5 کاری که نباید در زمان رکود اقتصادی انجام داد!

در زمانی که رشد اقتصادی کند است یا به‌طوری با رکود اقتصادی مواجه هستیم، بهتر است مراقب هزینه‌های خود باشید. همچنین ریسک‌های نابجایی که ممکن است اهداف مالی شما را به خطر بیندازید، کنار بگذارید. اتفاقاتی که در زمان رکود اقتصادی رخ می‌دهد، می‌تواند بر امور مالی و دارایی شخصی شما تأثیر منفی بگذارد.
فهرست این مقاله
این ۵ کار را در زمان رکود اقتصادی انجام ندهید!
با این حال با انجام چند کار ساده و آماده‌بودن می‌توانید سبب کاهش خطرات شوید و از افت مالی خود جلوگیری کنید. در این مقاله به برخی از ریسک‌های مالی که باید از آن‌ها اجتناب کنید، می‌پردازیم.
۱- ضمانت وام

ضامن‌شدن برای یک وام در رکود اقتصادی می‌تواند کار بسیار پرخطری باشد. اگر فردی که وام را دریافت می‌کند، پرداخت‌های خود را در زمان معین انجام ندهد، شما به‌عنوان ضامن باید پرداخت را انجام دهید. دلیل خطرناک‌بودن ضمانت وام این است که اگر وام‌گیرنده شغل خود را از دست بدهد، که در دوران رکود اتفاقی غیرعادی هم نیست، شما موظف هستید تا پایان مدت مشخص قسط‌های وام را پرداخت کنید؛ بنابراین بهتر است به‌دنبال راه‌های دیگری برای کمک به وام‌گیرنده باشید.
با همه این‌ها ممکن است لازم باشد تا برای یکی از اعضای خانواده خود یا دوستان نزدیک ضمانت وام را انجام دهید. در این حالت بهتر است پیشاپیش مبلغی پول را به این منظور کنار بگذارید تا اگر وام‌گیرنده نتوانست قسط‌های خود را پرداخت کند، شما پولی برای پرداخت آن‌ها داشته باشید.
کار دیگری هم که می‌توانید انجام دهید این است که با آن فرد صحبت کنید و بگویید به‌جای ضمانت وام می‌توانید در پرداخت برخی قسط‌ها به او کمک کنید.
۲- بدهی‌های جدید
در مواقع عادی که می‌توانید پول کافی به دست بیاورید و در کنار آن برای بازنشستگی نیز پس‌انداز کنید، اضافه‌کردن بدهی‌های جدید مانند وام اتومبیل، قسط خانه یا بدهی‌های دانشجویی مشکلی ندارد. در زمانی که اوضاع مالی رو به وخامت است و پیش‌بینی می‌شود با رکود اقتصادی مواجه شویم، بهتر است مراقب این هزینه‌های سربار باشید.
یکی از خطراتی که در دوران رکود ممکن است شما را تهدید کند، این است که شغل خود را از دست بدهید. اگر این اتفاق رخ دهد، ممکن است مجبور شوید شغل یا مشاغلی را انتخاب کنید که حقوق کمتری در مقایسه با شغل اصلی شما دارد؛ بنابراین وجود این بدهی‌ها می‌تواند اوضاع را برای شما بسیار سخت کند و توانایی پرداخت آن‌ها را نداشته باشید.
به‌طور خلاصه باید گفت اگر در نظر دارید تا بدهی جدیدی را به معادلات مالی خود وارد کنید، این فرض را در نظر بگیرید که ممکن است شغلتان را از دست بدهید یا درآمدتان کاهش پیدا کند. داشتن بدهی‌های جدید در زمان رکود اقتصادی بسیار خطرناک بوده و حتی ممکن است به ورشکستگی شما هم منجر شود. اگر می‌توانید خرید خود را به‌صورت نقدی انجام دهید یا منتظر بمانید شرایط اقتصادی به روال عادی بازگردد.
۳- نادیده‌گرفتن شغل خود
در طول یک رکود اقتصادی حتی شرکت‌های بزرگ هم تحت فشار مالی قرار می‌گیرند؛ بنابراین سعی می‌کنند تا به هر طریق ممکن هزینه‌ها را کاهش دهند. این موضوع به این معناست که ممکن است برای کاهش هزینه‌های عملیاتی یا افزایش سود، برخی کارمندان خود را اخراج کنند. از آنجا که مشاغل مختلف در دوران رکود بسیار آسیب‌پذیر می‌شوند، شما باید تلاش کنید تا مطمئن شوید رئیس و کارفرمایتان نظر مساعدی درباره شما دارد.
در این باره تلاش کنید زودتر خود را به سر کار برسانید و کارها را براساس اولویت آن‌ها انجام دهید. البته به‌هیچ‌عنوان این موارد تضمینی بر این نیست که شغل خود را از دست نخواهید داد، اما رعایت این موارد می‌تواند شانس شما را برای باقی‌ماندن در شغل فعلی افزایش دهد. از دید یک کارفرما اخراج کارمندان حاشیه‌ای گزینه مطلوب‌تری است تا بخواهند کارمندان سخت‌کوش و مولد خود را از کار بیکار کنند.
۴- سرمایه‌گذاری های خطرناک
رعایت این نکته برای صاحبان مشاغل بسیار مهم است. درحالی‌که توصیه می‌شود همیشه به فکر آینده باشید و برای رشد کسب و کار خود سرمایه‌گذاری کنید، در دوران رکود اقتصادی این موضوع کاملاً متفاوت است. شما در زمان رکود باید تمام تمرکز خود را معطوف این موضوع کنید که دارایی‌تان حفظ شود و ضرر نکنید، اما هنگامی که اقتصاد نشانه‌هایی از بهبود را نشان داد، وقت آن است که گام بزرگی بردارید. این قدم می‌تواند استخدام نیروهای کاری جدید و سرمایه‌گذاری‌های مالی مختلف باشد.
در این زمینه به‌ویژه از پروژه‌های سرمایه‌گذاری که شما را ملزم به پرداخت اقساط جدید می‌کنند،‌ به‌شدت اجتناب کنید؛ برای مثال گرفتن وام جدید برای اینکه بتوانید فضای کار خود را بزرگ‌تر کنید شاید جذاب به نظر برسد، به‌ویژه از آنجا که نرخ بهره در طول رکود پایین خواهد بود.
با این حال اگر سود مالی کسب و کار شما در این دوره کاهش پیدا کند، در پایان هر ماه به اندازه کافی درآمد برای پرداخت اقساط نخواهید داشت؛ پس بهتر است صبر کنید تا شاخص‌های اقتصادی بازار رشد کرده و نرخ‌های بهره افزایش پیدا کنند، سپس اقدام به سرمایه‌گذاری‌های خطرناک کنید.
۵- وام مسکن

 هنگام خرید خانه ممکن است شما گزینه وام مسکن با نرخ قابل تنظیم را انتخاب کنید. در برخی موارد یعنی تا زمانی که نرخ بهره و پرداخت ماهانه نیز پایین بوده، این حرکت منطقی است. نرخ بهره عموماً در اوایل رکود اقتصادی کاهش پیدا می‌کند. سپس با احیای دوباره اقتصاد،‌ این نرخ افزایش می‌یابد؛ به این معنا که نرخ قابل تنظیم برای وام دریافتی در دوران رکود زیاد خواهد شد.
موضوع دیگر این است که با وجود کاهش نرخ بهره در دوران رکود، الزامات اعتباری که باید ارائه دهید، سخت‌گیرانه است. همچنین واجد شرایط بودن برای دریافت وام نیز مسئله چالش‌برانگیزی خواهد بود. در این میان، بدترین سناریو این است که شما شغل خود را از دست بدهید. در همین حین شرایط اقتصادی رو به بهبود می‌رود و نرخ‌های بهره نیز افزایش پیدا می‌کند.
در این صورت پرداخت اقساط ماهیانه برای شما سخت خواهد بود. تأخیر در پرداخت و پرداخت‌نکردن هرکدام می‌توانند به‌نوعی بر رتبه اعتباری شما در بانک تأثیر منفی داشته باشند و دریافت وام‌های آتی را برایتان سخت کنند؛ بنابراین بهتر است در زمان رکود اقتصادی درباره اضافه‌کردن بدهی‌های جدید محتاط عمل کنید.
سخن پایانی
در دوران رکود اقتصادی نیازی به این نیست که مانند یک راهب زندگی کنید، اما باید به مخارج خود توجه بیشتری داشته باشید. علاوه بر این مراقب ریسک‌های غیر ضروری باشید. حتی در بحبوحه یک رکود اقتصادی نیز گام‌های مثبت زیادی می‌توان برداشت تا وضعیت مالی بهبود پیدا کند. مواردی که در این مقاله ذکر شدند، مهم‌ترین چیزهایی بودند که باید در شرایط اقتصادی رو به پایین از انجام آن‌ها اجتناب کنید.
همچنین سعی کنید کارهایی را انجام دهید که بتواند برای شما منابع درآمدی اضافه‌تری را به همراه داشته باشد. از میان راه‌های گفته‌شده کدام یک را در رکود اقتصادی امتحان کرده‌اید؟ نظرات خود را در کامنت با ما در میان بگذارید.
پرسش‌های متداول

چه اتفاقاتی در رکود اقتصادی برای جامعه رخ می‌دهد؟

رکود اقتصادی دوره‌ای است که کسب و کارها با تقاضای کمتری از سوی بازار روبه‌رو می‌شوند؛ بنابراین شروع به از دست دادن پول می‌کنند. برای کاهش هزینه‌ها و جلوگیری از ضرر، شرکت‌ها نیز شروع به اخراج کارمندان خود می‌کنند و درصد بیکاری در جامعه افزایش پیدا می‌کند.

چه چیزی سبب ایجاد رکود اقتصادی می‌شود؟

در برخی مواقع می‌توان به‌صورت کاملاً مشخصی دلیل رکود را شناسایی کرد. با این حال در بیشتر مواقع علل به وجود آمدن رکود اقتصادی پیچیده است. برخی عوامل عبارت‌اند از: نرخ بهره بالا، کاهش اعتماد مصرف‌کننده و کاهش دستمزدها هستند.

آخرین رکود اقتصادی بزرگ چه زمانی بود؟

رکود بزرگ یا همان The Great Recession در دسامبر ۲۰۰۷ شروع شد و در ماه ژوئن ۲۰۰۹ به پایان رسید که طولانی‌ترین رکود اقتصادی از زمان جنگ جهانی دوم است.

توجه: با وجود اینکه دو صرافی کوینکس و کوکوین هر دو فعلا بدون نیاز به تغییر IP فعالیت می‌کنند اما بهتر است برای امنیت بیشتر از IP ثابت خارج از ایران استفاده کنید.
برای ورود به صرافی کوینکس حتما باید با IP خارج از ایران وارد شوید.

به این مقاله امتیاز دهید تا با کمک شما کیفیت آن را بسنجیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *