وام در رمز ارز چیست؟ راهنمای نحوه دریافت وام در ارزهای دیجیتال

آیا شما هم به‌دنبال دریافت وام در ارزهای دیجیتال برای خرید ارز رمزدار اطلاعات هستید؟ پس در این مقاله همراه ما باشید. همه‌گیری جهانی ویروس کرونا بر بازده و سود سرمایه‌گذاری‌های متداولی مانند سهام، طلا، املاک و مستغلات تأثیر منفی گذاشته است؛ بنابراین بیشتر سرمایه‌گذاران به سمت ارزهای دیجیتال گرایش یافته‌اند؛ زیرا در دوران رکود جهانی اقتصاد، افراد عادی و سرمایه‌گذاران باسابقه، به‌دنبال سرمایه‌گذاری در حوزه‌هایی هستند که سود مناسبی دارند. 
فهرست این مقاله
وام در رمز ارز
به‌طورکلی می‌توان گفت با وجود اختلافات زیاد درباره رشد دارایی و ثروت از طریق ارزهای دیجیتال، این صنعت طی دو سال گذشته با سرعت زیادی رشد کرده است. همیشه در صنعت رمز ارز نوآوری‌هایی وجود دارد؛ بنابراین ایده‌های مختلفی در آن اجرا می‌شود تا موانع موجود در فرایند سرمایه‌گذاری حذف شوند. یکی از این نوآوری وام‌دهی در رمز ارز است.
 وام در ارزهای دیجیتال چیست؟

 سیستم پرداخت وام در رمز ارز ابزاری خلاقانه است که به سرمایه‌گذاران کمک می‌کند تا سریع‌تر پول نقد موردنیاز خود را تأمین کنند. وام رمز ارز امکان قرض‌گرفتن و قرض‌دادن ارزهای دیجیتال را فراهم می‌کند و کاربران معمولاً در ازای دریافت این وام مبلغی را به‌عنوان کارمزد پرداخت می‌کنند.
شما برای دریافت وام در ارزهای دیجیتال می‌توانید از دارایی‌های رمزگذاری‌ شده خود به‌عنوان ضمانت و ایجاد امنیت استفاده کنید. به‌طورکلی بهترین راه‌حل برای دریافت وام در ارزهای دیجیتال، ارائه وثیقه است. درواقع وام‌گیرندگان برای دریافت وام از طریق ارز فیات یا استیبل کوین، از دارایی‌های رمزگذاری شده خود به‌منزله وثیقه استفاده می‌کنند. به‌کمک این ابزار دیگر نیازی نیست برای دریافت پول ارزهای خود را بفروشید.
پلتفرم‌های وام در ارزهای دیجیتال نقش مهمی در پرداخت این نوع وام‌ها دارند. به‌طورکلی شما می‌توانید حداکثر به اندازه ۵۰ درصد ارزش کل دارایی‌های دیجیتال خود، وام رمز ارز دریافت کنید. اگرچه در برخی پلتفرم‌ها امکان دریافت وام بیشتر هم وجود دارد. وام‌های رمز ارز مانند EMI (سیستم پرداخت به‌صورت اقساط ماهیانه) نیستند و وام‌گیرندگان می‌توانند بازپرداخت وام را قبل از پایان زمان تعیین‌شده انجام دهند.
سودآوری وام‌های رمز ارز به عوامل مختلفی بستگی دارد. اگر شما به‌عنوان یک وام‌گیرنده وجه دریافت‌شده را پرداخت نکنید، بی‌شک سرمایه خود را از دست خواهید داد.
بازده وام ها در رمز ارز
به‌طورکلی افراد می‌توانند در پلتفرم‌های وام‌دهی Celcius و Nexo، حداکثر ۸ درصد درآمد داشته باشند؛ درحالی‌که در پلتفرم Compound Finance (یک پلتفرم غیرمتمرکز وام‌دهی در دیفای) نرخ سالانه وام‌دهی (APR) برای استیبل کوین Dai (DAI)  و USD Coin (USDC) به‌ترتیب ۱۲ و ۹ درصد است.
نحوه دریافت وام در ارزهای دیجیتال چگونه است؟
ضمانت پرداخت وام در رمز ارز، از خود رمز ارز تأمین می‌شود. درواقع این نوع وام مشابه وام مسکن است. شما باید برای دریافت وام در ارزهای دیجیتال و بازپرداخت آن در زمانی مشخص، مقداری رمز ارز داشته باشید. شما می‌توانید این نوع وام‌ها را از طریق پلتفرم‌های وام‌دهی در رمز ارز یا صرافی‌های مرتبط با آن دریافت کنید.
اگرچه مالکیت رمز ارزی که به‌عنوان وثیقه وام استفاده کرده‌اید، حفظ می‌شود، شما نمی‌توانید با ارزهای دیجیتال خود هیچ‌گونه تراکنشی انجام دهید.
 نحوه وام‌دهی در رمز ارز برای استیبل کوین‌ ها
در مدل‌های وام‌دهی و استقراض همتا به همتا (P2P) در ارزهای دیجیتال، نرخ بهره کاملاً تحت تأثیر عرضه و تقاضاست. وقتی وام‌دهندگان وام‌ها را با مقدار بالا و تعداد کم عرضه کنند، میزان سود آن‌ها افزایش می‌یابد. از طرف دیگر اگر تقاضا برای وام در رمز ارز کم باشد و وام‌دهندگان تعداد زیادی وام برای عرضه داشته باشند، برای جذب وام‌گیرندگان نرخ بهره را کاهش می‌دهند. اکنون این سؤال مطرح می‌شود که چرا نرخ بهره استیبل کوین‌ها بسیار بالاست؟ استیبل کوین‌ها صنعتی نوپا هستند و تنها ۲ تا ۳ درصد از کل سرمایه بازار ارزهای دیجیتال به آن‌ها تعلق دارد.
در پلتفرم‌های وام‌دهی رمز ارز، منابع بیشتر وام‌ها از طریق استیبل کوین‌ها تأمین می‌شود. بیشتر افراد این کوین‌ها را تنها برای قرض‌دادن در پلتفرم‌های وام‌دهی خریداری می‌کنند، اما عرضه آن در مقایسه با عرضه برترین ارزهای دیجیتال به‌شدت پایین است؛ برای مثال در پلتفرم Compound Finance، میزان عرضه ناخالص اِتِر (ETH)۵۰ درصد بیشتر از DAI و USDC است.

 وقتی این میزان عرضه را با میزان تقاضا مقایسه کنید، متوجه می‌شوید که آمار و ارقام چقدر متفاوت هستند. در پلتفرم Compound Finance، تقاضا برای DAI تقریباً ۴۰ برابر بیشتر از ETH است. حمایت تریدرهای بزرگ و مارکت میکرها در ارزهای دیجیتال موجب افزایش تقاضای DAI شده است.
مزایای وام در رمز ارز
وام در رمز ارز به‌دلیل مزایای فراوان، از جمله نرخ بهره پایین، قابلیت انتخاب ارز وام، بررسی‌نکردن اعتبار، سرعت تأمین منابع مالی و پتانسیل کسب درآمد، گزینه‌ای مناسب برای سرمایه‌گذاران فعال در این حوزه است. علاوه بر این، شما می‌توانید ارزهای دیجیتال خود را قرض دهید و بیش از ۱۰ درصد APY (سود سالانه) را در چند پلتفرم ارز رمزگذاری شده دریافت کنید.
 همان‌طور که پیش از این بیان شد، در همه تراکنش‌های وام‌دهی رمز ارز دو طرف وجود دارد: وام‌گیرنده و وام‌دهنده. وام‌گیرنده وظیفه دارد دارایی‌های رمزگذاری شده خود را به‌عنوان وثیقه سپرده‌گذاری کند تا وام‌دهنده بابت بازپرداخت وام، یک ضمانت داشته باشد.
درواقع هنگام پرداخت وام در رمز ارز هر دو طرف وام‌گیرنده و وام‌دهنده از مزایای آن بهره می‌برند؛ زیرا وام‌گیرنده می‌تواند به اندازه دارایی‌های رمزگذاری‌شده خود فوراً وام دریافت کند و وام‌دهنده هم با توجه به مبلغ وام، سود دریافت می‌کند. اگر وام‌گیرنده از بازپرداخت وام امتناع کند، وام‌دهنده از ارزهای دیجیتال وثیقه به نفع خود استفاده می‌کند.
آیا به‌عنوان وام‌دهنده در دیفای شرکت کنیم؟

به‌طورکلی شما به‌عنوان یک وام‌دهنده باید قبل از شروع فعالیت در یک پلتفرم رمز ارز، با بخش‌های مختلف و جزئیات کار با آن آشنا شوید. وقتی‌ شما برای وام‌دادن، ارز خود را وارد یک پلتفرم می‌کنید، آن پلتفرم به کلیدهای رمز ارز دسترسی دارد، نه شما.
شما تنها از طریق یک قرارداد هوشمند می‌توانید اسناد وام پرداخت‌شده را در اختیار داشته باشید. با بررسی استانداردهای حسابرسی این قرارداد هوشمند، تاریخچه پلتفرم و تیم آن می‌توانید درباره وام‌دهی در رمز ارز به‌درستی تصمیم‌گیری کنید.
اگر شما بدون کسب اطلاعات مهم درباره یک پلتفرم، پرداخت وام در رمز ارز را شروع کنید، به احتمال زیاد ارز شما گم می‌شود و شما هم به آن دسترسی نخواهید داشت. درواقع با این غفلت، دارایی‌های دیجیتال شما را از بین می‌رود.
سخن پایانی
در پایان برای جمع‌بندی، لازم است قبل از ثبت‌نام در هر پلتفرمی برای پرداخت وام در رمز ارز، آن را به‌دقت بررسی کنید. شما برای شرکت در هر پلتفرم وام‌دهی رمز ارز، باید ابتدا درباره فرایندها و محدودیت‌های آن اطلاعات کافی کسب کنید؛ زیرا یک اشتباه کوچک ممکن است به قیمت از دست دادن دارایی‌تان تمام شود.
پرسش‌های متداول
۱. وام‌دهی در رمز ارز چیست؟
وام رمز ارز امکان قرض‌گرفتن و قرض‌دادن ارزهای دیجیتال را فراهم می‌کند و کاربران معمولاً در ازای دریافت این وام مبلغی را به‌عنوان کارمزد پرداخت می‌کنند.
۲. نحوه دریافت وام در ارزهای دیجیتال چگونه است؟
درواقع این نوع وام مشابه وام مسکن است. شما باید برای دریافت وام در ارزهای دیجیتال و بازپرداخت آن در زمانی مشخص، مقداری رمز ارز داشته باشید. شما می‌توانید این نوع وام‌ها را از طریق پلتفرم‌های وام‌دهی در رمز ارز یا صرافی‌های مرتبط با آن دریافت کنید.

توجه: با وجود اینکه دو صرافی کوینکس و کوکوین هر دو فعلا بدون نیاز به تغییر IP فعالیت می‌کنند اما بهتر است برای امنیت بیشتر از IP ثابت خارج از ایران استفاده کنید.
برای ورود به صرافی کوینکس حتما باید با IP خارج از ایران وارد شوید.

به این مقاله امتیاز دهید تا با کمک شما کیفیت آن را بسنجیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *