نحوه تشخیص کف قیمت بیت کوین با استفاده از Floor Price Band

آیا قصد سرمایه‌گذاری در بازار ارزها به‌خصوص رمز ارز بیت کوین را دارید؟ آیا درباره احتمال ضرر و زیان در این سرمایه‌گذاری مالی دچار تردید هستید؟ در این صورت جای درستی آمده‌اید. ما در این مقاله می‌کوشیم درباره پیش‌بینی‌های مربوط به قیمت بیت کوین راهنمایی‌هایی مفیدی را به شما ارائه دهیم.
یکی از معیارهای مهم هنگام ارزیابی بازار ارزهای دیجیتال، کف قیمت یا Floor Price نام دارد. ما می‌خواهیم به شما نحوه تشخیص کف قیمت بیت کوین با استفاده از Floor Price Band را آموزش دهیم؛ بنابراین اگر می‌خواهید درباره این متد تعیین ارزش کالا یا سهام بیشتر بدانید، تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.
فهرست این مقاله
Price Band به چه معناست؟
این روش یک متد تعیین ارزش است که به‌کمک آن فروشندگان می‌توانند محدوده حداقل و حداکثر قیمت را تعیین کنند؛ درنتیجه خریداران می‌توانند در این بازه قیمت‌های پیشنهادی خود را به مزایده بگذارند. کف (Floor) و سقف (Cap) این متد اطلاعات ارزشمندی را در اختیار خریداران قرار می‌دهد. این تکنیک قیمت‌گذاری به سبک مزایده عمدتاً در عرضه عمومی اولیه اوراق بهادار (IPO) استفاده می‌شود.
درک مفهوم Price Band

از این متد معمولاً در مرحله کشف قیمت (Price discovery) IPO یا عرضه عمومی اولیه اوراق بهادار استفاده می‌شود. هنگامی که یک کمپانی تصمیم به تخصیص سهام در بازار اولیه می‌گیرد، برای این کار از خدمات چندین بانک سرمایه‌گذار به‌عنوان کارشناس بازار بورس (underwriter) بهره می‌برد.
سپس کارشناس بورس با ارزیابی فاکتورهایی مانند پیش‌بینی رشد کمپانی و همچنین وضعیت حال حاضر اقتصاد و صنایع، ارزش خالص کارخانه، سود هر سهم (Earnnings per share) یا EPS و بسیاری از جنبه‌های دیگر کمپانی یک بازه قیمتی برای آن تعیین می‌کند. بازه قیمتی که صادرکننده و کارشناس هر دو بر سر آن توافق دارند، Price Band شناخته می‌شود.
باند پایینی یا Bottom Band به‌عنوان حد پایین قیمت و باند بالایی یا Top Band با عنوان حد بالای Price Band در نظر گرفته می‌شود. تعیین این متد یک مرحله حیاتی در فرایند بوک بیلدینگ (Book building) یا تعیین قیمت عرضه اولیه سهام است؛ چراکه به کارخانه یا کمپانی موردنظر کمک می‌کند تا درباره مقدار پولی که سرمایه‌گذاران در ازای دریافت سهام کارخانه مایل به پرداخت آن هستند، برآوردی را به دست آورد.
پس از مشخص‌شدن محدوده Price Band، کارشناس مذکور پروسه بوک بیلدینگ را با ارسال پیش‌نویس آگهی عرضه سهام و Price Band به سرمایه‌گذاران بالقوه از جمله سرمایه‌گذاران سازمانی، خرده‌فروشی‌ها و افراد با دارایی خالص بالا یا High net worth individuals (HNWI) آغاز می‌کند.
بوکینگ برای مدت‌زمان معینی باز است و طی آن سرمایه‌گذاران می‌توانند پیشنهاد‌های خود را درباره تعداد سهامی که قصد خریداری آن را در بازه قیمتی Price Band دارند، ثبت و درصورت لزوم در این پیشنهاد‌ها تجدیدنظر کنند. پس از بسته‌شدن بوکینگ، کارشناسان این پیشنهاد‌های مالی را ارزیابی کرده و از این طریق به‌اصطلاح عادلانه‌ترین قیمت برای IPO را «کشف» می‌کنند.
برای مثال فرض کنید کمپانی یا رمز ارز الف بخواهد وارد بازار شود. به‌عنوان بخشی از فرایند IPO کمپانی یا پروتکل ارز، بانک ب (بانک سرمایه‌گذار کمپانی الف) یک Price Band برای سهام این شرکت در محدوده ۴۵ تا ۵۰ دلار به ازای هر سهم تعیین می‌کند؛ یعنی خریداران سهام برای نخستین تخصیص سهام این شرکت باید دست‌کم ۴۵ دلار بپردازند.
اهمیت Price Band در چیست؟
در برخی بازارها از این متد به‌عنوان یک مدارشکن (circuit breaker) برای جلوگیری از نوسانات شدید قیمت در بازار استفاده می‌شود. در این شرایط اگر قیمت اوراق بهادار موردنظر به میزان ۱۰ درصد قیمت اولیه در بازه زمانی مشخص افزایش یابد، صرافی مبادلات آن اوراق بهادار را به مدت چندین دقیقه تعلیق می‌کند تا بازار آرام شود و فروشندگان و خریداران بتوانند بار دیگر به نحوی نظام‌مند با یکدیگر تعامل کنند.
Price Band ها شاخص‌های راه‌گشایی برای خریداران در نظر گرفته می‌شوند. همچنین از این متدها به‌طور رایج در امر صادرات و واردات کالا استفاده می‌شود. در این وضعیت، کشورهای مبدأ سقف و کف قیمت‌های اجناس داخلی خود را تعیین می‌کنند. سپس این کشورها با اعمال مالیات بر کالاهایی که زیر این بازه قیمت قرار می‌گیرند، بار دیگر آن‌ها را وارد محدوده Price Band می‌کنند.
چگونه کف قیمت بیت کوین را با استفاده از Floor Price Band به دست آوریم؟
همان‌طور که گفتیم، Price Band بیانگر حد فاصل کف و سقف قیمت با احتساب بازبینی‌های صورت‌گرفته روی آن است. این متد توسط کمپانی و سهام‌داران فروش آن و از طریق مشورت با مدیران (منیجرها) تعیین می‌شود. بازار ارزهای دیجیتال نیز از این امر مستثنا نیست؛ بنابراین با استفاده از Price Band بیت کوین می‌توانیم کف قیمت این ارز را به دست آوریم. برای اینکه بهتر با این مفهوم در بازار کریپتوکارنسی آشنا شوید ابتدا به معرفی چند اصطلاح رایج در این زمینه می‌پردازیم:

کف قیمت (Floor Price) به معنای پایین‌ترین قیمت در Price Band است؛ یعنی همان نقطه عطفی که سرمایه‌گذاران می‌توانند سفارش‌های خود را با این قیمت یا بالاتر از آن ثبت کنند.

منظور از سقف قیمت (Cap Price) بالاترین نقطه قیمت در Price Band است.
درک این موضوع بسیار مهم است که Floor Price Band روز به روز بر مبنای اطلاعات دریافتی از شبکه تغییر می‌کند؛ بنابراین کف قیمت بیت کوین نیز مقدار ثابتی نیست و همواره در حال به‌روزرسانی است؛ برای مثال اگر امروز Floor Price Band بیت کوین را در بازه ۲۹۵۰۹ دلار تا ۳۲۱۷۰ دلار در نظر بگیریم، کف قیمت این رمز ارز به‌صورت زیر به دست می‌آید:

دقت داشته باشید که در اینجا Floor Price Band نمایش داده شده است.
صرافی‌ها از قبول سفارش‌هایی که خارج از بازه Price Band قرار می‌گیرند، سر باز می‌زنند؛ درنتیجه می‌توان این Price Band ها را مرزی قابل اتکا در مبادلات سهام و ارزهای دیجیتال در نظر گرفت. بالاترین حدی که بیش از آن قیمت ارز امکان افزایش ندارد، با عنوان باند بالایی (Upper Band) و کمترین قیمتی که توکن ارز می‌تواند داشته باشد، به‌منزله باند پایینی (Lower band) شناخته می‌شود؛ بنابراین به این طریق به‌راحتی می‌توانید کف قیمت (Floor Price) بیت کوین را به دست آورید.
سخن پایانی
در این مقاله درباره مفهوم Price Band و کاربرد آن در تعیین کف قیمت ارزهای دیجیتال و به‌طور ویژه رمز ارز بیت کوین سخن گفتیم. با استفاده از این روش شما می‌توانید Floor Price یا کف قیمت عرضه عمومی اولیه اوراق بهادار یا IPO را تعیین کرده و بر مبنای آن برای خرید و فروش در بازار مالی کریپتوکارنسی‌ها اقدام کنید.
توجه داشته باشید که Price Band تنها راهنمایی برای خریداران سهام و اوراق بهادار و در بحث ما علاقه‌مندان به بازار ارزهای دیجیتال است و به‌هیچ‌عنوان به‌تنهایی جایگزین مناسبی برای تصمیم‌گیری‌های مالی در زمینه کریپتوکارنسی نخواهد بود؛ بنابراین اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتر و تخصصی‌تری درباره بازار خرید و فروش ارزها به دست بیاورید و با دیدی بازتر در این قدم مسیر بگذارید، به شما توصیه می‌کنیم که حتماً از مشورت با افراد آگاه و متخصص در این زمینه بهره ببرید و از هیچ تلاشی برای افزایش معلومات خود و آشنایی با اصول تحلیل تکنیکال ارزها دریغ نکنید.

توجه: با وجود اینکه دو صرافی کوینکس و کوکوین هر دو فعلا بدون نیاز به تغییر IP فعالیت می‌کنند اما بهتر است برای امنیت بیشتر از IP ثابت خارج از ایران استفاده کنید.
برای ورود به صرافی کوینکس حتما باید با IP خارج از ایران وارد شوید.

به این مقاله امتیاز دهید تا با کمک شما کیفیت آن را بسنجیم

ترتیبی که برای خواندن مقالات” بیت کوین “به شما پیشنهاد می‌کنیم:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *