ناپدیدشدن ایرباس‌های وارداتی به ایران! – گار نیوز

به گزارش گار نیوز، یک روز پس از انتشار خبری مبنی بر ورود چهار ایرباس به ایران، هنوز وضعیت این هواپیماها به طور واضح اعلام نشده است و برخی منابع خبر ناپدید شدن این ایرباس‌ها را منتشر کرده‌اند.
هواپیماهایی که روز ٢٣ دسامبر یکی پس از دیگری از ژوهانسبورگ برخاسته و طبق برنامه به سمت تاشکند پرواز کردند، اما ظاهرا در تهران فرود آمدند. معاون هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی ایران یک روز بعد از انتشار خبر ناپدیدشدن این ایرباس‌های ٣۴٠ اعلام کرد که چهار فروند هواپیمای ایرباس وارد کشور شده است.

بر اساس این گزارش رسانه‌های بخش هوانوردی، از ورود چهار فروند هواپیمای ایرباس A340 خبر داده‌اند. یک کانال تلگرامی به نام «اوج پرواز» که در زمینه هوانوردی فعالیت می‌کند، این خبر را اولین‌بار 5 روز پیش اعلام کرد و نوشت که «این هواپیماها به تازگی توسط شرکت هواپیمایی ماهان خریداری شده است.»
بنابر اطلاعات به دست آمده ایرباس‌های خریداری شده 7 روز پیش وارد فرودگاه مهرآباد شده بودند. البته ارقام خاصی از میزان هزینه انجام شده برای خرید این هواپیماها نیز منتشر نشده است. شرکت «ماهان» نیز در این باره تاکنون توضیحی ارائه نکرده که البته با توجه به وضع تحریم‌های شدید بر صنعت هوانوردی ایران، این موضوع چندان هم عجیب نیست.
وضعیت خرید ایرباس ایران به کجا رسید؟
در حالی امروز ایران مجبور به خرید هواپیماها با هزینه هنگفت است که به دنبال امضای برجام در تیر 1394 می‌توانست فقط به دنبال امضای قراردادی که با فرانسوی‌ها بسته شد 118 فروند هواپیما ایرباس نو وارد کند. البته به دلیل محدود منابع مالی این مهم هم در همان زمان کوتاه محقق نشد. در واقع در آن مقطع فقط 3 فروند هواپیمای ایرباس (ایرباس 321 و دو فروند 330) وارد شد. البته دولت وقت به دنبال امضای قرارداد 20 فروند هواپیمای ATR نیز 13 فروند هواپیمای ‌ای‌تی‌آر 72 تحویل گرفت.

آمار رسمی وزارت راه و شهرسازی نشان می‌دهد، تعداد کل هواپیماهای کشور در سال 1392 بالغ بر 254 فروند بود که از این تعداد 147 فروند فعال بوده است. سال 1395 و در بحبوحه توافق برجام تعداد هواپیماهای فعال کشور به 180 فروند افزایش یافت. در زمان حاضر تعداد هواپیماهای فعال کشور به 158 فروند کاهش یافته است.
یک منبع آگاه در مورد خرید این سه فروند هواپیمایی که به تازگی به ایران آمده می‌گوید: ایرلاین‌ها به دنبال خرید 3 فروند ایرباس ۷۴۷ سری ۳۰۰ مدل ۸۶ و ۸۸ بودند. اما آنها در لیست تحریم بودند و در مورد آنها طرف‌های خارجی حاضر به مذاکره نبودند.
او افزود: البته این مذاکرات به‌طور مستقیم با طرف‌های ایرانی نیست بلکه از سال 1998 از طریق گروه Screw مذاکرات انجام می‌شود و آنها تا مرحله نهایی بازرسی‌ها را انجام می‌دهند.
به گفته او هواپیماهایی که 23 دسامبر وارد فرودگاه مهرآباد شدند نیز در جرگه کالاهای تحریم بودند، اما گروه Screw مثل گذشته میانجی می‌شود و تمامی کارهای خرید را انجام می‌دهد و در نهایت به ایران تحویل می‌دهد.

منبع:اعتماد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *