معرفی 11 تا از بهترین های کیف پول مونرو

مونرو رمز ارزی غیرمتمرکز است که تمرکز خود را بر روی حفظ حریم خصوصی و همچنین ایمنی کاربران شبکه خود قرار داده است. از طرفی توکن رسمی شبکه مونرو نیز XMR است که بیشتر از پنج سال است که به بازار ارزهای دیجیتال عرضه‌شده است. این رمز ارز که در سال ۲۰۱۲ ساخته‌شده است، در حقیقت فورکی از بلاک چین رمز ارز بایت کوین به‌حساب می‌آید و در آغاز نیز نام بیت مونرو برای آن انتخاب‌شده بود. در این مقاله نیز به بررسی ۱۱ تا از بهترین های کیف پول مونرو می‌پردازیم.
علاوه بر این، مونرو قرار است تا به‌روزرسانی تازه‌ای را در شبکه خود پیاده‌سازی کند که این به‌روزرسانی به ارتقاء و بهبود غیرمتمرکز بودن شبکه آن کمک شایانی خواهد کرد. درواقع در این به‌روزرسانی قرار بر این است که الگوریتم رندم اکس (RandomX) که الگوریتمی بر اساس الگوی اجماع گواه اثبات کار (PoW) است و الگوریتم اجماعی نسبتاً جدید به‌حساب می‌آید، جایگزین الگوریتم کریپتونایت (Cryptonight) گردد.
جدا از این، رمز ارز مونرو تا به امروز دچار تحولات بسیاری شده و در کنار آن نوسانات زیادی را پشت سر گذاشته است. اما در کنار این موارد، مونرو جزء یکی از آینده دارترین رمز ارزهای حال حاضر به شمار می‌آید. در کنار این موارد، درباره مونرو نیز دقیقاً همچون دیگر رمز ارزها، جهت سرمایه‌گذاری و ذخیره این رمز ارز، نیاز به یک کیف پول رمز ارز است. از این‌ رو در این مطلب تلاش خواهیم کرد تا به معرفی و بررسی انواع کیف پول مونرو بپردازیم.
سرفصل‌های این مقاله
نکاتی که در زمان انتخاب یک کیف پول مونرو باید در نظر داشته باشیم
پشتیبانی از رمز ارز XMR
پیش از آنکه توکن‌های XMR خود را به آدرس کیف پول منتثل کنید، حتماً از اینکه کیف پول انتخابی شما از XMR  پشتیبانی می‌کند یا خیر اطمینان حاصل کنید.
رابط کاربری مطلوب
درک نحوه صحیح استفاده از یک کیف پول رمز ارز جهت نگهداری و ذخیره ایمن رمزارزها، از اهمیت بسیاری برخوردار است. از این رو پیشنهاد ما این است که به دنبال یک ولت رمز ارزی باشید که رابط کاربری و همچنین نحوه استفاده از آن آسان بوده و در کنار این خصوصیت، قابلیت‌های کاربردی دیگری را نیز برای شما فراهم سازد.
حفظ حریم خصوصی کاربران
حفظ حریم خصوصی برای اغلب کاربران عرصه ارزهای دیجیتال و مخصوصاً کاربران دارنده رمز ارز مونرو از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. در نتیجه اگر حفظ حریم خصوصی برای شما نیز حائز اهمیت است، حتماً بایستی بررسی کنید که ولت رمز ارز انتخابی توسط شما چه قابلیتی را جهت ناشناس ماندن و حفظ حریم خصوصی شما فراهم خواهد کرد.
تیم توسعه‌دهنده شناخته‌شده و معتبر
شناخت تیم تولیدکننده و توسعه‌دهنده یک نرم‌افزار، همواره از درجه اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. درواقع تحقیق درباره سوابق و همچنین شفافیت تیم توسعه‌دهنده یک کیف پول رمز ارز، همواره باید جزء اولویت‌های کاربرانی باشد که قصد ذخیره دارایی‌های دیجیتال خود بر روی یک کیف پول رمز ارز رادارند. از طرفی نکته حائز اهمیت و مرتبط دیگر نیز تعداد کاربران استفاده‌کننده از یک کیف پول رمز ارز است. در حقیقت هرچه تعداد کاربران فعال یک ولت رمز ارز بیشتر باشد، این موضوع نشان‌دهنده قابل‌اعتمادتر بودن آن کیف پول خواهد بود.
هزینه لازم جهت تهیه کیف پول
کیف پول‌های سخت‌افزاری هزینه زیادی دارند و برای خرید آن‌ها باید پول‌خرج‌کنید و این در حالی است که کیف پول‌های گرم و نرم‌افزاری معمولاً به‌صورت رایگان در اختیار افراد قرار می‌گیرد.
خصوصیات بالقوه و قابلیت ها
اساساً ویژگی‌هایی و قابلیت‌هایی که یک کیف پول رمز ارز در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد، ازجمله موارد بسیار حائز اهمیت در انتخاب یک ولت رمز ارز است. تعدادی از کیف پول‌های رمز ارز قابلیت تبدیل رمز ارزها را در داخل خود کیف پول دارند. همچنین برخی ولت‌ها نیز این توانایی رادارند تا چند آدرس گوناگون را تولید کنند. علاوه بر این موارد، پشتیبانی از تعداد زیادی کوین و توکن نیز جزء عامل‌های بسیار مهم در انتخاب یک ولت رمز ارز است.
سازگاری با پلتفرم‌ ها و سیستم‌عامل گوناگون
برخی از کیف پول‌های دسکتاپ در سیستم‌عامل‌های مختلف کار می‌کنند. گاهی کیف پول‌های موبایلی تنها با اندروید و یا IOS سازگار هستند. سازگاری یک نرم‌افزار با سیستم‌عامل‌ها و پلتفرم‌های مختلف مورد خوبی برای بررسی بهترین کیف پول است.
سطح ایمنی بالا
همواره بایستی دقت داشته باشید که یک کیف پول رمز ارزی انتخاب کنید که از امکانات مطلوب و متنوعی برخوردار باشد. درواقع در زمان انتخاب یک کیف پول رمز ارز شما بایستی سؤالات زیر را در مورد کیف پول مدنظر خود بررسی کنید.
توکن‌های XMR شما تا چه میزان در برابر خطر هک شدن و سرقت در امان هستند؟ آیا کنترل کلیدهای خصوصی بر عهده خود شخص شما خواهد بود یا شخصی دیگر مدیریت و کنترل آن‌ها را عهده‌دار است؟
سطح رمزنگاری مورداستفاده در کیف پول جهت محافظت از اطلاعات شخصی و محرمانه شما چه میزان است؟ آیا به‌راحتی می‌توان از موجودی کیف پول مدنظر خود نسخه پشتیبان تهیه کرد یا این فرایند غیرممکن و دشوار است؟
تیم پشتیبانی از کاربران
برای اطمینان خاطر بیشتر بررسی کنید که در صورت بروز مشکل آیا به‌راحتی می‌توانید با تیم پشتیبانی مشتریان کیف پول ارتباط برقرار کنید؟ و آیا به‌صورت شبانه‌روزی پاسخگو هستند یا خیر؟
توسعه و به‌روزرسانی مستمر و رفع ایرادات
آیا کیف پول مدنظر شما از تیم توسعه‌دهنده‌ی معتبر و شناخته‌شده برخوردار است؟ آیا تیم توسعه‌دهنده ولت مدنظر شما به طور مستمر در حال به‌روزرسانی، رفع ایرادات و بهبود ویژگی‌های کیف پول خود هستند؟
شما باید بازخوردهای مثبت کاربرانی که سابقه استفاده از این کیف پول رادارند، همچنین نظرات و بازخوردهای سایر کاربران در رابطه با کیف پول انتخابی خود را بررسی کنید تا بتوانید در رابطه با امکانات و امنیت کیف پول اطلاعات بیشتری کسب کنید.
در ادامه و پیش از آنکه به سراغ معرفی برترین کیف پول‌های مونرو برویم، در نظر داریم تا به نکات مهم دیگری نیز اشاره داشته باشیم. دقت کنید که بعد از تهیه و ایجاد کیف پول دیجیتال خود، حتماً از آن نسخه پشتیبان تهیه کنید.
اگر این کار را پشت گوش بیندازید، صراحتاً باید اعلام کنیم که در صورت بروز هرگونه مشکل برای کیف پول شما، تمام سرمایه شما از دست خواهد رفت. به شما پیشنهاد می‌کنیم که هر چند روز یک بار، از کیف پول خود نسخه پشتیبان تهیه کنید تا در صورت مشکل بتوانید مجدد کیف پول خود را بازیابی کنید.
دقت داشته باشید که هیچ‌کدام از کیف پول‌ها به معنای واقعی رمز ارز در خود ذخیره نمی‌کنند، بلکه این کیف پول‌ها موجودی دارایی‌های شمارا بر روی بلاک چین ره‌گیری کرده و با ذخیره کلیدهای خصوصی در دستگاه شما (موبایل، رایانه یا دستگاه سخت‌افزاری کیف پول)، امکان انجام تراکنش را برای شما فراهم می‌کنند.
دسترسی مدیریت و کنترل کلیدهای خصوصی
کلیه کیف پول‌های رمز ارز معرفی‌شده در این مطلب، مدیریت و کنترل کلیدهای خصوصی دارایی‌های دیجیتال شمارا در اختیار خود شخص شما قرار می‌دهند.
ازاین‌رو در تمام کیف پول‌های معرفی‌شده، خود شخص شما مسئول مراقبت از دارایی‌های خود هستید و باید با روش‌هایی مانند تهیه نسخه پشتیبان (دریافت عبارات بازیابی یا کلید خصوصی) و به‌روزرسانی نرم‌افزارهای مرتبط، ایمنی دارایی‌های دیجیتال خود را ارتقاء دهید.
فراموش نکنید که کیف پول‌های رمز ارز خود صرافی‌های دیجیتال، دارایی‌ها شمارا به‌صورت امانی نگهداری خواهند کرد. ازاین‌رو به‌هیچ‌عنوان کنترل کلیدهای خصوصی در اختیار خود صرافی‌ها نبوده و نتیجتاً مدیریت دارایی‌های دیجیتال کاربران نیز در دست خود آنها نخواهد بود.
همچنین برای کاربران ایرانی، ذخیره ارزهای دیجیتال بر روی صرافی‌های رمز ارز می‌تواند خطر تحریم و مسدود شدن سرمایه را به همراه داشته باشد. ازاین‌رو هیچ کدام از کیف پول‌های امانی کیف پول محسوب نشده و ما در این مطلب پیشنهاد نمی‌کنیم که مونروهای خود را بر روی این ولت‌های رمز ارز ذخیره کنید.
در ادامه اما می‌پردازیم به معرفی و بررسی برترین کیف پول‌های مونرو.
بهترین کیف پول‌های رمز ارز مونرو
۱. کیف پول سخت‌افزاری لجر نانو اس  (Ledger Nano S)
لجر نانو اس یکی از برترین ولت‌های سخت‌افزاری در حوزه رمز ارزها است که در کنار صدها توکن و کوین شناخته‌شده، از مونرو و رمز ارز آن XMR هم پشتیبانی می‌کند. با استفاده از لجر نانو اس می‌توانید مطمئن باشید که دارایی‌های دیجیتال شما در یک کیف پول سرد سخت‌افزاری فوق‌العاده ایمن ذخیره‌شده است.
این دستگاه که شبیه یک فلش مموری USB است اطلاعات شمارا درون خود دستگاه ذخیره کرده و از آن در برابر خطراتی که در رایانه شما وجود دارد محافظت می‌کند.
به‌این‌ترتیب حتی اگر لپ‌تاپ یا رایانه شخصی شما دچار مشکل شده و ویروس و بدافزار وارد آن شود، آدرس و کلیدهای شخصی شما درون لجر نانو اس ایمن خواهند بود. این دستگاه همچنین از یک سیستم‌عامل اختصاصی و ایمن بانام BOLOS نیز استفاده کرده و شامل یک بسته ریکاوری، پین کد مخصوص خود دستگاه و سیستم تأیید دومرحله‌ای است.
علاوه بر اینها لجر نانو اس یک صفحه‌نمایش OLED کوچک نیز دارد که با استفاده از آن می‌توانید تراکنش‌ها را مشاهده کرده و با دکمه‌های فیزیکی کنار دستگاه آن‌ها را تأیید کنید. به‌طورکلی استفاده از این ولت سخت‌افزاری بسیار آسان است و با نرم‌افزار مخصوص خود کمپانی کاربران می‌توانند اطلاعات حساب و موجودی خود به همراه جزییات تراکنش‌ها را در هرلحظه مشاهده کنند و به همین دلیل دیگر نیازی به اتصال همیشگی دستگاه به رایانه وجود ندارد.
علاوه بر این موارد، لجر نانو اس مزایای بسیاری دارد و با ویژگی‌های جذابش باعث می‌شود هر آنچه که از یک کیف پول بخواهید در اختیار خود داشته باشید؛ ولی احتمالاً استفاده از این کیف پول برای ذخیره دارایی‌هایی با مبالغ کم مطلوب نیست.
درواقع علت این موضوع این است که برای هر بار استفاده و انجام تراکنش نیاز به اتصال دستگاه به رایانه وجود دارد، بهتر است برای مبالغ کم از کیف پول‌های گرم استفاده کنید.
نهایتاً اینکه اگر دنبال یک کیف پول فوق‌العاده ایمن هستید که دارایی‌های خود را در آن ذخیره کنید؛ بهتر است این هزینه کم را متقبل شوید. البته این نکته را نیز نبایست فراموش کنید که به علت محبوبیت بالای این سخت‌افزارها، تنها تعداد محدودی از آن‌ها در بازار موجود بوده و جهت خرید آن‌ها بایستی کمی تلاش کنید و به‌راحتی قادر به یافتن و خرید این ولت‌های رمز ارز خواهید بود.
۲. کیف پول سخت‌افزاری لجر نانو اکس  (Ledger Nano X)
لجر نانو اکس نسل جدید کیف پول‌های سخت‌افزاری است که در سال ۲۰۱۹ میلادی توسط کمپانی Ledger ارائه شد. این ولت رمز ارز به نسبت دیگر رقبای خود از امکانات و سطح ایمنی بالاتری برخوردار است. به‌طورکلی کیف پول‌های سخت‌افزاری به این دلیل که آفلاین هستند نسبت به سایر کیف پول‌ها (موبایلی، تحت وب و دسکتاپ) امنیت بیشتری دارند.
کیف پول لجر نانو اکس دارای امکانات ارتباطی از قبیل بلوتوث است که توسط آن‌ می‌توانید کیف پول خود را به گوشی‌های اندروید و آی او اس خود متصل کنید. در حال حاضر امکان نگهداری بیش از هزار ارز رمزنگاری‌شده ازجمله مونرو در این کیف پول وجود دارد. لجر نانو اکس کیف پولی HD است که کنترل کامل کلیدهای خصوصی آن به‌طور کامل در اختیار شما قرار دارد.
۳. کیف پول سخت‌افزاری ترزور تی  (Trezor T)
ترزور تی دومین نسل از کیف پول‌های سخت‌افزاری است که شرکت ساتوشی لبز (SatoshiLabs) عرضه کرده است. ترزور وان (Trezor One) با ترزور تی ازلحاظ سطح ایمنی تفاوت آنچنانی ندارند، ولی ترزور تی از مونرو، کاردانو و چندین رمز ارز دیگر (که در ترزور وان از آنها پشتیبانی نمی‌شد) نیز پشتیبانی می‌کند.
از طرفی صفحه‌نمایش ترزور تی لمسی و رنگی بوده که این مزیت، کار را برای کاربران راحت‌تر می‌کند. همچنین ترزور تی قابلیت اتصال کارت حافظه جهت ذخیره گذرواژه‌ها و اطلاعات حیاتی کاربران را نیز دارد.
ترزور تی از بیت کوین و بسیاری از آلت کوین‌ها پشتیبانی می‌کند و ازاین‌رو انتخاب مناسبی برای ذخیره بلندمدت ارزهای دیجیتال گوناگون ازجمله مونرو است.
ولت سخت‌افزاری ترزور فاقد هرگونه نرم‌افزار مخصوص پلتفرم‌های دسکتاپ یا اپلیکیشن های مخصوص گوشی‌های تلفن همراه است و جهت اتصال آن به دستگاه‌هایی که به اینترنت متصل هستند، بایستی در قدم نخست کیف پول را به‌وسیله یک کابل به دستگاه متصل کرد و پس‌ازآن با ورود به وب‌سایت ترزور، از رابط کاربری آنلاین ترزور استفاده کرد.
البته در حال حاضر رابط کاربری ترزور هم همچون کیف پول‌های کمپانی لجر، از رمز ارز مونرو پشتیبانی نمی‌کند. درنتیجه شما بایستی جهت ذخیره رمز ارزهای مونرو خود در ترزور، فعلاً از کیف پول نرم‌افزاری مونرو جی یو آی (Monero GUI) یا دیگر ولت‌های معرفی‌شده در این مطلب استفاده کنید.
۴. کیف پول نرم‌افزاری اکسودوس (Exodus)
اکسودوس یکی دیگر از کیف پول‌های دسکتاپی است که کار با آن راحت بوده و طراحی آن بسیار ساده است. اکسودوس در حال حاضر از بیش از صد رمز ارز شامل XMR را پشتیبانی کرده و موجودی حساب شمارا به سی ارز جهانی نشان می‌دهد.
این کیف پول تنها دسکتاپ نبوده؛ چراکه علاوه بر نرم‌افزار ویندوز، مک و لینوکس، اپلیکیشن مخصوص موبایل آن نیز در اختیار کاربران قرارگرفته است.
علاوه بر کیف پول، اکسودوس یک صرافی داخلی برای تبدیل ارزها به یکدیگر را دارا است. در ضمن اکسودوس یک گره عادی است و نیازی به دانلود بلاک چین کامل مونرو برای کار با آن وجود ندارد.
ازنظر ایمنی نیز این کیف پول در سطح بالایی قرار دارد و از ویژگی‌های مناسبی برخوردار است. درواقع یک رمز عبور دوازده رقمی برای اجرا نیاز است و علاوه بر آن تمام کلیدهای شخصی و اطلاعات به‌صورت رمزگذاری شده روی دستگاه خود کاربر ذخیره می‌شود. همچنین برای استفاده از اکسودوس هیچ‌گونه اطلاعات شخصی موردنیاز نیست.
این شرکت به‌تازگی یک همکاری با کیف پول سخت‌افزاری ترزور را نیز آغاز کرده است که دارندگان ترزور می‌توانند از رابط کاربری اکسودوس استفاده کرده و اطلاعات و کوین‌های خود را بین ۲ کیف پول به اشتراک بگذارند.
باوجود تمام این موارد نرم‌افزار اکسودوس به‌صورت کامل متن‌باز نبوده و تیم توسعه‌دهنده آن نیاز دارد که اعتماد بیشتری را جلب کند. در کل کیف پول دسکتاپ اکسودوس ایمنی نسبتاً مطلوبی دارد.
۵. کیف پول نرم‌افزاری اتمیک (Atomic Wallet)
این کیف پول از حدود پانصد رمز ارز مختلف پشتیبانی می‌کند و تقریباً هر رمز ارز ناشناخته‌ای را می‌توانید در لیست ارزهای این کیف پول پیدا کنید. کاربران برای کار با این کیف پول نیاز به یک رمز عبور دوازده کاراکتری دارند و تمام اطلاعات کاربران به‌صورت رمزنگاری‌شده ذخیره می‌گردد.
کلیدهای شخصی رمزنگاری‌شده درون خود دستگاه افراد ذخیره می‌شود و هیچ‌گاه آن را ترک نمی‌کند. درست مانند اکسودوس کیف پول موردبحث ما نیز در ویندوز، مک، لینوکس سیستم‌عامل‌های موبایلی در دسترس است.
نکته مهم این است که نرم‌افزار اتمیک ولت به‌طور کامل متن‌باز بوده و افراد می‌توانند به کد اصلی برنامه دسترسی داشته باشند. متخصصان می‌توانند کدهای نرم‌افزار را بررسی کرده و مطمئن شوند که هیچ بدافزار و کد تخریبی در اتمیک ولت وجود ندارد.
از طرفی بااینکه اتمیک ولت یک گزینه فوق‌العاده محسوب می‌شود؛ اما در مقایسه با اکسودوس از برخی مشکلات کوچک مثل عدم پشتیبانی از کیف پول‌های سخت‌افزاری رنج می‌برد.
۶. کیف پول نرم‌افزاری گواردا (Guarda Wallet)
این کیف پول رابط کاربری آسان و ساده‌ای دارد. یک کیف پول چند ارزی که از بیش از چهل و پنج بلاک چین و هزاران رمز ارز مختلف پشتیبانی می‌کند.
این کیف پول دارای نسخه‌های دسکتاپ، موبایل (اندروید، آی او اس، تحت وب و افزونه کروم است. خریدوفروش ارزهای دیجیتال با ارزهای رایج، دسترسی به صرافی داخلی و همچنین تعامل دوسویه با کیف پول سخت‌افزاری لجر از دیگر قابلیت‌های کیف پول گواردا هستند.
کیف پول گواردا نیز مانند کیف پول اتمیک، برای استفاده کاربران حرفه‌ای مونرو چندان مناسب نیست. این کیف پول از شبکه مونرو پشتیبانی نمی‌کند و همچنین سطح حریم خصوصی تراکنش‌ها و میزان کارمزدهای مونرو در این کیف پول به‌صورت دستی قابل تنظیم نیست.
گواردا با انواع لجر نیز همگام‌سازی می‌شود. گواردا از تمام پلتفرم‌های رایانه‌ای و موبایلی، حتی اوبونتو پشتیبانی می‌کند. با توجه به امنیت بالای این ولت، بی‌انصافی است اگر گواردا را در بین بهترین کیف پول‌های مونرو قرار ندهیم.
۷. کیف پول نرم‌افزاری مونرو جی یو آی (Monero GUI)
مونرو جی یو آی کیف پول رسمی و متن‌باز مونرو است که توسط تیم توسعه‌دهنده این رمز ارز ساخته‌شده است. دقت کنید که کیف پول‌های دسکتاپ ازنظر هزینه گزینه‌های بهتری هستند و مونرو جی یو آی نرم‌افزار رسمی مونرو جهت ذخیره‌سازی XMR است. مونرو جی یو آی رابط کاربری ساده و جذابی دارد که کار با آن را ساده می‌کند.
این نرم‌افزار برای ویندوز، مک و لینوکس در دسترس است. از طرفی مونرو جی یو آی یک رمز عبور دارد که از دارایی‌های شما بر روی رایانه شخصی شما محافظت می‌کند. علاوه بر آن نیز یک کد بیست و پنج رقمی برای بازیابی رمز ارزها نیز تولید می‌کند.
مونرو جی یو آی یک کیف پول Full node است؛ این بدین معنی است که جهت کار با آن باید کلیه بلاک چین مونرو را به‌طور کامل دانلود کنید که این کار زمان زیادی گرفته و نیازمند حجم زیاد روی حافظه و قدرت سخت‌افزاری بالایی است. ازاین‌رو ازنظر اینکه حجم زیادی باید دانلود شود، گزینه‌ی چندان به‌صرفه‌ای نیست.
علاوه بر این، این کیف پول از برنامه‌ای بانام Daemon استفاده می‌کند که در بک‌گراند نرم‌افزار اجراشده و همگام‌سازی با شبکه و تراکنش‌ها را انجام می‌دهد. جدا از این موارد، ویژگی‌های دیگری مانند اعتبارسنجی تراکنش‌ها و امضای تمام اسناد با استفاده از کلید شخصی شما نیز در این کیف پول وجود دارد.
این موضوع به کاربران این امکان را می‌دهد تا هرگونه سند، فایل یا تأییدیه‌ای را که در شبکه وجود دارد را تأیید کنند.
همچنین این ولت رمز ارز قابلیت استخراج مونرو را نیز دارد و تنها با چند کلیک می‌توان فرایند استخراج این رمز ارز را شروع کرد؛ هرچند دقت کنید که فرایند استخراج مونرو به‌وسیله این ولت رمز ارز به‌قدرت سخت‌افزاری بسیار بالایی نیاز خواهد داشت.
۸. کیف پول موبایلی مونروجو (Monerujo)
کیف پول موبایلی مونروجو با کسب نمره ۴٫۲ از ۵ در گوگل پلی و بیش از ده هزار بار نصب توسط کاربران توانسته به یکی از محبوب‌ترین گزینه‌ها بین علاقه‌مندان رمز ارز مونرو تبدیل شود.
مونروجو اولین کیف پول موبایلی متن‌باز برای نگهداری کوین‌های مونرو است که روی گوشی‌های اندروید قابل‌استفاده است. این ولت رمز ارز سبک و کم‌حجم از رابط کاربری بسیار ساده و راحتی برخوردار است و در کنار آن توانسته تا سطح امنیتی بسیار مطلوبی را برای کاربران خود فراهم سازد.
از طرفی با استفاده از این کیف پول می‌توانید بر رمز ارزهای خود کنترل کامل داشته باشید؛ چراکه کلیدهای خصوصی و عبارت یادآوری در هنگام نصب برای اولین بار در اختیار شما قرار می‌گیرند و درگوشی شما ذخیره می‌شوند. همچنین با این ولت می‌توانید به‌راحتی و به‌صورت رایگان چندین کیف پول و حساب ایجاد کنید.
این ولت رمز ارز از قابلیت کد  QRجهت آدرس‌های عمومی خود استفاده می‌کند. درواقع این قابلیت به این شکل است که کاربران با اسکن کد مذکور می‌توانند، آدرس کیف پول هرکدام از دارایی‌های دیجیتال ذخیره‌شده خود بر روی این ولت را کپی کنند.
ازجمله دیگر خصوصیات مطلوب این کیف پول رمز ارز نیز می‌توان به عدم نیاز به معاوضه توکن های XRP با بیت کوین اشاره کرد. در حقیقت به‌وسیله این ولت می‌توان رمز ارزهای مونرو خود را به هر آدرس بیت کوینی که مدنظر است ارسال کرده و دریافت‌کننده نیز آن‌ها را به شکل بیت کوین دریافت خواهند کرد.
علاوه بر این اگر کسی قصد ارسال بیت کوین را داشته باشد و بخواهد کاملاً ناشناس بماند، با استفاده از کیف پول مونروجو این کار امکان‌پذیر است. این کیف پول با استفاده از نودها با شبکه بلاک چین مونرو همگام‌سازی می‌شود و از ویژگی ناشناس بودن آن استفاده می‌کند.
از این‌ رو می‌توانید با حفظ حریم خصوصی خود و به‌صورت ناشناس به هر آدرسی بیت کوین ارسال کنید. بااین‌حال عیب اصلی مونروجو این است که نسخه آی او اس برای آن وجود ندارد و کاربران آیفون نمی‌توانند از آن استفاده کنند.
۹. کیف پول نرم‌افزاری مای مونرو (MyMonero)
برخلاف مونرو جی یو آی که یک ولت اصطلاحاً سنگین (Heavy Wallet) است، این ولت رمز ارز، سبک بشمار می‌آید. از طرفی این کیف پول نیز همانند کیف پول مونرو جی یو آی به‌عنوان کیف پول اصلی رمز ارز مونرو معرفی‌شده است، شما می‌توانید به‌راحتی ارزهای دیجیتال مونرو خود را در این کیف پول ذخیره کنید.
کیف پول مای مونرو در کنار راحتی رابط کاربری خود متن‌باز نیز می‌باشد. ازلحاظ امنیتی نیز این کیف پول کلیدهای خصوصی شمارا به‌هیچ‌عنوان ذخیره نمی‌کنند و تمامی آن‌ها را بر روی سیستم شما نگهداری می‌کنند.
از طرفی این کیف پول رمز ارز تابه‌حال برای نسخه‌های ویندوز و مک و لینوکس عرضه‌شده است. اما توسعه‌دهندگان این کیف پول گفته‌اند که در آینده‌ای نزدیک قرار است که نسخه اندروید آن را نیز معرفی کنند.
۱۰. کیف پول موبایلی کیک ولت (Cake Wallet)
این کیف پول تنها از سیستم‌عامل آی او اس پشتیبانی می‌کند و برای دیگر پلتفرم‌ها توسعه داده نشده است. کاربران دارای گوشی‌های تلفن همراه با سیستم‌عامل آی او اس قادر هستند تا با دانلود و نصب این ولت رمز ارز، توکن های XRP خود را در داخل آن ذخیره کنند.
این کیف پول تنها از رمز ارز مونرو پشتیبانی می‌کند و شما نیز تنها می‌توانید رمز ارزهای مونرو را به داخل این کیف پول انتقال دهید.
این کیف پول از قابلیت صرافی داخلی نیز پشتیبانی می‌کند و شما می‌توانید در آن به تبادلات ارزهای دیجیتال بپردازید اما نمی‌توانید آن‌ها در داخل این کیف پول ذخیره کنید.
همچنین این کیف پول چندزبانه است؛ یعنی از زبان کشورهای مختلف پشتیبانی می‌کند. درواقع این امر استفاده تمام کاربران را در هر کشور راحت کرده است. اما متأسفانه کیف پول کیک از زبان فارسی پشتیبانی نمی‌کند، ولی کاربران ایرانی می‌توانند از آن به زبان انگلیسی استفاده کنند.
۱۱. کیف پول کاغذی مونرو (Monero Paper Wallet)
شما هر اطلاعاتی که درباره کیف پول‌های کاغذی دیگر رمز ارزها دارید را می‌توانید برای کیف پول کاغذی مونرو نیز به‌کار بگیرید. کیف پول‌های کاغذی نیز مانند کیف پول‌های سخت‌افزاری از ایمن‌ترین کیف پول‌های رمز ارز محسوب می‌شوند.
کیف پول کاغذی مونرو، شامل ۲ کد QR و ۲ کلید است که یکی مربوط به آدرس عمومی و دیگری کلید خصوصی ولت است. در حقیقت این کیف پول‌های رمز ارز جزء ولت‌های سرد هستند و مونرو و دیگر ارزهای دیجیتال را به‌صورت آفلاین ذخیره می‌کنند. در کل چون یک کیف پول کاغذی در داخل کاغذ ذخیره می‌شود و نه به شکل آنلاین، نسبت به کیف پول‌های گرم ایمنی بیشتری دارد.
نتیجه‌ گیری
انتخاب بهترین کیف پول جهت ذخیره‌سازی رمز ارز مونرو به‌طور کامل به نیازهای هر کاربر بستگی خواهد داشت. در حقیقت تمامی مواردی که در این مطلب به آن‌ها اشاره کردیم در تصمیم‌گیری کاربران مهم خواهد بود.
دقت کنید که کیف پولی مثل مای مونرو با توجه به اینکه یک ولت رمز ارز آنلاین است، نصب و راه‌اندازی راحتی دارد، ولی درعین‌حال ایمنی پایین‌تری به نسبت کیف پول‌هایی مثل ترزور یا لجر نانو اس دارد.
همچنین کیف پول‌های دسکتاپی همچون اکسودوس، اتمیک و … نیز از سطح ایمنی بسیار بالایی برخوردار هستند و در ضمن کارایی نسبتاً آسانی نیز دارند و استفاده از آن‌ها به‌مراتب آسان‌تر از کیف پول‌های سخت‌افزاری است.
اما به‌طور کلی کیف پول دیجیتال مونروجو را می‌توان برترین انتخاب برای کاربرانی دانست که به دنبال یک ولت موبایلی می‌گردند. اما دقت داشته باشید که کیف پول‌هایی مثل اکسودوس و اتمیک نیز دارای نسخه‌های مربوط به پلتفرم گوشی‌های موبایل هستند.
نهایتاً اینکه شاید برترین گزینه برای کاربرانی که سرمایه زیادی را بر روی رمز ارز مونرو سرمایه‌گذاری کرده‌اند و به دنبال یک کیف پول ایمنی باشند، کیف پول‌های سخت‌افزاری و در صدر آنها، کیف پول‌های کمپانی لجر است.
سؤالات رایج
بهترین کیف پول مونرو کدام است؟
در این مطلب بهترین کیف پول‌های مونرو را معرفی کردیم تا هر کاربر بسته به سلیقه و نیاز خود، انتخاب مطلوب خود را انجام دهد.
آیا کیف پول کوینومی از رمز ارز XMR پشتیبانی می‌کند؟
بله؛ این کیف پول نیز از رمز ارز مونرو پشتیبانی می‌کند.
اگر به کاربری مقداری مونرو انتقال داده و تنها به آدرس کیف پول وی دسترسی داشته باشیم، در صورت عدم عمل کردن وی به تعهدات خود، به‌وسیله آدرس کیف پولی که از او در دست داریم، امکان ردیابی و شناسایی قانونی وی وجود دارد؟
خیر؛ مونرو پیگیر گریز بوده و امکان شناسایی و ره‌گیری تراکنش‌ها در شبکه آن وجود ندارد.
حداقل میزان رمز ارز XMR جهت واریز به کیف پول‌ ها چه میزان است؟
حداقل میزان بایستی ۰٫۰۰۵ مونرو (XMR) بوده تا فرایند قابل‌انتقال باشد.
در زمان انتخاب یک کیف پول مونرو، به چه مواردی باید دقت کنیم؟
در زمان انتخاب کیف پول مونرو مدنظر خود حتماً بایستی به مواردی مثل پشتیبانی کیف پول مدنظر از توکن XMR، رابط کاربری کیف پول، حفظ حریم شخصی کاربران، تیم توسعه‌دهنده آن، میزان هزینه دریافتی توسط کیف پول، خصوصیات برجسته و قابلیت‌های کیف پول مدنظر، سازگاری با سیستم‌عامل گوناگون، سطح امنیتی ولت مدنظر، سطح و نحوه پشتیبانی از کاربران، به‌روزرسانی و توسعه مستمر، بازخوردهای مثبت از سوی کاربرانی که قبلاً از کیف پول مدنظر شما استفاده کرده‌اند و … دقت داشته باشید.
آیا هزینه دریافتی توسط کیف پول‌ های مختلف، برای ذخیره مونرو باهم یکسان است؟
اساساً کیف پول‌های سخت‌افزاری هزینه‌های زیادی دارند و برای خرید آن‌ها باید پول خرج کرد و این در شرایطی است که کیف پول‌های نرم‌افزاری معمولاً رایگان در اختیار شما قرار می‌گیرند. پس در زمان انتخاب کیف پول موردنظر خود، تنها لازم است به این نکته در مورد هزینه‌ها دقت کنید.
منظور از پشتیبانی کاربران در یک کیف پول چیست؟
جهت اطمینان از کیفیت کیف پول انتخابی خود بررسی کنید که در صورت بروز مشکل آیا به‌راحتی می‌توانید با تیم پشتیبانی کیف پول خود ارتباط برقرار کنید و آیا آنها به‌صورت شبانه‌روزی پاسخگو شما هستند یا خیر؟

توجه: برای انجام معامله در بایننس حتما با آی پی خارج از ایران (کشورهایی مثل ترکیه، فنلاند، سنگاپور و روسیه) وارد شوید!

به این مقاله امتیاز دهید تا با کمک شما کیفیت آن را بسنجیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *