سرمایه گذاری های پر ریسک؛ حواستان را جمع کنید!

اگرچه بسیاری از مردم سرمایه‌گذاری‌ها را به دو دسته خطرناک یا ایمن طبقه‌بندی می‌کنند، سرمایه‌گذاران باتجربه می‌دانند انواع سرمایه‌گذاری تنها به دو دسته تقسیم نمی‌شود و سطوح و انواع مختلفی از ریسک وجود دارد. برخی ریسک‌ها را می‌توان با تنوع کاهش داد؛ درحالی‌که امکان کاهش برخی دیگر وجود ندارد.
سرمایه‌گذارانی که به‌دنبال بازدهی بالا هستند، باید خود را برای پذیرش ریسک‌های بالا مانند از دست دادن اصل سرمایه آماده کنند. در ادامه قصد داریم به بررسی 10 سرمایه‌گذاری پر ریسک و مشکلاتی که یک سرمایه‌گذار انتظار دارد، با آن مواجه شود بپردازیم.
10 مورد از سرمایه گذاری های پر ریسک
معاملات آپشن
یک معامله آپشن یا اختیار به معامله‌گر اجازه می‌دهد با هزینه کمتری در مقایسه با خرید سهام دارایی، موقعیت اهرمی در یک دارایی داشته باشد. معمولاً معامله‌گران امیدوارند از یک حرکت کوتاه‌مدت سود ببرند. برای مبتدیان قیمت‌ها در بازار آپشن‌ها ممکن است به‌طور پیش‌بینی‌ناپذیری تغییر کند؛ اگرچه معامله‌گران آگاه با یادگیری تحلیل تکنیکال، مزیت‌های خود را افزایش می‌دهند.
به‌طورکلی معاملات آپشن را می‌توان ابزاری دانست که با استفاده از آن می‌توانید در تاریخی خاص و با قیمتی مشخص به خرید یا فروش اوراق بهادار خاص بپردازید. این نوع معاملات که در دسته سرمایه‌گذاری پر ریسک قرار می‌گیرند، قراردادهایی هستند که به زیربناهای دیگری مانند سهام یا اوراق بهادار دیگر وابسته‌اند.
از آنجا که در این نوع سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذاران می‌توانند به‌سرعت تمام سرمایه خود را از دست بدهند، معاملات آپشن بهتر است به معامله‌گران باتجربه واگذار شود.
معاملات فیوچر (آتی)
مانند معاملات آپشن ممکن است قراردادهای آتی وسیله‌ای پرخطر برای افراد بی‌تجربه و کم‌دانش باشند. کسانی که در این بازار سفته‌بازی می‌کنند، معمولاً خود را در مقابل سرمایه‌گذاران نهادی قرار می‌دهند که در قراردادهایی که خریداری می‌کنند، موقعیت‌های اساسی دارند.
بسیاری از مشاوران مالی به شما می‌گویند قراردادهای آتی را می‌توان ابزار قمار در نظر گرفت (اگرچه استراتژی‌های پوشش ریسک نیز وجود دارند که از آن‌ها استفاده می‌کنند).
حفاری اکتشافی نفت و گاز
هیچ‌چیز بهتر از این نیست که با حفاری حفره‌ای که سوخت‌های فسیلی تولید می‌کند، خود را غنی کنید. همچنین هیچ‌چیز بدتر از صرف هزاران دلار برای حفر چاله خشکی نیست که چیزی تولید نمی‌کند. اگرچه این هزینه‌ها معمولاً کسرشدنی هستند، احتمال تلفات کلی یا تلفات چشمگیر در یک سرمایه‌گذاری حفاری اکتشافی معمولاً بسیار زیاد است؛ بنابراین این سرمایه‌گذاری را نیز می‌توان یک سرمایه‌گذاری پر ریسک معرفی کرد.
مشارکت محدود
اگرچه شرکت‌هایی با مسئولیت محدود که به‌صورت عمومی معامله می‌شوند، نسبتاً پایدار هستند، بسیاری از شرکت‌های تضامنی به شکل عمومی معامله نمی‌شوند. در مشارکت‌های کوچک و خصوصی که «مشارکت با مسئولیت محدود» شناخته می‌شوند، در بیشتر موارد باید با احتیاط و شک و تردید نگریست.
شرکای با مسئولیت محدود در قبال تمام اقدامات هریک از شرکای دیگر مسئولیتی ندارند و شرکای مدیر آن موقعیت را به عهده می‌گیرند. Limited partnership یکی از اصلی‌ترین شرکای تجاری صندوق‌های سرمایه‌گذاری پر ریسک هستند. آن‌ها سرمایه خود را در اختیار صندوق‌ها قرار می‌دهند و در مقابل آن انتظار دریافت سود دارند.
به‌دلیل بالابودن ریسک این نوع معامله بهتر است قبل از امضای قرارداد، اطمینان حاصل کنید که شرکای مدیریتی وظیفه خود را با دقت لازم انجام می‌دهند.

سهام کم‌ارزش یا پنی (penny stock)
اگر شرکت مناسبی را پیدا کنید، سهام پنی می‌تواند سود زیادی داشته باشد، اما چنانچه مراقب نباشید، بیشتر سهم‌های کم‌ارزش، نوسانات چشمگیر، غیرقابل پیش‌بینی بودن و ضررهای بزرگ را برای شما به دنبال دارند. سهامی که در بازار OTC Pink معامله می‌شود، معمولاً سرمایه در گردش کمی دارد و بیشتر اطلاعات کمی درباره وضعیت مالی خود در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌دهد.
سرمایه‌گذاری‌های جایگزین (Alternative investment)
صندوق‌های تأمینی، آثار هنری، کلکسیون‌ها و منافع حق امتیاز در اجاره‌های نفت و گاز می‌توانند بازدهی مناسبی را برای کسانی که به‌دقت درباره هر احتمال تحقیق می‌کنند، فراهم کند. همچنین ممکن است ارزش آن‌ها به‌شدت کاهش یابد یا در برخی موارد تقریباً بی‌ارزش شود.
همچنین بسیاری از سرمایه‌گذاری‌ها در این دسته می‌توانند صورت‌حساب‌های مالیاتی چشمگیری ایجاد کنند. سرمایه‌گذاری‌های جایگزینی نیز که به‌منزله سرپناه مالیاتی طراحی شده‌اند، ممکن است بازدهی بسیار ضعیفی داشته باشند. سرمایه‌گذارانی که این سرمایه‌گذاری‌ها را در نظر می‌گیرند، باید دقت لازم را به کار بگیرند؛ زیرا این نوع سرمایه‌گذاری نیز در دسته سرمایه‌گذاری پر ریسک قرار دارد.
اوراق قرضه با بازده بالا
شرکت‌هایی که در ابتدا رتبه‌بندی شده‌اند یا به زیر درجه سرمایه‌گذاری کاهش یافته‌اند، برای جذب سرمایه‌گذاران باید نرخ‌های سود بالاتری در مقایسه با شرکت‌های مشابه باثبات‌تر خود بپردازند. با این حال بی‌ثباتی نسبی اوراق قرضه با بازده بالا، با نام مستعار اوراق قرضه به این معناست که احتمال بیشتری وجود دارد یک شرکت بتواند تعهدات خود را نپذیرد که می‌تواند به توقف موقت درآمد در موارد شدیدتر و از دست دادن جزئی یا کلی منجر شود؛ بنابراین اوراق قرضه با بازده بالا نیز نوعی سرمایه‌گذاری پر ریسک محسوب می‌شود.
ETF های اهرمی
وجوه قابل معامله در بورس که از اهرم استفاده می‌کنند، یکی از پرنوسان‌ترین ابزارها در بازارهای امروزی هستند. این وجوه معمولاً به یک شاخص اساسی یا سایر معیارها مرتبط هستند و به‌صورت مماس یا برعکس با آن در چند برابر حرکت می‌کنند؛ برای مثال یک ETF معکوس که به S&P 500 مرتبط است، در مقابل شاخص حرکت می‌کند. برخی از ETF ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که در مقایسه با معیارهای خود چندین برابر (دو یا سه برابر) معامله کنند.
بازارهای نوظهور و مرزی
اگرچه بسیاری از شرکت‌هایی که در بازارهای نوظهور و مرزی شروع به کار می‌کنند، می‌توانند در سال‌های اولیه خود رشد انفجاری داشته باشند، در مقابل انواع مختلفی از ریسک‌ها، مانند ریسک سیاسی و نظامی و همچنین ریسک ارز ناشی از نرخ ارز آسیب‌پذیر هستند.
سرمایه‌گذارانی که به‌دنبال بازارهای نوظهور و مرزی خارج از کشور هستند، ممکن است مجبور شوند برای مالیات و تعرفه‌های خارجی نیز هزینه کنند. همچنین به دست آوردن اطلاعات موثق درباره وضعیت مالی برخی از این شرکت‌ها می‌تواند دشوار یا غیرممکن باشد. همین امر این نوع سرمایه‌گذاری را به سرمایه‌گذاری پر ریسکی تبدیل کرده است.
عرضه اولیه (IPO)
اگرچه بسیاری از عرضه‌های عمومی اولیه امیدوارکننده به نظر می‌رسند، اما گاهی اوقات به آنچه وعده داده‌اند، عمل نمی‌کنند. مخاطره‌آمیزترین نوع عرضه اولیه سهام، شرکت جدیدی است که هیچ سهام موجود فعلی ندارد. سرمایه‌گذاران در اینجا هیچ داده تاریخی برای تجزیه و تحلیل ندارند و باید تصمیم خود را تنها براساس مدل تجاری پیش‌بینی‌ شده شرکت و احتمال موفقیت تخمین‌زده شده استوار کنند.
سخن پایانی
همه سرمایه‌گذاری‌ها حداقل در معرض یک نوع ریسک هستند، اما برخی سرمایه‌گذاری‌ها درجه ریسک بسیار بالاتری از دیگر سرمایه‌گذاری‌ها دارند. انواع سرمایه‌گذاری پر ریسک فهرست‌شده در این مقاله می‌تواند در برخی موارد بازده قابل‌توجهی داشته باشد. پولی که به این سرمایه‌گذاری‌ها وارد می‌شود، نیز می‌تواند به‌سرعت و برای همیشه ناپدید شود و سرمایه شما به‌کلی از بین برود. برای اطلاعات بیشتر درباره این موضوع بهتر است با کارگزار با مشاور مالی خود مشورت کنید.
پرسش‌های متداول

منظور از معاملات آپشن چیست؟

یک معامله آپشن یا اختیار به معامله‌گر اجازه می‌دهد با هزینه کمتری در مقایسه با خرید سهام دارایی، موقعیت اهرمی در یک دارایی داشته باشد. معمولاً معامله‌گران امیدوارند از یک حرکت کوتاه‌مدت سود ببرند.

سرمایه‌گذاری‌های جایگزین (Alternative investment) چیست؟

صندوق‌های تأمینی، آثار هنری، کلکسیون‌ها و منافع حق امتیاز در اجاره‌های نفت و گاز می‌توانند بازدهی مناسبی را برای کسانی که به‌دقت درباره هر احتمال تحقیق می‌کنند، فراهم کنند. همچنین ممکن است ارزش آن‌ها به‌شدت کاهش یابد یا در برخی موارد تقریباً بی‌ارزش شوند.

به این مقاله امتیاز دهید

(۱۲۲ رای)

۴.۴

ترتیبی که برای خواندن مقالات سرمایه گذاری به شما پیشنهاد میکنیم:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *