معرفی شاخص ورود و خروج ارز به صرافی ها (Miner Flows)

فهرست این مقاله
 معرفی شاخص Miner Flows یا Inflow ،Outflow ،Netflow
اگر با ارزهای دیجیتال اندکی آشنایی داشته باشید، احتمالاً اصطلاحات Inflow، Outflow و Netflow  یا شاخص Miner flows را شنیده‌اید. ما در این مقاله قصد داریم شما را با این اصطلاح رایج در دنیای ارزهای دیجیتالی آشنا کنیم؛ پس با ما همراه باشید. آشنایی با بازار ارزهای دیجیتال یکی از روش‌های مهمی است که می‌تواند برای دستیابی به سود بیشتر به سرمایه‌گذاران کمک زیادی کند.
Outflow و Netflow دو شاخص مهم و کاربردی در دنیای ارزهای دیجیتال است که آشنایی با آن‌ها برای سرمایه‌گذاران و همچنین برای کسی که به‌تازگی می‌خواهد روی ارزها دیجیتال سرمایه‌گذاری کند، بسیار مهم است. تأثیر شاخص Miner Flows تضمینی نیست، اما در نظر گرفتن برخی نکات مهم مربوط به این شاخص می‌تواند بر تصمیم شما بر مبنای خرید و فروش رمز ارز تأثیرگذار باشد.

هنگامی که مهم‌ترین رمز ارز یعنی بیت کوین از یک مقاومتی عبور می‌کند، شاخص ورود رمز ارز تتر به صرافی‌ها نیز زیاد می‌شود؛ از همین رو این یک سیگنال برای تریدرها یا معامله‌گران در زمینه کریپتوکارنسی ایجاد کرده و آن‌ها می‌توانند از شاخص ورود و خروج ارزها به‌عنوان نشانه‌ای برای تشخیص حرکت بعدی بازار استفاده کنند.
Inflow به معنای واردشدن رمز ارز به کیف پول صرافی‌ها در حوزه کریپتوکارنسی است. چهار معیار مهم برای سنجش میزان رمز ارز واردشده به کیف پول‌های صرافی وجود دارد که عبارت‌اند از:

Inflow Total (همه ورودی کوین‌ها به صرافی): جمع کل بیت‌ کوین‌های ارسال‌شده به صرافی
Inflow Mean (میانگین همه ورودی بیت ‌کوین‌ها): میانگین بیت ‌کوین‌های ارسال‌شده در هر تراکنش به صرافی
Inflow Top10 (۱۰ ورود برتر بیت کوین به صرافی): کل بیت کوین‌های فرستاده‌شده به صرافی در ده تراکنش برتر
Inflow Mean (Ma7) (متحرک ۷ روزه متوسط ورود بیت کوین): میانگین متحرک ۷ روزه متوسط کل بیت کوین‌های فرستاده‌شده به صرافی

معرفی و توضیح شاخص Netflow و نحوه محاسبه آن
 در بازار سرمایه‌گذاری رمز ارز، دو جریان به‌صورت کلی وجود دارد: مسیر اول نگهداری سرمایه در صرافی رمز ارز و مسیر دوم ذخیره سرمایه در کیف پول. اگر تمام ورودی سرمایه به صرافی را از سرمایه‌ای که به کیف پول‌ها واریز می‌شود کم کنیم، شاخصی به دست می‌آید که به آن شاخص خالص جریان یا Netflow گفته می‌شود.
این شاخص هنگامی مثبت می‌شود که جریان سرمایه به صرافی‌ها بیشتر از خروجی آن‌ها باشد؛ به عبارت دیگر زمانی که سرمایه بیشتری به کیف پول موجود در صرافی ارسال می‌شود، این شاخص مثبت خواهد شد و برعکس زمانی که افراد، سرمایه خود را بیشتر از اینکه به صرافی منتقل کنند، به کیف پول خود انتقال دهند، این شاخص منفی خواهد شد.

گفتنی است مثبت‌بودن شاخص Netflow می‌تواند نشانه خارج‌شدن سرمایه‌گذاران باشد؛ زیرا وقتی حجم زیادی از ارزهای دیجیتال به صرافی‌ها ارسال شود، به احتمال زیاد بیشتر آن‌ها به فروش می‌رسد. از سوی دیگر زیادبودن خروج رمز ارز از صرافی‌ها می‌تواند بیان‌کننده آن باشد که سرمایه‌گذاران قصد دارند برای سرمایه‌گذاری بلندمدت به‌جای صرافی‌های متمرکز سرمایه خود را به کیف پول‌های شخصی منتقل کنند.
عواملی که سبب می‌شود قیمت بیت کوین در بلندمدت همیشه صعودی باشد، کمیاب‌بودن آن است که مسئله‌ای مهم در بازار ارزهای دیجیتال به شمار می‌آید؛ برای مثال طلا را در نظر بگیرید که قیمت آن در مقایسه با فلزهای دیگر گران‌تر است و دلیل آن کمیاب بودن آن است و اگر بخواهیم طلا را به دست بیاوریم باید زمان و انرژی زیادی را صرف کنیم. نیز مانند طلا در بازار رمز ارز کمیاب بوده و دلیل آن به ۱۳ سال پیش نمی‌گردد زمانی که سازنده بیت کوین پیشنهاد می‌دهد عدد بیت کوین ۲۱ میلیون باشد.
اکنون حدود ۱۹ میلیارد بیت کوین استخراج شده و با محاسبه می‌توان به این نتیجه رسید که اگر استخراج بیت کوین به همین سرعت پیش برود، تا ۴ سال دیگر همه بیت کوین‌ها استخراج خواهند شد. برای جلوگیری از بروز چنین حادثه‌ای سازنده بیت کوین پیشنهاد داد تا تولید بیت کوین به نصف تولید قبلی برسد و این کار سبب شد بیت کوین کمیاب‌تر شود، تقاضا برای خرید آن افزایش پیدا کند و در درازمدت قیمت بیت کوین صعودی می‌شود.
جریان خروج بیت کوین به صرافی‌ها یا Outflow

هنگامی که بیت کوین از کیف پول صرافی حوزه کریپتوکارنسی خارج می‌شود، به این اتفاق Outflow گفته می‌شود. Outflow دارای چهار معیار است که این معیارها عبارت‌اند از:

Outflow Total (همه خروجی کوین‌ها به صرافی): مجموع همه بیت کوین‌هایی که از صرافی خارج شدند.
Outflow Mean (میانگین همه خروجی بیت ‌کوین‌ها): میانگین بیت‌کوین‌های خارج‌شده در هر تراکنش
Outflow Top10 (۱۰ خروج برتر بیت کوین به صرافی): بیت‌کوین‌های خارج‌شده در ۱۰ تراکنش برتر
Outflow Mean (Ma7) (متحرک ۷ روزه متوسط خروج بیت کوین): میانگین خروج بیت ‌کوین‌ها طی هفت روز

تأثیر شاخص Miner Flows در رمز ارز
به دلیل اینکه بیت ‌کوین‌ها در بازار رمز ارز حجم زیادی را به خود اختصاص دادند، شاخص Miner Flows نمی‌تواند بیان‌کننده آینده دقیق ارز موردنظر باشد، اما این شاخص می‌تواند بهترین گزینه فاندامنتالی برای شما باشد.
لازم است بدانید تعداد کمی از شاخص‌ها وجود دارند که می‌توانند آینده یک رمز ارز را دقیق بیان کنند و بسیاری از شاخص‌ها معمولاً به‌طور تقریبی و طی یک بازه کم می‌توانند آینده یک ارز را پیش‌بینی کنند. یکی از نکات مهمی که لازم است در به‌کارگیری شاخص‌ها مدنظر قرار دهید، استفاده هم‌زمان آن‌هاست.
بیشتر اوقات در میان سرمایه‌گذاران و معامله گران که به‌تازگی وارد حوزه ارزهای دیجیتال شده‌اند، اشتباهی شکل گرفته است که جریان ورودی را با ارزش بازار برابر در نظر می‌گیرند؛ برای نمونه اگر ارزش بازار رمز ارز ۷۵۰ میلیارد دلار باشد، مردم فکر می‌کنند این عدد مقدار دلارهای سرمایه‌گذاری شده در رمز ارز است؛ درصورتی‌که ارقام حقیقی با این ارقام بسیار متفاوت‌اند.
دلیل اهمیت شاخص Miner Flows
رمز ارز همیشه در حال نوسان بوده و یکی از عوامل تأثیرگذار بر این نوسان‌ها و تلاطم، واردشدن و خارج‌شدن بیت کوین از صرافی‌هاست. بازار ارزها در چند دهه اخیر ایجاد شده و به همین دلیل از دیگر بازارهای مالی، مارکت کپ کمتری دارد. این حجم پایین بازار در دنیای رمز ارز سبب شده است مجموعه‌ها و افراد تحت عنوان نهنگ‌ها به وجود آیند. نهنگ در بازار رمز ارز به کسانی گفته می‌شود که سرمایه و دارایی زیادی در این بازار دارند.
نهنگ‌ها به‌طور چشمگیری با خرید و فروش بیت کوین و سایر ارزها می‌توانند به‌راحتی بر قیمت رمز ارز تأثیرگذار باشند. ایجاد تغییر در قیمت بیت کوین با استفاده از این روش اندکی سخت‌تر از سایر ارزهاست. بیت کوین اصلی‌ترین رمز ارز شناخته شده و درنتیجه حجم معاملات بیشتری را به خود اختصاص داده است و از همین رو دست‌کاری قیمت آن نیز دشوارتر است.
فزایش تعداد بیت‌کوین‌های ورودی به صرافی‌ها بیشتر یک سیگنال نزولی به‌حساب می‌آید؛ زیرا افرادی که بیت کوین زیادی نگهداری می‌کند، اغلب زمانی اقدام به انتقال بیت کوین به صرافی‌ها می‌کنند که قصد فروش آن‌ها را داشته باشند. برعکس این قضیه نیز صادق است؛ یعنی اگر پارامتر Bitcoin Exchange Netflow مثبت باشد، سرمایه‌گذاران بیت ‌کوین‌های خود را برای ذخیره بلندمدت به کیف پول شخصی خود منتقل می‌کنند و درنتیجه به رشد آن در آینده امیدوارند.
ایجاد بازار نزولی و صعودی با استفاده از شاخص Miner Flows
هنگامی که مقدار ورودی رمز ارز یا همان inflow یک رمزارز به صرافی رمز ارز افزایش می‌یابد، به این معناست که نهنگ‌ها در حال ارسال آن ارز از کیف پول خود به صرافی‌ها هستند. به احتمال زیاد در گام بعدی، نهنگ‌ها با عرضه آن رمز ارز در بازار، فشار فروش را زیاد کرده و درنتیجه قیمت کاهش می‌یابد. به این بازار یک بازار نزولی گفته می‌شود.
هنگامی که مقدار خروجی یا همان outflow یک ارز افزایش می‌یابد، به این معناست که نهنگ‌ها در حال ارسال آن ارز از صرافی به کیف پول‌های دیجیتالی خود هستند. احتمالاً این عمل به معنای بازار باثبات و کاهش میزان عرضه از سوی نهنگ‌ها و درنهایت افزایش قیمت است. این بازار یک بازار صعودی را در ارزهای دیجیتالی نشان می‌دهد.
میزان فعالیت صرافی می‌تواند بر اعتبار آن بسیار تأثیرگذار باشد. فعالیت صرافی میزان و جریان مثبت ورود و خروج کوین به آن صرافی است. فعالیت بالا در یک صرافی بیان‌کننده آن است که کاربران بیشتری به‌طور فعال در صرافی و معاملات آن‌ها شریک هستند. این تغییر را می‌توان به‌عنوان سنتیمنت صعودی در نظر گرفت و عکس این موضوع نشان‌دهنده سنتیمنت نزولی است.
پیش‌بینی صعودی یا نزولی بودن بیت کوین از طریق شاخص Miner Flows

یکی دیگر از شاخص‌هایی که با بهره‌بردن از آن می‌توان حرکت صعودی یا نزولی بیت کوین را تشخیص داد، شاخص میزان ورود و خروج تتر (USDT) از صرافی‌هاست. اگر میزان Inflow تتر از Outflow بیشتر باشد، یعنی میزان زیادی از تترهای واردشده به بازار باید برای خرید بیت کوین صرف شود و درنتیجه قیمت صعودی می‌شود.
گر میزان Outflow تتر از Inflow بیشتر باشد؛ یعنی نهنگ‌ها هم اکنون میلی به خرید بیت کوین ندارند و درنتیجه قیمت نزولی خواهد بود. با در نظر گرفتن این نکته که بیت کوین تنها ۶۰ درصد ارزش کل بازار رمزارز ها را به خود اختصاص داده، اندیکاتور Inflow یا Outflow به‌طور حتمی نمی‌تواند بیانگر روند آینده بازار باشد.
بهترین پیشنهاد این است که اندیکاتور را به‌عنوان یکی از عوامل کمک‌کننده فاندامنتالی در کنار باقی فاکتورهای فاندامنتالی و تکنیکالی به کار ببرید. دو ابزار inflow و outflow می‌توانند برای سوددهی بیشتر به شما بسیار کمک‌کننده باشند، اما این ابزارها به‌طور دقیق نقطه ورود و خروج را نشان نمی‌دهند؛ از همین رو اندیکاتورهایی به وجود آمدند تا بتوانند تحلیل دقیق‌تری از بازار کریپتوکارنسی را ارائه دهند.
و اندیکاتور exchange flow balance و supply on exchange دو بخش مهم در شاخص minerflow هستند. اگر اندیکاتور exchange flow balance مثبت باشد، به این معناست که میزان ورود تتر به کیف پول‌ها از خروج آن بیشتر بوده و اگر این اندیکاتور منفی باشد، به این معناست که خروج تتر از کیف پول‌ها زیادتر بوده است.
اندیکاتور supply on exchange میزان تتری که در حساب صرافی‌ها وجود دارد، به‌طور درصدی نشان می‌دهد. مبانی محاسبه این اندیکاتور مقدار کل تترهایی است که به‌وسیله صرافی منتشر می‌شود. افزایش یک‌باره این اندیکاتور بیانگر افزایش موقت قیمت‌ها در بازار است و کاهش ناگهانی این اندیکاتور بیان‌گر یک تغییر کوتاه‌مدت در بازار است.
روش دسترسی به شاخص Miner Flows
ین شاخص را می‌توان به همراه بسیاری از شاخص‌های تحلیلی و فاندامنتالی در سایت‌هایی مانند کوین مارکت کپ و Cryptoquant مشاهده کرد. این سایت‌ها با دقت به بررسی میزان قیمت و روند تغییر آن‌ها در چند روز گذشته می‌پردازند و با استفاده از شاخص‌های رمز ارز تا حدی اطلاعاتی درباره آینده رمز ارز نیز در اختیار کاربر قرار می‌دهند.
کاربرد استفاده از شاخص Miner Flows

پیش‌بینی آینده بازار

طبق تفسیر «فعالیت صرافی» می‌توانیم با به‌کارگیری یک میانگین متحرک در داده‌ها، روند ورود و خروج داده‌ها را به صرافی مشاهده کنیم. میانگین متحرک یکی از معروف‌ترین اندیکاتورهای تکنیکالی برای شناسایی روند است. همچنین با استفاده از چند میانگین متحرک می‌توانیم نقاط عطفی را که روبان میانگین نام دارد تشخیص دهیم.

پیش‌بینی نوسانات با میانگین متحرک ۷ روزه Inflow و Outflow رمز ارز

با کنترل میزان میانگین متحرک ۷ روزه ورود بیت کوین به صرافی‌ها در مکان قرارگیری سقف‌های قبلی، می‌توانیم حدس بزنیم نقطه کنونی چه مقدار احتمال دارد قله یا دره قیمتی باشد. زمانی که ارزش میانگین ۷ روزه ورود بیت کوین در جای مشابه باشد، باید اندیکاتورهای مکمل را نیز بررسی کرد تا فشار خرید یا فروش شناسایی و بدین‌صورت مشخص شود نقطه کنونی سقف قیمتی است یا خیر.
سخن پایانی
ما در این مقاله به معرفی شاخص Miner Flows یا Netflow ,Inflow و Outflow پرداختیم و روش پیش‌بینی آینده بازار ارزهای دیجیتالی را با استفاده از این شاخص متوجه شدیم. این شاخص را می‌توان یکی از مهم‌ترین شاخص‌ها دانست که در کنار دیگر شاخص‌ها می‌تواند به سرمایه‌گذاران کمک زیادی کند. از دیگر شاخص‌های کاربردی در رمز ارز می‌توان به FCAS، NVT و  ELR اشاره کرد. 
شاخص Miner Flows ویژگی هایی دارد که اگر مثبت و یا منفی باشند می‌توانند در تغییر قیمت بیت کوین و سایر ارزها نقش بسزایی داشته باشند. همچنین بیان کردیم که صرافی‌هایی که فعالیت بیشتری داشته باشند یعنی صرافی‌هایی که میزان ورود و خروج ارز در آن‌ها نسبت به دیگر صرافی‌ها بیشتر باشد، مطمئن‌تر هستند؛ زیرا تعداد کاربران در چنین صرافی‌ها زیادتر بوده و احتمال خطا در آن خیلی پایین است؛ از همین رو توصیه می‌کنیم رمز ارز موردنظر خود را از این صرافی‌ها خریداری کنید.
پرسش‌های متداول
۱- آیا آشنایی با شاخص Miner Flows لازم است؟
بله این شاخص یکی از مهم‌ترین شاخص‌ها و شاخص‌های اولیه حوزه رمز ارز است و شناخت آن در پیش‌بینی قیمت ارز موردنظر بسیار تأثیر دارد.
۲- از کجا می‌توانیم شاخص Miner Flows را مشاهده کنیم؟
این شاخص و نمودار تحلیلی آن را می‌توان از سایت‌های معتبری مانند کوین مارکت کپ مشاهده کرد.
۳- آیا آشنایی با شاخص Miner Flows کافی است؟
خیر، آشنایی با این شاخص لازم است، ولی کافی نیست؛ یعنی برای موفقیت در حوزه رمز ارز مطالعه همه شاخص‌ها لازم است.
۴- آیا شاخص Miner Flows فقط برای پیش‌بینی قیمت بیت کوین است؟
خیر، این شاخص مانند دیگر شاخص‌ها برای هر رمز ارزی موجود است و می‌توان به آن دست ‌یافت.
۵- منظور از شاخص Miner Flows چیست؟
جریان ورود و خروج رمز ارز به کیف پول صرافی‌ها را که سبب تغییر قیمت رمز ارز می‌شود Miner Flows می‌گویند.

توجه: با وجود اینکه دو صرافی کوینکس و کوکوین هر دو فعلا بدون نیاز به تغییر IP فعالیت می‌کنند اما بهتر است برای امنیت بیشتر از IP ثابت خارج از ایران استفاده کنید.
برای ورود به صرافی کوینکس حتما باید با IP خارج از ایران وارد شوید.

به این مقاله امتیاز دهید تا با کمک شما کیفیت آن را بسنجیم

ترتیبی که برای خواندن مقالات” شاخص “به شما پیشنهاد می‌کنیم:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *