تیپرینگ (Tapering) چیست و چه نقشی در بازارهای مالی دارد؟

فهرست این مقاله
بحران اقتصادی
بازارهای مالی و به‌طورکلی دانش اقتصاد، مفاهیم و اصطلاحات گسترده‌ای دارند. شناخت این اصطلاحات کمک شایانی به درک و فهم مفاهیم مرتبط به امور مالی و اقتصادی می‌کند و سبب می‌شود درک عمیق‌تری از مسائل روز دنیا داشته باشیم. این روزها که کشورهای جهان به‌دلیل پاندمی کرونا، علاوه بر بحران سلامت و بهداشت، درگیر مسائلی مانند معیشت و اقتصاد هستند، احتمالاً به دفعات با واژه‌هایی مانند بحران اقتصادی مواجه شده‌اید. بنا به تعریف، بحران اقتصادی به دوره‌ای دوساله یا بیشتر را گفته می‌شود که اقتصادها، کوچک و فعالیت‌های اقتصادی دچار سقوط شدید می‌شوند؛ بنابراین بحران اقتصادی اصطلاحی است که طوفانی از خبرهای بد اقتصادی را به همراه دارد. به زبان ساده می‌توان گفت در دوره‌های بحران اقتصادی رشد اقتصادی کشورها منفی است و فعالیت‌ها در تمام حوزه‌های اقتصادی به میزان قابل‌توجهی کاهش پیدا می‌کنند. این کاهش فعالیت تأثیر مستقیمی بر رشد تولید ناخالص داخلی، اشتغال، تولیدات کارخانه‌ها و فعالیت بنگاه‌ها دارد.
ارتباط تیپرینگ با بحران اقتصادی
هنگامی که اقتصاد دچار بحران می‌شود، بانک مرکزی وارد عمل شده و سعی می‌کند با سیاست‌گذاری‌های مالی، مانند چاپ و تزریق پول به بازار از گسترش بحران جلوگیری کند و بر بازار و اقتصاد تأثیر مثبت بگذارد؛ برای مثال در زمان بحران کووید ۱۹، فدرال رزرو آمریکا برای کمک و نجات خود در مرحله اول و سپس اثرگذاری بر سایر بازارهای اقتصادی، به تسهیل سیاست‌های انبساطی (آسان‌گیری اقتصادی) از طریق تزریق مستقیم پول به بازار و در کنار آن، کاهش نرخ بهره رو آورد و اوراق قرضه خزانه‌داری و شرکتی را مستقیم خریداری کرد. این کار سبب می‌شود پول زیادی وارد بازار و اقتصاد شده و به‌دنبال آن سبب رونق و شکوفایی اقتصاد شود، اما باید این نکته را مدنظر داشت که نمی‌توان تا ابد این سیستم را اجرا کرد و ادامه داد و درواقع این راه‌حلی برای رویارویی با مسائل اقتصادی در زمان بحران است. پس از رونق اقتصاد، برای جلوگیری از تورم، بانک مرکزی به‌صورت تدریجی شروع به کاهش سیاست‌های انبساطی خود کرده و به بیانی سعی می‌کند پولی را که وارد بازار کرده بود، به‌تدریج از دست مردم خارج کند و سیاست انقباضی در پیش گیرد. به این کار تیپرینگ گفته می‌شود که در ادامه آن را به‌صورت مفصل برای شما شرح داده‌ایم.
تیپرینگ چیست؟
Tapering واژه نام‌آشنای این روزهاست. شاید شما هم به‌تازگی در سایت‌های تحلیلی و خبری نام تیپرینگ را که یکی از مهم‌ترین مباحث بازارهای مالی در سطح جهان است، شنیده‌اید. به‌عنوان شخصی که در بازار ارزهای دیجیتال فعال هستید یا به امور اقتصادی علاقه دارید، بهتر است معنی و مفهوم آن را بدانید. تفاوتی ندارد در کدام یک از بازارهای مالی فعالیت دارید؛ Tapering نوعی سیاست اقتصادی است که بر تمام بازارهای مالی تأثیر می‌گذارد. در خبرها بسیار می‌شنویم که فدرال رزرو به‌دنبال سیاست تیپرینگ است.
فدرال رزرو (Federal Reserv) درواقع بانک مرکزی ایالت متحده آمریکاست که گاهی به آن فد نیز گفته می‌شود. دلیل اهمیت تصمیم و اقدامات فدرال رزرو برای کشورهای دیگر از این جهت است که درصد قابل‌توجهی از فعالیت‌های تجاری در دنیا با دلار انجام می‌شود و در عین حال، اقتصاد آمریکا به‌عنوان اولین و بزرگ‌ترین اقتصاد جهان به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم بر اقتصاد تمام کشورهای جهان تأثیر می‌گذارد، اما اجازه دهید تیپرینگ را به‌صورت تخصصی‌تر شرح دهیم. این واژه به معنی کاستن و کم‌کردن و در دنیای اقتصاد به معنای کاهش حجم سیاست انبساطی پول و آسان‌گیری اقتصادی است. در بیشتر کشورهای جهان هرگاه اقتصاد به هر دلیلی دچار رکود شود، بانک مرکزی آن کشور برای اینکه بتواند اقتصاد کشور را نجات دهد و سبب شکوفایی آن شود، از سیاست‌هایی مانند، سیاست پولی تسهیلی استفاده می‌کند؛ یعنی دولت سعی می‌کند به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم پول را وارد بازار کند. برای رسیدن به این هدف دولت‌ها و بانک‌های مرکزی گاه با دادن وام‌هایی با بهره بسیار پایین به شرکت‌ها و کارخانه‌ها و گاه با کمک‌هایی مانند بیمه بیکاری به‌صورت مستقیم به افراد جامعه، همچون یک محرک عمل می‌کنند و سبب می‌شوند بازار از رخوت خارج شود.
نقش بانک مرکزی بر اقتصاد بحران زده
باید توجه داشت که بانک مرکزی نمی‌تواند و نباید در درازمدت این کار را انجام دهد؛ زیرا انجام این کار در بازه زمانی بلندمدت می‌تواند نتیجه عکس بدهد و سبب تورم و آسیب به یک بخش یا کل اقتصاد شود؛ برای مثال کارگری را در نظر بگیرید که به‌دلیل دریافت بیمه بیکاری حاضر به برگشت به شغل خود نیست، اگر این شرایط ادامه پیدا کند، بعد از مدتی چرخ اقتصاد از حرکت بازمی‌ایستد و این موضوع می‌تواند سبب تورم شود. در این زمان است که Tapering اعمال می‌شود و با سختگیری بیشتر به اقتصاد کمک می‌کند. برای درک بهتر این مبحث بهتر است آن را با یک مثال توضیح دهیم:
اقتصاد بحران‌زده را انسانی در نظر می‌گیریم که دچار یک بیماری شده است. در این شرایط برای درمان فرد بیمار، پزشک با توجه به شدت و نوع بیماری، برای شخص بیمار دارو تجویز می‌کند و درصورت حادبودن شرایط، بیمار تحت عمل جراحی قرار می‌گیرد. به زبان ساده اگر شرایط بیمار حاد شود، پزشک تصمیم می‌گیرد با استفاده از یک نیروی خارجی به کمک شخص بیمار برود. اقتصاد نیز مانند انسان، زنده و پویاست و درصورت مریضی و بحران به کمک و درمان نیاز دارد. در حال حاضر اقتصاد همان شخص بیمار است که به کمک پزشک نیاز دارد تا بتواند به زندگی برگردد. بانک مرکزی در اینجا حکم پزشک حاذقی را دارد که به درمان بیمار می‌پردازد. در حال حاضر ویروس کرونا یکی از مهم‌ترین بحران‌هایی است که سلامت انسان و اقتصاد را تحت تأثیر قرار داده است. از این جهت که پاندمی کرونا سبب قرنطینه افراد جامعه و درنتیجه کارمندان و کارگران در صنف‌های مختلف شده، اقتصاد در حوزه‌های مختلف با شرایط سخت و ویژه‌ای روبه‌رو شه است. این شرایط ویژگی‌های سخت همان فرد بیمار را برای ما تداعی می‌کند که به کمک و درمان نیاز دارد.
تیپرینگ چگونه انجام می شود؟

باید بدانیم که سیاست انبساطی پولی (چاپ پول یا تزریق پول به بازار) در مقابله با شرایط بحران اقتصادی معمولاً به‌صورت آنی و سریع اتفاق می‌افتد. در این صورت برای به حرکت در آوردن چرخ اقتصاد و رونق آن با اعمال سیاست‌های انبساطی پولی سعی می‌شود از تزلزل پایه‌های اقتصادی جلوگیری شود، اما همان‌طور که پیش از این نیز بیان کردیم، اجرای این سیاست نمی‌تواند برای دوره بلندمدت ادامه داشته باشد؛ چراکه ادامه این سیاست می‌تواند اثرات مخربی بر اقتصاد بگذارد. در چنین شرایطی باید Tapering را نه مانند سیاست انبساط پولی به‌صورت آنی، بلکه کاملاً تدریجی اجرا کرد؛ چراکه اگر قرار باشد پول تزریق‌شده در بازار به همان سرعتی که وارد بازار شده است، از آن خارج شود، بخش‌های مختلف اقتصاد و جامعه متحمل اثرات منفی این کار خواهند شد.
تأثیر تیپرینگ بر بازار سهام
سیاست انبساط پولی، سیاستی جدید است که اولین بار در سال ۲۰۰۸ روی بازار اعمال شد و تاکنون تأثیرات مثبتی بر قیمت اوراق قرضه و بازارهای مالی داشته است. در مقابل با توجه به اینکه این سیاست تا حدودی جدید است، دولت‌ها تاکنون موفق نشده‌اند Tapering را کامل اجرا کنند؛ درنتیجه نمی‌توان قاطع گفت که آیا تیپرینگ باعث صعودی‌شدن یا نزولی‌شدن بازار می‌شود. با این حال با توجه به ترس و نگرانی سرمایه‌گذاران این احتمال می‌رود که بازارهای مالی پس از اعمال Tapering روندی نزولی را در پیش بگیرند.
تأثیر تیپرینگ بر ارزهای دیجیتال

نرخ بهره بر بازارهای مالی از جمله بازارهای کامودیتی مثل نفت، طلا و رمز ارز و بورس تأثیر می‌گذارد. به عقیده بسیاری، یکی از دلایل ریزش بازار در این روزها بحث تیپرینگ است. در زمان اجرای Tapering یا سیاست‌های انقباضی، به‌دلیل رونق‌گرفتن کسب‌وکارها و بازار، بیشتر سرمایه‌داران تمایل بیشتر به حضور در بازارهایی با ثبات بیشتر دارند و ترجیح می‌دهند سرمایه خود را از بازار رمزارز که بازاری پرریسک است خارج کنند. بهترین زمان ورود به بازار کریپتوکارنسی و خرید ارزهای دیجیتال در زمان اجرای سیاست‌های انبساطی است که پول به بازار تزریق شده است؛ بنابراین بهتر است در زمان اجرای تیپرینگ در صورتی که سرمایه‌ای با حجم بالا از ارزهای دیجیتال را دارید، مقداری از آن را خارج کنید؛ زیرا اعمال Tapering در کوتاه‌مدت و میان‌مدت معمولاً سبب ریزش و کاهش قیمت ارزهای دیجیتال، به‌ویژه بیت کوین خواهد شد.
دانستن مفاهیمی مانند تیپرینگ و دیگر سیاست‌های مالی و بررسی تأثیرات آن‌ها بر بازار در کنار علم تحلیل تکنیکال و بنیادی می‌تواند به موفقیت شما در این بازار و کسب سود بیشتر کمک کند. برای کسب سود در بازار ارزهای دیجیتال می‌توانید با شرکت در دوره آموزش رمز ارز، انواع تحلیل را بیاموزید و عوامل مؤثر بر روند ارزهای دیجیتال را بشناسید. در این صورت می‌توانید در کوتاه‌ترین زمان ممکن به معامله‌گر یا سرمایه‌گذاری تبدیل شوید که بهترین تصمیم‌گیری را در درست‌ترین زمان انجام می‌دهد.
تفاوت سیاست انقباضی و تیپرینگ
با نگاهی کلی به تعریف سیاست انقباضی و Tapering، احتمالاً در نگاه اول آن‌ها را بسیار شبیه به هم خواهیم دید. در بسیاری از مواقع ممکن است عبارت‌های سیاست انقباضی و Tapering به‌جای یکدیگر به کار روند؛ با این حال هرچند این دو عبارت از نظر معنا و مفهوم به هم نزدیک هستند، تفاوت‌هایی میان این دو سیاست وجود دارد. سیاست انقباضی، سیاستی مالی برای کاهش حجم منابع مالی در گردش است. درواقع این سیاست زمانی اعمال می‌شود که حجم نقدینگی افزایش یابد و تورم ناشی از چاپ و تزریق پول در بازار وجود داشته باشد. در چنین شرایطی بانک مرکزی با این کار میزان رشد اقتصادی را با سیاستی مانند افزایش نرخ بهره کنترل می‌کند. فراموش نکنید که با افزایش نرخ بهره، میزان پول در گردش کاهش می‌یابد؛ بنابراین از میزان تورم کاسته می‌شود. پس از بیان سیاست انقباضی برای درک تفاوت آن با Tapering می‌توان گفت تیپرینگ به برگشت سیاست‌های انبساطی پولی گفته می‌شود؛ البته می‌توان آن را هم‌زمان با سیاست انبساطی ولی به‌صورت محدود نیز اعمال کرد.
سخن پایانی
در این ماه‌ها و سال‌ها که جهان با بیماری کرونا دست و پنجه نرم می‌کند، درک مفهوم تیپرینگ بسیار ساده شده است؛ چراکه ما در حال تجربه این شرایط هستیم و اعمال سیاست‌های مالی مختلف از سمت دولت‌ها و بانک‌های مرکزی به‌صورت مستقیم بر کیفیت زندگی‌هایمان تأثیر می‌گذارد. Tapering یکی از همین سیاست‌های مالی است که از سوی برخی دولت‌ها در زمان بحران‌های اقتصادی برای مقابله با رکود اقتصادی در نظر گرفته می‌شود. در این مقاله سعی کردیم توضیحی جامع از تیپرینگ را بیان کرده و تأثیرات آن بر بازار سهام و بازار ارزهای دیجیتال را بررسی کنیم.

توجه: با وجود اینکه دو صرافی کوینکس و کوکوین هر دو فعلا بدون نیاز به تغییر IP فعالیت می‌کنند اما بهتر است برای امنیت بیشتر از IP ثابت خارج از ایران استفاده کنید.
برای ورود به صرافی کوینکس حتما باید با IP خارج از ایران وارد شوید.

به این مقاله امتیاز دهید تا با کمک شما کیفیت آن را بسنجیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *