وب سایت کریپتوواچ | معرفی و آموزش نحوه استفاده

فهرست این مقاله
 وب سایت کریپتوواچ (Cryptowatch) چیست؟
وب سایت کریپتوواچ یک پلتفرم معاملاتی ارزهای دیجیتال است که در سال ۲۰۱۴  توسط Artur Sapek راه‌اندازی شده است. صرافی بین‌المللی رمز ارز کراکن پس از ۷ سال در مارس سال ۲۰۱۷ این پلتفرم را خریداری کرد.  با استفاده از این وب سایت می‌توانید وضعیت هزاران رمز ارز از جمله بیت‌کوین، اتریوم، ریپل و غیره را زیرنظر داشته باشید و آن‌ها را تجزیه و تحلیل و معامله کنید.
یکی از ویژگی‌های وب سایت کریپتوواچ، امکان مدیریت چندین حساب صرافی از طریق این وب سایت است. برای این کار تنها کافی است یک حساب کاربری در این وب سایت بسازید و پس از ورود حساب‌های خود را در چندین صرافی مدیریت کنید؛ یعنی شما می‌توانید به‌کمک حساب کاربری خود در کریپتوواچ موجودی حساب‌های خود را در صرافی‌های دیگر بررسی کرده و میزان سود و ضرر حاصل از معاملات‌تان را به‌صورت زنده مشاهده کنید. همچنین می‌توانید پوزیشن‌های خود را مدیریت کرده و سفارش‌های جدیدی را در هر بازاری که می‌خواهید به ثبت برسانید.
این پلتفرم داده‌های خود را از ۲۸ صرافی معتبر رمز ارز جمع‌آوری و ارائه می‌کند. در ادامه لیستی از صرافی‌هایی که در وب سایت کریپتوواچ از آن‌ها پشتیبانی می‌کند، آورده شده است.
۱- صرافی بایننس (Binance)
۲- صرافی Binance.US
۳- صرافی کوین بیس پرو (Coinbase Pro)
۴- صرافی Coinone
۵- صرافی Deribit
۶- صرافی Gate.io
۷- صرافی هیت بی تی سی (HitBTC)
۸- صرافی Huobi
۹- صرافی Kraken + Kraken Futures
۱۰- صرافی Liquid
۱۱- صرافی اوکی اکس (Okex)
۱۲- صرافی Poloniex
انواع حساب کاربری در وب سایت کریپتوواچ
این پلتفرم دو نوع حساب کاربری جداگانه دارد: Basic و Upgraded.  گفتنی است استفاده از خدمات اصلی کریپتوواچ مانند پورتفولیو، معاملات، نمودارها، و چت کاملاً رایگان است. در حساب‌های ارتقایافته کاربران می‌توانند به‌جای انتخاب یک ردیف قیمت‌گذاری ماهانه از پیش تعیین شده با مجموعه‌ای از ویژگی‌های ثابت از هر خدماتی که به آن علاقه دارند استفاده کنند و فقط برای آن هزینه بپردازند. 
بنابراین حداقل هزینه ماهانه برای استفاده از خدمات پیشرفته در کریپتوواچ وجود ندارد. به این سیستم پرداختی pay as you go گفته می‌شود؛ یعنی به جای پرداخت هزینه اشتراک مدت‌دار، به میزانی که از خدمات پیشرفته استفاده می‌کنید، هزینه پرداخت خواهید کرد.

ویژگی‌های وب سایت کریپتوواچ

دارای حساب کاربری رایگان

شما بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای می‌توانید از امکانات حساب کاربری رایگان کریپتوواچ استفاده کنید.

صفحه پورتفولیو

در این قسمت می‌توانید اطلاعات حساب، وضعیت قیمت ارزهای موجود و پوزیشن‌های خود را به‌صورت زنده مشاهده کنید.

در کریپتوواچ می‌توانید بدون پرداخت هیچ هزینه اضافی، در چندین صرافی‌ترید کنید. علاوه بر این امکان ترید در گوشی تلفن همراه شما هم وجود دارد.

از طریق این قسمت می‌توانید با تریدرهای دیگر چت کنید.

چارت زنده پیشرفته

در این بخش می‌توانید به نمودار زنده بازار دسترسی پیدا کرده و حرکت قیمت را مشاهده کرده و روندهای بازار را تجزیه و تحلیل کنید.

در این بخش امکان استفاده از اندیکاتورهای محبوب رمز ارز مانند MACD، RSI و Bollinger Bands و… به‌منظور تجزیه و تحلیل فنی وضعیت بازار برای شما فراهم شده است.

صفحه شاخص هم‌بستگی

در این صفحه می‌توانید نمودار میزان هم‌بستگی ارزهای دیجیتال در مقایسه با یکدیگر را مشاهده کنید. هم‌بستگی نشان‌دهنده میزان وابستگی قیمت ارزهای دیجیتال به یکدیگر، هنگام تغییر قیمت در بازار است. برای مثال معمولاً زمانی که قیمت بیت کوین افزایش پیدا می‌کند، قیمت ارزهای دیگر نیز بیشتر می‌شود و برعکس. این موضوع هم‌بستگی (Correlation) موجود میان ارزهای دیجیتال را نشان می‌دهد.

پلتفرم کریپتوواچ سطح بالایی از امنیت و حریم خصوصی را به کاربران ارائه می‌دهد و جزء معدود پلتفرم‌هایی است که تا به حال با مشکلات امنیتی جدی روبه‌رو نشده است.

تم‌های سفارشی

در کریپتوواچ می‌توانید تم‌های سفارشی خود را ایجاد و ذخیره کنید.
برخی از امکانات سفارشی وب سایت کریپتوواچ
کریپتوواچ برخی امکانات پولی نیز دارد که می‌توانید با استفاده از حساب کاربری پریمیوم از آن‌ها استفاده کنید. این امکانات شامل موارد زیر است:

دریافت نوتیفیکیشن

شما می‌توانید شرایطی را در این پلتفرم برای خود تعریف کنید تا درصورت اتفاق افتادن آن‌ها اعلانی برای شما ارسال شود.

از طریق API می‌توانید کریپتوواچ را به پلتفرم‌های دیگر متصل کرده و از اطلاعات آن به‌صورت زنده (Real-Time) استفاده کنید.

با استفاده از Zapier شما می‌توانید سفارش‌ها یا اعلان‌های خود را اتوماتیک‌سازی کنید.  Zapierدرواقع یک ابزار اتوماسیون آنلاین است که با بیش از هزار برنامه مختلف از جمله Gmail، Slack و Mailchimp ارتباط برقرار می‌کند و به معامله‌گران امکان انجام معاملات به‌صورت خودکار را می‌دهد.
آموزش استفاده از وب سایت کریپتوواچ
ساخت حساب کاربری
برای شروع استفاده از وب سایت کریپتوواچ ابتدا باید در این وب سایت ثبت‌نام کنید. فرایند ساخت حساب کاربری در این وب سایت بسیار ساده است. برای این منظور ابتدا وارد وب سایت کریپتوواچ به آدرس https://cryptowat.ch.com شده و روی Create Dashboard کلیک کنید.
 
بعد از کلیک روی گزینه ساخت حساب کاربری وارد صفحه‌ای مانند تصویر زیر می‌شوید. در این صفحه ایمیل و رمز عبور خود را وارد کرده و روی گزینه Create account کلیک کنید.

در این مرحله برای شما یک ایمیل حاوی لینک تأیید آدرس ایمیلیتان ارسال می‌شود. با کلیک روی این لینک ایمیل شما تأیید شده و مرحله ساخت حساب کاربری شما تکمیل می‌شود.

نکته
به هر کاربر بعد از ثبت‌نام ۲۵۰ اعتبار (Credit) داده می‌شود و ارزش هر اعتبار هم ۰.۰۱ دلار است؛ یعنی به ازای هر یک دلار ۱۰۰ credit در اختیار شما قرار می‌گیرد.
در این وب سایت و در قسمت پروفایل بخشی وجود دارد به نام Onboarding List که در آن لیستی از کارهایی که پس از ساختن حساب کاربری در کریپتوواچ می‌توانید انجام دهید، نشان داده شده است. این لیست شامل سه بخش با عناوین ساخت حساب کاربری (Account Setup)، راهنمای استفاده از کریپتوواچ (Learn How to use Cryptowatch) و بخش امکانات پیشرفته (Advanced Features) است.  در تصویر زیر می‌توانید بخشی از این لیست را مشاهده کنید.

بخش Account Setup
۱.   ساخت حساب کاربری (Create Account)
با ساخت حساب کاربری قفل ویژگی‌هایی مانند امکان تریدکردن و فعال‌کردن اعلان‌ها برای شما باز می‌شود.
۲.   واردکردن شماره تماس (Set your phone number)
با فعال‌کردن شماره تماس خود می‌توانید اعلان‌های مربوط به تغییرات قیمت یا حجم ارزهای را در موبایل خود دریافت کنید.
۳.   واردکردن اطلاعات پرداخت (Set up your billing details)
اضافه‌کردن یک کارت اعتباری به شما امکان می‌دهد حساب کاربری‌تان را راحت‌تر شارژ کنید.
۴.   تکمیل احراز هویت چندبخشی (Set up Multi-Factor Authentication – MFA)
با تکمیل این مرحله می‌توانید از امنیت حساب کاربری خود اطمینان پیدا کنید.
بخش‌های مختلف وب سایت کریپتوواچ
۱.   ساخت اعلان قیمت
با ساخت این اعلان، به محض اینکه قیمت در بازار به نقطه مشخصی رسید، اعلانی برای شما ارسال می‌شود.
۲.   اتصال حساب صرافی به پلتفرم کریپتوواچ
در این قسمت می‌توانید حساب صرافی خود را از طریق API به پلتفرم کریپتوواچ متصل کنید تا بتوانید از ویژگی‌هایی که این پلتفرم در اختیار شما قرار می‌دهد، استفاده کنید.
۳.   ثبت سفارش
در این قسمت با اتصال حساب صرافی خود به کریپتوواچ می‌توانید در هر بازاری که می‌خواهید ترید کنید.
۴.   مشاهده پورتفولیو
تمامی اطلاعات مربوط به حساب خودتان را می‌توانید در بخش پورتفولیو به‌صورت زنده مشاهده کنید.
۵.   ساخت تم رنگی سفارشی
در این قسمت می‌توانید رنگ‌های پس‌زمینه، متن و چارت قیمت را به دلخواه خود سفارشی کنید.
۶.   چت با دیگر تریدرها
۷.   گرفتن خروجی از اطلاعات موجود در حساب کاربری کریپتوواچ
در این بخش می‌توانید از اطلاعات موجود در حساب کاربری، نمودارها و… خروجی بگیرید و از طریق پلتفرم Cryptofinance این اطلاعات را در گوگل شیت ذخیره کنید.
اتصال حساب صرافی به پلتفرم کریپتوواچ
همان‌طور که پیش از این اشاره کردیم، شما می‌توانید چندین حساب صرافی خود را به کریپتوواچ متصل کنید و از طریق این پلتفرم به معامله ارزهای دیجیتال بپردازید. روش اتصال هر صرافی ممکن است با یکدیگر متفاوت باشد، اما در همه آن‌ها برای اتصال از API استفاده می‌شود. 
شما به‌راحتی با ساخت API Key و Secret Key  در صرافی موردنظر خود می‌توانید حساب صرافی‌تان را به پلتفرم کریپتوواچ متصل کنید. از این لینک می‌توانید آموزش اتصال صرافی موردنظر خود به این پلتفرم را مطالعه کنید.
نحوه استفاده از نوتیفیکیشن‌های قیمت و حجم
در قسمت پنل اعلان‌ها (Alerts) در نوار ابزار می‌توانید اعلان‌هایی را در رابطه با قیمت و حجم در هر بازاری که می‌خواهید مشاهده، ایجاد یا سفارشی‌سازی کنید.

این اعلان‌ها را می‌توانید در قالب اس ام اس، ایمیل، پیام صوتی و پنجره مرورگر دریافت کنید. توجه داشته باشید که به ازای ارسال هر پیامک و ایمیل یک اعتبار  (credit) از حساب شما کاسته می‌شود.
 

برای تعریف یک اعلان می‌توانید از دو روش زیر استفاده کنید.
روش اول

ابتدا روی Create Alert در پنل Alerts کلیک کنید.
بروی دکمه + در بالای پنل Alerts کلیک کنید.
با کلیک روی هر سطح قیمتی (در محور y نمودار) که می‌خواهید،  قیمت اعلان موردنظر خود را مشخص کنید.

روش دوم

بروی هر حجم یا قیمتی که مدنظر دارید، راست کلیک کنید و سپس از منویی که برایتان باز می‌شود، روی گزینه Create Alert کلیک کنید.

برای پاک‌کردن اعلان‌ها می‌توانید روی دکمه Delete All در بالای پنل Alert کلیک کنید. 
 
نحوه تعریف اعلان قیمت به‌صورت مستقیم در چارت
برای تنظیم اعلان قیمت به‌صورت مستقیم در نمودار، با کلیک روی هر نقطه از نمودار قیمت یک مثلث زرد رنگ در کنار سطح قیمت به‌عنوان یک اعلان ظاهر می‌شود. البته رنگ این اعلان‌ها را می‌توانید از طریق پنل تم در سمت راست بالای هر صفحه به رنگ دلخواه خود تنظیم کنید. 
نحوه تعریف اعلان حجم به‌صورت مستقیم در چارت
روند تعریف اعلان حجم به‌صورت مستقیم هم مانند تعریف اعلان قیمت است؛ با این تفاوت که باید تنها روی قسمت حجم در نمودار قیمت کلیک کنید. اعلان حجم رمز ارز موردنظرتان به بازه زمانی نمودار شما بستگی دارد؛ بنابراین قبل از اینکه برای تنظیم اعلان حجم کلیک کنید، مطمئن شوید که بازه زمانی موردنظرتان به‌درستی تنظیم شده است.
برای مثال اگر می‌خواهید بدانید چه زمانی BTC/USD بیش از ۱۰ هزار دلار در روز در Kraken معامله می‌شود، مطمئن شوید بازه زمانی شما روی نمودار روی ۱ روز تنظیم شده است.

نحوه انجام معامله از طریق پلتفرم Cryptowatch
یکی از برتری‌های قابل توجه ترید در پلتفرم کریپتوواچ در مقایسه با ترید در صرافی‌های رمز ارز، توانایی انجام هم‌زمان ترید و تحلیل تکنیکال است. در ادامه به آموزش نحوه انجام ترید در این پلتفرم خواهیم پرداخت.
ثبت سفارش در وب سایت کریپتوواچ
۱. به نمودار بازاری که می‌خواهید معامله کنید بروید؛ مثلاً BTC/USD در صرافی بایننس.
۲. پنل معاملاتی (Trading Panel) واقع در سمت راست را باز کنید.
۳. جزئیات سفارش خود را در فرم بازشده وارد کرده و روی دکمه خرید یا فروش کلیک کنید.

جزئیات فرم تریدینگ کریپتوواچ
در ادامه  فیلدها و توابع موجود در فرم معاملاتی وب سایت کریپتوواچ را برای شما لیست کرده‌ایم. به خاطر داشته باشید که گزینه‌های موجود در این فرم معاملاتی با ویژگی‌های معاملاتی صرافی و جفت ارزی که می‌خواهید روی آن ترید کنید، مطابقت دارد؛ برای مثال برخی از ویژگی‌های موجود در صرافی Kraken و در جفت ارز BTC/USDT ممکن است در صرافی دیگری وجود نداشته باشد.

۱. بخش Action 
شامل دو بخش Buy و Sell است. دستور بای برای شما یک پوزیشن لانگ و دستور سل یک پوزیشن شورت باز می‌کند.
۲. بخش Type
در این قسمت می‌توانید نوع سفارش خود را تعیین کنید که بسته به صرافی شما متفاوت است. 
توجه: همه انواع سفارش‌های پشتیبانی‌شده توسط صرافی‌ها در حال حاضر در کریپتوواچ موجود نیستند.
۳. بخش Leverage
در این بخش درصورت تمایل می‌توانید از اهرم یا لورج در معامله خود استفاده کنید، اما توجه داشته باشید که همه صرافی‌ها از اهرم کریپتوواچ پشتیبانی نمی‌کنند.
۴. بخش Funds
در این بخش باید مقداری از موجودی حسابتان را که می‌خواهید وارد پوزیشن کنید مشخص کنید. 

۵. بخش Quantity
این بخش حجم دارایی مورد معامله را تعیین می‌کند و با کلیدهای ↑ و ↓ قابل تنظیم است.
 
۶. بخش Price
در این قسمت می‌توانید قیمت خاصی را برای اوردر خود تعیین کنید. این کار از طریق سفارش‌های خاصی مثل limit، stop-loss، takr profit و غیره انجام می‌گیرد. در صورتی که پوزیشن شما از نوع مارکت (Market Order) باشد، این فیلد با بهترین قیمت موجود در بازار به‌صورت خودکار پر خواهد شد. تنظیم این بخش با کلیدهای ↑ و ↓ قابل تنظیم است.
۷. بخش Total
این قسمت مقدار کل ارزش سفارش شما را نشان می‌دهد.
۸. بخش (Advanced Toggle Switch)
این بخش ویژگی‌های معاملاتی پیشرفته را درصورت موجودبودن تغییر می‌دهد.
۹. بخش Conditional Close
در این بخش می‌توانید هم‌زمان با ایجاد دستور باز کردن پوزیشن، یک دستور مخالف برای بستن آن پوزیشن ایجاد کنید.
۱۰. بخش Start
در بخش استارت می‌توانید یک زمان دلخواه برای فعال‌شدن اوردر خود تعیین کنید.
۱۱. بخش Expiry
در این بخش می‌توانید یک زمان دلخواه برای لغو اوردر خود تعیین کنید.
۱۲. بخش Fee Currency 
Fee currency به شما امکان تعیین ارزی را می‌دهد که می‌خواهید با آن هزینه تراکنش خود را بپردازید.
۱۳. Reset
اگر تمایل داشته باشید اطلاعات واردشده در فیلدها را پاک کنید، می‌توانید از این گزینه استفاده کنید.
۱۴. Review & Buy/Sell
بعد از تکمیل فرم با کلیک روی این گزینه، یک پیام تأیید به شما نمایش داده می‌شود. از این فرصت می‌توانید برای مرور دوباره اوردر خود استفاده کرده و درنهایت روی گزینه Buy/Sell کلیک کنید تا سفارش شما نهایی شود.
نحوه ویرایش سفارش‌های ثبت‌شده در وب سایت کریپتوواچ
برای ویرایش و ایجاد تغییر در سفارش‌هایی که قبلاً ثبت کرده‌اید، کافی است مراحل زیر را انجام دهید:
سفارش باز موردنظر برای ویرایش را از زیر برگه Orders انتخاب کنید تا جزئیات سفارش برای شما ظاهر شود.

روی دکمه Replace Order کلیک کنید. با این کار جزئیات سفارش ثبت‌شده شما  قابل ویرایش خواهد شد.
جزئیات سفارش جدید خود را وارد کرده و روی دکمه Replace Buy/Sell کلیک کنید.
با انجام مراحل بالا سفارش اولیه شما  لغو و با سفارش جدید و اصلاح‌شده جایگزین می‌شود.

سخن پایانی
وب سایت کریپتوواچ به‌عنوان یک مرکز کنترل همه‌جانبه برای انجام معاملات رمز ارز عمل می‌کند که می‌توانید با استفاده از آن حساب خود در صرافی‌های مختلف را مشاهده و مدیریت کنید. همچنین این امکان وجود دارد که به ترید ارزهای دیجیتال بپردازید و حتی درباره دارایی‌های دیجیتال تحقیق کنید.
کاربران این وب سایت می‌توانند تجزیه و تحلیل تکنیکال ارزهای دیجیتال را در این پلتفرم انجام دهند و در همین پلتفرم به‌صورت مستقیم به ترید ارزهای دیجیتال بپردازند. علاوه بر این، پلتفرم کریپتوواچ دارای اپلیکیشن موبایل نیز بوده و همین موضوع راحتی استفاده از آن را برای کاربران چند برابر کرده است. 

توجه: با وجود اینکه دو صرافی کوینکس و کوکوین هر دو فعلا بدون نیاز به تغییر IP فعالیت می‌کنند اما بهتر است برای امنیت بیشتر از IP ثابت خارج از ایران استفاده کنید.
برای ورود به صرافی کوینکس حتما باید با IP خارج از ایران وارد شوید.

به این مقاله امتیاز دهید تا با کمک شما کیفیت آن را بسنجیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *