ویتالیک بوترین: اتریوم به‌زودی «۱۰۰ برابر» مقیاس‌پذیرتر می‌شود

ویتالیک بوترین، خالق اتریوم، در اظهارنظر تازه خود اعلام کرد که تا اتمام توسعه شاردینگ در اتریوم ۲.۰، شبکه این رمز ارز از راهکار دسته‌بندی تراکنش‌ها در زنجیره‌های جانبی (Rollup) برای حل مشکل مقیاس‌پذیری استفاده خواهد کرد.
به گزارش کوین تلگراف، بوترین با حضور در پادکست تیم فریس (Time Ferriss)، گفت که شبکه اتریوم در شرف افزایش ۱۰۰ برابری مقیاس‌پذیری خود است. او پیش‌بینی کرد که آپتیمیزم (Optimism) راهکار لایه دوم خود را در هفته‌های آینده در اتریوم اجرایی خواهد کرد.
او در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت که توسعه‌دهندگان اتریوم ۲ بر روی تلفیق این شبکه با اتریوم کار می‌کنند. به‌گفته بوترین، توسعه‌دهندگان اطمینان دارند تا توسعه کامل شاردینگ، راهکارهای لایه دوم می‌توانند از پس مشکلات شبکه بر بیایند. بوترین در ادامه افزود:
قابلیت دسته‌بندی تراکنش‌ها به‌زودی در اتریوم اجرا می‌شوند. کاملاً مطمئنیم آن زمانی که مقیاس‌پذیری بیشتری نیازمان شود، مدت‌هاست که کار [توسعه] شاردینگ تمام شده است.
دسته‌بندی تراکنش‌ها یک راهکار لایه دوم است که تراکنش‌ها را در یک زنجیره جانبی مشخص پردازش و ذخیره می‌کند. پس از این کار، تراکنش‌ها در یک دسته (شامل چند تراکنش) به شبکه اصلی اتریوم منتقل می‌شوند. راهکارهای لایه دوم برای غلبه بر مشکل مقیاس‌پذیری اتریوم اجرا می‌شوند. همزمان با شلوغی شبکه اتریوم شاهد افزایش شدید کارمزدهای این شبکه بودیم. شلوغی باعث پرشدن پهنای باند شبکه می‌شود و همین مسئله کاربران را ملزم به پرداخت کارمزدهای بیشتر می‌کند.
با راه‌اندازی شاردینگ، مشکل مقیاس‌پذیری اتریوم هم حل خواهد شد. این در حالی است که بوترین معتقد است در میان‌مدت قابلیت دسته‌بندی تراکنش‌ها می‌تواند این مشکل را رفع کند. او با بیان این مسئله که دسته‌بندی بازدهی تراکنش‌ها را ۱۰۰ برابر بیشتر می‌کند، گفت:
باید به یاد داشت که اگر قابلیت دسته‌بندی داشته باشید ولی شاردینگ نداشته باشید، همچنان مقیاس‌پذیری شما ۱۰۰ برابر بیشتر می‌شود. همچنان این قابلیت را به بلاک چین می‌دهید که بین ۱,۰۰۰ تا ۴,۰۰۰ تراکنش در ثانیه تأیید کند. این میزان به پیچیدگی تراکنش‌ها بستگی دارد.
بوترین پیش‌بینی می‌کند که آپتیمیزم تا «حدود یک ماه» آینده، قابلیت دسته‌بندی تراکنش‌ها برای ماشین مجازی اتریوم (EVM) را عرضه خواهند کرد. او در ادامه گفت که دسته‌بندی تراکنش‌ها توسط آربیتروم (Arbitrum) هم در حال توسعه روی شبکه اتریوم است.
گفته می‌شود که پروژه‌های دیفای بزرگ نظیر نسخه سوم یونی سواپ، آوی و سینتتیکس (Synthetix)، از جمله اولین نام‌های آشنایی باشند که دسته‌بندی تراکنش‌ها را اضافه کنند.
بوترین در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت:
انواع ساده‌ترِ قابلیت دسته‌بندی هم بودند که فقط قابلیت پردازش تراکنش‌های ساده دارایی‌ها را داشتند؛ مثل لوپرینگ (Loopring) و زی‌کی‌سینک (zkSync). این نمونه‌ها یک سال است که فعالیتی باثبات دارند؛ پس قابلیت دسته‌بندی تراکنش‌ها فقط روی کاغذ نیست. تقریباً یک سال است که این قابلیت‌ها برای تعداد کمی از کاربران به‌عنوان یک راهکار اجرایی مقیاس‌پذیری عملیاتی شده‌اند.
بوترین هفته گذشته طرحی را به تیم توسعه اتریوم ارائه کرد که طبق آن پروتکل‌های قراردادهای هوشمند می‌توانند به صورت مستقیم به راهکارهای مقیاس‌پذیری لایه دوم ارتباط متصل شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *