تقویم اقتصادی فارکس چیست و چه کاربردی دارد؟

تقویم اقتصادی ابزاری مفید و کاربردی برای استفاده معامله‌گران بازارهای مالی از جمله بازار فارکس است. در تقویم اقتصادی فارکس زمان دقیق وقوع وقایع مهم گزارش می‌شود و این فرصت را به معامله‌گران می‌دهد تا براساس این اطلاعات، تصمیم‌های تجاری متناسبی صورت دهند.
درواقع زمانی که معامله‌گران درک درستی از زمان رویدادهای ماهانه و سالانه‌ای که در اقتصاد جهانی رخ می‌دهد، به دست آورند، می‌توانند از این اطلاعات به‌عنوان شاخصی برای زمان خرید یا فروش دارایی‌های مالی استفاده کنند. می‌توان گفت تقویم اقتصادی فارکس ابزار اصلی مورد استفاده در تحلیل بنیادی بازار است.
در این تقویم لیستی از رویدادهای مهم اقتصادی فارکس آورده شده است. این رویدادهای اقتصادی می‌توانند به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم بر نرخ ارزهای خارجی تأثیرگذار باشند.
تقویم اقتصادی فارکس چیست؟
با وجود پتانسیل بالایی که این تقویم برای تصمیم‌گیری‌های تجاری مناسب و محافظت از سرمایه معامله‌گران در شرایط نوسانی بازار دارد، برخی افراد تأثیر آن را نادیده گرفته‌اند و از این تقویم استفاده نمی‌کنند، اما باید دانست تقویم اقتصادی فارکس چیست و چرا نباید اهمیت آن را نادیده گرفت. این تقویم حاوی اطلاعاتی درباره زمان انتشار اخبار مهم، گزارش‌ها و سخنرانی مقامات مهم دنیاست.
درواقع این گزارش‌ها، خبرها و سخنرانی‌ها می‌توانند مستقیم بر بازار و بر تصمیم‌گیری‌های تجاری افراد مؤثر باشند. اطلاعات منتشرشده شامل ارقام آماری ماهانه، فصلی و سالانه درباره متغیرهای مالی یک کشور و شاخص‌هایی مانند بودجه، تراز پرداخت و نرخ تنزیل است. همچنین می‌توان از این طریق به اطلاعات بازارهای کالایی و مالی و نگرش بانک‌های مرکزی به سیاست‌های پولی دست یافت.
مزایای استفاده از تقویم اقتصادی فارکس چیست؟
به‌طورکلی این رویدادها می‌توانند بر بازارهای مالی به‌ویژه بازار فارکس، معاملات سهام CDF، شاخص‌ها، کالاها و اوراق قرضه اثرگذار باشند. اینکه در کدام یک از این بازارها معامله می‌کنید یا به چه اندازه فعال هستید، اهمیتی ندارد، مهم این است که در تمام تصمیم‌گیری‌های تجاری خود در بازار (خرید و فروش) به تقویم‌های اقتصادی توجه کنید.
حتی اگر با استراتژی سرمایه‌گذاری بلندمدت وارد بازار فارکس شده‌اید، لازم است همواره در جریان اخبار مهم اقتصادی دنیا قرار داشته باشید.

درباره زمان دقیق (تاریخ و ساعت) و کشور محل انتشار یک خبر اقتصادی اطلاع‌رسانی می‌کند. نحوه تفسیر خبر و تصمیم‌گیری درباره آن بر عهده خود معامله‌گر است.
تقویم اقتصادی فارکس جشن‌ها و تعطیلات رسمی کشورهای مختلف را اطلاع‌رسانی می‌کند؛ زیرا این تاریخ‌ها شامل تعطیلات بانکی می‌شود و معامله‌گر باید از آن‌ها مطلع باشد.
این تقویم اقتصادی اخبار بنیادی و فنی را براساس اهمیت آن‌ها طبقه‌بندی می‌کند. سپس این تقویم بر مبنای گزارش‌های موجود، پیش‌بینی تحلیلی ارائه می‌دهد.
پس از انتشار خبر و واکنش بازار به آن، تقویم اقتصادی فارکس کمک می‌کند معامله‌گر بتواند اثرات این اخبار را بر فاکتورهای بنیادی بازار تجزیه و تحلیل کند.
از آنجا که سیاست‌های پولی و مالی بیشترین تأثیر را بر بازار فارکس دارند، آگاهی از اخبار مرتبط با آن می‌تواند در انجام معاملات درست و به‌موقع مفید باشد.

راهنمای استفاده از تقویم اقتصادی فارکس در معاملات
معامله‌گران حرفه‌ای بازار فارکس با تجزیه و تحلیل رویدادهای خبری و گزارش‌های کلان، شرایط بازار را زیر نظر می‌گیرند و حول محور اخبار منتشرشده، نوسانات احتمالی قیمت را پیش‌بینی می‌کنند؛ به این ترتیب، استفاده از این تقویم می‌تواند بخش مهمی از استراتژی معاملات فارکس را تشکیل دهد.
لازمه تفسیر این تقویم اقتصادی این است که معامله‌گر نسبت به اینکه کدام رویدادهای ژئوپلیتیکی و خبر اقتصادی می‌تواند بر یک جفت خاص در بازار فارکس تأثیر بگذارد، آگاهی بالایی داشته باشد؛ برای مثال به احتمال زیاد گزارش‌های کلان (macro releases) از کشور انگلیس می‌تواند بر همه جفت ارزهایی که دارای پوند استرلینگ هستند، مانند جفت GBP/USD تأثیرگذار باشد.
همچنین رویدادهای ژئوپلیتیک و گزارش‌های اقتصادی کشور آمریکا بیشترین تأثیر را بر جفت فارکس دارند؛ زیرا دلار آمریکا ارز ذخیره جهانی است و نیمی از جفت ارزهای اصلی مانند EUR/USD، GBP/USD، USD/CAD و جفت ارز USD/CHF را در برمی‌گیرد.
نادیده‌گرفتن تأثیر اخبار و رویدادهای مهم جهانی بر جفت ارزهای مختلف بازار فارکس می‌تواند ضرر و زیان بسیاری بر سرمایه معامله‌گران وارد کند.
یک معامله‌گر مبتدی ممکن است با اهمیت این تقویم اقتصادی، سطح تأثیر این اخبار و رویدادهای خبری بر جفت ارزهای خاص آشنا نباشد. برای درک این موضوع افراد تازه‌کار می‌توانند با تمرکز بر دو یا سه جفت ارز، تأثیر اخبار و رویدادهای اقتصادی را بر آن‌ها مشاهده و تحلیل کنند. به‌طورکلی از آنجا که افراد مبتدی تازه‌وارد بازار شده‌اند و هنوز مهارت‌های کافی را کسب نکرده‌اند، بهتر است تا مدتی بیشتر از پنج جفت ارز را معامله نکنند.
به‌منظور بررسی و مشاهده نحوه واکنش هر جفت به رویدادهای خبری خاص و گزارش‌های کلان گذشته می‌توانید از نرم‌افزارهای backtesting استفاده کنید. همچنین ممکن است این کار را به‌صورت دستی و بدون نرم‌افزار نیز انجام دهید.
بهتر است اهمیت بررسی واکنش گذشته جفت ارزها را جدی بگیرید؛ زیرا با بررسی واکنش گذشته یک جفت ارز نسبت به اخبار و رویدادهای اقتصادی گذشته می‌توانید پیش‌بینی کنید این جفت ارز چه واکنشی به اخبار آینده نشان خواهد داد، اما از سوی دیگر نباید اطمینان صددرصدی به اطلاعات به دست آمده داشت و اقدامات لازم برای مدیریت ریسک را فراموش کرد.
از آنجا که فارکس یک بازار مالی منحصربه‌فرد است، این احتمال وجود دارد تا جفت ارز مدنظر در آینده واکنش متفاوتی به اخبار و رویدادهای جهان نشان دهد؛ درنتیجه همواره لازم است متناسب با هریک از معاملات خود، از یک مدیریت ریسک مناسب استفاده کنید.
استراتژی سرمایه‌گذاران براساس اطلاعات تقویم اقتصادی فارکس
بسیاری از معامله‌گران محتاط بازار، برنامه معاملاتی خود را به‌گونه‌ای تنظیم می‌کنند تا در زمان انتشار اخبار سیاسی و اقتصادی مهم و تأثیرگذار از بازار دور بمانند و معامله‌ای انجام ندهند؛ زیرا تشخیص و پیش‌بینی جهت حرکت بازار پس از انتشار اخبار مهم به تجزیه و تحلیل‌های فنی و تکنیکال نیاز دارد و هر معامله‌گری نمی‌تواند آن را انجام دهد.
از سوی دیگر برخی از معامله‌گران بازار، قبل یا بعد از انتشار اخبار، تصمیم می‌گیرند معاملات درست انجام دهند. این معامله‌گران با تکنیک‌های معاملاتی موجود، از نوسانات قیمتی که ممکن است پس از چنین انتشاراتی رخ دهد، استفاده کرده و سود کسب می‌کنند. چنین معاملاتی معمولاً ریسک قابل‌توجهی دارند و برای معامله‌گران مبتدی توصیه نمی‌شوند، اما درصورت استفاده از استراتژی درست، این نوع معاملات می‌توانند برای معامله‌گران باتجربه بسیار سودآور باشند.
گروه آخر نیز شامل معامله‌گرانی می‌شود که استراتژی معاملاتی خود را تنها براساس تحلیل بنیادی و کاتالیزورهای خبری انتخاب می‌کنند. درواقع این گروه از معامله‌گران در اهمیت تحلیل تکنیکال معاملات را نادیده می‌گیرند. کارشناسان بازار این عمل را یک استراتژی بسیار مخاطره‌آمیز و پر ریسک معرفی می‌کنند؛ چراکه تحلیل تکنیکال نقش مهمی در تضمین ثبات و موفقیت بلندمدت معامله‌گران دارد.
معمولاً بازار مالی فارکس در برابر اخبار اقتصادی، رویدادهای ژئوپلیتیک و گزارش‌های کلان حساس است. در چنین وضعیتی به‌عنوان یک معامله‌گر فارکس موفقیت و کسب سود بلندمدت شما در تصمیم‌گیری‌های معاملاتی، از ترکیب تحلیل‌های فنی و بنیادی حاصل می‌شود.
چطور تقویم اقتصادی فارکس را بخوانیم؟
همان‌طور که گفته شد، معمولاً این تقویم هر روز مهم‌ترین رویدادها و داده‌های منتشرشده توسط کشورهای بزرگ در سراسر جهان را فهرست می‌کند. این انتخاب خود معامله‌گر است که روی یک روز خاص در هفته یا ماه تمرکز کرده و معاملات خود را براساس آن رویداد برنامه‌ریزی کند. بسیاری از تقویم‌های اقتصادی موجود از یک فیلتر داخلی پشتیبانی می‌کنند. این فیلتر به معامله‌گر اجازه می‌دهد تا اولویت‌های خود را بر اساس کشور یا منطقه مدنظر خود، تنظیم کند.
علاوه بر این، در تقویم اقتصادی فارکس معامله‌گر به زمان وقوع یک رخداد، اثر آن بر ارزهای مختلف و سازمان منتشرکننده گزارش مدنظر دسترسی خواهد داشت. همچنین می‌تواند به‌کمک این تقویم داده‌های قبلی ثبت‌شده برای هر گزارش کلان را مشاهده کند. بیشتر رویدادهای مذکور در یکی از دو دسته زیر تقسیم می‌شوند:

گزارش رویدادهای مالی یا اقتصادی گذشته
پیش‌بینی رویدادهای مالی یا اقتصادی آتی

تسلط بر نحوه خواندن صحیح این تقویم برای تمام معامله‌گران بازار امری ضروری است و تأثیری مستقیم در موفقیت آن‌ها دارد. معامله‌گرانی که می‌خواهند شانس موفقیت خود در بازار فارکس را به حداکثر برسانند، باید مهم‌ترین گزارش‌ها و رویدادهای بین‌المللی را در تقویم فارکس دنبال کنند و هر روز صبح‌ها را به بررسی این اخبار اختصاص دهند.
شما می‌توانید به بخش تقویم فارکس رجوع کرده و با انتخاب «امروز/ Today»، «فردا/ Tomorrow»، «این هفته/ This Week»، «هفته آینده/ Next Week» یا انتخاب یک تاریخ خاص، بازه زمانی مدنظر خود را سفارشی‌سازی کنید.

با بررسی این تقویم اقتصادی می‌توانید نام هر رویداد را با تاریخ و منطقه زمانی که رویداد در آن رخ می‌دهد، مشاهده کنید. همچنین در جدول تقویم، برای هر رویداد نوسانات، actual، اجماع و داده‌های قبلی مرتبط با رویداد مدنظر آورده شده و در دسترس کاربران قرار گرفته است.
درنهایت با کلیک روی رویدادی خاص، به نمودارهای داده‌های اقتصادی واقعی و انحرافی (actual & deviation)، محدوده واقعی (true range) و نرخ نوسان (volatility ratio) دسترسی پیدا می‌کنید.
نتیجه‌گیری
معامله‌گران بازار فارکس و به‌طورکلی انواع مختلفی از بازارهای مالی می‌توانند تصمیم‌‌گیری‌های معاملاتی خود را براساس اخبار و رویدادهای موجود در این تقویم تنظیم و برای آن برنامه‌ریزی کنند. این امر سبب می‌شود معامله‌گر بتواند معامله موفقیت‌آمیزتری داشته باشد.

به این مقاله امتیاز دهید

(۱۶۸ رای)

۴.۴

ترتیبی که برای خواندن مقالات همه چیز در مورد فارکس به شما پیشنهاد میکنیم:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *