترین ارزهای دیجیتال وب ۳ احتمالاً توجه زیادی را به خود جلب می‌کند. این درحالی است که در حال حاضر، استفاده از پروتکل اثبات کار به‌دلیل مصرف انرژی زیادی که دارد، در حال کم‌شدن است. 
بااینکه استخراج ارزهای دیجیتال به‌دلیل مصرف انرژی زیاد مورد بررسی قرار گرفته اما فرصتی برای کاربران است تا از مزایای داشتن سخت افزار سازگار برای استخراج ارزهای دیجیتال جدید بهره ببرند. کاربران می‌توانند FLUX را با پردازنده‌های گرافیکی کامپیوتری (GPU) استخراج کنند. بنابراین، اگر روند تغییرات قیمت FLUX صعودی باشد، استخراج این رمز ارز می‌تواند یک استراتژی سرمایه‌گذاری خوب باشد. این شبکه به‌طور مداوم در حال گسترش دامنه‌‌ی محصولات خود است و اخیراً ۳۰ dApps را معرفی کرده است. قیمت FLUX به بالاترین سطح قیمت خود یعنی ۲.۸۹ دلار رسید و افزایش بیش از ۱۴۰۰۰ درصدی را در طول سال ثبت کرد. در زمان نگارش این مقاله، FLUX با قیمت ۱.۸۷ دلار با حجم معاملات ۱۴.۵ میلیون دلار و ارزش بازار ۴۱۳ میلیون دلار معامله می‌شود.
۳- رمز ارز فایل کوین (Filecoin)

Filecoin یک شبکه‌ی ذخیره‌سازی غیرمتمرکز است که به‌عنوان جایگزین ایمن برای ذخیره‌سازی ابری متمرکز و به‌عنوان راهی برای کسب درآمد پسیو مورد استفاده قرار می‌گیرد. Filecoin می‌خواهد کاربران متوجه شوند که این فضای ذخیره‌سازی  تقریباً هر نوع داده‌ای خواه فایل‌های صوتی، فیلم، تصاویر ثابت یا متن را می‌تواند در خود نگه دارد. همچنین، ادعا می‌کند که برای داده‌های مهم‌تر مانند اطلاعات و سوابق شرکت خصوصی به اندازه‌ی کافی ایمن است.
سرمایه‌گذارانی که فضای لازم برای ذخیره‌سازی را تأمین می‌کنند، در ازای آن پاداش می‌گیرند. در این شبکه، هرکسی می‌تواند فضای ذخیره‌سازی را در دسترس کاربران Filecoin قرار دهد. تعرفه‌های رقابتی در شبکه ایجاد می‌شود. ارائه‌دهنده می‌تواند فضای هارد دیسک بلااستفاده را برای ذخیره‌ی داده‌های افراد دیگر در اختیار شبکه قرار دهد. سپس، فروشندگان از طریق توکن FIL درآمد پسیو خواهند داشت. البته، هرچه کاربر فضای ذخیره‌سازی بیش‌تری ارائه کند، درآمد بیش‌تری هم کسب خواهند کرد. توکن FIL با حجم معاملات ۴۹۳ میلیون دلار و ارزش بازار ۶.۹ میلیارد دلار با قیمت ۵۳.۴ دلار معامله می‌شود.
۴- رمز ارز پولکادات (DOT)

اگر درخصوص مفاهیم مربوط با وب ۳ اطلاعات زیادی نداشته باشید، حتماً اسم پولکادات به‌عنوان یکی از بهترین رمزارزها را برای سرمایه‌گذاری شنیده‌اید. پولکادات با ارزش بازار بیش از ۳۵میلیارد دلار، DOT نهمین رمز ارز برتر در CoinMarketCap است. همچنین، شبکه‌ی این رمز ارز به لطف تلاش‌های سخت‌گیرانه‌اش برای راه‌اندازی یک اینترنت کاملاً غیرمتمرکز از طریق پاراچین‌ها، راه را برای عصر وب ۳ هموار می‌کند. پولکادات یکی از بهترین ارزهای دیجیتال وب ۳ است که فضای زیادی را در اختیار توسعه‌دهندگان برای توسعه‌ی برنامه‌های مختلف قرار می‌دهد. این شبکه نزدیک به یک‌میلیارد دلار برای تأمین مالی و توسعه‌ی پروژه‌ها هزینه می‌کند. توکن DOT با حجم معاملات ۱.۱ میلیارد دلار و ارزش بازار ۳۵.۵ میلیارد دلار با قیمت ۳۵.۹ دلار در زمان نگارش این مقاله معامله می‌شود.
۵- رمز ارز کوساما (KSM) 

با سرمایه‌گذاری در رمز ارز کوساما، به‌نوعی در رمزارز پولکادات سرمایه‌گذاری کرده‌اید؛ زیرا این شبکه به‌عنوان شبکه‌ای آزمایشی از Polkadot ارائه شده است. کوساما پروژه‌های زیادی را راه‌اندازی و اجرا کرده است. این شبکه معیار موفقیت Parachains است. در حال حاضر، از این شبکه برای عیب‌یابی Polkadot قبل از انتشار کامل شبکه‌ی اصلی استفاده می‌شود. کاربران می‌توانند از برنامه‌های Kusama استفاده کنند و توسعه‌دهندگان  قبل از انتقال به Polkadot و توزیع گسترده‌تر، هرگونه باگ یا ناسازگاری را پیدا و رفع کنند. کوساما ممکن است شرط سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت بهتری باشد؛ زیرا شبکها‌ی قدیمی‌تر و قوی‌تر است. توکن اصلی این شبکه، KSM، با قیمت ۳۶۹.۴ دلار با حجم معاملات ۱۰۸ میلیون دلار و ارزش بازار ۳.۱ میلیارد دلار معامله می‌شود.
۶- رمز ارز بیت تورنت (BitTorrent)

کلاینت  BitTorrent رمز ارز و از بهترین ارزهای دیجیتال وب ۳ است. بسیاری از علاقه‌مندان به صنعت رمزارزها از قبل با آن آشنا هستند. BitTorrent یک پروتکل اشتراک‌گذاری و هاستینگ فایل نظیر به نظیر است. BitTorrent در سال ۲۰۱۸ توسط بلاک‌چین TRON خریداری شد و بعداً توکن بیت تورنت (BTT) روی بلاک‌چین ترون ایجاد شد. هدف این پروژه ایجاد اقتصادی مبتنی بر توکن است که دارندگان توکن شبکه و ذخیره‌ی منابع را کنترل می‌کنند.
۷- رمز ارز چین لینک (Chainlink)

Chainlink شبکه‌ی بلاک‌چین غیرمتمرکزی است که روی اتریوم ساخته شده است. Chainlink از شبکه‌ی اوراکل استفاده می‌کند و به بلاک‌چین اجازه می‌دهد با داده‌های خارج از زنجیره (خارج از بلاک‌چین) تعامل داشته باشد و شکاف بین داده‌های معمولی و محیط غیرمتمرکز را پر کند. به عبارت ساده، اطلاعات مهمی که خارج از بلاک‌چین وجود دارد، به قراردادهای هوشمند ارائه می‌دهد. این فرایند به قراردادهای هوشمند کمک می‌کند تا داده‌هایی مانند پرداخت‌ها، دما را از یک حسگر و حتی امتیازات یک بازی فوتبال دریافت کنند.
شبکه‌ی Chainlink متشکل از تأمین‌کنندگان داده‌های کلان و اپراتورهای نود است که اطلاعات را به قراردادهای هوشمند در بلاک‌چین ارسال می‌کنند. کاربران شبکه می‌توانند به‌عنوان اپراتورهای نود فعالیت کنند تا از طریق توکن بومی LINK کسب درآمد داشته باشند. در حال حاضر، این سکه یکی از بهترین ارزهای دیجیتال وب ۳ با ارزش بازار بیش از ۱۳میلیارد دلار است.
۸- رمز ارز آدیوس (Audius)

Audius  پلتفرم پخش موسیقی غیرمتمرکز است که علاقه‌مندی هنرمندان و اپراتورهای نود را با توکن اصلی خود، AUDIO، مرتبط می‌کند. می‌توان از این توکن برای حاکمیت، سرمایه‌گذاری و تشویق به درآمد هنرمندان استفاده کرد. Audius به کسانی‌ که موسیقی آن‌ها را در لیست‌های پرطرفدار هفتگی قرار دهد، پاداش می‌دهد. پروژه‌ی Audius اخیراً از شراکت با پلتفرم استریم TikTok خبر داده است و قصد دارد استیبل کوین را برای ارائه‌ی محتوای پولی در آینده معرفی کند.
۹- توکن بیسیک اتنشن (Basic Attention)
 
توکن Basic Attention شبکه‌ای مبتنی بر بلاک‌چین است که هدف آن تأمین امنیت، عدالت و کارایی در تبلیغات دیجیتال از طریق فناوری بلاک‌چین است. این توکن بومی مرورگر وب Brave است که روی اتریوم (ETH) ساخته شده است. ارز بومی BAT به‌گونه‌ای طراحی شده است که تبلیغ‌کنندگان، کاربران و ناشران به‌طور منصفانه می‌توانند آن را مبادله کنند. BAT نحوه‌ی تعامل کاربران با محتوای تبلیغات دیجیتال را ردیابی می‌کند و این اطلاعات را در دفتر کل توزیع شده ذخیره می‌کند. در حال حاضر، بیش از یک‌میلیارد توکن BAT با مجموع عرضه‌ی ۱.۵ میلیارد توکن در گردش است.
۱۰- رمز ارز لایو پیر (Livepeer)
 
Livepeer یک پلتفرم پخش ویدئوی غیرمتمرکز است که روی بلاک‌چین اتریوم ساخته شده است. منبع باز‌بودن این پلتفرم به توسعه‌دهندگان و کاربران اجازه می‌دهد تا در مدیریت و نگهداری پلتفرم شرکت کنند. رمز اصلی آن LPT است که دارندگان می‌توانند از آن برای اشتراک‌گذاری در شبکه استفاده کنند تا ETH و LPT را به‌عنوان پاداش کسب کنند.
سخن پایانی
فناوری بلاک‌چین اکنون بیش از هر زمان دیگری محبوبیت پیدا کرده است. اینترنت یکی از حوزه‌های منحصربه‌فردی است که انتظار می‌رود رشد زیادی داشته باشد. بیش‌تر کشورهای جهان سعی می‌کنند راه‌های جدیدی برای سرمایه‌گذاری در بلاک‌چین و ارزهای دیجیتال ایجاد کنند اما وب۳.۰ پایه و اساس چیزی بسیار بزرگ‌تر از آرزوی صنعت فناوری اطلاعات شد. وب۳.۰ نسل جدیدی از اینترنت است که می‌خواهد نسخه‌ی غیرمتمرکز دنیای مجازی باشد. بهترین ارزهای وب۳ پروژه‌های غیرمتمرکزی هستند که از قراردادهای هوشمند برای خودکارسازی تراکنش‌ها در سراسر اینترنت استفاده می‌کنند. در این مطلب، ما بهترین ارزهای وب۳ که در تلاش برای ساخت فناوری جدید هستند، تهیه کرده‌ایم. اگر به‌دنبال فرصت‌های بیشتری برای سرمایه‌گذاری هستید، با مطالعه و بررسی بیش‌تر می‌توانید یکی از این پروژه‌ها را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنید.
سؤالات متداول
۱- ارزهای دیجیتال وب ۳ کدامند؟
مفهوم وب ۳.۰ توسط فناوری بلاک چین و قراردادهای هوشمند توسعه یافته است و تاکنون ده‌ها پروژه در همین زمینه توسعه یافته است. ما در این مقاله، به معرفی بهترین ارزهای دیجیتال وب ۳ در سال ۲۰۲۲ پرداخته‌ایم.
۲- بهترین رمز ارز وب ۳.۰ چیست؟
برخی از بهترین ارزهای دیجیتال وب ۳ که موجود در بازار امروزی هستند، عبارتند از: اتریوم، یونی‌سواپ، توکن Basic Attention، دسنترالند و Yearn finance.
۳- از کجا می‌توانم رمز ارز وب ۳.۰ بخرم؟
برای خرید این توکن‌ها می‌توانید به صرافی‌های مختلفی ازجمله eToro مراجعه کنید.

توجه: با وجود اینکه دو صرافی کوینکس و کوکوین هر دو فعلا بدون نیاز به تغییر IP فعالیت می‌کنند اما بهتر است برای امنیت بیشتر از IP ثابت خارج از ایران استفاده کنید.
برای ورود به صرافی کوینکس حتما باید با IP خارج از ایران وارد شوید.

به این مقاله امتیاز دهید تا با کمک شما کیفیت آن را بسنجیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *