دستگاه ماینر چیست و ماینر به چه کسی می گویند؟

یکی از روش‌های کسب درآمد از ارزهای دیجیتال، استخراج ارزهای دیجیتال است، به این ترتیب برخی از فعالین بازار ارزهای دیجیتال به جای معامله‌گری و یا در کنار معامله‌گری به استخراج ارزهای دیجیتال می‌پردازند. اگر شما به عنوان فعال بازار کریپتوکارنسی می‌خواهید از طریق معامله‌گری به سود برسید، توصیه می‌شود که با شرکت در یک کلاس رمز ارز دانش لازم برای فعالیت در این بازار را به دست آورید. به هر حال همان‌طور که گفته شد علاوه بر معامله‌گری و یا سرمایه گذاری می‌توان با استخراج ارزهای دیجیتال نیز به سود رسید. اما دستگاه ماینر چیست؟ چگونه کار می‌کند؟ انواع آن چه هستند؟ در این مطلب قرار است به این سوالات پاسخ دهیم و حتی جزئیات بیشتری را نیز بررسی کنیم.
ماینر به چه کسی گفته می ‌شود؟
با پیدایش ارزهای دیجیتال و در راس آنها بیت کوین، افراد مختلف از سراسر دنیا می‌توانستند به راحتی و با استفاده از رایانه رومیزی (PC) خود اقدام به استخراج ارزهای دیجیتال کنند. به زبان ساده در ابتدای کار تمام افرادی که سیستم خود را در اختیار شبکه بلاک چین قرار می‌دادند به عنوان یک ماینر شناخته می‌شدند و درواقع همه‌ی نودها ماینر بودند.
با گذشت زمان و سخت‌تر شدن شبکه همه‌ی افراد حاضر در شبکه (سیستم‌های موجود در شبکه) قادر به استخراج بیت کوین نبودند و تنها افرادی که یک کارت گرافیک خاص برای استخراج ارزهای دیجیتال تهیه کرده بودند می‌توانستند به ماین کردن بپردازند.
به مرور زمان این کارت‌های گرافیک نیز کارساز نبودند و سیستم‌های متصل به شبکه بلاک چین (نودها) باید برای استخراج ارزهای دیجیتال (در اینجا بیت کوین) یک دستگاه سخت افزاری خاص را تهیه می‌کردند، دستگاهی که سرعت و قدرت پردازش بالایی داشته باشد تا بتواند با دیگر دستگاه‌های سخت افزاری موجود در شبکه که به استخراج ارزهای دیجیتال مشغول هستند به رقابت بپردازد.
امروزه با رواج بیشتر ارزهای دیجیتال و سخت‌تر شدن روزافزون شبکه شاهد پیدایش استخرهای استخراج هستیم، به این ترتیب ماینرهایی که به تنهایی شانسی برای پیروزی در رقابت استخراج رمزارز ندارند، قدرت پردازش دستگاه سخت افزاری خود را در اختیار شبکه می‌گذارند و استخر استخراج با توجه به میزان قدرت هشی که دستگاه سخت افزاری در اختیار استخر استخراج قرار داده است، پاداشی را برای آنها در نظر می‌گیرد.
ماینرها درواقع همان صاحبان دستگاه‌های سخت افزاری هستند که با توجه به نظر خود، با کمک دستگاه ماینر خود اقدام به حل مسائل پیچیده می‌کنند تا امتیاز و پاداش اتصال یک بلاک را به انتهای زنجیره‌ی بلاک چین به دست بیاورند و یا اینکه با به اشتراک گذاری قدرت هش دستگاه ماینر خود در استخر استخراج بتوانند شانس خود برای دریافت سود را افزایش دهند، هرچند میزان سود دریافتی کمتر باشد.

دستگاه ماینر چیست؟
در حال حاضر هزاران رمز ارز در بازار رمزارزها وجود دارند که از روش‌های مختلف اجماع برای اعتبار سنجی یک بلاک در شبکه بلاک چین استفاده می‌کنند. در این میان گروهی از ارزهای دیجیتال همچون بیت کوین از روش اجماع اثبات انجام کار یا Proof of Work (PoW) استفاده می‌کنند.
استفاده از دستگاه ماینر با قدرت محاسباتی بسیار بالا برای استخراج ارزهای دیجیتالی که از روش اجماع اثبات انجام کار (PoW) استفاده می‌کنند امکان‌پذیر است.
انواع دستگاه های ماینر کدامند؟
همان‌طور که گفته شد برای استخراج رمزارزهایی که از روش اجماع اثبات انجام کار برای اعتبار سنجی یک بلاک در شبکه بلاک چین استفاده می‌کنند، دستگاه ماینر کار فراهم کردن توان پردازشی شبکه را بر عهده دارد.
با توجه به رمز ارز مورد نظر می‌توان از دستگاه‌های ماینر مختلف موجود استفاده کرد.
استخراج رمز ارز با پردازنده مرکزی CPU
بیت کوین اولین رمزارز دنیا در ابتدا یعنی در سال‌های 2009 و 2010 کاربران زیادی را به مقادیر بالایی از بیت کوین رساند، آن هم فقط به وسیله پردازنده‌های مرکزی رایانه‌های شخصی‌شان.
بله در ابتدا کاربران می‌توانستند با استفاده از رایانه‌های شخصی خود اقدام به استخراج بیت کوین کنند، اما این موقعیت همیشگی نبود و پس از گذر تقریبا 2 سال امکان استخراج بیت کوین با استفاده از پردازنده‌های مرکزی کامپیوترهای رومیزی دیگر ممکن نبود، چراکه با گسترش شبکه بلاک چین بیت کوین، قدرت هش شبکه نیز افزایش یافته بود در نتیجه CPUها دیگر جوابگوی نیاز شبکه نبودند.
با تمام اینها هنوز هم ارزهای دیجیتالی وجود دارند که بتوان با استفاده از پردازنده‌های مرکزی رایانه‌های شخصی به استخراج آنها پرداخت.
استخراج رمز ارز با کارت گرافیک GPU
کارت‌های گرافیک یا همان پردازنده‌های گرافیکی از قدرت پردازش کارت گرافیک که بیشتر از پردازنده مرکزی است برای هش کردن داده‌های موجود در بلاک استفاده می‌کنند.
با وجود اینکه دیگر استخراج بیت کوین با استفاده از کارت گرافیک منطقی نیست، هنوز هم ارزهای دیجیتال زیادی وجود دارند که با استفاده از کارت گرافیک (GPU) عمل ماینینگ را انجام می‌‌دهند.
FPGA (Field Progrrammable Gate Array)
مثل هر عرصه دیگری امور در جوانب مختلف ارزهای دیجیتال نیز به مرور زمان کارآمدتر شدند. پس از CPU و GPU حالا نوبت FPGA یا مدار مجتمع دیجیتال برنامه‌پذیر بود. در این نوع دستگاه‌های ماینر شما می‌توانید تراشه‌ها را با توجه به نیاز و هدف خود تهیه کرده و در دستگاه ماینر تعبیه کنید به عبارت دیگر دستگاه ماینر FPGA قابلیت شخصی‌سازی را دارد.
ماینرهای FPGA می‌توانند با مصرف برق کمتر میزان قدرت هش بیشتری را داشته باشند که این موضوع می‌تواند در بهبود روند استخراج ارزهای دیجیتال بسیار حائز اهمیت باشد. در زمانی که ماینرهای FPGA عرضه شدند، افراد بسیاری برای استخراج بیت کوین CPU و GPUهای خود را کنار گذاشته و به ماینرهای FPGA روی آوردند.
پس از گذر مدتی از معرفی دستگاه‌های FPGA شاهد ورود دستگاه‌های جدیدتری بودیم، به همین دلیل حداقل استفاده از ماینرهای FPGA برای استخراج بیت کوین عملا بی‌فایده بود، اما ارزهای دیجیتال دیگری هستند که همچنان از ماینرهای FPGA برای استخراج رمز ارز استفاده می‌کنند، نروس نتورک و کادنا دو نمونه از این ارزهای دیجیتال هستند.

استخراج ASIC
ماینرهای ای سیک (ASIC) با توان محاسباتی بسیار بالا توانستند افراد زیادی را به سمت خود جذب کنند. ماینرهای ای‌سیک با برق مصرفی کمتر و قدرت هش بیشتر نسبت به ماینرهای FPGA فعالیت می‌کنند.
ماینرهای ASIC تنها با هدف استخراج ارزهای دیجیتال به وجود آمدند. برخی از ارزهای دیجیتال را فقط می‌توان با ماینرهای ای سیک استخراج کرد، به عبارت دیگر با توجه به شبکه ارزهای دیجیتال، ماینرهای CPU، GPU، FPGA برای استخراج برخی از ارزهای دیجیتال جوابگو نیستند. به عنوان مثال بیت کوین، بیت کوین کش و لایت کوین جز ارزهای دیجیتالی هستند که تنها به وسیله‌ی ماینرهای ای‌سیک قابل استخراج هستند.
مدارهای الکتریکی به کار رفته در ماینرهای ای سیک بیت کوین، بر خلاف ریزپردازنده‌ها و حافظه‌های رایانه‌های شخصی که دسترسی تصادفی را فراهم می‌کنند، به صورت اختصاصی برای حفظ اطلاعات مربوط به استخراج بیت کوین طراحی شده‌اند.
ماینرهای ای‌سیک متشکل از تراشه‌هایی هستند که توان محاسباتی و سرعت عملیاتی بسیار بالاتر از تراشه‌های معمولی در رایانه‌ها را دارند، اما باید به این موضوع نیز توجه کرد که تراشه‌های ای‌سیک تنها برای یک هدف یعنی استخراج ارزهای دیجیتال طراحی شده‌اند و هدف دیگری را دنبال نمی‌کنند.
برترین تولید کنندگان دستگاه‌ های ماینر ASIC
حال که متوجه شده‌اید دستگاه ماینر چیست بهتر است شناختی از برترین تولید کنندگان قوی‌ترین و کارآمدترین دستگاه‌های ماینر یعنی ای‌ سیک‌ها داشته باشید.

در سال 2013 شرکت بیت مین تکنولوژی (BitMain Technology) در پکن چین تاسیس شد، دستگاه‌های سخت افزاری استخراج انت ماینر (AntMiner) هنوز هم جز بهترین ماینرها به حساب می‌آیند.

سال 2016 یکی از اعضای شرکت انت ماینر که ماینر AntMiner S9 را طراحی کرده بود از شرکت مربوطه یعنی بیت مین جدا شد و میکرو بی‌تی را تاسیس کرد. میکرو بی‌ تی سازنده‌ی ماینرهای WhatsMiner همچنان یکی از اصلی‌ترین رقبای شرکت بیت مین به حساب می‌آید.

شرکت Ebang محصولات ماینر خود را با نام Ebit عرضه می‌کند، شرکت Ebang نیز یکی از سردمداران تولیدکننده ماینرهای ای سیک به حساب می‌آید.

ماینرهای کنان (Canaan) برای افرادی که به دنبال یک دستگاه ماینر با قدرت هش بسیار بالا هستند خیلی مناسب نیست، اما به هر حال کاربرد خود را دارند. شرکت Canaan ماینرهای ای سیک خود را با نام آوالون (Avalon) تولید و عرضه می‌کند.

دلیل استخراج ارزهای دیجیتال
بسیاری بیت کوین را طلای دیجیتال می‌دانند، همان‌طور که برای به دست آوردن طلاهایی که هنوز از دل معدن استخراج نشده‌اند عملیات استخراج باید انجام شود، برای استخراج بیت کوین نیز باید عملیات استخراج صورت گیرد، البته تفاوت‌های در میان استخراج طلا و استخراج ارزهای دیجیتال وجود دارد.
همان‌طور که از نام ارزهای دیجیتال برداشت می‌شود، ارزهای دیجیتال، دیجیتالی هستند و ماهیتی فیزیکی ندارند و عملیات استخراج یا ماین کردن آنها نیز با عملیات استخراج طلا که ماهیتی فیزیکی دارد متفاوت است.
دستگاه‌ها و ابزاری که برای استخراج ارزهای دیجیتال به کار می‌روند نیز بالطبع متفاوت هستند، اما به هر حال عملیاتی باید صورت بگیرند که استخراج کننده‌گان (ماینرها) موفق به دریافت ارزهای دیجیتال کنند.
سوالی که پیش می‌آید این است که انجام عملیات استخراج ارزهای دیجیتال قرار است چه خدمتی را انجام دهد؟
بلاک چین در یک دسته از ارزهای دیجیتال بر اساس پروتکل اجماع PoW و یا اثبات کار فعالیت می‌کند، به این ترتیب قدرت هش در کل شبکه بلاک چین توزیع می‌شود، به عبارت دیگر ماینرها با قرار گرفتن در نقاط مختلف دنیا به توزیع پذیری قدرت هش کل شبکه کمک کرده و رمز ارز مورد نظر را یک رمز ارز کاملا غیرمتمرکز می‌کنند.با تمام اینها اگر شخص و یا سازمانی بتواند قدرتی بیش از 50 درصد از قدرت کل هش شبکه را در اختیار داشته باشد می‌تواند خطری برای امنیت شبکه ایجاد کند.نگرانی از این تهدید برای رمزارز بزرگی همچون بیت کوین به دلیل بزرگی شبکه‌ی این رمز ارز بی‌مورد است، اما به هر حال در رمزارزهایی که کوچکتر هستند باید به این مورد توجه شود.
استخراج رمزارزهایی که هنوز ماین نشده‌ اند
ارزهای فیات توسط دولت‌ها و بانک مرکزی کشورها در هر زمانی که آنها تصمیم بگیرند می‌توانند به چاپ برسند، اما در رابطه با ارزهای دیجیتال موضوع کاملا متفاوت است، هر رمز ارز با توجه به قوانینی که هنگام طراحی آن وضع شده است از یک سیستم خاص برای تولید و استخراج استفاده می‌کند.
به عنوان مثال در رابطه با رمزارز بیت کوین از همان ابتدای روی کار آمدن این ارز مشخص بود که تعداد کل بیت کوین‌هایی که قرار است استخراج شوند به 21 میلیون واحد می‌رسد. حتی پروتکل‌هایی برای چگونگی و میزان استخراج بیت کوین در بازه‌های زمانی از قبل مشخص شده است و به این صورت دست‌اندرکاران بیت کوین از تورم و بی‌ارزش شدن این رمزارز جلوگیری کرده‌اند.
ماینرهای ارزهای دیجیتال با حل یک سری معادلات پیچیده‌ی ریاضی (که البته توسط دستگاه‌های ماینر انجام می‌شود) با یکدیگر رقابت می‌کنند و شخصی که بتواند آن معادله ریاضی که جواب آن هش بلاک مربوطه است را پیدا کند، این امتیاز را کسب می‌کند که بلاک جدید که حاوی تراکنش‌های جدید است را به بلاک چین اضافه کند.
اما ماینرها این خدمات را به رایگان انجام نمی‌دهند و رقابتی که ماینرها باهم دارند به دلیل پاداشی است که قرار است نصیب یکی از آنها شود و آن پاداش همان بیت کوین‌ها و یا رمزارزهای جدید استخراج شده است که در حال حاضر 25/6 واحد بیت کوین برای اضافه کردن هر بلاک به شبکه بلاک چین بیت کوین است. (در رمزارزهای دیگر این مقادیر متفاوت است)
تایید تراکنش‌ ها
هنگامی که فردی قصد انجام تراکنش را داشته باشد، مقداری که قصد ارسال آن را دارد تعیین کرده و به شبکه ارسال می‌کند، این تراکنش برای گروهی از نودهای شبکه بلاک چین ارسال می‌شود، اعتبار شخص و تراکنش بررسی می‌شود (دارایی شخص فرستنده، درواقع با کمک الگوریتم‌هایی با بررسی تراکنش‌ها و فعالیت‌های اخیر فرد فرستنده، دارایی‌های او محاسبه می‌شود تا بتوان اعتبارسنجی را انجام داد.)
سپس ماینرها تراکنش‌ها را در بلاک جدید قرار داده و عمل استخراج انجام می‌شود. مدت زمان مورد نیاز برای تایید تراکنش می‌تواند متفاوت باشد.

تجهیزات مورد نیاز برای استخراج
1. اینترنت پر سرعت
همان‌طور که می‌دانید ارزهای دیجیتال دارایی‌هایی دیجیتال هستند که برای استخراج و استفاده از آنها به اینترنت نیاز است. اینترنت آن هم از نوع پرسرعت یکی از مولفه‌های مورد نیاز برای استخراج ارزهای دیجیتال است که در عمل ماین کردن باید وجود داشته باشد.
2. کیف پول امن
شما به عنوان یک ماینر چه در زمانی که خود به صورت انفرادی فعالیت می‌کنید و چه در زمانی که قدرت هش ماینر خود را در اختیار یک استخر قرار می‌دهید به یک کیف پول امن نیاز دارید تا پاداش استخراج خود را و یا سود دریافتی از استخر استخراج را در آن ارسال کنید.
3. دستگاه سخت افزاری ماینر
و اما یکی از ضروری‌ترین ابزار موردنیاز و شاید اصلی‌ترین ابزار در ماین کردن، خود دستگاه استخراج یا ماینر باشد. با توجه به رمزارزی که قصد استخراج آن را دارید باید به تهیه یک یا چند دستگاه ماینر بپردازید.
توجه کنید که به عنوان مثال در حال حاضر خرید یک دستگاه ماینر FPGA و یا حتی دستگاه ماینر ای‌سیک ضعیف برای استخراج بیت کوین اصلا منطقی نیست. پس با توجه به رمزارزی که قصد استخراج آن را دارید و با توجه به شرایط خودتان بهترین دستگاه ماینر را تهیه کنید.
آینده استخراج ارزهای دیجیتال
استخراج ارزهای دیجیتال یک امر همیشگی نیست و به هرحال به پایان می‌رسد، استخراج ارزهای دیجیتال با گذر زمان به دلیل بیشتر شدن سختی شبکه به مراتب مشکل‌تر از استخراج آن در سال‌های پیش بوده است.
همان‌طور که می‌دانید و پیش از این نیز اشاره شد، تعداد کل ارزهای دیجیتال در همان ابتدای طراحی آنها مشخص شده است، با سخت‌تر شدن استخراج آنها امکان استخراج مقادیر کمتری از آنها در مدت زمان مشابه نسبت به گذشته وجود دارد و به هرحال با وجود سختی استخراج روزی این عملیات به پایان می‌رسد.
به عنوان مثال برای رمزارزی همچون بیت کوین، روزی که 21 میلیون واحد بیت کوین استخراج شود دیگر هیچ فعالیتی در زمینه استخراج بیت کوین صورت نمی‌گیرد و این بیت کوین‌های استخراج شده خواهند بود که با توجه به کارایی که روز به روز بیشتر می‌شود برای دارندگان خود سودسازی خواهند کرد.
با وجود اینها می‌بینیم در همین دوران که استخراج ارزهای دیجیتال و بیت کوین در حال انجام است، روش انجام این کار با گذر زمان دست‌خوش تغییراتی بوده است و احتمالا بعد از این نیز با توجه به شرایط تغییراتی خواهد کرد.

انتخاب و خرید بهترین ماینر
امروزه طیف عظیمی از دستگاه‌های ماینر را می‌توانید در بازار تهیه کنید، برای افرادی که به تازگی قصد ورود به این عرصه را دارند تصمیم‌گیری در خصوص خرید مناسب‌ترین دستگاه ماینر چندان کار ساده‌ای نیست زیرا برای خرید ماینر باید به عوامل مختلف توجه کرد.
ماشین‌ حساب‌های ماینینگ را می‌توان به عنوان یک وسیله کمکی در این راستا در نظر گرفت که افرادی که اطلاعات کافی در این زمینه ندارند بتوانند با استفاده از ماشین‌ حساب ماینینگ و وارد کردن ارقامی همچون هزینه‌ی مصرفی برق، قدرت هش ریت دستگاه، سختی شبکه و هرآنچه باید بررسی شود به نتیجه برسند و با کنار هم قرار دادن نتایج به دست آمده بهترین دستگاه ماینر را تهیه کنند.
علاوه بر این موضوع نوع رمزارزی که قرار است استخراج کنید بسیار در موفقیت شما در زمینه استخراج موثر است به عنوان مثال با اینکه ماین کردن بیت کوین به وسیله CPU رایانه شخصی منسوخ شده است.
هنوز هم ارزهای دیجیتالی هستند که بتوان به وسیله CPU آنها را استخراج کرد و درواقع هزینه بیش از حد برای استخراج این ارزهای دیجیتال با خرید دستگاه‌های ماینر قوی‌تر هزینه اضافی خواهد بود.
از طرفی فکر کردن به اینکه شخصی بخواهد رمزارزی همچون بیت کوین را امروزه به وسیله CPU رایانه شخصی خود استخراج کند نیز مضحک است چراکه در این صورت نه تنها موفق به استخراج نمی‌شود که سیستم رایانه شخصی خود آسیب خواهد رساند.
در نتیجه بهتر است در هنگام تهیه ماینر به تمام موارد اشاره شده دقت کرد.
سخن آخر
ما سعی کردیم در این مقاله با آوردن مطالبی راجع به اینکه دستگاه ماینر چیست و چه کاری انجام می‌دهد و انواع دستگاه‌های ماینر چه هستند، اطلاعاتی را در این زمینه در اختیار شما قرار دهیم.
فعالیت در بازار کریپتوکارنسی به معامله گری و سرمایه‌گذاری در این بازار خلاصه نمی‌شود بلکه راه‌های مختلف برای به سود رسیدن در این بازار وجود دارد که استخراج و ماین کردن ارزهای دیجیتال یکی از آنهاست، اگر قصد فعالیت در بازار ارزهای دیجیتال به عنوان یک ماینر را دارید مطالعه این مطلب می‌تواند تا حد زیادی به شما کمک کند.

به این مقاله امتیاز دهید

(۱۶۴ رای)

۴.۴

ترتیبی که برای خواندن مقالات استخراج رمز ارز به شما پیشنهاد میکنیم:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *