4 پیش‌بینی از قیمت خودرو در هفته‌های آینده/ بازار به کدام سو می‌رود؟

به گزارش گار نیوز، قیمت خودرو پس از یک موج دوماهه گرانی، بالاخره روند نزولی را در پیش گرفت. بررسی‌ها نشان می‌دهند ترمز افزایش قیمت در بازار کشور کشیده شده و فروشندگان خودروهای خود را با قیمت کمتری نسبت به هفته‌های گذشته به بازار عرضه می‌کنند.
در این میان، این پرسش مطرح می‌شود که آیا روند ریزش قیمت‌ها در بازار خودرو کشور پدیده‌ای موقت است یا ادامه ادارد؟ کارشناسان در این‌باره چه می‌گویند؟
اقدامات وزارت صمت جوابگو نیست
مرتضی مصطفوی، کارشناس صنعت خودرو، به گار نیوز گفت: تنها عامل اصلی نوسان قیمت خودرو در بازار کشور دلار شناخته می‌شود. چراکه اقتصاد، صنعت و بازار کشور دلار شده است. همانطور که مشاهده می‌شود اقداماتی مانند عرضه خودرو در بورس کالا، واردات خودرو و افزایش تولید خودرو، تا کنون تاثیری بر کاهش قیمت‌ها نشده است.
او افزود: در این میان، باید یادآور شد که هیچ‌کدام از اقداماتی که وزارت صمت با هدف رقابتی‌شدن بازار خودرو انجام می‌دهد، باعث کاهش قیمت‌ها نمی‌شود.

تنها حباب قیمت‌ خودرو از بین می‌رود
البته امیرحسن کاکایی، کارشناس صنعت خودرو، در گفتگو با گار نیوز گفت: روند افزایشی قیمت خودرو به صورت آرام در دو ماه گذشته، در چارچوب تورم بود و این رشد قیمتی منطقی بود. اما در دو هفته اخیر، بازار شاهد جهش قیمت بود. این جهش قیمتی به دلیل افت شدید ارزش ریال در کشور بود. در این دو هفته یک حباب برای بازار خودرو شکل گرفت.
او افزود: حال رئیس جدید بانک مرکزی وعده کاهش نرخ دلار را داده است و همانطور که مشاهده می‌شود، قیمت خودرو به مقداری کمی در حال کاهش است. کاهش قیمت خودرو نیز به اندازه همان حبابی خواهد بود که در زمان جهش نرخ دلار شکل گرفت و آن حباب تنها از بین می‌رود.
این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: اگر رئیس بانک مرکزی در تحقق وعده خود موفق نشود، بازار دوباره به روند افزایش قیمت پیشین خود بازمی‌گردد. البته در این میان، محرکی دیگر نیز برای افزایش قیمت خودرو وجود دارد. وزیر صمت یکسری وعده برای تزریق خودرو داده است و اگر این وعده‌ها نیز محقق نشود، بازار سیر نزولی خود را از دست می‌دهد.

کاکایی تاکید کرد: اگر در این میان کاهش قیمت نیز اتفاق بیفتد، خودروها به قیمت سه ماه پیش خود باز نمی‌گردند و در نهایت خودرو به قیمت اواسط آذر می‌رسد.
کاهش 100 میلیون تومانی 207 طی یک روز
سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو تهران، در رابطه با علت کاهش قیمت ناگهانی خودرو در بازار به گار نیوز گفت: نوسانات قیمتی در بازارهای مختلف، از جمله بازار خودرو متاثر از نداشتن ثبات ریالی در کشور است.
او افزود: اگر ثبات ریالی در کشور وجود داشت و نرخ دلار نوسان زیادی نداشت، قیمت خودرو نیز با ثبات همراه می‌شد. در حال حاضر نیز تنها عامل کاهش قیمت خودرو در بازار کاهش نرخ دلار است و اگر دلار با ریزش بیشتری همراه شود، قیمت خودرو در بازار نیز با کاهش همراه می‌شود.
او تاکید کرد: اما این کاهش قیمت به اندازه‌ای نیست که خودروها به قیمت پیش از رکوردزنی‌های قیمتی بازگردد و تنها مقداری ارزان می‌شود.
در این میان، فیروز نادری، نمایشگاه‌دار و کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با گار نیوز گفت: اوایل هفته قیمت خودرو با کاهش شدیدی مواجه شد. این کاهش قیمت به‌گونه‌ای بود که برخی از خودروها، مثل پژو ۲۰۷ طی یک روز ۱۰۰ میلیون تومان کاهش قیمت را تجربه کرد.
او افزود: یکی از دلایل این ریزش ناگهانی قیمت‌ها، روی کار آمدن مدیر جدید بانک مرکزی است که در اولین صحبت‌های خود وعده کاهش نرخ ارز را داد. البته در همان روز قیمت دلار ریزشی نیز شد و این عامل بسیار تاثیرگذاری در بازار خودرو است.
این کارشناس صنعت خودرو توضیح داد: با ریزش قیمت‌ها، تعداد فروشنده‌ها در بازار دوچندان شده است. این درحالیست که خریداری در بازار یافت نمی‌شود. خریداران منتظر کاهش بیشتر قیمت‌ها هستند. به نظر می‌رسد اگر نرخ دلار در همین کانال‌های فعلی کنترل یا کاهشی شود، در بازار خودرو تاثیر می‌گذارد و روند کاهش قیمت‌ها ادامه می‌یابد.
برای مطالعه بیشتر، خبر تسلا قیمت خودروهای خود را کاهش داد/ جنگ قیمت‌ها در بزرگ‌ترین بازار خودرو جهان را در گار نیوز بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *