نوسان‌گیری چیست و چه تفاوتی با معامله روزانه دارد؟

نوسان‌گیری یا همان معامله‌گریِ نوسان‌گیر چیست و چه تفاوتی با سایر انواع ترید دارد؟ اگر تا حدودی با دنیای ارزهای دیجیتال آشنا باشید، حتماً تاکنون نام ترید به گوش‌تان خورده است. ترید (Trade) یا همان معامله در بازارهای مالی، روشی است که فردی با آن سعی می‌کند از نوسانات قیمت یک دارایی به نفع خود استفاده کند و به سود برسد. به‌‌‌طور خلاصه، ترید هنر خرید در کمترین قیمت و فروش در بیشترین قیمت است.
اما در عمل، دنیای ترید به ‌همین سادگی نیست و پیچیدگی‌های خاص خود را دارد؛ به‌خصوص در بازار کاملاً جدید ارزهای دیجیتال. ترید ارزهای دیجیتال هم محدود به یک نوع و روش نیست و انواع متفاوتی را در برمی‌گیرد. یکی از مهم‌ترین روش‌های ترید، معامله‌گری نوسان‌گیر (نوسان‌گیری) است.
نوسان‌گیری یا همان سوینگ تریدینگ (Swing Trading) یک راهبرد معاملاتی مرسوم است که می‌تواند برای معامله‌گران مبتدی ایده‌آل باشد. این روش به‌دلیل افق‌های زمانی قابل‌کنترل آن، فعالیت در بازار را برای معامله‌گران راحت‌تر می‌کند. معامله‌گران نوسان‌گیر در اکثر بازارهای مالی مانند فارکس، سهام و ارزهای دیجیتال فعال هستند، اما آیا معامله‌گری نوسان‌گیر راهبرد مناسبی برای شماست؟ به‌بیان دیگر، آیا نوسان‌گیری برای شما مناسب‌تر است یا معامله‌گری روزانه؟
در این مطلب که به‌کمک مقاله‌ای از وب‌سایت بایننس تهیه شده است، به این پرسش‌ها پاسخ می‌دهیم و هرآنچه که باید در مورد معامله‌گری نوسان‌گیر ارزهای دیجیتال بدانید را به شما توضیح خواهیم داد.
معامله‌گری نوسان‌گیر چیست؟

معامله‌گری نوسان‌گیر یک راهبرد معاملاتی است که در آن، تغییرات قیمت در یک بازه زمانی کوتاه تا متوسط موردتوجه قرار می‌گیرد. در واقع هدف معامله‌گری نوسان‌گیر، کسب سود از نوسانات قیمتی است که طی چند روز تا چند هفته روی می‌دهد.
معامله‌گری نوسان‌گیر در زمان‌هایی که روندی قوی در بازار وجود دارد، بهترین عملکرد را از خود نمایش می‌دهد. حال اگر این روند قوی در بازه‌های زمانی طولانی‌تر وجود داشته باشد، فرصت‌های کسب سود برای معامله‌گران نوسان‌گیر دوچندان می‌شود و آنها زمان بیشتری برای بهره بردن از این نوسانات خواهند داشت.
در مقابل، این نوع معامله‌گری در بازارهای در حال تثبیت و بازارهای پرنوسان دشوارتر است. طبیعی است که در بازاری که در یک جهت مشخص حرکت نمی‌کند و مدام در حال نوسان است، پیش‌بینی تغییرات قیمت و کسب سود از آنها کار راحتی نیست.
معامله‌گران با نوسان‌گیری چگونه به سود می‌رسند؟
همان‌ طور که گفته شد، هدف معامله‌گران نوسان‌گیر، استفاده از نوسانات قیمتی است که ظرف چند روز تا چند هفته اتفاق می‌افتد. بنابراین معامله‌گران نوسان‌گیر نسبت به معامله‌گران روزانه، موقعیت‌های خود را برای مدت‌زمان طولانی‌تری حفظ می کنند؛ اما خب رفتار آنها شبیه به سرمایه‌گذارانی نیست که با ‌هدف نگهداری طولانی‌مدت سرمایه، آن را خریداری کرده‌اند.
معامله‌گران نوسان‌گیر معمولاً از تحلیل تکنیکال استفاده می‌کنند؛ اما نه لزوماً به‌اندازه معامله‌گران روزانه. از آنجا که در طی چند هفته ممکن است رویدادهای بنیاین اتفاق بیفتد، معامله‌گران نوسان‌گیر می‌توانند از تحلیل فاندامنتال هم در چارچوب معاملاتی خود استفاده کنند.
با این‌ حال، تحلیل رفتار قیمت، استفاده از نمودارهای شمعی، تشخیص سطوح حمایت و مقاومت و استفاده از شاخص‌های تکنیکال برای تعیین زمان شروع معامله بسیار معمول است. برخی از متداول‌ترین شاخص‌هایی که معامله‌گران نوسان‌گیر از آنها استفاده می‌کنند عبارت‌اند از: میانگین‌های متحرک (Moving averages)، شاخص قدرت نسبی (RSI)، باندهای بولینگر (Bollinger Bands) و ابزار فیبوناچی اصلاحی (Fibonacci retracement tool).
معامله‌گران نوسان‌گیر معمولاً برای انجام تحلیل‌های خود، بازه‌های زمانی متوسط یا طولانی را در نظر می‌گیرند. علت این امر این است که یک روند صعودی یا نزولی زمانی واقعاً قوی است که در یک بازه زمانی طولانی تأیید شود. البته این به این معنی نیست که معامله‌گران نوسان‌گیر به بازه‌های زمانی کوتاه‌تر هیچ توجهی نمی‌کنند. این تریدرها ممکن است برای پیدا کردن نقاط دقیق ورود به/خروج از بازار، از بازه‌های زمانی کوتاه‌تری مانند تایم‌فریم‌های ساعتی نیز بهره ببرند.
می‌توان گفت که مهم‌ترین چارچوب زمانی برای معامله‌گری نوسان‌گیر، نمودار روزانه است؛ اما فراموش نکنید که راهبردهای معاملاتی تریدرهای مختلف می‌تواند کاملاً با یکدیگر متفاوت باشد. به‌خاطر داشته باشید که آنچه در اینجا گفتیم، قواعد غیرقابل‌تغییر نیست؛ بلکه صرفاً نمونه‌های متداول است.
تفاوت‌های نوسان‌گیری و معامله روزانه
هدف معامله‌گران روزانه بهره‌برداری از تغییرات کوتاه‌مدت قیمت‌هاست؛ اما معامله‌گران نوسان‌گیر به‌دنبال تغییرات بزرگ‌تر هستند. معامله‌گری روزانه نسبت به معامله‌گری نوسان‌گیر، راهبرد پویا‌تری است. معامله‌گران روزانه به‌طور مرتب بازار را رصد می‌کنند و موقعیت‌های خود را بیش از یک روز باز نمی‌گذارند.
در مقابل، معامله‌گران نوسان‌گیر می‌توانند رویکرد منفعلانه‌تری داشته باشند. آنها می‌توانند موقعیت‌های خود را کمتر رصد کنند؛ چراکه هدف آنها سود بردن از تغییرات قیمتی است که در مدت‌زمان طولانی‌تر روی می‌دهد. از آنجا که معامله‌گران نوسان‌گیر با تغییرات بزرگ‌تری در قیمت‌ها سروکار دارند، سود آنها نیز بیشتر است و می‌توانند تنها با چند معامله موفق، سود قابل‌توجهی را کسب کنند.
معامله‌گران روزانه تقریباً فقط از تحلیل تکنیکال استفاده می‌کنند؛ در حالی که معامله‌گران نوسان‌گیر معمولاً ترکیبی از تحلیل تکنیکال و تحلیل فاندامنتال را به‌کار می‌گیرند. (اگرچه اولیت اول این معامله‌گران نیز، تحلیل تکنیکال است) در انتهای دیگر این طیف، سرمایه‌گذاران قرار دارند که ممکن است معیارهای تکنیکال را اصلاً در نظر نگیرند و سرمایه‌گذاری‌های خود را فقط بر اساس تحلیل فاندامنتال انجام دهند.
همان طور که متوجه شده‌اید، معامله‌گری نوسان‌گیر و روزانه در دو سر طیفی قرار دارند که یک طرف آن تحلیل تکنیکال و بازه‌های زمانی کوتاه‌تر، و طرف دیگر ترکیبی از تحلیل تکنیکال و فاندامنتال و بازه‌های زمانی طولانی‌تر است. شما خود را در کجای این طیف تصور می‌کنید؟
شما باید ابتدا نقاط قوت خود را بیابید و سپس، سبکی از معامله‌گری را انتخاب کنید که با این نقاط قوت بیشترین هم‌خوانی را دارد. برخی ترجیح می‌دهند سریع وارد موقعیت‌ها شده و به‌سرعت هم از آنها خارج شوند و در هنگام خواب، نگران باز بودن موقعیت معاملاتی خود نباشند. در مقابل، برخی دیگر ترجیح می‌دهند فرصت بیشتری برای بررسی جزئیات برنامه‌های معاملاتی خود و نتایج احتمالی آنها داشته باشند و سپس تصمیم‌گیری کنند. شما جزو کدام‌یک از این دسته‌ها هستید؟
پاسخ به این پرسش‌ها می‌تواند به شما در پیدا کردن راهبردی که بیشترین همخوانی را با شخصیت و اهداف‌تان دارد کمک کند.
البته مسلم است که شما قرار نیست از ابتدا خود را به یک راهبرد خاص محدود کنید و می‌توانید راهبردهای مختلف را امتحان کنید. همچنین پیشنهاد می‌کنیم پیش از شروع ترید اصلی، چند ترید آزمایشی را امتحان و نتایج آن را بررسی کنید.

چگونه نوسان‌گیری ارزهای دیجیتال را شروع کنیم؟
معامله‌گری نوسان‌گیر می‌تواند روشی ایده‌آل برای شروع معامله‌گری باشد. بازه‌های زمانی طولانی‌تر این روش به شما اجازه می‌دهد که تصمیمات خود را با آرامش بیشتری اتخاذ کنید و با دقت بیشتری آنها را زیرنظر بگیرید.
اگر در دنیای معاملات کاملاً تازه‌وارد هستید، می‌توانید از مقاله‌های بخش آموزش سرمایه‌گذاری و ترید سایت رمز ارز استفاده کنید. در این مقالات با راهبردها، روش‌ها، اصطلاحات و انواع تحلیل تکنیکال و فاندامنتال به‌صورت کامل و دقیق آشنا می‌شوید؛ اما اگر از دانش خود اطمینان کافی دارید، می‌توانید معاملات آزمایشی را در تست‌نت صرافی بایننس به ‌نام بایننس فیوچرز (Binance Futures) آغاز کنید. از ‌این طریق خواهید توانست بدون اینکه پول خود را به خطر بیندازید، مهارت‌های معامله‌گری خود را بسنجید. پس ‌از اینکه احساس کردید آماده هستید، می‌توانید یکی از صرافی‌های رمز ارز را انتخاب و معاملات خود را در آن آغاز کنید.
پلتفرم‌های آنلاین متعددی برای انجام معاملات ارزهای دیجیتال وجود دارد؛ اما در این بین، اکوسیستم بایننس (Binance) یکی از بهترین‌هاست. بایننس از معاملات آتی سه‌ماهه و بدون سررسید، معاملات مارجین، توکن‌های دارای اهرم، صدها جفت‌ارز و بسیاری امکانات دیگر پشتیبانی می‌کند؛ که خیلی از آنها می‌توانند برای معامله‌گرهای نوسان‌گیر ایده‌آل باشند و فرصت‌های خوبی را در اختیار آنها قرار دهند.
سخن پایانی
معامله‌گری نوسان‌گیر یک راهبرد معاملاتی متداول هم در بورس و هم در بازار ارزهای دیجیتال است. معامله‌گران نوسان‌گیر معمولاً موقعیت خود را بسته به جزئیات هر معامله برای چند روز تا چند هفته حفظ می‌کنند.
برای اینکه متوجه شوید که معامله‌گری نوسان‌گیر برای شما مناسب‌تر است یا معامله‌گری روزانه، ساده‌ترین راه این است که هر دو را امتحان کنید و ببینید کدام‌یک بیشتر با سبک معاملاتی شما هم‌خوانی دارد. همچنین بد نیست قبل از شروع به کار، درباره برخی از اصول مدیریت ریسک (از جمله استفاده از حد ضرر (stop loss) و روش‌های تعیین اندازه موقعیت معاملاتی) مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *