استاپ اوت چیست؟ سفارش توقف چگونه محاسبه می شود؟

اگر شما هم در بازارهای مالی مختلف فعال باشید، بعید است تا امروز نامی از استاپ اوت (Stop out) یا سفارش توقف نشنیده باشید. راهکاری که بروکر شما انجام می‌دهد و می‌تواند از ضرردهی به سرمایه شما جلوگیری کند. در این مقاله قصد داریم بیشتر درباره stop out level و نحوه محاسبه آن صحبت کنیم؛ پس همراه ما باشید.
Stop out چست؟
استاپ اوت یا سطح توقف موقعیتی برای محدود کردن معاملاتی است که امکان ضرردهی آن‌ها بالاست. درواقع استاپ اوت به سطحی از مارجین یا دارایی گفته می‌شود که وقتی حساب تریدر به آن می‌رسد، بروکر برای جلوگیری از ضرر تمامی پوزیشن‌های باز را محدود می‌کند.
به بیان دیگر، وقتی سطح مارجین در حساب معامله‌گر به سطح Stop Out نزدیک می‌شود و ارزش حساب به اندازه‌ای کاهش پیدا می‌کند که مارجین مورد نیاز را تأمین نکند، کارگزار شما به‌صورت خودکار موقعیت‌های باز شما را لغو خواهد کرد. هدف این اقدام، جلوگیری از ادامه خسارت و از دست دادن سرمایه شما در معامله است.
سطح Stop Out بسته به شرایط هر بروکر یا کارگزاری متفاوت است. این سطح که به‌طورکلی بر اساس درصدی از ارزش حساب سرمایه‌گذاری تعیین می‌شود می‌تواند حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد از ارزش حساب تعیین شود.
منظور از سطح مارجین (Margin Level) چیست؟
Margin Level درواقع نسبت اکوئیتی به مارجین و نشان‌دهنده نسبت مارجین به کل معامله یک تریدر است. مارجین لول و استاپ اوت دو مفهوم کاملاً مرتبط به یکدیگر هستند که درک یکی در گرو درک مفهوم دیگری است؛ پس لازم است برای فهم بیشتر سطح استاپ اوت حتماً با مارجین لول آشنا باشید.
برای محاسبه Margin Level لازم است مجموع سرمایه در مارجین کل معاملات تقسیم و سپس این نسبت در ۱۰۰ ضرب شود. برای درک بهتر این نسبت فرض کنید شما معامله‌ای دارید که مارجین آن 1000 دلار و سرمایه شما در حساب معاملاتی 5000 دلار است. در این صورت Margin Level شما برابر خواهد بود با:
Margin Level = (5000 / 1000) x 100 = 500%
به‌طورکلی مارجین لول باید از مقدار حداقل سطح مارجینی که مشخص شده است، بالاتر باشد تا به ازای هر تغییر ناگهانی در بازار و کاهش ارزش معاملات حداقل مقدار Margin Level حفظ شود تا از Stop Out جلوگیری کنید.
همان‌طور که گفتیم، معمولاً بروکرها برای هر حساب معاملاتی، یک حداقل سطح مارجین مشخص می‌کنند که معمولاً بین 50 تا 100 درصد است؛ برای مثال، اگر حداقل سطح مارجین 50 درصد باشد و سطح مارجین شما به کمتر از 50 درصد برسد، حساب شما وارد وضعیت Stop Out می‌شود و تمام معاملات شما خودکار بسته و محدود می‌شوند تا از ضرردهی جلوگیری شود.
کال مارجین c چیست؟
کال مارجین (Call Margin) اصطلاحی رایج در بازارهای مالی و درواقع به معنای تماس یا درخواست کارگزار یا بروکر از معامله‌گر است تا او مارجین (سرمایه) اضافی را به حساب خود اضافه کند. این درخواست عموماً در شرایطی ارسال می‌شود که سطح مارجین حساب معامله‌گر به میزان خطرناکی نزدیک شده و احتمال Stop Out وجود داشته باشد.
وقتی یک کال مارجین اتفاق می‌افتد، معامله‌گر موظف است مارجین اضافی مورد نیاز را به حساب خود واریز کند تا سطح مارجین به سطح مورد نیاز برسد و از Stop Out جلوگیری شود. معمولاً کال مارجین توسط کارگزار یا بروکر به‌صورت تماس تلفنی، ایمیل یا پیامک ارسال می‌شود و معامله‌گر معمولاً مدت‌زمان مشخصی برای واریز مارجین اضافی دارد.
اگر معامله‌گر توانایی واریز مارجین اضافی را نداشته باشد یا در زمان مشخص‌شده سرمایه خواسته‌شده را واریز نکند، کارگزار یا بروکر ممکن است پوزیشن‌های باز تریدر را لغو کند و با استفاده از سرمایه باقی‌مانده، مارجین لازم را تأمین و از Stop Out  جلوگیری کند.
تفاوت کال مارجین و استاپ اوت چیست؟
بسیاری از افراد به غلط کال مارجین را همان استاپ اوت می‌دانند، اما این دو مفهوم تفاوت‌های بسیاری با هم دارند. تفاوت اصلی بین کال مارجین و stop out در مفهوم و استفاده آن‌هاست. در زیر تفاوت این دو مفهوم را با هم بررسی می‌کنیم:
کال مارجین (Margin Call) یعنی چی؟
کال مارجین درواقع اعلانی است که به شما اطلاع می‌دهد سطح مارجین شما به‌حدی کاهش یافته است که برای حفظ پوزیشن‌های باز خود نیاز به سرمایه بیشتری دارید. در این صورت، باید به‌سرعت مبلغ مورد نیاز را به‌عنوان سرمایه یا مارجین به حساب خود اضافه کنید. در غیر این صورت ممکن است بروکر پوزیشن‌های باز شما را به‌صورت خودکار لغو کند.
استاپ اوت (Stop-out) یعنی چی؟
استاپ اوت درواقع سطح قیمتی است که وقتی مقدار سرمایه شما به آن می‌رسد، پوزیشن‌های باز شما به‌صورت خودکار لغو می‌شوند. به‌طورکلی، کال مارجین به شما اجازه می‌دهد حساب خود را به سطح مورد نیاز برسانید و مارجین مورد نیاز را تأمین کنید. این اقدام معمولاً در مواقعی صورت می‌گیرد که سطح مارجین شما به سطح خطرناک نزدیک شده یا به محدوده Stop-out رسیده است.
نحوه محاسبه استاپ اوت چگونه است؟
محاسبه استاپ اوت به سیاست‌های هر بروکر بستگی دارد و در شرایط مختلف می‌تواند متفاوت انجام شود، اما در بیشتر موارد، Stop out براساس مارجین لول حساب شما محاسبه می‌شود. برای توضیح بهتر، فرض کنید حداقل مارجین تعیین‌شده توسط بروکر 50 درصد باشد؛ بنابراین اگر سطح مارجین حساب شما به مقدار 50 درصد یا کمتر از آن برسد، استاپ اوت فعال می‌شود و معاملات شما به‌صورت خودکار بسته می‌شوند. برای محاسبه سطح مارجین (Margin Level) معمولاً از فرمول زیر استفاده می‌شود:

سطح مارجین = (سرمایه خالص/ مارجین استفاده‌شده) × 100

در این فرمول، سرمایه خالص شما میزان سرمایه‌ای است که در حساب شما باقی مانده و مارجین استفاده‌شده، مقدار سرمایه‌ای است که برای نگهداری پوزیشن‌های باز شما استفاده می‌شود. اگر سطح مارجین شما به حداقل تعیین‌شده توسط بروکر یعنی 50 درصد یا کمتر از آن برسد، stop out  فعال می‌شود و معاملات شما بسته می‌شوند.
سخن پایانی
سیاست‌ها و شرایط مربوط به Stop Out ممکن است بین بروکرها متفاوت باشد؛ بنابراین مهم است هنگام انتخاب یک بروکر، شرایط استاپ اوت را به‌دقت بررسی کنید و با آن‌ها آشنا شوید. همچنین این راهکار  تنها یکی از عواملی است که بر مدیریت ریسک شما تأثیر می‌گذارد.
به علاوه، مفهوم Stop Out در همه بازارهای مالی وجود دارد و ممکن است قوانین و شرایط مربوط در هر بازار متفاوت باشد؛ بنابراین همواره مهم است درک کاملی از شرایط و سیاست‌های هر بازار و بروکر خود داشته باشید و قبل از شروع معامله، با شرایط و ریسک‌های مربوط آشنا شوید. درنهایت، برای بهبود مدیریت ریسک خود می‌توانید از روش‌هایی مانند استاپ لیمیت هم با هدف کنترل و مدیریت مارجین خود استفاده کنید.
 

به این مقاله امتیاز دهید

(۱۴۴ رای)

۴.۵

ترتیبی که برای خواندن مقالات مفاهیم تخصصی ارزهای دیجیتال به شما پیشنهاد میکنیم:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *