رمز ارز اف تی ایکس توکن چیست؟ با نمودار و قیمت لحظه ای آن

اکثر ما از قبل با مفهوم ارز رمزنگاری شده آشنا هستیم. با این حال، برای کسانی از شما که نمی‌دانید رمز ارز چیست، به طور مختصر بدانید که رمز ارز (Crypto) یک دارایی مجازی است که می‌تواند برای تحقق اهداف اولیه پول فیزیکی، خرید و فروش کالا و خدمات استفاده شود اما با کمی پیچیده‌تر و فقط از طریق اینترنت قابل انجام است. ارزهای مجازی روش بسیار سریع‌تر و راحت‌تری برای انجام چنین کارهایی هستند و به لطف رمزنگاری بسیار امن هستند. در این مقاله از سری مقالات آموزش رمز ارز قصد داریم تا شما را با یکی دیگر از ارزهای دیجیتال به نام رمز ارز اف تی ایکس آشنا کنیم. تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.
سرفصل‌های این مقاله
معرفی و تاریخچه رمز ارز اف تی ایکس
FTX یک پلتفرم معاملات مشتقات رمزنگاری است که در ۸ می ۲۰۱۹ راه اندازی شد. توکن اختصاصی FTX، FTT است و بنیان‌گذار هر دوی آن‌ها گری وانگ و سم بنکمن هستند، که در حال حاضر به عنوان مدیر عامل و بنیانگذار اف تی ایکس شناخته می‌شوند. این پلتفرم به دنبال ایجاد یک رابط کاربری ساده است و به اندازه کافی و با قدرت بالا بر روی شرکت‌های تجاری حرفه‌ای در سراسر جهان تمرکز دارد. هدف این سیستم افزایش انعطاف پذیری اکوسیستم و استفاده از آن‌ها در معاملات است. با وجود اینکه این پلتفرم در سال ۲۰۱۸ راه اندازی شد، اما تا ماه آگوست ۲۰۱۹ توکن آن در صرافی‌های رمز ارز موجود نبود.
بنیان‌ گذاران رمز ارز FTX چه کسانی هستند؟
همانطور که در بالا گفتیم بنیان گذاران رمز ارز اف تی ایکس گری وانگ و سم بنکمن هستند که در زیر به معرفی این دو می‌پردازیم:

سم بنکمن: بنیان‌گذار و مدیر عامل صرافی FTX است؛ از سوابق کاری او همچنین می‌توان به سمت مدیرعامل Almeda Research و سمت معامله‌گر در سال‎های ۲۰۱۴_۲۰۱۷ درJane Street Capital اشاره کرد. او در رشته فیزیک به تحصیل پرداخت و مدرک کارشناسی خود را از موسسه فناوری ماساچوست (ام آی تی) دریافت کرده است.
گری وانگ: او نیز به عنوان بنیان‌گذار و مدیر ارشد فناوری در FTX مشغول فعالیت است. او همچنین به عنوان مدیر ارشد فناوری در Almeda Research مشغول فعالیت است. در ابتدا او به عنوان ک کارآموز مهندسی نرم افزار در فیسبوک مشغول فعالیت بوده است و تحصیلات او نیز مدرک کارشناسی ریاضیات و علوم کامپیوتر از موسسه فناوری ماساچوست می‌باشد.

هدف توکن FTX
FTX علاوه بر صرافی، یک ارائه دهنده رمز ارز است که به کاربران خود این امکان را می‌دهد با توکن‌های فیوچر و اهرمی وارد بازار ارزهای دیجیتال شوند. این توکن‌ها حتی بدون استفاده از معاملات مارجین می‌توانند در ترید رمزارزها همان نقش مارجین را ایفا کنند. رشد و پیشرفت این صرافی در طول این سال‌ها به قدری زیاد بوده که در حال حاضر بسیاری از توکن‌های موجود در بازار، از جمله توکن‌های بسیار جدید نیز در آن وجود دارد.
همچنین یکی از اهداف دیگر این صرافی این است که بنیان‌گذاران و معامله‌گران از فعالیت و معامله در صرافی‌های معمولی رمز ارز منصرف شوند.
برای به تحقق پیوستن این هدف، FTX یک مدل نقدینگی ۳ لایه را پیاده سازی کرده تا کاربران در صورت انجام معامله و متضرر شدن بتوانند از صندوق بیمه به جبران آن بپردازند. برای استفاده از صندوق بیمه لازم است که فرد یک وثیقه معتبر مالی مانند استیبل کوین‌ها معادل به ارزش پولی که می‌خواهند از صندوق بردارند را گرو بگذارند. این روش را می‌توان مشابه روش بازارهای سنتی سهام دانست. یکی دیگر از مزایای این مدل این است که به معامله‌گران این امکان را می‌دهد که بدون استفاده از معاملات مارجین یا فیوچر، برای خود پوزیشن‌های فروش باز کنند و حتی در هنگام کاهش قیمت‌ها نیز سود داشته باشند و از سرمایه خود استفاده کنند.
توکن‌های اهرمی که توسط صرافی اف تی ایکس معرفی شده‌اند نیز مانند توکن‌های معمولی معامله می‌شوند با این تفاوت که آن‌ها اجازه دارند تا از اهرم x3-، x1- یا x3- برای معامله با ارزهای دیجیتال محبوب استفاده کنند. در این خصوص آلامدا ریسرچ قصد دارد تا با تاسیس یک میز سفارش برای صرافی FTX، توکن‌ها را به فروش برساند.
ویژگی‌ های رمز ارز اف تی ایکس

FTX یک صرافی رمز ارز متمرکز است که در زمینه مشتقات و محصولات اهرمی تخصص دارد و از رایج ترین ارزهای رمزپایه معامله شده پشتیبانی می‌کند.
FTX برنامه‌های دسکتاپ و تلفن همراه کاربر پسند با انواع سفارشات مختلف را ارائه می‌دهد و این مبادله را برای مبتدیان و متخصصان با تجربه آسان می‌کند.
امکانات کلیدی و مهم FTX شامل معاملات آتی، توکن‌های اهرمی، بازارهای نقطه‌ای و… است.
این صرافی اخیراً با استفان کاری قهرمان NBA همکاری حامی مالی داشته است.

توکن‌ های Leveraged چیست؟
توکن‌های اهرمی یا Leveraged این امکان را برای معامله‌گران فراهم می‌کند تا موقعیت‌های اهرمی را بدون نیاز به انجام معامله در حاشیه تعیین کنند. به عنوان مثال تصور کنید که یک معامله گر به یک بیت کوین کوتاه با سه اهرم نیاز داشته باشد، حال با استفاده از این قابلیت اف تی ایکس می‌تواند به راحتی یک توکن بیت کوین سه برابر کوتاه در FTX خریداری کند. این توکن‌ها با اتریوم ۲۰ سازگار هستند و به راحتی در هر یک از صرافی‌های متمرکز لیست می شوند. توکن‌های اهرمی EOS ، XRP ، ETH ، BNB ، TRX ، LEO و USDT، تنها توکن‌های اهرمی ارائه شده توسط اف تی ایکس هستند. دلیل محدود بودن توکن‌های اهرمی ارائه شده و ارائه مجموعه محدودی از خدمات توسط سایت پلتفرم ایالات متحده FTX.US، محدودیت‌های اعمال شده در تجارت مشتقات است.
منظور از مشتقات چیست؟
مشتقات به محصولات معاملاتی پیشرفته‌ای گفته می‌شود که شامل قراردادهای تجاری (به منظور خرید یا فروش محصول بدون نیاز به مالکیت محصول اصلی) هستند و معامله گر را قادر به تحلیل نظری در خصوص صعودی یا نزولی بودن بازار می‌سازند.
کارمزد خرید رمز ارز اف تی ایکس
کارمزد معاملاتی در صرافی رمز ارز اف تی ایکس بسته به میزان ارز FTT محاسبه می‌شود و مقدار آن از ۳ تا ۶۰ درصد هزینه معامله کاهش می‌یابد. همین امر معامله گران را ترغیب به خرید توکن‌های FTX برای دریافت تخفیف‌ها و کاهش هزینه معامله می‌کند.
سودهای همگانی در صرافی FTX
یکی از راه‌های جلوگیری از بازپرداخت صرافی‌ها، سودهای همگانی هستند. حال اگر تمامی معامله‌گران سود کنند، دیگر در زمان نوسانات بازار نیازی به کمک مالی صندوق بیمه نخواهند داشت؛ به همین منظور صرافی رمز ارز FTX در خصوص افزایش احتمالی استفاده از صندوق بیمه، به هریک از دارندگان رمز ارز اف تی ایکس در زمان استفاده از صندوق‌های بیمه، پاداش اضافی می‌دهد.
سوزاندن توکن ‌FTT
یکی از روش‌های این صرافی به منظور افزایش قیمت و تقاضای رمز ارز اف تی ایکس، سوزاندن توکن‌های آن است؛ به این منظور این صرافی از یک سوم کارمزدهای دریافت شده برای سوزاندن توکن‌های FTT و افزایش ارزش آن‌ها استفاده می‌کند. صرافی FTX اعلام کرده است که تا زمانی که ۵۰ درصد از حجم کل رمز ارز اف تی ایکس سوزانده نشود از این کار دست نمی‌کشد.
چه چیزی اف تی ایکس توکن را منحصر به فرد می‌ کند؟
رمز ارز اف تی ایکس توسط شرکت  Almeda Research، یکی از شرکت‌های پیشرو در زمینه معاملات ارزهای رمزنگاری و بزرگترین تامین کننده نقدینگی، پشتیبانی می‌شود؛ بنابراین FTX توسط متخصصانی حرفه‌ای و خبره در صنعت رمزارزها طراحی شده است؛ این شرکت خدمات مختلفی نظیر وثیقه گرفتن، نگهداری وجه تضمین اولیه، فرآیندهای تسویه، لیست کردن محصولات و… را ارائه می‌دهد. اف تی ایکس همچنین مدعی است که بر روی چرخه های توسعه سریع متمرکز است و این قابلیت به آن‌ها این امکان را می‌دهد که سیستم‌های معاملاتی رمزارز را با سرعت مستقر کنند.
امنیت شبکه اف تی ایکس توکن چگونه است؟

همان‌طور که گفتیم FTT یک توکن سازگار با اتریوم ۲۰ است؛ بنابراین کاربران می‌توانند ذخیره و نگهداری ایمن و مدیریت توکن‌های FTT خود را از طریق کیف پول سخت افزاری  Ledger Nano X / S با استفاده از  اپلیکیشن اتریوم خودشان انجام دهند.
موارد استفاده توکن FTX

استفاده از آن‌ها مانند پول سنتی، برای خرید در سایت‌هایی که آن‌ها را می‌پذیرند.
استفاده از آن‌ها در سرمایه گذاری
استفاده از توکن FTX و دریافت کاهش کارمزد معاملات بین ۳ تا ۶۰ درصد
استفاده از آن‌ها در معاملات اهرمی
دریافت وثیقه در معاملات

حجم معاملات اف تی ایکس
طبق گزارشات اخیر، حجم معاملات رمز ارز اف تی ایکس به بیش از ۵۰۰ میلیون دلار رسیده است. صرافی FTX به عنوان یکی از بزرگترین صرافی‌های رمز ارز در جهان با همکاری شرکت آلمدا ریسرچ توانسته است که یک پلتفرم ترید بدون مرز فرابورس ارائه دهد. این پلتفرم بیش‌تر توسط سرمایه گذاران و تریدرها با حجم معاملاتی بسیار زیاد مورد استفاده قرار می‌گیرد.
اف تی ایکس که یک بورس مشتقات رمزنگاری شده است، معاملات آتی، نشانه‌های اهرمی و معاملات فرابورس را ارائه می‌دهند. با وجود اینکه در حال حاضر مبادلات آتی نقض‌های فلج کننده زیادی دارند که سبب می‌شود فضا عقب نگه داشته شود، FTX به منظور حل این مشکل و انتقال فضای مشتقات به سمت درجه بندی نهادی توکن FTT را تولید کرده است.
اخیراً حجم معاملات آتی FTX به بیش از ۱۰۰ میلیون دلار در روز رسیده است و هدف آن‌ها این است که ظرف مدت یک بتوانند به اندازه Bitmex و Okexسودآور شوند.
دلیست کردن توکن‌ های لوریج شده صرافی FTX توسط بایننس
در ۲۸ مارس ۲۰۲۰ صرافی بایننس طی بیانیه ای اعلام کرد که تمامی توکن‌های لوریج شده ارائه شده توسط صرافی اف تی ایکس، از ۳۱ مارس ۲۰۲۰ در ساعت ۱۰:۰۰ به وقت محلی از لیست خارج می‌شوند و تمامی کاربران در این بازه زمانی فرصت دارند تا توکن‌های خود را از صرافی انتقال دهند و در صورت عدم انتقال، توکن‌های آن ها سوزانده می‌شود. برخی از ارزهای دلیست شده Bull،bear ،Ethbull ،Ethbear،eosbull، Eosbear، Bnbbull، Bnbbear، Xrpbull و Xrpbear بودند؛ تمامی کاربران در این بازه زمانی توکن‌های خود را به فروش رساندند تا ضرری متوجه آن‌ها نشوند. صرافی FTX در همین زمان جفت ارزی را ارائه کرد تا تمامی کاربران بایننس بتوانند در صورت از بین رفتن توکن های اهرمی از آن‌ها استفاده کنند و ضرر نکنند.
محصولات معاملاتی صرافی FTX
پلتفرم FTX طیف گسترده‌ای از انواع سفارشات را ارائه می‌دهد، از سفارشات اصلی بازار گرفته تا سفارشات پیچیده‌تر. برخی از ابزارها و محصولات معاملاتی این پلتفرم کاملاً منحصر به فرد بوده و توسط تیم سازنده آن طراحی شده و توسعه یافته‌اند. در این صرافی اوراق مشتقه معامله می‌شود، یعنی کاربران دارایی‌های اصلی را معامله نمی‌کنند و بجای آن یک دارایی ثابت یا توکنی را خریداری می‌کنند که دارایی یا وجه دیگری را ارائه می‌دهند. تیم اف تی ایکس که توسط شرکت آلمدا ریسرچ پشتیبانی می‌شود محصولاتی منحصربفرد و ابتکاری بسیاری را در بازار ایجاد کرده‌اند.
معاملات آتی یا فیوچرز (Futures)
همانطور که می‌دانید قرارداد آتی به ابزاری معاملاتی گفته می‌شود که یک خریدار را ملزم به خرید یک نوع دارایی خاص در یک تاریخ مشخص می‌کند و یا به یک فروشنده این امکان را می‌دهد تا در تاریخی مشخص در آینده دارایی توافق شده را تحویل دهد. این نوع قراردادها در حوزه رمزارزها معمولاً برای ترید دارایی‌ها با لوریج انجام می‌گیرد؛ این امر در واقع به معنای وام گرفتن یک سرمایه به منظور افزایش پوزیشن است. این نوع ترید با اهرم، علاوه بر افزایش بازده حاصل از معامله، می‌تواند درصد زیان را نیز بالا ببرد. در صرافی  FTXمعامله گران می‌توانند با استفاده از بیش از ۱۰۰ جفت آتی سه ماهه و دائمی از لوریج ۱۰۱ برابری استفاده کنند. این میزان لوریج در صرافی بیتمکس ۱۰۰ برابر و در صرافی بایننس ۱۲۵ برابر است. استیبل کوین‌ها مانند USD و tether (USDT) به عنوان وثیقه برای بازکردن و حفظ موقعیت‌ها استفاده می‌شوند.
توکن‌های اهرمی: FTX توکن‌های مبتنی بر ERC20 را ارائه می‌دهد که تا ۳ برابر از معامله گران در برابر جفت معاملاتی زیرین استفاده می‌کند. به عنوان مثال، اگر یک معامله گر توکن BULL/USD – 3 برابر بیت کوین را باز کند و بیت کوین ۱۰٪ از زمان خرید افزایش یابد، توکن اهرمی ۳۰٪ افزایش می‌یابد. توکن‌های اهرمی FTX نیازی به حاشیه ندارند.
معاملات آپشن یا اختیار معامله (Options)
در معاملات آپشن که به سبک اروپایی در اف تی ایکس برای بیت کوین ارائه می‌شود، تسویه وجه نقد آن به صورت دلار محاسبه می‌شود. در این نوع قرارداد، خریدار یا فروشنده می‌تواند یک دارایی خاص را به قیمت از پیش تعیین شده در یک تاریخ مشخص به تریدرها بدهند، اما آن‌ها را ملزم به انجام این کار نمی‌کنند. این نوع قرارداد به دو صورت “حق خرید (صعودی)” و “حق فروش (نزولی)” وجود دارد.
در صرافی اف تی ایکس زمانی که یک تریدر قراردادهای اختیار معامله خود را تنظیم کند، می‌تواند از صرافی درخواست برآورد قیمت نماید؛ پس از درخواست قیمت FTX طی مدت زمان ۱۰ ثانیه قیمت پیشنهاد خرید را برای قرارداد اختیار معامله مربوطه ارائه می‌دهد. در این زمان پس از استعلام قیمت تریدرها می‌توانند معامله آپشن را بپذیرند یا از آن صرف نظر کنند.
معاملات Move صرافی FTX
قرارداد “موو” اولین بار توسط صرافی اف تی ایکس به بازار معرفی شد. نحوه عملکرد این بازار به این صورت است که یک دارایی خاص، در یک بازه زمانی مشخص و تعیین شده در آن اصطلاحاً حرکت کرده و تغییر قیمت می‌یابد.
قراردادهای Move به سه صورت زیر توسط صرافی FTX ارائه شده است:

روزانه: این نوع قرارداد همانطور که از اسمش پیداست پس از یک روز منقضی می‌شود؛ این نوع معامله یک معامله جذاب برای تریدرهای روزانه است.
هفتگی: این نوع قراردادها پس از ۷ روز منقضی می‌شود؛ روز باز کردن و اتمام آن‌ها لزوماً شروع و پایان هفته نیست و در وسط هفته نیز می‌توان آن را باز کرد و بعد از ۷ روز به تاریخ انقضا رسید.
سه ماهه: این نوع قرارداد که پس از ۳ ماه منقضی می‌شود، گزینه مناسبی برای معامله گران بلند مدت است.

در خصوص قراردادهای Move توجه کنید که بجز پلتفرم رمز ارز اف تی ایکس، هیچ پلتفرم دیگری این نوع قرارداد را ارائه نکرده است.
برنامه‌ های FTX Token برای آینده

رمز ارز اف تی ایکس قصد دارد تا در آینده یک پلتفرم معاملاتی متمرکز راه اندازی کند که می‌تواند به یک سیستم عامل IEO مشابه که نمونه آن پلتفرم بایننس، تبدیل شود. با توجه به اینکه رمزارز FTT برای خرید در این پلتفرم مورد استفاده قرار خواهد گرفت، به نظر می رسد که با راه اندازی آن، تقاضا برای خرید رمز ارز اف تی ایکس افزایش خواهد یافت.
سخن پایانی
در این مقاله به معرفی و بررسی رمز ارز اف تی ایکس پرداختیم؛ همانطور که گفتیم این رمز ارز توانسته است با پلتفرمی که ارائه داده است به سرعت به یکی از پلتفرم‌های معاملات ارزهای دیجیتال در جهان تبدیل شود. همچنین توکن FTT آن نیز دارای کاربردهای بسیار متنوعی است که سبب شده تا کاربران زیادی جذب آن شوند و تقاضا برای این رمزارز افزایش یابد.
در آخر بدانید که این رمز ارز مانند سایر ارزهای دیجیتال دارای مزایا و معایب مختلفی است که هر فرد با توجه به شرایط خود باید آن ها راتحلیل کرده و درباره سرمایه گذاری و یا عدم سرمایه گذاری خود در آن تصمیم بگیرد.
سوالات متداول
رمزارز اف تی ایکس چیست؟
این رمز ارز یکی از جالب‌ترین و در عین حال محبوب‌ترین توکن‌های موجود در بازار است و در حال حاضر توانسته است با مدت زمان کمی که از شروع فعالیتش گذشته، در میان ۱۰۰ رمز ارز برتر در کوین مارکت کپ قرار گیرد. توکن اختصاصی آن نیز با نماد FTT نمایش داده می‌شود.
موسسان رمز ارز FTX چه کسانی هستند؟
بنیان گذاران رمز ارز اف تی ایکس گری وانگ و سم بنکمن هستند و این رمز ارز توسط شرکت آلمدا ریسرچ پشتیبانی می‌شود.
آینده رمز ارز اف تی ایکس چگونه خواهد بود؟
رمز ارز اف تی ایکس قصد دارد تا در آینده یک پلتفرم معاملاتی متمرکز راه اندازی کند که می‌تواند به یک سیستم عامل IEO مشابه که نمونه آن پلتفرم بایننس، تبدیل شود.

به این مقاله امتیاز دهید تا با کمک شما کیفیت آن را بسنجیم

توجه: با وجود اینکه دو صرافی کوینکس و کوکوین هر دو فعلا بدون نیاز به تغییر IP فعالیت می‌کنند اما بهتر است برای امنیت بیشتر از IP ثابت خارج از ایران استفاده کنید.
برای ورود به صرافی کوینکس حتما باید با IP خارج از ایران وارد شوید.

به این مقاله امتیاز دهید تا با کمک شما کیفیت آن را بسنجیم

ترتیبی که برای خواندن مقالات” انواع توکن ها “به شما پیشنهاد می‌کنیم:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *