نرخ و قیمت لحظه ای کرون نروژ امروز بازار آزاد

آشنایی با واحد پول رسمی نروژ
کرون نروژ واحد پول رسمی کشور نروژ و سرزمین‌های وابسته آن محسوب می‌شود. این واحد پولی تحت کنترل بانک مرکزی این کشور که بانک نورجس نام دارد، در گردش است.
بانک نورجس در مجموع هشت سری اسکناس منتشر کرده است که اسامی مختلفی چون ۵۰، ۵۰۰ و غیره را نشان می‌دهد.
اسکناس‌های نروژی شامل تصاویری از دانشمندان و هنرمندان برجسته است که درواقع نشان‌‌دهنده‌ سهم خاص افراد اهل نروژ در فرهنگ غنی این کشور است.
کرون نروژی به منظور تنظیم درست اقتصادی، به ۱۰۰ قسمت یا ۱۰۰ øre تقسیم می‌شود.
در نمادشناسی ارز‌های جهانی، واحد پول نروژ را با علامت kr نشان می‌دهند. همچنین کد این واحد پولی با NOK نیز شناخته می‌شود.
کلمه کرون در زبان انگلیسی تاج ترجمه شده است. این واحد پول سیزدهمین ارز معامله‌شده در جهان در آوریل ۲۰۱۰ بود که در مقایسه با سال ۲۰۰۷، سه پله افزایش جهانی داشت.
تاریخچه کرون نروژ
کرون در سال ۱۸۷۵ معرفی و جایگزین اختصاصی اسپیدیلر نروژی شد. این واحد پولی با نرخ ۴ کرون در مقابل یک اسپیدیلر به فروش رسید.
با جایگزین کرون، نروژ به اتحادیه پولی اسکاندیناوی پیوست که در سال ۱۸۷۳ تاسیس شده بود.
اتحادیه تا سال ۱۹۱۴ ادامه یافت و پس از انحلال، دانمارک، نروژ و سوئد تصمیم گرفتند نام‌های مربوط به ارز‌های خود را حفظ کنند؛ ارزهایی که جداگانه تلقی می‌شدند.
در اتحادیه پولی اسکاندیناوی، کرون با استاندارد طلای ۲۴۸۰ در برابر ۱ کیلوگرم محاسبه می‌شد. این استاندارد بین سال‌های ۱۹۱۶ الی ۱۹۲۰ و مجدد در سال ۱۹۲۸ احیا شد.
نرخ قبلی کرون در مقابل ۱ پوند برابر با ۱۸.۱۶ کرون محاسبه می‌شده است.
با این وجود، این کشور همچنان به نگهداری ذخایر طلای پادشاهی اصرار می‌ورزد.
در طول اشغالگری آلمان در ۱۹۴۰ الی ۱۹۴۵ در جنگ جهانی دوم، کرون در ابتدا با نرخ یک کرون در برابر ۰.۶ رایش مارک به واحد پول آلمان متصل شد. سپس این مقدار به ۰.۵۷ کاهش یافت.
پس از جنگ، نرخ کرون در مقابل پوند، نسبت ۲۰ به ۱ داشت که در واقع به نسبت دلار  ۴.۹۶۳ کرون محاسبه می‌شد.
نرخ پوند در سال ۱۹۴۹ ثابت شده بود. این ثبات درست زمانی بود که ارزش پوند نسبت به دلار آمریکا کاهش یافته بود.
در دسامبر ۱۹۹۲ بانک مرکزی نروژ به دلیل گمانه‌زنی‌های سنگین علیه ارز نروژی که در دهه ۱۹۹۰ رخ داده بود، نرخ ارز ثابت را به نفع ارز شناور کنار گذاشت.
کنارگذاری ارز ثابت سبب شد بانک مرکزی در خرید دفاعی NOK از طریق ذخایر ارزی حدود دو میلیارد کرون را در مدت زمان کوتاهی از دست بدهد.
تاثیرات اقتصادی بر ارزش کرون نروز
مانند تمامی ارز‌ها، روند‌های اقتصادی باعث نوسان ارزش کرون نروژ نیز می‌شوند. در صورت تردید در ارزش یورو، سرمایه‌گذاران ممکن است از NOK استفاده کنند.
از آنجا که نروژ بخشی از اتحادیه اروپا نیست، یورو به عنوان ارز اصلی در این کشور استفاده می‌شود.
همچنین دلار آمریکا و یورو، در اسلو به عنوان پایتخت ممکن است در برخی فروشگاه‌ها پذیرفته شود؛ اما بیشتر تجارت اساسی در کشور نروژ، نیاز به معاملات کرون نروژی دارد.
بنابر آنچه ذکر شد، ارزش اصلی کرون به صنعت توریست یا سفر کاری وابسته است. البته که ارتباط تنگاتنگ نروژ با صنعت نفت را نباید نادیده گرفت.
افزایش فعالیت در معامله کرون نروژ ممکن است نرخ این ارز را افزایش دهد. همچنین تغییرات در قیمت‌های نفت خام، بر ارزش NOK تاثیر‌گذار است؛ زیرا نروژ پیشرو‌ترین صادرکننده نفت در اروپایی غربی محسوب می‌شود.
کشتیرانی، ماهی‌گیری، برق آبی و سایر تولیدات نروژ، همه به تولید ناخالصی داخلی این کشور کمک می‌کنند. با این حال جالب است که بسیاری از این تولیدات به عنوان صنایع دولتی به حساب می‌آیند.
از نظر تاریخی، کرون نوعی سرمایه‌گذاری محتاطانه محسوب می‌شود.، زیرا سهام نروژ در بازار جهانی ادعا می‌کند که یکی از باثبات‌ترین اقتصاد‌های اروپا‌ست.
علاوه بر آنچه ذکر شد، نروژ یکی از ثروتمندترین کشور‌های جهان است؛ کشوری که یکی از بالاترین سطوح زندگی و رفاهی را دارد.
طبق داده‌های بانک جهانی ۲۰۱۷، نروژ، کشوری اقتصادی با درآمد بالا‌ست که رشد جمعیت آهسته آن، سالانه ۰.۹ درصد محاسبه شده است.
رشد سالانه‌ تولید ناخالص داخلی در نروژ، هر سال ۱.۹ درصد است، در‌حالی‌که کاهش تورم این کشور، در هر سال ۳.۸ درصد محاسبه شده است.
سکه ‌های کرون نروژی
در سال ۱۸۷۵، سکه‌هایی به ارزش ۱۰ و ۵۰ øre ، ۱ و ۲ کرونی معرفی شدند. این سکه‌ها آثاری از ارز قبلی را  در خود داشتند.
بین‌ سال‌های ۱۸۷۵ الی ۱۸۷۸، ضرب سکه جدید به صورت کامل در قالب های ۱، ۲، ۵، ۱۰، ۲۵ و ۵۰ øre و ۱، ۲ و ۱۰ کرون صورت گرفت.
سکه‌های مذکور با اسامی ۱، ۲ و ۵ از جنس برنز، ۱۰، ۲۵ و ۵۰ øre، ۱ و ۲ کرونی به رنگ نقره‌ای و ۱۰ و ۲۰ کرونی به رنگ طلایی بودند.
آخرین سکه‌های طلا در سال ۱۹۴۰ صادر شدند. نقره با کاپرو نیکل نیز از سال ۱۹۲۰ جایگزین طلا شد.
بین سال‌های ۱۹۱۷ و ۱۹۲۱، به طور موقت آهن را جایگزین برنز کردند. در سال ۱۹۱۷ آخرین صدور سکه ۲ کرونی نیز مشاهده شد.
هنگام اشغال توسط آلمان در جنگ جهانی دوم، روی به جای کاپرو نیکل در سکه‌های ۱۰، ۲۵ و ۵۰ استفاده شد و همچنین تولید ۱ کرونی به تعلیق درآمد. در سال ۱۹۶۳، سکه‌های ۵ کرونی نیز معرفی شدند.
تولید سکه‌های ۱ و ۲ øre در سال ۱۹۷۲ متوقف شد و یک سال بعد، اندازه سکه ۵ øre نیز کاهش یافت.
سکه‌های ۱۰ کرونی در سال ۱۹۸۳ معرفی شد و در سال ۱۹۹۲ آخرین سکه‌های ۱۰ کرونی ضرب شدند.
در بین سال‌های ۱۹۹۴ الی ۱۹۹۸، سکه‌های جدید متشکل از ۵۰øre و ۱، ۵، ۱۰ و ۲۰ کرون معرفی شدند. این سکه‌ها تنها کرون نروژ هستند که در حال حاضر استفاده می‌شوند.
سکه‌ های ۱۰ پوندی سوری در نروژ
سکه‌های ۱۰ پوندی سوریه بسیار شبیه سکه ۲۰ کرونی هستند. این سکه‌ها می‌توانند به راحتی ماشین‌های بازی و هر دستگاه این مدلی که سکه‌ها را برای ارائه محصولی دریافت می‌کنند، گول بزنند.
در اواسط فوریه ۲۰۱۷، ۱۰ پوند سوریه، ۳۹ پوند ارزش داشت که سکه ۲۰ کرونی معادل ۵۱.۵ برابر ارزش سکه‌ پوند سوری محسوب می‌شد.
اگرچه یافتن سکه‌های سوری در نروژ کار آسانی نیست؛ اما سرویس‌های بانکی نروژ تصمیم گرفتند دستگاهی برای تفکیک این دو سکه ایجاد کنند.
در سال ۲۰۰۵ یک مرد نروژی به دلیل استفاده از سکه‌های سوری به جای سکه کرون نروژ، به ۳۰ روز حبس تعلیقی محکوم شد.
اسکناس‌ های کرون نروژ
در سال ۱۸۷۷، بانک نروژ  برای ۵، ۱۰، ۵۰، ۱۰۰، ۵۰۰ و ۱۰۰۰ کرون نمونه‌هایی معرفی کرد.
از سال ۱۹۱۷ تا سال ۱۹۲۲ اسکناس‌های یک کرون و  ۲ کرونی صادر شدند.
به دلیل کمبود فلز اسکناس‌های ۱ و ۲ کرونی به طور مجدد در ۱۹۷۰ الی ۱۹۵۰ صادر شدند.
در سال ۱۹۶۳، اسکناس‌های ۵ کرونی جایگزین سکه‌ها شدند و در سال ۱۹۸۴همین اتفاق برای اسکناس‌های ۱۰ کرونی نیز رخ داد.
اسکناس‌های ۲۰۰ کرونی نیز در سال ۱۹۹۴ به بازار کشور نروژ اضافه شدند.
نرخ تبدیلی کرون نروژ
ارزش کرون در مقایسه با ارز‌های دیگر هر ساله، به طور قابل توجهی متفاوت است. براساس تغییرات قیمت نفت و نرخ بهره این نوسانات رایج رخ می‌د‌هد.
در سال ۲۰۰۲ کرون در برابر دلار ایالات متحده قرار گرفت. در دوم ژانویه ۱۰۰ NOK برابر با ۱۱.۱۴ دلار آمریکا شد. همچنین در ژوئیه ۲۰۰۲، کرون با قیمت ۱۳.۷۱۰۰ در مقابل دلار قرار گرفت.
در سال ۲۰۰۵، قیمت نفت به رکورد بیش از ۶۰ دلار در هر بشکه رسید. اگرچه نرخ بهره در حدود ۲ درصد کاهش یافته بود اما پول رسمی کشور نروژ همچنان قوی‌تر شد.
در سال ۲۰۰۹، NOK رشد چشمگیر دیگری از خود نشان داد و در سال بعد، ارزش آن در برابر دلار با نسبت ۵.۸ افزایش یافت.
در طول بیماری همه‌گیر کرونا، ارزش کرون به‌شدت سقوط کرد و در مارس ۲۰۲۰ قیمت آن در برابر دلار ایالات متحده به نسبت ۱۲.۰۰NOK رسید.
کلام آخر
کرون نروژ واحد پول کشور نروژ است که با نماد NOK نشان داده می‌شود. این واحد پولی در یکی از ثروتمند‌ترین کشورهای جهان رواج دارد.
اگرچه در برخی مواقع مبادلاتی از طریق یورو در کشور نروژ صورت می‌گیرد؛ اما تاثیر شگرف صادرات نفتی و تولیدات داخلی این کشور باعث شده که کرون به یک واحد پولی ارزشمند تبدیل شود.
یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که بر نروژ و پول رسمی این کشور تاثیر گذاشته است، صنعت نفت این کشور است.
همچنین باید در نظر داشت که نروژ عضوی از اتحادیه اروپا نیست. این موضوع استقلال متفاوتی از نظر صادرات، در این کشور ایجاد کرده است.
در معاملات ارزی جهانی، کرون علاوه بر مزایای موجود وابسته به تولید کشور نروژ، گاهی به جای یورو، مبادله می‌شود. با در نظر داشتن ثبات یورو، مبادلات کرون سود بسیار کلانی برای سرمایه‌‌گذاران به همراه خواهد داشت.

ترتیبی که برای خواندن مقالات” ارز “به شما پیشنهاد می‌کنیم:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *