معرفی ۱۰ وب‌سایت و اپلیکیشن برتر برای تحلیل فاندامنتال ارزهای دیجیتال

در بازار پرهیاهوی ارزهای دیجیتال، معامله‌گران و سرمایه‌گذاران بسیاری تلاش می‌کنند تا هرچه بیشتر به سود دست یابند. اگرچه هیچ‌ فردی نمی‌تواند در تمامی معاملات خود بَرنده باشد، اما راهکارهایی نیز وجود دارند که می‌توانند احتمال بُرد معامله‌گرها را افزایش دهند. یکی از تعیین‌کننده‌ترین عوامل در کسب نتیجه مطلوب، استفاده از بهترین ابزار موجود برای تحلیل بازار است. به همین جهت، در این مطلب از «رمز ارز»، ۱۰ ابزار و وب‌سایت کاربردی برای تحلیل فاندامنتال بازار را بررسی می‌کنیم که می‌توانند به شما در اتخاذ تصمیم‌گیری مناسب در بازار ارزهای دیجیتال کمک می‌کنند.
۱. لونار کراش (Lunar Crush)

لونار کراش را با اختلافی ملموس می‌توان بهترین وب‌سایت رصد احساسات معامله‌گران بازار ارزهای دیجیتال در شبکه‌های اجتماعی دانست. همانطور که می‌دانید، اکثر افراد از طریق شبکه‌های اجتماعی، مانند توییتر یا ردیت، اخبار ارزهای دیجیتال را پیگیری می‌کنند. اگرچه نمی‌توان از بسیاری کانال‌های معتبر اینفلوئنسرهایِ کاربلدِ یوتیوب به‌سادگی عبور کرد، اما بی‌شک این کانال‌های تک‌صدایی قابل‌مقایسه با صدای جمعی جامعه ارزهای دیجیتال نیستند. وب‌سایت لونار کراش از روش‌هایی همچون یادگیری ماشین و هوش مصنوعی استفاده می‌کند تا اطلاعات مربوط به ارزهای دیجیتال را گردآوری و سازمان‌دهی کند. این فرایند شامل جمع‌آوری داده از شبکه‌های اجتماعی همچون توییتر و ردیت، لینک‌های محبوب، اخبار مختلف، حجم جستجوی گوگل و سایر فعالیت‌ها در این شبکه‌ها است.
تمام این داده‌ها به‌منظور ارائه نمایی واضح از احساسات اجتماعی مربوط به پروژه‌های رمز ارز جمع‌آوری می‌شوند. درواقع، لونار کراش ابزار مناسبی برای صرفه‌جویی در زمان است و شما را از جستجوی اینترنتی مداوم بین منابع اطلاعاتی مختلف بی‌نیاز می‌سازد. این پلتفرم هرروز برآیندِ بیش از ۱۵۰,۰۰۰ مطلب و ۲۰,۰۰۰ لینک را در شبکه‌های اجتماعی در اختیار کاربران قرار می‌دهد و از بیش از ۲,۰۰۰ آلت کوین پشتیبانی می‌کند. برخی از مواردِ مورد سنجش در شبکه‌های اجتماعی شامل لایک‌ها، کامنت‌‌ها، بازنشرها، دنبال‌کنندگان و لینک‌های به‌اشتراک‌گذاشته‌شدۀ URL هستند.

این وب‌سایت، با استفاده از داده‌های مذکور دو معیار مختلف برای رتبه‌بندی آلت کوین‌ها ایجاد کرده است:
۱. معیار گلکسی اسکور (Galaxy Score)
«گلکسی اسکور» یا «امتیاز گلکسی» معیارها و اندیکاتورهای مهم بازار رمز ارز را از سرتاسر وب گرد هم می‌آورد و به سلامت، کیفیت و عملکرد کلی پروژه‌ها امتیاز می‌دهد. این امتیاز، به پروژه‌ها از ۱۰۰ نمره می‌دهد و هرچه این نمره به ۱۰۰ نزدیک‌تر باشد، نشانه صحت و کیفیت بیشتر پروژه است. نمره «گلکسی اسکور» می‌تواند در فرآیند سنجش عملکرد کلی و کیفیت هر پروژه مفید واقع شود. حرکات قیمت، احساسات اجتماعی، تأثیر اجتماعی و رتبه همبستگی داده‌های لونار کراش با حرکات قیمت کوین از جمله موارد مورد ارزیابی هستند.
عامل «احساسات اجتماعی» مباحث مطرح‌شده در شبکه‌های اجتماعی را از لحاظ دیدگاه افراد در مورد صعودی یا نزولی بودن حرکات آینده قیمت بررسی می‌کند. عامل «تأثیر اجتماعی» حجم ارجاع به کوین موردنظر (مِنشن‌) و تعداد تعاملات را در شبکه‌های اجتماعی در نظر می‌گیرد که اساساً نشان‌دهندۀ آگاهی افراد از یک پروژه است. درنهایت، «رتبه همبستگی» نیز در الگوریتمی به کار گرفته می‌شود که همبستگی داده‌های اجتماعی را با قیمت و حجم معاملات مورد تحلیل قرار می‌دهد.
اندیکاتور گلکسی اسکور؛ لونار کراش
۲. معیار «آلت رَنک» (AltRank)
دومین اندیکاتور جالب در لونار کراش، اندیکاتور «آلت رَنک» (AltRank) یا «رتبه‌بندی آلت کوین‌ها» است. این اندیکاتور آلت کوین‌ها را از لحاظ استراتژی سرمایه‌گذاری بررسی می‌کند و عملکرد آنها را در مقایسه با بیت کوین می‌سنجد. «آلت رنک» ارزش و محبوبیت کوین‌ها را به لطف الگوریتمی ویژه و با تحلیل اخبار، کامنت‌ها و احساسات بازار بررسی می‌کند و نمره‌ای بین ۰ تا ۲۰۰۹ به آنها می‌دهد، هرچه این نمره کمتر باشد، نشان‌دهنده محبوبیت بیشتر و عملکرد بهتر آلت کوین است. در این امتیازدهی، معیارهای مالی (همچون تغییرات قیمت کوین و حجم معاملاتی) در کنار معیارهای اجتماعی (مانند تعدد لایک‌ها، کامنت‌ها و دنبال‌کنندگان) برای تایم‌فریم‌هایی مشخص در نظر گرفته می‌شوند.
همچنین، اگر شما نیز جزء معامله‌گرهایی هستید که در کوتاه‌مدت روی آلت کوین‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند تا بتوانند با سود حاصل از آنها در بلندمدت بیت کوین بیشتری جمع‌آوری کنند، این اندیکاتور می‌تواند کمک بزرگی باشد، زیرا به شما کمک می‌کند تا عملکرد قیمت هر پروژه را علاوه بر سنجش فعالیت‌ها در شبکه اجتماعی، با عملکرد بیت کوین نیز مقایسه کنید.
رتبه‌بندی کوین‌ها براساس اندیکاتورهای گلکسی اسکور و آلت رنک؛ لونار کراش
این وب‌سایت، گزینه‌های دیگری را نیز در اختیار شما قرار می‌دهد که به علت رایگان‌ بودن، به‌راحتی می‌توانید آنها را امتحان کنید.

۲. مساری (Messari)

مساری اطلاعات جامعی از دنیای ارزهای دیجیتال ارائه می‌دهد و به شما کمک می‌کند تا کوین‌های ارزشمندی را شناسایی و به پورتفو (سبد سرمایه‌گذاری) خود اضافه کنید که میان هزاران کوین موجود در بازار پنهان مانده‌اند. با استفاده از داده‌های به‌دست‌آمده از این پلتفرم، می‌توانید رویکردی داده‌محور اتخاذ کنید و تصمیم‌های معامله‌گری بهتری بگیرید. مساری برای رصد اتفاقات بازار ارزهای دیجیتال، کشف کوین‌های جدید و ارزیابی آنها، سه نسخه در اختیار کاربران قرار داده است: نسخه رایگان (Basic)، نسخه حرفه‌ای (Pro) با ۲۵ دلار و نسخه پیشرفته (Enterprise) با ۶۲۵ دلار. نسخه پیشرفته اغلب توسط شرکت‌ها و معامله‌گران کلان مورد استفاده قرار می‌گیرد.
سه نسخه موجود از وب‌سایت مساری با خدمات مختلف
در هر سه نسخه از این وب‌سایت می‌توانید واچ‌لیست‌ها و فهرست‌های مشخصی از کوین‌های مورد نظر خود را ایجاد و دنبال کنید. همچنین، امکان استفاده از نمودارها، اندیکاتورهای تحلیل تکنیکال و اسکرینِر (غربال‌‌گر) در هر سه نسخه مهیا است.
در صفحه اسکرینر می‌توانید کوین‌ها را براساس انواع، بازده سرمایه‌گذاری و آمار دسته‌بندی کنید. در بخش انواع (Classifications) می‌توانید نوع کوین‌های قابل‌ملاحظه، همچون دارایی‌های دیفای، استیبل‌ کوین‌ها، کوین‌های صرافی‌ها و سایر موارد را تعیین کنید. در بخش بازده سرمایه‌گذاری (ROI)، می‌توانید شاهد بهترین و بدترین عملکردهای بازار طی روز، هفته و سال گذشته باشید. و در قسمت آمار (Stats)، دارایی‌های مورد نظر خود را بر حسب حجم معاملات، نقدینگی، اطلاعات مربوط به ماینینگ (استخراج کوین)، نوسانات بازار و سایر موارد دسته‌بندی می‌کنید. به‌عنوان مثال، اگر مایل باشید روی کوین‌هایی با ارزش بازار اندک سرمایه‌گذاری کنید، می‌توانید در تنظیمات صفحه اسکرینر مشخص کنید که پلتفرم هیچ کوینی با ارزش بازار بیش از ۱۰ میلیون دلار به شما نشان ندهد. البته، برخی از گزینه‌های پیشرفته صفحه اسکرینر تنها در نسخه‌های حرفه‌ای و پیشرفته این پلتفرم در دسترس کاربران قرار داده می‌شود.  
گزینه‌هایی برای فهرست‌بندی کوین‌های مورد نظر شما؛ مساری
علاوه بر این، با جستجوی هر کوین به‌صورت مجزا می‌توانید به اطلاعات بی‌شماری درخصوص تاریخچه، اطلاعات بازار، میزان رشد کوین، اخبار و سایر جزئیات کوین دسترسی داشته باشید و در صورت نیاز، آن را به فهرست تحت‌نظر خود اضافه کنید. 
این پلتفرم در تلاش برای کاهش حجم تجارت شستشو (Wash trading) نیز موفق بوده است. تجارت شستشو اقدامی فریبکارانه در جهت دستکاری بازار است که در آن، بازیگران بزرگ اقدام به خرید و فروش‌های فوری و مکرر با مبالغ کلان می‌کنند تا حجم و میزان معاملات بازار را به‌شکلی مصنوعی افزایش دهند. مساری برای کاهش حجم تجارت شستشو، فهرستی از صرافی‌های قابل‌اعتماد رمز ارز تهیه کرده است و حجم معاملات هر کدام از این صرافی‌ها را به‌صورت جداگانه اعلام می‌کند.
بخشی از فهرست صرافی‌های مطرح و حجم معاملات آنها؛ مساری
۳. گلس‌ نود (Glassnode)

گلس‌ نود را می‌توان یکه‌تاز ارائه اطلاعات درون‌زنجیره‌ای در خصوص اندیکاتورهای بازارهای رمز ارز، به‌ویژه بیت کوین و اتریوم دانست. برخی از داده‌های مفید درون‌زنجیره‌ای این پلتفرم شامل آدرس‌های فعال، اطلاعات مربوط به بازار ابزارهای مشتقه، داده‌های صرافی‌ها، کارمزد تراکنش‌ها، فعالیت ماینرها و بسیاری موارد دیگر می‌شوند.
به‌عنوان مثال، از آنجا که بسیاری از معامله‌گرها برای خرید و فروش دارایی‌های خود، آنها را به صرافی‌های رمز ارز انتقال می‌دهند، دانستن حجم معاملات صرافی‌ها و مقایسه آنها با جریان ورودی به صرافی‌ها طی ۲۴ ساعت یا چند روز گذشته می‌تواند بسیار سودمند باشد. همچنین، اگر قصد دارید نمایی کلی از آنچه در اکوسیستم معاملات ارزهای دیجیتال اتفاق می‌افتد، داشته باشید، می‌توانید تعداد آدرس‌های فعال جدید روی شبکه بیت کوین یا اتریوم را چک کنید. در تصویر زیر، شاهد چهار نمودار از اطلاعات درون‌زنجیره‌ای بیت کوین طی ۲ سال گذشته هستید که شامل تعداد آدرس‌های فعال، تعداد آدرس‌های جدید، تعداد تراکنش‌ها و حجم کل انتقال‌یافته می‌شود.
نمودار برخی از کلیدی‌ترین داده‌های درون‌زنجیره‌ای بیت کوین؛ گلس نود
دسترسی به بسیاری از داده‌های موجود در این پلتفرم رایگان است. با این حال، اگر احتیاج دارید در تایم فریم‌های کوتاه‌تر (مثلاً ۱۰ دقیقه‌ای) به داده‌هایی جزئی‌تر دسترسی داشته باشید، می‌توانید با پرداخت ۳۰ دلار از نسخه پیشرفته و با پرداخت ۸۰۰ دلار از نسخه حرفه‌ای این پلتفرم استفاده کنید، اگرچه باز هم به نظر می‌رسد نسخه حرفه‌ای بیشتر مناسب موسسات و شرکت‌های بزرگ‌تر سرمایه‌گذاری باشد تا معامله‌گران خُرد.
در بخش «گلس نود استودیو» (Glassnode Studio) می‌توانید به آدرس‌های جدید، آدرس‌های فعال، آدرس‌هایی با میزان دارایی مشخص، نرخ هش (hash rate)، دشواری استخراج، درآمد ماینرها، کارمزد تراکنش‌ها و سایر اطلاعات مربوط به هر زنجیره دسترسی داشته باشید.
داده‌های درون‌زنجیره‌ای شبکه بیت کوین؛ گلس نود
علاوه بر این، در سربرگ «مقایسه» (Compare) از بخش «گلس نود استودیو» می‌توانید دو معیار از دو دارایی مختلف را با هم مقایسه کنید. در تصویر زیر شاهد مقایسه آدرس‌های فعال بیت کوین با آدرس‌های جدید لایت کوین هستید.
نمودار آدرس‌های فعال بیت کوین در مقابل آدرس‌های جدید لایت کوین؛ گلس نود
سربرگ Insights شما را وارد دنیایی از اخبار، یادداشت‌ها، تحلیل‌ها و گزارش‌ها می‌کند؛ به‌طور خاص، بخش اخبار هفتگی در مورد اطلاعات درون‌زنجیره‌ای با عنوان «The Week On-Chain» مورد توجه و استفاده بسیاری از معامله‌گران و سرمایه‌گذارانی قرار می‌گیرد که از داده‌های درون‌زنجیره‌ای برای تصمیم‌گیری‌های معاملاتی خود استفاده می‌کنند.
۴. اسکیو (Skew)

اسکیو در بین بسیاری از معامله‌گران تا حدی ناشناخته است، اما کاربرد بسیاری برای صندوق‌های پوشش ریسک و مدیریت دارایی و همچنین معاملات خارج از بازار (OTC) دارد. اگر شما نیز به ابزارهای ویژه ارزهای دیجیتال مانند قراردادهای آتی و قراردادهای اختیار معامله علاقه‌مند هستید، اسکیو می‌تواند عصای دست خوبی باشد. همچنین، اگر به‌دنبال پروژه‌های مطرح امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) و اکوسیستم گسترده‌تر دیفای هستید، اسکیو داده‌های جذاب زیادی در قالب‌های گرافیکی دارد که برای تحلیل بازار سودمند خواهد بود. علاوه بر این، در این پلتفرم، به نمودارهای جذابی برای بازار معاملات روزانه اتر و بیت کوین دسترسی خواهید داشت که شامل دفتر سفارشات، حجم داده‌ها و تفاوت بین قیمت خرید و قیمت فروش (bid-ask spreads) برای صرافی‌های مختلف است.
به‌عنوان مثال، اگر روی صرافی‌هایی همچون بایبیت (Bybit) یا اوککس (OKEx) معامله می‌کنید و مایل هستید اطلاعاتی در خصوص نقدینگی، حجم معاملات ۲۴ ساعته، حجم معاملات امروز در مقایسه با روزهای دیگر، تعداد و میزان قراردادهای مشتقه و سایر موارد کسب کنید، اسکیو می‌تواند به شما کمک کند. در تصویر زیر شاهد سه نمودار هستید که به‌ترتیب از سمت راست، حجم معاملات روزانه، میزان قراردادهای آتی بیت کوین و حجم ۲۴ساعته قراردادهای آتی بیت کوین را در در صرافی‌های مختلف نشان می‌دهد.

شوربختانه، بخش اعظمی از اطلاعات این پلتفرم فقط در دسترس کاربرانی است که حساب کاربری خود را به سطح پیشرفته ارتقاء داده باشند؛ با این حال، کاربرد این پلتفرم برای معامله‌گرهای حرفه‌ای به‌اندازه‌ای زیاد است که باید آن را در میان بهترین ابزار تحلیل بازار گنجاند. در تصویر زیر، شاهد برخی از اطلاعات مربوط به قراردادهای مشتقه بیت کوین در صرافی اکی‌اکس هستید.

۵. سانتیمنت (Santiment)

سانتیمنت نیز ابزاری برای تحلیل وضعیت ارزهای دیجیتال است و فرصت‌هایی بر مبنای داده‌های بازار در اختیار شما می‌گذارد. این ابزار اساساً داده‌های استخراج‌شده از شبکه‌های اجتماعی و داده‌های مربوط به توسعه‌ درون‌زنجیره‌ای را برای بیش از ۹۰۰ پروژه ترکیب می‌کند و آن را به‌شکلی ساده‌ و قابل‌فهم به شما تحویل می‌دهد.
در بخش «محصولات» (Products) این پلتفرم می‌توانید به «پایگاه داده سانتیمنت» (Santiment Database) یا به‌اختصار «سان بیس» (SANbase) دسترسی داشته باشید؛ این بخش پایگاه مجموعه‌ای از داده‌ها، همچون تاریخچه تیم پشتیبان و مبنای اقتصادی کوین، برای پروژه‌های رمز ارز است. اطلاعات این پلتفرم توسط گروهی از متخصصین راستی‌آزمایی می‌شود؛ علاوه بر این، ابزارهای مختلفی نیز برای تحلیل این اطلاعات در اختیار شما قرار داده می‌شود. هدف نهایی سانتیمنت، غیرمتمرکزکردنِ هرچه بیشتر اطلاعات بدون کاهش کیفیت آنها است. این اطلاعات شامل نمودارها، گزارش‌ها، تحلیل‌ها و دسته‌بندی کوین‌ها می‌شود.
داده‌های این پلتفرم از منابع اطلاعاتی مختلفی به دست می‌آیند. ارزیابی احساسات کلی بازار، فعالیت کاربران در شبکه‌های بلاک چین مختلف همچون فعالیت نهنگ‌ها یا حجم‌های معاملاتی و در نهایت، سایر منابع اطلاعاتی، مانند تحلیل عرضه اولیه کوین (ICO)، وضعیت قانون‌گذاری پروژه، ساختار اقتصادی پروژه و بسیاری دیگر نیز در نتیجه‌ای که سانتیمنت ارائه می‌کند، لحاظ می‌شوند.
دسترسی به بسیاری از داده‌های این وب‌سایت نیز نیازمند پرداخت هزینه است؛ با این حال، نکته جالب‌توجه در این پلتفرم، عرضه توکنی مخصوص توسط سانتیمنت با نام «سان» (SAN) است که می‌توانید برای دسترسی به این داده‌ها و برخی از خدمات ویژه این پلتفرم استفاده کنید. همچنین، اگر به جمع‌آوری داده‌های این شبکه کمک کنید، می‌توانید به‌عنوان پاداش، توکن «سان» دریافت کنید. در حال حاضر، این توکن در رتبه ۷۷۱ بازار جای گرفته است و با قیمت (رمز ارز) ۴,۸۴۷ تومان مبادله می‌شود.
علاوه بر این، یکی دیگر از گزینه‌های جذاب این پلتفرم، «سان ترندز» (Santrends) است که به کاربران اجازه می‌دهد با جستجوی کلمات و عبارات مختلف، مشاهده کنند که هر کلمه چند مرتبه تکرار (ترند) شده است.  

۶. کوین گیکو (Coingecko)

کوین گیکو ابزاری مشابه با کوین مارکت کپ است و قیمت لحظه‌ای ارزهای دیجیتال مختلف را به شما نشان می‌دهد. با این حال، مزایای ویژه کوین گکو نسبت به کوین مارکت کپ، این وب‌سایت را نیز به یکی از پربازدیدترین و پرکاربردترین پلتفرم‌ها برای معامله‌گرهای رمز ارز تبدیل کرده است. ابزار مختلفی که کوین گیکو در اختیار شما قرار می‌دهد، می‌تواند کمک خوبی در یافتن پروژه‌های پرسود در میان هیاهوی بازار باشد.
این پلتفرم، دسته‌بندی بسیار متنوعی برای طبقه‌بندی داده‌های بازار در مورد بیش از ۶,۰۰۰ دارایی دیجیتال دارد و با نظارت دقیق بر نحوه گسترش بازار و اطلاعات درون‌زنجیره‌ای مختلف، داغ‌ترین اخبار و اطلاعات را در مورد جدیدترین توکن‌ها در اختیار کاربران قرار می‌دهد. همچنین، ارزش بازار، حجم معاملات، استیبل‌ کوین‌ها و ابزارهای مشتقه از جمله فیلترهایی هستند که می‌توانید فهرست شخصی کوین‌های موردنظر خود را بر اساس آنها تنظیم کنید. یکی از گزینه‌های جذاب برای مشاهده کوین‌ها، بخش «حرکت‌کنندگان بزرگ» (Large Movers) است که کوین‌هایی را با بیشترین پامپ (pump) و شدیدترین دامپ (dump) نشان می‌دهد. پامپ به‌معنای افزایش شدید و دامپ به‌معنای کاهش شدید قیمت است.
فیلترهای دسته‌بندی دارایی‌های دیجیتال؛ کوین گکو
در صفحه اول این وب‌سایت، می‌توانید شاهد اطلاعات مربوط به ۱۰۰ کوین برتر بازار باشید. همچنین، در بخش بالایی هر صفحه، شاهد تعداد کوین‌ها و صرافی‌هایی هستید که این پلتفرم پوشش می‌دهد. در زمان نگارش این مقاله، کوین گیکو ارائه‌دهنده اطلاعات مربوط به ۶,۲۸۸ کوین و ۴۳۵ صرافی است. در این قسمت، علاوه بر ارزش کل بازار، میزان سلطه بیت کوین و حجم معاملات، شاهد قیمت گس (کارمزد اتریوم) نیز هستید که به وِی (Gwei) محاسبه می‌شود و نشان‌دهنده تراکم فعلی شبکه اتریوم است. سر زدن منظم به کوین گیکو و بررسی میزان گس یا همان کارمزدی که باید برای تراکنش‌های اتریوم بپردازید، روش خوبی جهت تعیین زمان مناسب برای خرید اتر است.

در کوین گیکو می‌توانید صرافی‌های مختلف را به تفکیک صرافی‌‌های معاملات روزانه (Spot)، صرافی‌های غیرمتمرکز (DEX) و صرافی ابزارهای مشتقه (Derivatives) مشاهده کنید. همچنین، هر صرافی معاملات روزانه، «امتیاز اعتماد» (Trust Score) خاصی دارد که بیان‌گر اعتبار هر صرافی از نظر کاربران آن است.
رتبه‌بندی صرافی‌های معاملات روزانه براساس Trust Score؛ کوین گکو
کوین گیکو نه‌تنها شما را از اعداد و ارقام به‌روز بازار مطلع می‌کند، بلکه ارائه‌دهندۀ جدیدترین اخبار از منابع خبری معتبر، به‌روزترین مقالات از تیم‌های توسعه و پروژه‌های رمز ارز و همچنین پادکستی در مورد وقایع این حوزه است. برای دسترسی به این بخش می‌توانید نشان‌گر خود را سربرگ News نگه دارید. گزینه جذاب دیگر در این وب‌سایت «واژه‌نامه» (Glossary) است که عبارات کلیدی حوزه بلاک چین و ارزهای دیجیتال را در قالب عباراتی کوتاه توضیح می‌دهد؛ برای استفاده از این قسمت، می‌توانید سری به سربرگ «یادگیری» (Learn) در قسمت بالایی صفحه اول وب‌سایت بزنید.
در بخش «ابزارها» (Tools) نیز با موارد جالب دیگری روبرو هستید. در قسمت «کسب درآمد» (Earn) می‌توانید محاسبه کنید که با سرمایه‌گذاری هر میزان از هر کوین روی پلتفرم‌های مختلف در بازه‌های زمانی یک‌ماهه، یک‌ساله، پنج‌ساله و ده‌ساله چقدر می‌توانید کسب درآمد کنید. بخش «جمع‌آوری ساتوشی» (Stack Sats) محاسبه می‌کند که با خرید میزان مشخصی ساتوشی در هرروز، به چه میزان بیت کوین در بلندمدت دست خواهید یافت. بخش «مقایسه کوین گکو» (CoinGecko Compare) نیز اطلاعات جالب‌توجهی از دو کوین مختلف را در کنار یکدیگر به شما نشان می‌دهد تا برای انتخاب‌های سرمایه‌گذاری، نمای بهتری از کوین‌های مورد نظر خود داشته باشید. یکی دیگر از ابزار جالب این پلتفرم با نام «هاوینگ بیت کوین» (Bitcoin Halving) تعداد روزها و بلاک‌های باقی‌مانده تا هاوینگ بعدی بیت کوین را در اختیار شما قرار می‌دهد.
فهرست ابزارهایی که سربرگ Tools در اختیار شما قرار می‌دهد؛ کوین گکو
۷. کریپتوپنیک (CryptoPanic)

اگر شما نیز زمان زیادی صرف جستجو در وب‌سایت‌ها و پیام‌رسان‌های مختلف برای اخبار جدید در حوزه ارزهای دیجیتال می‌کنید، کریپتوپنیک ویژه شما طراحی شده است تا در زمان‌ مفیدتان صرفه‌جویی کند.
کریپتوپنیک اساساً وب‌سایتی خبری با رابط کاربری ساده است که به معامله‌گرها و علاقه‌مندان به فضای رمز ارز کمک می‌کند در جریان جدیدترین اخبار لحظه‌ای دنیای دارایی‌های دیجیتال قرار بگیرند. به‌ویژه اگر معامله‌گر روزانه بازار باشید، قطعاً مطالعه اخبار موثر بر روند قیمت برایتان مفید خواهد بود. این پلتفرم، اخبار و مقالات را از سرتاسر وب‌سایت‌های خبری معتبر در این حوزه جمع‌آوری می‌کند و شما را از جستجوی مداوم در صفحات مختلف بی‌نیاز می‌سازد.
نمایی از رابط کاربری کریپتوپنیک
فقط با نگاهی کلی به کریپتوپنیک می‌توانید از بسیاری اخبار داغ مطلع شوید، از وب‌سایت‌های خبری گرفته تا شبکه‌های اجتماعی، مباحث تِرندشده، رویدادها، نظرسنجی‌ها، پروژه‌های نوظهور و بسیاری دیگر از اتفاقاتی که در حال حاضر در رسانه‌های رمز ارز در جریان هستند. در سمت چپ صفحه اول این پلتفرم شاهد اخبار جدید با ذکر منبع هستید و در سمت راست می‌توانید جزئیات خبری که از سمت چپ انتخاب کرده‌اید را ملاحظه کنید.
درصورتی‌که وارد حساب کاربری خود شده باشید، می‌توانید به اخباری که سیگنال مثبت یا منفی می‌دهند، رأی دهید. در این حالت، اخبار برای سایرین نیز با رأی‌های سبز به نشانه مثبت و صعودی (Bullish) بودن یا قرمز به نشانه منفی و نزولی (Bearish) بودن ثبت می‌شود. همچنین، به‌عنوان کاربر می‌توانید اخبار مهم (Important)، نامعتبر (Toxic) یا خنده‌دار (LOL) را مشخص کنید. در سمت چپ تصویر زیر، شاهد تعداد رأی‌های خبر کلیک‌شده و در سمت راست، شاهد توضیحات خبر هستید.

در نوار سمت راست صفحه، می‌توانید کوین خاصی را انتخاب کنید تا فقط اخبار مربوط به همان کوین را مشاهده کنید. همچنین، می‌توانید مشخص کنید که اخبار کوین مورد نظر شما به پیام‌رسان محبوب شما ارسال شود؛ در حال حاضر، کریپتوپنیک از پیام‌رسان‌های تلگرام، دیسکورد و اِسلک پشتیبانی می‌کند.  
۸. کوین مارکت کَل (CoinMarketCal)

کوین مارکت کل تقویمی برای ارزهای دیجیتال است. از ابتدای پیدایش دارایی‌های دیجیتال، رویدادهای مختلفی اتفاق افتاده‌اند یا برگزار شده‌اند، درحالی‌که بسیاری از آنها تحت پوشش خبری قرار نمی‌گیرند. کوین مارکت کل تمام رویدادهای مرتبط با ارزهای دیجیتال، مانند راه‌اندازی کوین‌های جدید و پروژه‌های مبتنی بر بلاک چین را در یک مکان گرد هم می‌آورد.
جمع‌آوری تمام رویدادهای موجود در این فضا کاری دشوار و زمان‌بَر است که از عهده یک نفر یا حتی یک تیم برنمی‌آید. به همین منظور، کوین مارکت کل اطلاعات خود را از جامعه ارزهای دیجیتال دریافت می‌کند. درواقع، کاربران به همان اندازه که از اطلاعات موجود در این پلتفرم بهره‌مند می‌شوند، به حفظ و به‌روزرسانی آنها نیز کمک می‌کنند. بازدیدکنندگان از این وب‌سایت نه‌تنها می‌توانند از رویدادها مطلع شوند، بلکه خود می‌توانند تاریخ و جزئیات رویدادهای جدیدی را به آن اضافه کنند. تأییدکنندگان اطلاعات جدید نه مدیران وب‌سایت، بلکه کاربران دیگری هستند که در یک سیستم رأی‌گیری در مورد صحت یا جعلی‌بودن رویدادها تصمیم‌گیری می‌کنند. همچنین، افرادی که رویداد جدیدی را ثبت می‌کنند می‌توانند از سوی سایر بازدیدکنندگان پاداش بیت کوین دریافت کنند. 
این رویدادها شامل عناوین مختلفی همچون ایردراپ‌ها (Airdrop)، همکاری‌های جدید، به‌روزرسانی وایت پیپر (White Paper)، فورک‌ها (Fork)، کنفرانس‌ها و بسیاری رخدادهای دیگر می‌شوند. با به‌کارگیری فیلترهای مختلفی از جمله بازه زمانی مشخص، کلیدواژه‌ها، کوین‌ها، صرافی، نوع رویداد و اولویت دسته‌بندی می‌توانید رویدادهای مورد نظر خود را از بین ده‌ها رویداد پیش‌رو انتخاب کنید.
تصویری از صفحه اول کوین مارکت کل و فیلترهای موجود برای دسته‌بندی رویدادها
۹. کریپتومیسو (CryptoMiso)

اگر به فعالیت‌های گیت هاب (Github) و توسعه‌دهندگان پروژه‌های مختلف علاقمند هستید، کریپتومیسو می‌تواند کمک بزرگی برای شما باشد. این پلتفرم که بیش از ۱۵۰ رمز ارز را تحت پوشش قرار می‌دهد، فعالیت توسعه‌دهندگان پروژه‌ها را طی ۳ ماه، ۶ ماه، ۹ ماه و ۱ سال گذشته به شما نشان می‌دهد.
اگرچه این داده‌ها قطعی و نهایی نیستند، اما می‌توانند به شما کمک کنند کوین‌ها یا توکن‌های کلاهبرداری یا پروژه‌هایی را که ارزش واقعی چندان زیادی ندارند شناسایی کنید. به‌عنوان مثال، اگر کوین یا توکن خاصی اخیراً به‌روزرسانی نشده باشد، حتی اگر به هر دلیلی با افزایش قیمت در بازار همراه باشد، بهتر است احتمال ادامه فعالیت، ارزش ذاتی یا میزان تأمین مالی آن را را برای انجام ایده‌ای که به‌اندازه کافی قدرتمند باشد، به چالش بکشید.
با این حال، در نظر داشته باشید که تمام فعالیت‌ توسعه‌دهندگان به پلتفرم گیت هاب گزارش نمی‌شود و برخی از به‌روزرسانی‌ها طی گزارش‌های خصوصی ارائه می‌شوند. درواقع، پلتفرم کریپتومیسو فقط یک ابزار برای بررسی سریع پروژه‌های فعلی رمز ارز است و بهتر است پیش از بررسی یک پروژه، از وضعیت توسعه کلی آن و میزان کار توسعه‌دهندگان آگاهی داشته باشید.
در تصویر زیر شاهد اطلاعاتی از جمله نمودار فعالیت‌ها، تاریخ به‌روزرسانی و زبان‌های برنامه‌نویسی دو کوین لینک و بیت کوین هستید. با کلیک روی گزینه سبز سمت راست نمودار می‌توانید به داده‌های جزئی‌تری در مورد اعضای توسعه‌دهنده هر شبکه دست پیدا کنید.

۱۰. کوین دنس (CoinDance)
کوین دنس پلتفرمی برای ارائه آمار و اطلاعات در مورد بیت کوین و بیت کوین کش است و بر همکاری اعضای جامعه مبتنی است. این پلتفرم‌ تمام معیارهای مربوط به بیت کوین، از استخراج بلاک گرفته تا حجم معاملاتی را دنبال می‌کند و احساسات بازار را نیز زیر نظر دارد. به عقیده تیم پشتیبان این پلتفرم، تکامل و توسعه پروتکل بیت کوین باید بر عهده جامعه بیت کوین باشد. همچنین، آنها معتقدند که هرکس در جامعه بیت کوین باید بدون درنظرگرفتن سوابق فنی، موقعیت اجتماعی یا تعداد کوین‌هایی که در اختیار دارد، در به‌اشتراک‌گذاری اطلاعات و رشد اکوسیستم این شبکه سهیم باشد.
در قسمت بالایی این وب‌سایت، با اطلاعاتی در خصوص حجم، آمار، داده‌های نودهای (node) شبکه، تصمیم‌گیری‌های اساسی شبکه، اطلاعاتی در خصوص استخراج بلاک‌ها و منابعی روبه‌رو می‌شوید که به کاربران کمک می‌کنند بیشتر با شبکه (بیت کوین) آشنا شوند.

بخش اعظمی از اطلاعاتی که در این قسمت‌ها در اختیار شما قرار می‌گیرد، حاصل همکاری اعضای شبکه است. در قسمت Volume، نمودارهای حجم معاملات هر هفته توسط اعضای جامعه بیت کوین و با توجه به داده‌های بازارهای همتابه‌همتای لوکال بیت کوینز (LocalBitcoins)، پکس فول (Paxful) و بیسک (Bisq) به‌روزرسانی می‌شود. در بخش‌های بعدی با جزئیات کم‌نظیری در مورد اندازه بلاک‌های استخراج‌شده، نودها و به‌روزرسانی آنها، جستجوهای گوگل در مورد بیت کوین، داده‌های جمعیت‌شناسی و دسته‌بندی اعضای جامعه و بسیاری دیگر از اطلاعات روبه‌رو می‌شوید.
همچنین، در بخش Politics & Opinions، می‌توانید شاهد نقشه سیاسی بیت کوین باشید که نمایی کلی از وضعیت قانون‌گذاری در سرتاسر جهان ارائه می‌کند. در تصویر زیر، بیت کوین در مناطق سبز پررنگ قانونی، در مناطق نارنجی محدود و در مناطق قرمز غیر قانونی است و در قسمت‌های سبز کم‌رنگ از هیچ قانونی تبعیت نمی‌کند.
وضعیت قانون‌گذاری بیت کوین؛ کوین دنس
در نهایت، در بخش Resources آدرس منابعی را دریافت می‌کنید که به‌ویژه برای معامله‌گران تازه‌کار بیت کوین و ارزهای دیجیتال مناسب هستند.
جمع‌بندی؛ به این ابزارها تکیه نکنید
در معامله‌گری، هیچ عاملی نمی‌تواند جایگزین سخت‌کوشی و دقت باشد و در این مقطع هیچ ‌‌چیز نمی‌تواند جای تحقیقات شخصی و هوش انسانی را بگیرد. با این حال، منابع و ابزارهای مختلفی که به‌عنوان یک معامله‌گر استفاده می‌کنید به شما کمک می‌کند تا فرایند شناسایی اهداف و تصمیم‌گیری در بازار را آسان‌تر طی کنید و در نهایت، سود بیشتری به دست آورید. در این بین، بهترین رویکرد امتحان‌‌کردن استراتژی‌ها و ابزارها به‌صورت عملی است تا مشخص شود که کدام ابزار براساس اهداف و نیازهای شما، بیشتر می‌تواند به شما کمک کند.
هنگامی‌که ابزار مورد علاقۀ خود را پیدا کردید، فرصت را از دست ندهید و یک روال ثابت برای استفاده از ابزارهای مورد نیاز خود پیش بگیرید. با تلاش و پیگیری مستمر، به‌زودی شاهد بهبود در استراتژی‌های سرمایه‌گذاری خود خواهید بود. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *