سقوط قیمت ریپل؛ سومین سقوط بزرگ تاریخ

در پی شکایت کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) از ریپل، شاهد کاهش شدید قیمت این رمز ارز بودیم. بسیاری سقوط ریپل را با ورشکستگی انرون (Enron) در سال ۲۰۰۱ در یکی از پیچیده‌ترین فرآیند‌های مالی ایالات متحده، مقایسه می‌کنند و آن را سومین سقوط بزرگ تاریخ می‌دانند.
به گزارش کوین تلگراف، ارزش بازار ریپل از اوج تاریخی خود در سال ۲۰۱۸ حدود ۱۳۰ میلیارد دلار کاهش یافته است، کاهش شدید ارزش این رمز ارز با بزرگ‌ترین سقوط‌های موسسات مالی جهان مقایسه می‌شود.
به گفته جاش فرانک (Josh Frank)، از موسسه تحقیقات تخصصی رمزنگاری تای (The TIE)، پروژه ریپل مشابه بزرگ‌ترین رسوایی‌ها و فروپاشی‌های سال‌های اخیر است.
جاش فرانک در صفحه توییتر خود نوشت:
ارزش بازار ریپل با کاهشی ۹۳ درصدی از ۱۳۷ میلیارد دلار به کمتر از ۱۰ میلیارد دلار رسیده است. با این حساب فروپاشی ریپل از انرون و وردکام (Worldcom) هم بزرگ‌تر است. هرچند که ریپل هنوز ورشکسته نشده است، اما سومین سقوط بزرگ تاریخ پس از لمن برادرز (Lehman Brothers) و واشنگتون میوچوال (Washington Mutual) را تجربه کرده است.
ارزش بازار ریپل در اوج تاریخی خود در ژانویه ۲۰۱۸ (دی ۹۶) به ۱۴۰ میلیارد دلار رسیده بود که در کمتر از ۳ سال حدود ۱۳۰ میلیارد از ارزش خود را از دست داد و هم‌اکنون به کمتر از ۱۰ میلیارد دلار کاهش یافته است. با این حساب، سقوط ۱۳۰ میلیارد دلاری ریپل پس از ورشکستگی ۳۲۷ میلیارد دلاری واشنگتون میوچوال و سقوط ۶۹۱ میلیارد دلاری لمن برادرز، غول سرمایه‌گذاری جهان در سال ۲۰۰۸، در جایگاه سوم قرار می‌گیرد.
جاش فرانک در این رابطه گفته است:
بسیار غم‌انگیز و تأسف‌آور است که بزرگ‌ترین بازندگان سقوط ریپل سرمایه‌گذارانی هستند که حجم غیرقابل تصوری از دارایی‌های خود را از دست‌ داده‌اند. بنیان‌گذاران ریپل برای سالیان سال مشغول عرضه توکن‌های خود بودند و صدها میلیون دلار درآمد کسب کردند.
درپی انتشار اخبار مرتبط با شکایت کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا از برد گارلینگهاس (Brad Garlinghouse)، مدیرعامل، و کریس لارسن (Chris Larsen)، بنیان‌گذار ریپل، به اتهام فروش بدون‌مجوز توکن‌های XRP، قیمت این توکن به شدت کاهش یافته است. تعدادی از صرافی‌های رمز ارز از جمله کوین بیس (Coinbase)، بیت رکس (Bittrex)، اوکی کوین (OKCoin)، بیت استمپ (Bitstamp)، «OSL»، بیکسی (Beaxy) و کراس تاور (CrossTower) اعلام کردند که معاملات ریپل را متوقف کرده و یا به طور کامل از فهرست ارزهای تحت پوشش خود خارج می‌کنند.
شخصیت‌های حقوقی نیز درحال فاصله‌گرفتن از ریپل هستند. اخیراً وب‌سایت گری اسکیل (Grayscale) اعلام کرد که صندوق سرمایه‌گذاری ریپل را بسته است، با این حال یکی از کاربران توییتر ادعا می‌کند که این شرکت سایر برنامه‌های معوق ریپل را نیز پردازش نمی‌کند.
در زمان انتشار این گزارش قیمت ریپل ۰.۲۱ دلار است که در ۳۰ روز گذشته بیش از ۶۵ درصد کاهش یافته است.