واقعیت مجازی (VR) و واقعیت افزوده (AR) چیست و چه تفاوتی باهم دارند؟

فناوری همه عرصه‌های زندگی ما را دربرگرفته و تحولی شگرف در تمام سیستم‌ها و ساختار معاملات ایجاد کرده است. در این میان، فناوری‌های مدرن مانند متاورس و بسیاری از مفاهیم دیگر به‌نوعی با ارزهای دیجیتال درآمیخته شده‌اند و به این ترتیب تجربه‌های جدیدی را برای بشر ممکن کرده‌اند که تا پیش از این رؤیایی بیش نبوده‌اند. برای بررسی مبحث این مقاله که به بررسی مفاهیم واقعیت مجازی و واقعیت افزوده و البته تفاوت میان آن‌ها خواهیم پرداخت، لازم است مفاهیم دیگری مانند متاورس را بشناسیم که در ادامه به‌صورت خلاصه برای شما شرح داده شده‌اند.
فهرست این مقاله
متاورس چیست و چه هدفی را دنبال می‌کند؟

 متاورس مفهومی بسیار جدید است که در حال حاضر برای بسیاری از مردم مبهم بوده و ممکن است افراد به‌دلیل ناآگاهی از آن تعریف و برداشت متفاوتی داشته باشند، اما اگر بخواهیم تعریفی کلی از متاورس داشته باشیم، می‌توان گفت: متاورس یک فضای مجازی مشترک را نشان می‌دهد که هر شخصی می‌تواند از طریق اینترنت به آن دسترسی داشته باشد و به کاربران این امکان را می‌دهد تا به‌جای تماشای محتوا، آن محتوا را احساس کنند. درواقع متاورس آینده‌ای را ارائه می‌دهد که در آن می‌توانیم از هم‌پوشانی بین زندگی فیزیکی و دیجیتالی لذت بیشتری ببریم.
نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این است که متاورس زمانی به شکل گسترده استفاده می‌شود که طبیعی‌ترین و نزدیک‌ترین تجربه را به سیستم ادراکی انسان ارائه دهد و بتواند راه را برای تجربه‌های تعاملی هموار کند؛ برای مثال تصور کنید بتوانید به‌صورت هولوگرافیک (نمایش به‌صورت سه‌بعدی) خود را به جشن تولدی که قادر به شرکت در آن نبودید، منتقل کنید. فراموش نکنید که مردم به‌صورت ذاتی علاقه دارند تجربه‌هایی را داشته باشند که به‌نوعی زندگی واقعی را منعکس کند. برای این منظور، به‌تازگی بسیاری از فناوری‌های مدرن ظاهر شده‌اند که در رأس آن‌ها واقعیت مجازی و واقعیت افزوده قرار گرفته‌اند که در ادامه مقاله این مفاهیم را به‌صورت مجزا شرح خواهیم داد.
همان‌طور که می‌بینید، استفاده از فناوری‌های مختلف و ترکیب آن‌ها با بازار ارزهای دیجیتال، این حوزه را روز به روز جذاب‌تر و امکان کسب سود را از راه‌های مختلف برای کاربران فراهم کرده است. با وجود چنین امکاناتی، اگر کاربری قصد کسب سود از بخش‌های مختلف این حوزه را داشته باشد، باید این مفاهیم را در کنار انواع تحلیل بیاموزد تا درک و فعالیت در آن‌ها برای او ساده‌تر شود. برای رسیدن به چنین هدفی بهترین راه شرکت در کلاس آموزش رمز ارز است که می‌توانید به‌صورت آنلاین یا حضوری در بهترین آن‌ها شرکت کنید.
واقعیت مجازی (VR) چیست و چگونه کار می‌کند؟

 VR (Virtual reality) یک شبیه‌سازی کامپیوتری است که سعی دارد جهان یا واقعیتی جایگزین را برای انسان خلق کند. در اصل این فناوری یک واقعیت تخیلی است که توسط کامپیوتر تولید شده است و تلاش دارد آن‌قدر به واقعیت نزدیک شود که تجربه سه‌بعدی واقعی را برای کاربر ایجاد کند. با استفاده از VR کاربر می‌تواند رویدادهایی را تجربه کند که ممکن است امتحان‌کردن آن‌ها در دنیای واقعی دشوار یا کاملاً تخیلی و غیرممکن باشد. این فناوری تجربه زندگی در واقعیتی است که در اصل وجود ندارد یا ممکن است در مکانی واقع شده باشد، اما بنا به دلایلی در دسترس نباشد؛ برای مثال غواصی در زیر آب که امکان آن برای هرکسی ممکن نیست.
Virtual reality متکی به مجموعه‌ای از ابزارهای ویژه مانند عینک VR، هدفون، دستکش لمسی و… است که در حال حاضر نیز برای عموم در دسترس هستند. این ابزارها تصاویر یا ویدئوها را از طریق یک هدست و سیستم صوتی نمایش می‌دهند و سعی دارند برای کاربر محیطی کاملاً شبیه به واقعیت ایجاد کنند؛ برای مثال کاربر می‌تواند با استفاده از دستکش لمسی، واقعیتی مجازی را با دستان خود احساس کند، شیء را جابه‌جا کند یا حتی گیتار بزند.
تا امروز واقعیت مجازی پیشرفت فوق‌العاده‌ای داشته و در ایجاد محیطی تعاملی، بسیار خوب عمل کرده است. تصور کنید این امکان برای شما فراهم باشد تا به داستانی بروید که به واقعیت نزدیک باشد، بتوانید با وقایع موجود در آن ارتباط برقرار کنید و کاملاً احساسشان کنید! این تجربه می‌تواند بسیار شگفت‌انگیز باشد و احتمالاً هیجان زیادی را به همراه خواهد داشت.
مزایا و معایب VR
مانند هر موضوعی استفاده از فناوری Virtual reality نیز مزایا و معایب مختص به خود را دارد.
مزایای واقعیت مجازی

Virtual reality در بسیاری از حوزه‌ها وارد شده است و با ایجاد یک فضای سه‌بعدی تجربه پرواز، نگاه‌کردن، آزمایش‌کردن و… را برای کاربر فراهم می‌کند.
این فناوری با ایجاد محیط تعاملی در بسیاری از حوزه‌ها مانند آموزش، کار را راحت‌تر می‌کند. علاوه بر آن به کاربران اجازه می‌دهد آزمایش‌های خود را در محیطی مصنوعی انجام دهند.
این فناوری در خلق دنیای واقع‌گرایانه و کشف جهان به کاربر کمک می‌کند و شانس تجربه‌هایی را به بشر می‌دهد که شاید در دنیای واقعی چندان ساده به نظر نرسد. یکی از بهترین نمونه‌های واقعیت مجازی، سفر به قعر اقیانوس‌ها است که استقبال بسیاری از آن شده است.

معایب واقعیت مجازی

نکته‌ای که باید به آن توجه کرد، این است که Virtual reality اساساً به‌تنهایی ناقص است؛ زیرا انسان به‌صورت ذاتی علاقه دارد در محیطی طبیعی و واقعی قرار بگیرد که VR نمی‌تواند به‌تنهایی یک تجربه طبیعی برای انسان ایجاد کند و به‌دلیل کارکرد آن توانایی غلبه بر دنیای واقعی را ندارد.
این فناوری برای اجرا به ابزار و دستگاه‌های VR نیاز دارد که پرداخت هزینه بالای آن برای برخی از افراد جامعه خیلی آسان نیست.
از کاربران نمی‌توانند برای مدت طولانی و مستمر از این ابزار استفاده کنند؛ زیرا هرکدام از ابزارهای موردنیاز برای این فناوری وزنی دارند و تحمل آن‌ها برای طولانی‌مدت چندان ساده نیست.
اشکال دیگری که گاهی برای این فناوری شمرده می‌شود، این است که برای فعالیت در آن، کاربر هیچ‌گونه ارتباطی با دنیای واقعی ندارد و به‌طور کامل در فضای دیگری قرار می‌گیرد که به هر حال واقعی نیست.
علاوه بر موارد فوق آموزش مهارت‌های گوناگون در محیط VR هرگز نتیجه‌ای مشابه آموزش و کار در دنیای واقعی را ندارد و تضمینی برای موفقیت فردی که وظایف خود را به‌طور کامل در محیط VR انجام داده است، وجود ندارد.

کاربردهای فناوری VR
کاربردهای فناوری واقعیت مجازی و واقعیت افزوده به حوزه بازی و سرگرمی محدود نمی‌شود، بلکه کاربردهای مختلفی را در بسیاری از زمینه‌های صنعتی، تجاری و آموزشی ارائه می‌دهد. بسیاری از شرکت‌های بین‌المللی مانند آمازون، متا (فیسبوک سابق) و گوگل روی این فناوری‌ها سرمایه‌گذاری کرده‌اند. در ادامه مهم‌ترین حوزه‌ها و کاربردهای Virtual reality را معرفی کرده‌ایم.

بهداشت و درمان یکی از بزرگ‌ترین کاربردهای VR است که شامل شبیه‌سازی جراحی، جراحی رباتیک و درمان فوبیاست. همچنین این فناوری فرصت‌های آموزش جراحی را گسترش می‌دهد و دانشجویان می‌توانند بدون ایجاد خطر برای بیماران، به‌طور مجازی به تمرین و تحصیل بپردازند.

VR می‌تواند آموزش را با ارائه تجربیات فراموش‌نشدنی (البته از نوع مجازی) برای دانش‌آموزان بهبود بخشد؛ زیرا به‌کمک این فناوری دانش‌آموز می‌تواند به خارج از کلاس و هر مکان منتقل شود و علاوه بر آن سبب شکوفایی استعداد و تخیلات دانش‌آموزان می‌شود.

فناوری واقعیت مجازی را می‌توان برای ساخت یک واقعیت خیالی در دنیای بازی‌ها استفاده کرد. در حال حاضر بازی‌های بسیاری مخصوص سیستم‌عامل‌های مختلف از جمله اندروید و IOS عرضه شده‌اند که به‌راحتی می‌توانید آن‌ها را دانلود کنید و به‌کمک هدست VR خود را در فضای بازی قرار دهید و به بازی‌کردن بپردازید.

برای شبیه‌سازی میدان جنگ، پرواز و عملیات نظامی می‌توان از فناوری Virtual reality استفاده کرد. این فناوری می‌تواند تأثیر چشمگیری بر آماده‌سازی نیروها، درمان سربازان و کاهش تلفات نظامی داشته باشد.

از طریق فناوری Virtual reality کاربر می‌تواند ورزش موردعلاقه خود را به‌صورت مجازی و بدون نیاز به ترک خانه برای رفتن به هر باشگاه یا استادیوم که این فناوری را ارائه می‌دهند، انجام دهد. علاوه بر آن می‌توان از این فناوری برای اندازه‌گیری عملکرد یک ورزشکار و موارد بسیار دیگری استفاده کرد.

واقعیت مجازی اجتماعی (Social VR)

یکی از مهم‌ترین کاربردهای فناوری واقعیت مجازی، واقعیت مجازی اجتماعی (Social VR) است. این پلتفرم به کاربران در سراسر جهان اجازه می‌دهد در محیطی تقریباً واقعی با یکدیگر ملاقات کنند، تعامل داشته باشند، در فعالیت‌های مشترک مانند تماشای فیلم، بازی، شرکت در کنسرت یا حتی همکاری در محل کار حضور داشته باشند و به‌طور مؤثر بر موانع جغرافیایی غلبه کنند. نگاه به آینده برنامه‌های Social VR بسیار خوش‌بینانه است. برخی دیگر از کاربردهای این فناوری را در ادامه خواهید دید:

بازی‌های مجازی آموزشی
تئاتر مجازی
بازاریابی و تجارت الکترونیک
آزمایشگاه مجازی
موزه مجازی
محیط آموزشی مجازی
باغ مجازی
فضانوردی مجازی
کارخانه‌های مجازی
دادگاه‌های مجازی
عملیات پزشکی مجازی
معماری و طراحی داخلی

 تجهیزات VR

یکی از اصلی‌ترین تجهیزات در Virtual reality، هدست و عینک‌های VR هستند که انواع مختلفی از آن‌ها تا به حال در بازار عرضه شده‌اند. Samsung Gear VR یکی از محبوب‌ترین هدست‌ها برای استفاده به همراه گوشی‌های هوشمند سامسونگ است که کار خود را در سال ۲۰۱۵ و با یک هدست ۹۹ دلاری با پوسته پلاستیکی شروع کرد. امروزه محصولات این شرکت به‌طور قابل‌توجهی پیشرفت کرده‌اند. Samsung Gear VR یک کنترل دستی نیز دارد که بیشتر شبیه یک کنترل از راه دور عمل می‌کند. این دستگاه تنها با گوشی‌های سامسونگ گلکسی دارای اندروید ۱۱ به پایین سازگار است.

دست‌کش‌های لمسی

دست‌کش‌های لمسی به شکل حسگرهایی هستند که دست را پوشش می‌دهند و یک تعامل فعال میان کاربر و محیط مجازی ایجاد می‌کنند تا کاربر بتواند اشیاء و دما را احساس کند؛ برای مثال مارک زاکربرگ مدیرعامل متا (فیسبوک سابق) تصویری را در اینستاگرام خود منتشر کرد که نشان از کار روی دست‌کش مخصوصی دارد تا کاربر از طریق آن بتواند زمانی که در دنیای دیجیتال جسمی را لمس می‌کند، بافت آن را نیز در دنیای واقعیت احساس کند.

ابزارهای کمکی مختلفی مانند ماوس، صفحه کلید (Keyboard) و لباس در واقعیت مجازی وجود دارند که می‌توان از آن‌ها برای رسیدن به محتوای دلخواه استفاده کرد همه این دستگاه‌ها برای کمک به برنامه VR بوده و به‌طور مداوم در حال تغییر هستند.

سیستم دیجیتالی

شکی نیست که Virtual reality به سیستم‌های دیجیتالی وابسته است. ابزاری همچون کامپیوتر یا گوشی تلفن هوشمند برای بهره بردن از این فناوری ضروری هستند.
واقعیت افزوده (AR) چیست و چگونه کار می‌کند؟

 
AR (Augmented Reality) ترکیبی عالی از دنیای دیجیتال و دنیای واقعی برای ایجاد محیطی مصنوعی است که هدف آن شبیه‌سازی محیط واقعی در دنیای دیجیتال است؛ به عبارت دیگر این فناوری صحنه‌ای ترکیبی را برای کاربر ایجاد می‌کند؛ برای مثال اگر گوشی تلفن هوشمند خود را در برابر یک نقشه ساختمان قرار دهید، این فناوری می‌تواند به شما کمک کند که طرح سه‌بعدی ساختمان را دیده و درکی از ساختمان ساخته‌شده براساس آن نقشه داشته باشید. درواقع این فناوری صحنه واقعی مشاهده‌شده توسط کاربر و صحنه مجازی تولیدشده توسط کامپیوتر را با یکدیگر ترکیب می‌کند.
هدف اصلی AR خلق محیطی است که درک تفاوت بین دنیای واقعی و آنچه با استفاده از فناوری واقعیت افزوده به محیط اضافه شده است، کار ساده‌ای نباشد. برای مجسم‌کردن یک آیتم در دنیای واقعی می‌توان بدون حضور آن آیتم و به‌کمک این فناوری و ابزارهای مربوط، آیتم موردنظر را در دنیای واقعی شبیه‌سازی کرد.
فناوری AR با این عمل سعی در بهبود درک حسی کاربر از دنیای واقعی دارد که با آن در تعامل است. واقعیت افزوده را می‌توان در طیف گسترده‌ای از حوزه‌ها مانند آموزش، سرگرمی، تجارت و… استفاده کرد. این فناوری نه‌تنها دنیای مجازی را به‌عنوان دروازه اصلی ما به متاورس تحت‌الشعاع قرار می‌دهد، بلکه جایگزین اکوسیستم فعلی تلفن‌ها و رایانه‌های شخصی شده است. AR به‌عنوان رابط اصلی ما با محتوای دیجیتال عمل کرده و به ما کمک می‌کند تا دنیای خود را با یک نگاه یا اشاره تغییر دهیم.
فناوری AR متکی به استفاده از تلفن همراه، لنزهای تماس چشمی، عینک، صفحه‌نمایش و دوربین است. این فناوری با محیط واقعی اطراف تعامل دارد و از طریق دستگاه‌های هوشمندی که مجهز به دوربین (برای جمع‌آوری اطلاعات محیط اطراف) و حسگرهای بسیار حساس (برای تجزیه و تحلیل محیط واقعی) هستند، کار می‌کند.
مزایا و معایب Augmented Reality
واقعیت افزوده با وجود مزایای زیادی که دارد، با معایبی نیز همراه است که برخی از افراد را از استفاده آن دلسرد کرده است. در ادامه به بیان مزایا و معایب این فناوری شگفت‌انگیز می‌پردازیم.
مزایای VR

با توجه به ساختار واقعیت افزوده، این فناوری می‌تواند به‌سرعت در بازار عرضه شود.
در مقایسه با دیگر فناوری‌ها مانند VR که استفاده از ابزارهای واسط در آن ضروری است، در این فناوری (AR) به دستگاه خاصی نیاز نیست و کافی است دستگاه دیجیتالی شما (موبایل و تبلت) از این فناوری پشتیبانی کند.
AR به کاربر اجازه می‌دهد کارهای حساس و جالبی را در موقعیت مکانی خود انجام دهد که این عامل سبب گستردگی روزافزون این فناوری خواهد شد.
این فناوری می‌تواند کمک قابل‌قبولی برای طیف وسیعی از حوزه‌ها مانند سرگرمی، نظامی، آموزشی و… به حساب بیاید؛ برای مثال AR می‌تواند سبب تقویت فرایند یادگیری در کاربران شود.

معایب VR
در کنار تمام گستردگی و مزایای فوق‌العاده Augmented Reality که به گفته عده‌ای در آینده نسبتاً نزدیک، زمین را فرا خواهد گرفت، لازم است یادآور شویم این فناوری شگفت‌انگیز معایبی نیز دارد.

اجرا و توسعه پروژه‌های مبتنی بر فناوری AR و حفظ آن بسیار پرهزینه است.
نبود حریم خصوصی و امنیت در این فناوری ممکن است برای عده‌ای از کاربران خوشایند نباشد و بر اصل کلی واقعیت افزوده تأثیر بگذارد.
سطح پایین عملکرد دستگاه‌های سخت‌افزاری AR یکی دیگر از معایب این فناوری به حساب می‌آید.
مسئله‌ای که در درازمدت ممکن است تأثیر آن را متوجه شویم، درگیری شدید با این فناوری است که می‌تواند به مشکلات بهداشتی مانند مشکلات چشمی و چاقی منجر شود.

کاربردهای فناوری Augmented Reality
پتانسیل واقعیت افزوده بی‌پایان است و هنوز به آن نقطه نرسیده است که وارد بخش زیادی از زندگی روزمره انسان شود؛ با این حال تعداد کمی از شرکت‌ها و سازمان‌ها در حال انجام کارهای بزرگی با این فناوری هستند. در اینجا برخی از کاربردهای واقعیت افزوده در پروژه‌های متفاوت را معرفی می‌کنیم.

اپلیکیشن موبایل ایکیا

 یکی از اولین شرکت‌هایی که از فناوری Augmented Reality به‌خوبی استفاده کرده، شرکت ایکیاست. این شرکت با به‌کارگیری این فناوری به خریداران این امکان را می‌دهد تا هر کالایی را که دوست دارند از کاتالوگ انتخاب کرده، در محیط منزل خود تصویر کنند، ترکیب آن با دیزاین فعلی منزل خود را بسنجند و درصورت علاقه و تناسب آن کالا با منزل خود، اقدام به خرید آن کنند.

اپلیکیشن Pokemon go

یکی از شناخته‌شده‌ترین اپلیکیشن‌هایی که از فناوری AR استفاده کرده است، بازی Pokemon go است. در این بازی و به‌کمک AR کاربر می‌تواند محتوای دیجیتالی (کاراکتر بازی) را در دنیای واقعی نمایش دهد.

کتاب رنگ‌آمیزی دیزنی

دیزنی چند سال پیش با استفاده از فناوری AR به کودکان این امکان را داد تا شخصیت مورد علاقه خود را به‌صورت سه‌بعدی تماشا کنند. علاوه بر آن این شرکت با استفاده از AR به کودکان اجازه خواهد داد، تصاویر رنگی از یک کتاب رنگ‌آمیزی را به‌صورت طرح سه‌بعدی به‌کمک تلفن همراه یا تبلت ببینند. این اپلیکیشن هنوز در مراحل ابتدایی خود بوده و در دسترس عموم قرار نگرفته است.

ارتش ایالات‌متحده

همه نمونه‌های واقعیت افزوده سرگرمی و بازی نیستند. در این میان دولت‌ها نیز برای مسائل سیاسی و حتی جنگی از این فناوری استفاده می‌کنند؛ برای مثال ارتش کشور آمریکا در حال کار روی برنامه‌های واقعیت افزوده است تا بتواند با استفاده از این فناوری به سربازان کمک کند که در محیط نبرد، بین سربازان دوست و دشمن خود تمایز قائل شوند و دید در شب را بهبود بخشند. اگرچه AR همچنان در حال توسعه است، با این حال مقامات جنگی اعلام کرده‌اند این فناوری کارایی جنگ را بهبود می‌بخشد و می‌تواند سبب جلوگیری از کشته‌شدن غیرنظامیان شود. برخی دیگر از کاربری‌های Augmented Reality عبارت‌اند از:

اپلیکیشن آرایش لورآل
جلوه‌های ویژه استودیو کانال آب و هوا
بازی و سرگرمی
آموزش
معماری و طراحی داخلی
ارتش
درمان و بهداشت
مراکز خرید
اپلیکیشن
سفر و راهنمای شهری
موزه
کارخانه‌ها
کتاب
ورزش و سلامت
اتومبیل
عینک‌های دیجیتالی
ترجمه متون

تجهیزات Augmented Reality
علاقه مردم به AR به‌ویژه در سال‌های اخیر سبب شده است این فناوری با سرعتی باورنکردنی به رشد خود ادامه دهد. حدود ۶۹ درصد مردم گفته‌اند فناوری‌های جدید مانند AR می‌توانند در توسعه مهارت‌های جدید برای زندگی روزمره به آن‌ها کمک کنند. برای استفاده از این فناوری نیاز به ابزار خاصی نیست، مگر در مواردی خاص.

عینک‌های هوشمند AR

عینک‌های هوشمند AR این قدرت را دارند تا دنیای واقعی را با محتوای دیجیتال کارآمدتر کنند. عینک‌ها بیا توجه به صنعت و حوزه‌ای که قرار است در آن استفاده شوند، متغیر هستند. نوع عینکی که برای دستیابی به اطلاعات ساختمان نیاز است با عینک هوشمند مورد استفاده جراحان در بیمارستان‌ها متفاوت است.
بازی‌های عرضه‌شده در فناوری واقعیت مجازی و واقعیت افزوده

واقعیت مجازی و واقعیت افزوده موضوع داغ این ‌روزهای حوزه تکنولوژی هستند. در ادامه بهترین بازی‌های مرتبط به فناوری‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده که می‌توانید برای گوشی‌های هوشمند با سیستم‌عامل اندروید و IOS دانلود کنید، معرفی شده‌اند.

DINOTREK یک بازی برای فناوری VR است و به شما این فرصت را می‌دهد تا به ماقبل از تاریخ سفر کنید؛ مکانی که دایناسورها در آنجا وجود دارند و در حال پرسه‌زدن در طبیعت هستند. می‌توانید با این کاراکترها بجنگید یا سوار بر آن‌ها شوید. بچه‌ها باید این بازی را دوست داشته باشند.

CARTOON VILLAGE یک بازی دیگر در VR است که با این بازی شما وارد یک شهرک کارتونی رنگارنگ قدیمی می‌شوید. در این بازی شما آزاد هستید همه جا را بررسی کنید. جزئیات به‌کاررفته در طراحی این بازی برداشتی واقعی از منطقه روستایی را به شما القا می‌کند. امکان تغییر فصول در این بازی برای گیمرها وجود دارد تا به این ترتیب بتوانند تأثیر آن را بر ساکنان روستا مشاهده کنند. این بازی در حال حاضر تنها برای سیستم‌عامل اندروید عرضه شده است.

بازی دیگری که برای سیستم‌عامل اندروید و IOS عرضه شده است STITCHERS VR است که با الهام از فیلم تلویزیونی Stitchers ساخته شده است. کاربر می‌تواند در این بازی جنایات را بررسی کند، صحنه جنایت را انتخاب کند، سرنخ‌هایی درباره جنایت کشف کرده و با استفاده از آن جنایت‌کاران را دستگیر کند. WAA، VR CRAZY SWING، Orbulus، INCELL و… از دیگر بازی‌های عرضه‌شده برای فناوری‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده هستند.
تفاوت فناوری‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده
 بسیاری از مردم به اشتباه فکر می‌کنند واقعیت مجازی و واقعیت افزوده یکسان هستند. بی‌شک این دو فناوری شبیه هم هستند، اما تفاوت‌های زیادی با یکدیگر دارند. وجه مشترک واقعیت مجازی و واقعیت افزوده در تغییر درک ما از جهان است؛ جایی که این دو فناوری با هم تفاوت دارند، درک حضور ما در محیط خلق شده است. در ادامه به برخی از تفاوت‌های این دو فناوری یعنی واقعیت مجازی و واقعیت افزوده اشاره خواهیم کرد.

اصلی‌ترین تفاوت میان واقعیت مجازی و واقعیت افزوده این است که در واقعیت افزوده کاربر با دنیای واقعی تعامل دارد، اما در واقعیت مجازی با دنیای واقعی ارتباط برقرار نمی‌کند و تنها با دنیای مجازی ارتباط دارد.
ابزارهای واسط فناوری واقعیت مجازی که در استفاده از این فناوری ضروری هستند، بیش از ابزار موردنیاز در فناوری واقعیت افزوده هستند. حتی تلفن همراه هوشمند نیز منابع لازم برای اجرای AR را دارد، اما برای اجرای واقعیت مجازی، تجهیزات اختصاصی لازم است.
فناوری AR برای جمع‌آوری داده‌ها از دنیای واقعی، به حسگر نیاز دارد، اما در فناوری واقعیت مجازی کاربر از دنیای واقعی جدا می‌شود و نیاز به چنین تجهیزاتی ندارد.
تفاوت دیگر میان واقعیت مجازی و واقعیت افزوده بحث هزینه‌هاست. هزینه اجرای واقعیت افزوده کمتر از اجرای واقعیت مجازی است.
در حال حاضر، محصولات AR در دسترس هستند. عینک گوگل نمونه خوبی از یک محصول واقعیت افزوده است. در مقابل یک سیستم واقعیت مجازی که بتواند به‌طور کامل کاربر را در دنیای دیجیتال و متفاوت غرق کند در دسترس نیست.
قدرت پردازش گرافیکی برای VR در مقایسه با AR ضروری‌تر است.
دیگر تفاوت واقعیت مجازی و واقعیت افزوده الگوریتم‌ها و نرم‌افزارها هستند. الگوریتم‌ها و نرم‌افزارهای واقعیت مجازی بزرگ‌تر و پیچیده‌تر از آن هستند که در واقعیت افزوده استفاده می‌شوند.

واقعیت مجازی (VR)
واقعیت افزوده (AR)

در واقعیت مجازی کاربر با دنیای واقعی ارتباط برقرار نمی‌کند.
در AR کاربر با دنیای واقعی تعامل دارد.

VR نیازی به حسگر برای جمع‌آوری داده ندارد.
AR برای جمع‌آوری داده به حسگر حساس نیاز دارد.

اجرای واقعیت مجازی پرهزینه است.
هزینه اجرای AR کمتر از اجرای واقعیت مجازی است.

محصولی که بتواند کاملاً کاربر را در دنیای دیجیتال و متفاوت غرق کند، در دسترس نیست.
محصولات AR در دسترس هستند.

VR نیازمند به پردازش گرافیکی بالاست.
پردازش گرافیکی برای AR ضروری نیست.

الگوریتم‌ها و نرم‌افزارهای واقعیت مجازی پیچیده هستند.
AR نیاز به الگوریتم پیچیده ندارد.

سخن پایانی
فناوری واقعیت مجازی و واقعیت افزوده مبتنی بر خلق صحنه‌ای کاملاً جدید هستند که با دست خالی قابل لمس نیست، اما از طریق ترکیبی از جلوه‌های بصری و صوتی مصنوعی می‌توان آن را درک کرد. اگر بخواهیم تعریف ساده‌ای از واقعیت مجازی و واقعیت افزوده داشته باشیم باید گفت:
 Virtual reality شبی‌ سازی کامپیوتری از واقعیت است که سعی در خلق واقعیت تخیلی به‌جای دنیای واقعی دارد و در فیلم‌های سه‌بعدی و بازی‌های ویدئویی استفاده می‌شود؛ درحالی‌که به‌کمک Augmented Reality یک واقعیت جدید، متشکل از اجزای فیزیکی و دیجیتالی خواهیم داشت. این فناوری برای پشتیبانی و اجرا تنها به یک گوشی یا تبلت نیاز دارد. در کنار تمام تفاوت‌های موجود میان واقعیت مجازی و واقعیت افزوده، هر دو فناوری بسیار مورد توجه عموم هستند.
در یک نظرسنجی در سال ۲۰۲۰، مشخص شد ۵۶ درصد از سازمان‌ها نوعی از واقعیت مجازی و واقعیت افزوده را در ۱۲ ماه گذشته برای خود اجرا و ۳۰ درصد دیگر برای انجام این کار در آینده برنامه‌ریزی کرده‌اند. صنایعی مانند مراقبت‌های بهداشتی، آب و برق و تولید به‌طور چشمگیری از راه‌حل‌های VR سود می‌برند. این کار به کارمندان اجازه می‌دهد در یک فضای فراگیر با یکدیگر همکاری داشته باشند.
پرسش‌های متداول

واقعیت مجازی چیست و چگونه کارمی کند؟

واقعیت مجازی یک شبیه‌ساز کامپیوتری است که سعی دارد با خلق یک جهان یا واقعیت جایگزین برای انسان، او را به محیط مجازی جدیدی منتقل کند. این فناوری از طریق هدست‌های هوشمند که می‌توان به گوشی هوشمند متصل کرد، محتوا را به‌صورت سه‌بعدی برای کاربر ارائه می‌دهد.

واقعیت افزوده چیست و چگونه کارمی کند؟

واقعیت افزوده ترکیبی از دنیای دیجیتال و دنیای واقعی برای ایجاد یک محیط مصنوعی است که می‌توان از آن در طیف گسترده‌ای از حوزه‌ها مانند آموزش، سرگرمی و… استفاده کرد. برای کار در محیط AR به یک گوشی تلفن همراه یا یک تبلت نیاز دارید.

کاربرد واقعیت مجازی و واقعیت افزوده چیست؟

می‌توان گفت فناوری‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده در تمام حوزه‌ها وارد شده‌ و پروژه‌های زیادی تا به حال با این دو فناوری عرضه شده‌اند. بازی و سرگرمی، بهداشت و درمان، آموزش، نظامی و ارتش، ورزش، بازی‌های مجازی، تئاتر مجازی، بازاریابی و تجارت الکترونیک، آزمایشگاه مجازی، موزه مجازی، محیط آموزشی مجازی، باغ مجازی، فضای مجازی و فضانوردی، کارخانه‌های مجازی، دادگاه‌های مجازی، عملیات پزشکی مجازی، معماری و طراحی داخلی، جلوه‌های ویژه استودیو کانال آب و هوا، اتومبیل، ترجمه متون، سفر و راهنمای شهری، اپلیکیشن، مراکز خرید و… از جمله کاربردها و پروژه‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده هستند.

تفاوت واقعیت مجازی و واقعیت افزوده در چیست؟

تفاوت عمده واقعیت مجازی و واقعیت افزوده در هم‌پوشانی واقعیت و دنیای دیجیتال است. در VR کاربر ارتباطی با محیط اطراف ندارد؛ درنتیجه پردازش گرافیکی در این فناوری بسیار مهم است؛ در صورتی که با فناوری AR کاربر، محتوایی دیجیتالی به محیط اطراف خود اضافه می‌کند که به پردازش گرافیکی خیلی قوی نیاز ندارد. علاوه بر آن هزینه ابزارهای Virtual reality بیشتر و طراحی آن‌ها نیز پیچیده‌تر است.

توجه: با وجود اینکه دو صرافی کوینکس و کوکوین هر دو فعلا بدون نیاز به تغییر IP فعالیت می‌کنند اما بهتر است برای امنیت بیشتر از IP ثابت خارج از ایران استفاده کنید.
برای ورود به صرافی کوینکس حتما باید با IP خارج از ایران وارد شوید.

به این مقاله امتیاز دهید تا با کمک شما کیفیت آن را بسنجیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *