کسب درآمد از استیکینگ رمز ارز فانتوم (Fantom)

فهرست این مقاله
چگونه با استیک رمز ارز فانتوم (Fantom) درآمد کسب کنیم؟
فانتوم (Fantom) یکی از مشهورترین بلاک چین‌‌های لایه 1 است و بیشتر از ۱.۲ میلیارد دلار ارزش کل قفل‌شده (TVL) دارد. از این نظر در میان ۱۰ بلاک چین موفق و برتر بازار قرار می‌گیرد. حتی با وجود خروج آندره کرونژِ (Andre Cronje) معروف که از مؤثرترین توسعه‌دهندگان دیفای است و یکی از اعضای بنیاد فانتوم به ‌حساب می‌آمد، باز هم این بلاک چین در شمار برترین‌ها باقی مانده است.
فانتوم در کنار اولانچ و سولانا لقب قاتلان اتریوم را به خود اختصاص داده‌اند. براساس تجزیه ‌و تحلیل‌های تکنیکال، فانتوم هنوز برای ورود به وضعیت گاوی و رشد صعودی جای کار دارد؛ بنابراین اگر تعدادی فانتوم دارید، بهتر است برای کسب درآمد منفعل در دنیای ارزها رمز ارز خود را استیک کنید؛ پس تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.
استیکینگ فانتوم چیست؟
استیک‌کردن فانتوم فرایند تأمین امنیت بلاک چین فانتوم به‌کمک قفل‌کردن توکن‌های آن است. این کار از سوی اعتبارسنج‌ها یا در اصطلاح ولیدیتورهایی (Validator) صورت می‌گیرد که تراکنش‌ها را با استفاده از توکن‌های استیک‌شده خود به‌عنوان پاداشی اقتصادی در ازای رعایت قوانین پروتکل تأیید می‌کنند.
گره‌ها یا نودهای ولیدیتور دست‌کم نیم میلیون از توکن‌های فانتوم را برای پیشگیری از بروز حمله‌های سیبل (sybil attacks) در بستر سازوکار اجماع بلاک چین استیک یا سرمایه‌گذاری می‌کنند. سازوکار اجماع فانتوم نسخه سفارشی اثبات سهم است و از لایه اجماع مستقلی موسوم به لاچسیس (Lachesis) استفاده می‌کند.
این لایه از موتور اجماع تحمل خطای نامتقارن (aBFT) از الگوریتم DAG استفاده می‌کند. این الگوریتم امنیت لایه دوم فانتوم را فراهم می‌کند و اُپرا نام دارد. اپرا هم لایه توسعه برنامه هاستینگ دیفای است و در دسته اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز فضای دیفای قرار می‌گیرد.
چطور فانتوم را استیک کنیم؟
برای استیکینگ در بستر فانتوم، مراحل ساده زیر را انجم دهید:

دست‌کم یک رمز ارز فانتوم داشته باشید.
به صفحه استیکینگ فانتوم مراجعه کرده و گزینه استیک را انتخاب کنید.
با ولت یا همان کیف پول همخوان و مناسب مانند متامسک (metamask) وارد شوید.
روی گزینه استیکینگ کلیک کنید.
یک نماینده یا همان دلگیشن (delegation) را با انتخاب مبلغ و یک ولیدیتور اضافه کنید.
مدت‌زمان سپرده‌گذاری و قفل رمزارز را انتخاب و تأیید کنید.

کمترین دوره قفل سرمایه یا همان خواباندن آن برای استیکینگ صفر روز است. با این کار می‌توانید نرخ پاداش پایه را از آن خود کنید. بیشینه زمان قفل و خواباندن سرمایه هم ۳۶۵ روز است و به شما بیشترین پاداش را می‌دهد. همچنین نیاز به پرداخت کارمزد ۱۵ درصدی برای تفویض اختیار به ولیدیتورها هم وجود دارد.
آیا استیکینگ فانتوم بی‌خطر و امن است؟

پاسخ این پرسش مثبت است؛ زیرا نود یا همان گره ولیدیتور به توکن‌های سپرده‌گذاری‌شده شما دسترسی ندارد؛ با این حال اگر ولیدیتور معتبر نباشد یا رفتار اشتباهی پیش بگیرد، ممکن است درصد اندکی از توکن‌هایتان از دست برود. ولیدیتورهای معتبر وب سایت، حساب‌های توییتری پربازدید و اجتماعات فعال دارند.
در هر صورت، شما می‌توانید پیش از سررسید موعد سپرده‌گذاری و قفل توکن‌هایتان اقدام به برداشت آن‌ها کنید؛ البته برای چنین کاری، درصد اندکی جریمه از شما کسر می‌شود.
کیف پول های فانتوم مطلوب کدام‌ اند؟
لایه اپرا فانتوم بلاک چینی سازگار با ماشین مجازی اتریوم (EVM) است؛ پس هرگونه کیف پولی که با اتریوم کار می‌کند و سازگار است، قابل‌قبول خواهد بود:
۱- متامسک (Metamask)
۲- کوین ‌بیس ولت
۳- ولت ‌کانِکت
۴- لجر (Ledger)
چطور هر گروه یا نود ولیدیتور را مدیریت کنید؟ 

کمترین میزان فانتوم برای مدیریت گره ولیدیتور حدود ۵۰۰ هزار توکن فانتوم است. این مدیریت و رهبری پنج گام دارد:

حسابی ابری برای خود راه‌اندازی کنید تا بتوانید با سخت‌افزار خودتان به مدیریت و هدایت یک نود یا همان گره اقدام کنید. از سامانه‌ای ابری هم می‌توانید کمک بگیرید.
کاربری بدون روت (non-root) تنظیم کنید. در این بخش از کار باید اقداماتی فنی را صورت دهید.
ابزارهای لازم را نصب کنید.
با ایجاد کیف پول ولیدیتور، یک ولیدیتور ثبت‌نام کنید.
نود ولیدیتور را راه‌اندازی کنید.

ولیدیتورشدن هم پاداشی ۱۵ درصدی به همراه داشته و هم بازده درصدی سالانه دارد.
با استیکینگ فانتوم چقدر درآمد خواهید داشت؟
کمترین میزان درآمدتان با استیکینگ فانتوم ۵.۰۱ درصد است؛ البته اگر کمترین دوره خواباندن سپرده یعنی ۱۴ روز را انتخاب و کمترین مبلغ توکن را هم استیک کنید. به‌تازگی بیشینه بازده درصد سالانه برای دوره سپرده‌گذاری ۳۶۵ روزه ۱۵.۳۱ درصد است.
چطور توکن‌ های دیگر را در فانتوم استیک کنید؟
فانتوم اکوسیستم دیفای پویا و منعطفی دارد و اجازه استیکینگ توکن‌های متنوع و سرمایه‌گذاری با آن‌ها را فراهم می‌کند. در ادامه با تعدادی از منعطف‌ترین پروتکل‌های فانتوم برای استیکینگ آشنا می‌شوید:
۱. اسپوکی‌ سواپ (Spookyswap)

اسپوکی ‌سواپ صرافی رمز ارز غیرمتمرکزی است که با توکن معروف خود، بو (BOO) کار می‌کند. کاربران می‌توانند اقدامات مختلف دیفای مانند ییلد فارمینگ و سواپ‌های توکن را در بسترش صورت بدهند. توکن بو می‌تواند در استخرهای استیکینگ منفرد سپرده‌گذاری شود. امکان همراهی آن با فانتوم برای فراهم‌کردن نقدینگی و کشت سود در مزرعه دیفای نیز وجود دارد.
۲. بتهوون ایکس (Beethoven X)

بتهوون بازارسازی خودکار برای محصولاتی مانند استخرهای سرمایه‌گذاری وزن‌دار، استخرهای ثابت و سواپ‌های توکن است. توکن بیتز (BEETS) آن بازدهی ۳۱ درصدی دارد.
۳. کی‌ دائو (QiDao) 
 
کی‌دائو پروتکل وام‌دهی با نرخ بهره صفر است که کاربران می‌توانند استیبل‌ کوین‌های خود را مقابل وثیقه‌های ارائه‌شده ضرب کنند. بنا به دوره سپرده‌گذاری، کی‌دائو سود سالانه‌های متغیری ارائه می‌کند که می‌تواند تا ۴ سال هم باشد.
۴. اسکریم (Scream)

اسکریم هم بستری غیرمتمرکز برای وام‌دهی است که مانند پروتکل‌های کامپاوند (Compound)، کریم (Cream) و آوه (Aave) عمل می‌کند. کاربرانی که توکن‌های اسکریم را استیک می‌کنند، می‌توانند بازده سالانه ۸۲ درصدی داشته باشند.
۵. گایست فایننس (Geist Finance)

این مورد هم پروتکل بازار نقدینگی غیرحضانتی و غیرمتمرکزی است که ۵۰ درصد درآمد پروتکل را میان سهامداران گایست توزیع می‌کند. بازده سالانه آن نیز در حال حاضر حدود ۱۱۸ درصد است.
۶. تاروت (Tarot)
 
تاروت هم پروتکل بازار نقدینگی است که مانند گایست فایننس و اسکریم عمل می‌کند. فراهم‌کنندگان نقدینگی می‌توانند با سپرده‌گذاری توکن‌های تاروت سرمایه‌گذاری و کشت سود داشته باشند. با استیک‌کردن تاروت‌ها برای ایکس‌ تاروت هم بازده سالانه ۲۱ درصدی به ‌دست می‌آید.
۷. لیکوئید درایور (LiquidDriver (LQDR))

لیکوئید درایور اپلیکیشن غیرمتمرکز استخراج نقدینگی در اکوسیستم فانتوم است و توکن اختصاصی خود یعنی LQDR را دارد.
۸. توم (TOMB)
 
توم فایننس نیز نخستین توکن الگوریتمی است که به فانتوم متصل است و نقدینگی را به اکوسیستم فانتوم می‌آورد.
سخن پایانی
استیکینگ فانتوم راهی عالی برای به ‌دست ‌آوردن سود است. بازده چنین اقدامی در سال بیشتر از فعالیت‌های مشابه است؛ البته با وجود جذابیت‌های فراوان ریسک‌هایی هم در این فرایند وجود دارد. فانتوم و بیشتر توکن‌های اکوسیستم در بازارهای نزولی مشکلاتی دارند و حدود ۹۰ درصد کاهش داشته‌اند.
استیکینگ و قفل توکن‌ها می‌تواند سرمایه‌ شما را نقد کند و شرایطی به‌ وجود بیاورد که خروج از یک موقعیت خرید یا فروش دشوار شود؛ پس حواستان را جمع کنید و آگاهانه در بازار استیکینگ قدم بگذارید.
1. استیکینگ فانتوم چیست؟
استیک‌کردن فانتوم راهی برای تأمین امنیت بلاک چین فانتوم با قفل‌کردن توکن‌های آن است. این کار از سوی اعتبارسنج‌ها یا در اصطلاح ولیدیتورهایی (Validator) صورت می‌گیرد که تراکنش‌ها را با به‌کارگیری توکن‌های استیک‌شده خود به‌عنوان پاداشی اقتصادی در ازای رعایت قوانین پروتکل تأیید می‌کنند.
2. آیا استیکینگ فانتوم امنیت دارد؟
بله این فرایند تا حد زیادی از امنیت برخوردار است، اما اگر ولیدیتور امن نباشد، ممکن است بخشی از توکن‌هایتان از دست برود.
3. کیف پول‌ های فانتوم کدام‌ اند؟
متامسک، لجر، ولت ‌کانکت و کوین ‌بیس ولت.
4. درآمد حاصل از استیکینگ فانتوم چقدر است؟
 کمترین میزان درآمد شما با استیکینگ فانتوم ۵.۰۱ درصد است؛ البته اگر کمترین دوره خواباندن سپرده یعنی ۱۴ روز را انتخاب و کمترین مبلغ توکن را هم استیک کنید. بیشینه بازده درصد سالانه به‌تازگی برای دوره سپرده‌گذاری ۳۶۵ روزه ۱۵.۳۱ درصد است.

توجه: با وجود اینکه دو صرافی کوینکس و کوکوین هر دو فعلا بدون نیاز به تغییر IP فعالیت می‌کنند اما بهتر است برای امنیت بیشتر از IP ثابت خارج از ایران استفاده کنید.
برای ورود به صرافی کوینکس حتما باید با IP خارج از ایران وارد شوید.

به این مقاله امتیاز دهید تا با کمک شما کیفیت آن را بسنجیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *