آیا استفاده از اکانت وریفای‌ شده صرافی‌ ها کار درستی است؟

فرایند احراز هویت برای کاربران قانونی رمز ارز بسیار خسته‌کننده است. در این فرایند از شما خواسته می‌شود اطلاعات شخصی زیادی مانند آدرس منزل، اطلاعات هویتی و عکس‌ها یا سلفی‌های ویدئویی ارائه دهید؛ درحالی‌که مجرمان با استفاده از هویت جعلی به‌راحتی از این روند عبور می‌کنند. در این مقاله نحوه دسترسی این افراد به اکانت وریفای‌ شده را بررسی خواهیم کرد.
این فرایند برای مجرمان بسیار ساده است. تحقیقات و بررسی‌های وب‌سایت Coindesk نشان می‌دهد آن‌ها حداقل ۱۵۰ دلار در بازار سیاه برای یک اکانت وریفای‌ شده آماده متعلق به شخص دیگری در Coinbase Pro، Binance USA یا بسیاری از صرافی‌های معتبر دیگر دریافت می‌کنند. در ادامه به مطمئن بودن یا نبودن این حساب‌ها می‌پردازیم.
فهرست این مقاله
حساب یا اکانت وریفای‌ شده چیست؟
درباره اکانت‌های وریفای شده «وریفای شده» به معنای غیرقانونی بودن اکانت است. فروشندگان زیرزمینی این حساب‌ها را با استفاده از هویت افراد دیگر یا با نام مستعار ایجاد می‌کنند و صرافی‌ها را فریب می‌دهند تا آن‌ها را به‌عنوان کاربران معتبر تأیید کنند. این افراد سپس اکانت‌های وریفای شده را برای فروش در اینترنت، انجمن‌های تلگرام و سایر وب سایت‌ها ارائه می‌دهند.
مهم‌ترین کاربرد این اکانت‌های وریفای شده و جعلی در مبادلات و خرید و فروش ارزهای دیجیتال است. درواقع فروشندگان این اکانت‌های وریفای شده و غیرقانونی را با سرقت اطلاعات از افرادی که حتی ممکن است از آن آگاه نباشند، ایجاد می‌کنند و آن‌ها را برای فروش به سایر کاربران به اشتراک می‌گذارند.
بازار خرید و فروش اکانت وریفای‌ شده بسیار گسترده و به‌سرعت در حال رشد است. اگرچه مشخص نیست این بازار تا چه حد می‌تواند گسترش داشته باشد، مجرمان معمولاً درآمد خود را اعلام نمی‌کنند و به نظر می‌رسد این مقدار همچنان در حال افزایش است.
اثربخشی سیاست‌های فرایند با این واقعیت که شما بتوانید یک هویت دیجیتال جعلی را با قیمت حدود ۲۰۰ دلار خریداری کنید، به‌شدت شک‌برانگیز خواهد بود. به‌عنوان یک کاربر معمولی شما باید بیشتر اطلاعات یکسانی را چندین بار برای تأیید مجدد ارسال کنید و هفته‌ها یا ماه‌ها برای برداشت وجوه خود منتظر باشید، اما مجرمان به‌راحتی می‌توانند این فرایند را دور بزنند.
بازار سیاه حساب‌ های جعلی

بازار سیاه اکانت‌های تأییدشده و جعلی در دارک وب و پلتفرم‌هایی که انجمن‌ها را تشکیل می‌دهند در حال رشد است. در ادامه اطلاعات بیشتری درباره هر دو ارائه خواهیم داد.
اکانت وریفای‌ شده جعلی در دارک وب
بازارهای سیاه هم در دارک وب و هم در وب معمولی در دسترس هستند. این بازارها در منطقه‌ای که ما روزانه با آن سروکار داریم در حال رشد هستند. در یک نگاه می‌توان گفت انجمن‌های متعددی از جمله هکرهای باتجربه، کلاه‌برداران و فروشندگان کالاهای غیرقانونی در دنیای اینترنت وجود دارد.
اکانت وریفای‌ شده در انجمن‌ های گفت‌وگو
یکی از مهم‌ترین مکان‌ها برای خرید و فروش اکانت‌های جعلی و تأییدشده، انجمن‌های گفت‌وگو در وب سایت‌ها و گروه‌های مختلف تلگرام هستند. در این انجمن‌ها، در برخی مواقع فروشندگان حساب‌هایی با داده‌های سرقت‌شده یا جعلی ایجاد می‌کنند (در بعضی موارد اصلاً اطلاعات ثبت‌شده برای این اکانت‌ها وجود خارجی ندارد و کاملاً ساختگی است). گاهی اوقات کاربران حساب‌هایی را به نام خود ثبت می‌کنند و سپس آن‌ها را برای فروش به فروشندگان می‌دهند.
در این انجمن‌ها فروشندگان اکانت‌های وریفای شده مراحل اخذ مجوز از صرافی‌ها را برای افتتاح حساب و کنترل حساب‌ها تا زمان فروش طی می‌کنند. همان‌طور که قبلاً ذکر شد، افرادی که از اطلاعات آن‌ها برای ثبت‌نام در سرویس‌ها استفاده می‌شود، ممکن است حتی از وجود این حساب‌ها آگاه نباشند.
در همان انجمن‌هایی که برخی فروشندگان این اکانت‌های وریفای شده را ارائه می‌دهند، برخی دیگر به‌دنبال افرادی هستند که می‌خواهند هویت خود را برای ثبت حساب کاربری وریفای شده بفروشند.
آیا استفاده از اکانت وریفای‌ شده صرافی‌ها توصیه می شود؟ 

استفاده از حساب‌های وریفای شده صرافی‌ها به چند دلیل توصیه نمی‌شود. اول اینکه در بیشتر مواقع اطلاعات ثبت‌شده در این حساب‌ها، اطلاعات سرقتی هستند و همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره شد، حتی صاحب اطلاعات ممکن است از این موضوع آگاه نباشد.
همچنین گاهی اطلاعاتی که برای ساخت حساب وریفای شده استفاده می‌شود، اصلاً واقعی نیست و وجود خارجی ندارد. درواقع این اکانت یک حساب جعلی با اطلاعات کاملاً جعلی است. در ضمن باید به خاطر داشته باشید که می‌توان حساب‌های وریفای شده را پیگیری کرد. 
ردیابی اکانت وریفای‌ شده
اکانت‌های وریفای شده قابلیت ردیابی دارند؛ برای مثال، Coindesk برخی از حساب‌های جعلی را در Binance US، Coinbase Pro و خدمات پرداخت مورد استفاده برای خرید در بازار سیاه بررسی کرده است. این حساب‌ها توسط چندین فروشنده مختلف برای فروش گذاشته شده بود و بین ۱۷۰ تا ۲۵۰ دلار قیمت‌گذاری شده و همه آن‌ها به بیت کوین پرداخت شده بودند.
براساس اسناد ارائه‌شده از سوی صاحبان آن‌ها، به نظر می‌رسد همه آن‌ها ساکنان واقعی ایالات‌متحده یا اتحادیه اروپا باشند. این اطلاعات شامل تاریخ تولد و آدرس بودند. بیشتر حساب‌ها از VPN برای مخفی‌کردن آدرس IP خود استفاده می‌کنند تا از این سرویس بهره‌مند شوند؛ بنابراین صرافی فکر می‌کند کاربر مثلاً به‌جای چین اهل کالیفرنیاست.
اتفاقی که افتاد این بود که پس از وریفای‌شدن حساب‌ها، Coindesk با صرافی و پرداخت رمز ارز موردنظر تماس گرفت تا از صحت این اطلاعات اطمینان حاصل کند. هیچ‌یک از شرکت‌ها توضیحی ارائه ندادند که آیا حساب‌ها واقعی هستند یا نه. درواقع توضیح آن‌ها این بود که نمی‌توانند اطلاعاتی درباره حساب‌های فردی ارائه دهند.
در این میان Binance US به Coindesk ایمیل زد و ادعا کرد حساب تحت پیگیری جعلی است، اما سؤال مهم این بود که آیا «جعلی» به معنای نبود مالک واقعی حساب بوده یا این حساب به‌صورت تقلبی ایجاد شده است که البته صرافی به این سؤال پاسخ نداد.
پس Coindesk با جست‌وجو در پایگاه‌های اطلاعاتی آنلاین مانند Spokeo، SearchPeopleFree و ClustrMaps چهار نفر را پیدا کرد که مکاتبات، سال تولد و شهرها با حساب‌های بازار سیاه آن‌ها مطابقت داشت. جالب اینجاست که حتی دو نفر از این افراد آدرس‌های یکسانی داشتند.
تلاش برای تماس با این افراد و اشخاص دیگری که نام آن‌ها در حساب‌های بررسی‌شده از طریق تلفن، ایمیل و رسانه‌های اجتماعی ظاهر شده، ناموفق بود. به همین دلیل Coindesk تصمیم گرفت برای آن‌ها ایمیل‌هایی ارسال کند و به آن‌ها هشدار دهد که ممکن است از اطلاعات آن‌ها سوء‌استفاده شود؛ درنتیجه حساب‌های وریفای شده قابل ردیابی و پیگیری خواهند بود و امروزه امکان اینکه صاحب اطلاعات از سرقت اطلاعات شخصی خود باخبر شود بسیار زیاد است.
اگر پیگیری‌ها به نتیجه برسد، مشخص می‌شود که حساب موردنظر درواقع از اطلاعات جعلی و سرقتی استفاده می‌کند؛ در این صورت حساب بسته و تمام دارایی موجود در آن مسدود خواهد شد.
فروش اکانت وریفای‌ شده

یکی از فروشنده‌های اکانت‌های وریفای شده در صحبت با CoinDesk گفته است: «برآورد حجم کل این بازار بسیار دشوار است؛ زیرا ما احتمالاً تنها نمونه کوچکی از چنین معامله‌هایی هستیم».
جالب است بدانید بسیاری از فروشندگان حتی قیمت‌ها را به سطوح بسیار معقول کاهش داده‌اند (از ۵۰ دلار به ۳۰۰ دلار در هر حساب بسته به مبادله یا خدمات). تحقیقات در اروپای شرقی نشان می‌دهد حساب‌های سرقت‌شده، هک‌شده یا جعلی به چندین زبان در ارزهای دیجیتال یا خدمات مبادلاتی در سراسر جهان تبلیغ و فروخته می‌شوند.
آن‌ها می‌توانند با فروش اطلاعات شخصی به خطر افتاده یا در هر مرحله از فرایند تأیید، از جمله ارائه تصاویر دیجیتال برای تأیید عکس‌ها و ویدئوهای موردنیاز صرافی‌های اصلی رمز ارز، به مشتریان خود در ثبت حساب‌های جعلی کمک کنند.
فرایند احراز هویت بازار سیاه
فروشنده برای احراز هویت حساب‌های تأییدشده، از افراد روی یک پلتفرم مستقل برای ایجاد و تأیید حساب‌ها استفاده کرده و سپس آن حساب‌ها را با قیمت ۵ تا ۱۰ دلار برای هر احراز هویت ارسال می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهد فروشندگان می‌توانند از این طریق هزاران اکانت وریفای‌ شده را در یک پلتفرم ایجاد کنند و بفروشند؛ با این حال به گفته کارشناسان یافتن و بستن حساب‌های جعلی برای خدمات مختلف می‌تواند بسیار دشوار باشد.
برخی از این حساب‌ها تا زمانی که پول از طریق آن‌ها واریز نشود، غیرفعال هستند؛ درنتیجه سؤال مهم این است که درصورت تأیید شخص حقیقی چگونه می‌توان آن‌ها را شناسایی کرد؟ اگرچه اقدامات امنیتی اجراشده توسط پلتفرم‌ها بسیار مفید است، همیشه راهی برای دورزدن موارد امنیتی وجود دارد.
مشخص نیست این اکانت‌ها چه مدت دوام خواهند داشت یا چه زمانی سرویسی فعالیت آن‌ها را شناسایی و غیرفعال می‌کند. درواقع فروشندگان ادعا می‌کنند حساب‌های تأییدشده اساساً با حساب‌هایی که واقعاً با اطلاعات درست ایجاد شده‌اند، تفاوتی ندارند. آن‌ها کاملاً با الزامات KYC مطابقت دارند، با این تفاوت که کاملاً تقلبی هستند.
پلتفرم‌ها تدابیر امنیتی خاص خود را دارند

با وجود گسترش حساب‌های وریفای شده و بازار رو به رشد آن‌ها، صرافی‌ها و پلتفرم‌های پرداخت تدابیر امنیتی قدرتمندی را برای جلوگیری از ایجاد چنین حساب‌هایی و کنترل و نظارت بر آن‌ها اندیشیده‌اند.
نظارت بر حساب‌های پول در صرافی‌ها
برخی پلتفرم‌ها تأیید کرده‌اند که از بازار سیاه حساب‌های خود آگاه هستند؛ برای مثال Cracken Exchange تیمی دارد که دارک وب را از نظر حساب‌های مخرب یا فیشینگ نظارت می‌کند. با توجه به شرایط، ممکن است حساب را به صاحب قانونی بازگرداند، بلافاصله آن را غیرفعال کرده و درصورت لزوم اقدام کند.
براساس گفت‌وگویی با مدیر ارشد ارتباطات در Coinbase، یک تیم امنیتی بر بازارهای دارک وب و دیگر انجمن‌های جرائم سایبری نظارت می‌کند. مانند هر مؤسسه مالی دیگری، Coinbase اقداماتی را برای محافظت از حساب‌های خود در برابر تقلب انجام می‌دهد. او می‌گوید: «به دلایل امنیتی، ما جزئیات این اقدامات را فاش می‌کنیم؛ زیرا نمی‌خواهیم اطلاعاتی را در اختیار کلاه‌برداران قرار دهیم که می‌تواند برای دورزدن این کنترل‌ها استفاده شود».
Binance USA همچنین نحوه ورود و خروج کاربران از حساب‌ها و فعالیت‌های خود را به‌دقت نظارت می‌کند. سیستم مدیریت ریسک ما هنگام افتتاح حساب، ورود و استفاده از سرویس، سیگنال‌های مختلفی را جمع‌آوری کرده و آن‌ها از این سیگنال‌ها برای شناسایی حساب‌های مشکوک یا فعالیت‌های مرتبط و جلوگیری از رفتارهای مخرب استفاده می‌کنند. 
حقیقتی تلخ درباره اکانت وریفای‌ شده
در نگاه اول، استفاده از اکانت‌های وریفای شده صرافی‌ها راهی بدون دردسر و مطمئن برای انجام پرداخت‌ها و خرید و فروش ارزهای دیجیتال به نظر می‌رسد، اما در ادامه قصد داریم حقیقتی تلخ درباره حساب‌های وریفای شده و جعلی را برای شما آشکار کنیم.
کلاه‌برداری با ارزهای دیجیتال
مخاطبان اکانت‌های تأییدشده افرادی هستند که در سایر فعالیت‌های مجرمانه شرکت می‌کنند. افرادی که اکانت‌های وریفای ‌شده را خریداری کرده‌اند، از آن‌ها برای مقاصد مجرمانه استفاده می‌کنند. اهدافی مانند فروش بدافزار یا کارت‌های هدیه تقلبی. این بخشی از فرایندی است که به آن‌ها کمک می‌کند به‌جای داشتن حساب‌های واقعی، به‌صورت ناشناس در این صرافی‌ها فعالیت کنند.
درواقع از آنجا که سازمان‌های مجری قانون در سراسر جهان از نرم‌افزار ردیابی بلاک چین استفاده می‌کنند، منطقی‌تر است مجرمان با خرید و فروش ارزهای دیجیتال از طریق حساب‌هایی که به نام شخص دیگری ثبت شده‌اند، هیچ ردی از خود به جا نگذارند. درواقع با استفاده از این اکانت‌ها در جرائم مختلف، کلاه‌برداری و سرقت هویت شریک خواهید شد!
 
چرا تقاضا برای اکانت وریفای‌ شده جعلی افزایش یافته است؟
اکنون سؤال مهم این است که با وجود همه معایب حساب‌های وریفای شده، چرا همچنان تقاضا برای استفاده از این اکانت‌های جعلی زیاد است؟
ممنوعیت ارزهای دیجیتال در کشورها
یکی از دلایل افزایش تقاضا برای اکانت‌های وریفای شده مربوط به افرادی است که در کشورهایی زندگی می‌کنند که ارزهای دیجیتال را ممنوع کرده‌اند و نمی‌توانند با نام واقعی خود در صرافی‌های رمز ارز ثبت‌نام کنند. درواقع این کاربران در مناطق محدود بین‌المللی مستقر هستند؛ بنابراین نمی‌توانند با اطلاعات واقعی و هویت خود در صرافی‌ها ثبت‌نام کنند و معاملات خود را پیش ببرند.
به نظر می‌رسد کشورهایی مانند چین، کره شمالی و ایران که در حال سرکوب ارزهای دیجیتال هستند، بازاری جدید و رو به رشد برای تجارت حساب‌های وریفای شده و جعلی ایجاد کرده‌اند؛ به عبارت دیگر، بازار اکانت‌های وریفای شده برای کاربران چینی، ایرانی و مقیم کشورهایی که استفاده از ارزهای دیجیتال و صرافی‌های بین‌المللی را ممنوع کرده‌اند، به‌سرعت در حال رشد است.

بهترین جایگزین صرافی بایننس برای ایرانی‌ها چیست؟
یکی از بهترین راه‌حل‌ها برای ایرانی‌ها صرافی‌های ایرانی است. در سال‌های اخیر تعداد پلتفرم‌های ایرانی ارائه‌دهنده خدمات مالی در حوزه ارزهای دیجیتال افزایش یافته است. به‌دلیل پشتیبانی از زبان فارسی، استفاده از این صرافی‌ها راحت‌تر است و دردسر کمتری دارند و از همه مهم‌تر به‌کمک آن‌ها دیگر به استفاده از اکانت‌های تأییدشده و جعلی نیازی نخواهید داشت.
سخن پایانی
در این مقاله درباره اکانت‌های وریفای شده صحبت کرده و سعی کردیم به‌وضوح توضیح دهیم چگونه فروشندگان زیرزمینی این حساب‌ها را ایجاد می‌کنند و آن‌ها را می‌فروشند. این فروشندگان قیمت‌های متفاوتی را برای این حساب‌ها ارائه می‌دهند. این روزها می‌توان به اکانت‌های وریفای شده با حداقل ۲۰۰ دلار دسترسی داشت.
همان‌طور که گفته شد این اکانت‌ها یا با اطلاعات نادرست یا با کمک اطلاعات شخصی دزدیده‌شده افراد ایجاد می‌شوند و استفاده از آن‌ها به‌هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود.
پرسش‌ های متداول (FAQ)
۱- آیا می‌توان از پاسپورت فرد دیگری برای احراز هویت استفاده کرد؟
استفاده از پاسپورت دیگران به‌هیچ‌عنوان توصیه نمی‌شود؛ زیرا این کار ریسک یک حساب تجاری را افزایش خواهد داد. از طرفی ممکن است صرافی موردنظر متوجه این موضوع شده و حساب شما را برای همیشه مسدود کند؛ در این صورت دارایی‌های شما برای همیشه نزد صرافی خواهد ماند. مشکل دیگر این است که شخص موردنظر اطلاعات را در اختیار دارد و می‌تواند دارایی شما را به کیف پول خود منتقل کند.
۲- اکانت وریفای‌ شده بایننس چیست؟ آیا می‌توان به آن اعتماد کرد؟
حساب وریفای شده، حسابی است که احراز هویت شده است. به‌دلیل محدودیت‌های تبادل بایننس، احراز هویت همه کاربران امکان‌پذیر نیست. عده‌ای سودجو برای کسب درآمد از این شرایط حساب باز کرده و با استفاده از اطلاعات افرادی که ممکن است اطلاعی نداشته باشند آن را تأیید می‌کنند.
کاربری که از این حساب‌ها استفاده می‌کند، سرمایه خود را در معرض خطر قرار می‌دهد؛ زیرا شخصی که این حساب را ایجاد کرده است، به اطلاعات دسترسی دارد و می‌تواند دارایی‌های آن‌ها را به سرقت ببرد.
۳- آیا باید از اکانت وریفای‌ شده صرافی‌ها استفاده کنیم؟
استفاده از حساب‌هایی که به کمک اطلاعات شخص دیگری وریفای شده‌اند، خلاف قوانین است. صرافی‌ها وقتی متوجه شوند حسابی که از آن استفاده می‌کنید با اطلاعات جعلی ساخته شده است، آن را بسته و دارایی‌های آن را مسدود می‌کنند؛ درنتیجه کاربر دیگر به دارایی‌های خود دسترسی نخواهد داشت.
همچنین همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره کردیم فروشندگان این حساب‌ها از اطلاعات سرقتی استفاده کرده و به‌کمک این اطلاعات اقدام به کلاه‌برداری، فروش بدافزارها و فعالیت‌های مجرمانه دیگری خواهند کرد.
۴- آیا استفاده از پاسپورت جعلی برای احراز هویت در صرافی‌ها توصیه می‌شود؟
استفاده از پاسپورت جعلی خطرناک است و به‌هیچ‌عنوان توصیه نمی‌شود. صرافی‌های متمرکز (صرافی متمرکز درواقع به این معناست که یک فرد یا واسطه معتبر برای کمک به رسیدگی دارایی‌ها و انجام معاملات وجود داشته باشد و بر معاملات کاربران نظارت کند) به‌دلیل نیاز به احراز هویت به این موضوع حساس هستند و دائماً حساب‌ها را رصد می‌کنند.
پیشنهاد می‌شود از صرافی‌های غیرمتمرکز یا صرافی‌های ایرانی به‌عنوان جایگزین استفاده شود. در صرافی غیرمتمرکز ارزهای دیجیتال یا Centralized Exchange، افراد می‌توانند بدون نیاز به بازکردن حساب، معامله رمز ارز خود را به‌صورت همتا به همتا (کاربر به کاربر) و بدون واسطه انجام دهند. درواقع شیوه عملکرد این اسکچنج‌ها غیرمتمرکز است و هیچ مرجع کنترل‌کننده‌ای وجود ندارد.

توجه: با وجود اینکه دو صرافی کوینکس و کوکوین هر دو فعلا بدون نیاز به تغییر IP فعالیت می‌کنند اما بهتر است برای امنیت بیشتر از IP ثابت خارج از ایران استفاده کنید.
برای ورود به صرافی کوینکس حتما باید با IP خارج از ایران وارد شوید.

به این مقاله امتیاز دهید تا با کمک شما کیفیت آن را بسنجیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *