معرفی شرکت جی پی مورگان (J.P.Morgan)

فهرست این مقاله
شرکت جی پی مورگان (J.P.Morgan)
شرکت جی پی مورگان (J.P.Morgan Chase & Co) یک شرکت هلدینگ در زمینه خدمات مالی بین‌المللی و بزرگ‌ترین بانک آمریکا از نظر حجم دارایی است. این شرکت خدمات متنوعی از جمله بانکداری مصرف‌کننده (Consumer Banking)، بانکداری سرمایه‌گذاری (Investment Banking)، بانکداری تجاری (Commercial Banking) و خدمات مربوط به مدیریت دارایی (Asset management) را برای افراد، شرکت‌ها، مؤسسات و دولت‌ها در سطح جهانی ارائه می‌دهد.
شعبه اصلی این شرکت در شهر نیویورک مستقر است و در سطح بین‌المللی با طیف وسیعی از بانک‌ها، شرکت‌های کارگزاری، شرکت‌های بانکداری سرمایه‌گذاری، صندوق‌های تأمینی، شرکت‌های تجارت کالا، شرکت‌های سهام خصوصی، شرکت‌های بیمه و مدیران سرمایه‌گذاری از جمله Bank of America Corp، Citigroup Inc ،Morgan Stanley ،Wells Fargo & Co و Goldman Sachs Group Inc. رقابت می‌کند.
تاریخچه شرکت جی پی مورگان

John Pierpont Morgan یک سرمایه‌دار و بانکدار آمریکایی بود که در سراسر عصر طلایی، بر امور مالی شرکت‌ها در وال استریت تسلط داشت و رئیس شرکت بانکداری J.P Morgan and Co بود. شرکت J.P. Morgan یکی از زیرمجموعه‌های اصلی JP Morgan Chase & Co. است. این شرکت در سال ۱۸۷۱ با مشارکت Drexel و Morgan & Co تأسیس شد و بعدها در سال ۱۸۹۵ و پس از مرگ Drexel نامش به Morgan J.P. تغییر کرد. این بانک به‌نوعی سرچشمه برخی از بزرگ‌ترین بانک‌های بزرگ جهان از جمله JPMorgan Chase & Co، Morgan Stanley و Deutsche Bank محسوب می‌شده و علاوه بر این، جی پی مورگان در زمان تأسیس یکی از تأثیرگذارترین بانک‌ها بوده است.
روند شکل‌گیری شرکت جی پی مورگان

بی‌شک زمانی که صحبت از پول، اقتصاد و امور مالی در آمریکا می‌شود، باید به بانک جی پی مورگان نیز اشاره کنیم. این شرکت با بیش از ۲۵۰ هزار کارمند، ۵۳۰۰ شعبه و ۱۵۵۰۰ دستگاه خودپرداز بزرگ‌ترین بانک در سراسر ایالات‌متحده آمریکا به شمار می‌آید. این شرکت در گذشته به‌دلیل تغییر دنیای تجارت بدنامی‌های داشته که هنوز هم ردپای آن در تجارت جهانی دیده می‌شود. اقدامات انجام‌شده برای ساخت مسیر ترقی در این شرکت متفاوت و نوآورانه است و در آن زمان هیچ شرکت معمول دیگری از آن‌ها استفاده نمی‌کرد.
پایه و اساس استمرار در موفقیت شرکت جی پی مورگان را بنیان‌گذار آن یعنی J.P Morgan ایجاد کرد. درواقع این فرد از ثروت خود برای دست‌کاری کل اقتصاد آمریکا استفاده کرد. J.P Morgan در ۱۷ آوریل سال ۱۸۳۷ در Hartford Connecticut آمریکا به دنیا آمد و بعد از آنکه در سال ۱۸۵۴ در شهر بوستون از دبیرستان فارغ‌التحصیل شد، به اروپا سفر کرد و در آنجا زبان فرانسوی و آلمانی را آموخت. پس از دوره کوتاهی درنهایت در سال ۱۸۵۷ بار دیگر به نیویورک بازگشت و کار خود را در زمینه امور مالی آغاز کرد. درواقع جی پی مورگان رؤیای خود را با کار در بانک خصوصی پدرش در نیویورک شروع کرد و سرانجام با پشتکار و تلاشی که داشت، این شرکت را به یکی از قدرتمندترین بانک‌های آمریکا تبدیل کرد.
سپس در سال ۱۸۷۱، به Anthony Drexel که یک بانکدار فیلادلفیایی بود، پیوست. این دو در کنار هم موفق به تأسیس شرکت Drexel Morgan and Company در نیویورک شده و به‌عنوان آژانسی برای سرمایه‌گذاری اروپایی‌ها در آمریکا مشغول به کار شدند. در آن زمان تجار اروپایی قصد سرمایه‌گذاری در صنعت در حال رشد آمریکا را داشتند و این شرکت به‌عنوان رابط سرمایه‌گذاری آن‌ها عمل می‌کرد.
درنهایت در سال ۱۸۷۹ و پس از کسب ثروت کافی توانستند گام بزرگی بردارند و بخش اعظمی از بیزینس خود را راه‌اندازی کنند. در این زمان آن‌ها سهام راه‌آهن مرکزی را بدون ضرر و کاهش قیمت سهام فروختند. هم‌زمانی فروش سهام و ثروت به‌دست‌آمده از معاملات تجاری، دو دلیل اصلی توسعه قدرت جی پی مورگان در بیزینس بوده است. این امر سبب شد تا جی پی مورگان به کاپیتان صنعت تبدیل شود و بتواند در صنایع مختلفی مانند راه‌آهن، فولاد و… سرمایه‌گذاری کند.
پس از تمام سرمایه‌گذاری‌ها و اقدامات مالی موفق، جی پی مورگان به‌حدی قدرتمند شد که دولت آمریکا به امنیت مالی وی متکی شد. در این بازه زمانی وی بخش عمده‌ای از ثروت آمریکا را در اختیار داشت؛ درحالی‌که دولت هنوز Federal Reserve را تأسیس نکرده بود. جی پی مورگان، جلسه‌ای متشکل از ثروتمندترین افراد آمریکا را در خانه خود میزبانی کرد که در نتیجه این جلسه، وی توانست به اقتصاد آمریکا برای گذر از بحران سال ۱۹۰۷ کمک کند. درواقع مورگان با استفاده از ثروت خود به دولت وام داد و طلا و نقره را به‌عنوان پرداخت دریافت کرد. همان‌طور که ملاحظه کردید، جی پی مورگان با انجام اقداماتی موفق شد زمینه را برای موفقیت مستمر شرکت جی پی مورگان مهیا کند.
ویژگی‌های شرکت جی پی مورگان

این شرکت با سابقه ۲۰۰ ساله، از قدیمی‌ترین مؤسسات مالی در آمریکاست.
بیش از ۲.۶ تریلیون دلار از دارایی مشتریان تحت مدیریت این شرکت قرار دارد.
جی پی مورگان بیش از ۱۰۰ بازار جهانی دارد.
این شرکت بیش از ۲۵۰ هزار کارمند دارد.
این شرکت از طرف دانشجویان رشته بازرگانی در میان ۵ کارفرمای برتر در سطح جهان رتبه‌بندی شده است.
این شرکت خدمات مالی خود را به افراد، دولت‌ها، شرکت‌های کوچک و بزرگ ارائه می‌دهد.
بخش Consumer & Community Banking، بزرگ‌ترین منبع سود این شرکت است.
خدمات این شرکت به‌صورت سراسری در کل جهان ارائه می‌شود.
بخش Corporate & Investment، بزرگ‌ترین منبع درآمد خالص این شرکت بوده و به‌سرعت در حال رشد است.

معرفی بخش‌های تجاری مختلف در شرکت جی پی مورگان
شرکت جی پی مورگان درآمد و سود خالص خود را به بخش‌های تجاری زیر تقسیم می‌کند:

بانکداری مصرف‌کننده و جامعه/ Consumer & Community Banking
بانکداری سرمایه‌گذاری/ Investment Banking Corporate
بانکداری تجاری/ Commercial Banking
مدیریت دارایی و ثروت/ Asset & Wealth Management
شرکت‌های بزرگ دارای شخصیت حقوقی/ Corporate

معرفی بخش مصرف‌کننده و جامعه در شرکت جی پی مورگان
این بخش از شرکت خدمات متنوعی از جمله محصولات سپرده و سرمایه‌گذاری، مدیریت پول نقد، راه‌حل‌های پرداخت، خدمات مربوط به وام مسکن، صدور کارت اعتباری و وام خودرو را به مشتریان ارائه می‌دهد. این خدمات از طریق شعب، دستگاه‌های خودپرداز، بانکداری آنلاین، بانکداری تلفنی و تلفن همراه ارائه می‌شوند.
این بخش در سال مالی ۲۰۲۰ درآمد خالص ۸.۲ میلیارد دلاری را گزارش کرده است. این میزان نسبت به سال قبل از آن ۵۰.۳ درصد کاهش داشته و به‌طورکلی این بخش حدود ۲۷ درصد از کل درآمد خالص و حدود ۴۱ درصد از کل درآمد non-GAAP را تشکیل می‌دهد. non-GAAP روشی برای اندازه‌گیری سود یک شرکت بوده و بسیاری از شرکت‌ها علاوه بر روش‌های مربوط به اصول پذیرفته‌شده حسابداری، درآمد خود را براساس non-GAAP نیز گزارش می‌دهند.
معرفی بخش بانکداری سرمایه‌گذاری در شرکت جی پی مورگان
این بخش خدمات مربوط به بانکداری سرمایه‌گذاری، بازارسازی، کارگزاری اصلی، خزانه‌داری و اوراق بهادار را به شرکت‌ها، سرمایه‌گذاران، مؤسسات مالی و دولت‌ها ارائه می‌دهد. درآمد مالی این بخش در سال مالی ۲۰۲۰ در مقایسه با سال مالی پیش از آن، ۴۳.۰ درصد رشد داشته است. با درآمد ۱۷.۱ میلیارد دلاری، می‌توان گفت این بخش حدود ۵۵ درصد از کل درآمد خالص این شرکت را به خود اختصاص می‌دهد.
درآمد این بخش با رشد ۲۵.۵ درصدی به ۴۹.۳ میلیارد دلار در سال رسیده که حدود ۴۰ درصد از کل درآمد non-GAAP را شامل می‌شود.
معرفی بخش بانکداری تجاری در شرکت جی پی مورگان

بخش بانکداری تجاری راه‌حل‌های مالی جامعی مانند وام، پرداخت‌های عمده‌فروشی، بانکداری سرمایه‌گذاری و مدیریت دارایی را به مشتریان خود ارائه می‌دهد. از مشتریان این بخش می‌توان به مشاغل کوچک، شرکت‌های متوسط و بزرگ و دولت‌های محلی اشاره کرد.
در سال مالی ۲۰۲۰ این بخش درآمد خالص ۲.۶ میلیارد دلاری را به ثبت رساند، این میزان نسبت به سال ۲۰۱۹ برابر با ۳۴.۹ درصد کاهش داشته است و حدود ۸ درصد از کل را شامل می‌شود. درآمد بخش بانکداری تجاری با رشد ۰.۵ درصدی به ۹.۳ میلیارد دلار رسیده که تقریباً ۸ درصد از کل درآمد non-GAAP را شامل می‌شود.
معرفی بخش مدیریت دارایی و ثروت شرکت جی پی مورگان

این بخش از شرکت جی پی مورگان خدماتی را در تمامی کلاس‌های دارایی ارائه می‌دهد و ۲.۷ تریلیون دلار دارایی را تحت مدیریت خود دارد. علاوه بر این، بخش خدمات مربوط به بازنشستگی و همچنین کارگزاری و بانکداری را به مشتریان ارائه می‌دهد. درآمد خالص این بخش در سال مالی ۲۰۲۰ با ۴.۴ درصد افزایش به ۳.۰ میلیارد دلار رسید که این میزان تقریباً ۱۰ درصد از کل درآمد خالص J.P Morgan را تشکیل می‌دهد. درآمد سال ۲۰۲۰ این بخش در مقایسه با سال مالی پیش از آن ۴.۸ درصد رشد داشته است. با ۱۴.۲ میلیارد دلار، درآمد این بخش حدود ۱۱ درصد از کل درآمد non-GAAP را تشکیل می‌دهد.
معرفی بخش Corporate شرکت جی پی مورگان

این بخش وظیفه اندازه‌گیری، نظارت، گزارش‌دهی و مدیریت ریسک نقدینگی، تأمین مالی، سرمایه‌گذاری و تبدیل ارزهای خارجی را بر عهده دارد. این بخش در سال مالی ۲۰۲۰ در مقایسه با درآمد خالص ۱.۱ میلیارد دلاری سال قبل از آن، ضرر خالص ۱.۸ میلیارد دلاری را گزارش دارد. سود این بخش نیز در مقایسه با سود ۱.۲ میلیون دلار در سال ۲۰۱۹، در سال ۲۰۲۰ برابر با منفی ۱.۲ میلیارد بود.

توجه: با وجود اینکه دو صرافی کوینکس و کوکوین هر دو فعلا بدون نیاز به تغییر IP فعالیت می‌کنند اما بهتر است برای امنیت بیشتر از IP ثابت خارج از ایران استفاده کنید.
برای ورود به صرافی کوینکس حتما باید با IP خارج از ایران وارد شوید.

به این مقاله امتیاز دهید تا با کمک شما کیفیت آن را بسنجیم

معرفی شرکت جی پی مورگان (J.P.Morgan)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *