تغییر ساعت ممنوعیت تردد شبانه / واکسن کرونا در داروخانه‌ها توزیع نمی‌شود

به گزارش گار نیوز، علیرضا رئیسی با اشاره به وضعیت شیوع کرونا در کشور، گفت: خوشبختانه با توجه به رعایت شیوه‌نامه‌ها حدود ۸۰ درصد مرگ و میر‌ها و بیش از ۷۵ درصد بستری‌ها کاهش پیدا کرده است. اکنون هیچ شهر قرمزی نداریم و تنها ۳ شهر در گیلان و ۱۵ شهر در مازندارن در وضعیت نارنجی قرار دارند.
وضعیت آبی شهر‌ها نباید منجر به عادی انگاری شود
معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تعداد شهر‌های آبی در کشور را ۳۰۶ اعلام کرد و افزود: وضعیت آبی شهر‌ها نباید منجر به عادی‌انگاری شود و همچنان شیوه نامه‌ها باید اجرا شوند؛ با توجه به اینکه نیاز داریم از خیز بعدی بیماری جلوگیری کنیم، محدودیت‌های تردد در نظر گرفته شده برای شهر‌های نارنجی در شهر‌های زرد هم اعمال می‌شود.
رئیسی با بیان اینکه براساس رده‌بندی که از قبل انجام داده بودیم محدودیت‌های اعمالی در شهر‌های زرد و نارنجی پابرجا ماند، درباره تغییر ساعت ممنوعیت تردد شبانه در همه شهر‌ها خاطرنشان کرد: تردد از ساعت ۲۱ تا ۳ بامداد در همه شهر‌های کشور ممنوع است. در شهر‌های آبی حداکثر تعداد حاضران در جلسه ۵۰ نفر و در شهر‌های زرد ۳۰ نفر است.
سازمان غذا و دارو وظیفه تایید واکسن را دارد
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در ادامه درباره برگزاری جشنواره فجر گفت: بنا بر تمهیدات صورت گرفته قرار است حداکثر از ۳۰ درصد ظرفیت سالن استفاده شود که کارشناسان ما آخر هفته گزارشی از شیوه برگزاری تهیه خواهند کرد و اگر مشاهده شود شیوه‌نامه‌ها رعایت نشده‌اند از برگزاری جشنواره در هر مرحله‌ای که باشد، جلوگیری می‌کنیم.
وی همچنین در ادامه با تاکید بر اینکه سازمان غذا و دارو وظیفه تایید واکسن چه داخلی و چه خارجی را دارد، بیان کرد: هر واکسنی که این سازمان تایید کند برای ما مرجع است و ما از آن در سطح شبکه بهداشت و درمان کشور استفاده خواهیم کرد.
واکسن کرونا در داروخانه‌ها توزیع نخواهد شد
رئیسی به مسیر‌های تهیه واکسن هم اشاره و گفت: خوشبختانه مرحله نخست واکسن داخلی برکت تا ۱۰ روز دیگر به اتمام خواهد رسید و بعد از آن تیمی مستقل در غذا و دارو مستندات را بررسی خواهد کرد و چنانچه تاییدیه دریافت کند از نیمه دوم اسفند و در مرحله دوم به ۵۰۰ نفر تزریق خواهد شد. از آنجایی که مرحله دو و سه واکسن ادغام شده است حدود ۴۵ روز بعد هم همان تیم مجدد نتیجه را بررسی خواهند کرد و درصورت تایید بر اساس پیش‌بینی‌ها اواخر اردیبهشت به مرحله تولید دست خواهیم یافت.
معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان اینکه واکسن رازی هم تاییدیه اجرای مرحله انسانی را اخذ کرده است به سومین واکسن داخلی اشاره و عنوان کرد: واکسن سوم، پاستور است که با انتقال فناوری از کوبا صورت گرفته و مراحل اولیه آن در کوبا طی شده است و ان‌شاءالله مراحل بعدی آن در کشور آغاز خواهد شد.
وی از مذاکره با کشور‌های هند، روسیه و چین برای تامین واکسن مورد نیاز کشور خبر داد و در پایان با بیان اینکه واکسن کرونا تنها از طریق شبکه بهداشت و درمان توزیع خواهد شد و هیچ راه دومی وجود ندارد، تاکید کرد: اینکه تصور شود واکسن در اختیار داروخانه‌ها قرار می‌گیرد صحیح نیست.
 
منبع: صداوسیما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *