آشنایی با مبادله همتا به همتا (P2P) و نحوه استفاده از آن

اکثریت افراد با شنیدن مبادلات رمز ارز اعداد، ارقام و جدول‌ها و نمودارهای پیچیده و صرافی‌ها از ذهنشان عبور می‌کند. اما آیا تاکنون به این فکر کرده‌اید که آیا روش‌های ساده‌تری برای انجام مبادلات رمز ارز وجود دارد؟ آیا به دنبال روش‌های دیگر برای مبادله رمز ارز بوده‌اید؟ ما در این مقاله می‌خواهیم به شما روشی بسیار آسان که روزانه هزاران نفر از افراد در سراسر دنیا از طریق آن اقدام به مبادله می‌کنند و پول‌های زیادی به دست می‌آورند را معرفی کنیم. این روش که روش چندان شناخته شده‌ای نیست و کمتر افرادی با آن آشنایی دارند و از آن برای تجارت محلی یا بین‌المللی خود در ارزهای دیجیتال استفاده می‌کنند و از آن کسب درآمد می‌کنند مبادله همتا به همتا (P2P) است.
اگر شما نیز علاقه‌مند به کسب درآمد از راه‌های ساده و آسان برای مبادلات رمز ارز هستید به شما پیشنهاد می‌کنیم که تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.
سرفصل‌های این مقاله
مبادله همتا به همتا (P2P) چیست؟
صرافی‌های Peer-to-Peer (P2P) بسترهایی هستند که به افراد اجازه می‌دهند ارز رمزنگاری شده را از یک حساب به‌حساب دیگر و بدون مراجعه به یک مؤسسه مالی انتقال دهند.
مبادلات همتا به همتا زمانی انجام می‌شود که دو نفر برای خرید یا فروش ارز رمزنگاری به طور مستقیم با یکدیگر در تعامل باشند.
در مبادله P2P افراد اعم از خریدار و فروشنده در صرافی یا پلتفرم P2P از طریق سایت ثبت‌نام می‌کنند و اقدام به ثبت تبلیغات تجاری خود برای خرید یا فروش رمز ارز در یک بستر مشخص و در یک محدوده قیمت مشخص می‌کنند. بر اساس نوع کار این صرافی‌ها به دودسته مبادله Escrow based و Automated تقسیم‌بندی می‌شوند.
مبادله همتا به همتا برپایه Escrow
این تبادل مانند سپرده کار می‌کند. برای مثال اگر خریدار هستید، باید تبلیغات مناسب را جستجو کنید، از حقانیت شخص مطلع شوید، مقدار و قیمت ارز رمزنگاری شده را تجزیه و تحلیل کنید.
اگر متناسب با نیاز شماست، درخواست تجارت را ارسال کنید. هنگامی‌که فروشنده درخواست تجارت شما را پذیرفت، تجارت آغاز می‌شود و ارز رمزنگاری شده فروشنده در نگهداری قفل می‌شود. هر دو تاجر می‌توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و تجارت را به سرانجام برسانند. پس از پرداخت، ارز رمزنگاری شده قفل شده به‌حساب شما واریز می‌شود.
تبادل خودکار همتا به همتا

این تبادل یک بستر غیرمتمرکز است که در آن دو نفر می‌توانند بدون واسطه شخص ثالث با یکدیگر تعامل کنند. به زبان ساده، خریدار و فروشنده مستقیماً با یکدیگر معامله می‌کنند بدون اینکه شخص ثالث قابل اعتمادی دراین‌بین داشته باشد.
این مبادلات توسط نرم‌افزارهای از پیش برنامه‌ریزی‌شده‌ای که نیازی به دخالت انسان ندارند، اداره و نگهداری می‌شوند. این نرم‌افزار ویژه، خریدار و فروشنده را به طور خودکار متصل می‌کند.
بر اساس شرایط انتخاب شده توسط معامله گران، نرم‌افزار تجارت را بلافاصله پردازش نمی‌کند، بلکه ابتدا خریدار و فروشنده را به هم‌پیوند می‌دهد. همان‌طور که در مبادله متمرکز انجام می‌شود، از درگیرشدن شخص ثالث جلوگیری می‌شود.
در صورت وجود اختلافات، اشخاص ثالث می‌توانند برای حل‌ و فصل درگیر شوند. در غیر این صورت، به طور پیش‌فرض نیاز به هیچ‌گونه دخالت انسان نیست. این نرم‌افزار به تنهایی قادر به مطابقت با معامله گران به‌صورت غیرمتمرکز است. شما فقط باید روی دکمه خرید یا فروش کلیک کنید.
مبادله همتا به همتا و سایت‌های خرید و فروش
مبادله همتا به همتا (P2P) را می‌توان از نظر تعامل خریدار و فروشنده در به توافق رسیدن برای قیمت به وب‌سایت‌های Etsy، Craiglist، یا eBay شبیه دانست، با این تفاوت که در سایت P2P بجای به توافق رسیدن بر سر قیمت اجناس ارزهای دیجیتال مانند بیت‌کوین، اتریوم و… خریدوفروش می‌شود.
تصور کنید که شما قصد خرید بیت‌کوین از فردی که در شهر شما زندگی می‌کند را داشته باشید. مبادله Peer to Peer بستری را برای شما فراهم می‌کند تا در زمان مناسب فرد مناسب را پیدا کرده و با قیمتی مناسب از طریق روش معاملاتی که پیش روی شما است، معامله خود را به‌سادگی انجام دهید.
نحوه شروع مبادله همتا به همتا (P2P)

شروع مبادله (P2P) بسیار ساده است و تنها با چند گام زیر می‌توانید شروع به درآمدزایی با استفاده از این پلتفرم نمایید.

ایجاد یک حساب کاربری در LocalCoinSwap
انتخاب هوشمندانه یک رمز ارز برای خرید یا فروش
ایجاد تبلیغ برای خرید یا فروش رمز ارزی که قصد خرید یا فروش آن را دارید.
واردکردن شرایط و ضوابط خودتان
شروع به درآمدزایی از راه‌های گفته شده در بالا

مزایای مبادله همتا به همتا
مزایای مختلفی برای مبادله همتا به همتا در LocalCoinSwap وجود دارد:

بازار جهانی

از مهم‌ترین مزایای LocalCoinSwap فراهم‌کردن تجارت با مشتریان محلی، داخلی و بین‌المللی به‌صورت آنلاین برای ارزهای دیجیتال در سراسر دنیا است. به عنوان مثال شما با این روش به‌راحتی می‌توانید از ایران به دوستان خود در هر کشور دیگری رمز ارز بفروشید و فردای آن روز از کشوری دیگر آن رمز ارز را از فردی دیگر خریداری کنید.

اختیاری بودن تأیید هویت KYC

اختیاری بودن تأیید هویت در LocalCoinSwap سبب شده است تا افراد بیشتری به دلیل عدم نیاز به KYC یا تأیید شناسایی جذب P2P شوند. قابلیت اختیاری بودن تأیید هویت KYC سبب می‌شود تا افرادی که می‌خواهند حریم شخصی بیشتری داشته باشند اقدام به تأیید هویت کنند.

امنیت بیشتر

ذخیره آفلاین بیش از ۹۵ درصد ارزهای دیجیتال LocalCoinSwap سبب شده است تا امنیت سرمایه شما بالا رود. وجود سیستم اسکرو در پلتفرم P2P سبب شده است که برای خریدار و فروشنده آرامش خاطر فراهم شود که تا هنگام پرداخت هزینه توسط خریدار سیستم از حالت Escrow خارج نشود.
همچنین درصورتی‌که اختلاف نظری در انجام مبادله رخ دهد، تیم LocalCoinSwap آماده پیگیری برای مشخص‌شدن این است که رمز ارز به‌طرف درست تعلق گیرد.

انتخاب بیشتری از ارزهای دیجیتال

صرافی LocalCoinSwap برخلاف سایر صرافی‌های همتا به همتا یک نوع مشخص از رمز ارز را ارائه می‌دهند از ۲۳ رمز ارز مختلف پشتیبانی می‌کند که قابل معامله با سایر ارزهای رمزنگاری است.

۲۵۰ روش مختلف برداشت و پرداخت

وجود بیش از ۲۵۰ روش مختلف هنگام خرید و فروش رمز ارز LocalCoinSwap از جمله برداشت و پرداخت با استفاده از پول نقد، کارت اعتباری، پی بال، کارت‌های هدیه مانند آمازون و… یکی دیگر از مزایای مبادله همتا به همتا (P2P) است.

بدون محدودیت برداشت و یا سپرده

عدم محدودیت در برداشت صرافی‌های همتا به همتا مانند LocalCoinSwap دلیل دیگر علاقه مردم به خریدوفروش رمز ارز خود در پلتفرم‌های P2P است.
دلایل برتری صرافی‌های همتا به همتا نسبت به صرافی‌های متمرکز

بسیاری از افراد مبادله همتا به همتا (P2P) برای مبادله رمز ارز را به دلایل زیر به صرافی‌های متمرکز ترجیح می‌دهند:

مقاومت در برابر سانسور معاملات:

مبادلات منظم ارزهای رمزنگاری شده توسط مردم کنترل می‌شوند، بنابراین در معرض آسیب دولت هستند و ممکن است با محدودیت‌های اداری اعمال شوند. از طرف دیگر، مبادلات P2P در برابر دولت آسیب‌پذیر نیستند، زیرا هیچ نقطه مرکزی از اختیارات ندارند.

تجارت سریع‌تر:

خریدار و فروشنده مستقیماً به هم‌پیوند می‌خورند، بنابراین تجارت را با سرعت بسیار سریع‌تری نسبت به مبادله طبیعی سرعت می‌بخشند.

در مبادلات P2P، هیچ هزینه کمیسیون شخص ثالث وجود ندارد که تجارت / عملیات را ارزان و مقرون‌به‌صرفه کند.

قیمت‌گذاری بهتر:

قیمت بهتر از قیمت فعلی بازار امکان‌پذیر است (بستگی به فروشنده و شرایط تجارت دارد)

خریدار یا فروشنده می‌توانند جزئیات یکدیگر را در بستر معاملات مشاهده کنند.
درآمد زدایی از مبادله همتا به همتا (P2P)

برای درآمدزایی از طریق مبادله همتا به همتا (P2P) راه‌های مختلفی پیش روی شما قرار دارد که در زیر به معرفی مهم‌ترین آن‌ها می‌پردازیم:

تجارت محلی کریپتوی

مبادلات همتا به همتا مانند LocalCoinSwap یک بازار خرید و فروش ارزهای دیجیتال هستند و برای فعالیت در این بازار تنها چیزی که نیاز است، ساخت یک حساب کاربری است. پس از ساخت حساب کاربری کافی است محدوده جغرافیایی موردنظر خود را هدف قرار دهید و با توجه به اینکه کدام‌یک از ارزهای رمزنگاری محبوبیت بیشتری دارند اقدام به خریدوفروش در این بازار کنید.
برای مشخص‌کردن محدوده جغرافیای خود باید توجه کنید که روش‌های پرداختی در آن محدوده برای شما در دسترس باشد.

استفاده صحیح از آربیتراژ

آربیتراژ به خرید رمز ارز با قیمت ارزان‌تر و فروش آن در یک مکان با قیمت بالاتر است که به دلیل تغییر قیمت بین صرافی‌ها و سایر عواملی که در آن منطقه جغرافیایی اتفاق می‌افتد و سبب نوسان قیمت در آن منطقه می‌شود.
حال اگر شما بتوانید یک رمز ارز را در یک محدوده جغرافیایی با قیمت ارزان‌تر خریداری کنید و آن را در منطقه‌ای دیگر با قیمت گران‌تر بفروشید سود کرده‌اید.
توجه کنید که معاملات آربیتراژ در صرافی‌های P2P علاوه بر فراهم‌کردن بستری مناسب برای دسترسی افراد به رمز ارز یک روش بسیار آسان و کاربردی را برای کسب درآمد فراهم می‌کند.

انتخاب روش‌های پرداخت با تقاضای بالا

همان‌طور که در بالا نیز اشاره کردیم یکی از مزایای مبادله همتا به همتا (P2P) نسبت به سایر صرافی‌های متمرکز این است که گزینه‌های بیشتری را برای نقدکردن پول به ارز محلی ارائه می‌دهند.
از آنجا که برخی از افراد علاقه‌مند به روش خاصی برای پرداخت هزینه‌های خود هستند و یا همه روش‌های پرداخت در دسترس آن‌ها نیز حاضر به پرداخت هزینه اضافی برای پرداخت‌ها خود هستند که یکی از این مثال ها پول نقد (فیات) است که در بیشتر صرافی ها موجود نمی باشد.
در اینجا شما می‌توانید با یک روش پرداخت که در همه‌جا در دسترس است و به قیمت بازار نزدیک‌تر است یک رمز ارز را خریداری کنید و همان رمز ارز را از طریق راه‌های پرداختی دیگر با قیمتی بالاتر به افرادی که به آن روش پرداخت دسترسی ندارند و یا تنها علاقه‌مند به یک روش پرداخت مشخص هستند، بفروشید و سود کسب کنید.
آیا تجارت P2P ایمن است؟
سیستم‌عامل‌های همتا به همتا ایمن‌ترین راه تجارت بین کاربران محسوب می‌شوند. اسکرو در این حالت به معنای توافق‌نامه‌ای است که در آن شخص ثالث (بستر p2p) وجوه را به‌صورت ایمن و مطمئن نگه می‌دارد تا زمانی که تجارت وعده‌داده‌شده به اتمام برسد و هر دو طرف با تجارت موافقت کنند.
اهمیت مبادله همتا به همتا (P2P)
مبادلات همتا به همتا اهمیت دارند، زیرا بیش از یک فرصت برای کسب درآمد فراهم می‌کنند. همچنین فرصت‌های مالی را برای مردم فراهم می‌کنند که در غیر این صورت امکان‌پذیر نیستند.

فراهم‌کردن بیش از یک فرصت برای کسب درآمد
مناسب برای افرادی که پاسپورت یا شناسنامه برای احراز هویت ندارند و نیاز به صبر کردن برای دریافت پاسپورت برای تأیید احراز هویت ندارند.
امنیت بالا و مناسب برای مکان‌هایی که صرافی‌های متمرکز غیرقانونی بوده و یا بسیار کند و پیچیده هستند یا امنیت بالایی ندارند.
قابلیت استفاده در مکان‌هایی که اطلاعات شخصی کاربر گم یا سرقت شده است.

دلیل محبوبیت مبادله Peer to Peer
مردم صرافی رمز ارز همتا به همتا مانند LocalCoinSwap را به صرافی‌های متمرکز ترجیح می‌دهند، زیرا معاملات سریع‌تری را ارائه می‌دهد، گزینه‌های بیشتری برای دریافت وجه و پرداخت را فراهم می‌کند.
بهترین پلتفرم‌ها که به تأیید هویت (KYC) یا هیچ‌گونه تشخیص هویت برای معامله کردن احتیاج ندارند که در نتیجه باعث افزایش امنیت شخصی می‌شوند. هیچ مرجع مرکزی سرمایه شما را کنترل نمی‌کند که این مورد آن را به یک جایگزین مطمئن برای صرافی‌های متمرکز تبدیل می‌کند.
سخن آخر
مبادله همتا به همتا (P2P) که یک روش ساده و درعین‌حال کم دردسر است، به‌گونه‌ای در بین مردم محبوبیت پیدا کرده است که می‌توان پیش‌بینی کرد که در سال‌های نه‌چندان دور افراد زیادی بجای مراجعه به صرافی برای مبادلات خود از مبادله Peer to Peer استفاده می‌کنند.
همچنین دلیل ترجیح دادن مبادله همتا به همتا بسیاری از افراد نسبت به صرافی‌های متمرکز این است که معتقد هستند در دنیای بلاک‌ چین صنعت کریپتو نباید در انحصار غول‌هایی مانند صرافی‌های متمرکز باشد که با پشتوانه دارایی‌های مردم روزبه‌روز ثروتمند می‌شوند.
همچنین صرافی‌های همتا به همتا مانند LocalCoinSwap قدرت مالی را مجدد به مردم بازمی‌گرداند و افراد زیادی بر این باورند که صنعت ارزهای دیجیتال باید این‌گونه باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *