6 کتاب برای یادگیری بیت کوین

دیر یا زود هیاهوی ارزهای دیجیتال به همه مردم می‌رسد؛ بنابراین بهتر است تا فرصت دارید درباره این حوزه مهم و ارزشمند مطالعه کنید. ارزهای پایه مانند بیت کوین، اتریوم و لایت کوین همگی در ماه‌های اخیر با افزایش چشمگیری مواجه شده‌اند؛ پس هیجان برای خرید آن‌ها نیز افزایش یافته است.
قبل از اینکه سرمایه‌گذاری در این حوزه را شروع کنید، بهتر است درباره آن آموزش کافی ببینید. کوین اولری یکی از متخصصان سرمایه‌گذاری می‌گوید شما هرگز نباید روی چیزی سرمایه‌گذاری کنید که درکی از آن ندارید؛ بنابراین ما در این مقاله قصد داریم به شما کتاب‌هایی برای یادگیری بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال را معرفی کنیم.
فهرست این مقاله
بیت کوین چیست؟

بیت کوین به زبان ساده یک دارایی دیجیتال است که از طریق یک سیستم پرداخت می‌توان از آن برای تراکنش‌های مختلف استفاده کرد. ویژگی اصلی آن هم این بوده که امکان پرداخت ناشناس از فردی به فرد دیگر فراهم بوده است؛ بنابراین می‌توان به‌صورت کاملاً ناشناس هر خریدی را در بستر وب انجام داد؛ البته نباید این نکته مهم را فراموش کنیم که بسیاری از کسب و کارهای سنتی در حال حاضر شروع به پذیرش این نوع معاملات کرده‌اند.
ارزش بیت کوین می‌تواند در طول زمان با توجه به محرک‌های مختلف دچار نوسان شود. با این حال ناشناس‌بودن تراکنش‌ها آن را به ابزاری ارجح برای کارهای مختلف تبدیل کرده است. یک مثال کلیشه‌ای از استفاده از بیت کوین برای تراکنش‌های مختلف زمانی بوده که افراد در حوزه دارک وب اقدام به خرید تسلیحات نظامی می‌کنند. البته در حال حاضر به‌قدری حوزه فعالیت این رمز ارز گسترش یافته که شما برای رزرو یک هتل نیز می‌توانید از آن استفاده کنید.
چرا یادگیری بیت کوین اهمیت دارد؟
شکی نیست که ارزهای دیجیتال رشد چشمگیری دارند و سبب بروز میلیونرهای جدیدی در این دنیا شده‌اند. با این حال ممکن است این سؤال برای شما پیش بیاید که آیا دلیل قانع‌کننده‌ای برای شروع سرمایه‌گذاری در این زمینه وجود دارد؟ اولین دلیلی که برای اهمیت یادگیری بیت کوین می‌توانیم نام ببریم این است که برخلاف ارزهای فیات مانند دلار و یورو، هیچ نهاد سیاسی یا سازمان دولتی نمی‌تواند بر کاهش یا افزایش ارزش این ارزهای دیجیتال تأثیری بگذارد؛ پس می‌توان گفت یک واحد پولی غیرمتمرکز است که برای انتقال آن می‌توانید تمام قوانین حاکم بر دنیای سیاست را پشت سر بگذارید.
دلیل دیگری که اهمیت این موضوع را به ما نشان می‌دهد این است که تحت تأثیر تحولات بازارهای فعلی قرار نگرفته است؛ بنابراین دچار تورم نخواهد شد. برای درک بهتر باید بگوییم تعداد بیت کوین‌های در سراسر دنیا محدود بوده و این تعداد هرگز بیشتر نخواهد شد؛ از این‌رو هیچ‌گاه مانند سهام و فلزات گران‌بها تحت تأثیر سوداگری‌های بازار قرار نخواهد گرفت.
همچنین به‌عنوان یکی دیگر از دلایل اهمیت آن می‌توان به این نکته اشاره کرد که به‌دلیل ماهیت رمزنگاری‌شده آن امکان دزدی و کلاه‌برداری وجود ندارد. تنها راه‌هایی که به دزدی منجر خواهد شد، این است که فردی کیف پول دیجیتال شما را بدزدد؛ بنابراین می‌توانید به‌راحتی در برابر حمله هکرها و دزدان مختلف از دارایی خود مراقبت کنید.
معرفی ۶ کتاب مهم برای یادگیری بیت کوین
بعد از اینکه به اهمیت بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال پی بردیم، وقت آن است تا منابع ارزشمندی را که می‌توان به کمک آن‌ها به‌خوبی این مفاهیم را یاد گرفت، بررسی کنیم. کتاب‌هایی که در ادامه معرفی می‌شوند، همگی از برترین منابع آموزشی بیت کوین به زبان ساده هستند.
۱- کتاب طلای دیجیتالی (Digital Gold)

بیت کوین و داستان درونی میلیونرهایی که برای اختراع مجدد پول تلاش می‌کنند
نویسنده: Nathaniel Popper
نویسنده این کتاب، ناتانیل پوپر که نویسنده سرویس مالی و فناوری در نیویورک تایمز بوده در کتاب خود محتوایی کامل درباره بیت کوین ارائه داده است. او در این کتاب که سال ۲۰۱۵ منتشر شد،‌ از تاریخچه بیت کوین و خالق مرموز آن، ساتوشی ناکاموتو صحبت می‌کند. همچنین به تحلیل افرادی می‌پردازد که در سال‌های ابتدایی معرفی این رمز ارز در نقش حامی آن شروع به فعالیت کردند. افرادی مانند دوقلوهای وینکلووس که در حال حاضر جزء میلیاردرهای حوزه رمز ارز به شمار می‌روند.
نویسنده در این کتاب داستان جذاب فناوری بیت کوین و ظهور چشم‌گیر آن را به عنوان یک سیستم رمز ارز روایت می‌کند. از طرفی قلم نویسنده بسیار ساده بوده و سعی کرده است تا حد ممکن از به کار بردن اصطلاحات تخصصی پرهیز کند؛ بنابراین خواننده مبتدی هم می‌تواند از مطالعه این کتاب لذت ببرد و تا پایان همراه آن باشد. شاید بتوان دلیل قلم روان نویسنده را این دانست که او خبرنگار بوده و دارای یک توانایی ذاتی در بیان رویدادهای مختلف به شیوه‌ای قابل درک است.
کتاب Digital Gold که منبعی ارزشمند برای یادگیری بیت کوین است، در سال ۲۰۱۵ یعنی همان سال اول انتشار در فهرست نهایی جایزه بهترین کتاب تجاری سال Financial Times و McKinsey قرار گرفت. جالب است بدانید دلیل نام‌گذاری کتاب هم این بوده که پوپر معتقد است رمز ارز مانند طلا بوده و در سال‌های آتی می‌تواند به‌عنوان یک استاندارد جهانی برای ذخیره ارز باشد.
۲- کتاب دارایی های رمزنگاری شده (Cryptoassets)

راهنمای سرمایه‌گذاران نوآور برای بیت کوین و فراتر از آن
نویسنده: Chris Burniske و Jack Tatar
کریس برنیک یکی از نویسندگان کتاب Cryptoassets یکی از شرکای کمپانی سرمایه‌گذاری Placeholder Capital بوده که یک شرکت دارایی ارزهای دیجیتال برای بررسی توکن‌ها و کالاهای مرتبط است. این کتاب به سبکی بسیار خوانا نوشته شده است؛ با این حال دارای مطالب بسیار غنی برای یادگیری بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال است.
این کتاب توضیحی سیستماتیک از دنیای واقعاً جدید و هیجان‌انگیز دارایی‌های دیجیتال را ارائه می‌دهد. در این کتاب مجموعه‌ای از ابزارهای مختلف مورد نیاز برای ارزش‌گذاری ارزهای دیجیتال و به حداکثر رساندن پرتفولیو و در عین حال حفظ سطح ریسک را نشان می‌دهد.
همچنین پیدایش این ارزهای دیجیتال، تکامل توکن‌های رمزنگاری‌شده و عملکرد آن‌ها را در میان ظهور بلاک چین بیان می‌کند. در اصل می‌توان گفت این کتاب یکی از بهترین منابعی است که در زمینه ارزهای دیجیتال می‌تواند سطح دانش شما را افزایش دهد. در عین حال قطعاً کمک می‌کند تا درک خود را از اکوسیستم کریپتو به‌صورت عملی نشان دهید.
این کتاب در سال ۲۰۱۷ نوشته شده و تاریخچه مفصلی از این صنعت را ارائه می‌دهد که ممکن است برخی سرمایه‌گذاران جدید این حوزه هیچ اطلاعی از آن نداشته باشند. آرتور لافر که یکی از اعضای هیئت مشاوران سیاست اقتصادی رئیس‌جمهور سابق آمریکا، رونالد ریگان بوده درباره این کتاب می‌گوید که بسیاری عملی و آموزنده بوده و می‌تواند به‌عنوان یک منبع ضروری مورد مطالعه علاقه‌مندان قرار گیرد.
۳- کتاب تسلط بر بیت کوین (Mastering Bitcoin)

برنامه‌نویسی روی بلاک چین
نویسنده: Andreas M. Antonopoulos
کتاب Mastering Bitcoin نوشته آندریاس آنتوپولوس یکی از تحلیلگران شناخته‌شده ارزهای دیجیتال است. او که در دنیای کریپتوکارنسی‌ها یکی از مدافعان بیت کوین محسوب می‌شود، در این کتاب سعی کرده است صفر تا صد این رمز ارز محبوب را به شما آموزش دهد.
هدف نویسنده از نگارش این بوده که کتاب به‌ویژه برای افراد غیرمتخصص، سرمایه‌گذاران و مدیران خوانده شود؛ بنابراین قلم رسا و نگارش شیوایی را برای یادگیری بیت کوین انتخاب کرده است. شاید بتوان این را یکی از ویژگی‌های آنتوپولوس معرفی کرد که می‌تواند موضوعات پیچیده را به‌شکلی ساده به افراد توضیح دهد.
این کتاب در سال ۲۰۱۴ منتشر شد و آغازگر خوبی برای مفهوم رمز ارز غیرمتمرکز بود. کتاب mastering Bitcoin به فناوری پشت این دارایی دیجیتال و هدف و کاربرد آن در دنیای واقعی می‌پردازد. خوانندگان در پایان مطالعه آن، به درک درستی از اینکه یک رمز ارز چگونه کار کرده و تراکنش‌ها به چه شکلی پردازش می‌شوند، خواهد رسید. همچنین به بررسی بلاک چین، کیف پول‌های دیجیتال و مفاهیم حیاتی دیگر می‌پردازد. نسخه به‌روزشده این کتاب بعدتر در جولای ۲۰۱۷ منتشر شد.
۴- کتاب عصر رمز ارز (The Age of Cryptocurrency)

چگونه بیت کوین و پول دیجیتال نظم اقتصادی جهانی را به چالش می‌کشد؟
نویسنده: Paul Vigna و Michael J. Casey
کتاب The Age of Cryptocurrency درباره منشأ، آینده و کارکردهای رمز ارز بحث می‌کند؛ زیرا قصد دارد ما را برای اقتصادی که کاملاً مبتنی بر حوزه دیجیتال بوده آماده کند. این اقتصاد برخلاف ارز کاغذی که در حال حاضر استفاده می‌شود، کاملاً بر مبنای پول‌هایی بوده که ماهیت دیجیتال دارند.
این کتاب به بسیاری از سؤالات فنی و غیرفنی مربوط به ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین پاسخ داده و تا حد امکان سعی کرده تا ابهام را برطرف کند. محتوای آن یک گزارش بسیار هیجان‌انگیز و جالب درباره زمان‌بندی تکامل بیت کوین و تبدیل آن به یک رمز ارز است. همچنین درباره پتانسیل ارزهای پایه صحبت کرده و سعی می‌کند فناوری پس‌زمینه آن را به‌خوبی شرح دهد.
یکی از مواردی که نویسندگان کتاب به آن پرداخته‌اند، مزایا و معایب ارزهای دیجیتال از منظر تجارت، سیاست، دولت‌ها و امور مالی بوده است؛ زیرا نباید فراموش کنیم که ورود آن به همه جوانب زندگی ما می‌تواند تأثیرات انکارناپذیری داشته باشد. مسئله‌ای که درباره کتاب وجود داشته این است که درمورد تهیه محتوای آن تحقیقات گسترده و خوبی انجام شده است؛ پس می‌تواند منبعی معتبر برای یادگیری بیت کوین باشد.
هر دو نویسنده کتاب از خبرنگاران وال استریت ژورنال بودند و در سال ۲۰۱۵ کتاب خود را در توضیح این مقوله منتشر کردند که چگونه جهانی که با پول دیجیتال اداره می‌شود، می‌تواند جایگزین سیستم امروزی مالی شود؛ برای مثال به موردی پرداخته شده که درباره زنی در افغانستان بوده که هیچ حساب بانکی نداشته و با این حال به ارزهای دیجیتال دسترسی داشته است؛ بنابراین می‌توانیم متوجه این موضوع شویم که این فناوری چه تغییرات عظیمی می‌تواند روی زندگی ما ایجاد کند.
۵- کتاب بیت کوین از مبتدی تا حرفه ای (Bitcoin From Beginners To Expert)

راهنمای نهایی برای فناوری ارزهای دیجیتال و بلاک چین
نویسنده: Christian Newman
اگر تاکنون از مایندمپ استفاده کرده باشید، می‌دانید که می‌توان از یک موضوع اساسی به سمت موضوعات ناشناخته زیادی رفت و آن‌ها را کشف کرد؛ بنابراین اجازه دهید به شما بهترین کتاب در مورد بیت کوین را معرفی کنیم که مانند یک نقشه ذهنی عمل می‌کند. این کتاب نه‌تنها اصول اولیه بیت کوین را به شما آموزش می‌دهد، بلکه روی موضوعات دیگری که ممکن است برای اطلاع از آن‌ها کنجکاو باشید هم تمرکز دارد.
نیومن، نویسنده این کتاب به شما اصول اولیه برای یادگیری بیت کوین، کارهایی که برای سرمایه‌گذاری باید انجام دهید و نحوه تجارت صحیح در این حوزه برای ثروتمندشدن را به‌طور کامل آموزش خواهد داد. مزیت اصلی مطالعه این کتاب این بود که به‌صورت مرحله به مرحله مطالب را یاد داده تا در ذهن به‌طور منسجمی قرار بگیرند. از دیدگاه افرادی که قصد شروع سرمایه‌گذاری در بیت کوین را داشته‌اند، این کتاب به زبانی شفاف نوشته شده و پس از مطالعه آن درک عمیق‌تری از بیت کوین یافته‌اند.
۶- کتاب پرنده سحرخیز بیت کوین شکار می کند (Early Bird Gets The Bitcoin)

راهنمای نهایی همه‌چیز درباره بیت کوین
نویسنده: Andrew K. Courey
بی‌شک کتاب Early Bird Gets The Bitcoin یکی از جالب‌ترین کتاب‌های دنیا برای یادگیری بیت کوین است. این کتاب عملاً یکی از بهترین منابع موجود برای یادگیری اصول اولیه این رمز ارز به شمار می‌رود. نویسنده مطالب سخت و پیچیده را خرد کرده و در فصل‌های مختلف به شرح و توضیح آن پرداخته است؛ بنابراین هر فردی بدون دانش قبلی از بیت کوین هم می‌تواند به مطالعه آن پرداخته و مطمئن باشد تا در انتها مطالب مختلفی را یاد گرفته است.
اندرو کوری، نویسنده کتاب برخی مفاهیم مهم مربوط به بیت کوین، مانند فناوری بلاک چین، اتریوم، ICO و ارزهای دیجیتال را پوشش داده است. افراد مبتدی می‌توانند درک خود را از مفاهیم و شیوه‌های مرتبط با استخراج بیت کوین و کیف پول آن گسترش دهند. درواقع این کتاب هر آنچه را که باید درباره این رمز ارز محبوب بدانید، به شما آموزش می‌دهد.
نکته چشمگیری که درباره این منبع وجود داشته این است که بحث مفصلی درباره سرمایه‌گذاری در زمینه ارزهای دیجیتال به‌خصوص بیت کوین را ارائه می‌دهد؛ بنابراین خواننده می‌تواند مروری بر الزامات و بهترین شیوه‌های سرمایه‌گذاری در بیت کوین داشته باشد. همچنین به شرح جزئیات مختلف درباره خطرات سقوط بیت کوین می‌پردازد. علاوه بر این می‌توانید پیوست کتاب را منبعی مفید برای یادگیری بیشتر درباره بیت کوین مطالعه کنید. ضمیمه شامل تعریفی از اصطلاحات کلیدی و برخی از خدمات مهم بیت کوین است.
سخن پایانی
درحالی‌که دلایل زیادی برای سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال وجود داشته است، هنوز هم برخی از افراد در برابر آن مقاومت می‌کنند؛ بنابراین بهترین توصیه و پیشنهاد این بوده تا سطح اطلاعات خود را در آن بالا ببرند. در این مقاله به معرفی برخی از بهترین کتاب‌هایی پرداختیم که به شما در یادگیری بیت کوین کمک می‌کنند که این می‌تواند نقطه شروعی برای یک مسیر جدید و هیجان‌انگیز در زندگی شما باشد.
پرسش‌های متداول

چگونه می‌توان نکاتی درباره بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال آموخت؟

راه‌های مختلفی برای یادگیری وجود داشته؛ از مطالعه کتاب‌های آموزشی تا شرکت در دوره‌های آنلاین و حضوری همگی می‌توانند شما را به درک درستی از مفهوم بلاک چین و رمز ارز برسانند.

دلیل اهمیت بیت کوین چیست؟

بیت کوین یک سیستم پرداخت مالی و یک پول دیجیتال است که می‌توانید بدون وابستگی به هیچ دولت و سازمان دولتی آن را انتقال دهید. این شبکه غیرمتمرکز سبب شده تا در سال‌های اخیر افراد بسیاری جذب آن شوند.

آیا معامله با بیت کوین مطمئن است؟

معامله با بیت کوین در برابر دزدی و هک کاملاً مطمئن است؛ با این حال باید درباره نوسان قیمت‌های آن کاملاً آگاه بوده و جلوی از دست رفتن دارایی خود را بگیرید.

توجه: با وجود اینکه دو صرافی کوینکس و کوکوین هر دو فعلا بدون نیاز به تغییر IP فعالیت می‌کنند اما بهتر است برای امنیت بیشتر از IP ثابت خارج از ایران استفاده کنید.
برای ورود به صرافی کوینکس حتما باید با IP خارج از ایران وارد شوید.

به این مقاله امتیاز دهید تا با کمک شما کیفیت آن را بسنجیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *