ICO و IPO چیست و چه تفاوت هایی باهم دارند؟

به لطف افزایش محبوبیت ارز رمزنگاری‌شده و فناوری بلاک چین با اصطلاحاتی مانند ICO به‌دفعات مواجه شده‌ایم. یکی از گزینه‌های سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال عرضه اولیه سکه (ICO) است. ازآنجایی‌که ICO شباهت زیادی به IPO دارد بسیاری از افراد این دو اصطلاح را یکسان می‌دانند؛ اما واقعیت این است که تفاوت‌های قابل‌توجهی میان عرضه اولیه سکه (ICO) و عرضه اولیه سهام (IPO) وجود دارد. ICO و IPO با کمک به بیزینس‌های کوچک و بزرگ سبب رشد آنها می‌شوند، اما در نحوه تنظیم و جمع‌آوری منابع مالی با یک‌دیگر تفاوت‌هایی دارند.
به‌ طور کلی از طریق تحقیق، مطالعه و آموزش رمز ارز می‌توانید با مفهوم این دو اصطلاح به‌خوبی آشنا شوید. در ادامه این مطلب قصد داریم با بررسی جزئیات ICO و IPO توضیح بهتری از نحوه عملکرد این دو ارائه دهیم:
سرفصل‌های این مقاله
مفهوم ICO و IPO چیست؟
عرضه اولیه سکه و عرضه اولیه سهام  هردو سبب افزایش منابع مالی بیزینس می‌شوند. درواقع این دو روش به مردم فرصت می‌دهند تا در یک بیزینس سرمایه‌گذاری کنند. مرتبه و اهداف بیزینس تعیین‌کننده چگونگی انتخاب استراتژی مناسب است.
به‌ طور کلی شرکت‌های باسابقه از طریق IPO سرمایه جمع‌آوری می‌کنند درحالی‌که استارت آپ‌ها و شرکت‌های نوپا از طریق ICO از کمک‌های مالی استفاده می‌کنند.
با استفاده از ICO می‌توانید کمک‌های مالی را با کم‌ترین میزان تعهد دریافت کرده و به اهداف کوتاه‌مدت خود برسید. از طرفی اگر کسب‌و‌کار بالغی را اداره می‌کنید که از ارزش خصوصی بالایی برخوردار است IPO گزینه مناسبی برای شما است.
ICO/ عرضه اولیه سکه

ICO مخفف عبارت Initial Coin Offering و به معنای عرضه اولیه سکه است. در طول یک کمپین ICO، می‌توانید یک توکن رمزنگاری‌شده را به هرکسی که قصد پشتیبانی و سرمایه‌گذاری در بیزینس شما دارد، ارائه دهید.
برای انجام این کار، لازم است جزئیات کمپین خود را در یک مقاله سفید غیررسمی لیست کرده و از طریق آن هدف پروژه و میزان سرمایه موردنیاز خود را مشخص کنید.
درصورتی‌که قادر باشید نیازهای ICO خود را در چارچوب زمانی تعیین‌شده برآورده کنید، می‌توانید از این بودجه برای شروع یا تکمیل پروژه خود استفاده کنید. از طرف دیگر، اگر به هر دلیلی به اهداف تعیین‌شده نرسیدید، کمپین شما شکست‌خورده و لازم است پول سرمایه‌گذاران توکن را به آنها بازگردانید.
در نتیجه اگر یک شرکت تازه تأسیس یا بیزینس نسبتاً جدید را اداره می‌کنید، ICO برای رسیدن به اهداف کوتاه‌مدت به شما کمک می‌کند.
الزامات ICO
در حال حاضر، هیچ‌گونه الزام رسمی برای افرادی که قصد راه‌اندازی کمپین ICO دارند، وجود ندارد. درصورتی‌که در حال اداره یک بیزینس هستید می‌توانید از این طریق منابع مالی خود را تأمین کرده و بودجه موردنیاز شرکت را به دست آورید. تنها مواردی که به آنها نیاز دارید، فناوری راه‌اندازی و زمان کافی برای توصیف پروژه از طریق ایجاد مقاله سفید است. به‌علاوه داشتن مقداری سرمایه اولیه نیز ضرری ندارد.
الزامات سرمایه‌گذار
تقریباً هر فرد مشتاقی می‌تواند در ICO شرکت کند. تا زمانی که سرمایه‌گذاران ارز موردنیاز را داشته باشند مانعی برای سرمایه‌گذاری آنها در بیزینس شما وجود ندارد. در حالت ایده آل، این سرمایه‌گذاران از قبل کیف پول‌های دیجیتالی بیت‌کوین و اتریوم خود را راه‌اندازی کرده‌اند.
سؤالی که مطرح می‌شود این است که سرمایه‌گذاران چطور کمپین‌های ICO موردعلاقه خود را پیدا می‌کنند؟ اکثر آنها از اینترنت برای به‌روز بودن و کسب اطلاعات در مورد پروژه‌های جدید استفاده می‌کنند. مابقی افراد نیز با سرمایه‌گذاران دیگر به‌صورت آنلاین و حضوری در ارتباط هستند.
ICO چطور کار می‌کند؟
پس از ایجاد یک مقاله سفید، لازم است مقاله خود را در یک وب‌سایت و یا اپلیکیشن قرار دهید. با این کار می‌توانید پروژه خود را تبلیغ کرده و از سرمایه‌گذاران بخواهید در آن سرمایه‌گذاری کنند. توجه داشته باشید که پس از موفقیت در جذب سرمایه‌گذار، این افراد در بیزینس شما مالکیت نخواهند داشت. آنها تنها با افزایش ارزش ارز سرمایه‌گذاری شده در پروژه درآمد کسب خواهند کرد.
ازآنجایی‌که ICO تقریباً جدید است بهتر است درروند کار از کمک مشاورین حقوقی استفاده کنید تا شما را از هرگونه مشکل احتمالی آگاه کنند.
مزایای ICO چیست؟

از مهم‌ترین مزایای ICO برای بیزینس‌های کوچک و تازه‌وارد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

راه‌اندازی آسان

ازآنجایی‌که سرویس‌های متعدد امکان تولید ارز رمزنگاری‌شده را به افراد مختلف می‌دهند، بنابراین می‌توانید بلافاصله شروع به جمع‌آوری کمک مالی کنید

به‌طورمعمول سرمایه‌گذاری سنتی، سرمایه‌گذاران را مجبور می‌کند تا برای چندین سال پول خود را دست‌نخورده نگه‌دارند؛ اما سرمایه‌گذاران در ICO می‌توانند در هرزمانی که مایل هستند پول نقد را واریز و برداشت کنند.

بدون نیاز به مقررات رسمی

هیچ ارگان و نهاد رسمی برای تنظیم و تعیین مقررات در ICO فعالیت نمی‌کند. تا زمانی که برای معرفی پروژه خود مقاله سفیدی تنظیم کرده باشید می‌توانید از مقررات مندرج در آن پیروی کنید.

بازدهی قابل‌ توجه

درصورتی‌که ارزش توکن‌هایی که در ICO خریداری کرده‌اید افزایش یابد، سود قابل‌توجهی از سرمایه‌گذاری خود کسب خواهید کرد.
معایب بالقوه ICO چیست؟
در این قسمت به‌صورت کوتاه و مختصر معایب ICO را بررسی می‌کنیم:

ریسک و خطر بالا

متأسفانه در سال‌های اخیر تعداد زیادی از ICO‌ها طی چند ماه اولیه پس از شروع کار شکست‌خورده‌اند؛ بنابراین در صورت ورود فقط به یک کمپین ICO نمی‌توانید انتظار موفقیت داشته باشید

پتانسیل کلاه‌برداری

ازآنجایی‌که هیچ‌گونه نظارت رسمی وجود ندارد، ممکن است ICO‌ها به‌راحتی به اقدامات کلاه‌برداری و متقلبانه تبدیل شوند.

با در نظر گرفتن تمام هزینه‌ها ازجمله هزینه‌های حقوقی و هزینه‌های روابط عمومی ممکن است اجرای ICO نیازمند سرمایه ۵۰۰ هزار دلاری باشد.
IPO/ عرضه اولیه سهام

IPO مخفف عبارت Initial Public Offering و به معنای عرضه اولیه سهام است. به‌طورکلی IPO به عمومی شدن بیزینس‌های مستقر کمک می‌کند. اگر شما هم می‌خواهید وارد بورس اوراق بهادار شوید لازم است این فرایند رسمی را طی کنید.
به زبان ساده از طریق IPO می‌توانید سهام شرکت خود را به‌صورت عمومی به مردم عرضه کرده و وجوهی را جمع‌آوری کنید
این کار یک گام بلند در بیزینس شما خواهد بود، چراکه به شما امکان دسترسی به مقدار زیادی سرمایه را داده و درنهایت سبب گسترش و رشد بیزینس شما می‌شود؛ بنابراین تنها درصورتی‌که به سطح بالایی از بلوغ و ثبات مالی رسیده باشید IPO ایده بسیار خوبی برای بیزینس شما خواهد بود.
الزامات IPO
برای ثبت‌ یک IPO، باید بیانیه‌ای را به کمیسیون بورس و اوراق بهادار (SEC) ارائه دهید. این بیانیه شامل یک دفترچه راهنما متشکل از ریسک‌های موجود و صورت‌های مالی، برای نمایش به سرمایه‌گذاران بالقوه است. در طول در این مراحل لازم است با متخصصانی مانند وکلا، پذیره نویسان و حسابداران مشورت کنید.
به‌محض انتشار این دفترچه راهنما برای عموم، شما وارد یک پروسه جدیدی شده و از طریق ملاقات با سرمایه‌گذاران بالقوه برای فروش سهام خود تلاش خواهید کرد. اساساً دفترچه راهنما مانند رزومه و پروسه‌های بعدازآن مانند مصاحبه شغلی عمل می‌کنند.
الزامات سرمایه‌گذار
برای کسب اطلاعات بیشتر درباره بیزینس‌هایی که در شرف عمومی شدن هستند، سرمایه‌گذاران بالقوه مشتاق می‌توانند فرم‌های S-1 ثبت‌شده در SEC را جستجو کرده و در صورت یافتن IPO شرکتی که قصد سرمایه‌گذاری در آن رادارند لازم است پیش از هر چیزی در یک شرکت کارگزاری ثبت‌نام کنند.
نحوه عملکرد IPO
هنگامی‌که مشخص شد فعالیت شرکت شما از طریق IPO ادامه خواهد داشت لازم است سود سرمایه‌گذاران را مشخص کرده و منتظر بمانید تا پذیره نویسان قیمت را تعیین کنند. درصورتی‌که کسب‌و‌کار شما با موفقیت در یک IPO ثبت شود، شرکت شما دیگر به‌صورت خصوصی متعلق به شما نخواهد بود. سرمایه‌گذارانی که سهام شرکت شمارا خریداری می‌کنند، به‌عنوان یکی از مالکین جدید شرکت شناخته می‌شوند.
مزایای IPO چیست؟

مزایای اصلی عرضه اولیه سهام عبارت‌اند از:

افزایش فرصت‌های تجاری

زمانی که شرکت خود را از طریق IPO در عرضه عمومی قرار می‌دهید، درواقع شرکت را در معرض دید افراد و سازمان‌هایی قرار می‌دهید که احتمالاً در غیر این صورت هرگز از وجود بیزینس شما مطلع نمی‌شدند. این امر سبب افزایش فرصت‌های تجاری شده و شانس موفقیت شمارا افزایش می‌دهد.

جذب استعدادهای برتر

اگر از طریق IPO سرمایه جمع‌آوری کنید، می‌توانید از طریق گزینه‌هایی مانند ارائه سهام و سایر مزایای چشم‌گیر، کارمندان باکیفیت استخدام کنید.

بهبود اعتبار شرکت

به‌طورکلی شرکت‌های عمومی احترام بیشتری نسبت به شرکت‌های خصوصی در میان مردم‌دارند. اگر از طریق IPO به یک شرکت تجاری عمومی تبدیل شوید، نسبت به سایر رقبای خصوصی خود بهتر و کارآمدتر به نظرخواهید رسید.
معایب بالقوه IPO چیست؟
تعدادی از معایب IPO عبارت‌اند از:

طولانی بودن پروسه

شاید بتوان گفت یکی از مهم‌ترین معایب IPO طولانی بودن پروسه آن است، چراکه معمولاً این فرایند شش ماه یا حتی بیشتر از آن نیز به طول می‌انجامد. طولانی شدن این پروسه به دلیل وجود قوانینی است که قبل از به فروش گذاشتن سهام باید از آنها پیروی کنید.

اگر مایل به طی کردن مسیر IPO باشید برای تهیه پذیره‌نویسی، بایگانی، بازپرداخت و موارد دیگر، با هزینه‌هایی مواجه خواهید شد. این هزینه‌ها به‌سرعت جمع شده و ممکن است خسارت مالی به شما وارد کند.

فشار بالا برای انجام کار

ازآنجایی‌که عملکرد شما هر سه ماه یکبار گزارش می‌شود ممکن است برای راضی نگه‌داشتن سرمایه‌گذاران فشار کاری بالایی را متحمل شوید.
تفاوت‌ های بین ICO و IPO

۵ مورد از مهم‌ترین تفاوت‌های عرضه اولیه سکه ICO و عرضه اولیه سهام IPO عبارت‌اند از:
۱. بلوغ بیزینس
بسیاری از مشاغلی که IPO را دنبال می‌کنند بیزینس‌های معتبر و بالغی هستند که برای توسعه و پیشرفت به منابع مالی جدیدی نیاز دارند. اکثر شرکت‌های عرضه‌کننده IPO از قبل کالا و خدماتی را در دسترس مردم قرار داده و برای سالیان نسبتاً طولانی در بازار فعال هستند.
تعدادی از شرکت‌هایی که در سال‌های اخیر با موفقیت IPO را به پایان رسانده‌اند عبارت‌اند از: Airbnb، Uber، Pinterest، Peloton، Slack و Lyft.
اما شرکت‌های نوپایی که از ICO استفاده می‌کنند به دنبال جمع‌آوری کمک مالی برای یک ایده، یک محصول یا خدماتی هستند که می‌خواهند به کمک سرمایه‌گذار آنها را راه‌اندازی کنند.
به‌طور معمول چشم‌انداز شرکت‌های نوپا از طریق یک وب‌سایت، تصاویر زیبا و نمونه‌های اولیه، همراه با مقاله سفیدکه بیانگر تحقیقات، نقاط عطف آینده پروژه، پیش‌بینی‌های مالی و بودجه آن است، معرفی می‌شود.
۲. توکن در برابر سهام

هنگامی‌که کمپین ICO یک شرکت مبتنی بر ارز رمزنگاری‌شده به پایان می‌رسد، به‌طورمعمول به سرمایه‌گذاران، توکن شرکت اعطا می‌شود. ممکن است این توکن‌ها اهداف مختلفی را دنبال کنند. در بعضی موارد، دارندگان توکن‌ها این امکان رادارند تا به یک سرویس اشتراکی دسترسی پیدا کنند.
درحالی‌ که در مواد دیگر این توکن‌ها به‌صورت یک دارایی سوداگرانه عمل کرده و سرمایه‌گذار به امید افزایش ارزش توکن، آن را نگه‌می‌دارد.
سهام ارائه‌شده از طریق IPO در برخی موارد مشابه ICO است. معمولاً سرمایه‌گذاران امیدوار هستند که ارزش سهام آن‌ها باگذشت زمان افزایش‌یافته و سود کسب کنند؛ اما تفاوت اصلی سهام IPO ها در چگونگی مالکیت شرکت‌ها است.
به کسانی که سهام یک سازمان را از طریق IPO به دست می‌آورند در دوره‌های معین سود سهام تعلق می‌گیرد. در برخی موارد نیز سرمایه‌گذاران IPO از طریق حق رای، می‌توانند مسیر آینده شرکت را مشخص کنند.
اما هیچ تضمینی برای کسب سود سرمایه‌گذاران در ICO وجود ندارند، به همین دلیل خواندن دفترچه راهنمای شرکت قبل از تصمیم‌گیری در مورد سرمایه‌گذاری بسیار مهم است.
۳. بازار هدف
اگرچه ICO ها حداقل مبلغی را در مورد میزان سرمایه‌گذاری افراد در پروژه تعیین می‌کنند اما سرمایه‌گذاری در پروژه‌های ICO محدودیتی نداشته و برای عموم افراد باز است، بااین‌وجود لازم است سرمایه‌گذاران بالقوه موارد اندکی را قبل از شرکت در ICO بررسی کنند. درحالی‌ که فرصت‌های موجود در IPO تنها برای افرادی باارزش خالص بالا، تجار باتجربه یا مؤسسات مالی در دسترس هستند.
۴. نحوه خرید و فروش
ICO در صنعت رمزنگاری محبوب هستند، به این معنی که توکن‌ها اغلب با استفاده از ارزهای دیجیتال معروف مانند بیت‌کوین و اتریوم خریداری می‌شوند. یک استارت آپ مبتنی بر کریپتوکارنسی معمولاً پروژه خود را در صرافی‌های مبتنی بر رمز ارز لیست کرده و امکان خرید، فروش و تبدیل آنها را به سایر ارزهای دیجیتال به‌صورت ۲۴ ساعته فراهم می‌کند.
درحالی‌که با استفاده از IPO، سهام شرکت‌های سهامی در بورس اوراق بهادار عرضه‌شده و پرداخت‌ها در IPO از طریق سیستم‌های تسویه‌حساب توسط ارزهای فیات در عرض چند ثانیه انجام می‌شود.
۵. نوسان
معمولاً حرکات متغیر و نامنظم قیمت یک دارایی با سطح نقدینگی مرتبط بوده و نشان‎دهنده سرعت خریدوفروش آن دارایی در بازار است. خریدوفروش‌های مکرر می‌تواند به جذب نوسانات ناگهانی کمک کنند.
ارزهای دیجیتال وتوکن‌های ICO مستعد سطوح بالاتری از نوسانات هستند، چراکه افراد کمتری مایل به خریدوفروش آنها هستند.
عدم وجود بازاری با قوانین و ضوابط مشخص سبب می‌شود تا توکن‌ها مستعد بروز PUMP و DUMP باشند، به این معنا که قبل از سقوط ناگهانی بازار، قیمت‌ها به‌طور مصنوعی افزایش یابند.
نتیجه گیری
همان‌طور که ملاحظه کردید ICO و IPO ویژگی‌های مثبت و منفی دارند. ICO به شرکت‌های نوپا این امکان را می‌دهد تا به‌سرعت به بودجه موردنیاز دسترسی پیداکرده و سرمایه‌گذاران نیز با کمترین موانع در این شرکت‌ها سرمایه‌گذاری کنند. از طرف دیگر IPO ها شبکه یکسانی از امنیت و مقررات را برای بیزینس‌ها و سرمایه‌گذاران ارائه داده و میزان نوسان قیمت و کلاه‌برداری در آنها بسیار کمتر است.
در صورتی‌ که مایل به سرمایه‌گذاری در ICO هستید بهتر است ابتدا بامطالعه و شرکت در دوره رمز ارز اطلاعات بیشتری به دست آورده و در آخر با کمک متخصصین تصمیم نهایی را بگیرید.

برای ثبت نام در صرافی کوینکس (CoinEx) با ۳۰% تخفیف کارمزد معاملات کلیک کنید!
برای ثبت نام در صرافی بایننس (Binance) با تخفیف کارمزد معاملات کلیک کنید!
توجه: برای انجام معامله در بایننس حتما با آی پی خارج از ایران وارد شوید

به این مقاله امتیاز دهید تا با کمک شما کیفیت آن را بسنجیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *