رمز ارز ENS چیست؟ ( همه چیز در مورد رمز ارز اتریوم نیم سرویس)

10 سال پیش اگر درباره خرید اتریوم (Ethereum)، تتر (Tether)، بیت کوین (Bitcoin) و غیره صحبت می‌کردید، همه‌چیز شاید کمی عجیب و تصورنشدنی به نظر می‌رسید، اما در دنیای امروزی بزرگ‌ترین بانک‌ها و شرکت‌های جهان در حال خرید ارزهای دیجیتال هستند. امروزه بزرگ‌ترین شرکت‌های فناوری ارزهای دیجیتال خزانه‌داری خود را گسترش می‌دهند که همه این‌ها نشان می‌دهد مردم روز به روز بیشتر به ارزهای دیجیتال علاقه‌مند می‌شوند. فرقی نمی‌کند که شما یک معامله‌گر باتجربه باشید یا مبتدی، در هر صورت اصطلاح رمز ارز را چندین بار در هفته می‌شنوید و کنجکاو هستید اطلاعات بیشتری درباره ارزهای دیجیتال به دست آورید. با گسترش بازار ارزهای دیجیتال، ارزهای زیادی وارد این بازار شدند. شاید نام رمز ارز ENS را شنیده باشید و بخواهید با این رمز ارز آشنا شوید. در این مقاله می‌خوانید رمز ارز اتریوم نیم سرویس چیست، چه چشم‌انداز و آینده‌ای دارد و کدام کیف پول‌ها از آن پشتیبانی می‌کنند.
رمز ارز ENS چیست؟
این رمز ارز یک سیستم نام‌گذاری توزیع شده است که روی بلاک چین اتریوم قرار دارد. رمز ارز ENS که بنیان‌گذار نیک جانسون در سال 2017 آن را راه‌اندازی کرد، شناسه‌های پیچیده مانند آدرس‌های کیف پول رمزگذاری‌شده و هش‌ها را به نام‌های کیف پول ساده و قابل خواندن توسط انسان ترجمه می‌کند. همچنین اشتراک‌گذاری و به خاطر سپردن آدرس‌های اتریوم در بلاک چین را آسان‌تر می‌کند.
این رمز ارز تنها به آدرس‌های کیف پول محدود نمی‌شود. ما می‌توانیم از آن برای نمایش شناسه‌های تراکنش، هش‌ها و داده‌های ابری استفاده کنیم که همگی در دنیای ارزهای دیجیتال کاربرد گسترده‌ای دارند. از زمانی که رمز ارز ENS به‌عنوان بخشی از فرایند تبدیل به یک سازمان توکن حکومتی مستقل غیرمتمرکز راه‌اندازی شد، روند رشد خود را آغاز و علاقه‌مندان زیادی را به خود جذب کرده است.
مفهوم دامنه‌های ارز ENS بسیار شبیه سیستم نام‌گذاری دامنه DNS است که با ایجاد نام‌های قابل خواندن برای انسان و URL هایی که به‌راحتی به خاطر می‌آیند، بسیاری از آدرس‌های IP را در وب ساده‌سازی می‌کند. همچنین به‌طور مؤثر، ENS از همان فرایند عملیاتی در دامنه‌ها استفاده می‌کند، اما این کار را با اجرای یک فناوری رمزنگاری به نام Defi انجام می‌دهد.

رمز ارز ENS چگونه کار می‌کند؟
همان‌طور که قبلاً ذکر شد، این رمز ارز یک سیستم نام‌گذاری توزیع‌شده، منبع‌باز و قابل توسعه است که در بلاک چین اتریوم عمل می‌کند. آنچه درباره این ارز خاص محسوب می‌شود، جنبه شخصی آن است.
برای مثال، اگر شخصی می‌خواهد برای شما رمز ارز ارسال کند، باید آدرس کیف پول خود را برای او ارسال کنید. به خاطر سپردن آدرس کیف پول کار سختی محسوب می‌شود و بهتر است آدرسی داشته باشید که همیشه بتوانید آن را به ذهن بسپارید و خیلی سریع برای شخصی که می‌خواهد رمز ارز شما را انتقال دهد ارسال کنید.
به عبارت دیگر، کاربری که می‌خواهد رمز ارز را در کیف پول اتریوم دریافت کند، به‌جای آدرس پیچیده، نام دامنه ENS ایجادشده را دریافت می‌کند. منشأ این دامنه حول محور برنامه مبتنی بر بلاک چین اتریوم به نام قرارداد هوشمند می‌چرخد. همان‌طور که برای اهداف مختلف قراردادهای فیزیکی منعقد می‌کنید، قراردادهای هوشمند نیز قراردادهای دیجیتالی هستند که براساس مجموعه‌ای از قوانین از پیش تعریف شده اجرا می‌شوند.
این قراردادها تعاملات همتا به همتا را در بلاک چین مدیریت می‌کنند؛ به همین دلیل بسیاری از برنامه‌های Defi از آن‌ها برای تسهیل موارد مختلف استفاده می‌کنند. برای ایجاد دامنه ENS، رمز ERC استفاده می‌شود؛ استانداردی که برای ایجاد و صدور قراردادهای هوشمند کاربرد دارد.
کاربردهای اتریوم نیم سرویس چیست؟
کاربرد اصلی این سرویس جایگزینی آدرس‌های طولانی با دامنه‌های قابل خواندن توسط انسان است. این ویژگی می‌تواند روند عملیات ارزهای دیجیتال را تسهیل کند. ذهن انسان به‌راحتی می‌تواند نام قابل خواندن برای انسان را به خاطر بیاورد، اما به خاطر سپردن یک رشته 42 کاراکتری برای ذهن تقریباً غیرممکن است.
اتریوم نیم سرویس به کاربران کمک می‌کند در زمان خود صرفه‌جویی کنند. همچنین به‌طور چشمگیری احتمال خطاهای تایپی را هنگام واردکردن آدرس و ارسال دارایی یا اتصال به یک برنامه غیرمتمرکز جدید کاهش می‌دهد. دامنه‌های ENS جزئیات کیف پول را شخصی‌سازی می‌کنند.
چنین عملکردی کار را برای کسی که می‌خواهد یک دارایی برای شما ارسال یا جزئیات دیگری مانند وب سایت و شبکه‌های اجتماعی شما را بررسی کند، آسان‌تر می‌کند. همچنین این ویژگی می‌تواند اقدامات متقلبانه برای جعل هویت و سرقت دارایی‌های کاربران را به حداقل برساند. علاوه بر این، اتریوم نیم سرویس می‌تواند به قلب وب 3.0 تبدیل شود.
درواقع این سیستم بومی در اکوسیستم اتریوم از امنیت و شفافیت این بلاک چین بهره می‌برد که برخلاف سیستم نام دامنه اینترنتی، بسیار کمتر در معرض هک قرار دارد. درمجموع، رمزنگاری پیچیده است و برای افرادی که با این فضا آشنا نیستند، می‌تواند دلهره‌آور و ترسناک باشد.
در این میان، اتریوم نیم سرویس با ساده‌تر و در دسترس‌تر کردن ارزهای دیجیتال، موانع پذیرش گسترده ارزهای دیجیتال را از بین می‌برد. سرویس ENS آدرس‌های عمومی قابل خواندن توسط ماشین را به لینک‌های کوتاه و آسان برای به خاطر سپردن تبدیل کرده و درنتیجه تراکنش و تعامل با ارزهای دیجیتال یا سایر توکن‌ها را آسان‌تر می‌کند.
همچنین این سرویس تمامی کیف پول‌ها، وب سایت‌ها و زیردامنه‌ها را تحت یک لینک به هم متصل می‌کند. این امر دسترسی به ارزهای دیجیتال را افزایش و پیچیدگی آن‌ها را کاهش می‌دهد و درنتیجه در درازمدت می‌توانیم شاهد افزایش پذیرش این صنعت باشیم؛ به عبارت دیگر، ما به این سرویس و سایر واسطه‌های مشابه برای افزایش موفقیت در پذیرش گسترده ارزهای دیجیتال نیاز داریم.
توکن ENS چیست؟
این توکن ابزاری مناسب برای ارائه پیشنهادها و رأی‌دادن درباره اثربخشی توسعه و آینده پروتکل‌ها عمل می‌کند. همچنین هرکسی که دارای ارز ENS باشد، می‌تواند به پیشنهادها در ENS DAO رأی دهد. رمز ارز Ethereum Name Service یک توکن ERC20 است که دارای حداکثر عرضه 100 میلیون است.
تعداد 25 درصد از توکن‌های ENS به کاربران و 25 درصد دیگر به شرکت‌کنندگان کلیدی دامنه تعلق گرفت. 50 درصد باقی‌مانده نیز در اختیار جامعه DAO است. در حال حاضر این توکن مانند سایر ارزهای دیجیتال با چندین صرافی و کارگزار رمز ارز ایرانی و خارجی معامله می‌شود.
در کدام صرافی‌ها می‌توان توکن «ENS» را خریداری کرد؟
این توکن را می‌توان از برخی صرافی‌های برتر ارزهای دیجیتال در جهان خریداری کرد که به شرح زیر هستند:

Binance
Huobi Global
Coinbase
KuCoin
io
FTX
Kraken

برای خرید رمز ارز ENS می‌توانید به یکی از این صرافی‌ها مراجعه کنید، اما با توجه به چالش‌های موجود در صرافی‌های خارجی برای کاربران ایرانی می‌توانید این رمز ارز را از طریق صرافی‌های داخلی به‌راحتی خریداری کنید.

ویژگی‌های رمز ارز اتریوم نیم سرویس چیست؟
از آنجا که اتریوم نیم سرویس با استفاده از قرارداد هوشمند اتریوم ساخته شده است، تمام مزایای این شبکه را به ارث می‌برد؛ بنابراین این سرویس امنیت و حریم خصوصی چشمگیری را ارائه می‌دهد. آینده وب 3.0 و برنامه‌های بلاک چین غیرمتمرکز اتریوم باید براساس یک زیرساخت باز و غیرمتمرکز باشند؛ در این صورت تنها استفاده از ساختاری مشابه اینترنت فعلی و ایجاد سرویسی برای ارائه نام دامنه منطقی است.
از آنجا که این سرویس از اکوسیستم فعلی اتریوم استفاده می‌کند، می‌تواند به‌راحتی با سایر برنامه‌های کاربردی مبتنی بر اتریوم و قراردادهای هوشمند تعامل داشته باشد. برخی از مزایای مهم استفاده از دامنه‌های ENS عبارت‌اند از:

خلاصه چندین وب سرویس در قالب یک سرویس
جمع‌آوری اطلاعات و داده‌ها از آدرس‌های آنلاین در قالب آدرس واحد
ارائه یک هویت ذخیره‌سازی مرکزی که متعلق به کاربر و کنترل آن است.
ردیابی آدرس‌های مرتبط با شبکه‌های دیگر مانند بیت کوین و لایت کوین (Litecoin)
امکان مرتبط‌کردن نام ENS با آدرس قرارداد هوشمند برای انجام یک عملکرد خاص هنگام دریافت دارایی
امکان پیوند دامنه ENS به سیستم فایل بین سیاره‌ای (IPFS) برای میزبانی وب سایت مقاوم در برابر سانسور
امکان اتصال یک زیر دامنه به آدرس‌های مختلف برای اهداف مختلف

آینده ENS چیست؟
به‌‌محض راه‌اندازی رمز ارز نیمه سرویس اتریوم، کاربران نقدینگی خود را به UniSwap اضافه کردند و از آن زمان تاکنون حجم تراکنش‌های این رمز ارز به‌طور پیوسته افزایش یافته است. همچنین داده‌های جدید نشان می‌دهد رمز ارز ENS از نظر ارزش بازار در بین 200 توکن برتر و از نظر حجم تراکنش در بین 60 توکن برتر در بازار ارزهای دیجیتال قرار دارد.
تحلیلگران به‌وضوح آینده ENS را پیش‌بینی می‌کنند و یکی از اهداف قیمتی که توسط بسیاری از تحلیلگران نشان داده می‌شود، 119 دلار است که می‌تواند بر آینده ENS نیز تأثیر بگذارد. اگر قیمت ENS در آینده به 119 دلار برسد، از ارزش بازار Go Daddy که یکی از شرکت‌های بزرگ درگیر ارائه خدمات ثبت دامنه اینترنتی است، پیشی می‌گیرد. همچنین بسیاری از معامله‌گران منتظر هستند توکن ENS در صرافی‌های بزرگ رمز ارز منتشر شود و استراتژی معروف خرید در شایعه و فروش در اخبار را اجرا کنند. همچنین با توجه به اهداف رمز ارز ENS درصورت اجرای این اهداف، آینده روشنی برای این رمز ارز پیش‌بینی می‌شود.
بررسی کیف پول‌های دیجیتال ENS
همان‌طور که می‌دانید، یکی از دغدغه‌های افراد در بازار ارزهای دیجیتال، انتخاب کیف پول مناسب برای ذخیره و ذخیره ارزهای دیجیتال خود است. کیف پول مناسب باید دارای ویژگی‌هایی مانند امنیت بالا، سهولت استفاده، قابلیت استفاده و غیره باشد.
قبل از خرید ENS و سرمایه‌گذاری روی این رمز ارز، بهتر است با کیف پول‌هایی که این رمز ارز را پشتیبانی می‌کنند، آشنا شوید. همان‌طور که قبلاً ذکر شد، رمز ارزی Ethereum Name Service براساس شبکه اتریوم و توکن ERC20 است؛ درنتیجه هر کیف پولی که از رمز ارز اتریوم پشتیبانی می‌کند، از ارز ENS نیز پشتیبانی خواهد کرد.
در حال حاضر بسیاری از کیف پول‌های سخت افزاری و نرم افزاری از رمز ارز ENS پشتیبانی می‌کنند؛ برای مثال از کیف پول‌های سخت افزاری معروفی که از این رمز ارز پشتیبانی می‌کنند، می‌توان به Ledger و Trezor اشاره کرد که امنیت بیشتری از کیف پول‌های نرم افزاری دارند. کیف پول‌های نرم افزاری مانند تراست ولت و متامسک نیز از این رمز ارز پشتیبانی می‌کنند.
کیف پول نرم افزاری Trust Wallet
یکی از کیف پول‌های رمز ارز ENS تراست ولت است؛ یک کیف پول موبایل غیرمتمرکز که پشتیبان بیش از 160 نوع رمز ارز است. به گفته توسعه‌دهندگان، این کیف پول چندارزی سریع، امن و آسان برای استفاده است. بنیان‌گذار تراست ولت ویکتور رادچنکوست که هدف او از ساخت این کیف پول سهولت تراکنش توکن ERC20 بوده است. همچنین دو ویژگی کلیدی این کیف پول بر امنیت و حفظ حریم خصوصی کاربران تمرکز دارد. این ویژگی‌ها سبب شده است این کیف پول مورد اعتماد 5 میلیون کاربر قرار بگیرد.
کیف پول تراست ولت با صرافی بایننس نیز همکاری می‌کند و بی‌شک همکاری با بزرگ‌ترین صرافی ارزهای دیجیتال، کاربران زیادی را به تعداد کاربران این کیف پول اضافه خواهد کرد؛ البته این کیف پول با سایر شرکت‌های بزرگ از جمله Cyber Network نیز همکاری می‌کند تا برخی از ویژگی‌های آن‌ها را بهبود بخشد.
همچنین تراست ولت برای دانلود و استفاده رایگان است. این کیف پول تنها برای پردازش تراکنش از کاربران هزینه دریافت می‌کند و این هزینه‌ها به استخراج‌کنندگان یا زنجیره‌های اثبات سهام پرداخت می‌شود.
Trust Wallet با Binance Exchangeروی ویژگی‌های جدید و هیجان‌انگیز از جمله نظارت بر بازار، شبکه‌های سفارشی، شبکه‌های آزمایشی و صرافی غیرمتمرکز خود همکاری می‌کند. امکانات در دنیای ارزهای دیجیتال بی‌پایان هستند و با تراست ولت همه می‌توانند از این فرصت‌ها استفاده کنند.
کیف پول نرم افزاری MetaMask
یکی دیگر از کیف پول‌های رمز ارز ENS متامسک است؛ نوعی کیف پول رمز ارز که در مرورگرهای کروم و فایرفاکس یک برنامه افزونه و جانبی به حساب می‌آید؛ درواقع کیف پول Metamask پلی بین مرورگرهای معمولی و بلاک چین اتریوم است. همچنین یک کیف پول اختصاصی برای ذخیره کلیدهای رمز ارز اتریوم و توکن‌های ERC20 محسوب می‌شود.
کیف پول متامسک متن‌باز است؛ یعنی همه کدهای متامسک آنلاین، رایگان و در دسترس همه کاربران هستند. نرم‌افزار منبع‌باز را می‌توان به‌کمک جامعه ارزهای دیجیتال بررسی و به‌روزرسانی کرد؛ به این معنا که می‌توان آن را مداوم بهبود بخشید. ویژگی دیگر این است که کلیدهای کیف پول Metamask در مرورگر کاربر ذخیره می‌شوند. این به کاربر کنترل بیشتری روی کلیدهای عمومی و خصوصی خود می‌دهد.
Metamask Wallet از زمان آغاز به کار هرگز هک نشده است و از تنظیمات پشتیبان استفاده می‌کند. همچنین این کیف پول دارای یک جامعه قوی از توسعه‌دهندگان است که کد منبع باز آن را به‌روز می‌کنند؛ با این حال، کیف پول Metamask آنلاین و آسیب‌پذیرتر از کیف پول‌های سخت افزاری است. همچنین بزرگ‌ترین تهدید برای کیف پول MetaMask حملات فیشینگ محسوب می‌شود؛ نوعی کلاه‌برداری که هکرها از آن برای سرقت اطلاعات شخصی مانند نام کاربری و رمز عبور استفاده می‌کنند. این نوع حملات معمولاً در کیف پول‌های آنلاین بسیار رایج هستند.
کیف پول سخت افزاری Ledger و Trezor
یکی دیگر از کیف پول‌های رمز ارز ENS، کیف پول سخت افزاری Ledger Nano S است؛ نوعی کیف پول که هم مبتدیان و هم حرفه‌ای‌ها می‌توانند به آن اعتماد کنند. این کیف پول با ارائه بالاترین سطح امنیت برای ارزهای دیجیتال کاربران، از یک تراشه امن مشابه آنچه در کارت‌های اعتباری استفاده می‌شود، ساخته شده است.
از آنجا که کیف پول Ledger Nano S از یک تراشه بسیار امن استفاده می‌کند و به اینترنت متصل نیست، هک‌کردن Ledger Nano و سرقت ارزهای دیجیتال شما تقریباً غیرممکن است. همچنین، کیف پول لجر به شما این امکان را می‌دهد که درصورت گم‌شدن، دزدیده‌شدن یا آسیب‌دیدن کیف پول خود، با استفاده از عبارت بازیابی، وجوه خود را بازیابی کنید.
Trezor نیز یک کیف پول رمز ارز ENS است و در سال 2014 برای بیت کوین توسعه یافت و می‌توان آن را اولین کیف پول سخت افزاری رمز ارز نامید. این کیف پول ویژگی‌های امنیتی کیف پول سرد را به کاربران ارائه می‌دهد. Trezor امن‌ترین کیف پول در جهان محسوب می‌شود و در برابر سرقت فیزیکی و مجازی بسیار ایمن است. همچنین از آنجا که این کیف پول نوعی کیف پول سخت افزاری محسوب می‌شود، می‌توانید کلیدهای خصوصی خود را در آن کنترل کنید.
سرویس اتریوم نیم سرویس چیست؟
این سرویس از یک چالش تکنولوژیکی الهام گرفته شده است که برای اولین بار از سوی ارتش ایالات‌متحده هنگام توسعه بلوک‌های سازنده اینترنت با آن مواجه شد. در روزهای اولیه اینترنت، یکی از مشکلات اصلی دانشمندان رایانه این بود که نام دامنه و آدرس پروتکل اینترنت با یکدیگر مطابقت نداشتند و درک و به خاطر سپردن آن‌ها برای کاربر عادی دشوار بود.
برای مثال به‌منظور دسترسی به یک وب سایت، باید آدرس IP کامل آن را وارد کنید؛ مثلاً «54.235.191.121». از آنجا که آدرس‌های IP تنها دنباله‌ای از اعداد و نقطه‌ها هستند که به‌سختی به خاطر سپرده می‌شوند، گشت و گذار در اینترنت دشوارتر می‌شد.
پس از تحقیقات پیشرفته‌ای که الیزابت فاینلر، دانشمند آمریکایی در دهه 1970 انجام داد، پل موکاپتریس، دانشمند کامپیوتر آمریکایی، سیستم نام دامنه را که به‌اختصار DNS نامیده می‌شود، توسعه داد. گفتنی است DNS در سال 1983 توسعه یافته است.
DNS آدرس‌های IP را به نام‌های دامنه ساده تبدیل می‌کند؛ برای مثال، به‌جای تایپ دنباله‌ای از اعداد به‌کمک این سیستم می‌توانید تنها «khanesarmaye.com» را در نوار جست‌وجوی خود تایپ کنید و به سایت گار نیوز هدایت می‌شوید. درواقع با تایپ نام وب سایت مورد نظر می‌توانید بدون نیاز به تایپ آدرس IP این وب‌ سایت‌ها به صفحه آن‌ها هدایت شوید.
با وجود تمام فعالیت‌های فناوری شگفت‌انگیز در بخش کریپتو، ارزهای دیجیتال هنوز هم از سیستمی مشابه تنظیمات آدرس IP قدیمی استفاده می‌کنند؛ برای مثال اگر می‌خواهید بیت کوین خود را به آدرس شخص دیگری ارسال کنید، باید از آدرس کیف پول آن شخص استفاده کنید که یک رشته کد طولانی است؛ در این صورت سرویس اتریوم نیم سرویس (ENS) کاربرد دارد.

اتریوم نیم سرویس چه کاری انجام می‌دهد؟
این اتریوم یک سیستم نام‌گذاری توزیع‌شده، منبع باز و قابل توسعه محسوب می‌شود که با بلاک چین اتریوم تعامل دارد. نقش این سرویس مشابه نقش DNS است. ENS نام‌های قابل خواندن برای انسان را به نام‌های قابل خواندن ماشین مانند آدرس‌های کیف پول تبدیل می‌کند.
کاربران می‌توانند دامنه‌های خود را به‌کمک اتریوم نیم سرویس خریداری و مدیریت کنند؛ به این معنا که می‌توان تراکنش‌های امن و غیرمتمرکز را بدون نیاز به پرداختن به آدرس‌های طولانی و پیچیده انجام داد. همچنین این امر احتمال اشتباهات تایپی هنگام واردکردن آدرس گیرنده برای ارسال پول را کاهش می‌دهد.
سرویس DAO
برای درک کامل‌تر اتریوم نیم سرویس بهتر است نگاهی به دائو و توکن Sovereign ENS توجه کنید. بلاک چین اتریوم میزبان توکن مستقل ENS است. دارندگان این توکن می‌توانند عضو DAOANS شوند. همچنین این توکن‌های حاکمیتی حقوق ویژه‌ای را در جامعه خدمات نام‌گذاری اتریوم ارائه می‌دهند.
DAO بدنه حاکم بر یک پروژه یا پروتکل خاص است و اعضای این سازمان مستقل غیرمتمرکز می‌توانند در تصمیم‌گیری‌های مربوط به آینده پروتکل شرکت کنند؛ به عبارت دیگر اعضای DAOمی‌توانند با استفاده از توکن‌های این سازمان تغییرات مورد نظر خود را در سرویس نام اتریوم انجام دهند و درمجموع سه پیشنهاد ارائه کنند:
پیشنهادهای اجتماعی
این‌ها پیشنهادهای غیر زنجیره‌ای برای DAO هستند؛ برای مثال یکی از پیشنهادهای اجتماعی می‌تواند به تغییرات احتمالی در درصد حق امتیاز توکن ENS در بازار ثانویه OpenSea مربوط شود. این پروپوزال‌ها برای پذیرفته‌شدن نیازمند نرخ مشارکت حداقل 1 درصد و تأیید حداقل 50 درصد اعضا خواهند بود.
اصلاحات ساختاری
همچنین می‌توانیم اصلاحات ساختاری را نوعی «پیشنهاد اجتماعی» خاص بدانیم؛ با این تفاوت که این پیشنهادها برای بهبود ساختار کلی DAO ارائه می‌شوند؛ برای مثال این پیشنهادها را می‌توان برای تغییر روش کار ENS ارائه کرد. قوانین تغییر ساختار DAO روشن است و در حال حاضر نیاز به مشارکت حداقل 1 درصد و تأیید حداقل دو سوم اعضا برای تصویب دارد.
پیشنهادهای اجرایی
این پیشنهادها مربوط به اجرای قراردادهای هوشمند هستند و باید از سوی DAO اجرا شوند. همچنین می‌توانند برای مثال، مربوط به مجوزهای قراردادهای هوشمند برای تعامل با کیف پول‌های کاربران یا انتقال توکن‌ها یا به‌روزرسانی قرارداد اصلی ENS باشند.
عملکرد ENS چگونه است؟
ممکن است نیم سرویس اتریوم شبیه سیستم «DNS» توسعه‌یافته در دهه 1980 باشد، اما معماری آن بسیار متفاوت است. همان‌طور که قبلاً ذکر شد، اتریوم نیم سرویس نام‌های قابل خواندن توسط انسان را به شناسه‌های قابل خواندن توسط ماشین تبدیل می‌کند؛ برای مثال آدرس کیف پول اتریوم یا سایر ارزهای دیجیتال را کنترل خواهد کرد.
در حال حاضر، اگر شخصی بخواهد برای شما رمز ارز ارسال کند، باید آدرس کیف پول خود را برای او ارسال کنید؛ البته امکان ذخیره آدرس کیف پول وجود ندارد؛ پس حتماً باید آن را در جایی یادداشت کرده باشید. اتریوم نیم سرویس می‌خواهد این بار را از دوش کاربران بردارد و یادآوری و ارائه آدرس‌های کیف پول طولانی را آسان کند. منشأ این فناوری مانند سایر خدمات مبتنی بر اتریوم براساس قراردادهای هوشمند است.
همان‌طور که قراردادهای فیزیکی برای اهداف مختلف بسته می‌شوند، قراردادهای هوشمند نیز قراردادهای دیجیتالی هستند که به‌طور خودکار در شبکه بلاک چین و براساس مجموعه‌ای از دستورالعمل‌های از پیش تعریف شده و بدون دخالت شخص ثالث اجرا می‌شوند. این قراردادها تعاملات «P2P» همتا به همتا را در شبکه بلاک چین مدیریت می‌کنند.
دامنه «ENS» از توکن‌های «NFT» غیر قابل تعویض تشکیل شده است. توکن‌های غیرقابل تعویض در شبکه اتریوم از استاندارد «ERC-721» استفاده می‌کنند؛ بنابراین کاربران می‌توانند با انتقال یا فروش این توکن «NFT» دامنه خود را با سایر کاربران معامله کنند؛ درواقع آدرس کیف پول و سایر اطلاعات با این توکن‌ها مرتبط است و از سوی مالک آن‌ها مدیریت می‌شود.
لازم است بدانید پرطرفدارترین نام‌ها از همان ابتدا در حین حراج به فروش می‌رسند. پس از خرید دامنه، کاربر می‌تواند آدرس خود را به آن متصل کند، ساب دامنه دیگری از آن بسازد، حتی آن را اجاره کند یا به کاربران دیگر بفروشد.

چگونه یک دامنه اتریوم نیم سرویس بخریم؟
نام دامنه توسط ثبت‌کننده‌ها ثبت می‌شود؛ قراردادهای هوشمندی که نام‌های زیر دامنه را اختصاص می‌دهند. برای خرید دامنه از نیم سرویس اتریوم ابتدا باید بررسی کنید آیا دامنه در دسترس است (شخص دیگری آن را ثبت نکرده است). سپس هزینه تجدید سالانه را ارزیابی کنید.
برای دریافت نام ENS به‌سادگی در دسترس بودن آن را در وب سایت ENS بررسی کرده و درصورت امکان ثبت نام کنید. اولین گام این است که از وب سایت https: //ens.domains/ بازدید کرده و کیف پول خود را به وب سایت متصل کنید. سپس باید نام دامنه مورد نظر خود را وارد کنید. اکنون در دسترس بودن نام انتخابی خود را می‌بینید.
پس از کلیک روی نام مورد نظر، دستورالعمل ثبت دامنه ENS را مشاهده می‌کنید. می‌توانید دوره ثبت نام خود را انتخاب کرده و هزینه‌های تخمینی ثبت نام را مشاهده کنید. اگر اتر کافی در کیف پول خود دارید، می‌توانید سه مرحله نشان داده‌شده را دنبال کنید و برای ثبت آدرس درخواست دهید.
جالب است بدانید هر چه تعداد حروف در نام دامنه کمتر باشد، قیمت خرید و ثبت آن بیشتر می‌شود. در روزهای اولیه استفاده از سرویس نام اتریوم، نام‌های شش، پنج، چهار و سه حرفی با استفاده از روش ویکری به حراج گذاشته می‌شد؛ بنابراین مردم مخفیانه برای نام دامنه پیشنهاد می‌دادند و بالاترین پیشنهاد نام دامنه را با قیمتی برابر با دومین پیشنهاد برتر دریافت می‌کرد.
فرایند ایجاد یک اتریوم نیم سرویس با ساختار نام دامنه وب سایت‌ها متفاوت است، اما مانند آن‌ها عمل می‌کند و به کاربران اجازه می‌دهد جملات طولانی را به چند کلمه کوتاه تبدیل کنند.
رمز ارز ENS چه نقشی در فضای کریپتو ایفا می‌کند؟
این ارز اساساً خود را به‌عنوان یک بازار عمومی باز تحت مالکیت جامعه تصور می‌کند و با اجزای غیرمتمرکز و حاکمیت جامعه می‌تواند به ستون مهم اکوسیستم ارزهای دیجیتال و Web3 تبدیل شود. فضای کریپتوکارنسی فضایی بسیار تکنیکال است که در بیشتر موارد برای بازدارندگی مبتدیان رمز ارز از کاوش رمز ارز ENS با دردسترس‌تر و کاربرپسندتر کردن ارزها و آسان‌تر کردن کار با ارزهای دیجیتال، مانع اصلی پذیرش فضای کریپتو را از بین می‌برد.
رمز ارز ENS رشته‌های طولانی اعداد را که آدرس‌های عمومی قابل خواندن توسط مرورگرها هستند، به لینک‌های کوتاه تبدیل می‌کند؛ بنابراین کاربران می‌توانند از آن‌ها برای انجام تراکنش‌ها، تعامل با dappها و مواردی از این قبیل استفاده کنند. خدمات این رمز ارز برای اتصال همه کیف پول‌ها، وب سایت‌ها و زیردامنه‌ها و ایجاد فضای رمزنگاری کاربرپسندتر و فنی‌تر است. همچنین این رمز ارز و محرک‌های مشابه در شکستن موانع روان‌شناختی پذیرش کریپتو در سراسر جهان بسیار مهم خواهد بود.
با پیشرفت نقشه راه ENS، این رمز ارز قصد دارد فضای DNS را یکپارچه کند؛ به این معنا که صاحبان هر دامنه اینترنتی می‌توانند آن را با ENS ادغام کنند. این امر سبب می‌شود ENS تکمیل‌کننده و موازی DNS باشد و نام‌های کاربری Web3 بین پلتفرمی ایجاد کند که به بخش اصلی هویت غیرمتمرکز ما تبدیل می‌شوند.
از آنجا که این امر دنیای بلاک چین و ارزهای دیجیتال را برای مبتدیان بسیار در دسترس‌تر می‌کند، به یکی از عناصر ضروری فضای رمزنگاری آینده تبدیل می‌شود.

چرا رمز ارز ENS منحصربه‌فرد است؟
همان‌طور که پیش‌تر هم اشاره کردیم، این رمز ارز اساساً نسخه وب DNS محسوب می‌شود که مخفف Domain Name Service است. این رمز ارز یک جایگزین غیرمتمرکز برای DNS ارائه می‌کند. همچنین یک پروتکل مبتنی بر بلاک چین اتریوم محسوب می‌شود که امن‌تر بوده و در برابر سانسور مقاوم است. همچنین می‌توان گفت این ارز مبتنی بر دو قرارداد هوشمند است که حداکثر قابلیت همکاری با سایر قراردادهای هوشمند و کل اکوسیستم اتریوم را برای کاربران و افراد فراهم می‌کند.
رمز ارز Ethereum Name Service یا ENS اولین سرویس در نوع خود برای آدرس‌های رمزنگاری و بلاک چین است. سرویس‌های دیگری وجود دارند که سعی می‌کنند جایگزین DNS قدیمی برای اینترنت شوند، اما ENS در حال حاضر تنها فناوری‌ای است که نام‌های قابل خواندن و ساده‌تری را ارائه می‌دهد و در همه کیف پول‌ها، اپلیکیشن‌ها و وب سایت‌های غیرمتمرکز شما کار می‌کند.
استفاده دیگری که ENS را در مقایسه با سایر ارزهای دیجیتال منحصربه‌فرد می‌کند، این است که این ارز تراکنش‌های رمزنگاری را برای مبتدیان بلاک چین قابل درک و قابل دسترس‌تر می‌کند. خدمات مشابهی نیز ممکن است در آینده ظاهر شوند، اما تا به حال، رقیب قابل مقایسه‌ای نداشته است.
چرا ENS ایجاد شد و اهمیت آن چیست؟
از آنجا که ENS برای قراردادهای هوشمند اتریوم ساخته شده است و یک سرویس بومی برای اکوسیستم اتریوم در نظر گرفته می‌شود، با مشکلات امنیتی سیستم DNS مواجه نمی‌شود. ورودی‌های DNS برای دامنه‌ها و نام‌ها در یک سرور مرکزی ذخیره می‌شوند؛ یعنی آن‌ها در برابر هک آسیب‌پذیر هستند. در مقابل، رکوردهای ENS تخریب‌ناپذیرند و توسط بلاک چین اتریوم ایمن می‌شوند. ENS ها با ایجاد امنیت و ذخیره‌سازی بیشتر در سیستم‌های غیرمتمرکز، امکان هک را تا حد زیادی کاهش می‌دهند.
علاوه بر این، ENS نام‌ها و آدرس‌ها را شفاف‌تر و تعامل با آن‌ها را آسان‌تر می‌کند. هر کسی می‌تواند با شرکت در یک فرایند مزایده یک دامنه .eth ایجاد یا ثبت کند. برنده مناقصه برنده ENS است و به برنده اجازه می‌دهد ساب دامنه بسازد و همچنین دامنه‌ها را اجاره کند. درنهایت این سرویس به کاربران بلاک چین اتریوم فرصتی منحصربه‌فرد برای راه‌اندازی یک فروشگاه در شبکه اتریوم و داشتن یک نقطه تماس واضح در دنیایی از آدرس‌ها ارائه می‌دهد.
اهداف ENS چیست؟
شاید اکنون فکر کرده باشید چرا باید از چنین پروتکلی برای ساخت وب سایت‌های مختلف استفاده شود؟ به‌طورکلی، ENS یک پیشرفت بزرگ در ارزهای دیجیتال و گامی برای حل برخی مشکلات تجربه کاربر است که این صنعت را آزار می‌دهد.
برخورد با رشته‌های طولانی از اعداد و حروف تصادفی اغلب منشأ خطاست و در زمینه رمزنگاری، خطاها معمولاً هزینه زیادی به همراه دارند. عادی‌سازی آدرس‌ها و خوانایی آن‌ها گامی برای بهبود تجربه کلی کاربر است. همان‌طور که DNS تجربه کاربری را برای کاربران اینترنت بهبود بخشید، هدف ENS نیز بهبود تجربه کاربر در زمینه ارزهای دیجیتال است.
سخن پایانی
در دنیای شبکه‌های غیرمتمرکز، سرویس نام‌گذاری اتریوم و رمز ارز آن، ENS، گام بزرگی برای ایجاد راه‌های آسان‌تر برای تعامل با بلاک چین هستند. همان‌طور که دیگر از IP برای مرور وب استفاده نمی‌کنیم، در آینده نیز ممکن است به‌جای آدرس‌های کیف پول طولانی از دامنه‌های کاربردی ENS استفاده کنیم. از زمان شروع ایردراپ این پروژه، دنیای ارزهای دیجیتال توجه فزاینده‌ای به آن داشته است و به احتمال زیاد این سرویس در آینده نقش مهمی را ایفا خواهد کرد.
پرسش‌های متداولاتریوم نیم سرویس چیست؟سرویس ENS یک سیستم نام‌گذاری است که به کاربران امکان می‌دهد آدرس‌های طولانی بلاک چین را به روشی ساده‌تر مشاهده کنند.رمز ارز «ENS» چیست؟این رمز ارز اتریوم نیم سرویس یک توکن حاکمیتی است که به بازار ارزهای دیجیتال معرفی شده است.هزینه دامنه ENS چقدر است؟دامنه‌های ENS بدون احتساب هزینه تراکنش‌های اتریوم، حدود 5 دلار قیمت دارند.آیا رمز ارز ENS برای سرمایه‌گذاری مناسب است؟براساس پیش‌بینی‌های خوش‌بینانه، رمز ارز اتریوم نیم سرویس هنگام تحلیل‌های شخصی برای سرمایه‌گذاری قابل نظارت است.چگونه می‌توان توکن‌های «ENS» را خریداری کرد؟برای خرید این توکن‌ها یا رمز ارز نیمه سرویس اتریوم می‌توانید به صرافی‌های معتبر ایرانی و بین‌المللی مراجعه کنید.

به این مقاله امتیاز دهید

(۲۱۱ رای)

۴.۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *