تحلیل اختصاصی قیمت بیت کوین ۸ دی (۲۸ دسامبر)

بیت کوین هفته‌ای خیره‌کننده و بی‌مانند را تجربه کرده که طی آن و در روز گذشته خود را به بالاترین سطح تاریخی قیمت در ۲۸،۴۰۰ دلار رسانده است. با این رشد افسارگسیخته، سال جدید میلادی راضی‌کننده‌ای برای سرمایه‌گذاران رقم زده شده است. قیمت بیت کوین همچنان در یک روند صعودی قوی باقی مانده است و این امر می‌تواند چشم‌انداز امیدوارکننده‌ای برای آن در سال جدید باشد.
به‌گزارش کوین‌تلگراف، سال ۲۰۲۰ میلادی به دلایل زیادی ازجمله پاندمی کرونا، قرنطینه شهرها و محدودیت‌های اقتصادی سالی فراموش‌نشدنی بود. تعطیلی کسب‌وکارها و قرنطینه منجر به بدترین بحران اقتصادی طی دهه‌های گذشته شد. در چنین شرایطی شاهد پاسخگویی دولت‌ها به ابن مشکلات با محرک‌های حمایتی و مالی بی‌سابقه و اقدامات توسعه پولی برای احیای دوباره اقتصاد این کشورها بودیم.
بنابراین سرمایه‌گذاران نهادی که از تورم احتمالی یا حتی ابرتورم آگاه بوده و نسبت به آن محتاط هستند، در تلاش‌اند که پرتفوی خود را با دارایی‌هایی محافظت کنند که بتواند سرمایه آن‌ها را از تنزل تدریجی ارزهای سنتی حفظ کند. تابه‌حال طلا به‌عنوان بهترین جایگاه ذخیره ثروت مطرح شده و سرمایه‌گذاران را ناامید نکرده است، چرا که در حدود ۲۴ درصد طی سال گذشته رشد داشته است.
بااین‌حال، در این سال هجوم سرمایه گذاران نهادی به بیت کوین قابل مشاهده بوده است و رشد قیمت آن به‌ویژه در برابر طلا و شاخص S&P500 (شاخصی متشکل از ۵۰۰ سهام برتر در بازار بورس سهام نیویورک و نزدک)، انکارناپذیر است. برخی از این مؤسسات و نهادها پرتفوی خود را با بیت کوین متنوع کرده‌اند، درحالی‌که برخی دیگر حتی دارایی‌های خود را در طلا به‌منظور سرمایه‌گذاری در بیت کوین کاهش داده‌اند.
با صعود ۲۴۴ درصدی بیت کوین در سال جاری، قطعاً پرتفوی سرمایه‌گذارانی که زودتر اقدام به سرمایه‌گذاری در بیت کوین کرده‌اند، از عملکرد دیگر سرمایه‌گذاران بهتر خواهد بود. این رویه سایر سرمایه‌گذاران را وادار به اتخاد تصمیمی مبنی بر ورود به بازار خواهد کرد، که در نهایت احتمال پایداری روند قیمت بیت کوین را افزایش خواهد داد. بنابراین این اقدامات ممکن است به جریانی تبدیل شود که سایر ارزهای دیگر بازار را نیز با خود به بالا بکشد. حال مثل همیشه به‌سراغ نمودار به‌منظور بررسی وضعیت قیمت می‌رویم.
در تحلیل تکنیکال اختصاصی گذشته با توجه به الگوی تری درایو (Three Drive)، اشاره به رشد قیمت در کوتاه مدت تا هدف ۲۴,۴۷۰ دلاری کردیم. همچنین گفتیم که پس از آن انتظار ریزش قیمت را خواهیم داشت.
تحلیل تکنیکال اختصاصی گذشته قیمت به تاریخ ۳۰ آذر
قیمت مطابق تحلیل خود را به نزدیکی (با اختلاف کمتر از یک درصد) هدف مذکور رساند و مطابق تصویر به‌روزرسانی شده از تحلیل، تا هدف اصلاحی خود در نقطه A در ۲۲,۳۵۰ دلار اصلاح شده است. قیمت بیت کوین بار دیگر از این حمایت به‌سمت بالا چرخیده و تا روز معاملاتی گذشته خود را به‌سرعت به ۲۸,۴۲۲ دلار رسانده است.
وضعیت حرکت قیمت پس از تحلیل گذشته
در وضعیت فعلی با استفاده از تحلیل بالا به پایین، از تصویر بزرگ‌تر قیمت در تایم فریم هفتگی شروع می‌کنیم. به حرکات قیمت در گذشته و وضعیت فعلی آن در کانال توجه کنید. قیمت در نزدیکی میدچنل قرار گرفته است، بنابراین اصلاح قیمت پس از برخورد به این مقاومت دینامیک می‌تواند یکی از احتمالات باشد.
کانال صعودی قیمت بیت کوین در تایم فریم هفتگی (لگاریتمی)
احتمال آغاز اصلاح قیمت با توجه به الگوی هارمونیکی که در ادامه آن را بررسی خواهیم کرد، تشدید خواهد شد. در همین تایم فریم اگر کمی دقیق‌تر بررسی کنیم، الگوی هارمونیک خرچنگ نزولی (Bearish Crab) را مشاهده خواهیم کرد. این الگو در محدوده ۳۰,۰۰۰ الی ۳۰,۴۵۰ دلار تکمیل خواهد شد، بنابراین احتمال شروع اصلاح قیمت از این ناحیه و پس از تکمیل الگو وجود خواهد داشت. قیمت پس از اتمام الگوهای هارمونیک، در اکثر مواقع بین ۳۸.۲ الی ۵۰ درصد موج آخر الگو (CD) را اصلاح می‌کند.
الگوی هارمونیک خرچنگ نزولی در قیمت بیت کوین در تایم فریم هفتگی
در تایم فریم روزانه نیز شاهد برخورد قیمت به سقف کانال هستیم. با توجه به این کانال اولین حمایت قیمت در کف کانال در ۲۴,۰۰۰ دلار قرار دارد. در یک تایم فریم پایین‌تر، واگرایی منفی (-RD) که در تایم فریم چهارساعته در اندیکاتور مکدی در حال شکل‌گیری است، با تقاطع خط مکدی به زیر خط سیگنال فعال خواهد شد و تأییدی بر شروع اصلاح قیمت خواهد بود.
کانال صعودی قیمت بیت کوین در تایم فریم روزانه
همان‌طور که مشاهده کردیم همه عوامل به شروع اصلاح قیمت از سطح روانی ۳۰,۰۰۰ دلار اشاره دارد، اما این به‌معنی نفی نوسانات آن به بالای این سطح به‌منظور لیکویید شدن موقعیت‌ها نخواهد بود. بنابراین در هفته‌های پیش رو، بیشتر از گذشته بر موقعیت‌های باز خود نظارت داشته باشید و ریسک خود را کنترل نمایید.
پیشنهاد نهایی این است که با تنظیم بهینه حد ضرر، ریسک خود را در معاملات کنترل کنید و با ورود و خروج پله‌ای در حمایت و مقاومت‌ها، سرمایه خود را مدیریت کنید. اگر دانش کافی برای معامله‌گری در اختیار ندارید، از ورود به معاملات خودداری کنید و با مراجعه به بخش آموزش تحلیل بازار به‌تدریج این دانش را فرا گیرید. این تحلیل نباید به‌عنوان سیگنالی مبنی بر خرید یا فروش در نظر گرفته شود.