معرفی انواع روش استخراج رمز ارز

ارزهای دیجیتال امروزه در رسانه‌ها سروصدای زیادی به پا کرده و روزبه‌روز افراد بیشتری به دنیای تازه و خیال‌انگیز بلاکچین علاقه نشان می‌دهند. علت تمایل بسیاری از این افراد به رمزارزها این است که شنیده‌اند می‌توان از طریق کریپتوکارنسی کسب درآمد کرد! اگر شما هم جزو این افراد هستید، جای درستی آمده‌اید؛ چراکه در این مقاله می‌خواهیم به شما انواع روش استخراج رمزارز را آموزش دهیم.
قبل از آنکه به سراغ موضوع اصلی برویم، ابتدا در مورد خود عبارت استخراج رمزارز و معنی آن صحبت خواهیم کرد و به شما خواهیم گفت که در وهله اول چرا افراد زیادی دردسر استخراج رمزارزها را به جان می‌خرند. پس از آن راه‌های استخراج ارزهای دیجیتال، مزایا و معایب هر یک و دیگر نکاتی که باید در مورد ماینینگ بدانید را به شما شرح می‌دهیم.
در نهایت در مورد برخی از محبوب‌ترین توکن‌ها جهت استخراج، همچنین ایمن‌ترین کیف پول‌هایی که می‌توانید در آن سکه‌‌های خود را ذخیره کنید (مانند لجر نانو اس Nano Ledger S، کوین بیس CoinBase و ترزور مدل T Trezor model T) و قابل‌اطمینان‌ترین پلتفرم‌های مبادله رمزارزها (مانند کوین بیس یا بایننس) برای تبدیل سکه‌های استخراج‌شده‌تان به دیگر ارزهای دیجیتال گفت‌وگو خواهیم کرد.
سرفصل‌های این مقاله
درک مفهوم استخراج یا ماینینگ رمزارز
اگر بخواهیم با ساده‌ترین عبارات ماینینگ رمزارز را توضیح دهیم، بایستی آن را فرایندی بدانیم که به‌واسطه آن یک دستگاه با انجام تسک‌های مشخص مقدار کمی رمزارز به دست می‌آورد. این ساده‌ترین تعریف برای استخراج رمزارز است. اما بهتر است کمی بیشتر آن را بسط دهیم.
تصور کنید دستگاهی دارید که سکه‌های رمزارز را استخراج می‌کند. در ادامه این راهنما در مورد انواع بخصوص دستگاه‌های استخراج رمزارز صحبت خواهیم کرد. اما برای مثال، فرض کنید که این دستگاه کامپیوتر شخصی خودتان است و سعی دارید بفهمید که چگونه به کمک آن می‌توانید اقدام به استخراج ارزهای دیجیتال نمایید.
کامپیوتر شخصی شما تسک‌های به‌خصوصی را که برای کسب حتی کمترین مقادیر رمزارز نیاز است را به انجام می‌رساند. این تسک‌ها تحت عنوان گواهی اثبات کار نامیده می‌شوند و هدف از طراحی آن‌ها ایجاد یک فضای عادلانه برای تمامی ماینرها از اقصی‌نقاط جهان است.
این تسک‌ها به نوبه خود معادلاتی ریاضی هستند و هرچه ماینرها بیشتر بخواهند از یک استخر ماینینیگ بخصوص رمزارز استخراج کنند، این معاملات دشوارتر خواهند بود. این امر موجب ایجاد تعادل در استخر گردیده و درعین‌حال استفاده از دستگاه‌های قدرتمندتر و عظیم‌تری را می‌طلبد.
عوامل ظریف و متعدد دیگری نیز در هنگام انجام فرایند ماینینگ به روی کار می‌آیند. اما ایده کلی این است که اگر دستگاهتان در فرایند استخراج مشارکت نماید، سهمی از غنائم رمزارز را دریافت خواهید کرد.
آنچه تا کنون گفتیم توضیح کوتاه و ساده‌ای در خصوص مفهوم ماینینگ ارزهای دیجیتال بود. اکنون می‌خواهیم به سراغ اصل مطلب برویم و به پرسش اصلی شما پاسخ دهیم؛ اینکه چطور می‌توان رمزارزها را استخراج کرد؟
انواع روش استخراج رمزارز
برای استخراج رمزارزها چند راه مختلف وجود دارد. در اینجا به توضیح اصلی‌ترین راه‌ها می‌پردازیم. ترتیب معرفی این متدها در ادامه این مقاله بر مبنای میزان دشواری هر یک از این روش‌هاست. به‌این‌ترتیب ابتدا با آسان‌ترین روش شروع می‌کنیم؛ یعنی استخراج ابری رمزارز یا کلود ماینینگ (Cloud mining).
متد شماره ۱ – استخراج ابری رمزارز
اگر به دنبال روش‌های استخراج رمزارز هستید، استخراج ابری یا کلود ماینینگ پرطرف‌دارترین راهی است که از طریق آن می‌توانید بدون زحمت به استخراج ارزهای دیجیتال بپردازید.
کلود ماینینگ فرایندی است که در آن شما میزان مشخصی پول به یک فرد (اغلب اوقات به‌جای فرد یک تشکیلات عظیم مطرح است) می‌پردازید و به‌این‌ترتیب دستگاه استخراج رمزارز وی که تحت عنوان ریگ (rig) استخراج شناخته می‌شود را اجاره می‌کنید. در واقع شما با این کار پروسه ماینینگ را به شکل اجاره‌ای انجام می‌دهید.
این اجاره برای مدت زمانی مورد توافق اعتبار داشته و در این زمان تمامی درآمدهای ریگ (منهای هزینه‌های نگهداری و هزینه برق) به کیف پول رمزارز شما منتقل می‌گردد.
افراد (یا شرکت‌هایی) که این خدمات کلود ماینینگ را عرضه می‌کنند، معمولاً از تجهیزات کلان ماینینگ و مزارع متعدد (ده‌ها یا صدها ریگ متصل‌به‌هم و با عملکرد هم‌زمان) برخوردار بوده و به‌خوبی می‌دانند که چگونه ارزهای دیجیتال را استخراج کنند.
محبوبیت کلود ماینینگ
علت محبوبیت زیاد کلود ماینینگ این است که به افرادی که پول کافی برای خرید ریگ استخراج ندارند و یا به هر دلیل علاقه‌ای به داشتن ریگ مخصوص به خود ندارند نیز امکان این را می‌دهد که خود را عضوی از دنیای رمزارزها بدانند.
برای استخراج ابری رمزارز شما دو گزینه پیش روی خود خواهید داشت. یکی استخراج رایگان و دیگری با پرداخت پول. طبیعتاً بسیاری از افرادی که به دنبال انواع روش استخراج رمزارز هستند، به‌سوی گزینه‌های رایگان تمایل بیشتری خواهند داشت. بااین‌حال، خدمات رایگان استخراج ابری معایبی نیز دارد. از جمله این معایب می‌توان به‌سرعت بسیار پایین فرایند ماینینگ، ضوابط مضاعف و… اشاره کرد. استخراج پولی رمزارز با کمک روش کلود ماینینگ معمولاً به صورت زیر انجام می‌شود:
ابتدا باید یک میزبان (هاست) استخراج ابری آنلاین پیدا کنید. سپس پلن‌های استخراجی را که این میزبان‌ها ارائه می‌کنند بررسی نمایید. معمولاً چهار یا پنج پلن گوناگون وجود خواهد داشت که بسته به قیمت خود از ارزان‌ترین تا گران‌قیمت‌ترین پلن طبقه‌بندی می‌شوند. برخی از میزبان‌ها حتی ممکن است به شما امکان ساخت سفارشی پلن کلود ماینینگ خودتان را نیز بدهند.
پس از آنکه دریافتید کدام پلن برایتان بهتر است، تنها کافی است تراکنش پرداخت اجاره به میزبان را انجام دهید؛ سپس کد کیف پول رمزارز خود را ثبت نموده و به‌این‌ترتیب نخستین گام‌های استخراج رمزارز را بردارید.
پلن‌های استخراج مختلف هر یک مبالغ گوناگونی را به‌عنوان هزینه در برداشته و تاریخ انقضای قرارداد آن‌ها نیز متفاوت است. پلن‌های استاندارد عموماً چیزی بین ۵۰۰ دلار تا ۵۰۰۰ دلار ارزش دارند و بازه زمانی آن‌ها از دو سال تا مادام‌العمر متغیر است.
معمولاً انتظار می‌رود که تا حتی حدود نیم تا یک سال پس از شروع، با شکست مواجه گردید و پس از این زمان سوددهی برایتان آغاز شود. بااین‌حال، هیچ‌کس به‌طورقطع این موضوع را نمی‌داند؛ چراکه قیمت ارزهای دیجیتال شدیداً متغیر بوده و احتمال نوسان اندک آن‌ها وجود دارد.
متد شماره ۲ – روش استخراج رمزارز از طریق CPU
در استخراج از طریق CPU، پردازنده‌های کامپیوتر به‌عنوان ابزارهای استخراج رمزارز به کار می‌روند. این گزینه پیش‌تر به‌عنوان روشی عملی شناخته می‌شد؛ اما در حال حاضر، هرچه می‌گذرد افراد کمتری این متد را به‌عنوان متد استخراج کریپتوکارنسی برای خود برمی‌گزینند.
این موضوع چند دلیل عمده دارد. نخست آنکه استخراج به کمک CPU شدیداً کند است؛ بنابراین ممکن است مجبور باشید ماه‌ها بدون کوچک‌ترین درآمدی از استخراج سر کنید.
همچنین معمولاً استخراج با CPU اقدامی مقرون‌به‌صرفه نیست. چراکه در ازای پرداخت هزینه‌های سنگین برق و تجهیزات خنک‌کننده، تنها مقادیر اندکی پول (شاید در حد یک‌دهم این هزینه‌ها) به دست خواهید آورد. درصورتی‌که بتوانید محلی با تجهیزات سرمایشی مطلوب و هزینه برق پایین بیابید، این هزینه‌ها اندکی کاهش خواهند یافت. اما معمولاً چنین اتفاقی نمی‌افتد.
پس چرا هنوز برخی از استخراج با CPU استفاده می‌کنند؟
اساساً علت این موضوع آن است که از این طریق هر فردی با یک کامپیوتر رومیزی می‌تواند عملیات استخراج را انجام دهد. برای استخراج با روش CPU تنها نیاز به یک کامپیوتر و چند برنامه برای ماینینگ خواهید داشت. اگرچه می‌توان ماینینگ را با لپ‌تاپ هم انجام داد، ولی این کار به‌هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود. چراکه لپ‌تاپ شما ظرف چند ساعت داغ کرده و ممکن است آسیب ببیند.
ازآنجایی‌که شروع به استخراج رمزارز با این روش بسیار آسان است، همه‌روزه ماینرهای تازه‌کار CPU به‌سوی این متد جلب می‌گردند. برخی از افرادی که به دنبال انواع روش استخراج رمزارز هستند، اهمیتی به جزئیات نمی‌دهند و تنها می‌خواهند این فرایند را به هر ترتیبی که شده و دراسرع‌وقت آغاز نمایند. استخراج با CPU برای این دسته از افراد انتخاب مناسبی خواهد بود.
متد شماره ۳ – استخراج با کمک GPU
استخراج رمزارز از طریق GPU را می‌توان محبوب‌ترین و شناخته‌شده‌ترین متد استخراج ارزهای دیجیتال دانست. برای مثال، کلود ماینرها از ریگ‌های GPU برای ارائه خدمات خود استفاده می‌کنند.
همان‌طور که گفتیم این اشخاص در زمینه استخراج رمزارزها حرفه‌ای بوده و صدها، اگرنه هزارها ریگ استخراج در اختیار دارند؛ بنابراین می‌توان با اطمینان گفت که روش انتخابی آن‌ها روشی بهینه خواهد بود.
علت محبوبیت زیاد ماینینگ GPU بهره‌وری بالا و درعین‌حال، قیمت نسبتاً پایین آن است. اما اشتباه نکنید، راه‌اندازی ریگ به‌خودی‌خود معمولاً امری هزینه‌بر است؛ اما از نظر سرعت هش و نیروی کار کلی، استخراج با GPU روشی فوق‌العاده به شمار می‌رود.
ریگ‌های GPU از کارت‌های گرافیک به‌منظور استخراج رمزارزها استفاده می‌کنند. یک ریگ استخراج استاندارد از یک پردازنده، یک مادربورد، سیستم خنک‌کننده، قاب (فریم) ریگ و صدالبته چند (۸-۲ عدد) کارت گرافیک تشکیل شده است.
هزینه معمول راه‌اندازی یک ریگ استخراج GPU با عملکرد و طراحی مطلوب چیزی در حدود ۳۰۰۰ دلار خواهد بود. اگرچه این یک سرمایه‌گذاری سنگین به‌حساب می‌آید، اما در مقایسه با متدهای دیگر مانند متد استخراج با CPU سریع‌تر به سوددهی می‌رسد؛ بنابراین اگر به دنبال راه‌های مختلف استخراج ارزهای دیجیتال می‌گردید، بهتر است نگاهی به این ریگ‌ها بیندازید.
انواع روش استخراج رمزارز – متد شماره ۴ – استخراج با ASIC
ای‌سیک‌ها (مدارهای مجتمع با کاربرد خاص) ابزارهای به‌خصوصی هستند که اختصاصاً به‌منظور انجام یک تسک واحد که در اینجا همان استخراج رمزارز است، طراحی شده‌اند. ASICها با قابلیت تولید دیوانه‌وار مقادیر معتنابهی رمزارز در مقایسه با رقبای خود مانند ریگ‌های GPU یا CPU محبوبیت و اعتبار زیادی را کسب کرده‌اند.
اما اگر واقعاً استخراج با ASIC تا این حد ایده آل است، چرا زودتر به آن اشاره نکردیم؟
در حقیقت، علت این موضوع آن است که استفاده از این تجهیزات موجب شکل‌گیری اختلاف‌نظرها و مجادلات زیادی در میان کاربران شده است.
مشاهده می‌کنید هنگامی که کمپانی ASIC نسخه جدید دستگاه استخراج رمزارز خود را معرفی نمود، این معرفی موجب ایجاد آشوبی در جامعه رمزارزها گردید. بسیاری از کاربران خواستار ممنوعیت کامل این دستگاه‌ها شدند. اما به چه علت؟
ازآنجایی‌که ASICها بسیار قدرتمندند، این امر امکان رقابت کاربران ریگ‌های GPU یا CPU را از نظر سرعت هش و درآمد با این تجهیزات سلب می‌کند. همچنین، ای‌سیک‌ها موجب می‌شوند که در بازار برخی رمزارزهای بخصوص مشکلاتی پدید آید. تصور کنید که بخش عمده درآمدهای رمزارزی به یک ماینر با مزرعه ASIC اختصاص یابد. در این صورت هرج‌ومرج در بازار اجتناب‌ناپذیر خواهد بود.
بهترین روش استخراج رمزارز کدام است؟
اکنون که با نحوه و انواع روش استخراج آشنا شدید، نوبت به این پرسش می‌رسد که کدام یک از این روش‌ها از بقیه بهتر است؟
اینکه کدام متد برای شما مناسب‌تر است، به‌طورجدی تابعی از تعداد اندکی جزئیات کلیدی خواهد بود. اینکه آیا مایل به خرج کردن پول در ابتدای کار هستید؟ اگر بله، چقدر؟ آیا می‌خواهید یک ریگ استخراج مخصوص به خود داشته باشید؟ و اینکه آیا اصلاً می‌خواهید استخراج را با یک ریگ انجام دهید؟
پاسخ به این پرسش‌ها و بسیاری پرسش‌های مشابه دیگر، بهترین روش استخراج رمزارز را برای شما تعیین خواهد نمود.
به‌طورکلی، استخراج با کمک GPU و کلود ماینینگ به نظر دو گزینه بسیار محبوب به شمار می‌روند. استخراج با CPU کند و خسته‌کننده است، درحالی‌که استخراج با ASIC، بخصوص در این اواخر، ممکن است نتایجی غیرقابل‌پیش‌بینی در برداشته باشد.
اگر می‌خواهید ریگ استخراج خودتان را بسازید، در این صورت GPU انتخاب شما خواهد بود. اما اگر نمی‌خواهید هیچ هزینه‌ای برای ساخت ریگ استخراج بپردازید و یا در شروع به کار عجله دارید، می‌توانید استخراج با CPU را امتحان کنید. در همین حال، اگر مایل به ریسک‌کردن هستید و از اختلاف‌نظر ابایی ندارید، ASICها گزینه مطلوبی خواهند بود. در نهایت، اگر نمی‌خواهید با ریگ‌های استخراج یا هیچ‌گونه دستگاه دیگری سروکله بزنید، کلود ماینینگ برای استخراج رمزارزها به شما پیشنهاد می‌شود.
کدام رمزارزها را استخراج کنیم؟
انتخاب تجهیزات استخراج رمزارز همچنین تابعی از نوع رمز ارزی است که قصد استخراج آن را دارید.
برخی از گزینه‌های پرطرف‌دار عبارت‌اند از: بیت کوین، اتریوم یا دش. با وجود این، به‌خاطر داشته باشید که استخراج بیت کوین احتمالاً پیچیده‌ترین آن‌هاست. به دلیل محبوبیت بسیار بالای این توکن، ماینرهای زیادی در سراسر جهان برای آن وجود دارند و این ماینرها می‌کوشند در استخرهای محدود موجود تا جایی که می‌توانند، حتی شده حداقل کمی بیت کوین به دست آورند. این امر ممکن است موجب گردد که برای به‌دست‌آوردن ذره‌ای بیت کوین ساعت‌های متمادی منتظر بمانید.
با درنظرگرفتن این نکته، احتمالاً بهترین گزینه برای شما، استخراج اتریوم یا برخی از رمزارزهای کمتر شناخته شده خواهد بود. بسته به اینکه چه متدی را انتخاب می‌کنید، بایستی قیمت‌ها را بررسی نموده و زمان بازگشت سرمایه خود را محاسبه کنید. پس از آن می‌توانید با تمرین و محاسبات ریاضی، در مدتی کوتاه بر استخراج رمزارزها مسلط گردید.
جمع‌ بندی
همان‌طور که احتمالاً متوجه شدید، راه‌های بسیاری زیادی برای استخراج رمزارزها وجود دارد. ما در اینجا صرفاً به توضیح روش‌های عمده بسنده کردیم. شما بسته به میل خود می‌توانید کاملاً از استخراج رمزارز صرف‌نظر کنید و به سراغ Faucetهای بیت کوین بروید. البته بحث در مورد این Faucetها مفصل بوده و در این مقال نمی‌گنجد. منظور این است که دست شما از این نظر کاملاً باز خواهد بود.
یکی از مواردی که نه‌تنها نبایستی فراموش کنید، بلکه باید آن را سریعاً انجام دهید، ساخت یک کیف پول رمزارز است. رمزارزی را که می‌خواهید استخراج کنید انتخاب نموده و گزینه‌های کیف پول موجود برای آن را بررسی کنید. پیشنهاد ما به شما کیف پول‌های لجر نانو اس، کوین بیس و ترزور خواهد بود. این والت‌ها کاملاً قابل‌اطمینان هستند.
در مواردی که رمزارز انتخابی شما بیت کوین، اتریوم یا لایت کوین باشد، مشکلی از نظر پیداکردن کیف پول نخواهید داشت. اما درصورتی‌که بخواهید یکی از ارزهای کمتر شناخته شده را استخراج کنید، آن‌وقت نیاز به اندکی جستجوی برای یافتن یک کیف پول معتبر خواهید داشت.
انتخاب یک کیف پول ایمن و معتبر مهم‌ترین گام در آغاز به کار استخراج رمزارزهاست. تصور کنید که یک سال به استخراج رمز ارز بپردازید و فقط به‌خاطر اینکه دقت کافی در انتخاب کیف پول به خرج نداده‌اید، تمام ذخیره پولی شما مورد سرقت هکرها قرار گیرد!
اگر در امر استخراج رمزارزها مصمم هستید و به دنبال راه‌هایی برای استخراج کریپتوکارنسی می‌گردید، پیشنهاد ما به شما این است که یک کیف پول سخت‌افزاری خریداری کنید. این کیف پول‌ها از نظر ایمنی و قابل‌اعتماد بودن بهترین کیف پول‌های رمزارز موجود در بازار به شمار می‌روند.
در این راهنمای انواع روش استخراج رمزارز سعی کردیم روش‌های گوناگون استخراج توکن‌های کریپتوکارنسی را مورد بررسی قرار دهیم.
به‌خاطر داشته باشید که بهترین متد برای شما، قویاً وابسته به سطح انتظاراتتان از ماینینگ و منابع در دسترستان خواهد بود؛ بنابراین هنگام انتخاب، دقت را چاشنی کار خود سازید. به‌این‌ترتیب اگر بخت نیز اندکی با شما یار باشد، می‌توانید از استخراج رمزارزها سود زیادی را عاید خود کنید.

توجه: برای انجام معامله در بایننس حتما با آی پی خارج از ایران (کشورهایی مثل ترکیه، فنلاند، سنگاپور و روسیه) وارد شوید!

به این مقاله امتیاز دهید تا با کمک شما کیفیت آن را بسنجیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *