آموزش معاملات اسپات و مارجین در صرافی کوکوین

راه‌های بسیار متنوعی برای شروع معاملات در بازار ارزهای دیجیتال وجود دارد. در صورتی که در این صنعت فعال باشید مطمئنا با اصطلاحاتی مانند معاملات مارجین، اسپات، فیوچرز و مواردی از این دست آشنا هستید. هر یک از این پلتفرم‌های معاملات ویژگی‌ و امکانات خاصی را در اختیار معامله‌گران قرار می‌دهند. برخلاف آنچه که اکثر معامله‌گران مبتدی فکر می‌کنند؛ انجام معاملات مارجین و فیوچرز آنچنان هم پیچیده نیست. بازار ارزهای دیجیتال به داشتن نوسانات بسیار شهرت دارد؛ کاهش غیرمنتظره قیمت‌ها سبب شده تا کسب سود‌های سریع برای معامله‌گران دشوار باشد. از همین رو، به واسطه معاملات Margin، فرصت مناسبی برای بدست آوردن سود از طریق نوسانات قیمت فراهم شده است. در ادامه به آموزش مارجین در صرافی کوکوین و اسپات می‌پردازیم.
معامله مارجین چیست؟
احتمالا درک و انجام معاملات مارجین برای معامله‌گران تازه‌کار کمی گیج‌کننده و دشوار به نظر برسد. پیش از ورود به صنعت ارزهای دیجیتال؛ این مفهوم در بازارهایی با نوسان کم مانند بازار فارکس رایج بوده است. در یک بیان ساده، معاملات مارجین به کاربران ارزهای دیجیتال این امکان را می‌دهد تا با گرفتن وام قدرت خرید خود را افزایش دهند.
یک معامله‌گر ارزهای دیجیتال این امکان را دارد تا با دریافت وام در صرافی کوکوین، از طریق معاملات مارجین دارایی‌های رمزنگاری شده بیشتری را در اختیار داشته باشد.
بنابراین همانطور که ملاحظه کردید معاملات Margin با معاملات معمولی که در آنها معامله‌گر سرمایه خود را برای ترید به حساب صرافی خود واریز می‌کند، متفاوت است.
در معاملات مارجین اغلب با عبارت Leverage یا همان اهرم فشار مواجه می‌شویم. Leverage عاملی است که به واسطه آن معامله‌گر پوزیشن خود را چند برابر می‌کند. به این معنا که سود و زیان پوزیشن به اندازه Leverage مشخص شده؛ زیاد می‌شود. به عنوان مثال، اگر کاربری یک پوزیشن جدیدی را با اهرم فشار X100 ایجاد کند، سود و زیان معامله نیز در 100 ضرب می‌شود.
در نگاه اول، چند برابر شدن سود حاصل از انجام معاملات مارجین بسیار جذاب به نظر می‌رسد؛ اما باید توجه داشته باشید که انجام معاملات مارجین خطر از دست رفتن سرمایه را نیز به همراه دارد. در ادامه به آموزش معاملات مارجین در کوکوین می‌پردازیم:
مزایا و ریسک‌ های معاملات مارجین
فعالیت در پلتفرم معاملات مارجین نسبت به معاملات معمولی ریسک بسیار بیشتری دارد. به همین دلیل انجام معاملات مارجین برای معامله‌گران مبتدی توصیه نمی‌شود. با این حال لازم است معامله‌گران حرفه‌ای نیز در هنگام ایجاد پوزیشن‌های جدید بسیار با دقت و احتیاط عمل کرده و از استراتژی‌های خاص این فضا استفاده کنند.
با همه اینها این بدان معنا نیست که انجام معاملات مارجین هیچ مزیتی ندارد. در پلتفرم مارجین صرافی کوکوین برای کاربران این امکان فراهم شده تا با ایجاد پوزیشن جدید، سود بسیار زیادی نسبت به یک معامله معمولی بدست آورند. همانطور که در بالا اشاره شد، در معاملات مارجین امکان 100 برابر کردن میزان سود حاصل از معامله نیز وجود دارد.
اما به طور کلی بازار ارزهای دیجیتال در مقایسه با بازارهای معاملاتی سنتی تا حد زیادی غیرقابل کنترل است. این امر بازار ارزهای رمزنگاری شده را در معرض دستکاری قیمت‌ها (به ویژه در معاملات مارجین) قرار می‌دهد.
آموزش گام به گام انجام معاملات مارجین در صرافی کوکوین
قبل از شروع معامله مارجین در صرافی کوکوین ابتدا لازم است وارد پنل کاربری خود شده و یا اینکه در این صرافی ثبت‌نام کنید. توجه داشته باشید که پس از ثبت در سایت صرافی، تنها در صورت انجام مراحل احراز هویت می‌توانید از خدمات پلتفرم مارجین صرافی کوکوین بهره‌مند شوید. برای شروع مانند مراحل زیر عمل کنید:
مرحله اول: فعال‌سازی پلتفرم معاملات مارجین در صرافی کوکوین

پس از ورود به پنل کاربری صرافی از طریق داشبورد بالای صفحه بر روی گزینه “Trade” کلیک کنید.
پس از انتخاب گزینه Trade با کلیک بر روی گزینه‌ “Margin” وارد پلتفرم مارجین کوکوین می‌شوید.

پس از ورود به صفحه مارجین، با کلیک بر روی گزینه “Enable” موجود در مرکز صفحه، پلتفرم مارجین را فعال کنید.

مرحله دوم: نحوه انتقال به حساب مارجین
همانطور که پیش از این نیز اشاره شد، از اهرم فشار برای تقویت اصل حساب شما استفاده می‌شود. یعنی اگر 1 BTC داشته باشید، با وام گرفتن می‌توانید 1 بیت‌کوین خود را به 10 BTC افزایش دهید. اما اگر هیچ رمزارزی در حساب خود نداشته باشید، نمی‌توانید با وام گرفتن در پلتفرم مارجین معامله را شروع کنید.بنابراین قبل از هر اقدامی ابتدا لازم است، بخشی از دارایی خود را به حساب Margin کوکوین انتقال دهید. برای این کار مانند مراحل زیر عمل کنید:

ابتدا مانند تصویر پایین بر روی گزینه “Transfer” موجود در گوشه پایین سمت راست صفحه کلیک کنید.

پس از انتخاب این گزینه مانند تصویر پایین یک پنجره کوچک بر روی صفحه به شما نمایش داده می‌شود.
در این قسمت ابتدا نوع توکنی که قصد انتقال آن را دارید انتخاب کنید.
توجه داشته باشید که فقط امکان انتقال توکنی که در پلتفرم مارجین پشتیبانی می‌شود، وجود دارد.
سپس میزان توکن مدنظ
ر را در قسمت Amount”” وارد کرده و در آخر بر روی گزینه “Confirm” کلیک کنید.
به این ترتیب توکن‌های انتخابی از حساب اصلی شما به حساب مارجین منتقل می‌شوند.

مرحله سوم: قرض گرفتن توکن‌های بیشتر از صرافی
به طور کلی برای قرض گرفتن توکن در پلتفرم مارجین صرافی Kucoin دو راه وجود دارد:
روش اول:
در این روش می‌توانید مانند تصویر پایین؛ مستقیما یک جفت معاملاتی را در رابط تریدینگ صرافی انتخاب کنید. توجه داشته باشید که لازم است جفت معاملاتی انتخاب شده شامل توکن‌هایی باشد که قصد وام گرفتن آنها را دارید. پس از انتخاب جفت معاملاتی مدنظر، با کلیک بر روی گزینه “Borrow” موجود در گوشه پایین سمت راست تصویر، می‌توانید به سرعت توکن انتخاب شده را از صرافی وام بگیرید.

روش دوم:
برای وام گرفتن توکن از طریق روش دوم می‌توانید مانند مراحل زیر عمل کنید:

در صفحه اصلی سایت کوکوین از طریق داشبورد موجود در بالای صفحه بر روی گزینه “Earn” و سپس گزینه “Lend” کلیک کنید.

پس از انتخاب این گزینه، صفحه جدیدی به شما نمایش داده می‌شود.
در گوشه بالا سمت راست صفحه؛ مانند تصویر پایین، بر روی گزینه “Borrow” کلیک کنید.
یک پنجره کوچک بر روی صفحه باز می‌شود، در کادر اول حداکثر نرخ بهره روزانه را وارد کنید.
نرخ بهره روزانه از طریق Lending Market انتخاب شده و به صورت دلخواه تنظیم نمی‌شود.
سپس در کادر مربوط به “Amount” مقدار توکنی که قصد وام گرفتن آن را دارید، وارد کنید.
در آخر با کلیک بر روی گزینه “Borrow XXX” توکن مد نظر را وام می‌گیرید.

مرحله چهارم: معامله در پلتفرم مارجین
در این مرحله جفت معاملاتی را که قصد معامله آن را دارید انتخاب کرده و سپس توکن وام گرفته شده را با یک توکن دیگر مبادله کنید.برای مثال، فرض کنیدUSDT وام گرفته‌ و پس از مدتی به این نتیجه می‌رسید که ارزش BTC بالا خواهد رفت.
در این صورت به راحتی می‌توانید USDT را با BTC مبادله کنید. جفت معاملاتی BTC/USDT را انتخاب کرده و سپس از طریق USDT وام گرفته شده، BTC خریداری کنید.

مرحله پنجم: بستن پوزیشن ایجاد شده
در معاملات مارجین صرافی Kucoin، این امکان وجود دارد که با توکن‌های وام گرفته شده مجددا معامله کنید. برای مثال، فرض کنید از طریق USDT وام گرفته شده، بیت‌کوین خریداری کرده‌اید. برای بستن پوزیشن تنها کافی‌ست مجدد BTC را فروخته و آن را با USDT مبادله کنید.

مرحله ششم: بازپرداخت وام
ابتدا در رابط تریدینگ جفت معاملاتی مدنظر را انتخاب کنید. توجه داشته باشید که جفت معاملاتی انتخاب شده باید شامل توکنی باشد که قصد بازپرداخت آن را دارید.⦁ پس از انتخاب جفت معاملاتی، در گوشه پایین سمت راست صفحه بر روی گزینه “Repay” کلیک کنید.

در این مرحله، پنجره کوچکی به شما نمایش داده می‌شود.
در قسمت Repay این صفحه ابتدا توکنی که قصد بازپرداخت آن را دارید، انتخاب کنید.
در کادر مربوط به “Repayment Rules”، می‌توانید قوانین مربوط به بازپرداخت را انتخاب کنید.
Time priority principle: به این معناست که ابتدا توکن قرض گرفته شده را بازپرداخت می‌کند.
Interest rate priority principle: به این معناست که ابتدا توکن‌هایی با نرخ بهره بالاتر را بازپرداخت خواهید کرد.
در کارد مربوط به “Amount” نیز باید میزان توکنی که قصد بازپرداخت آن را دارید، وارد کنید.
اگر قصد بازپرداخت تمام توکن‌ها را دارید، گزینه “All” را انتخاب کرده و سپس بر روی گزینه “Confirm” کلیک کنید.

معاملات مارجین در اپلیکیشن صرافی کوکوین
برای انجام معاملات مارجین در صرافی کوکوین پس از کلیک روی تب Trade در نوار پایینی، یکی از انواع Cross Margin یا Isolated Margin را انتخاب می‌کنیم.

اگر Cross Margin را انتخاب کنید، با بازکردن یک موقعیت، تنها سرمایه شما در آن معامله در خطر نیست، بلکه پیش از لیکوئیدشدن، صرافی از سرمایه شما در بخش Margin برداشت می‌کند تا معامله شما بسته نشود. ریسک این روش بالاست؛ چراکه ممکن است کل دارایی شما در بخش مارجین به‌دلیل یک معامله از بین برود. به زبان ساده می‌توان گفت در این نوع معاملات کل سرمایه شما در بخش مارجین درگیر معامله است.

حالت Isolated نوع کم‌ریسک‌تر معاملات مارجین است. اگر شما Isolated Margin را انتخاب کنید، تنها سرمایه‌ای که درگیر همان معامله است، ممکن است از بین برود. البته در هر دو نوع معامله مارجین ما حالتی را در نظر گرفتیم که روند برخلاف پیش‌بینی معامله‌گر پیش برود و درواقع معامله زیان‌ده باشد.
پس از انتقال سرمایه به بخش مارجین حالا شما می‌توانید معاملاتی در این بخش نیز داشته باشید. برای انتخاب جفت‌ ارز با هدف انجام معامله از نوع مارجین، روی بخشی که در تصویر مشخص شده است کلیک کنید تا جفت ‌ارزهایی که قابلیت انجام معامله مارجین بر آن‌ها وجود دارد با ضریب مارجین مشخص شوند. توجه داشته باشید که حداکثر ضریب مارجین برای معاملات Cross تا 5 و برای معاملات Isolated تا 10 است. بدیهی است هرچه ضریب مارجین بالاتر باشد، معامله شما پرریسک‌تر خواهد بود.

پس از انتخاب جفت ‌ارز انتخابی و ضریب مارجین آن که از ترکیب یک عدد در کنار حرف انگلیسی X تشکیل می‌شود، می‌توانید ضریب آن جفت ارز را کم کنید تا معامله کم ریسک‌تری را داشته باشید. در تصویر زیر بخشی که مشخص کردیم ضریب مارجین جفت‌ ارز را مشخص می‌کند، اما در صورتی که بخواهید این ضریب را کاهش دهید (امکان افزایش ضریب وجود ندارد) با کلیک روی مقدار ضریب (در اینجا 5X) منویی برای شما باز می‌شود که می‌توانید با درگ‌کردن اهرم مربوط به ضریب مارجین تا رقمی که می‌خواهید، معامله‌ای با ضریب مارجین دلخواه داشته باشید.
 
معامله اسپات چیست؟
در مقابل معاملات تقریبا پیچیده‌ای مانند معاملات مارجین و فیوچرز، اسپات تریدینگ به عنوان ساده‌ترین روش ثبت سفارش و خرید و فروش در صرافی‌های رمزنگاری شده شناخته می‌شود. در یک بیان ساده، اسپات تریدینگ همان معامله نقطه‌ای یا نقدی بوده و بلافاصله در یک تاریخ خاص انجام می‌شود. به این ترتیب پس از خرید یک رمزارز خاص پرداخت‌ها بلافاصله و به صورت نقدی انجام می‌شوند.
آموزش اسپات تریدینگ در صرافی کوکوین
برای شروع معامله اسپات در صرافی کوکوین نیز ابتدا لازم است وارد پنل کاربری خود شوید. در صورتی که از قبل در این پلتفرم حساب کاربری ایجاد نکرده‌ باشید، لازم است در صرافی ثبت‌نام کنید. خوشبختانه برای فعالیت در بخش اسپات صرافی کوکوین نیازی به انجام مراحل احراز هویت نیست. برای شروع معاملات اسپات مانند مراحل زیر عمل کنید:
1. پس از ورود به پنل کاربری از طریق داشبورد بالای صفحه بر روی گزینه “Trade” رفته و سپس بر روی گزینه “”Spot Trading کلیک کنید.

2. پس از انتخاب این گزینه به صفحه‌ مربوط به اسپات تریدینگ، مانند تصویر پایین هدایت می‌شوید.
3. در این مرحله به منظور افزایش امنیت حساب، لازم است در گوشه پایین سمت چپ تصویر کد امنیتی معاملات خود را وارد کنید.
4. این کد از قبل در قسمت Security”” توسط خود کاربر تنظیم می‌شود.

5. مانند تصویر پایین، در گوشه بالا سمت چپ صفحه با کلیک بر روی گزینه BTC/USDT لیستی از جفت ارزهای مختلف نمایش داده می‌شود. می‌توانید از طریق این لیست جفت ارز معاملاتی مدنظر خود را انتخاب کنید.
6. در قسمت سمت راست تصویر نیز اوردربوک (Order Book) صرافی کوکوین قابل مشاهده است.
7. در مرکز تصویر نمودار قیمت، و در گوشه سمت چپ نمودار نیز به ابزارهای معاملاتی دسترسی خواهید داشت.

8. در گوشه پایین سمت راست تصویر باکس مربوط به ثبت سفارش قرار دارد.
9. در این قسمت سه بخش مختلف “Spot”، “Margin” و “Futures” در دسترس هستند.
10. برای انجام معاملات اسپات، گزینه Spot را انتخاب کنید.

 
معرفی اجزای اسپات تریدینگ
پس از انتخاب گزینه Spot با سه نوع حالت معاملاتی مواجه می‌شوید:

Limit
Market
Stop Limit (+ Stop Market)

سفارس Limit درد قسمت اسپات تریدینگ
در هنگام ثبت سفارش Limit کاربر به عنوان Maker یک سفارش جدید ثبت می‌کند. بر اساس این سفارش ثبت شده کاربر مشخص می‌کند که اگر قیمت کوین مورد نظر به X برسد، به صورت خودکار به میزان Y، از آن کوین خرید یا فروش شود.

ثبت سفارش خرید در قسمت Limit
فرض کنید قیمت بیت‌کوین در حال حاضر 30 هزار و 200 دلار است، با ثبت سفارش لیمیت این امکان برای شما فراهم می‌شود تا به محض کاهش قیمت بیت‌کوین به بازه 30 هزار دلار به صورت خودکار به تعداد X بیت‌کوین خریداری شود.

در باکس مربوط به خرید محدود: در قسمت “Price” قیمت 30 هزار دلار و کادر مربوط به “Amount” میزان توکن مدنظر (در این مثال 1 BTC) را وارد کرده و گزینه Buy BTC را انتخاب کنید.
به محض اینکه قیمت بیت‌کوین به 30 هزار دلار برسد، به صورت خودکار برای شما به میزان مشخص شده بیت‌کوین خریداری می‌شود.ثبت سفارش فروش در قسمت Limit فرض کنید 1 بیت‌کوین را در قیمت 30 هزار دلار خریداری کرده و حالا با ثبت سفارش محدود قصد دارید آن را (یا بخشی از آن) در قیمت بالاتر بفروشید.
در باکس مربوط به فروش محدود: در قسمت “Price” قیمت مدنظر مثلا 32 هزار دلار و در کادر مربوط به “Amount” میزان رمزارزی (در این مثال BTC) که قصد فروش آن را دارید، وارد کرده و گزینه Sell BTC را انتخاب کنید.
به محض اینکه قیمت به 32 هزار دلار برسد به صورت خودکار بیت‌کوین‌های تعیین شده فروخته می‌شوند.

سفارش Market در قسمت اسپات تریدینگ
در قسمت Market با ثبت سفارش کاربر می‌تواند خرید و فروش رمزارز مدنظر را تنها با توجه به قیمت حال حاضر بازار و در لحظه خرید و فروش کنید. برای معامله در این قسمت لازم است دارایی شما در تریدینگ اکانت قرار گرفته باشد

ثبت سفارش خرید در قسمت Market

ابتدا به کادر مربوط به خرید بروید.
در قسمت “Amount” میزان رمزارزی که قصد خرید آن را دارید مشخص کنید. برای مثال به میزان 1000 دلار رمزارز در بهترین قیمت بازار (Best Market Price) برای شما خریداری شود.

ثبت سفارش فروش در قسمت Market

در صورتی که قصد دارید رمزارز مدنظر خود را با قیمت فعلی بازار به فروش برسانید، به قیمت مارکت و سپس کادر مربوط به فروش بروید.
در کادر مربوط به “Amount”، میزان رمزارزی که قصد فروش آن را دارید وارد کنید.
برای مثال 0.5 BTC، را وارد کرده و سپس با توجه به بهترین قیمت لحظه‌ای بازار؛ 0.5 BTC شما به فروش می‌رسد.

سفارش Stop Limit در قسمت اسپات تریدینگ صرافی کوکوین
ثبت سفارش Stop Limit مانند سفارش Limit بوده و از ضرر و زیان احتمالی معامله‌گر جلوگیری می‌کند. در هنگام ثبت سفارش Stop Limit لازم است گزینه‌های “Stop Price”، “Price” و “Amount” به درستی مشخص شوند.

ثبت سفارش خرید در Stop Limit
برای مثال فرض کنید قصد خرید بیت‌کوین را دارید. با ثبت سفارش Stop Limit مشخص می‌کنید که اگر قیمت بیت‌کوین وارد کانال 35 هزار دلار شود زمان مناسبی برای خرید بوده و پس از اینکه قیت به 35 هزار و 100 دلار برسد به میزان 0.5 بیت‌کوین خرید انجام شود.

بنابراین در کادر “Stop Price” قیمت 35 هزار دلار
در کادر “Price” قیمت 35 هزار و 100 دلار
و در نهایت در کادر “Amount” نیز میزان رمزارزی که قصد خرید آن را دارید، وارد کنید

ثبت سفارش فروش در Stop Limit
برای ثبت سفارش فروش نیز لازم است یک “Stop Price” مشخص کنید. برای مثال با نزولی شدن قیمت بیت‌کوین برای جلوگیری از ضرر و زیان احتمالی از این طریق بیت‌کوین خود را به فروش می‌رسانید. به این ترتیب از طریق سفارش Stop Limit مشخص می‌کنید که اگر بیت‌کوین وارد کانال 30 هزار دلار شد، برای جلوگیری از ضرر و زیان دارایی خود، X میزان از بیت‌کوین‌های شما در قیمت (Price) 29.900 هزار دلار، به صورت خودکار به فروش برسد.

بنابراین در کادر “Stop Price” قیمت 30 هزار دلار
در کادر “Price” قیمت 29.100 هزار دلار
و کادر “Amount” نیز میزان رمزارزی که قصد فروش آن را دارید، وارد کنید.

سفارش Stop Market در قسمت اسپات صرافی کوکوین
با ثبت سفارش Stop Market، به محض اینکه قیمت رمزارز مدنظر در بازار به میزان “Stop Price” مشخص شده برسد، به صورت خودکار سفارش ثبت شده نهایی می‌شود. در بخش Stop Market بجای اینکه کاربر محدوده قیمت (کادر Price) را مشخص کند، قیمت خرید و فروش بیت‌کوین به صورت خودکار بر روی بهترین قیمت بازار (Best Market Price) تنظیم شده است.

 
ثبت سفارش خرید در Stop Market

ابتدا وارد بخش استاپ مارکت شده و در کادر بخش به خرید، در کادر “Stop Price” محدوده‌ای را که قصد خرید رمزارز در آن را دارید مشخص کنید
برای مثال اگر بیت‌کوین به قیمت 31 هزار دلار برسد، صرافی به صورت خودکار در بهترین قیمت بازار (Best Market Price)، X میزان بیت‌کوین را برای شما خریداری کند.
بنابراین در کادر “Stop Price”، عدد 31 هزار دلار را وارد کرده و در کارد “Amount” میزان بیت‌کوینی که قصد خرید آن را دارید مشخص می‌کنید.
فرض کنید مقداری بیت‌کوین در اختیار داشته و شرایط ارزش بیت‌کوین نزولی است. برای جلوگیری از ضرر ؛ قیمتی را مشخص می‌کنید که با ورود بیت‌کوین به آن محدوده، X میزان از دارایی بیت‌کوین شما در بهترین قیمت بازار به صورت خودکار فروخته شود
به عنوان مثال قیمت بیت‌کوین به 29 هزار دلار رسیده و شرایط نزولی خطرناکی دارد. بنابراین ابتدا به بخش استاپ مارکت رفته و در قسمت مربوط به فروش، در کادر “Stop Price” عدد 29 هزار دلار را وارد کرده تا در بهترین قیمت بازار (Best Market Price)، X میزان از بیت‌کوین‌های شما به صورت خودکار فروخته شود.
بنابراین در کادر “Stop Price” عدد 29 هزار دلار و در کادر “Amount” میزان رمزارزی که قصد فروش آن را دارید، تعیین می‌کنید.

نتیجه‌ گیری
صرافی‌های مختلف ارزهای دیجیتال خدمات معاملاتی متفاوتی را ارائه می‌دهند. صرافی کوکوین یکی از برترین صرافی‌های رمزنگاری شده بین‌المللی بوده و علاوه بر امکان انجام معاملات معمول گزینه‌های معاملاتی پیشرفته‌ای مانند سفارشات محدود، مارجین و فیوچرز را نیز برای کاربران خود فراهم کرده است.
امیدواریم تا الان از آموزش معاملات مارجین در صرافی کوکوین و هم‌چنین معاملات اسپات بهره کافی را برده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *