رمز ارز هدرا هش گراف چیست؟ بررسی کامل با قیمت لحظه ای آن

سرفصل‌های این مقاله
قیمت لحظه ای هدرا هش گراف

معرفی هدرا هش گراف (Hedera Hashgraph)
رمز ارز هدرا هش گراف با اینکه غیرمتمرکز است از بلاک چین استفاده نمی‌کند و این موضوع باعث متمایز شدن این رمزارز از خیلی از رمزارزهای شناخته‌شده بوده است. درواقع روش اجماع در فناوری به کار رفته در شبکه هدرا، هش گراف است. به بیان دقیق‌تر روش تایید کردن تراکنش‌ها در این شبکه متفاوت است. ابداع در راه و روش یکی از مواردی است که توجه برخی سرمایه گذاران را به خود جلب کرده است.
معرفی بنیان گذاران رمز ارز هدرا هش گراف
دکتر لیمون بیرد (Dr. Leemon Baird) و مانس هرمن (Mance Harmon) موسسان پروژه‌ی هدرا هش گراف هستند.دکتر لیمون بیرد دکترای علوم کامپیوتر دارند و چندین کتاب، مقاله و اختراع را در کارنامه‌ی حرفه‌ای خود دارند. اما مانس هرمن که دانش و تجربه‌ی زیادی در مدیریت اجرایی و کارآفرینی دارد دیگر موسس این پروژه است. آقای دکتر لیمون بایرد و مانس هرمن در BlueWave Security و البته قبل از آن در Trio Security باهم همکاری داشته‌اند.البته بد نیست بدانید که در حال حاضر تیم مدیریتی این پروژه یک تیم ۱۰ نفره است که همه دارای پیشینه‌ی تجربی و دانش خوبی هستند.
تاریخچه رمز ارز هدرا هش گراف

در تاریخ ۱۸ سپتامبر ۲۰۱۹ در ابتدای کار این رمزارز قیمت آن ۰.۰۸۷ دلار بود اما سپس سیر نزولی به خود گرفته و تا ۰.۰۱۰ نیز تنزل قیمت داشت. پس از کمی نوسان در همان محدوده در فوریه سال ۲۰۲۰ قیمت تا ۰.۰۶۸ رشد کرد، سپس با گذر از یک دوران رنج در همان حوالی تا ژانویه ۲۰۲۱ یک روند صعودی را آغاز کرد و تا قیمت ۰.۴۰ در مارس ۲۰۲۱ رسید. در حال حاضر که در سپتامبر ۲۰۲۱ به سر می‌بریم قیمت این رمزارز به ۰.۲۶ رسیده است.
ویژگی های رمز ارز هدرا هش گراف Hedera Hashgraph
رمز ارز هدرا هش گراف (Hedra Hashgraph) با نماد HBAR در زمان نگارش این مطلب در رتبه ۵۳ بازار از نظر بزرگی قرار گرفته است. ارزش بازار این رمزارز ۲.۵ میلیارد دلار است و ۰.۱۱ درصد از کل بازار را به خود اختصاص داده است. حدودا روزانه ۲۳۷ میلیارد دلار در این رمزارز معماملات انجام می‌شود. صرافی Paybito بیشترین نرخ معاملات مربوط به رمزارز HBAR را دارد.
فناوری به کار رفته در این پروژه به جای زنجیره از نمودارهای جهت دار غیر مدور (DAG) برای انجام عملیات خود استفاده می‎‌کند.
درواقع تفاوت عمده‌ بلاک چین و هدرا هش گراف در روش اجماع برای تایید تراکش‌ها است. در بلاک چین که برای نقل و انتقالات اطلاعات در شبکه بسیاری از ارزهای دیجیتال از جمله بیت کوین مورد استفاده قرار می‌گیرد از روش اجماع اثبات کار استفاده می‌شود، این کار امنیت مبادلات را بالا می‌برد اما سرعت انجام کار و همچنین کارمزد مبادلات به شدت بالا می‌رود، در مقابل هدرا هش گراف از روش اجماع تحمل خطای بیزانس استفاده می‌کند که نودها در آن کار تایید تراکش را انجام می‌دهند. انجام تایید تراکنش‌ها در این سیستم نه به صورت متوالی که به صورت موازی انجام می‌شود و درواقع در یک لحظه امکان تایید چند تراکنش وجود دارد، همین موضوع سرعت تایید تراکنش‌ها را در این فناوری بالا می‌برد و سادگی کار نیز باعث کاهش کارمزد تراکش‌ها می‌شود.
مزایا و معایب رمز ارز هدرا هش گراف Hedera Hashgraph
مزایا
تعداد تراکنش بالا (بیش از ۱۰ هزار تراکنش در ثانیه) را می‌توان یک مزیت به حساب آورد، از آنجایی که انجام معاملات بیت کوین و اتریوم مدت زمان زیادی را می‌طلبند، این سرعت انجام معاملات یکی از نکات مثبت این پلتفرم است. این موضوع را می‌توان با عنوان مقیاس پذیری نیز یاد کرد.
از طرفی با استفاده از الگوریتم اجماع aBFT (تحمل خطای بیزانس نامتقارن) از آنجایی که انرژی کمتری هزینه می‌شود، کارمزد تراکنش‌ها کاهش خواهند یافت.با استفاده از ساختار نظارت موجود در این فناوری، می‌توان از اجرای درست همه‌ موارد مطمئن شد.
بر اساس آنچه از طرف مدیریت این پروژه اعلام شده است، امنیت حاکم بر این پروژه به قدری بالا است که فاکتورهای مخرب نیز نمی‌توانند بر آن تاثیرگذار باشند.
معایب
اگر شما به عنوان یک سرمایه‌گذار معمولی قصد مطالعه‌ وایت پیپر آن را داشته باشید، احتمالا همه چیز به نظرتان گنگ و مبهم بیاید. داشتن سطح بالایی از دانش برای فهم وایت پیپر یکی از معایب این پروژه است چرا که عموم مردم نیاز به مطالعه وایت پیپر دارند تا بتوانند برای خرید و یا عدم خرید آن تصمیم بگیرند.
الگوریتم اجماع هدرا هش گراف و کار آن مبهم است و نمی‌توان به درستی متوجه نحوه‌ عملکرد آن شد. نظارت در این پروژه یک مزیت برای آن به حساب می‌آید، با این حال مشخص نیست که ۳۹ ناظر مستقل قرار است به چه صورت بر امور نظارت کنند.
کاربردهای این رمز ارز
در هر زمان و هرکجا که نیاز به یک روش اجماع سریع و در عین حال ایمن باشد می‌توان از این فناوری استفاده کرد. به عنوان مثال اینترنت اشیا با استفاده از هدرا می‌توان معاملاتی بسیار کم هزینه و سریع را تجربه کرد. توکن اختصاصی این فناوری HBAR نام دارد که معاملات با آن انجام می‌شوند.
برای ایجاد برنامه‌های غیرمتمرکز، با استفاده از قراردادهای هوشمند این فناوری به کمک کاربران می‌آید.
از سرویس ذخیره‌سازی این پروژه نیز برای ذخیره‌ی فایل‌های توزیع شده‌ی اضافی استفاده می‌شود.
کیف پول هایی که هدرا هش گراف را ساپورت می‌ کنند
همان‌طور که می‌دانید بهتر است پس از خرید رمز ارز در صرافی، دارایی خود را به سرعت به یک کیف پول امن که از رمزارز موزد نظر شما پشتیبانی می‌کند ارسال کنید و در آنجا نگه‌داری کنید. به هیچ عنوان رمزارز خریداری شده را در صرافی نگه‌داری نکنید که از خطرهای احتمالی در امان باشید. در ادامه قصد داریم لیستی از بهترین کیف پول‌هایی که توکن HBAR را پشتیبانی می‌کنند را در اختیارتان بگذاریم.
۱. کیف پول سخت افزاری Trezor
استفاده از کیف پول های سخت افزاری برای معامله گران و سرمایه گذارانی که میزان دارایی قابل قبولی دارند بهترین انتخاب است. امنیت کیف پول‌های سخت افزاری از دیگر انواع کیف پول بیشتر است. کیف پول Trezor از توکن HBAR پشتیبانی می‌کند.
۲. کیف پول سخت افزاری Ledger Nano X/S
کیف پول‌های سخت افزاری لجر نیازی به معرفی ندارند، امنیت بالایی که کیف پول های سخت افزاری لجر برای دارندگان ارزهای دیجیتال فراهم می‌کنند باعث شده است که افراد زیادی استفاده از این کیف پول را ترجیح دهند. البته با توجه به قیمت نسبتا بالای کیف پول های سخت افزاری معمولا کسانی که دارایی دیجیتال زیادی دارند از کیف پول های سخت افزاری استفاده می‌کنند. به هر حال کیف پول Ledger Nano X و Ledger Nano S هر دو از رمز ارز هدرا هش گراف پشتیبانی می‌کنند.
۳. Exodus
کیف پول نرم افزاری اکسودوس به دلیل رابط کاربری خوبی که دارد بسیار برای افرادی که به تازگی وارد بازار ارزهای دیجیتال شده‌اند مناسب است. این کیف پول محبوب از رمز ارز HBAR نیز پشتیبانی می‌کند.
۴. Trust Wallet
یکی از کیف پول‌های نرم افزاری شناخته شده و محبوب در میان فعالان بازار ارزهای دیجیتال کیف پول تراست ولت (Trust Wallet) است که خوشبختانه از رمز ارز هدرا هش گراف نیز پشتیبانی می‌کند.
۵. Coinomi
کیف پول نرم افزاری کوینومی در نسخه‌های موبایل (اندروید و IOS) و دسکتاپ (ویندوز و لینوکس) برای کاربران طراحی و ارائه شد.دارندگان رمزارز هدرا هش گراف می‌توانند دارایی خود را به کیف پول کوینومی منتقل کنند و با خیالی آسوده نگه‌داری کنند.
۶. Atomic wallet
با استفاده از کیف پول اتمیک که در نسخه‌های موبایل و دسکتاب برای کاربران ارائه شده است، می‌توان توکن HBAR را نیز نگه‌داری کرد. از مزایای کیف پول اتمیک می‌توان به امنیت، تمرکززدایی و حفظ حریم شخصی اشاره کرد.
۷. My Hbar Wallet
کیف پول رسمی Myhbarwallet.com یک کیف پول امن و رایگان است که می‌توان از آن به عنوان یک گزینه مناسب برای نگه‌داری توکن HBAR یاد کرد.
خرید رمز ارز هدرا
برای خرید رمزارز هدرا هش گراف می‌توانید به راحتی در یکی از صرافی‌هایی که این رمزارز در آنها لیست شده است اقدام به خرید کنید. لیست صرافی‌هایی که این رمزارز را لیست کرده‌اند در ادامه آمده است. با توجه به جفت ارز موردنظر برای خرید این توکن در هر صرافی نیاز به ارزهایی خواهید داشت. معمولا رمز ارز تتر، اتریوم، بیت کوین و دلار آمریکا برای خرید رمزارز هدرا هش گراف مورد نیاز است.
پس اگر شما قصد خرید این رمز ارز را داشته باشید باید ابتدا اقدام به خرید رمز ارز بیت کوین، اتریوم و یا تتر کنید و سپس در قسمت اسپات پلتفرم صرافی رمزارز را انتخاب کرده و حجم مورد نظر را وارد کنید و در نهایت بر روی دکمه‌ Buy که معمولا به رنگ سبز است، خرید خود را به پایان برسانید. برای فروش نیز باید حجم مورد نظر خود برای فروش رمزارز هدرا هش گراف را وارد کنید و در نهایت بر روی دکمه‌ Sell کلیک کنید.
در معاملات شرطی برای توکن HBAR که در صرافی‌های بایننس، FTX و Delta Exchange امکان پذیر است به ارزهای دیجیتال USDT (تتر) و PERP نیاز خواهید داشت.
صرافی های پشتیبانی کننده از رمز ارز هدرا

کاربران صرافی بایننس می‌توانند رمز ارز هدرا هش گراف را با استفاده از ارزهای تتر، بیت کوین، BUSD و BNB خریداری کنند. خرید این رمز ارز در صرافی Binance.US به وسیله دلار آمریکا نیز امکان‌پذیر است. قیمت توکن HBAR در صرافی بایننس با استفاده از رمزارزهای مختلف بیت ۰.۲۶۱ الی ۰.۲۶۹ است.

هوبی گلوبال (Huobi Global)

صرافی هوبی گلوبال نیز امکان خرید توکن HBAR را به وسیله تتر، بیت کوین و اتریوم در بازار اسپات برای کاربران خود فراهم کرده است. قیمت رمز ارز HBAR بر حسب تتر معادل ۰.۲۶۰۶، بر حسب بیت کوین ۰.۲۶۰۵ و برحسب اتریوم معادل ۰.۲۶۲۶ دلار است.

اگر شما هم یکی از کاربران صرافی بیترکس هستید و قصد خرید HBAR را دارید باید بدانید که برای خرید این رمزارز در بازار اسپات (نقدی) به ارز فیات دلار آمریکا و یا ارزهای دیجیتال بیت کوین، اتریوم و یا تتر نیاز خواهید داشت. قیمت‌ها بر حسب رمز ارز تتر و همچنین دلار آمریکا برابر و معادل ۰.۲۶۱۳ دلار است اما اگر این رمزارز را بر حسب بیت کوین خریداری کنید قیمت آن معادل ۰.۲۶۱۵ دلار خواهد بود و اگر آن را با اتریوم تهیه کنید نیز باید مبلغ ۰.۲۶۲۲ دلار را بپردازید.

امکان خرید رمزارز HBAR در صرافی Gate.io فقط با تتر میسر است، قیمت این رمزارز در صرافی Gate.io در حال حاضر معادل ۰.۲۶۰۸ دلار است.

امکان خرید رمز ارز هدرا هش گراف در صرافی Okcoin تنها با استفاده از دلار آمریکا ممکن است که قیمت آن در زمان نگارش این مطلب معادل ۰.۲۶۱۵ دلار بوده است.

صرافی کوینکس نیز که امکان استفاده از آن برای کاربران ایرانی بلامانع است، امکان خرید این توکن را با استفاده از رمزارزهای تتر و بیت کوین برای کاربران خود فراهم کرده است. گفتی‌ است که قیمت این توکن بر حسب تتر معادل ۰.۲۶۱۷ دلار و بر حسب بیت کوین معادل ۰.۲۶۱۱ دلار است.

کاربران در صرافی HitBTC نیز می‌توانند رمز ارز هدرا هش گراف را به وسیله ارز فیات دلار آمریکا، رمزارز بیت کوین و یا اتریوم در بازار اسپات خریداری کنند. قیمت توکن HBAR اگر با استفاده از دلار آمریکا خریداری شود، ۰.۲۶۱۶ دلار، اگر با بیت کوین خریده شود معادل ۰.۲۶۱ دلار و اگر با استفاده از اتریوم خریداری شود قیمتی بالاتر و معادل ۰.۲۸۴ دلار خواهد داشت.

امکان خرید این رمزارز با استفاده از دلار آمریکا به قیمت ۰.۲۶۱۶ و بیت کوین به قیمت ۰.۲۶۱ دلار برای کاربران در بازار اسپات فراهم شده است.

کاربران صرافی CoinZoom می‌توانند با استفاده از دلار آمریکا، تتر و بیت کوین، رمزارز هدرا هش گراف را با قیمت‌های ۰.۲۶۰۵ و ۰.۲۶۰۶ خریداری کنند.
به جز صرافی‌هایی که در این بخش لیست کردیم، امکان خرید این رمزارز در صرافی‌های Liquid، OKEX، WazirEx، Upbit، Flybit، Rekeningku.com، Bitbns، CoinDCX، Paybito، Bitrue، Pionex، VCC Exchange، Tokocrypto، Satang Pro، Giottus و ZT نیز برای کاربرانی که قصد خرید نقدی رمز ارز هدرا هش گراف را دارند فراهم شده است.
برای باز کردن معاملات شرطی این رمزارز می‌توانید از صرافی‌های Binance، FTX و Delta Exchange استفاده کنید.
پروژه های این رمز ارز
اکوئر یک شرکت توسعه نرم افزار است که در زمینه‌ صنعت بهداشت و درمان متمرکز است.
TrakInvest
یک پلتفرم که به تجار امکان انجام معاملات و مبادلات را می‌دهد.
Agryo
پلتفرمی که به کشاورزان وام هم می‌دهد. اطلاعات ریسک جهانی را برای کشاورزان فراهم می‌کند، و کاربران می‌توانند تحت قراردادهای مالی به جمع‌آوری، ارزیابی و نظارت بر عمل کشاورزان بپردازند.
AdxDax
یک پلتفرم تبلیغاتی Self-Serve که از بلاک چین و دفتر کل توزیع شده برای حل مشکلات صنعت تبلیغات استفاده می‌کند.
Carbon
اولین استیبل کوین خلق شده در این فناوری جدید، کربن بود.
آینده رمز ارز هدرا هش گراف
آینده‌ هر رمز ارزی در گرو اقبال عمومی از آن ارز است، در نتیجه اگر رمزارز هدرا هش گراف بتواند جایگاه خوبی در میان عموم مردم و سازمان‌ها پیدا کند می‌توان به آینده این ارز امیدوار بود در غیر این صورت ممکن است نوساناتی داشته باشد اما رشد چندانی نخواهد کرد.
موضوع دیگری که باید به آن توجه کرد این است که هر شخص، سازمان یا موسسه نهایتا می‌تواند آینده یک رمزارز را پیش‌بینی کند و نه پیش‌گویی در نتیجه علی‌رغم اینکه بررسی پیش ‌بینی‌های متخصصین می‌تواند تا حدودی به شما کمک کند که آینده‌ این رمز ارز را حدس بزنید، باید بدانید که عدم قطعیت در بازارهای مالی و به خصوص ارزهای دیجیتال همیشه وجود دارد.
با این حال تیم توسعه‌دهنده رمزارز هدرا هش گراف در سال ۲۰۱۸ با فروش توکن‌های خود مبلغی بالغ بر ۱۲۰ میلیون دلار را جذب کردند. تیم این پروژه مبلغ به دست آمده را برای گسترش فضای ذخیره غیرمتمرکز هزینه کردند. پلتفرم هدرا هش گراف در سال ۲۰۱۹ معرفی شد که از همان زمان تا کنون رشد خوبی را به همراه داشته است.
فناوری هدرا
با مراجعه به وبسایت این پروژه متوجه خواهید شد که این تیم مدعی هستند که با استفاده از فناوری به کار رفته در این پروژه بیش از ۱۰ هزار تراکنش در یک ثانیه انجام خواهد شد. چیزی که استفاده از آن را بسیار ساده می‌کند و خیلی‌ها آن را ترجیح می‌دهند.
از طرف دیگر تیم حرفه‌ای این پروژه نوید پیروزی‌های بزرگی را می‌دهد، پیروزی‌هایی که بسیاری از دیگر پروژه‌ها به دلیل مشکلات عدیده در مسیر رسیدن به آن جا ماندند و در این پروژه‌ به دلیل تیم قدرتمند آن رسیدن به پیروزی دستاورد عجیبی نیست. با توجه به ادعاها وعده‌های سازندگان، می‌توان آینده‌ خوبی را برای این رمزارز متصور شد، البته به شرط آنکه ادعاها واقعی باشند.
بد نیست بدانید که در وبسایت رسمی این رمزارز آمده است که امکان انجام ۵ میلیون تراکنش در روز آن هم با کارمزد تنها ۰.۰۰۰۱ دلار با استفاده از فناوری هش گراف امکان پذیر است. هدرا هش گراف را می‌توان یک رقیب برای سیستم‌های پرداخت همچون ویزا به شمار آورد.
همچنین هدرا هش گراف در نظر دارد به پلتفرمی برای ساخت پروژه‌های غیرمتمرکز بدل شود. تمام این کاربردهای مفید می‌تواند آینده‌ای درخشان را برای توکن این پروژه یعنی HBAR رقم بزند.
سخن آخر
رمز ارز هدرا هش گراف با نماد اختصاری HBAR غیرمتمرکز است با این حال از بلاک چین استفاده نمی‌کند. نوآوری در این رمزارز و پروژه‌ آن را می‌توان یک نقطه قوت برای آن دانست. بد نیست بدانید شرکت‌های بزرگی از جمله گوگل، IBM و LG و بسیاری از دیگر شرکت‌ها در این پروژه سرمایه‌گذاری کرده‌اند.
دست‌اندرکاران این فناوری معتقد هستند که بلاک چین بیت کوین نسل اول، بلاک چین اتریوم نسل دوم و سیستم به کار رفته برای شبکه هدرا هش گراف نسل سوم شبکه‌های بلاک چین به حساب می‌آید.
سوالات متداول
موسسان رمز ارز هدرا هش گراف چه کسانی بودند؟
دکتر لیمون بیرد (Dr. Leemon Baird) و مانس هرمن (Mance Harmon) موسسان پروژه‌ هدرا هش گراف هستند.
کاربرد هدرا هش گراف چیت؟
با استفاده از هدرا هش گراف می‌توان مبادلات بسیار کم‌هزینه‌ای را تجربه کرد. از طرف دیگر کسانی که قصد ساخت پروژه‌های غیر متمرکز را دارند می‌توانند از این پلتفرم استفاده کنند. و در هر زمینه‌ای که نیاز به ارسال سریع اطلاعات باشد، پلتفرم هدار هش گراف حرفی برای گفتن دارد.
آیا هش گراف یک رمز ارز است؟
خیر، هش گراف درواقع یک سیستم شبیه به بلاک چین است که برای انتقال اطلاعات به جای زنجیره از نمودار (Graph) استفاده می‌کند.
کدام صرافی‌ ها توکن HBAR را ارائه می‌ دهند؟
بایننس (Binance)، هوبی گلوبال (Huobi Global)، بیترکس (Bittrex)، Gate.io، Okcoin، کوینکس (coinex)، HitBTC، Bitcoin.com exchange، CoinZoom، OKEX ، WazirEx، Upbit، Flybit، Rekeningku.com، Bitbns، Liquid، CoinDCX، Paybito، Bitrue، Pionex، VCC Exchange، Tokocrypto، Satang Pro، Giottus و ZT صرافی‌های هستند که می‌توان در آنها اقدام به خرید و معامله توکن هدرا با نام اختصاری HBAR کرد.
کدام کیف پول‌ها اط رمز ارز هدرا هش گراف پشتیبانی می‌کنند؟
کیف پول سخت افزاری Trezor، کیف پول سخت افزاری Ledger Nano X/S، Exodus، Trust Wallet، Coinomi، Atomic wallet، My Hbar Wallet از بهترین کیف پول‌هایی هستند که از رمز ارز هدرا هش گراف پشتیبانی می‌کنند.

به این مقاله امتیاز دهید تا با کمک شما کیفیت آن را بسنجیم

توجه: با وجود اینکه دو صرافی کوینکس و کوکوین هر دو فعلا بدون نیاز به تغییر IP فعالیت می‌کنند اما بهتر است برای امنیت بیشتر از IP ثابت خارج از ایران استفاده کنید.

ترتیبی که برای خواندن مقالات” انواع کوین ها “به شما پیشنهاد می‌کنیم:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *