23 ویژگی سرمایه گذاران موفق برای دستیابی به ثروت

سرمایه گذاران موفق و برتر جهانی، از رویکردهای مختلفی برای ساختن ثروت‌های میلیونی و چه‌بسا میلیاردی خود استفاده می‌کنند، اما در بطن ماجرا فلسفه‌ی همگی آن‌ها درنهایت یکسان است. ما در این مقاله قصد داریم این اسرار را به شما آموزش دهیم. شاید شما هم با اجرای این ۲۳ عادت، در مسیر درست قرار گرفتید و پس از مدتی به یکی از این افراد موفق در حوزه‌ی کاری خود تبدیل شدید.
سرمایه گذاران موفق چه ویژگی هایی دارند؟
آن‌ها اهداف خود را به‌روشنی تعیین می‌کنند
درست همان‌طور که بدون مشخص کردن مقصد، در جاده‌ها به سفر نمی‌روید، نمی‌توانید بدون تعیین دقیق اهداف خود سرمایه‌گذاری و ریسک کنید. اما از اینکه بخواهید دقیق و جزئی‌نگر باشید نترسید. سرمایه گذاران موفق و برنده، آنچه را که می‌خواهند به دست بیاورند و مراحل لازم برای رسیدن به آن را دقیقاً می‌دانند و مشخص می‌کنند. اما آیا باور ندارید که صرفاً نوشتن ساده‌ی اهداف می‌تواند بسیار موثر باشد؟ نتایج تحقیقی نشان داد، گروهی از دانشجویان فارغ‌التحصیل رشته‌ی MBA دانشگاه هاروارد که از ابتدا اهداف خود را یادداشت کرده بودند، ۱۰ برابر بیشتر نسبت به هم سن و سالان خود در یک دهه گذشته، توانسته بودند مراحل تحصیلی‌شان را با موفقیت به پایان برسانند. بنابراین قبل از قدم گذاشتن در مسیر سرمایه‌گذاری، اهداف مشخصی را تعیین کنید و حتی آن‌ها را یادداشت کنید.

آن‌ها از “ریسک” فرار نمی‌کنند
مقوله‌ی سرمایه‌گذاری به‌طور طبیعی مستلزم پذیرفتن مقدار مشخصی ریسک است. هیچ راهی برای تضمین موفقیت وجود ندارد، درنتیجه باید این واقعیت را پذیرفت و برای رسیدن به اهداف ریسک‌پذیر بود. اما چه چیزی باعث می‌شود یک نفر ریسک‌پذیر باشد؟
متأسفانه، طبق گفته‌ی محققانی در لندن، آرایش یا ساختار مغز شما تا حد زیادی تعیین می‌کند که آیا شما با قمار مالی راحت هستید یا خیر؛ بنابراین دامنه‌ی تحمل ریسک شما به‌طور کامل در کنترلتان نیست. اما خوشبختانه، این چیزی است که می‌توانید بر آن غلبه کنید. اگر به‌طور طبیعی فردی ریسک‌پذیر نیستید، یاد بگیرید کارهایی را انجام دهید که شما را در شرایط عدم اطمینان قرار می‌دهند.
سرمایه گذاران موفق برای مطالعه زمان می‌گذارند
یادگیری نحوه تسلط بر بازار، مهارتی است که سرمایه‌گذاران برتر سال‌ها زمان و انرژی خود را برای آن صرف کرده‌اند و این امتیاز را با دست رو دست گذاشتن و دائم چک کردن شبکه‌های اجتماعی در طول روز به دست نیاورده‌اند. در عوض، آن‌ها وقت خود را صرف خواندن کتاب، روزنامه، مجله‌های تجارت و سایر اخبار می‌کنند تا از آخرین روندهای بازار مطلع شوند. آن‌ها همیشه در حال یادگیری و پیشرفت هستند. طبق بررسی مرکز آمار ایالات‌متحده، متوسط آمریکایی‌ها در طول روز تنها ۱۶ دقیقه به مطالعه می‌پردازد. این در حالی است که سرانه مطالعه‌ایرانیان طی یکی دو دهه‌ی اخیر از دو دقیقه تا ۱۲۰ دقیقه در شبانه‌روز اعلام‌شده است. بنابراین اگر می‌خواهید وارد این عرصه شوید، تلفن خود را کنار بگذارید و یک کتاب برای مطالعه انتخاب کنید.

این افراد اجازه نمی‌دهند ترس بر تصمیماتشان حاکم شود
مطالعات تصویربرداری از مغز نشان داده‌ است که احساسات (به‌خصوص ترس)، محرک اصلی تصمیمات مالی هستند. هرچه بیشتر احساس ترس کنید، احتمال بیشتری وجود دارد که تصمیمات بدی را بگیرید. ترس، نقش اصلی و طبیعی را در این زمینه بازی می‌کند؛ اما این را بدانید که هر سرمایه‌گذاری ممکن است به روشی پول خود را از دست بدهد و معمولاً کسانی از این نبرد سربلند بیرون می‌آیند که اجازه نمی‌دهند وحشت جلوی دست و پایشان را بگیرد.
آن‌ها رفتاری متواضعانه دارند
همان‌طور که می‌دانید وارن بافت پدر علم سرمایه‌گذاری هوشمند در دنیای حاضر است. او همانند بسیاری دیگر از سرمایه‌گذاران برتر که شرکت‌های بزرگی را اداره می‌کنند، به‌درستی مصداق نتایج تحقیقات این حوزه است:

تواضع (فروتنی) کلید رهبری مؤثر است.

بسیار مهم است که در یک شرکت، مدیرعامل‌ها با مدیران میانی ارتباط داشته باشند و این کار را از طریق فروتنی انجام دهند.
آن‌ها از شکست درس می‌گیرند
شعار بسیاری از سرمایه گذاران موفق این است که: “اگر در ابتدا موفق نشدید، دوباره و دوباره امتحان کنید”.
به‌جای اینکه از شکست ناامید شوید، از آن به‌عنوان یک محرک استفاده کنید تا شما را به جلو ببرد و بتوانید راه‌هایی برای بهبود پیدا کنید. نگرش “هرگز تسلیم نشو”، رویکرد سرمایه‌گذارانی مانند Peter Thiel (بنیان‌گذار PayPal) و Morten Lund (پشتیبانSkype) است که علی‌رغم مواجهه با زیان‌های بسیاری در طول مسیر، امروزه به این درجه رسیده‌اند.

آن‌ها قدرت ایستادگی را ثابت می‌کنند
سرمایه گذاران موفق با اولین نشانه‌های وجود مشکل تسلیم نمی‌شوند. آن‌ها می‌دانند که ساختن ثروت، نیازمند پافشاری و ایستادگی در مسیرهای طولانی است، حتی زمانی که به نظر می‌رسد بازار در حال ریزش است. همان‌طور که نتایج مطالعه‌ای در دانشگاه پنسیلوانیا ثابت کرده است، توانایی نشان دادن استقامت در شرایط چالش‌برانگیز با میزان موفقیت بالاتری مرتبط است.
آن‌ها صبر و شکیبایی را تمرین می‌کنند
سرمایه گذاری هوشمندانه، چیزی بیش از انتخاب سهام یا صندوق سرمایه‌گذاری مناسب است و در این میان “زمان‌بندی” نقش مهمی را ایفا می‌کند. بر اساس مطالعه‌ی محققان دانشگاه شیکاگو و دانشگاه چین، بهترین سرمایه‌گذاران کسانی هستند که به‌جای اقدامات لحظه‌ای، منتظر زمان مناسب می‌گردند و این صفتی است که اثبات شده است با میزان موفقیت بیشتر در ارتباط است.

واقع‌بینانه هستند
احتمالاً همه‌ی ما در طول روز به این فکر می‌کنیم که چگونه ثروتی بزرگ را از این بازار به دست بیاوریم. اما این روشی واقع‌بینانه برای تحقق این هدف نیست. نتایج تحقیقی در مجله روانشناسی و اجتماعی، نشان می‌دهد که خیال‌پردازی بیش از حد در خصوص یک هدف خاص، درواقع می‌تواند مانع موفقیت شما شود.
آن‌ها به موفقیت خود اطمینان دارند
بااینکه سرمایه‌گذاران در خصوص شانس خود واقع‌بین هستند، اما می‌دانند که گام اول داشتن نگرش ذهنی قدرتمند است. گاهی اوقات، قبل از عینیت بخشیدن به اهداف خود در زندگی واقعی، باید تصویر را آن در ذهنتان روشن کنید. تحقیقات نشان داده‌اند که تصویرسازی اهداف، سطح دستیابی به آن را افزایش می‌دهد و سرمایه گذاران موفق نیز از این قدرت درونی ذهن استفاده می‌کنند.

آن‌ها همه‌چیز را بیش از حد تجزیه و تحلیل نمی‌کنند
آیا شما به‌عنوان یک سرمایه‌گذار جدید، ساعت‌ها برنامه‌ریزی می‌کنید که چه‌کاری را باید انجام دهید و چه‌کاری را نباید انجام دهید، در آخر هم می‌بینید هیچ کاری را انجام نداده‌اید؟ درست است که برای انجام تحقیقات ابتدایی باید زمان بگذارید، اما در بعضی مواقع نیز باید سریعاً ماشه را کشید. سرمایه‌گذاران فصلی می‌دانند که بیش از حد تجزیه و تحلیل کردن می‌تواند مانع عملکرد درست شود.

به گفته‌یJon Stein مدیرعامل شرکت Betterment، او زمانی که برای اولین بار شروع به کارکرد به‌صورت افراطی همه‌چیز را تجربه و تحلیل می‌کرد و این باعث شد که زمان و پول زیادی را هدر دهد.

سرمایه گذاران موفق افرادی خوش‌بین هستند
سروکار داشتن با فراز و نشیب‌های بازار می‌تواند بسیار استرس‌زا باشد، اما تحقیقات انجمن روانشناسی آمریکا نشان داده ‌است که هرچه دیدگاهتان خوش‌بینانه‌تر باشد، راحت‌تر می‌توانید بر این امواج حرکت کنید. سرمایه گذاران موفق به خود اجازه نمی‌دهند درزمانی که شرایط سخت می‌شود، مشقت بکشند؛ آن‌ها تصمیم می‌گیرند به‌جای این کار، بر روی نکات مثبت تمرکز کنند.

آن‌ها به‌طور فعال سرمایه‌گذاری‌های خود را مدیریت می‌کنند
طبق گزارش Fidelity، بیش از ۶۰٪ آمریکایی‌ها برای دوران بازنشستگی خود برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری کرده‌اند و دائماً بر آن نظارت دارند، اما بیش از نیمی از آن‌ها در سرمایه‌گذاری‌های دو سال گذشته‌ی خود تغییری ایجاد نکرده‌اند. رویکرد “برنامه بریز و رها کن” ممکن است برای پرداخت صورتحساب و یا پس‌انداز پول کارساز باشد، اما اگر می‌خواهید میزان دارایی‌هایتان رشد کند، این نگرش برای سرمایه‌گذاری مناسب نیست.
وقت خود را برای سرزنش کردن هدر نمی‌دهند
سرمایه گذاران موفق می‌دانند هنگامی‌که یک معامله طبق انتظاراتشان پیش نرفت، زمان آن نیست که انگشت اشاره‌ی خود را به سمت شخص دیگری بگیرند. طبق گفته‌ی محققان دانشگاه کالیفرنیای جنوبی و استنفورد، این موضوع به‌ویژه برای سرمایه‌گذارانی که نقش رهبری را ایفا می‌کنند بسیار مهم است، چراکه سرزنش کردن اثری تضعیف‌کننده در یک سازمان دارد. در عوض، مسئولیت تصمیمات مربوط به سرمایه‌گذاری‌تان را بر عهده بگیرید (حتی اگر به نظر می‌رسد تصمیمات درستی نیستند)، مشخص کنید در کجاها اشتباه پیش رفتید و سپس قادر خواهید بود انتخاب‌های بهتری را در طی این مسیر انجام دهید.

بر عملکرد خود دائماً نظارت دارند
سرمایه‌گذاران زبده می‌دانند بهترین شاخص عملکرد آینده، عملکرد گذشته است. علاوه بر این به مشخص کردن آنچه برای پرتفلیوی شان مفید است و آنچه غیرضروری است توجه ویژه‌ای دارند. اگر شما در کنار سرمایه‌گذاری اهداف بزرگی را برای خود تعیین کرده‌اید، بر نقاط قوتی که باعث بیش‌ترین پیشرفتتان شده است تمرکز کنید تا از نکات منفی و ترس از شکستی دلسردکننده دور بمانید.
سرمایه گذاران موفق از خریدهای ناگهانی اجتناب می‌کنند
اگر شما از آن دسته سرمایه‌گذارانی هستید که به‌صورت لحظه‌ای برای انجام معامله تصمیم می‌گیرید، قبل از اقدام به عمل چند لحظه دست نگه‌دارید و با خود فکر کنید اگر این تصمیم به معامله‌ای زیان ده ختم شد، چه عواقب منفی برایتان در پی خواهد داشت.

به گفته Alexa Tullett محقق دپارتمان روانشناسی دانشگاه تورنتو، صحبت کردن با خود می‌تواند حرکات ناگهانی ما را (که اغلب پیامد خوبی ندارند) کنترل کند.

آن‌ها در هر زمینه‌ای از فعالیت‌های مالی خود، عادت‌های خوب را تمرین می‌کنند
در کتاب Millionaire Next Door، نویسنده‌ای آن (Thomas J. Stanley) عادات اصلی سرمایه‌گذاران باهوش را بدین گونه شرح داده است:
این دسته از سرمایه‌گذاران بسیار اهل صرفه‌جویی هستند، به‌صورت محافظه کارانه پول خرج می‌کنند و چیزهایی که قادر به پرداخت هزینه‌ی آن نیستند، خریداری نمی‌کنند. از همین اصول می‌توان در زندگی شخصی نیز استفاده کرد.
آن‌ها قدردانی را تمرین می‌کنند
سپاسگزار بودن بابت هر آنچه که دارید عموماً یک نگرش خوب است. سپاسگزار بودن باعث کاهش سطوح استرس و سلامت قلب می‌شود، در عین حال نیز برخی از محققان ادعا می‌کنند این کار می‌تواند شما را به سرمایه‌گذاری بهتر تبدیل کند. نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد، درزمانی که از افراد خواسته شد تصمیمات مالی مهم بگیرند، افراد قدردان پاسخ‌هایی معقول‌تر و محتاطانه‌تر ارائه داده بودند.

آن‌ها بر روی اعتماد به نفسشان کار می‌کنند
اگر قصد دارید سرمایه‌گذاری کنید، داشتن اعتماد به نفس برایتان ضروری است. گذشته از همه‌ی این‌ها، زمانی که صحبت از ریسک کردن بر روی پول است، نباید نسبت به خودتان شک داشته باشید. سرمایه‌گذارانی که در رتبه‌بندی افراد موفق قرار دارند می‌دانند که داشتن نگرش “من می‌توانم” برای کسب موفقیت حیاتی است.
در مقوله‌ی داشتن اعتماد به نفس افراط نمی‌کنند
اینکه شما یک سرمایه‌گذار با اعتماد به نفس باشید خوب است، اما نکته‌ای که وجود دارد این است که اگر در آن زیاده‌روی کنید ممکن است برایتان نتیجه‌ی عکس داشته باشد. زمانی که نظر شخصی شما در خصوص مهارت‌های سرمایه‌گذاری غیرواقعی باشد، می‌تواند باعث شود تصمیمات غیرمنطقی بگیرید. متأسفانه، این تعصب رفتاری در دنیای مالی بسیار رایج است. در لندن نیز مطالعه‌ای بر روی ۳۰۰ مدیر حرفه‌ای صندوق انجام شد و نتایج آن نشان داد، اکثریت این مدیران از “خوش‌بینی بیش از حد رنج” می‌برند.
آن‌ها در خصوص بازار، آموزش دیده‌اند
چقدر در خصوص سرمایه‌گذاری می‌دانید؟ آیا از همه‌ی گزینه‌های سرمایه‌گذاری اطلاع دارید؟
گذشته از سهام، موارد دیگری نیز برای سرمایه‌گذاری وجود دارند مثل اوراق قرضه، صندوق‌های سرمایه‌گذاری و … . اما اکثر سرمایه‌گذاران تازه‌کار، درباره‌ی دیگر گزینه‌های سرمایه‌گذاری هیچ اطلاعاتی ندارند. در یک نظرسنجی، بیش از ۶۰ درصد پاسخ‌دهندگان بیان کردند که آن‌ها تا به حال در صندوق‌های سرمایه‌گذاری و یا بازار کالا سرمایه‌گذاری نکرده‌اند، چراکه اصلاً هیچ‌گونه اطلاعاتی در رابطه با این بازارها ندارند. از سوی دیگر، سرمایه گذاران موفق علاوه بر زمینه‌ی فعالیت خود، درک کاملی از جریان‌های دیگر سرمایه‌گذاری دارند.

رعایت تنوع
اگر می‌خواهید با مقدار پول کمی شروع به کارکنید، محدود کردن خودتان به تنها ۱ یا ۲ سبد سرمایه‌گذاری نمی‌تواند سود خالص چشم‌گیری را برایتان به همراه داشته باشد. بارها و بارها تحقیقات نشان داده‌اند که متنوع سازی پرتفلیوی، سنگ بنای یک استراتژی سرمایه‌گذاری درست است. رعایت تنوع در سبد سرمایه‌گذاری، مهم‌ترین اصلی است که میان سبدهای سرمایه‌گذاری‌تان تعادلی مناسب برقرار می‌کند.
آن‌ها برای خروج خود از قبل برنامه‌ریزی کرده‌اند
هیچ‌کس نمی‌خواهد به این موضوع فکر کند که احتمال دارد در فعالیت‌های خود با شکست مواجه شود؛ اما سرمایه‌گذاران هوشمند برای چنین گزینه‌ای هم آماده هستند. موفق‌ترین سرمایه‌گذاران نسبت به هر آنچه که انجام می‌دهند مانند یک کسب و کار رفتار می‌کنند، حتی اگر شخصاً در ساختار آن شرکت فعالیت نداشته باشند. درنتیجه آن‌ها همان‌طور که برای به دست آوردن پولشان برنامه‌ریزی می‌کنند، برای خروج نیز استراتژی طراحی کرده‌اند تا اگر یکی از سرمایه‌گذاری‌هایشان به‌خوبی پیش نرفت راهی جایگزین داشته باشند و زیان بزرگی را متحمل نشوند.
سخن آخر
تا به اینجا چند مورد از این صفات در شما وجود دارد؟ اگر نقاط اشتراکی پیدا کرده‌اید، پس پیش‌زمینه‌ی تبدیل‌شدن به یک سرمایه گذار موفق را دارید. حتی اگر هم این‌گونه نباشد، این صفات باگذشت زمان قابل یادگیری هستند. به یاد داشته باشید، همیشه “هوش مالی“ حرف اول را نمی‌زند و صفاتی مانند عزم و اراده، صبر، اعتماد به نفس، تمایل به یادگیری و ریسک‌پذیری می‌توانند بسیار موثر باشند. با تسلط بر این نکات، به‌زودی خود را در مسیر یک سرمایه‌گذاری موفق خواهید یافت.
 

به این مقاله امتیاز دهید

(۱۸۱ رای)

۴.۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *